Mişcarea, noiembrie 1914 (Anul 6, nr. 250-273)

1914-11-26 / nr. 269

. Sesiunea ordinară a consiliului comunal s’a deschis astăzi şi va ţinea până la 8 Decembrie. La ordinea zilei va fi între altele şi chestiunea rectificării budgetului pe anul 1914-1915 . Ministerul de instrucţiune a însărcinat pe preotul N. Savin, licenţiat în teologie, să predea religia la şcoala medie de băeţi. „ Mâine seară va avea loc la societatea de gimnastică, sport şi muzică, o audiţie muzicală la care poate lua parte şi publicul. • La via d-lui Const. Kimoglu (Comuna Copou), se află de vânzare viţe de vie din varietăţile Selection Carrière, Ciasselas, Bordeaux, Bourgogne, altoite de portalion cei mai rezistenţi. A se adresa la Iaşi, str. Toma Cozma 5 bis. Sola Scoli. In astă seară un program extrem de interesant: „Amor nevinovat“, dramă în trei părţi mari şi „Actualităţi interesante“ cuprinzând următoarele : O alarmă într’un lagăr englez.—Catedrala din Reims înaintede bombardare.—înmormântarea a doi aviatori francezi, Căpitanii Remy și Faure, victimele unui accident.— Generalul Galion trece în revistă tinerii contingentului 1915 și cercetașii (boy-scouts).— Spital american la Versailles.—Avantgarda şi artileria rusă înaintea oraşului Ivanogorod. Artileria rusă trece frontiera germană, etc. Sunt apoi cuprinse în noul program: Frumoasa pensionară, comedie.—Itiva şi locul său, pitoreşti şi interesante escursiuni, etc. etc. — Cunoscutul şi apreciatul magazin «Dr. I. Manolescu» sa instalat in noul local din str Lăpuşneanu peste drum de hotel Traian. «Magazinul Manolescu» va oferi zilnic cele mai proaspete articole de băcănie şi lepterie, confiserie şi cele mai renumite vinaturi. Local special de aperitive. Cercul Analelor Secţia Iaşi, continuăndu-şi activitatea anunţată zilele trecute, va începe în cursul săptămânii viitoare seria conferinţelor prin diferitele oraşe.—D-l Dr. Bogdan va fac Sâmbătă 6 Decembre o conferinţă la Galaţi, iar Duminică 7 Decembre la Brăila. ♦ Apel cătră femeile din Iaşi. Soldaţii din garnizoana Iaşului, având nevoe de a fi pregătiţi pentru orice eventualitate, şi fiindcă ne aflăm în ajunul unei ierni care ameninţă a fi friguroasă, fac un apel călduros la inima tuturor femeilor din Iaşi, pentru a veni în ajutorul ostaşilor noştri, trimeţindu-mi cât mai în grabă, cel puţin câte o pereche obiele de lână sau de barb, în mărime de 40 cent. pe 50 cent., şi pe care le voi remite autorităţilor militare respective, publicând totodată numele donatorilor. Lucia D. Grecianu Str. Carol 42 ■ D la dr. Eleonora Radu, a fost numită provizor până la concurs ca medic secundar în postul vacant de la secția chirurgicală la Spitalul din Bârlad. Un demers al Elveţiei Berna.—Răspunzând la representaţiunea Consiliului Federal, pe lîngă guvernele Francez şi Englez, din cauza aeroplane engleze au trecut desupra teritoriului elveţian. Ambasadorul Franciei a remis o delaraţiune. Cabinetul francez regretând sincer incidentul. Guvernul francez preţueşte mai mult ca oricând neutralitatea Elveţiei şisoeşte ca neutralitatea să fie respectată de trupele franceze, fie că e vorba de teritoruielveţian or de spaţiul deasupra solului elveţian. Guvernul englez a remis o notă zicând că aviatorii care au participat la atacul contra şantierelor de zeppelinuri, au primit instrucţiuni, să nu zboare asupra teritoriului elveţian, guvernul regretă mult că incidentul s’a produs contrar intenselor sale, dar constată că nu trebue să se deducă, din instrucţiile date aviatorilor şi din părerea de rău manifestată faţă de Consiliul Federal, concluziunea generală că Guvernul Englez recunoaşte principiul controversat al suveranităţei, asupra spaţiului aerului. Consiliul Federal a mulţumit ambelor guverne, dar a profitat de ocaziunea spre a comunica din nou Guvernului Englez că trebue să se prevaleze deplenitudinea suveranităței sale. Războiul Austro-Rus Viena. — (Oficia). Lupta intensivă spre a se ajunge ii un rezultat hotărâtor pe teatrul de război rusesc, continuă. Trupele austroungare și germane atacând au respins la sud-vest de Piotrkow forţele rnsetti, cari înaintau spre nord dincolo de Noworadomsk, în vreme ce trupele germane siluau pe duşman să cedeze .Invaliţia occidentală se dau mari lupte fără rezultat dciziv până în prezent. In aceasta regiune trupele austro-germane au făcut ieri 1500 prizonieri. In Carpați lupta continuă. In multe puncte duşmanul s’a retras dincolo de crestele munţilor. Maternă atatul Buc. — In vederea participărei A. S. Principelui Carol la disbaterile de o zi a Senatului, sunt presenţi la şedinţă, hidiuld de gală, toţi d-nii miniştri, senatorii, numeroşi deputaţi şi representanţii streini. Tribunele sunt tixte. A. S. R. Principele Carol, însoţit de M. S. Regina, este primit de d-nii miniştri şi de comisiunea specială a Senatului. Incendiul din Capitală Buc.—Astă-noapte a isbu-'nit un incendiu puternic la atelierul de croitorie Kupfer de sub «Grand- Hotel» fost hotel de Franţa. Pagubele se urcă la 40.000 lei. Criza ministeriala din Portugalia Lisabona. — Cabinetul a demisionat. Se afirmă că se va constitui un guvern naţional din membrii tiparţinând tuturor partidelor. (Kb.) Conflictul Greco-Bulgar Atena.—Iată amănunte despre noul conflict Greco-Bulgar de la graniţă: soldaţii bulgari au deschis focul contra a doi soldaţi greci, postaţi la Stragat, şi care mergeau să aducă apă. Grecii au ripostat împuşcăturile începute la 5 dimineaţă au continuat pănă la amiazi, ui grec a fost omorît, doi răniţi dintre care unul grav. Conflictul a avut loc pe teritoriul grecesc, un caporal comanda pe bulgari, doi ofiţeri au fost trimeşi la faţa locului. (Agenţii Atonică). Explozia unei mine Amsterdam. — Ziarele află din Vliszingen, că ieri a esplodat pe Plaja o mină adusă de valuri, din cauza exploziei numeroase geamuri de la miile case din pori au fost sparte. (K. B) Un nou succes al Sîrbilor Niş 6 (12). Luptele începute la 3 Decembrie pe frontul nord-vest au continuat şi la 4 Decembre. In această zi şi aripa noastră stingă a repurtat succes, am făcut prizonieri 2 ofiţeri superiori, 16 ofiţeri, 2398 soldaţi şi am luat un tip de munte, 11 mitraliere, mai multe puşti, instalaţiuni telefonice şi alt material de războiu. Ca şi in ziua precedentă moralul trupelor noastre a fost escelent, (buretul presei). efotika LOTERIE 70,000 lei No. 19188 3000 lei No. 55496. 14043, 56910, 2000 lei No 3319, 12027, 62813, 26123, 82483. Atitudinea Bulgariei Buc.—In Bulgaria curentul austrofil dominează, fapt care a determinat pe şefii de opoziţie să ducă răspunsul la Mesagiul Tronului. In cercurile mari aie poporului niciodată n’a existat vreun curent împotriva Rusiei, există însă un curent pentru o înţelegere cu România, în vederea realizărei idealului bulgar în Grecia. Itcconstitutiva blocului balcanic se poate face cu Jiomănia, Turcia şi ,ftunti negru. jfjulgurk este pa faţă ostilă Greciei, deoarece se spune că tendinţa Greciei e să ia Tracia şi Vitaetul Monastic de la Serbia ceea ce ar trebui sa apropie pe sârbi de Bulgari. Comunicatul din Cetinge Buc.—In ultimele zile austriac!! au atacat trupele ce se retrag spre Bosnia. In direcţia Topsa-Visegrad au loc lupte violente în scopul de a năvăli în Sandiac. Deasemenea pe frontul Herţegovinai se dau lupte violente în scopul de a amenința localitatea Nixis. După lupte de mai multe zile muntenegrenii au respins pe austriaci. Dr. Emil Savini Boli Interne — Consultaţiuni 6—7 seara — Iaşi, casele Nicoleanu str. Anast. Panu, 4. Dr. Tereza Savini Ortopedie fi boale de nas, gtt ţi 11 rectif, la copil —* Compaţiuni 2 -4 p. tu* — Iaşi, casele Nicoleanu str. Anast. Panu, 4. F. CIORAP CIU AVOCAT A reluat ocupaţiile sale profesionale. Consultaţii dela 8 — 10 şi 5—7 Str. Gh. Maret sunt 28 Aviatori francezi în Germania Berlin. —Ştirile despre paguba aduse fabricelor Krupp de aviatorii duşmani, sunt născocite. De altfel, au fost luate măsuri pentru ca aviatorii cari ar voi să ajungă la Essen, să te primiţi cum trebue. Până acum nici unul n'a isbutit să lovească uzinele Krupp cu bombe. {Wolffbureau). Războiul în Caucaz Petrograd. — Comunicatul Statului-Major din Caucaz spune că nici o acţiune importantă nu s'a dat pe ansamblul frontului la 15 Decembrie. (Westmk). Protestul presei bulgare contra României Sofia.Presa bulgară protestează cu vehemenţă contra autorităţilor române, pentru că opresc transitul prin Romănia de mărfuri destinate Bulgariei. (Agenţia Bulgară) Agitaţii în armata portugheza Berlin. —Intre ofiţerii portughezi se observă nemulţumire contra guvernului, care a provocat o cisi de cabinet, ofiţerii spun că voiesc să combată pentru patrie dacă ar fi un pericol dar nu voiesc să fie mercenari ai Angliei. Dificultăţile militare din Anglia Copenhaga.—Corespondentul militar al ziarului „Berlinsgske tidenden scrie „Lordul Kitchener, întâmpină dificultăţi mari cu instrucţia armatei, casarmile engleze sânt destinate doar pentru un mic număr de soldaţi, ofiţerii, şi subofiţerii lipsesc, şi apoi este foarte greu să supui noii recruţi disciplinei militare. Frângerea forţelor Austriace Viena.— Comunica oficial din 7 Decembrie operaţiunile ocazionale prin cucerirea Belgradului, impun o nouă grupare a forţelor noastre şi evident că asupra amănuntelor grupărei, nu se poate spune nimic acum pe calea paresei. Vase lovite de mine Stockholm. — Vasele Suedese, „Linau şi Everilda“ au ciocnit mine lângă Maentimolo In Finlanda şi sa scufundat; ecipagiul vasului „Luna'1 a fost salvat, dar depe Everilda n'a scapat de căi un singur om. Desminţire Niş. —Ştirea din isvor bulgar care s’a strecurat şi într’o parte a presei străine, anunţind că miniştrii străini se pregătesc să părăsească Nişul este absolut falsă. Revizuirea şi încorporarea scutiţilor şi reformaţilor * Bucureşti.—Ministerul de război a hotărât să procedeze la o revizuire a scutiţilor şi reformaţilor care fac parte din clasele 1909 —1915, oamenii din aceste contingente vor trebui să se prezinte înainte de Ianuarie 1915, la cercurile de recrutare din care au făcut parte. Acei ce vor fi găsiţi buni vor fi imediat încorporaţi ca să-şi facă şereiul militar. De la Cameră Şedinţa se deschide la ora 2.20 m, sub preşidenţia D-lui M. Firechide. Pe banca ministerială d-nii Duca şi Anghelescu. frDupă cinci minute şedinţa se suspendă, domnii dr puaţi fiind invitaţi să asiste la primirea A. S. Principelui Carol în corpul senatului. Noi vase de război engleze Londra—In lista flotei pe Decembrie se află printre noile vase două Crucişetoare ,uşoare „Xambrian“ „Wallaroo“, Cuirasatul „Imperieuse“ şi mai multe torpiloare. Comunicat German — Ocuparea Lodzului _ Berlin—Comunicat oficial din 7 Decembrie : De pe teatrul occidental al răsboiului ca şi depe teatrul oriental, şi de pe platoul lacurilor Masurlene, nu există ştiri importante. In Polonia de Nord după o luptă crâncenă în jurul oraşului Lodz, am obţinut un succes definitiv, gonind puternice forţe ruseşti de la nord, vest şi sudvest oraşului. Lodz este In stăpânirea noastră. Resultatul bătăliei nu poate fi încă exact cântărit, din cauza marei întinderi a câmpului de luptă ; perderile ruseşti sunt în tot cazul foarte mari. Încercările Ruşilor în Polonia de sud de a veni în ajutorul celor operând la nord n’au isbutit, graţie intervenţiei de forţe austro-ungare şi germane, în regiunea de la sudvest de Piotorkow. (Semnat comandamentul superior al armatei.) (Wolffbureau) IOAN GRANTAȘ AVOCAT -BEJ~ 27 Str. PĂCURARI 27 katonai Dr. TZAICU Iaşi, str. Carol np. 20 Direcţiunea Sanatotiului aduce la cunoştinţa pubicului şi numeroasei sale clientele, că nu urma experienţa făcute şi după îndemnul medicilor şi suferinzilor, a părăsit vechiul său local din strada Zmeu, din regiunea joasă a oraşului şi s’a mutat de la 26 Octombrie a. c. în casele proprii din ST ft ADA CABOL No. 20 (lângă Universitate) regiunea cea mai înaltă şi mai sănătoasă a Iaşilor. DIRECŢIUNEA Vita A Un Ga perfect selecţionate prif /Al IUI Ic ma calitate dela 200 lei mia.—Producători direcţi albi şi negrite la 50 Iei mia. — Cataloage gratis la cerere. Xecalul D. Miurcoel Şoa. Socola 3,—Iaşi De vânzare Două porţiuni de loc de cite 400 m. patraţi din cartea caselor proprietatea subsemnatului, din strada Lascar Catargi No. 12 şi 14. Se vinde şi jumătate din acea casă cu locul din faţă şi grădina din fund, în total cu 3000 metri patraţi. Asemenea se mai vinde a VI« răscumpărată din comuna Bucium (dealul Păun), in Întindere cu 15—16 hectare din care 3 plantate cu viţă americană, restul pământ arabil, livadă cu pomi roditori, fânaţ, pădure, având fântâni, heleştee, case de locuit, pivniţe, cramă şi toate uneltele necesare viei, teascuri, sdrobitoare, vase, etc. Doritorii să se adreseze subsemnatului la suszisele proprietăţi, sau în strada Păcurari No. 128, N. I. Făsărăşanu Cura Unt de peşte iodoferat simpla Unt de peşte iodoferat cu fosfori Unt de peşte iodoferat cu mercur de unt de peşte pentru copii şi adulţi se face cu folos numai cu sWerner Unt de peşte iodoferat simpla e recomandat cu cel mai bun succes contra . Anemisi, inflamaţiunilor osoase, serofulosa, ghinduri, inclinaţiuni spre tuberculosă, guta, reumatism. E un puternic nutritiv pentru persoane slăbite, pentru copii de şcoală slăbiţi prin munca intelectuală este unneîntrecut reconfortant. Costul sticlei de 1 Kgr. 7 lei 20 bani la care se adaugă portul. Unt de peşte iodoferat cu fosfor e un medicament special pentru*copii riehitici spre a le întări oasele şi un tonic prin escelenţă in perioada creşterii copiilor in stările limfatice şi a stadiului pubertăţii. Costul sticlei de jum. Kgr. 4 lei 50 bini la care se adaugă portul. Unt de peşte iodoferat cu mercure un specific pentru sifilitici pe lângă injecţiunile de Ner-Salvarsan şi un escelent tonic la reconvalescenţi de această boală. Costul sticlei de fum. Kgr. 4 lei 80 bani la care se adaugă potul. Deposit general la „Farmacia Ion Werner, furnisorul Curţii Regale Iaşi* Pentru Bucureşti: la Drogueria /. Zaharia Str. Lipscani No. 35. Pentru Craiova la farmacia Ed. Kantesdmeler. Cererile din provincie d e eseeut# prompt contra ramburg. .