Mişcarea, ianuarie 1920 (Anul 14, nr. 1-14)

1920-01-15 / nr. 10

TEATRUL CINEMA SIDOLI M I 3 c a n E * DUMINICĂ 5 Compania C. TANASE va da o serie de 5 Reprezentații 18 Ianuarie 1920 ora 9 seara va juca GRIGR! VODEVIL IN 3 ACTE JUCAT IN PARIS 3 ANI IN SIR SE PRĂPĂDESTE LUMEA DE RÂS patriahal. Din cauză că unii dintre păpuşarii vestiţi se întrecuseră cîndva în cântecele lor picante „pe uliţa mică“ autorităţile au dat un ordin, oprind acest joc. Aicea a intervenit însă Ion Creangă, cam în carnavalul din anul 1879,în urma propunerii şi îndemnului vestitului păpuşar Ion Haţiganu, a organizat o întrunire publică de protestare, al cărei rezultat a fost că iar s’a dat învoire de a se juca păpuşile. Dar vremea trece şi cu ei trec şi oameni şi obiceiurile. Creangă a murit după un an, în urma lui au murit şi păpuşarii vestiţi ai Iaşului, şi încetul cu încetul au dispărut jocurile tradiţionale de serbători, şi cu ele farmecul şi poesia laşului vechiu a căruia evocare deşteaptă atâtea sensaţii.... ARALD Microbidl bolşevic — Un leac american — Redăm mai jos câteva fapte cari ar putea să servească de învăţăminte guvernului nostru, în luarea măsurilor ce privesc siguranţa statului. Este interesant astăzi când bolşevismul se apropie de Nistru să cunoaştem măsurile cari se aplică în alte ţări pentru a feri poporul de contagiunile periculoase. Metodă americană e drastică şi radicală. # Cei de peste ocean nu umblă cu jumătăţi de măsuri, ci taie râul de la rădăcină. Cea dintâi grijă a guvernului american a fost să întocmească o statistică amănunţită şi complectă a tuturor bolşevicilor cari se găsesc în republica de peste ocean. S-ar fi descoperit 60.000 de cetăţeni americani implicaţi în propaganda anarhistă sau bolcevistă. Procurorul general al Republicăi a cerut imediat autorităţilor urmărirea şi arestarea lor, iar ministerul justiţiei a întocmit un proect de lege care va veni rute aceste în faţa Congresului american. Odată legea promulgată, justiţia Statelor Unnii va începe opera de asanare, pedepsind pe vinovaţi fie cu moartea, fie cu Vickhaares până lauximum 20 de ani de munca silnica. . Aşa înţeag americanii să opereze contra Krobum bolșevic. Nazat“. Deschiderea graniţelor de către guvern refugiaţilor din Ruşi®, o socotim ca o măsură dintre cele mai necugetate. Intr’adevăr, acum când Basarabia este împănată de agenţi revoluţionari cari fac o propagandă asiduă pentru realipirea acestei provincii la „Marea Rusie“, acum când pericolul bolşevist este mai ameninţător ca oricând, este o adevărată nesocotinţă să dai la o parte santinelele de pe Nistru şi să faci loc gloatelor disperate cari ne vor aduce boală, mizerie şi anarhie. Un sentiment de umanitate ar motiva poate salvarea femeilor,copiilor şi nevolnicilor goniţi de furia neîmpăcată şi distrugătoare a hoardelor lui Trotzki şi Lenin. Dar ospitalitate agenţilor revoluţionari nui putem îngădui sub nici un cuvânt. Intr’adevăr, ce garanţii avem că în mulţimea disperată îngrămădită la hotarele noastre nu se găsesc toţi acei agenţi provocatori cari n’au putut râsbî printre baionetele bravilor noştri infanterişti. Aşa fiind, guvernul să ia aminte. Singura lui preocupare trebue să fie păzirea graniţelor ţării de invazia rusască sub orice formă s’ar produce ea. Ne cunoaştem vecinii şi mai ales tovarăşii din 1916. De aceia să-i întimpinăm cu acea parolă sinistră cu care pe nu o sută de ani ne-au întimpinat la granițele Basarabiei: Nazal!... Informaţii — Respectând tradiţia creştinească din strămoşi urăm cetitorilor noştri de anul nou—in ziua Sf. Vasile—un an bun şi fericit. — D-l N. V. Ştefăniu care „girează“ afacerile Camerei de Comerţ a convocat pentru mâine dimineaţă o întrunire electorală a comercianţilor „Uniunei Evreilor Pământei“ In vederea rea- Pentru comitetul Uniunei Evreilor Pământeni Faţă de comunicatul dat în opinia cu privire la alegerea Camerei de Comerţ, voim a stabili următoarele fapte : La întrunirea comercianţilor de la 8 Ianuar s’a delegat un comitet pentru a lua contact cu comitetul patentărilor evrei din U. E. P. în scopul de a forma în de comun acord o listă de candidaţi. La 9 Ianuarie s’au prezentat spre a trata o delegaţie a U. E. P. din care făceau parte şi persoane streine de comerţ. La apelul nostru ca U. E. P. să imite exemplul celorlalte partide de a nu da un caracter politic acestor alegeri, ni s’a adus la cunoştinţă că patentării evrei au ales cu 120 voturi o listă de 8 candidaţi, pe care, delegaţia o declară definitivă şi inviolabilă. * In numele cui ? întrebăm noi, desigur în numele U. E. P. La 10 Ianuarie în consfătuirea la care am luat parte subsemnaţii delegaţi ai comercianţilor şi d-nii Thaler, Farm alegerea d-sale ca preşedinte al Camerei. In faţa acestei situaţiuni, în care Camera de Comerţ a fost transformată într’o agentură electorală, comercianţii din Iaşi în întrunirea de mâine ce va avea loc în sala „Elisabeta“ vor redacta un protest pe care-l vor înainta guvernului, cerînd amânarea alegeerei nouilor membrii ai Camerei de Comerţ, pe care clubul politic marghilomanist în unire cu U. E. P. vor sâ-i alcătuiască împotriva voinţei unanime a fruntaşilor comercianţi şi industriaşi din Iaşi. — Comercianţi şiIndustriaşi veniţi cu toţii, ţâră deosebire de partid şi naţionalitate, la întrunirea din Sala Teatrului Cinema Elisabeta, care va avea loc mâine Mercuri (anul nou) la ora 9 jam, dimineaţă pentru alegerea candidaţilor la alegerea Camerei de Comerţ. Comitetul . Mâine, fiind Sf. Vasile, ziarul nostru nu va apare. Numărul viitor al „Mişcărei“ va apare Joi 15 c. — Firul telefonic Bucureşti, fiind deranjat de emi, nu am putut convorbi cu corespondentul nostru din Bucureşti. — D. S. Puşcariu, rectorul Universităţii din Cluj, a invitat presa din Iaşi şi asiste la inaugurarea acestei Universităţi, care se va face pe ziua de 1 Februarie 1929, în prezenţa M. S. Regelui. — Mâine, la Teatrul Naţional, în matineu : „Zile vesele după răsboi“. Seara „Dezertorul“. — Anunţăm cu plăcere logodna d-rei Pepi Weiss, fiica d-lui Zaharia Weiss fotograf, cu tânărul Mayer Aron avocat din Iaşi. Felicitările se primesc la locuinţa d-lui Weiss, Mercuri 1 Ianuarie st. v. în str. Cuza-Vodă 83. — Serviciul de Aprovizionare a Comunei Iaşi, face cunoscut tuturor colectivităţilor ce au înaintat tablou la acel serviciu, că li s’a acordat un termen de trei zile până Sâmbătă 17 Ianuarie a. c. pentru a-şi ridica bonul de zahăr cuvenit, cei ce nu se vor prezenta în acest timp vor perde dreptul la zahar. — In ziua de 18 a lunei curente va avea în localitate o conferinţă a funcţionarilor superiori de la căile ferate. Vor participa toţi inspectorii din Basarabia, Moldova şi Bucovina şi directorii regiunei. Conferinţa va fi prezidată de d. general Macri, directorul general al căilor ferate. — La 27 ianuarie se va ţine la Bucureşti congresul general al societăţei „Ocrotirea Orfanilor din Răsboi“. — Odată cu aplicarea decretului pentru rechiziţionarea cerealelor de la comercianţi s’au luat măsuri de a împiedeca şi orice transporturi de cereale. — D. N. Dârţu a fost numit agronom regional al plăşei Codăeşti in locul d-lui C. Popescu demisionat. Sate DIN LAZA MUOLI — Luni 12 Marţi 13 Ianuarie 1920. Numai 2 matineuri la ora 3 şi 5. Cel mai frumos film jucat până în prezent „A TA PE VIAŢĂ“ Superbă dramă sentimentală în 6 colosale acte cu un lux şi o montare extraordinară în rolul principal frumoasa artistă Itala Almirante Manzini. Cu începere de Joi Seria III din „MASCATUL“ mai tare ca primele serii. Comisiunea de aprovizionare a judeţului Vaslui a cerut telegrafic direcţiei căilor ferate să accelereze transportul a 10 vagoane de sare şi 3 zahăr pentru populaţia acelui judeţ. Fistul Lupu, dr. Haimovici, Finckelstein şi Zoller, delegaţi ai U. E. P., noi fără a discuta numele celor opt candidaţi ai patentărilor ori U.E. P. am pus ca bază a discuţiilor, ca U. E. P. să nu aibă nici o pretenţiune în privinţa celorlalte candidaturi. Delegaţii U. E. P. n’au acceptat şi prin d-nii Finkelstein şi Haimovici cu aprobarea celorlalţi am formulat net pretenţios ca încă patru candidaturi să aibe consimţimântul U. E. P. Noi delegaţii comercianţilor, fără deosebire de naţionalitate, am respins această pretenţie neechitabilă şi declarăm că nu acceptăm amestecul U. E. P. în fixarea celor opt candidaturi a patentărilor evrei şi cu atât mai puţin in fixarea celorlalte candidaturi. Comitetul- delegat : Tufli, Dr. Căpăţână, Rapaport şi Constanţin N. B.—Acest răspuns a fost transmis tuturor ziarelor din Iaşi. — Ordonanţa fiind terminată, procesul bandei Bilici, se va judeca în seziunea Curţei cu juri, care începe la 28 a lunei. In urma dispoziţiilor luate şi a semnalmentelor exacte răspândite jandarmii rurali, au arestat astănoapte în comuna Moreni pe Petru Petrovici, crudul bandit, care a evadat dăunăzi din penitenciarul central. Astfel toţi cei evadaţi din banda Bilici sunt prinşi. Cel mai nimerit cadou de Anul Nou este un bilet de loterie a „Societăţii Scriitorilor Români“ lansată în folosul clădirei unui palat al culturei. Preţul unui bilet lei 2. Câştiguri în sumă de lei 25.000. Biletele se află de vânzare în localitate la toate f brăriile, debitele R. M. S., bâncile şi casele de schimb. — Anunţăm cu plăcere că d St. Dragomir care se afla suferind, se află mai bine. — D. N. A. Bogdan va fi delegat de Primărie în comitetul administrativ al teatrului naţional. — Băile Comunale nu funcţionează din lipsă de combustibil. — Distribuirea zahărului pentru sărbători, se va face prin comisiunile instituite de fosta comisie interimară. — Administraţia comunală a dispus, ca să se vândă populaţiei numai pâine integrală. Brutarii au dreptul a fabrica şi pâine albă, însă fără a obliga pe cineva s’o cumpere. Prefectura şi comuna Vaslui, a încheiat cu morile Weinştein şi losupovici contract pentru aprovizionarea judeţului şi oraşului Vaslui cu făină, cu preţ de 1.60 lei kgr. Făina este de tip 75 la sută pâinea se vinde în oraş cu lei 1.50 kgr, iar în judeţ cu 1,60 lei. Cantitatea de grâu rechiziţionată în acest scop este de 300 vagoane. şedința comisiei urmat Membrii comisiei interimare au ţinut aseară prima şedinţă, sub preşedinţia d-lui dr. Zosin. Sunt presenţi d-ra Bratu, d-nii Geanău, Balmez, Carpus, Buţureanu, N. A. Bogdan, Scutaru, Sig. Diamand, M. Wachtel, Ştefănescu-Socola, dr. Silberstein, Părintele Mihailescu şi V. I. Ionescu. D-l Scutaru cere a se repeta votul luat de fosta comisie interimară în ceia ce priveşte sporul taxelor comunale. Propunerea se primeşte. D-l M. Wachtel, în numele d-sale şi al d-lui dr. Zilberstein, dă cetire unei declaraţiuni, prin care esplică atitudinea lor, care reprezintă la Comună organizaţia U. E. P. D-l dr. Zosin răspunde că regretă că d-l Wachtel nu a luat parte la şedinţa de constituire, căci ar fi auzit, declaraţia făcută, că azi munca trebue să fie în comun, fără deosebire de sex sau credinţă. D-l dr. Zosin arată că a delegat pe d-l V. A. Bogdan la starea civilă. Aduce elogii d-lui Bogdan autorul nepreţuit al „Oraşului Iaşi“. Comisia ratifică alegerea. D-l N. A. Bogdan promite tot concursul. D-nii Wachtel şi Părintele Mihailescu, cer a se aduce la cunoştinţa comisiei situaţia budgetară în şedinţă intimă. Părintele Mihailescu insistă ca aceasta să se facă în şedinţă publică, ceia ce se admite. După cererea d-lui Scutaru, se numeşte o comisiune, compusă din d-na Bratu, Părintele Mihailescu şi d-l dr. Zilberstein, să revizuiască proectul de regulament cu privire la ridicarea gunoaelor, elaborat de fostul consiliu. Se menţine votul luat de fosta comisie interimară, şi se resping toate cererile de scutire de tax® pentru baluri şi reprezentaţiuni. Se dă citire unui memoriu al brutarilor şi unul al morarilor. Se numeşte o comisiune, care să le studieze. La o întrebare a Părintelui Mihailescu, cu privire la aprovizionarea cu grâu, răspunde d-l dr. Zosin, arătând că a început tratative cu ministrul de interne, pentru a se creia un serviciu special comunal pentru aducerea grâului. Se va înfiinţa un tren special întreţinut de comună. Cât pentru maşina necesară, lucrătorii din sindicatul atelierelor C. F. R. s’au obligat a o repara şi a o pune în funcţiune, lucrând în orele de repaos. D. dr. Zosin exprimă toată recunoştinţa acestui sindicat pentru devotamentul ce arată. ŞTIRI MUZICALE ■KGCSÄRBBBfiKZnrZfiaaCTOüÄBHBMD —a—MOM Al 9-lea CONCERT SIMFONIC va avea loc în mod excepţional Joi 15 Ianuarie la orele 9 seara în loc de Vineri. Pe Program: 1) Cesar Frank Simfonia în re minor (prima audiţie). 2) Grieg Suita lirică. 3) Swendsen Carnaval de Paris. Biletele la Maximovici. — TEATRUL NAŢIONAL.—Vineri 16 Ianuarie ora 9 seara Mare Reprezentaţie organizată de „Centrala Caselor Naţionale sub înaltul patronaj al M. S. Regelui, cu binevoitorul concurs al Doamnelor : Maris Sandu prima donă, El. Ţilinsch, laureată a Conservatorului, şi al d-nilor Jose Arăţi tenor, Const. Bobescu concertist vioară, I. Bidescu bas, V. Brezeanu artist dramatic, Jean Anghelescu bariton. Partea 1: Imnul Regal, Conferinţă, Concert, Versuri Patriotice. Partea II: Coroana lui Ştefan cel Mare. Partea III: Povestea Neamului. Spectacolul se va sfârşi cu marele Dans naţional Mureştanca. Sâmbătă 17 Ianuarie 1920 ora 8 luni, a doua şi ultima representaţie: Dragoste de Cioban operetă, Mureşanca şi la fine Povestea Neamului. — Mâine seară. Miercuri, se va reprezenta la „Terasa Principelui Mircea“ premiera revistei locale „S’avem Pardon“, interpretată de câţiva artişti apreciaţi. — A treia zi de Crăciun s’a oficiat la Cernăuţi un parastas pentru comemorarea lui Ştefan-cel-Mare. — In astă seară are loc la „Cercul Avocaţilor" serbarea revelionului. — Mâine se face instalarea noului Mitropolit greco-catolic din Transilvania, dr. V. Lucaciu. — La terasa „Principele Mircea“, cu începere de la 1 ianuarie, premiera „S’avem pardon“, cu Nea Tănase, revistă fără pretenţii, în două acte şi un prolog, de Băet sau fată, cu următoarea interpretretare Mica Lenghel, Reni Florescu, Valentin Penel, creatoarea rolului din „Palavra“ și N. Dumitriu, d-rele N. Pricop, Lycia Cora, Stăuceanu, Dăncescu, Brătianu, Dimitriu și d-nii C. Calmuschi, Moruzan, C. Dimitriu, Jean Ionescu, N. Antoniu, C. Şubă, etc. Punerea în scenă şi montarea e datorită eminentului director de la teatrul naţional d. Brabotescu. Cronica Spectacolelor — Cinema ELISABETA. Astăzi la ambele matineuri şi seara se reprezintă „NEBUNA“ cu celebra şi divina tragediană d-ra „Francesca Bertini puternică tragedie în 6 acte după scrierea autorului italian Roberto Bracco. Cele mai bogate şi cele mai luxoase toalete. Splendidul rol din această tragedie e cea mai recentă creaţiune graţioasei artiste. — Sal® CINEMA—MODERN. Astăzi la ambele matineuri şi seara se reprezintă senzaţionalul film din seria S. A. R. P. I. C. care a obţinut strălucite succese „JUGUL“ dramă modernă în 6 acte jucată de artişti celebri în frunte cu renumita interpetă THEA. Convocare. — Toţi funcţionarii din Iaşi, sunt Invitaţi a se întruni Duminică 18 Ianuarie, ora 10 ium. a. m., în localul „ Cinema Modern“ pentru a ne consfătui asupra măsurilor de luat, întru apărarea drepturilor noastre și înlăturarea înjosirilor ce suferim. Dr. Leon C. Cosmovici O trăsură JCr..2 d* A se adresa str. Lascar Catargiu N®. 81 DIN BUCUREŞTI — De la corespondentul nostru -Dela Consiliul de Miniştri Ridicarea măsurilor excepţionale.— Legea electorală.—Misiunea d-lui dr. Lupu. Bucureşti.—Ultimul Consiliu de miniştri s’a ocupat în primul rând de cererea d-lui dr. Lupu de a se ridica starea de asediu şi cenzura. Reprezentanţii Ardealului, Bucovinei şi a Basarabiei au insistat asupra imposibilităţei de a se suspenda restricţiile în întreaga ţară. S’a căzut de acord a se ridica starea de asediu şi cenzura numai în vechiul regat. Ele vor fi menţinute şi în Dobrogea. D. dr. Lupu a adăugat că demisionează, în cazul când ridicarea restricţiunilor în vechiul regat nu se va îndeplini. * Consiliul s’a ocupat apoi de proectele ce urmează a fi depuse Parlamentului. D. dr. Lupu a fost însărcinat să alcătuiască proectul de lege cu privire la reforma electorală şi unificarea ei pentru toate ţinuturile. Tot d. dr. Lupu a fost însărcinat să alcătuiască noua lege electorală pentru comună şi judeţ. ANTSSEPSIE GASTRO-INTESTINA LA DiSPEPSIE — GASTRAIGIE t ' FLEGME — DIAREE GAZE IN INTESTINE | DISENTERIE ACIDITĂŢI FEBRĂ TIFOIDĂ Pastile şi Prafuri de °^BUNEKeei.\P° _______APROBAT de ACADEMIA de MEDICINA din PARIS Se îa înainte sau după masă nr»7F | PRAF: 2-3 linguriţa. Fiecare linguriţă de praf trebue topită Tntr’o jumătate ■Ţ» V pahar de apă şi înghiţită. p ( PASTILE: 4-10 pastile, lăsate să rs topească în gură. ~I. FRERE, E. VAÎLLANT & C-ie, 19 Rue Jacob, Paris Depoul pentru vinzare Engres la Reprezentantul J. DILLAN, Bucureşti, Pitar Moşu 4 LA MAGAZINUL SMIRNOV Delicatesele cele mai fine, sosite pentru Sfele Sărbători şi Anul Nou: Lîqueruri Fokink Champagne Heidsiek etc. Cognac Martel *** W. S. O. P. şi W. S. O. P. Sardelerii Franceze Thon, Maguereau, Homard Truffes, Chocolat Suchard, Lidl, Ours, etc. Untdelemnuri Franceze Bonbons Capşa precum şi tot soiul de coloniale şi băuturi din calităţile cele mai superioare