Mişcarea, iulie 1920 (Anul 14, nr. 138-163)

1920-07-15 / nr. 149

ess»»* UZINELE DE FIER şi Domeniile din REŞIŢA REŞIŢA. — TIMIŞOARA — CLUJ Bucureşti, Reprezentanţa Generală „CREDITUL TECHNIC", Strada Marconi No. 3 Uzină pentru fier şi oţel Reşiţa şi Anina Fabrici de maşini agricole Bocşa Română Turnătorie — Fabrică de sobe — Laminoare de tablă subţire NADRAG Produse principale: Fontă brută Fontă Spiegel Fieromangan Fier în baie şi fier profilat Fier de construcţiuni Platbande Fier I şi II Şine pentru căi ferate normale şi înguste Şine pentru tramvae Bandaje Tablă pentru clădiri, reservoare şi construcţiuni navale Tablă subţire Tablă zincată Piese de oţel turnat de tot felul pentru căi ferate, construcţiuni navale, poduri şi piese pentru automobile Articole de fontă de tot felul pentru construcţiuni civile şi maşini, lucerne de comerţ, tuburi de fontă turnate In picioare, sobe de tuciu şi sobe cu cămaşe de tablă Piese forjate şi piese presate pentru maşini, locomotive, vagoane şi automobile Pentru comenzi a se adresa la: REŞIŢA, la Direcţia Comercială TIMIŞOARA, la Reprezentanţă CLUJ, la Reprezentanţă, Strada Elisabeta No. 1 Bucureşti la „Creditul Technic" Reprezentanţa Generală. Atelier de construcţiuni de poduri şi fabrici de maşini Reşiţa Păduri şi produse agricole Oraviţa Poduri de şosea şi cale ferată, construcţiuni metalice pentru clădiri Reservoare, plăci turnate, cărucioare, transportoare. Granice hidraulice şi instalaţiuni pentru alimentare cu apă Piuliţe, şurupuri, nituri, butoane, crampoane şi tirfane Macazuri, încrucişări din oţel turnat şi oţel manganez Axe, roţi pentru locomotive, tendere, vagoane, osii montate, roţi de vagonete şi osii montate pentru vagonete Pluguri şi unelte agricole speciale, ca grape, tăvăluge, sape şi alte unelte unelte pentru săpat, etc. Pluguri cu aburi Proectile pentru artilerie şi obuze de ruptură. Trăsuri de muniţii, ţevi de turn, afete, bucătării de campanie, scuturi, instalaţiuni pentru tir, căi ferate de campanie Lemne de foc Mangal şi Var Cherestea Vin de Moldova şi Ratna Mostanra Ultime Information Hipnotismul în ajutorul justiţiei Duminică d. dr. Radwan a făcut o experienţa la Palatul de justiţie. Era vorba de a se constata dacă se poate obţine o mărturisire prin hipnotism. S’a scos din Arhivă o afacere clasată. Păgubaşul a declarat că renunţă eventual la orice urmărire, căci parchetul nu vrea să se folosească de o mărturisire, obţinută în condiţiuni neobicinuite, iar la rândul ei o scritoare, care fusese un moment bănuită de a fi autoarea furtului, a declarat de asemenea a se supune experienţei. Au asistat medici, apoi d-nii Kessim procuror general, Vincler prin-procuror, d-nii procuror Iorga, Cerbu, toţi judecătorii de instrucţie. Experienţa s’a făcut pe baza de telepatie şi sugestiune. S’au făcut câteva experienţe premergătoare, cari au însă la partea ce interesa justţia, servitoarea nu a reacţionat şi la sugestiunea d-rului Radwall că poliţia a descoperit tot furtul, ea nu a reacţionat, nu a dat dovadă de nici un fel de emoţi. După spumele d-lui dr. Radwan şi confirmata de antd.ci, aceasta cu dovada palpabilă ci ea nu are nici o cunoştinţă de furt. Doctorul Rdwan a fost primit cu mulă simpatie, de distinşii magistraţi adunaţi ii această experienţă. — CRI v.Ă —D Popp comisarul disparţit i a p.tra a reuşit să desopere o crimă săvârşită acum 8 luni de zile. £·’”* ■■ onstatat că la 1 Decembrie Neculai Ferru, din Ţuţora a asasinat pe fostul său proprietar Gheorghe Curbat, iar cadavrul l’a îngropat în latrină. Des oprea s’a făcut după denunţul unui anume Vasile Creţu. Cadavrul a fost în adevăr descoperit în gradina, iar criminalul a făcut mărturisiri complecte. A fost arestat Neculai Feraru, soţia şi fetele. De asemenea a fost cercetat şi denunţătorul Vasil Creţu, pe care Neculai Feraru îl acuza de a-l fi ajutat la înmormântarea cadavrului Cercetările continuă. Inspectorii şcolari, au plecat aseară la Bucureşti, invitaţi la o consfătuire de ministrul instrucţiunei publice, în vederea deschiderei noului an şcolar. —eri dimineaţă s’a sfinţit biserica din Aroneanu, din nou restaurată. Serviciul religios a fost oficiat de preoţii Niculea şi Petrovanu din Iaşi şi Arhimandritul Mina Prodan din acea comună. După sfinţire, a urmat o masă comună a locuitorilor cu preoţii. — PELERINAGIUL LA PUTNA. Plecarea trenului special, din gara Iaşi pentru Mănăstirea Putnei, va avea loc. Mercuri, ora 7 p. m. In vederea organizărei primirei pelerinilor la Mănăstirea Putnei şi la Radăuţi, a plecat în Bucovina ca delegat al comitetului de organizare, d-l architect Vladimir Mironescu. Trenul va sosi, la Putna, joi ora 7 dimineaţa. Se va oficia de către preoţi ieşeni, în frunte cu protoereul Niculea, un serviciu religios, la mormântul marelui voevod, respunsurile find date de corul Mitropoliei, din Iaşi, se vor rosti cuvântări de preaslăvirea a marelui nostru strămoş. La ora 3 p. m. trenul, cu pelerini, va pleca la Rădăuţi. Intre orele 4-6 se va vizita vechiul scaun de domnie, Rădăuţii. Intre orele 6—8 va avea loc o masă comună, la care vor participa şi autorităţile rădăuţene. De la ora 8—10, se va ţine o şezătoare artistică culturală cu concursului corului metropolitan al lui Antoniu Ciolan, directorul Conservatorului, a violonispelei Garabet etc. Pelerinajul va fi condus de d-1 preşedinte al corn. Interimare M. Negruzzi şi de d 1 prof. Gwanescul. înscrierile se facă la cancelaria Bej înRâpa Galbenă) şi la Librăria Roânească (str. Lăpuşneanu), pentru suma de 15 lei (12.50 costul drumului dus şi întors ; 2.50 taxa de înscriere). Îndemnăm cetăţeni să participe, în număr cât mai mare, la acest petrinagiu o reculegere şi înălţare patriotică. — DE LA ATENEUL POPULAR.— Duminică 11 Iulie a avut loc a cincea şezătoare artistico-culturalâ. Conferinţa a fost ţinuta de d-l general V. Rumanu care a vorbit despre „sflet nostru naţional“. D-sa într-o foarte interesantă expunere, a arătat manifestările sufletului naţional în decursul veacurilor, făcând un mişcător elogiu vitejei soldatului şi poporului nostru în timpul marelui război, când mai mult ca oricând s’a evidenţiat sufletul românesc în toată vitalitatea sa. Partea artistică s’a bucurat de concursul talentatului violonic iesa, d-l Garabet şi a apreciatei soprane d-ra Marusia Ţincoea ambii acompaniaţi de d-l Antoniu Ciolan, Directorul Conservatorului. Un deosebit talent, au recitat d-nii N.Şubă şi M. Stamati, elevi ai conservatorului şi d-ra Aurora Bălăceanu. Din cauza vacanţei de vară, stiaturile vor fi întrerupte până la 30 August a. c. cînd vor fi reluate. Azi dimineaţă, profesorii Liceului Naţional s’au întrunit în cancelaria instituţiunei şi au procedat la repartizarea orelor, pentru noul an şcolar. Absolvenţii Conservatorului de muzică Au absolvit în anul acesta, următorii elevi şi eleve ale Conservatorului de muzică şi declamaţiune din localitate. La teorie şi solfegiu: elevele Stihi G. Aurelia, Martac Ana, Văcăreanu Cecilia, Bulbuc Eugenia, Popovici ,M. Jeanna ; elevii: Frimu Constantin, Leibovici Marcel, Ciofu Ion, Policarp Asbest, Lazar Dimitriu. Trompeta : Darim Vasile. Trombon : Purcarp Asbest. Oboi: A Cojocariţei Gheorghe. Clarinet: Balan Alecu. Fagot: Bârzu Ion. Violoncel: Lupu Teodor. Piano, clasa d-lui Mezetti: Grosu Elerica, cu distincţiune. Piano, clasa d nei Burada: Constantinescu Marcela. Piano, clasa d-lui Mihail: Ştefănescu E. Valeria. Declamaţia, clasa d lui Manoliu : Gheorghiu I. Gheorghe, Nagâţ Ştefania şi Tocariu Alexandru. — Sindicatul Agricol din Iaşi a primit încunoştiinţarea că i s’a repartizat un însemnat stoc de pânză pentru a fi distribuit sătenilor cu preţ în natură pentru muncile agricole. Metrul de pânză va fi socotit 7.50 Iei şi se va da 5 metri pentru un pogon de secerat. — GREVA de la P. T. T.~20 dintre dintre funcţionarii telegrafo-poştali din Iaşi care au aderat la grevă, continuă totuşi de a funcţiona, având în sarcina lor manipulări de bani. — Toţi funcţionarii pensionari ai oficiului telegrafului telegrafului şi poştei din localitate au fost chemaţi să înlocuiască pe grevicti cu o diurnă de 20 lei pe zi. O mare parte din aceştia au primit. — Din ultimul raport trimis de prefectura de judeţ ministerului cu privire la starea recoltei arată că în judeţul nostru Late recoltele se prezintă în mod excepţional de bune, presintând o mare abundenţă. Deaseminea legumele fructele şi viile sunt excelente. — Cu mare solemnitate, s’a oficiat ori hramul mănăstire! Cetâţuia. Serviciul religios a fost oficiat de I. P. S. S. Mitropolit, înconjurat de numeroşi preoţi. înaltul Prelat a rostit apoi o cuvântare care a produs o adâncă impresie asupra numeroasei azistenţe. — Societăţile care n’au trimes răspuns la invitaţiele ce li s’au făcut, pentru a lua parte la pelerinagiul de la Putna şi vor se meargă, să se prezinte cu drapelul şi comisiunea la sediul societăţei „Fraterna Română“. Mercuri 14 iulie ora 4 p. m., plecarea fiiind în aceia zi la ora 6 p. m. înpreună cu toate societăţile. — Sâmbătă seara a încetat din viaţă doamna Ecaterina Marino, făcuta Mihailă, cu tilegrafată în gara Iaşi, la domiciliul său de stradela Lozonschi, soţia d-lui Emil Marino, funcţionar în Direcţia C. F. R. (regională Iaşi). Înmormântarea va avea loc Marţi 13 iulie orele 5 p. m. Familia roagă pe cunoscuţi şi prieteni să asiste la înmormântare. Carul funebru va porni de acasă. Autorităţile au organizat un serviciu de poştă şi telegraf, care funcţionează începând de eri. Astfel sergenţii de oraş au distribuit ori telegramele sosite, iar o echipă de 30 soldaţi, însoţiţi de agenţi de poliţie, au distribuit corespondenţă. Ofierul gărei a fost deblocat şi toată corespondenţa expediată. Deblocarea de la gară s’a făcut cu concursul d-lui Sofian, inspector telegrafopoştal. Pentru comercianţi, Camera de Comerţ din Iaşi ne comunică următoarele : In urma intervenţiei Camerei de comerţ şi Industrie Iaşi, s-a aprobat de către Ministerul de Finanţe prelungirea cu o lună (1 August 1920) a termenului în care comercianţii trebue să depună declaraţiile lor de vânzările efectuate în cursul anului 1920. Totodată Ministerul a mai aprobat în mod excepţional ca acel care din diferite împrejurări n’au registre, să prezinte certificatul Camerei de comrţ constatator de cifre afacerilor pe 1919. În acest scop pe lângâ Camera de comerţ din Iaşi, se institue o comisiune care va delibera asupra cererilor comercianţilor. Atragem atenţiunea comercianţilor cărora Ie trebue astfel de certificate de a presenta cererile lor cel mai târziu până la 25 iulie a. c. Secretariatul Camerei de comerţ pentru ca comisiunea să aibă timpul necesar pentru facerea cuvenitelor cercetări. Biuroul Camerei este deschis de la orele 8—18. — I. P. S. S. Mitropolitul Pinten, se află de eri în localitate. înaltul Prelat se înapoiasă, pestecâteva zile, din nou în Capitală. ( Consecințele dezas®troaseaie Âîcohofului® Ultima oră telegrafică Cicerin reia tratativele de pace cu Anglia Copenhaga.Ziarul „Soeial-Democraten“ anunţă că Krassin nu se va mai întoarce la Londra. In locul său a plecat Cîcerîn ministru de externe, însărcinat să încheie tratate politice. Cicerin este însoţit de Naghin care a psinicipat fi tratativele de la Copenhaga, şi de alte multe persoane. Intre primele chestiuni ce se vor discuta vor fi chestiunea persiană şi chestiunea poloneză. D’Anminzzio a ocupat Durazzo O telegramă din Paris anunţă că detaşamentele ale lui D’Annunzio au ocupat Durazzo. Chestiunea Poloniei la Spaa La conferința de la Spaa s’a discutat chestiunea Poloniei în legătură cu situațiunea militară a Poloniei în luptele cu bolșevicii. O mare reformă in învăţământul secundar Ministerul Instrucţiunei proectează o mare reformă in învăţământul secundar în sensul că începând de la noul an şcolar şcoalele secundare din ţară vor putea primi pe toţi elevii cari în anii trecuţi nu au găsit loc. Se vor duplifica toate clasele. ■ • % Conferinţa de la Spaa — Cererea d-lui Lloyd George — După terminarea discuţiunelor de ordin militar, d. Lloyd George a cerut delegaţilor germani să-şi fixeze în mod precis data când Germania va efectua obligaţiunele prevăzute prin tratatul din Versailles. Fehselbach, în răspunsul său, a asigurat pe Aliați că Germania este animată de sentimente pur pacifice. Armata engleză în Turcia Anglia a sporit efectivul trupelor trimise în Turcia. La Constantinopol au sosit transporturi militare, venite din Anglia prin Dardlande. O declarație a lui Venizelos la Spaa In conferința de la Spaa, d. Venizelos a declarat că ocuparea localităței Panderma de către trupele greceşti, va împedeca pe revoluţionarii turci să ajungă la Dardanele. Lordul Kurzon către Bolşevici Lordul Kurzon a trimis guvernului bolşevic din Rusia o notă prin care îl face atent asupra regimului brutal în care sunt ţinuţi prizonierii engleji în Siberia şi Baku. Locomotive din America Direcţiunea generală a C. F. R. a cumpărat din America 50 locomotive care vor sosi în ţară în cursul lunei viitoare. — Mercuri 14 iulie ora 5 şi jumătate are loc la Cercul didactic ultima şedinţă până la toamnă. Cum în această şedinţă se vor discuta chestiuni deosebit de importante şi se vor face şi alte comunicări. Membrii Cercului sunt rugaţi a participa în număr cât de mare spre a se putea lua hotărâri definitive. — Aseară la ora 17, băiatul Şepser Burăh, în str. Cuza Vodă, voind să sară dintr’un vagon de tramvai ce mergea spre Copou, în unul ce mergea spre Tg. Cucu, fu prins între roatele unui vagon și tăiat în două. — Aflăm cu multă părere de rău de încetarea din viață a d-nei Ecaterina Marino, telegrafistă la oficiul Gărei. Spectacolelor GRĂDINA ŞI SALA „CINEMA S I D O L L—Cu începere de azi şi zilele următoare, zilnic 2 Matineuri ora 3 şi 5 şi seara ora 9 fix. „FEMEIA PĂTIMAŞE“, (Johannes fiul lui Johannes) Zguduitoare drama în 4 colosale acte după opera lui „Marcel Girette“. Interpretat de cei mai renumiţi artişti ai casei Prthé Freres din Paris în frunte cudra „Musiora şi d-l Andre Nox“ Mercuri seara ora 9 juni , Compania Niculescu-Buzău va da o singură reprezentaţie „BIEŢAŞUL TATEI“ (Baby Joint), mare succes American, Parisian şi Bucureştetea, comedie în 3 acte. Bietele s-u pus în vânzare la casa Teatrului „SIDOLI“ CINEMA ELISABETA.— Astăzi în matineuri şi seara program nou: „N O C T U R N U L“ sau Banditul orb, dramă în 4 acte de Louis Feuillade, cunoscutul autor parizian al cineromanului „Judex“. Cea mai mare parte din interpreţii dramei „Tih-Min“ apare în această desfășurare. . Cel mai nou număr din Gaumont-Journal și o splendidă comedie complectează programul. Joi 15 iulie începe a 2-a serie din „Aventurile unei Regine“. In curând Le Penseur (Gânditorul) viziune dramatică după celebra capo de operă a lui Rodin. lAfel.—TiPOGRftFl «ALBINA üAqíqscs b~1 1 De vânzare tur livadă şi fâneaţă, situată în Şorogari, 4 km. de la bariera Albineţ. Informaţiuni la Arhidiaconul Marţian Sft. Haralambie 8 Iaşi, nr. 4—2 DE ÎNCHIRIAT DOUA MAGAZII pentru depozitare de mărfuri A se adresa la proprietar, în imobilul din Iaşi, strada Elena Doamna No. 39 unde se află şi magaziile. 6. 103 VASILE AGAPI institutor, Şcoala de băeţi „Gh. Asachi“ Iaşi str. Negruţi 4, prepară copii pentru liceele militare, şcoli normale, seminarii şi licee. 15—3 Qo OSHKă 2 caiTiere S‘ 0 hucăwO Lt&ULC* tărie, în centrul oraşului. A se adresa la administraţia ziarului „Mişcarea“ între 8—12 dimineaţa. 10—5 Mobile şi obiecte cas«î/vi se vând în strada Vasile ConillOU ta No. 20. 10’—5 Viţeclltolt© ^ro£*ucători direcî' albi şi negri. PEPINIERA N. D. Marcocia, comuna Buciumi-Socola jud. Iași, Via V. Manisale. 20—9 Cataloage gratis ^*9 litri c»eă di cumpărat sau weiul Ldbd de închiriat chiar de acum sau de ia Sf. Dumitru 1920. A se z dresa d-lui X. L. Eraelide Sf. Sava 11. 10—5 «■IIIIMI—III III ■! Ecaterina Constantinescu Maseză Strada Calarasi No. 17