Mişcarea, iulie 1915 (Anul 7, nr. 142-167)

1915-07-24 / nr. 161

. Idei a d-lui Eduar Lăsărescu, avocat, de a întruni la Iaşi pe foştii membri ai societăţii studenţeşti «Solidaritatea» şi de a juca din nou, în acelaş ansamblu, piesele „Hiidelbergul de altă- dată“ şi „ Viaţa de bohm", a fost pri- mită cu un deosebit entusiasm de cei în drept. Foştii „solidarişti“ împrăştiaţi prin provincii, în diverse cariere, au comunicat d-lui Ed. Lăsărescu că primesc cu o nespusă plăcere iniţiativa d-sale. După cum se ştie venitul ce se va realiza pe urma acestor două reprezentaţiuni—care vor fi puse sub patronajul doamnelor din elita ieşană—va fi desenat societăţilor „Crucea Roşie'' franceze şi celei din ţară. * Comitetul Regional de acţiune pentru alcătuirea spitalelor ce urmează a fi înfiinţate în oraşul Iaşi, în vederea complectărei personalului sanitar asistent, invită pe. toate Doamnele moaşe subchirurgii titraţi şi bărbierii din oraşul laşi , se prezenta în persoană la sediul comitetului (strada Lascar Cotigi No. 22, Serviciul Sanitar) latre orele 4 şi 6 p. m. in zilele de 22, 23 şi 24 iulie a. c. Sunt scutite de la această obligaţiune moaşele care s'au prezentat serviciului sanitar şi au diplomde vizate. In astă seară are loc la , Cinema Modern, o reprezentaţie extraordinară pusă sub patronajul d-lui Gh. Mărzescu primarul oraşului. Venitul ce se va realiza va fi distribuit săracilor oraşului. Invităm pe ieşeni să deie tot concursul acestei representaţiuni, dat fiind scopul ei caritabil. L. Ministerul de războiu aduce la cunoştinţa fabricanţilor de pânzeturi şi comercianţilor că se primesc oferte la biu- roul de informaţiuni pentru: Pânză groasă de căptuşeală pentru efecte militare. Catarame pentru pantaloni şi şiret negru pentru pantaloni. Ofertele se primesc în fiecare zi de lucru la biuroul de informaţiuni al ministerului. La administraţia ziarului se primesc abonamente de o lună pentru persoanele cari pleacă în viligiatură. Vechea firmă de coloniale şi papeterie L. Kleiner din localitate îşi lichidează afacerile ,în urma cererei făcută de către moştenitorii defunctului. Ministerul cultelor a transferat după cerere pe d. Dimitrie Ştefănescu învăţător la şcoala din Darabani jud. Dorohoi, la şcoala din corn. Ciurea având şi dirigenţa. 1 Un început de incendiu s’a declarat astă noapte la locuinţa birjarului Chi- nichi Ghidale, sărind vecinii in ajutor, focul a putut fi stâns. “ Dl. dr. prof. M. Manicatide va da consultaţini în tot timpul vacanţei în zilele de Luni şi Marţi când va fi la Iaşi, Grădina şi Sala „Cinema Modern“. Azi programul cuprinde o escelentă dramă în trei acte: „Aventurierul din Panama“, înscenare chiar pe şantierele giganticelor lucrări ale Canalului de Panama. Apoi mai rulează, Jurnalul săptămânal şi două comedii foarte hazlii. Matineu la 5 şi un sfert, iar seara, reprezentaţie extraordinară în beneficiul săracilor Comunei, sub patronajul d-lui primar G. G. Mârzescu. ® Soldatul Ardeleanu I, din compania 4-a sanitară, a încercat să se sinucidă bând o soluţie de acid fenic. Primele Îngrijiri au fost date de dl. medic maior Pârvulescu. ® Dl Filip inspector zootechnic, însoţit de dl. colonel Caracaş au sosit eri în localitate şi au plecat în inspecţie prin judeţ. Serviciul sanitar la Iaşi în timp de război Pe baza organizărei pe zone a serviciului sanitar în timp de război, corpul 4 de armată, aparţine celui de al treilea inspectorat, alăturea cu corpul 3. In comitetul regional din Iaşi figurează d. P. Fântânaru prefectul judeţului, preşedinte, d. G. G. Mârzescu primarul oraşului, d-nii dr. Fior şi Grigoriu medicii primari de oraş şi judeţ, d. dr. Manicatide efor, comandantul părţei sedentare a armatei şi comandantul cercului de recrutare, un medic activ din garnisoană şi un delegat al societăţei „Crucea Roşie“. In acest regulament al comitetului central sanitar se mai cuprinde următoarele : atribuţiile organelor de execuţie ; pregătirea fiecărui centru pentru spitalizare ; clasarea din punct de vedere al spitalizării; diferite alte stabilimente ; eşirea bolnavilor din spitale ; evacuarea răniţilor şi bolnavilor de la zona etapelor spre interior; dispoziţiuni speciale privitoare la răniţii şi bolnavii căzuţi de la vrăjmaş ; mijloacele şi fondurile, personalul, mijloacele de transport ; imprimatele, situaţiile, statisticile, conrespondenţa particulară a băniţilor şi bolnavilor, închiderea stabilimentelor militare şi desinfecţiunea oamenilor şi a materialului după campanie. *** In viitoarea sesiune a consiliului de războiu, se vor judeca 12 procese din cam unul a unui ofiţer. “ Ia ziua de 21 Februar 1916 se va ţine la Iaşi examenul de cotar public. D D-l profesor dr. G. Socor, în tot timpul vacanţei, va da consultaţii de două ori pe săptămână. Luni şi Joi, de la orele 10—11 a. m. Cei doi artişti bucureşteni Nitia-Jo şi Milton au sosit astăzi la Iaşi şi vor putea fi văzuţi pe... ecranul cinematografului din sala „Sidoli“ sau la grădina „Traian“. Programul cinematografic cuprinde un măreţ episod din actualul răsboi «Sfîrşitul Spionului» de actualitate recentă, vederi din Sviţera, comedii, „Prince şi frumoasa Margareta*. Intre pauze dansuri acrobatice executate de artiştii „Les Ador’s* de la „Olympia* din Paris. Revizoratul şcolar va întocmi un tablou al institutorilor cari urmează a fi scoşi la pensie pe anul viitor. , Expirându i concediul, dl. I. Rang procuror, şi-a reluat serviciul cu începere de ieri. Cu începere de astăzi şi pînă la 1 August lucrările celor trei secţii ale tribunalului vor fi expediate de d-nii Pilat, prim-preşedinte, Căpăţin, membru şi Eşanu stagiar. La via d-lui Const. Kiliraogîu (Comuna Copou), se află de vânzare viţe de vie din varietăţile Selection Camere, Chasselas, Bordeaux, Bourgogne, altoite de portalion cei mai rezistenţi. A se adresa la Iaşi, str. Toma Cozma 5 bis. 0 Luni 27 iulie, fiind hramul bisericii sf. Pantelemon, serviciul divin sa va oficia de Prea Sfinţitul Antim, vicarul Sf. Mitropoli, când va săvârşi şi o hirotonie. Răspunsurile vor date de un cor mixt. 88 Următorii elevi ai şcoalei de adulţi No. 2, în urma examenului depus, au fost declaraţi absolvenţi : Bararache C., Boureanu I., Dimitrescu Gh., Dunea Gh., Eni I., Enescu I., Uraţi I., Livedeanu Gh., Paşcanu C., Ştefanescu E., Vasilescu Gh., Vornicu I. . Sâmbătă se va ţine la prefectură judeţului licitaţie publică pentru vînzarea mai multor păduri. „ După cum am anunţat eri dl. Ing. Tinered Constantinescu va avea cu începere de astăzi conducerea serviciului de alimentare a oraşului in apă. D’. Bălănesc a fost însărcinat cu condu-erea serviciului de întreţinere a canaturilor. In acest sens d’. Gh. Mârzescu primarul oraşului a dresat astăzi cuvenitul proces verbal. „ Avocatul ieşan care dispăruse de mai mult timp şi despre care au vorbit ziarele, a fost astăzi arestat. Parchetul militar din localitate instruieşte o afacere în care sunt implicate mai multe persoane civile şi militare, privitoare la mutarea unor soldaţi din garnizoana locală, la alte regimente sau servicii militare. ® Flăcăul I. C. Mattu din corn. Ţiganaşi, întreţinând legături de dragoste cu fata Profira Miron, şi cum aceasta dragoste necesita cheltueli, Mattu a spart o odă a locuitorului Trofiu T. furând din ea 140 lei. Hoţul a fost prins şi înaintat parchetului. „ Rugăm din timp pe abonaţii noştri cari pleacă în viigiatură, să nu comunice adresele spre a li se trimite ziarul în localităţile în care se deplasează. 3 In ziua de 31 iulie ora 2 p. m. se va vinde prin licitaţie publică averea rămasă pe urma falimentului Aberman, compusă din articole de tipografie, librărie şi papeterie. Licitaţia va avea loc la magazinul falitului din str. Ştefan cel Mare No. 39, vis-a-vis de Mitropolie. « Astăzi dimineaţă s’au întrunit la Primărie comisiutea de aprovizionare sub preşidenţia d-lui Primar Gh. Gh. Mârzescu. S-au discutat mai multe chestiuni între care şi aceia a conservărei şi desisecerei făinei de griu. D-l G Vesbiniu, institutor la şcoala „Trei Ierarchi" Iaşi, rămânând în vacanţă în Iaşi, prepară elevi pentru concursul de admitere în gimnazii, şcoli normale, seminarii, şcoli militare şi liceul internat. Doritorii se pot adresa la d-sa, strada Sărărie 143, Iaşi. Mâine seară, Vineri 24 a. c. are loc la «Pomul Verde» representaţia dată în beneficiul personalului din această grădină. Se va juca frumoasa piesă „Schir- Haschirim“ rolurile principale fiind ţinute de d-la şi dl. Kanner, Bergher şi Segalescu. Comicul Bergher va cvita mai multe cuplete de actualitate. Ha apecatia publicat din M area Stimata Domnule Director, ruga Cu toată încrederea în sentimentele Dv de dreptate, îmi permite vă să binevoiţi a da ospitalitate plângerilor mele de mai jos : Subsemnatul, născut în Iaşi, după un studiu lung în străinătate şi o muncă cinstită de mulţi ani, având oarecari economii, mi-am propus a contribui cu capitalul şi munca mea, la ridicarea stărei industriale a oraşului Iaşi. Cu mari cheltueli am înzestrat fabrica de bere „Zimbru“ cu o instalaţie modernă, şi în urme având la dispoziţie şi o apă foarte bună pentru fabricarea berei,—a conductei din Timişeşti, — am crezut că voi avea şi încurajarea populaţiei Iaşului pentru al meu fabricat, care în general e recunoscut de toţi oamenii competenţi ca un produs bun şi igienic. Nu pot să mă plâng de rezultatul general, — numai de un lucru trebue să mă plâng : că tocmai în Iaşi localul meu, curat şi igienic, adică bejeria mea din Piaţa Unirii, este cu totul lipsită de încurajarea ieşenilor, cari ar trebui să contribuie cu toată buna-voinţa la prosperitatea fabricei locale. Recunosc că am făcut o greşală când intr’un sentiment de naţionalism, am pus la acea Berărie doi vânzători, care după ceapoi au stricat renumele Berăriei, aumai crezut că trebui să împart cu ei averea mea. Astfel că nici astăzi n’am linişte de ei, târându-mi zile amare prin felurite procese. Rog Onor. Public a-mi erta această greşală, căci acuma găseşte serviciu prompt, măncari bune şi curăţenia exemplară, astfel încât să nu treacă pe la Berăria mas, ca şi cum ar fi un local afurisit. Plătesc Comunei şi Statului o taxă foarte mare, şi dacă publicul ieşan miar da încurajarea complectă, sunt bucuros să plătesc şi mai mult, ceia ce ar fi In mare parte In folosul Comunei Iaşi. Cu deosebim stimă, HUMUS IWE8NICKE Proprietarul fabricei bere „Zimbru“ M ? $ CAR tejiei şi îndrăznelii lor, au reuşit sa risipească pe inamic. Austriacă au dat mai multe contraatacuri şi numai spre seară am putut fi stăpâni pe acest vârf. De asemenea pe Carsso, duşmanul după ce încercase în noaptea de 31 iulie prin acţiuni demonstrative să atragă atenţia noastră, a năvălit în zori de zi cu forţe numeroase spre poziţia ocupată de noi pe muntele Serbussy. Focul bateriilor nostre a scăzut avântul duşmanur, dând o contraofensivă energică ce a pus pe duşmani pe fugă. Comunicat Francez Paris. — Turnul Eiffel.—Astăzi a fost o zi calmă. Pe partea occidentală a frontului activitate foarte înceată a artileriei afară de sectorul Artois. In Argonne lupte cu granate și gaze asfixiante. In regiunile Marie Therèse și St. Humberte se dau lupte violente. Ultima proterefonica Atacul fortaretelopie la Ivangorod Berlin—In urma dușmanului care dă îndărăt trupele noastre au ajuns eri în regiunea Seudpinski în sus de Senoucza. Rușii au fost împinși In regiunea de apărare a fortăretelor. * Regiunea din Prusia de Est și Vest au luat punctele de trecere ale Narevului de lângă Ostrolenka, care mai erau apărate prin întăritori de câmp. Câteva mii de ruşi au fost făcuţi prizonieri. Am luat 17 mitraliere. In faţa Varşoviei ruşii au fost aruncaţi din poziţia Rîoine în linia exterioară a fortareţei. Armata prinţului Leopold al Bavariei se găseşte în atac asupra fortăreţei. Teatrul de război oriental Armatele aliate la Ivangorod Berlin. — Atacurile întreprinse de armatele generalului Woyrsch îşi urmează cursul înaintat peste Vistula. Trupele austro-ungare ale acestei armate sunt în posesiunea părţii vestice ale cetăţii Iwangorod; ieri duşmanul a căutat să oprească în loc armatele numeroase ale generalului Ifakensen, dar a fost bătut. Inamicul e în retragere între Vistula şi Bug, în direcţia nordică. Comunicat rus Petroamă. — In regiunea Ivangorod, în seara de 1 August sa dau lupte înverşunate. Trupele noagre de pe malul stâng al Fisturii s’au retras spre o posiţune mai concentrată. Intre Vistul?..-Bag -continuă lupte crin ce ne. Trupele noastre au ocupat noui posiţhuni in spre nord de Cholm, fără a fi neliniştite de duşman. Ioni prefect de Bucurii Tucureşti.— I. C. popescu deputat, a fost numitprefect a! Judeţului Jtom&naţi în locul D-la* Becherescu, demisionat. Holera de la Odesa Bucureşti. — Direcţiunea generală a Serviciului Sanitar fiind informat de Consulul român din Odessa citui că în împrejurimile acelui oraş ar fi cazuri suspecte de holeră, a trimes o circulare medicilor primari judeţelor : Brăila, Covurhii, Ialomiţa, Vlaşca, Botoşani, Iaşi şi Tutova, şi medicii particulari ai punctului Ungheni pentru a da o deosebită atenţieprovenienţelor şi călătorilor ce sosesc din Rusia. 200 corăbii distruse de torpiloarele rusești Petrograd.—Torpiloarele noastre au dat foc unui depozit de cărbuni din regiunea minelor. Zece corăbii încărcate au fost distruse. Pe țărmul Asiei mici torpiloarele noastre au distrus peste 200 corăbii cari transportau cărbuni, muniţiuni de răsboi şi trei şantiere pentru construirea de corăbii. Luptele austro-italiene — comunicat italian — Roma.—(Comunicat oficial). Hidroplanete noastre au mai făcut o încercare de aruncare de bombe cari au dat cele mai bune rezultate. Aparatele noastre au scapat neatinse de focul viu al duşmanului. A doua zi bateriile noastre grele au tras în modul cel mai folositor asupra gărei din Roveretto unde observatorii noştri semnalau sosirea mai multor trenuri cu trupe. In valea Cadorra, ceaţa deasă, care ţinuse mai multe zile, s’a risipit şi atunci tirurile noastre de distrugere a întăriturilor de pe vârful Corvevoio, au început cu o nouă intensitate. In regiunea Carnia, lupta a fost caracterizată printr’un mare şi strălucit succes. Am cu erit muntele Mehed c care era puternic întărit şi dispunea de sprijinul bateriilor duşmane. Terenul era foarte greu. Singurul drum spre vârf era o râpă. După o luptă prelungită, Vânătorii Alpini, sprijiniţi de tirul precis al bateriilor noastre şi din cauza vi- DE INCHIRIET Teseftmara Sasi » _. „ » Sts*. Ssîcoîa Societate Anonimă Capital deplin varsat 750.000 lei Instalaţie modernă cu 400 râsboaie mecanice. Vopsitorie, albitorie şi apretură Furnizează: ţeceluri de bumbac, furnituri militare, zefiri barcheturi, fidele doguri, americi, albituri, mexicane, crog-O dar mobilate de închiriat cu preţ moderat. Str. Sărăriei 117. L. Blum Depozit de vinuri En-gros Fondat în anul 1888 Iaşi—Strada Gh. Mărzescu No. 15 vis-a-vis de Teatrul Naţional Vinde orice cantitate de vin alb şi negru. Preţuri convenabile Cumpăr Fer vechiu, luciu vechii), plugari vechi, sau orice alte articole vechi de ferăriu. A se adresa la S. Boldun, str. I. C. Brătianu 130 In etajul de sus. Se pot face Înştiinţări şi prin scrisori. Se fac lemne de la ua vaSon in susvit Uso^iâiCâ Adresaţi-vă prin o cartă poştală la D. Lernovici, strada Zugravilor 14. _____________ specialistă în ramura i», a’ 6 s id comptabilităţii, perfectă bilanţieră, caută post. A se adresa la librăria „Schoenfeld“ din str. Lăpuşneanu 10 peste drum de farmacia «Konya», de pe acum una dugheană modernă cu locuinţă, în strada I. C. Brăteanu 149 (vis-a-vis de Sf. Spiridon). A se adresa la dl. Jean Polingher în aceiaşi casă etajul de sus. “PARADISUL IAŞULUI Celebra grădină la „Viaţă litingă“ (Comuna Copou) s-t aranjat din nou în cele mai excelente condiţiuni, avind vinuri de cea mai bună calitate, mîncăruri raci şi calde la orice oră din zi şi din noapte. Acest locaş, situat în cea mai încîntătoare poziţiee a o Iaşului, a fost complect renovat oferind eserilor singura distracţie in lunile de vară. Cu toate sacrificiile făcute, puţurile consumaţiei sunt foarte modeste. Serviciu ireproşabil. Antreprenor T. Burghele O. D. Petrescu doctor în drept.—Avocat S'a mutat în str. Elena Doamna 21 (casele Felţ). Tânăr diplomat cLş doreşte a ocupa un post într’un birou comercial sau industrial. Pretenţiuni modeste. A 88 adresa la administraţia acestui ziar. Victor P. Ianculescu AVOCAT — Strada Sf. Sava 18 —