Mişcarea, octombrie 1914 (Anul 6, nr. 224-249)

1914-10-14 / nr. 235

Manifestaţiile din Constantinopole Buc.—O ştire sosită de la Constantinopol la Odessa spune că o manifestaţiune impunătoare a avut loc în faţa palatului exsultanului şi s'a strigat: scapă-ne de puterea germană, s'au aruncat cu pietre în trăsurile ofiţerilor germani în Peru; ambasada primeşte scrisori ameninţătoare; o ligă anti germană a ofiţerilor de marină turcă s'a format după iniţiativa lui Şuferi paşa care a protestat la ministerele de resboiu şi marină contra puterii germane.— Guvernul turc ar voi să revoace drepturile vamale asupra casei de prevenire rusească. (Westnik). Austriacii bătuţi Buc.—Din Odesa se anunţă că principala armată austriacă care opera în apropiere de Cambre a fost bătută şi în mare parte făcută prizonieri. Procesat de la Sarajewo sfârşit Serajewo.—Apărătorii şi au sfârşit pledoariile. Desbaterile au fost închise. Sentinţa va fi pronunţată la 28 fie dimineaţa. ’ * Sofia.-De două zile numeroase grupe musulmane din Macedonia alungaţi de autorităţile Sârbe, la Sofia ’şi iau drumul spre Turcia. Boala porarnlui Solifei Berlin. — Se comunică din marele cartier general că generalul Moltke sufere de ficat şi bila. Boala lui nu inspiră nici o nelinişte. Moltke este tratat cu îngrijiere. Afacerile sale au fost încredinţate ministrului de resboiu. Comunicat Francez Bucureşti. — Ultimul comunicat francez de la 12 Oct. anunţă că pe frontul dintre Marea Nordului şi ţinutul oraşului Araş nu s’a semnalat nici o mişcare. Pe de altă parte un comunicat oficial din Berlin anunţă că Germania au reuşit să treacă canalul Iser în dreptul localităţii Ipres. Numeroase forţe germane au trecut în acel punct ameninţînd trupele aliate din acea parte. In munţii Argon situaţia trupelor franceze se menţine aceiaşi. Comunicat Austriac Viena.—Pe teatrul răsboiului de la est armatele noastre şi puternice forţe germane se află acum într’un front aproape neîntrerupt, care se întinde de la povârnişul septentrional al Carpaţilor olientali; prin totakisambor terenul situat la estin faţa fortăreţei Przemysl şi terenul polonez al Vistulei până în regiunea Plozo luptându- se contra forţelor principale ruse cari au adus şi trupele lor caucaziene siberiene şi turkestaniene ; ofensiva noastră peste carpaţi a atras asupra ei destul de puternice forţe inamice. Comunicat Rus Petrograd. — Prizonierii germani se plâng că sunt obosiţi şi rău hrăniţi. Familiile soldaţilor ucişi, germani, sunt nemulţumite cu subvenţiile acordate de guvernul german căci sunt prea mici. Importul şi exportul austro-ungariei in august comparat cu anul trecut a scăzut cu 2/3. Perderile sunt evaluate la 149 mil. cor. Uzinele se închid construcţiunile încetează, cazurile de dezertare printre slavi sunt numeroase. Luers pe străzile oraşului Lille O telegramă sosită din Paris anunţă că în oraşul Lille de o săptămână se dau lupte pe strade. Germanii sunt respinşi în toate părţile în lupta cu baioneta. Francezii se întăresc cu parapete aşteptând noi trupe în ajutor. Ziarele spun că Germanii fac sforţări disperate văzînd că le scapă victoria. Luptele din Bosnia Niş.— In luptele angajate pe întreg frontul Bosniei inamicul a fost respins şi a suferit mari perderi. Trupele sârbe urmând mişcarea de retragere a Muntenegrenilor au operat o largă retragere şi se află acuma la vest de Visegrad înîntr’o poziţiune cu totul mulţumitoare. In aceiaşi zi două monitoare inamice se aflau pe la orele 8 seara în faţa Sabaţiului în jos de Skelansca ada, unul din ele suind pe la orele 2 dim. în direcţia de la Sabaţi spre Orasacika ada pela gurile Dobravei s’a lovit de mine cari au explodat. Monitorul, lung de 40 m, abia mai iese deasupra apei şi a fost aruncat pe ţărmul austriac si au auzit ţipete şi înjurături în limba sârbească şi ungară şi comenzi în limba germană. Canoniera scufundată nu se mai vede decât o parte din căldări, coşul, puntea comandantului şi catartele. Căldările au făcut explozie. Deasupra cupolei care proteja căldările se aflau două mitraliere. Canoniera e cu totul scoasă din uz. O luntre automobilă austriacă a reuşit a salva echipagiul şi răniţii. Situaţia în Albania Atena.—Agenţia ateniană află din Ianina că lupta de la Glisura continuă. Forţele albaneze trec de 5000 de oameni avînd artilerie şi mitraliere, trupele autonome fiind mai puţin numeroase. S’au retras dar din Argyrocastro li s’au trimis de urgenţă ajutoare. Atacurile albaneze contra graniţelor epirului continuă şi fac situaţiune guvernului epirului foarte dificilă. * Viena.—Ziarul «Times» din Londra scrie că toţi germanii şi austro-ungari supuşi serviciului militar şi înregistraţi de către poliţie se vor afla în curînd în taberele prizonierilor. Numărul lor se urcă la 40.000 la Londra şi la 70.000 în Anglia. Comicei Cerin Bailin.—Marele cartier general anunţă: Canalul Yserului a fost trecut de noi cu forţe puternice între Nieport şi Dixmude la 24/LO după lupte crâncene. Inamicul s’a întărit la est şi nord-est de Ypres, totuşi trupele noastre au izbutit a înainta în unele puncte. Vreo 500 de englezi au fost făcuţi prizonieri, între care un colonel şi 28 de ofiţeri. La est trupele noastre au luat ofensiva contra oraşului Augustow. In regiunea de la Ivangorod trupele noastre se lupta alături de trupele Austro-Ungare, 1800 de ruşi au fost făcuţi prizonieri. Bulgaria şi atitudinea României Declaraţiile unui deputat bulgar Sofia 24. Un deputat din majoritate a făcut de curând declaraţiuni prin cari voia să desmintă intervievul dat de ministrul bulgariei. La Bucureşti a apărut în „Le Temps“. Dânsul a spus între altele desfinţând acel intervreni că dacă România ar intra în acţiune militară, Bulgaria ar interveni de îndată. Agenţia Bulgară este autorizată a declara în această privinţă că ministru vorbise in numele guvernului bulgar şi exprimase un punct de vedere tocmai in conformitate cu instrucţiunile ce-i fuseseră date când asigura pe corespondentul lui „Le Temps“ că Bulgaria va observa în mod conştiincios neutralitatea sa. MIŞCAREA oră telefonică Ruşii au reocupat Cernăuţii Buc."-O telegramă din Mamorniţa anunţă că ruşii gonind pe austriaci au reocupat Cernăuţii. Cine se prezintă la viza livretelor Buc.-Pentru lămurirea celor interesaţi se aduce la cunoştinţă că anul acesta se prezintă la viză toţi dispensaţii, scutiţi şi reformaţii împreună cu certificatele respective şi recipise de taxa militară. Această viză se face pentru contigentele de la 1893—1913 Tinerii dispensaţi din clasele 1913, 1914 şi 1915 nu trebue să se prezinte deoarece ei trebue să se prezinte înaintea Consiliului de revizie din Februarie 1915. Consiliu de miniştri la Sofia — Atitudinea Bulgariei. Chestia Macedoniei. Raporturile cu România — Buc.—Ziarele din Odessa primesc ştirea de la Sofia că acolo s-a ţinut un consiliu de miniştrii la care au luat parte şi şefii partidelor de opoziţie. S’a pus în discuţîune chestiunea neutralităţii Bulgariei şi s’a discutat asupra mijloacelor cari ar putea duce la realizarea idealului naţional bulgar. * Generalul Firer a spus, în consiliu, că armata bulgară numără astăzi un plus de 135 mii oameni faţă de numărul de anul trecut. Acest plus sa format din toţi dispensaţii şi scutiţii cari au fost instruiţi milităreşte şi cari pot fi astăzi puşi în luptă. * Asupra ocuparei Macedoniei s’a arătat că aceasta s’ar putea face fără rezistenţă din partea ei. Tot pericolul ar fi pentru Bulgaria, de partea României, ceia ce a determinat ca trupele bulgare să fie înşirate de la Varna la Rusciuk. D-l Radef, ministrul Bulgariei la Bucureşti,—scriu ziarele din Odesa—a luat parte la acest consiliu. De notat că ziarele din Sofia nu publică nimic despre acest consiliu de miniştri. Lemne de foc Cu vagonul şi cu metru, esenţă fag şi carpăn pentru locuinţe, şi plop şi tei pentru mori, fabrici etc. de cea mai bună calitate se găsesc de vânzare la D-l Ing. Dimitrie Vasilescu singurul exploatator al Domeniului Dobrovăţ. Comenzile şi orice informaţni se pot lua în toate zilele de lucru la birou în strada Zlatoust No. 3 telefon 172. Pentru domnii depozitari se face un rabat. Ho Inhiriat Șapte apartamente inmiriei situate în str. c. A. Rosetti 9, compuse din: patru camere cu bucătărie , trei camere cu bucătărie și două camere cu bucătărie, având fiecare apartament, lumină electrică, apă, magazii pentru lemne de foc și beciu. Ambele corpuri de casă, sânt refăcute în totul din nou şi D-nii chiriaşi au putinţa de a se muta imediat în ele. Se pot vizita şi vorbi cu Dl. Ştefan Donici proprietar, în fiecare zi între carele 3—6 p. m. strada C. A. Rosetti No. 9 în apropiere de bală. ÎNŞTIINŢARE Aducem la cunoştinţa onoratului public că întreruperea comunicaţiei cu streinătatea şi stagnarea lucrului în fabricile streine, ca urmare a conflagraţiei europene au zădărnicit aducerea şi instalarea generatoarelor de curent de care uzina noastră are nevoie pentru menţinerea sa în plină funcţiune. Pentru ca să nu fim nevoiţi să restrângem eclerajul electric al străzilor şi al pieţelor publice şi ca să nu survină întreruperi în funcţionarea eclerajului, rugăm cu inzistenţă onoratul public ca până la alte dispoziţiuni, să restrângă pe cât posibil consumaţia de curent e-lsctric în perioada de şarjă maximă a uzinei, adică de la ora 5 până la 1 seara. Iaşi 9/22 Octombrie 1914. Direcţiunea Uzinei Centrale de Electricitate din Iaşi Ministere! Aparati Domeniilor PUBLICAŢIE La pepiniera Vişan-Iaşi aflându-se următoarele cantităţi de mere şi pere de toamnă şi iarnă. Cal. I. Cal. II Mere de toamnă 90 kgr. 50 kgr. Mere de iarnă 2000 „ 850 „ Pere de iarnă parte ne culese încă 1600 „ Ministerul a decis vânzarea lor şi ofertele se vor face la sus numita pepinieră in termen de şapte zile de la apariţia acestei publicaţiuni, care oferte vor fi înaintate Ministerului pentru aprobare. Aceste mere şi pere se pot vedea în acest termen la sus numita pepinieră. No. 82734 11 Oct. 1914 Noul institut de băeţi „Gr H. .A S A. C H I Iaşi, str. Toma CozmaA’p. 13 Pentru elevi de curs secundar, comercial, interni, semi-interni şi externi. Ciudă pentru elevii de , la „.diferite şcoli. Curs de repetiţiejilpreparaţii zilnice de la 4 jum. —6 ore p. m. la fiecare obiect sau la toate, pentru elevi de la diferite şcoli. Taxa 100 lei anual(10 lei lunar). Educaţie şi îngrijire aleasă. Locuri limitate. Taxe foarte avantajoase. Cornul profesoral şi asociaţii: A. D. Atanasiu profesor titular la Bele-Arte şi Lie. Naţional. A. Aurescu profesor titular la Conservator şi Lie. Internat. C. Bejan profesor titular la Liceul Internat. C. Botez prof. tit. la Gimn. Alex. cel Bun şi Lie. Naţional. C. I. Botez licenţiat în fizico-chimiee. Dr. Traian Bratu prof. universitar. Aurel Cufer licenţiat în licere. I. Constantinescu profesor titulara[la Liceu Naţional. Doljan prof. tit. la Gimn. Ştefan cel Mare şi Li Naţional. Preot Ch. Iordăchescu lie. în teologie şi litere. Gh. Manoliul profesor titular la şcoala normală „V. Lupu". Arhim. Gherasim Miron prof. titular Gh. Nedelcu prof. titular la Gimnaziul «Alex. cel Bun». Gh. Nica licenţiat In litere. Vasile Popescu profesor titular la Liceul Naţional. Dr. St. Fosa profesor la Belle-Arte medic al institutului. Preot C. Roşescu licenţiat In teologie. Sanno Roth absolvent al facultăţei juridice din Viena. C. Stamboliu profesor titular la Liceul Naţional. Gh. C.corpan profesor titular la Liceul Naţional. Delegat Director, A. D. Atanasiu Delegat Adtor A. Aurescu. Preparatori şi pedagogi speciali la cursul de preparaţie şi pentru limbi streine. Înscrierile se fac la Institut şi la soc. «Vulturul» str. Alexandri No. 9 (vis-avis de primărie, în orele de la 10—12 și 4—6 p. m. CIEZAR A. POPOVICI AVOCAT Strada Lozonschi No. 16.