Mişcarea, noiembrie 1910 (Anul 2, nr. 240-263)

1910-11-26 / nr. 260

Alte tratative de împăcare Acţiunea d-lui C. Olănescu — Ce pretind tachiştii. —Opunerea d la Carp. —Intervenţia d-lui Matei Cantacuzino. Asupra acţiunei întreprinsă de d-l C. Olănescu spre a face o împăcare între carpişti şi tachişti posedăm următoarele amănunte dintr’o sorginte bine informată . D. C. Olănescu cu asentimentul d-lui Ion Lahovari începuse mai de mult să trateze personal cu d. Tache Ionescu asupra împăcării. Primul lucru ce l-a obţinut a fost că în casa sa a înlesnit «reluarea raporturilor personale» dintre d-nii Tache Ionescu şi Nicu Filipescu. După această împăcare, tratativele au stagnat din cauza vacanţelor de vară, TpPentru ca să se reia în Octombrie, fără ca, afară de d. Ioan Lahovari, să ştie cineva, înţelegerea între d-nii Take Ionescu şi C. Olănescu s’a făcut curind. A mai rămas partea principală , ca această înţălegere, în principiu, să fie aprobată şi de factorii competenţi din partidul conservator. Atunci d-nii Ion Lahovari şi C. Olănescu au iniţiat Întâi pe dl. Titu Maiorescu-Inţelegerea se poate rezuma în scurt: Trei ministere pentru amicii d-lu Take Ionescu, fără ca d-nii Take Ionescu p. şi Bădărău să între în minister: 1/3 parte din mandatele de senator şi tot o treime din mandatele de deputat să fie puse la dispoziţia takiştilor; 12 prefecturi şi primăria sau prefectura poliţiei Capitalei. Dl. Titu Maiorescu a aprobat aceste condiţiuni, declarând că va stărui ca ele să fie primite. Dl N. Filipescu de asemeni le a aprobat fără nici o rezervă. Dar d. Al. Margiloman a luat numai cunoştinţă de ele rezervându-şi părerea asupra lor până va conferi cu d. P. P. Carp. In fine, d. P. P. Carp nici n’a vroit să iea cunoştinţă de acea inţelegere necum să te primească măcar ca bază a unor noui tratative. D-nii I. Lahovari şi N. Filipescu întîi, apoi d. Titu Maiorescu au stăruit de d. P. P. Carp să cedeze din intransigenţa sa. Dar drept răspuns d. P. P. Carp a plecat la Viena. Totul se părea rupt până mai acum câteva zile, când d. Take Ionescu a cîştigat un proces mare al d-lui C. Olănescu, proces ce durează de trei ani. De bucurie şi de recunoştinţă, d. C. Olănescu a spus atunci că va face tot posibilul ca sa împace pe d-nii P. P. Carp şi Take Ionescu. Şi, de trei sau patru zile, d-nii C. Olănescu şi Ion Labori au luat demersurile lor. In timpul din urmă, după cum ne-a comunicat şi corespondentul nostru din Capitală, a intervenit şi d. Matei Cantacuzino semi-şeful carpiştilor ieşeni, ca să realizeze o împăcare între cele două grupări conservatoare. Dl. Matei Cantacuzino a şi avut mai multe întrevederi cu unii dintre fruntaşii carpişti şi tachişli cu cari a tratat asupra formulei de împăcare, d-sa avînd şi concursul d-lui I. Lahovary. Pănă acuma nu se poate preciza nimic, fiindcă nu s’a stabilit încă nici o modalitate; in tot caşul d. Matei Cantacuzino încearcă marea cu degetul. Numai de nu s’ar supăra d. Dimitrie Greceanu de noua activitate politică a d-lui Matei Cantacuzino. Rep. MIŞCAREA Ultime Informaţiei * La căzărmile Regimentelor din localitate se fac mari pregătiri pentru sosirea A. S. R. Principele Ferdinand care e aşteptat din zi în ei, pentru inspectarea trupelor din garnizoana locală. Astăzi dimineaţă era aşteptat să vină, dar în urma unei telegrame ce a primit-o Căpitanu Corjescu, se face cunoscut că nu va sosi. A. S. R. este aşteptat să sosească mine dimineaţă. La gară va fi întimpinat de d. general Lambrino comandantul corpului IV de armată şi de corpul ofiţeresc superior. 28 .Societatea „Obolul" de sub preşidenţia A. S. R. Principesa Maria organizează o mare reprezentaţie de gală care va avea loc Vineri 17 Decemvrie in sala Teatrului Naţional. Vor fi tablouri vii de comedie şi operete române. Societatea de binefacere „Albina" sub preşedinţia d-neiElise I. Brâtianu, va deschide în curând o oxpoziţiune publică. Sânt cunoscute adevăratele obiecte de artă pe care această societate la comandă la persoane sarace şi care sânt lucrate cu motive pur naţionale, obiecte artistice care sânt răspândite chiar şi în străinătate. Această expoziţie va cuprinde de asemenea lucrări de ceramică şi de faianţa de stil românesc precum şi o secţiune de etnografie datorită colecţiunei parti- culare a dnei Bratianu Expoziţia se va deschide în marile salioane ale palatului Ştirbei în ziua de 1 Decembrie st. vechiu viitor şi va rămîne deschisă pănă în ajunul Crăciunului. * Decanatul Facultăţei de medicină aduce la cunoştinţă că Ministerul Instrucţiunei Publice nu admite audienţi cu drept de a trece examene pe studenţii care nu au diploma de absolvire complecta a liceului. * Ministerul de război a dat un ordin către atelierele pentru confecţionarea hainelor ofiţereşti prin care interzice de a se confecţiona hainele ofiţerilor altfel decât numai după broşura de uniformitate. Ciocnirea din gara Iaşi.---Aseară la ora 9 s-a întâmplat o ciocnire în gara Iaşi, intre două trenuri de marfă, în următoarele împrejurări : Trenul de marfă ce soseşte dinspre Dorohoi la ora 8.50 seara, a fost repartizat pe linia 8-a, şi era compus din vreo 30 vagoane. Gararea însă nu se făcuse în mod complect, căci din vagoanele de la coada trenului depăşiră peste marca de siguranţă ce desparte liniile de încrucişare, care se află la 5 metri de la macazul de intrare. In acelaş timp, sosise de la Ciurea un „ tren de lucru condus de două maşini, care a fost garat pe linia 7-a. Maşinele acestui tren, trebuind să se ducă la depou pentru alimentare cu apă şi păcură, eşind cu viteză mare, n’au putut fi oprite la timp în dreptul mărcei de siguranţă—care era închisă—şi astfel au acostat cele trei vagoane din urmă, răsturnindu-le. De pe urma acestui accident, un vagon, seria „Gr”, încărcat cu porumb pentru Galaţi, a fost spart, iar conţinutul său, s’a vărsat între linii. Celelalte 2 vagoane, seria «Knl» încărcate cu cinepă, au fost răsturnate. Prima maşină, din cele care mergeau spre depou, a deraiat cu roţile de dinainte. Circulaţia s-a restabilit azi dimineaţa la 10 luni. Autorităţile C. F. R. au fost avizate de acest acident, care au deschis o anchetă spre a se constata asupra cui cad responsabilităţile. Pagubele se urc la suma de 1500 lei. Tâlhărie la drumul mare.—Locuitorul Gh. Cazacu din com. Chioaia, ducîndu-se alaltăeri noapte spre casă cu soţia lui, au fost atacaţi în drum de locuitorul NeculauţChipor, care i-au bătut în mod grav, luîndu-le şi o sumă de bani ce o avea asupra lor. Victimile au fost internate în stare gravă la spitalul din Tg.Frumos, iar hoţul arestat. Programul filmelor care vor rula astă seară la Circul Sidon, cuprinde : Semiramida, Regina Assiriei şi fundatarea Babiloniei. Legenda îi atribue cel mai mare coraj și o glorie fără seamăn. Sunt cuprinse apoi in noul program : Pentru salvarea fiicei sale, mare piesă teatrală. —Ochii fascinatori ai lui Prince, comedie. —Multe scene de călătorii, precum : In Noua Zelanda.—O vinătoare de girafe în Uganda [(Africa/—Onoarea unui tată. Max Linder are ghete strimte şi alte vederi sportive, scene comice, teatrale, eduative etc. etc. Caii schimibaşilor.—Ministerul de răsboi avînd nevoie de 1200 cai, pentru chimbaşi, dispoze.iză aprovizionarea lor prin bună învoială în următoarele condiţuni’ : Preţul fie-cărui cal este de 620 lei predat la frontieră sau în ţară la o staţie de cale ferată. Caii trebuie să corespunda strict condiţiunilor prevăzute prin cadtul de sarcini, publicat în „Monitorul Oficial“ No. 190 din 25 Noembrie anul curent. Oferte se primesc în conformitatea articolelor 2, 3, 4 și 5 din caetul de sarcini. Ministerul primește numai ofertele însoțite de garanția hotărîtă prin art. 6 din caetul de sarcini și cel mai tîrziu pănă în ziua de 4 Decembrie curent cînd va hotărî asupra celor pe care le admite. ♦ Direcţiunea generală a poştelor, telegrafelor şi telefoanelor a acordat Casei de economie,împrumut, ajutor şi pensiuni a funcţionarilor ministerului de interne, gratuitatea corespondenţei oficiale şi a trimetriilor de bani. ♦ Elevul Oroviceanu Mircea din fel. VIII-a, a fost numit bursier la liceul militar Iaşi. = Elevul solvent Teodorescu G. Sion, de la liceul militar Iaşi a fost trecut in urma artileriei. ♦ In astă seară se joacă pe scena Teatrului Naţional valoroasa lucrare dramatică „Chinul“ de Al. Florescu. Simbata seară se va juca pentru prima oară „Anna Karenina“ de Tolstoi —prilej pentru ieşeni să comemoreze pe marele scriitor din Iasnaia-Poliana. In numărul viitor vom descrie origina romanului „Anna Karenina". ♦ Am arătat în numărul de ori al ziarului că Marţi seară d-na Alta Halper din strada Veche a fost victima unei îndrăzneţe spargeri, în urma căreia i s’a furat dintr’o şifonieră suma de 2000 lei şi mai multe obiete de valoare. Incepîndu-se cercetările agenţii brigă, zei de siguranţă au reuşit astă noapte să prindă pe îndrăzneţul spărgător pe strada Anastase Panu. Acesta e individul Vasile Croitoru cunoscut pungaş la oraşul nostru Numitul la interogatorul ce i s’a luat, a declarat că suma de bani şi obiectele furate le-a ascuns într’un boloboc ,din ograda circiumei Cutoglu din strada Sf. Neculai. La cercetările făcute banii au fost găsiţi la locul indicat. ■ Duminică va avea loc întrunirea membrilor camerei de meserii, la ordinea zilei fiind a se discuta mai multe apeluri ale corporaţiilor din localitate. „ In viitoarea şedinţă a consiliului de higiena a judeţului, care se va ţine la sfirşitul lunei, d-nul dr. Roşculeţ medicul primar al judeţului va depune un proect de regulament pentru fabricarea pînei în judeţul nostru, iar d. dr. veterinar Iliescu, un proect de regulament pentru căsării. Consiliul de răsboi.—In şedinţa de astăzi a consiliului de resboi de pe lingă corpul 4 de armată sau judecat următoarele procese : Soldatul Costică Neculai din Regimentul 4 artilerie pentru deşertare condamnat la 1 an 6 luni închisoare, şi soldaţii Anton Andrieş, Ioan Şerban, N. Botezatu, Pleşu Iorfiachi, Zahiă Botezatu şi V. Scutariu toţi din roşiori taupa cu schimbul pentru vînzare de cal fără autorizaţia statului, condamnaţi la cîte 2 luni închisoare. In şedinţa de mine se vor judeca următoarele procese : Gh. Mihailescu din Reg. 12 Birlă de dezertare repetată şi falşi în acte publice, N. Băcăueanu din Reg. Suceava No. 16 pentru furt, N. Balan din Reg. 17 Artilerie pentru lovirea superiorului, A Saftei Vasile şi Ciornovac Gh. ambii din Reg. 29 Dorohoi pentru omor fără voe. In ultima şedinţă se vor judeca următoarele procese : N. Niculeasa din Reg. 2 roşiori pentru deşertare şi Ion Iacob din Reg. 15 artileri pentru omor. ■ Duminică după amiază va avea loc la Camera de comerţ o nouă întrunire a comitetului pentru ridicarea statuei Cuza Vodă, pentru a lua ultimile dispoziţiuni cu privire la aşezarea monumentului din Piaţa Unirei precum şi pentru a se face socotelile sumelor încasate în ultimul timp. ♦ D. Inspector Judiciar Gr. Ştefănescu a sosit azi dimineaţă în localitate. D sa a cercetat astăzi după amiază dosarele relative la procesul trusturilor privitor pe Ereim Fischer şi Fraţii Pirlogeanu, care au fost achitaţi de curtea de apel s. II-a. D-sa a mai făcut apoi o minuţioasă anchetă grefelor Cartei, iar în astă seară cu trenul de 9 va pleca la București. Trupa Malorusă. In serile de 7, 8, 9 și 10 Decembrie, ieșenii vor avea prilejul să asiste la patru reprezentații extraordinare date de Marea operă malo-rusă din St. Petersburg. Acest ansamblu compus din 60 persoane cari a obținut mari succese la expoziţia din Paris, va da aceste reprezentaţii cu priejul turneului ce-l face prin accident. Ieșenii cari nu au uitat încă caracteristicele spectacole date de către trupa malo-rusă în stagiunea tecută, vor avea prilejul să admire încă odată aceste elemente artistice din Rusia, de astă-dată mai numeroase şi mai reputate. Solişti de primul rang, artişti de valoare, corişti excelenţi, şi un balet de un aspect feeric, compun acest ansamblu al marei opere malorisc, ale căreia spectacole le vom anunţa in curând. Cercurile culturale.—Duminecă au avut loc conferinţe la următoarele cercuri culturale din judeţul nostru: La Bivolari,unde învăţătorul V. Sevastian a ţinut o conferinţă îndemnînd pe săteni la cultură şi meşteşug. La Chişcăreni, unde învăţătorul Gh. Botez, a vorbit despre bolile molipsitoare, arătind locuitorilor în acelaş timp, modul cum trebue să se păzească de boală şi dind sfaturi ce trebue să facă In caz cînd in comună se iveşte vreo epidemie de scarlatină, anghină difterică, febră tifoidă sau holeră. La conferinţele cercului cultural care au avut loc în comuna Ţigănaşi, au vorbit : învăţătorul I. Anton despre greşelile ce fac părinţii în ceea ce priveşte creşterea copiilor; apoi dl. dr. H. Sava medic de plasă, care a vorbit despre microbii mai multor boale, şi V. Popovici administrator de plasă, care a dat sfaturi sătenilor, relativ la primenirea aerului din odae, cum trebue să-şi îngrijească vitele, cum să se ocupe de gospodărie, de creşterea gîndacilor de mătasă şi să se facă apel la doctor în caz de boală. UNIVERSITARE. — Dl. Virgil Arion neputînd veni azi Joi 25 Noembrie, şi-a anunţat cursul pentru Joi 2 Decembrie a. c., ora 5 jum., p. m., cînd va trata despre „Viaţa socială“. — Dl. Profesor Cost. G. Stere, va ţinea curs cu studenţii anului I de licenţă Luni 29 Noembrie a. c., ora 10 a. m. — Dl. corferinţiar Petru Pogonat va începe conferinţele de Drept Internaţional privat cu studenţii anului al IlI-lea de licenţă Luni 29 Noembrie a. c., orele 3—4 p. m., şi le va continua în fiecare Mercuri şi Vineri la aceiaşi oră. — Studenţii bursieri ai Facultăţei de ştiinţă sunt înştiinţaţi să se prezinte mîine 26 Noembrie a. c., orele 10 a. m., pentru a-şi primi bursa. — Miine Vineri 26 Noembrie a. c., va avea loc la Seminarul Pedagogic Universitar, secţiunea de probă la Matematecă cu elevii clasei a Vll-a modernă a d-lui Gh. Balaban. Critic este dl. Ilie Lepadatu, iar raportor dl. I. Popescu. — Consiliul profesoral al Facultăţei de ştiinţă s-a întrunit astăzi la orele 5 p. m., pentru a lua cunoştinţă de cererea d-lui N. Abramescu Profesor la liceul din Galaţi, prin care solicită a fi numit conferinţiar la Facultatea de ştiinţă (Astronomie şi Geodesie) în locul d-lui Smenescu-Dunăre, precum şi de adresa ministerului de Instrucţiune prin care cere avizul consiliului asupra petiţiunei d-lui N. Abramescu. — Decanatul Facultăţei de Ştiinţi face cunoscut studenţilor că numai acei ce se vor înscrie şi vor urma la cursul întreg de Pedagogie vor putea să treacă examenul in urma căruia vor obţine certificatul necesar pentru admiterea la practica pedagogică a Seminarului Pedagogic şi pentru înscrierea la examenul de capacitate. „ Astăzi dimineaţă a început concursul pentru obţinerea bursei vacante la Facultatea de Ştiinţi secţiunea Matemateci. Comisiunea examinătoare se compune din d-nii A. Mănescu Decanul Facultăţei de Ştiinţi şi D. Pompei. — Astăzi la orele 5 p. m. s’a întrunit la Universitate d-ni dr. G. Bogdan Rectorul Universitâţei, A. Mănescu Decanul Facultăţei de Ştiinţi şi I. Gâvănescu Decanul Facultăţei de litere pentu echivalarea mai multor diplome. O Din cauza epidemiei de scarlatină Direcţiunele şcoalelor, secondare interne din localitate, au luat dispoziţiunea de a nu da drumul elevilor în oraş cât timp va ţinea epidemia. ♦ Din eroare s’a trecut într’un număr anterior al ziarului nostru că dl. Garabet Manea ar fi candidat la alegerea din balotaj de la comunitatea armenească din localitate, ce a avut loc Dumineca trecută. Facem cuvenita rectificare. Unde duce beţia?—Cârciuma lui I. Burdea din com. Cârjoaia-Bâlteni, a fost Luni seara teatrul unui adevărat măcel. In odaia cârciumei se aflau la o masă locuitorii Ghiţă Balan, V. Petrea Chilov, V. Gh. Crasnaru, C. I. Lingurariu şi alţii, iar la o altă masă locuitorii loan Beşleag, Andronic Grigoraş şi D. Răducan. Toţi aceştia au petrecut pănă la orele 12 din noapte, cînd fiind turmentaţi peste măsură de vin, s’au apucat la ceartă. Cei de la masa Intăia, au sărit atunci la batae, începând să dea în ceilalţi cu tot ce le eşea in cale, pănă ce In cele din urmă cei trei locuitori de la masa doua au fost bătuţi In aşa mod, ei au trebuit să fie duşi la spital. Din aceştia locuitorul Andronic Grigoraş e cel mai crunt bătut şi se află pe moarte. Intervenind jandarmii rurali, toată data de bătăuşi a fost arestată afară de locuitorul Gh. Balan care a ameninţat pe un jandarm cu revolverul, reuşind în urmă să se facă nevăzut şi să se ascundă în pădure. In afară de aceasta, cârciuma a fost în parte devastata. Cercetările continuă. ■ S’a cerut ministerului instrucţiunei aprobarea pentru înfiinţarea unei şcoale de adulţi pe lingă fabrica de fringhie a d-lui Wachtel de la Copou. ■ In strada Morilor era să se intimple aseară o crimă, care a fost înlăturată graţie numai d-lui comisar Tălăngeanu de la circ. V. Faptul s’a petrecut în chipul următor : Individul Toader Bogonos, geambaş de cai şi cunoscut pungaş în oraşul nostru, voia să vîndâ o căruţă cu uacal locuitorului Zbiceanu din str. Morilor. Un lucrător Ilie Munteanu, care lucra în acea curte, cunoscînd pe Bogonos a intervenit atunci zicind lui Zbiceanu să nu cumpere calul căci poate să fie de furat. La aceste cuvinte, Bogonos ia un topor cu care se repede la Munteanu. Dl comisar Talângeanu, care se afla în apropiere, văzînd pericolul în care se află lucratorul Munteanu, a sărit în ajutorul acestuia. Bogonos se repede atunci cu toporul asupra d-lui Tâlăogeanu, care a avut prezenţa de spirit să pareze lovitura, şi să reuşească în cele din urmă să aresteze pe agresor la circ. I. ■ Ministerul instrucţiunei publice a cerut revizoratului şcolar o statistică care să cuprindă Întreaga situaţie a elevilor care au depus examenul în particular în Iunie şi Septembrie, pentru cursul primar. _______ ■ • - ■ ULTIMA OARA — Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcarei" — Iminenta demisiune a guvernului italian Bucureşti 25 Noemb. Ziarul „Belaire“ află din Roma ca primul ministru Luzzati a fost ofensat de un senator în şedinţa Senatului, în aşa mod că în toate cercurile se vorbeşte de o iminentă demisie a guvernului. Călătoria Princepelui Napoleon Buc. 25 (rel.) Principele Victor Napoleon şi Principesa Clementina vor sosi la Viena Vineri dimineaţă şi se vor prezenta în audienţă la împăratul Francisc Iosef. CAMERA Bucureşti.— Şedinţa se deschide la orele 2.25 sub preşidenţia d-lui Ferechide. D. N. Filipescu luînd cuvîntul în discuţia asupra adresei combate cele spuse de d. Tache Ionescu in şedinţa de eri. In chestia obştiilor săteşti d. N. Filipescu spune că d-sa s’a pronunţat In parlament în sesiunea din 1908. Şedinţa continuă. DE LA SENAT Buc. 25 Noembrie (tel.).Presidează d. general Budişteanu. Pe banca ministerială d-nii miniştri Toma Stelian şi Al. Constantinescu. Dl. Senator N. Ionescu depune proectele pentru împămîntenirea d-lor Tintăreanu şi Olteanu. Dl. ministru Constantinescu depune de asemenea mai multe proecte de împămintenire. Dl. Demetrescu-Agraiu adresează o interpelare d-lui ministru de război relativ la anularea mai multor decrete. Se reia apoi votul rămas nul în şedinţă in privinţa indigenatului d-lui Cochen. Rezultatul votului este: 30 pentru- 32 contra. Votul este iarăşi nul. Un proces interesant Lipsea. ~ Tribunalul imperiului a confirmat sentinţa curţei de apel după care banca imperiului a fost condamnată să remită fostului sultan Abdul Hamid depozitele de bani incredinţate de dinsul. Alegerile din Anglia Londra.—La ora 3 jum. d. a. sunt aleşi 110 liberali, 150 unionişti, 20 ai partidului muncei, 30 redmontişti, 40 obrienişti. Liberalii ciştig 10 scaune, unioniştii 12, partidul muncei 3 şi obrient unu. D. Austen Chamberlain a fost ales la East Worcestershire ţară oposiţie. D-nii Brien Maurice şi Healy, obrienişti, au fost aleşi la Cork bătînd pe d-nii William şi Roche, redmontişti; prin urmare obrieniştii, ciştig un scaun de la redmonlisti. HOLERA Roma— In ultimele 24 de ore s’a semnalat In provincia Girgenti un cas nou de holeră, in Palermo 4 casuri şi 5 decese.* Budapesta.—In Neusatz s’a constatat un cas nou de holeră. IAȘI jîlaa) fffioâe/i 5£oidâele oUcto/ifelel LOGODIȚI PARIS Arh. Dimitriu Păuşeşti avocat Str. Palatului No. 88 Consultaţii: 89 496 şi jum. p.m