Mişcarea, iunie 1914 (Anul 6, nr. 119-142)

1914-06-10 / nr. 126

fS SlMc^Mwa In mijlocul munţilor Cerbu şi Puff Seiouul \kuve-SepUwbm ■Ape minerale eficace in boalele de stomac, intestine, artritism, piatră la ficat, diabet, căi urinare, etc. Hidroterapie: JBăi minerale sărate şi ieruginate şi băi de acid carbonic ca la Nauheim în hotelul Racoviţa. Aer comprimat, Inhalaţie, Fulverizaţie, (Instalaţie ca cea din Reichenhall). Electroterapie: Medici specialişti din Bucureşti Hotelurile Racoviţă, Fui, Cerbu, Zimbru, -------------------------- Dobru, etc., şi numeroase vile particulare şi locuinţe în satul nou. Teatîi, Caaiaet (Săli de jacuri) Isaargiuni şi ipariul REŢINERI DE CAMERE ADMINISTRAŢIA BUCUREŞTI Strada Stavropoleos, 5 'In timpul sezonului la Slănic In gara Tg.-Ocna stau în permanenţă trăsuri, autobuze şi automobile cari parcurg distanţa până în Slănic în jumătate oră. cestei vieţi nepotrivite cu dânsa, ci numai apărarea drepturilor şi intereselor femeii acolo unde ea e chemată să ocupe un loc de frunte , în familia ei şi în căsnicia ei. Ori de câte ori e vorba de întărirea drepturilor femeii în familie, de apărarea intereselor ei în căsnicie, legislaţia noastră ia măsuri ca să fortifice pe unele şi să cruţe pe celelalte şi dă femeii privilegii, pe care nu le are în alte domenii ale dreptului şi care ajung s’o aducă la deplinătatea de drepturi. Dar numai când e vorba de interesul ei propriu, îndată ce e vorba de apărarea drep-’ turilor şi intereselor unei alte persoane, legislaţia noastră retrage femeii încrederea în aptitudinile ei, o scoboară pe o treaptă mai jos ca bărbatul, îi refuză dreptul de a îngriji de un altul, căci nu are discernământul necesar pentru aceasta. Şi astfel conform art. 383 c. civ. şi interesul minorului i se refuză dreptul de a fi tutoare, dreptul de a face parte din consiliul de familie şi, conform jurisprudenţei şi doctrinei unanime şi tot în intensul altuia, nu i se încuviinţează să fie curatoare, administratoare a bunurior unui absent, sau consiliu judiciar. Se întâmplă ce e drept că în vederea calităţilor sufleteşti ale femeii, calităţi netăgăduite de nimeni, să se acorde şi unele din aceste drepturi. Amorul matern într’un caz, amorul conjugal într’altul, sunt presupuse destul de puternice ca să dea femeii discernământul necesar pentru apărarea drepturilor şi intereselor altuia, ca să-i dea limpezimea vederilor, apreciarea justă, energia trebuincioasă— şi se acordă mamei tutela şi soţiei curatela. Dar îndată ce această prezumpţie firească mai înnainte de a fi legală e doborâtă prin dovada contrarie, îndată ce iubirea de mamă, iubirea de soţie sunt înfrânte de alte patimi şi, faţă de minor sau faţăde interzis, rămâne numai femeia,—ea e decăzută din acest drept, pe care numai iubirea curată i-l acordase ridicând-o din inferioritatea ei, ştergând orice urmă de incapacitate. E evident că o femee, care după lege nu se poate ocupa de afacerile şi interesele unei rude de aproape, unui frate iubit de pildă, nici ca tutoare, nici ca administratoare, nici ca consiliu judiciar,— şi aceasta în interesul acelui frate chiar, nu ar putea să apere drepturile şi interesele celui dintâi venit, nu ar putea afla nicăiri discernământul necesar, pe care legiuitorul îl presupuse numai numelor şi soţiilor demne de acest nume. Şi nu vorbim aci de femeia măritată. In privinţa acesteia incapacitatea e generală, netăgăduită de nimeni, şi codul civil precizează regulele acestei incapacităţi, al cărui scop nu e numai consacrarea autorităţii bărbatului, cap al familiei, ci şi apărare femeii în contra incapacităţii ei recunoscute şi a lipsei ei de discernământ, dându-i de pildă acţiunea în anularea actelor liber consimţite de dânsa, chiar când ele au fost în urmă ratificate de barbat. O autorizaţie generală emanată de la soţul femeei avocat nu ar putea desigur fi suficientă. Legea se opune la o astfel de autorizare şi articolul 206 cod. civ. o spune lămurit. Ar fi deci nevoe de autorizaţiuni speciale pentru fiecare cauză şi pentru fiecare instanţă, ba chiar şi pentru anumite acte, ce se prezintă curent în cariera avocăţească. Iar un refuz eventual al soţului ar da naştere la intervenţia justiţiei cu toate peripeţiile şi amânările obicinuite la procese, chiar în cazul când justiţia nu s’ar găsi în faţa imposibilităţii de a dispensa pe soţie de consimţământul soţului. Nesiguranţă perpetuă pentru client, obligaţie ridicolă pentru barbat, silit să-şi urmeze soţia pretutindeni pentru a fi pururea gata să-i dea autorizaţia necesară complectării capacităţii ei juridice, imposibilitate în practică, nelegalitate în teorie , — acesta ar fi rezultatul firesc al încuviinţării acordate femeii măritate de a fi avocat. Iar clasă ispitită de perspectiva unor câştiguri adesea iluzorii femeia avocat ar căuta să-şi păstreze independenţa: un celibat perpetuu impus ei prin forţa lucrurilor, sau o căsnicie alăturea cu legea şi contrarie moralei, deşi conformă cu natura. Iată la ce ne-ar duce această nouă izbândă a partizanilor femeii avocat, chiar atuncea când s’ar trece şi peste spiritul şi peste litera legiuirilor actuale şi s’ar hotărâ, în contra evidenţei, că femeia este complect capabilă şi considerată ca atare de codicele noastre. (Va urma). Note literare răpaia este întitulată o nouă revistă literara intre ai cărei colaboratori figurează şi prozatorul Gala Galaction ; din articolul prim al acestui distins prozator rezultă următorul program: „Nici un mijloc, cinstit şi inaugurat şi in alte părţi, nu poate să ne fie de prisos, cu atât mai mult o literatură din cele care să se înalţe un suflu religios. Voi vreţi să faceţi să apară o revistă în acest sens, e bună şi ea. Ar trebui însă un ziar cotidian bisericesc“... „Literatura, poezia, visul!..., cât ne-ar fi de binefăcătoare ! Ar fi ploaia cea mai binecuvântată peste îndelung sterpele noastre plaiuri bisericeşti. Şi credeţi, tinerii mei prieteni, că ar fi o inovaţie ? Credeţi ca aţi aduce ceva străin tradiţiunii noastre bisericeşti? Departe de acolo! Să ştiţi că -- dimpotrivă ! — de când literatura, poezia şi visul s’au stins din sufletul şi din inima oamenilor bisericeşti, tot de atunci s’au vestejit şi trandafirii, au murit şi crinii cu cari Sfinţii Părinţi au încununat Biserica Domnului !... Credeţi voi că Sfinţii Vasilie, loan Chrisostomul, Grigorie de Nazianz erau nişte cărturari fără poezie, nişte cerberi dogmatişti fără simţire ?... Nu uitaţi niciodată : toţi aceşti minunaţi cuceritori de suflete erau nişte mari poeţi, nişte străluciţi oameni de litere !“ -Noua, Revistă Română de ori cuprinde un sumar variat cu articole semnate de C. R.Motru, Dr. N. Leon, I. Arginteanu, E. Lovinescu, V. Podeanu, A. Cehov, N. Davidescu, I. Nisipeanu, etc. D-l E. Lovinescu consacră un articol de impresii volumului de sonete „Statui“ de M. Codreanu.lorile în No. 6 cuprinde o materie semnată de M. Codreanu, V. I. Pella, V. lonescu, V. I. Popa, Lolette Vasiliu, etc. Important pentru domnii proprietari Ulei de cînepă garantat curat și crud recunoscut ca cel mai api pexstm vopsit s’a pus în vânzare la fabrica de uleiuri „Olea“ din strada Zugravilor No. 66. Spre a se convinge d-nii proprietari de calitatea cu totul superioară a acestui ulei special s’a fixat preţul de reclamă de lei 1,30 de kg. la o cantitate de cel puţin 25 kg. Amatorii se pot adresa direct la fabrică între orele 9 — 12 a. m. şi 2 —6 p. m. MIŞCAREA 0 afacere de onoare Din partea d-lui Iuniu Lecca primim spre publicare următoarele : In ziua de 26 Mai la ora 12 am primit un plic recomandat trimis pe adresă mea Iuniu Lecca la Bacău de către d-l Sublocotenent Gh. Pascu din Iaşi strada Oastel No- 34. Plicul conţinea 1) următoarea scrisoare : Monsieur, Je vieus vous demander une réparation par les armes, a cause des deux lettres injurieuses adressés par Madame Lecca votre femme â l’adresse de ma cousine Princesse Constance Ghika ; Je vous prie done, de mellre mes témoins, qui vous íeront parvenir cette lettre en contact avec deux de vos amis. Recevez en attendant, Monsieur, l’assurance de ma considération. (ss) Prince Grégoire Ghika le 24 Mai 1914. Jassy Palais Slurza str. Carol şi a II-a Cartă de vizită : Locot. Gh. D. Pascu din Cavalerie, strada Oastei No. 34 Iaşi, în dosul căreia scrie : Cher Monsieur, En qualilé de témoin du Prince Grégoire Ghika qui vous demande satisfaction par les armes, je vous prie de bien vouloir m’indiquer par retour du courier quels soiit vos témoins a Jassy afin qu’avec Mr. A. Racovitza nous puissions nous rencontrer et discuter. Bien â vous (ss ) Lieut G. Pascu Imediat în acta zi de 26 Mai 1914 la ora 3 p. m. am telegrafiat: D-lui Locot. G. D. Pascu Strada Oastei No. 34 Iaşi Vă rugăm să vă puneţi în contact cu D-nii Leon Sakellary şi V. Rosetti ; vă aşteaptă mâne 27 Mai toată ziua aci în Bacău strada Justiţiei No. 2. (ss) Iuniu Lecca In ziua de 27 Mai la ora 1 primesc telegrama următoare: Iuniu Lecca, str. Justiţiei 2, Bacău Sosim azi ora două jumătate. (ss) Racovitză, (ss) Loct. Pascu întâlnirea marturilor a avut loc la hotel Central în Bacău, în camera d-lui Racovitză. Imediat maturii mei mi-au remis următoarea scrisore: Iubite amice, 1914, Mai 27 In urma scandalului provocat de d-l Al. Racovitză, martorul d-lui Gr. Ghica, îţi facem cunoscut cunoscut că nu mai putem figura ca mărfuri în afacerea cu d. Giica. Amicale salutări (ss) Leon Sakelary (ss) V. Rosetti A doua zi 28 Mai, la ora 4.30 p. m. a fost transmisă oficial Bacău, următoarea telegramă pe caream găsit-o la 9 sara la reîntoarcerea mea de la ţară, în Bacău pentru a pleca la Bucureşti. Urgent, Iuniu Lecca, Bacău Din cauza incidentului incalificabil provocat prin d. Sabellarie, vă trimit ca martori mâneroi în Bacău pe Mihail Negruzzi şi Mihail Mavrodin. (ss) Principe Ghica Imediat în acea zi de 28 Mai la ora 10 jumătate am telegrafiat: Urgent. D-lui Principe Ghika, palatul Sturdza, str. Carol, Iaşi In urma scandalului provocat de d. Racovită şi apoi recunoscut şi mărturisit de d. Racovitză înaintea d-lui Prim Procuror al Trib. Bacău afacerea de onoare se află înaintea parchetului, expusă în toate detaliile. Mărturii mei declară că nu mai pot figura în afacerea cu D-tră. (ss) Iuniu Lecca In ziua de 30 Mai sosind dimineaţa din Bucureşti, am găsit următoarea scrisoare : Bacău, otel Central 29 Mai, ora 12 m. D-lui Iunius Lecca, Lecca Venim din partea d-lui Grigorie Ghyca, pentru a da curs provocaţiunei ce s’a adresat şi ca atare vă rugăm să binevoiţi a ne indica mărturii d-tră. Suntem la otel Central unde aşteptăm răspunsul d-stră. Primiţi vă rugăm asigurarea distinei noastre consideraţii. (ss) Arthur G. Sion (ss) M. V. Mavrodin imediat în ziua de 30 Mai ora 11, am răspuns prin scrisoarea următoare : Domnilor Arthur G. Sion şi M. V. Mavrodin Oţel Central--Bacău Vineri seara am primit scrisoarea telegramă transmisă oficiului poştal în Bacău la ora 4 30 p. m. în acea zi. Urgent, Iuniu Lecca—Bacău. Din cauza incidentului incalificabil provocat prin d. Sakellary, vă trimit ca martori mâne joi la Bacău pe Mihail Negruzzi și Mihail Mavrodin. (ss) Principe Ghika — Iaşi La ora 10 jum. seara am răspuns Urgent d-lui Principe Ghika—Iaşi In urma scandalului provocat de d. Racoviţă şi apoi recunoscut şi mărturisit de d. Racoviţă înnaintea d-lui Prim Procuror trib. Bacău, afacerea de onoare se află, înnaintea parchetului, expusă în toate detaliile. Mărturii mei declară că nu mai pot figura în afacerea cu d-voastră. (ss) Iuniu Lecca Astăzi Vineri dimineaţă, sosind din Bucureşti, găsesc scrisoarea, remisă ori la orele 12 no, semnată de d-voastră d-nii Arthur G. Sion şi M. V. Mavrodin prin care cereţi din partea d-lui Grigori Ghika, pentru a da curs provocaţiunei ce mi-a adresat, să vă indic mărturii mei. La aceasta vă răspund şi vă confirm şi d-voastră cele de mai sus că : In urma scandalului provocat de d. A. Racoviţă martor al d-lui Ghika, mărturii mei nu mai pot figura in afacere cu d. Grigori Ghika. Primiţi vă rog asigurarea distinsei mele consideraţii.. (ss) Iuniu Lecca Plicul s’a reîntors de la Oţel cu menţiunea scrisă cu creionul roş că : aceşti d-ni au plecat aseară la Iaşi. Am pus acest plic în altul şi l’am trimis recomandat D-lui Arthur Sion avocat la Iaşi. In ziua de Duminică 1 Iunie am primit următoarea scrisoare de la dl. Arthur G. Sion, Iaşi Str. Asachi 6. D-lui Iuniu L Leca 311/ 1914 proprietar Bacău. Mă grăbesc a vă respunde, că am primit astăzi scrisoarea d-stra, în afacerea de onoare cu Principiile Gr. Ghyca şi am luat act de conţinutul ei. Primiţi vă rog asigurarea dislipsei mele consideraţii. (ss) Arthur Gh- Sion. Aceasta este întreaga afacere şi întreaga corespondenţă in această afacere. Iuniu Lecca Bacău 2 I 15 Iunie, Luni 190. * Din partea d-lui Gr. Ghica primim următoareaa scrisoare : Sâmbătă 7 Iunie 1914. Domnule, Am luat cunoştinţă de respunsul D-tale la scrisoarea mea recomandată şi publicată de mine în ziarul „Opinia" şi „Evenimentul“ în ziua de 30 Mai 1914, prin care îţi exprimam dispreţul meu cel mai adânc." Văd că ai ajuns chiar să fii un perfect şantagist ascunzându-te totodată pentru a nu eşi pe Teren sub roctiile femeii, cu indignare văd că negi a fi primit scrisoarea mea recomandată din SQ Mai 4914, care văd că a dispărut de asemenea ca acele patru sute de lei încasate de soţia Dumitale în ziua de 1 Noemvrie 1913 la orele 12 a. m. la domiciliul D-tale din strada Carol la Iaşi. Prin fericire însă am probe şi martorii de înmânarea acestei scrisoare indispensabilă precauţiunea dar neglijată la plata banilor. Nu mai îmi rămâne decât a vă da o lecţie la viitoarea întâlnire. Principele Gr. Ghica Palatul Sturza Str. Carol Iaşi. Doctor S.EIGHER, dentist, s a mutat in Piaţa Unirei ! Informaţii . Obiecte găsite.—La brigada de siguranţă locală se află supuse una cutie de lemn, Îmbrăcată cu piele, care conţine : Un pahar pentru apă, un păhăruţ pentru ouă şi un port şervet, toate de argint cu monogram pe ele. Păgubaşul se poate prezintă la acel oficiu pentru a le recunoaşte şi primi. In amintirea războiului «1« la 1877. —D. Gh. Calmuschi fost voluntar în timpul campaniei din 1877, a oferit M. S. Ţarului cu ocasiunea vizitei la Constanţa, colecţia fotografică a corpului de ofiţeri şi a trupei în alegorie, al regimentului 13 dorobanţi, care a dat primul atac și a fost decorat pe câmpul de luptă de M. S. împăratul Alexandru II. Cu această ocazie d. Calmuschi a expediat următoarea scrisoare : „Subsemnatul, fost voluntar în armata română în timpul războiului din 1877, dorind a face să treacă la nemurire figurile eroilor Regimentului al XIII de dorobanţi din Iaşi, care la 27 August a luat primul redou din mânile Turcilor, reînviind vechea vitejie română şi provocând admiraţia A. S. împăratul Alexandru al Il-lea. Care a doua zi chiar a binevoit a trimete numeroase decoraţii ofiţerilor şi trupei, am compus alăturatul tablou pe care respectuos vin a-l prezenta Majestaţei Voastre în amintirea zilelor glorioase din timpurile când armatele rusă şi română luptau împreună pentru desrobirea Crucei. De atunci 37 de ani au trecut; mulţi au dispărut din martorii acelor timpuri grele. Insă Dumnezeu ne-a păstrat pe Regele nostru, marele căpitan şi pe Regina noastră Mama răniţilor. Poporul român priveşte cu bucurie sosirea JVji. Voastre în vizită la Regele nostru pe pământul nostru rontân. ® U51 APJEIi. — „Societatea Ortodoxă“ a lansat următorul apel: Comitetele parohiale reunite ale Societăţii ortodoxe naţionale a femeilor române, secţia Iaşi, in dorinţa de a contribui la ridicarea şi Înlesnirea păturii sărace şi inculte din mahalaua Ţicăului, lucrează pentru înfiinţarea unei grădini de copii, a unei şcoli de adulţi şi a unei biblioteci populare pentru această regiune a oraşului. (Comisia însărcinată cu organizarea bibliotecii populare se agpăsează prin aceasta persoanelor cu dor definele societăţii şi se roagă să doneze pentru această bibliotecă orice carte ar crede că poate folosi pentru lunginarea şi buna îndrumare a celor noştiutori. Cărţi cu cuprins moral, de istoria şi literatura neamului, de ştiinţă popularizată, de igiena şi medicină populară, cărţi referitoare la agricultură, grădinarie, industrie casnică, meşteşuguri, gospodărie vor servi la alcătuirea acestei biblioteci. Persoanele cari doresc să doneze astfel de cărţi, sunt rugate să le trimită la una din următoarele persoane: Pr. Roşescu, paroh bis. Sf. Atanasie D-na Maria C. Cerchez, str. Carol D-na Laura Zaharia, Buna-Vestire 1. έn ziua de 15 iunie a. c. se va deschide expoziţia de fine de an a atei,nului de‘intustrie casnică a Ministerul, de industrie şi comerţ, din str. Micşnescu, de sub conducerea d-nei Lucia Niculescu. Expoziţia va dura până la 25 iunie fiind deschisa în fiecare zi de la orele 9—12 a. m. şi 3—7 p. n.. Eri a căzut o ploaie torenţială pe teritoriile corn. P.ioaei şi Erbiceni. Ploaia a căzut însoţită de grindină de marimea unui ou de vrabie, distrugând semănăturile . Direcţiunea liceului naţional a recomandat pentru escursiunea pe Dunăre care se face in contul Cassei Şcoalelor, pe elevii absolvenţi din cl. VIII: Gavrilescu Vladimir, Gheorghiu V. Constanţii şi Văitoianu A. Gheorge. W. Fischer Succesori — MAGAZIN DE OPTICA — — IA.Fi, STRADA 19 A1»USXKAXU 30 — In locul ochelarilor model obişnuit, vă recomandă noul sistem FITSU-------Construcţie americană veritabilă, care se acomodează perfect, având coarda specială foarte uşoară la purtat. încercarea gratuită