Mişcarea, iulie 1914 (Anul 6, nr. 143-171)

1914-07-31 / nr. 171

Atitudinea Japoniei Buc.—Din Roma se anunță că ambasadorul japonez la Londra a notificat guvernului britanic că Japonia va ajuta pe Anglia întru apărarea coloniilor engleze. ANUL VI, No. 17! iBOK A N ESTE Inară pe un an . ?. . 80 Iei In streinitate pe un an . 40 „ Pentru preot! $1 învăţători rurali te face o reducere de 50°/8 Redacţia |i Administraţia LAŞI, PIAŢA UNIREI, No. 5, la localul clubului National-Liberal. Un număr 5 BANI EDIŢIA I a JOI 30 IULIE 1914 M IC PAD 1 *11 SaLAH ZIAR NATIdVIAL - LIBERAL. CODITI TELEFON No. 121 « Anunciuri comerciale Linia pe pagina II Linia pe pagina III Linia pe pagina IV .1SUB DIRECŢIUNEA UNUI C010TE1 stiluri de cinbel national-liberal n număr 5 BANI BULETINUL ZILEI Deşi când începem a scrie aceste rânduri nu cunoaştem încă telegramele din cursul nopţii, —care ne-ar putea aduce dezminţirea faptelor pe care telegraful le-a adus pe ziua de ieri, —putem preciza că situaţiunea este mai agravată în urma ruperei raporturilor între Franţa şi Austro-Ungaria. Rechemarea ambasadorului francez din „Austria făcută ieri de către d. Domergue constitue ea însăşi o agravare a situaţiunei şi o complicare a războiului deschis între Franţa şi Germania. Germania, aliata şi soră bună a Austriei, a deschis lupta împotriva Franţei din cauza ei; era deci firesc şi logic—dacă e firesc şi logic întregul război european ! — ca Austro-Ungaria să treacă în autorul Germaniei, întru cât prin aceasta îşi lua şi propria ei apărare, ceiace a provocat pe ziua de ieri ruperea raporturilor franco-austriace. Cu actul acesta s’a deschis în toată plenitudinea marele război dintre Tripla Alianţă şi Tripla înţelegere. Aceasta este pe ziua de azi starea de gravitate a conflagraţiunei europene. lleu 50 b. 40 b. 0 măsură a pfecturei da politie din Bucuresti Buc. — Prefectura politiei Capitalei a adresat tuturor ofiţerilor de poliţie o ordonanţă, prin care le atrage atenţiunea să exercite o cât mai de aproape supraveghere asupra comercianţilor şi particularilor care în dorinţa de a câştiga cât mai mult, caută să profite de lipsa de argint ce se simte în Capitală, dând la schimbul unei hârtii de 20 lei numai câte 16 sau 17 lei. Ofiţerii de poliţie sunt însărcinaţi prin această ordonanţă de a încheia acelor persoane procese-verbale de dare în judecată pentru înşelăciune. Flota noastră aeriană Buc. Asară, în urma unui ordin al d-lui căpitan Andrei Popovici, comandantul aerodromului de la Cotroceni, întreaga noastră flotă aeriană a făcut o interesantă manevră. La un moment dat 15 aeroplane conduse de excelenţii noştri piloţi, evoluau deasupra capitalei, stârnind via admiraţie a publicului, care le-a făcut ovaţii entusiaste. MMfcSKe 1 ^Petersburg.—Trupele ruseşti au pătruns prin valea râului Styr pe teritoriul austriac gonind avangarda inamică. Oraşul Andrejew precum şi vama din Radziwilow au fost ocupate de Austriaci. In şăile ofiţerilor germani ucişi, şi cari făceau parte din primul regiment de dragoni, s’au găsit planuri ale fortificaţiilor din Cowno-Un detaşament al landsturm-ului austriac a fost respins din burgada Lezniaw şi s’a retras. Statele Unite contra războiului european Roma. Presa nord-americanapublică de câteva zile articole violente înfierând groaznica şi fatala nebunie ca a apucat pe bătrâna Europă. Câteva ziare dezaprobă intervenţia Angliei. Din foile din New- York, unele sunt pentru Franţa şi Rusia, altele ţin cu Germania în contra Angliei. (A. T. 1) Ofensiva armatei austriace Exportul recoltei noastre Buc.—D. Em. Costinescu a re-vocat hotărârea dată, permiţând exportul orzului şi orăşului care sunt în mari cantităţi în ţară. Deasemenea a dispus să permită exportul grâului, porumbului, făinei şi fasolei, care de asemenea sunt în cantităţi mari. In chestia monetară Buc. Ministerul de finanţe a pus în circulaţie tot depositul de monete de argint, pentru înlesnirea pieţei financiare. Armata germană atacă o brigadă franceză Bucureşti. O brigadă franceză aparţinând corpului al 15-lea a fost atacată de către trupele de acoperire germană la Gearde şi respinsă în pădurea Palais la nord-est de Longwy, cu mari pierderi. In mânele germanilor au căzut mai multe mitraliere, precum şi numeroase alte muniţiuni. Bulgaria mobilizează Buc.—O telegramă din Rusciuk anunţă că ori după amiază ,prin bătăi de tobe şi tragere de clopote s’a decretat mobilizarea parţială a armatei bulgare. Din interview al A S. R. Principelui Carol Buc.—A. S. R. Principele Carol, care a stat ieri la Arad la hotelul „Crucea Albă" a acordat un interview d-lui Sasu redactorul ziarului «Românul» din Arad. La orele 3 p. m. A. S. a părăsit Aradul, îndreptându-se cu automobilul spre Predeal, In jurul cădira Liege-ului Bucureşti. Legaţiunea franceză din capitală a primit o telegramă oficială prin care se desminte în chipul cel mai categoric ştirea că cetatea Liege ar fi căzut în mînele germanilor. împotriva tuturor ştirilor de pănă acum, telegrama anunţă că toate forturile sunt încă în stăpînirea belgienilor, cari le apără cu mult avânt şi sunt în măsură să ţină piept cu succes armatei germane. * Buc.—Se telegrafiază din Rusciuk că direcţia fabricei de zahăr de acolo a primit o telegramă din Bruxelles, prin care se arată că svonurile lansate cu privire la cucerirea cetăței Liege nu corespunde adevărului. ■«as* Consulatul genau din Iaşi despre ocuparea Liege-ului Consulul german din localitate ne comunică următoarea telegramă ce a primit-o din Berlin la 10 August st. n. ora 8.20 sara: Situaţia faţă de duşman atât în apus cât şi în răsărit bună. Liege cu desăvârşire în manile Germanilor. Un sfert din întreaga armată belgiană a fost bătut, care a suferit perderi mari, până la 4000 prisonieri belgieni. La Bialla brigada de cavalerie rusească respinsă, a perdut către trupele frontiare prusiene 18 tunuri şi mai multe care cu muniţii. Reserva prusiană (Landwehr) a respins la Schmalleningben formaţiuni ruse mai mari de infanterie şi de mitraliere. (Machinengewehr). Austrianii dincolo de Vistula şi din Galiţia din mijloc şi răsărit, înaintează. În Germania s’au prezentat ca voluntari pentru răsboi un milion şi un sfert. Prinţul Carol a intrat la Sinaia Buc.—A. S. R. Principele Carol a sosit ieri la Sinaia, venind din Arad. A. S. a fost însoţit în tot timpul călătoriei de către doi ofiţeri şi un deputat austriac. La Predeal A. S. a fost întimpinat de către Principele Ferdinand. Principele Carol a întimpinat multe peripeţii în tot parcursul călătoriei, menirea să apere Pasul Calais este compusă din 48 unităţi mari (intre cam mai multe dreadnoughturi şi încrucişetoare mari) 32 încrucişetoare mai mici, 110 contratorpiloare şi un număr mare de torpiloare şi monitoare. (A. T. 1) Apărarea Liegiului Viena.—Trupele din fortăreața Liege sunt suficiente pentru apărarea orașului. O divizie activă mobilizată la Liege a plecat spre a se alipi de armatele de câmp. (Havas). Flota engleza care apără Pasul Calais Borna, 28 Iulie.—flota engleză care se găsește actualmente la intrarea în Marea Nordului şi are * Grădina „ Cinema-Modern “— la fiecare zi matineu in sală la ora 5 şi seara în Grădină la ora 9 jumi. Mercuri 30 şi Joi 31 Iulie 1914. Program nou ! O AFACERE ENIGMATICA puternică dramă in două mari acte: „Copilul, şi Câinele" comedie. Programul este complectat cu vederi de pe natură şi alte bucăţi interesante. Vineri 1 August, program nou: „Amorul unei japoneze".