Mişcarea, ianuarie 1911 (Anul 3, nr. 1-23)

1911-01-15 / nr. 10

MIŞCAREA Candidaţii opoziţiei Candidaturile partidelor opozante în alegerile generale au fost fixate astfel : Colegiul I Cameră Al. Al. Gheorghin, C. Cilipenschi, Dir. Leon Seuly, N. Ca- Colegiul II Cameră O. (Sf. Mîrzescu, G. Sâmlinescu, Dr. M. Manicatide, a. A. Jîildibău, Gh. I). Şerban, Lascar Antoniu. Colegiul III Cameră C. Stere. Colegiul I Senat • C. B. Petrescu, Gh. Lascar. Colegiul II Senat C. Climcsou, I. Botez, 1). A lexaiulreseu. ® Dl M. Borcea viitor de registre la vama Iaşi, a fost destituit din funcţiunea ce ocupa.__ CUTIA CU SCRISORI Domnule Redactor, In numărul de ieri 14 ianuarie a ziarului „Mişcarea“, la rubrica „Ultime Inormaţiuni“, după ce afirmaţi că sunt avocatul d-nei Maria Găluşcă, una dintre moştenitoarele defunctului Florescu, contra Epitropiei Sf. Spiridon, vă întrebaţi cum pot apăra in acelaşi timp interesele Epitropiei contra moştenitoarei donatorului Florescu. Pentru lămurirea d-voastră şi a acelor cetitori cari, neeunOSCÎndumă, ar putea crede în posibilitatea unei asemenea situaţiuni vă rog să publicaţi în aceiaşi rubrică în numărul imediat următor al ziarului ce redactaţi următoarele explicaţiuni: După stăruinţa fostului meu coleg de clasă d. dr. Al. Brăescu am promis d-nei Maria Găluşcă în toamna anului trecut să o apăr într’un proces pendent la Tribunalul Iaşi acţia III contra Epitropiei Sf. Spiridon. In aşteptare de a-mi aduce toate actele relative spre a vedea dacă mă pot angaja, după ce am văzut intervenţiunea dor fraţi Roiu in acest proces şi copia actului pe care ea se bazează am trimes răspuns d-nei Găluşcă tot priv d. dr. Al. Brăescu, prin Decembrie anul trecut, că nu mă pot angaja să o apăr. Aşadar nu sunt avocatul d-nei Maria Găluşcă contra Epitropiei Sf. Spiridon-Primiţi vă rog stima ce vă păstrez. 1______________C. 5. Cristofor. Ultimelorapni ALEGERILE GENERALE —Convocarea colegiilor electorale din oraşul nostru — Corpurile legiuitoare fiind disolvate, colegiile electorale pentru alegerea deputaţilor şi senatorilor, viitoarelor corpuri,au fost convocate în ordinea următoare : 1. Alegătorii Colegiului 111 Deputaţi cu vot indirect au fost convocaţi pentru ziua de Duminică5 Februarie oara 8 juni. dimineaţă spre a proceda la alegerea a 16 delegaţi, acest colegiu e împărţit în două secţiuni şi anume : a) Secţiunea I compusă din alegătorii Disp. 1, 11 şi IV vor vota în localul Primăriei. b) Secţiunea II compusă din alegătorii Disp. III şi V vor vota în localul şcoalei primare Vasile Adamachi din stc. Elena Doamna (foastă Albă). 2. Alegătorii Colegiului 1 Deputaţi sunt convocaţi şi se vor întruni în ziua de mercuri 16 Februarie ora 8 juni. dimineaţă în localul Primăriei spre a procedă la alegerea a patru Deputaţi. p. Alegătorii Colegiului 11 Deputaţi sunt convocaţi şi se vor întruni in ziua de Vineri 18 Februarie oara 8 jumi. dimineaţa spre a proceda la alegerea a şase Deputaţi. Acest colegiu este portit în cinci secţiuni şi anume: Secţiunea I votează, în localul Primăriei ; Secţiunea II la şcoala Vasile Alexandri str. Haralamb; Secţiunea III la şcoala Gheorghe Asachi din str. Ne, grizzi; Secţiunea IV la şcoala Trei Erarhi din str. Ştefan cel Mare şi Secţiunea V la şcoala Vasile Adamachi din str. Elena Doamna (Coasta Albă). 4 Alegătorii Colegiului 111 Deputaţi cu, vot direct din Comuna şi judeţul Iaşi, împreună cu delegaţii aleşi de alegătorii cu vot indirect a acestui colegiu sunt convocaţi şi se vor întruni in ziua de Duminică 20 Februarie oara 8 jumătate dimineaţa în localul Primăriei pentru a alege un Deputat. b. Alegătorii Colegiului 1 Senat sunt convocaţi şi se vor* întruni in ziua de Marţi 22 Februarie oara 8 jumătate dimineaţa in localul Primăriei pentru a alege doi Senatori. (.. Alegătorii Colegiului 11 Serial sunt convocaţi şi se vor întruni în ziua de doi 24 Februarie oara 8 jumătate dimineaţa în localul Primăriei pentru a alege trei Senatori. 11. AlegătoriiColegiului Universitar din Iaşi sunt convocaţi şi se vor întruni in ziua de Sâmbăta 26 Februarie oara 8 jumătate dimineaţa în localul Universităţii pentru a alege un Senator Cărţile de alegător, în zilele alegerilor se vor împărţi în localul Judecătoriei Ocolului Urban din strada Cum- Vodă (foastă Golh). D. Gr. Perieţeanu a fost unmm membru în comisia interimară a oraşului Botoşani, in locul decedatului Ion Falinschi. a Elevul Buşea Cornelia a fost numit bursier la Liceul Militar Iaşi. Elevul Negoescu Petre din clasa V-a a fost numit bursier la Liceul Militar Iaşi. ♦ D. Paul Oprescu, poliţai al oraşului Botoşani, a fost detaşat la prefectura poliţiei Capitalei şi însărcinat cu conducerea inspectoratului al douilea. * ♦ 1). C. C. Arion ministrul instrucţiei publice, lucrează actualmente la modificarea regulamentului pentru aplicarea legei organice a departamentului sau. ♦ D-nii Scorţescu şi Leatris duc midu-se ori în vizită la un alegător din dispărţirea 111, n’au găsit acasă decît pe o d-ră cu care jjt. Sscorţescu angajează următoarea convorbire : — Tataia D-tră nu este acasă ? — Nu răspunde d-ra. — Dar d-tră ce aţi învaţat ? — Am absolvit liceul şi sunt înscrisă la facultatea de litere. — Aveţi vre-o bursă D-ră ? — Pană acum nimic. D. Scorţescu foarte sentenţios scoate un carnet din buzunar şinotează numele d-rei.. Poate fi d-ta sigură de bursă... ♦ Dl. S. Zaharescu consiler la curtea de apel din localitate, a plecat astăzi dimineaţă la Bacău, pentru a prezida curtea cu juri din acel oraş, a cărei sesiune se începe mini. ♦ Băiatul Petru Sixitinovici în etate de 13 ani, din str. Frumoasa, fiind lăsat singur în casă, și jucîndu-se cu un revolver, arma a luat foc, iar gloatele i-a i pătruns în brațul drept. Numitul băiat a fost internat la spitalul sf. Spiridon, unde i s’au dat ajutoarele necesare. ♦ Al treilea efor al Spiridoniei d. P. Sion, a depus jurămîntul aseară în faţa d lui Negruţi prefectul judeţului. De la C.C. F. R. —Direcţia generală a C. F. R. comunică că pe viitor salarul întreg, personalului participant la casa de ajutor, în cazuri de rănii prin accidente în serviciu, nuse va plăti decît acelora care sunt căutaţi la spital şi numai pentru timpul căutărei lor. Direcţia generală a serviciului sanitar, comunicînd direcţiei C. F. R. că conform convenţiunei comerciale cu Ausro-Ungaria, păsările ce se exportă de a noi din ţară trebue să fie însoţite de certificate sanitare, dindu-se în acest scop ordin tuturor medicilor veterinari ca pe viitor să nu mai permită încărcarea păsărilor pentru export, decît atunci, cînd vor fi însoţite cu certificate de export liberate de medicii veterinari oficiali. Direcţia C. F. R. comunică staţiunilor că sunt îndatorate, la rindul tor a nu face nici o expediţiune de păsări pentru Austro-U Ungaria, dacă asemenea transporturi nu vor fi însoţite de certificatul sanitar eliberat de medicul veterinar respectiv. * Comitetul diriginte al clubului naţional-liberal din Iaşi a admis ca membri pe d-nii : D. T. Munteanu rentier, şi D. Iosipescu meseriaş, fost consilier comunal din Iaşi, precum şi pe d-nii N. Guriescu comerciant, C. Lefter pensionar, Otto Rusch comerciant, Preot loan Voicu, N. Andriescu avocat, Ioan I. Voicu proprietar, Al. I. , Botez proprietar, Anton Dubău pensionar şi proprietar Al. Andriescu proprietar, loan Trigoreanu comerciant, loan Pralea pensionar şi D. Timuş proprietar, toţi domiciliaţi în Tg. Frumos. Te-eum.—Astăzi fiind a 52-a aniversare de la naşterea împăratului Willelm al Germaniei, s’a oficiat dimineaţă la catedrala catolică, un te-deum, la care a luat parte toţi consilii din localitate şi representanţii autorităţilor. După terminarea serviciului divid a avut loc o recepţie la consulatul german. ♦ Seziuniea curţei cu juri din oraşul nostru se deschide mini. Curtea va fi prezidată de către d. consilier C. Buzdugan asistat de d-nii Sulu şi Mîrzescu. „ O telegramă sosită din partea ministerului de instrucţie, cere direcţiunei Teatrului Naţional să relateze împrejurările în care sa petrecut incidentul din seara de 8 ianuarie. Direcţiunea teatrului a expediat ieri un raport amănunţit asupra acestui incident. Universitar«.—D-nii dr. G. Bogdan, A. Mănescu, I. Găvănescul, D. Alexandrescu, dr. G. Socor, P. Bujor, Al. Philippide, M. B. Cantacuzino, dr. Emil Puşcariu, P. Poni, Leon Cozmovici, An. Obreja, I. Haller, V. Coslin, dr. D. Hurmuzescu, V. Buţureanu, Al. Popovici, I. Simionescu, D. Pompei şi Al. Myller membri ai senatului universitar şi ai consiliului facultăţei de ştiinţi sunt convocaţi pentru Lunii 17 Ianuarie a. c. orele 5 jum. p. m., pentru a procede la cetirea raportului relativ la catedra de Astronomie şi Geodezie, vacantă pe lingă facultatea de ştiinţi din Iaşi. P Din urme unei invitaţii a Universităţii dinCristiania (Suedia),senatul universitar a delegat pe d. dr. G. Bogdan, rectorul universităţei, să reprezinte unversitatea din Iaşi la serbările ce vor avea loc în luna Septembrie a. c. la Cristiania pentru împlinirea a 100 ani de la înfiinţarea Universităţii. P D-l C. G. Tabacovici va începe cursul de drept civil cu studenţii anului al II-lea la 19 Ianuarie a. c., iar examenele din seziunea Ianuarie1911 le va ţinea începind din ziua de 20 Ianuarie a. c. — D. profesor V. Iamandi va continua cursul de drept comercial începind de Simbătă 15 a. c. ora 9—10 a. m. — Dl A. P. Zeuleanu va continua cursul de drept civil cu anul T şi drept internaţional privat cu anul al lll-lea începind de la 18 ianuarie a. c. conform programului, iar examenele de drept internaţional privat te va începe la 24 ianuarie a. c. — Cursul şi lucrările practice de zoologie, reîncep Luni 17 Ianuarie a. c. -- Conferinţele de Analiză şi algebră pentru studenţii anului I şi II de matemateci se vor face Marţi, Joi şi Simbătă ora 10 juni —12 a . şi vor începe Simbătă 15 Ianuarie a. c. — Astăzi a avut loc la seminarul Pedagogic lecţiunea de probă la matemateci a d-lui N. Negru. Critic a fost d. M. G. Botez, iar raportor d. V. Teodorescu. — Marţi 18 Ianuarie ora 9 a. m. dl profesor Al. Philipide va reîncepe cursul — Simbătă 15 Ianuarie d. Ch. Drouhel va reîncepe seminarul de limba franceză (traducere). Teroarea — Botoşani S a ma volnicii la a ti m i n i s t raţiei împiedecarea banchetului organizat de către membrii partidului liberal.—Ameninţări cu expulsarea. — Interzicerea apariţiei ziarului „Libertatea“.— Barbariile comise de agenţii poliţiei. Amănunte complecte. Cele ce s’au petrecut în cursul sâptămînei acestea la Botoşani, nu s’au mai pomenit în analele noastre politice. Guvernul d-lor Carp şi Marghiloman, prin modul cum au impus autorităţilor Botoşănene să-şi desfăşoare activitatea pentru a forţa conştiinţaalegătorilor în vederea alegerilor generale, a făcut ca să ne reîntoarcem cu 56 ani înapoi . D-nii Carp şi Marhiloman au înţeles ca guvernul representat prin administratorii ei, trebue să suprime constituţia şi toate legile ţarei, terorizînd pe toţi acei care nu pot fi la ordinele poliţiei. Iată în scurt samavolniciile petrecute la Botoşani. * * * Legea repaosului duminical din ordinul prefectului Urseanu şi a prinţului Calimachi, a fost desfiinţată fără nici o formă şi fără nici un motiv puternic, iar d-nul Mohor inspector al camerei de comerţ representantul ministerului de industrie, a fost telegrafic înlocuit pentru că s-a opus autorităţilor poliţieneşti conduse de către faimosul fost căpitan de jandarmi Urseanu, de a se respecta legea repaosului duminical. * * D. Urseanu cu concursul poliţaiului Emil Gherghel după indicaţiile d-lui Jean Goilav şeful partidului reacţionar din Botoşani, pentru a împedeca banchetul organizat de partidul naţional liberal din Botoşani, a chemat pe d. Silberman, proprietarul Teatrului, şi Ua ameninţat cu expulsarea in cas dacă va da sala teatrului pentru acest banchet. Ştirea s’a râspîndit îndată prin oraş şi populaţia Botoşâneanul a fost adînc indignata de procedeul barbar al administraţiei, care terorizează pe cetăţeni în numele d-lor Carp şi Marghiloman, cei mai mari reacţionari ai timpului. Antreprenorul Silberman în urma impunerei ce i s’a făcut de către prefectul Urseanu, a restituit suma de 200 lei, ce i se dăduse ca acompt asupra banchetului. Dar ceia ce este şi mai revoltător, e faptul că autorităţile din Botoşani au ţinut să dee cea mai mare lovitură constituţiei, înpedecînd şi libertatea tiparului. Astfel ca să se împedice tipărirea ziarului „Libertatea” organul partidului liberal din acel oraş, care are 16 ani de existenţă, representanţii partidului reacţionar, prefectul Urseanu, poliţaiul Emil Gherghel,prinţul Calimachi şi Jean Goilav, şeful partidului, au chemat pe toţi tipografii din localitate pe care i-a ameninţat cu expulzarea, dacă vor primi să tipărească ziarul Libertatea”. Tipografii Saidman, Segal, şi proprietarul tipografiei „Viitorul” n’au trimit tipărirea acestui ziar, deoarece nu se pot expune furiei administraţiei conservatoare. * ii Cele ce se petrec în Botoşani sunt acte samavolnice care au desperat pe cetăţeni. Autorităţile au intervenit ca să nu se permită de a se ţine nici o întrunire publică, de a se împedeca lansarea oricărui manifest emanat din partea opoziţiei şi a impus tipografilor ca toate manuscrisele ce se vor da la tipar, să fie fecute întâi sub cenzura prefectului. După cum vedem Botoşanii se află intr’o adevărată stare de asediu. Finit telefonic Iaşi-Bucureşti fiind deranjat, n’am putut convorbi astăzi cu corespondentul nostru din Capitală. ULTIMA OARA Serviciul telegrafiic şi telefonic al „Mişcării“ — sunt rupte. Gimnaziul din Balum a fost acoperit de zăpadă. In acel oraş în jurul caselor s’au format nămeţi de omăt atît de înalţi, încit nu se mai văd decît coşurile caselor. CIUMA IU CHINA Ştirile ce sosesc din Peking cu privire la întinderea epidemiei de ciumă sunt din ce în ce mai neliniştitoare. Medicii europeni sunt în neputinţă de a combate groaznicul flagel. Pănă acum n’a putut fi salvat nici un bolnav. La Gudiadon au murit într’o săptămînă 2780 persoane. Toţi europenii din Peking au părăsit oraşul. Eforia Spitalelor Civile BFCC IIEŞTI PUBLICAŢIE In ziua de 16 Februarie 1911, ora 10 juni a. m. se va ţine la Eforie, B-dul Elisabeta, licitaţie publică cu oferte închise pentru închirierea pe termen de 5 ani, cu începere de la 17 Septembrie 1911, a sălei de spectacole din palatul Eforiei de pe B-dul Elisabeta, din Capitală. Garanţia provizorie pentru admitere la licitaţie e de 6000 lei. Condiţiunile speciale precum şi orice alte informaţiuni se pot lua la Serviciul Domenial al Floriei in zilele şi orele de lucru. Licitaţia se va ţine în conformitate cu art. 72—83 din Legea Comptabilităței. No. 1100.—13 Ian. 1911. I Mare viscol în Rusia De şase zile bîntue în Rusia un groaznic viscol. Comunicaţia trenurilor a fost întreruptă din această causă în multe părţi. Siricte telegrafice şi telefonice A apărut: O 6711 Prețul lei 1.50 de kwH. VOIWEA De vînzare la toate librăriile. m* i Ii 14 DOCENT DOCTOR Elena Pușcariu Consultațiuni pentru boale de ochi de la 2—5 p. m. ===== Instalațiune complectă ===== Strada Rabet No. 6. Banca Modova Iaşi, l Piaţa Furiei IBanca Moldova, înfiinţată de curând în oraşul nostru, contopindu-se cu banca Moritz Wachtel. Banca face toate felurile de operaţiuni de bancă, va elibera cecuri şi scrisori de acreditare asupra tuturor oraşelor mari din ţară, Europa (Rusia) şi America. Primeşte ceriale spre vânzare şi pe pieţele Brăila, Galaţi şi Constanţa făcind şi avansuri asupra cerialelor ; va fi avans asupra efectelor publice şi ori şi ce efecte de valoare. Primeşte spre fructificare contra librete de economie începând de la 5 lei in sus cu dobândă de 1 la sută pe an și sume mai mari contra scrisori de depunere cu achitarea la cerere, cu dobândă de ** jum. la sută pe an. III dl U] nlui R D tor G. SAVA GOIU Medicul şef al Spit. de ochi Consultaţiuni pentru boale de ochi de la 2—4 p. m. Iaşi str. Lăpuşneanu No. H. piI Frumosa“ fjj II IiiIn lin mnliîiMQ+ de astăzi cunoscutul Uc iltoiul Ici joca din oraşul nostru : Vechea Boita Rece (Iaşi, Str. Iiece No. 6) Clădire spaţioasă, cu pivniţă renumită. Localul, cu totul renovat, poate fi destinat şi pentru fabrici, atelier, şcoală, ete. A se adresa la proprietar, Iaşi—Str. de Sus 132. De închiriat sau de Vînzare Casele mele din Iaşi strada Palade No. 8, sunt de închiriat sau de vînzare cu începere de la 26 Octombrie 1911. Doritoriia se adresa la d. colonel Vidice, str. Ralet, sau la d.Cernătescu str. Păcurari, ori la mine proprietarul, în București. Th. Crivăte Gh. Dimitriu-Păușești AVOCAT Str. Palatului No. 88 Consultaţii: 89 49 6 şi jum. p.m