Mişcarea, septembrie 1911 (Anul 3, nr. 190-214)

1911-09-01 / nr. 190

hvu\ilouv \xBu\ia\\ O circulară ministerială arbitrară, privitoare la cărţile didactice. Ministerul instrucţiunei publice a dat următorul comunicat ziarelor, cu privire la Introducerea in şcoalele primare a cărţilor didactice : «Ministerul instrucţiunei publice, fiind informat că unii din învăţătorii pretind, in profitul lor, rabaturi de la librărie, pentru cărţile ce le cumpără elevilor şi considerind aceasta ca o atingere a prestigiului de învăţător, a trimis o circulară revizorilor şcolari cerîndu-le să pună în vedere învăţătorilor din circumscripţiile respective următoarele : «1) Ca toţi învăţătorii pînă cel mai tîrziu la 4 Septembrie a. c., să înainteze lista de cărţile aprobate anul acesta de minister,* ce hotărăsc a preda în şcoala d-lor. «2) Pentru orice manual sau caet de caligrafie introdus in şcoală şi care n’are aprobare din anul acesta, d-nii învăţători sunt direct răspunzători»... Din acest comunicat reese: 1) Chipul înjositor cum este privit actualmente corpul didactic rural de către autoritatea școlara ; 2) intenţiunile organelor oficiale, autori de cărţi didactice, de a sili pe învăţători să introducă anumite manuale, sub ochiul veghetor al revizorilor şcolari; 3) în sfîrşit călcarea deciziunii ministeriale, ca revizorii şi inspectorii şcolari să nu se amestece, sub nici un cuvint, în întocmirea listelor de cărţi. Ministerul arată că învăţătorii pretind rabat în folosul lor, de la librari, pentru cărţile ce le cumpără elevilor şi-şi însuşesc banii. Sărmanii învăţători înainte îi plîngeau că nu au salariu şi acum ii bănuesc că fură. Autoritatea şcolară se face a uita că aceşti oameni trebue să facă cheltueli însămnate, ca să vină la oraş, pentru procurarea cărţilor, şi că satele nu au librării. Uită că mulţi învăţători ajută pe foarte mulţi copii cu bani din punga lor şi cu cărţi, şi în schimb li se aruncă insulta că se tocmesc cu librarii pentru rabaturi în folosul lor. Cerem d-lui ministru al instrucţiunii să cerceteze cine este autorul circularii cu pricina şi credem că va descoperi pe dl. Zaharescu, inspector general al Invăţămintului secundar, sau poate pe vre-un inspector şcolar autor. Suntem pozitiv informaţi că pricina circulării este rabatul cel mic (20 la sută) pe care il acordă compania Zaharescu, Petrescu şi Niculescu faţă de alţi editori, pentru cărţile lor de tot felul. Ei nu se mulţumesc să le facă o reclamă americană, dar mai caută şi mijloace monstruoase ca să-şi impună cărţile lor, prin ajutorul unora dintre revizorii şcolari, transformaţi in agenţi de propagandă pentru respindirea acelor manuale, despre a căror inferioritate ne rezervăm să revenim în curînd. Credem că corpul didactic primar va fi demn ca totdeauna, va alege cărţile cele mai bune—căci are acest drept garantat prin decizii ministeriale. Să nu se teamă de nimeni, căci am luat măsuri să controlăm toate mişcările şi să dăm pe faţă toate abuzurile prin presă şi prin parlament. - ~ " 1" - ----^=zzz====r-----r.ss 55 — Ultime Informaţiuni îs Pentru a scoate şi mai mult in evidenţă nepriceperea de care dă dovadă prefectul Negruezi, in conducerea judeţului, vom cita următorul fapt: In vederea epidemiei de holeră care ne ameninţă, direcţia generală a serviciului sanitar, trimisese prefecturei de judeţ o circulară, prin care îi face cunoscut de a lua imediat cele mai riguroase măsuri pentru asanarea comunelor rurale din mprejurimile oraşului, în care scop, cerea să se fixeze ori cînd medicul primar al judeţului în unire cu medicul primar al oraşului, urmau să se ducă cu automat în judeţ pentru a lua dispoziţiunile necesare. Această circulară a fost adusă într’adevăr la cunoştinţa d-lui dr. Fior, care a şi fixat ziua cînd urma să se ducă în judeţ , cu toate însă că de atunci au trecut aproape două săptămlni, în care timp nu s’a luat nici o măsură- Prefectul de judeţ nu numai că n’a pus la dispoziţia medicilor automobilul pentru inspecţia proectată, dar a şi contramandant aceasta vizită in judeţ. Şi să se notese că starea comunelor rurale în aceste momente de grea cumpănă e mai mult decit deplorabilă. Poate oare prefectul Negrinzi să dezminti adevărul celor relatate mai sus ? • Suntem informaţi că unde persoane oficiale de la ministerul instrucţiunei, autori sau nu de cărţi didactice de curs primar, fac uz de autoritatea lor, spre a impune în şcoală anumite cărţi. Faţă cu o asemenea procedure, reamintim membrilor corpului didactic primar, că, în buletinul oficial No. 289, pag. 7163, s’a publicat o decizie ministerială, care hotărăşte, că fiecare învăţător este liber să aleagă după aprecierea sa personală, oricari din manualele didactice prevăzute în tabloul cărţilor admise de minister (Cu sau fără modificări). Decizia interzice revizorilor şi inspectorilor şcolari ca sub motiv de unificare a cărţilor sau sub oricare alt motiv, să iupună învăţătorilor sau institutorilor din circumscripţiile lor, ca să aleagă cutare sau cutare cărţi. ♦ Pe ziua de astăzi s'a declarat In oraş un nou caz de febra tifoidă. In intervalul de la 22 August şi până astăzi s’au înregistrat în oraş ii cazuri de tifos. Din numărul total al cazurilor, s’au vindecat 21, răminînd la spital pe ziua de 31 August 39 bolnavi. ♦ Epitropia spitalului Sft. Spiridon continua a refuza atît primirea bolnavilor de tifos, cit şi celor de scarlatina. Duminică după amiază au fost trimişi la „Primire,, doi bolnavi, din str. Smîrdan 17 care însă fiind refuzaţi au fost transportaţi din nou acasă. Pe ziua de astăzi d rul Tierer a anunţat serviciul sanitar că In aceiaşi strada lînga locuinţa celor doi bolnavi, a înregistrat 4 bolnavi noui. Cu mijlocul acesta, bolnavii nepuţind fi izolaţi, epidemia va lua proporţii mai mari, şi nu e exclusă chiar posibilitatea de a înregistra peste o lună un adevarat dezastru. ■ Ziarul conservator - democrat din Bucureşti „ Acţiunea“ publică astăzi următorul drastic comunicat în chestiunea ulttimilor svonuri de împăcare : a Junimiştii din Iaşi au început să pue din nou în circulaţie ştirea unei împăcări cu noi. Este absurd să mai dea cineva crezare unor asemenea născociri. Noi am dezminţit odată pentru totdeauna. Nici un fel de împăcare nu e posibilă intre un partid cinstit ca partidul nostru şi un partid de excroci politici, ca cel junimist.“ Bd. Gh. Gheorghiu profesor de matematici la seminarul Veniamin a fost repartizat o 8 ore pentru clasa V reală la Liceul Naţional. D. Arh. Theodoriu profesor al conservatorului, întorcîndu-se un oraş şi-a reluat ocupaţiunile. Ministerul a instituit o singură comisiune pentru examinarea elevilor pregătiţi în particular de curs primar care au fost amînaţi în Iunie pentru Septembrie. Comisiunea se compune din d-nii D. Sachelarescu preşedinte, d-na Laura Roiu, C. Andriescu și loan Dimitriu membri. ■ Prietenul nostru d-l Ion Botez care a stat mai multe luni în capitala Angliei, s’a reîntors ori in localitate. ♦ Ministerul industriei pentru a se pune capăt fraudelor ce se practică în comerţul uleiurilor vegetale (zise de masă sau de mîncare), cunoscute sub numele generic de untdelemn, prin vînzarea în bidoane de metal şi sticle închise ce nu poartă pe dînsele indicaţiunea greutăţii sau a cantităţii conţinutului, a dispus ca Serviciul exterior de măsuri şi greutăţi să ia măsuri ca toţi fabricanţii, importatorii sau vînzătorii de asemenea mărfuri, să fie îndatoraţi de a înscrie pe bidoanele, vasele, sau sticlele cu untdelemn, puse în vînzare, greutatea neta a conţinutului, exprimată în kilograme şi grame. Această dispoziţiune se va pune în aplicare cu toată rigoarea de la 1 ianuarie 1912, de la care dată este interzis a se mai vinde untdelemn în vase, bidoane, sau sticle ce nu vor purta înscrisă greutatea neto a conţinutului. MIŞCAREA * Epidemia de febră tifoidă continuă încă cu multă furie. Zilnic se înregistrează la serviciul sanitar noui cazuri venite din județ. După cum ni se comunică în mod oficial, pînă în prezent avem de înregistrat 25 cazuri de febră tifoidă. * Din sorginte pozitivă putem anunţa că faimosul bandit Pantelimon va sosi în localitate peste trei site şi va sta cîtva timp în chiar centrul oraşului. Eunem râmaşag că politia d-lui Stroja habar n’are de această veste ! In astă seară se pune în circulaţie la toate debitele de tutun nouile ţigări «Jockey-Club» in cutii care se vînd cu 75 bani una, cuprinzind 10 țigări mari, de prima calitate. SW* Succesul lui Lampo Aseară a avut toc în «grădina Bragadiru» prima reprezentaţie dată de celebrul transformist şi ventilog Lamp© care a delectat pe ieşeni cu o artă intr’adevar neîntrecută. Lampo este un transformist iscusit, elegant în arta transformărei, şi chiar miraculos. In afară de aceasta el este un artist adevărat, avind un joc de scenă care denota un talent real. Repertorul său e bogat, decorurile și costumele noui, iar în piesele ce le reprezintă publicul pare că asistă la jocul unei noui trupe teatrale. In astă seară Laurpo va apare intr’un program nou, in care se cuprinde : 1) Marş, 2) Prezentare, 3 Papuşele mecanice vorbitoare, scenă comică de ventrilogie. Lampo la Rendez-Vous, comedie comică 90 transformaţiuni. Partea 11-a : Paris Concert, Lampo în aurveriie sale de varieteuri. Partea Ill-a : Grand-Via, Parodia după Opereta Grand-via. Biletele la casa teatrului grădina Bragadiru. Sunt CITIŢI în numârul de mâne: Satul Tibăneşti.—Un tablou al mizeriei ţărăneşti.—O ironie a d-lui P. P. Carp : Casinoul din Tibăneşti.—Primarul comunei, contabilul d-lui Carp.—Cum sunt trataţi ţaranii pe moşia Tibăneşti.—Un castel şi o cocioabă.—Taranii despre d-l Carp. Comisiunile examinatoare de la şcoalele secondare Concursul de bursă pentru cl. I de la Liceul Internat şi Seminarul Veniamin se începe Vineri 2 Septembrie ora 8 dimineaţa. Comisiunile instituite de minister sunt formate astfel : Pentru Seminar : Preşedinte Econom. P. Savin directorul Seminarului, d. Gh. Gheorghiu şi d. Pericle Popescu membri. După revizia medicală care va fi făcuta de d. dr. Müller candidaţii admişi de doctor vor fi examinaţi dacă au organe şi ureche muzicală, după care apoi vor urma cele două probe înscris şi oralul. Comisiunea pentru examenul de bursă de la Liceul Internat se compune din d-nii M. Tomida, preşedinte şi Gh. Lascar, I. Prassa, Aug.Scriban, V. Agapi şi V. C. Buţureanu, membri. Pentru şcoala normală „Vasile Lupu“ : Preşedinte Ioan Mitru directorul şcoalei normale, Gh. Ghibanescu şi Gh. Setlace, membri. Concursul se va începe în ziua de 4 Septembrie. „ Inştiinţăm că pe lingă depozitele şi chioşcurile existente în care se vînd ziarul «Mişcarea» d. E. J. Brumer depozitarul nostru a mai înfiinţat încă trei chioşcuri şi anume : Unul In piaţa Halei (in faţa farmaciei Beceanu), unul în str. loan Creangă (Tataraşi) lingă comisia ."Ca şi Un alt chioşc în str. Sârariei, lingă casele Pralea. ♦ O persoană sosită astăzi dimineaţă din Brăila ne comunică, că până în prezent sunt în Brăila 17 cazuri de holeră constatate in mod oficial. Direcţia serviciului sanitar a delegat doi inspectori sanitari care conduc măsurile ce se iau zilnic pentru combaterea flagelului. S’au placardat pe străzi afipte mari cu sfaturi pentru populaţia oraşului. Nu mai daţi mina cu nimeni anunţă cu litere groase afiptete. Miine oraşul va fi decarat contaminat de holeră, aşa că nu va mai putea nimeni nici să intre nici să iasă din Brăila. „ Miine dimineaţă la orele 8 începe concursul de bursă pentru clasa I de la liceul internat, începind cu revizia medicală. Feritivă de imitaţiuni şi reclamaţii — Fabrica de sobe de terracotte şi ornamente — JM. VAL SIILIU Furnizorul Ministerului de Culte, Ministerului de Răsboi, Ministerului de Interne, Căilor Ferate Române şi a Băncei Naţionale a României. Fondată la anul 1878. DEPOSITE : Iaşi, str. Lăpuşneanu Jiu. 6 şi Galaţi. Am onoare a aduce la cunoştinţa onor. public că nu toate păminturile sunt bune pentru fabricarea de cărămidă şi mai ales pentru sobe de teracotă , aşa de exemplu pâmînturile din Piatra N., Iaşi şi Galaţi, unde sunt pline de var, calciu şi magneziu, este absolut impropriu pentru sobe, căci pămîntul din care fabric sobe la Botoşani este cel mai superior şi trecut prin laboratorul şcoalei de poduri şi şosele şi constatat ca propriu pentru fabricarea teracotei. Mulţi s’au încercat a fabrica sobe de teracotă dar n’au ajuns la rezultat satisfăcător. Pentru campania acestui sezon am expus în depozitul meu sobe de o calitate superioară şi culori plăcute aduse din marea fabrică Europeană „Meissen“ precum şi toate sobele fabricate de mine sunt din pămînt alb şi străin pe care le pun la dispoziţia onor. public cu preţuri reduse. Vă rog a mă onora cu comenzile D-voaistră. Sobe fără smaltz începe de la 50 lei în sus şi cu smaltz de la 75 lei in sus. Si ca probă că sobei, din fabrica mea sunt superioare este că sunt luate la toate clădirile Statului. n. vasiliu. Proprietarul Fabricei de sobe de teracotă din Botoşani şi unicul care a introdus în ţară sobele de teracotă încă din anul 1877 până astăzi ® Circulă svonul cum că în oraş s’ar fi ivit două cazuri suspecte, bănute de holeră, pe care autorităţile le ţine în cea mai mare taină. ♦ In serviciul exterior general al vămilor se va face o mişcare zilele acestea. ♦ Consiliul de higienă al oraşului se va întruni în şedinţa ordinară miine dimineaţă în localul Primăriei sub preşidenţia d-lui dr. Fior medicul şef al oraşului. Se va discuta chestiunea epidemiei de holeră ce ameninţă oraşul nostru şi măsurile ce mai trebuesc luate, pentru combaterea flagelului ce ne ameninţă. Faţă de ştirile alarmante ce ne sosesc din Brăila, populaţia oraşului este foarte ingrijata. 19 Mine dimineaţă ! Sept. la ora 8 dimineaţă începe concursul de bursă la şcoali normala Vasile Lupu. Comisiunea se compune din d-nii I. Mitru, preşedinte, Enache Poclitaru şi Const. Fedeleş membri. Examenul medical îl va face d. dr. Müller, iar cel muzical d. D. Simionescu. Ultima oara Loteria Astăzi a continuat tragerea clasei a patra a loteriei Statului. Au cistigat următoarele numere: 60 OOO lei premiul cîștigul de 500 lei No. 51978. 10.000 lei No. 44501. 5000 lei No. 48058. ÎOOO lei No. 17420, 32416. 500 lei No. 36675 și 57536. Cite 800 Iei No. 3846, 15441, 43487, 47654, 48449, 104, 14223, 64566. Nouă cazuri de holeră în ţară. Bucurişti. Aseară a sosit la Direcţiunea serviciului sanitar o telegramă din Brăila asupra examenului bacteriologic făcut asupra cadavrului turcului Miodat care a murit în portul Brăila presentînd simptomele holerei. Examenul a constatat că numitul turc a murit de holeră. Acesta este al 6-lea caz pînă acum numai în Brăila. Un caz de holeră la Olteniţa Olteniţa 31 August ftelet.).—Eri a sosit aci un şlep încărcat venind din Brăila. Cînd şlepul a ajuns In port se anunţă că căpitanul şlpului este bolnav prezentând simptomele holerei. Inştiinţindu-se imediat direcţiunea serviciului sanitar, şlepul care nu trăsese încă la bord a fost întors la Brăila. De închiriet două apartamente a 4 odai și 5 odăi cu atenase la Aleia Principesa Maria. Profesor Dr V- Bejan dă consultațiuni de boale de femei și faceri, în toate zilele de la 2—4 p. m., stradela Sf. Atanase 1. ■ ...... I'""I — IMI. I ................... Liceul Particular — Str. Mitropoliei No. 10 — Se aduce la cunoştinţa ca în timpul vacanţei 1 Iulie —1 Septembre, la Liceul Particular din localitate se vor ţinea cursuri de pregătire pentru examenele generale din Septembre, pentru corigenţi, şcoli speciale, examene de bursa şi de admitere în liceu. Pentru informaţiuni a se adresa la Liceul Particular Intre orele 3 — 5 p. m. în orice zi. DIRECŢIUNEA _______ Institutul Liceal di Uomu^oare .HUMPEL." — Din Iaşi« Strada Carp Xo 3 — Cu începerea noului an şcolar, acest institut intră in al 40-lea an, cuprinde şi un curs primar, după programa statului cu limbile franceză şi germană obligatorii. Un curs liceal complect după programa statului şi un curs comercial superior. Un curs profesional. Curs de limbi moderne, pictură, pirogravură, piano, vioară, mandolină și dans. Prospecte se trimit la cerere, înscrierile încep la 30 August, iar cursurile la 15 Septembrie 1911. SOCIETATE ANONIMA CAPITAL LEI 1.000 000 Iaşi Face orice operaţiune de bancă. Scontează poliţe, împrumută pe gaj de cereale, mărfuri, efecte publice şi poliţe. Deschide Conturi Curente. Primeşte în depozit efecte publice şi numerar în condiţiuni foarte avantajoase. Cumpără şi vinde efecte publice şi orice fel de monezi. Achita cupoane şi titluri eşite la sorţi. Emite cecuri şi scrisori de credit asupra tuturor localităţilor din ţară şi străinătate. Încasări de poliţe în condinile din cele mai avantajoase. George Constandachi inginer hotarnic se oferă a fac măsurători de moşii, hotărnicii, parcelari la locuitori şi diviziuni de moşii etc. — Adresa : strada Bărboi 8. — Il-na Margareta I. Sakellary (Sioo) Laureată a Conservatorului =Pr«»t«,H©»r& t1© Reîncepe predarea cursului de la 1 Septembrie a. e Str. Sâlvărie 14.