Moldova Socialista, 1970 (XLVI/127-152)

1970-06-30 / nr. 152

2 Марць, 30 юние 1970 — молдовя сочиолистэ ПЛАН ЛИБЕР ШИ У Н И Т Молдова ренэскутэ Астэзь се ымплинеск 30 де ань дин зиуа рестабилирнй Путерий Советиче ын Басарабия ши а реунирий ей ку Молдова. Ачастэ сэрбэтоаре есте екумпэ инимий молдовенилор, тутурор оаменилор советичь. Соарта нородулуй молдовенеск есте стрынс легатэ де дестинеле историче але попоарелор рус, украинян ши алтор попоаре але Патрией ноастре, де лупта лор комунэ ымпотрива душманилор комунь. Молдовений ау вэзут ынтотдяуна ын Русия ун сприжин ал лор. елибератоаря лор. Ануме Русия а ажутат пе тимпурь попорул молдовенеск сэ-шь скутуре дефинитив жугул отоман. Кот ла кот ку пролетарий рушь ши украинень оамений мунчий дин Молдова ау трекут прнн вылтоаря челор трей револуций. Ленин, партидул болшевик, Мареле Октомбрие ау дескис ын фаца лор каля слре либертате ши феричире. Ла сфыршитул анулуй 1917 — ынчепутул анулуй 1918 пе тот териториул цинутулуй триумфасе Путеря Советика ши нородул мунчитор ынчепусе сэ-шь фэуряскэ о вяцэ ноуэ, фэрэ мошиерь ши капиталишть. Ел креасе органеле локале але путерий—база статулуй сэу советик национал — конфискасе пэмынтуриле мошиерешть ши мэнэстирешть, ынчепусе сэ експроприезе капиталул приват. Дар прочесул трансформэрилор сочиалйсте ын Молдова де пе малул дрепт ал Ниструлуй а фост ынтрерупт. Ромыния регалэ, ынтрынд ын кырдэшие ку националиштий бургежь молдовень ши украинень. ынсуфлецитэ ши сприжинитэ де империалишть, а пэтрунс тылхэреште ын Басарабия. Реферинду-се ла пэрернле екссфнмате де националиштий бургежь ши ла скорни-риле историчилор Ромынией регале, пропаганда империалиста ынчаркэ сэ презинге интервенция ши котропиря Басарабией апроапе ка о урмаре а нэзуинцей попорулуй молдовенеск спре аутодетерминаре. «Валоаря» ачестор скорнирь о арата нумероаселе фапте де луптэ куражоасэ ши плинэ де абнегацие а маселор популаре ымпотрива трупелор де окупацие. Гувернул Советик ши В. И. Ленин персонал с’ау ростит ку тоатэ хотэрыря ымпотрива интервенцией империалисте ын Басарабия. Дупэ ненумэрате авертисменте ши протесте ау фост рупте релацииле дипломатиче ку Ромыния регалэ. Дар тынэра Републикэ Советика, атакатэ дин тоате пэрциле де душмань, ну путя атунч сэ дее ажуторул нечесар оаменилор мунчий дин Басарабия. О буна парте дин попорул молдовенеск а фост силитэ сэ дукэ тимп де 22 де ань ын копдицииле уней терорь сынЖероасе о неынтреруптэ луптэ ероикэ пентру рестабилиря Путерий Советелоо ши пентру реуниря ку Патрия сочиалистэ. Ун символ ал воинцей де неынвинс а нородулуй ау девенит рэскоалеле армате де ла Бендер, Хотин, Татарбунар. Лупта неынтреруптэ а Партидулуй Комунист ши а Гувернулуй Советик пентру резолваря дпяптэ а проблемей Басарабией с’а ынкунунат де сукчес. Дрептатя историка а тоиумЛат. Ын вара анулуй 1940 Басарабия а тевенит дин ноу советикэ. Нородул молдовенеск пеунит а сЬормат Република Советикэ Сочиалистэ Молдовеняска. А ынчепут о периоадэ калитатив ноуэ ын дезволтаря сочиал-економикэ а попорулуй молдовенеск, ын фэуриря статулуй лун национал. Ачест евенимент де маре семнификацие а фост ынтымпинат ку мултэ букурие де ынтряга фамилие де попоаре ынфрэците а Унйуний РСС, де ынтряга оменире прогресистэ. Трей делений не деспарт де ачеле зиле меморабиле. Ын вяца Молдовей Советиче с'ау продус адынчь трансформэрь сочиал-економиче, политиче ши културале. А девенит де нерепуноскут кипул индустриал ал републичий. Пе о ноуэ базэ техникэ с’а креат ун комплекс де рамурь индустриале. Астэзь, пе териториул Молдовей. функционязэ песте 550 де марь ынтреприндерь модерне, волумул глобал ал продукцией индустрией а крескут де 23 орь ын компарацие ку анул 1940. Ын Молдова с’а фэурит о путерникэ базэ енер- Жетикэ, каре дэ посибилитатя де а асигура ын ынтре- Ясиме ку електричитате черинцеле економией национале ши траюлуй популацией. Одатэ ку дезволтаря фуртуноасэ а економией национале а крескут класа мунчитоаре, с’а ридикат нивелул ей технико-културал, ролул ей де фпунте ын вяца републичий. Ла мулте ынтреприндерь май мулт де жумэтате динтре чей че лукрязэ ау студий супериоаре ши медий. Профунде трансформэрь сочиалйсте с’ау продус ын агрнкултурэ. Ын локул господэриилор цэрэнешть индивидуале ку пуцин пэмынт ышь десфэшоарэ акум активитатя суте де марь колхозурь ши совхозурь спечиализате, ынзестоате ку техннкэ модерна. Еле тоате сынт конектате ла ррцяуа енерАетикэ де стат: Волумул продукцией веАетале ши анимале а крескут апроапе де трей орь ын компарацие ку анул 1940. Агрикултура Молдовей девоне о агрнкултурэ ыналт интенсива. Се перфекционязэ релацииле де продукцие ла сат, се лэрАеште кооперация интерколхозникэ, принд путере асочиацииле индустриалаграре. Проприетатя обштяскэ а девенит о базэ де нэдежде а сатисфачерий черинцелор мереу крескынде але цэрэнимий колхозниче. Пентру сукчеселе реализате ын агрнкултурэ, Молдова е декоратэ ку ординул Ленин. Есте мултилатералэ ши богата вяца спиритуалэ а нородулуй. Ын сервичиул оаменилор мунчий сынт пусе тоате кучеририле културий, реализэриле штиинцей ши техничий. Ын републикэ ау фост ьшфиинцате Академия де Штиинце, зечь де ашезэминте де черчетэрь штиинцифиче, с’ау дескис песте 2 мий де школь, 8 школь супериоаре, 48 де ашезэминте де ынв.эцэмынт медиу де спечиалитате. песте 50 де школь професионале-техниче. Есте маре рецяуа де театре, касе де културэ, библиотечь ши алте институций културал-едукативе. Нумэрул спечиалиштилор де калификаре супериоарэ ши медие а кпескут де ла 16 мий ын 1940 ла 174 де мий ын 1969. Молдова ышь адуче приносул ла тезаурул комун ал културий сочиалйсте. ла дезволтаря литературий ши артей советиче. Мулте опере але скрииторилор. артиштилор пластичь, композиторилор, чинеаштилор ноштри шь-ау кыштигат ун бун ренуме ну нумай ын републикэ. чи ши ДИ1НКОЛО де хотареле ей. Дар кыць артишть пластичь, дансаторь, кынтэрець аматорь капабиль авем ын рьшдуриле муячиторалор, колхозничилор, тинеретулуй студиос! Култура нородулуй молдовенеск, трезнтэ ла вяцэ де Мареле Октомбрие, есте експонентэ а ыналтелор приичипий але сочиализмулуй. девотамеитулуй фацэ де традицииле револуционаре ленинисте. фацэ де идеиле партидулуй ностру. Република ноасгрэ есте о мэртурие вие а модулуй, кум ын кондицииле орындуирий сочиалйсте креште неабэтут бунэстаря материалэ а нородулуй. Нумай ын ултимий 10 ань кыштигул медиу ын индустрие а крескут апроапе де 1,5 орь, яр плата мунчий колхозничилор — де доуэ орь. Чиркулация мэрфурилор с’а мэрит ын ачест тимп де апроапе трей орь. Организацииле де партид дин републикэ ау грижэ де а резолва кыт май рапид проблема локуинцелор. Ын аний де дупэ рэзбой организацииле де стат ши кооперативе, ынтреприндериле ши колхозуриле. прекум ши популация Молдовей ау конструкт май мулт де 21 милиоане де метри патраць де супрафацэ локативэ. С’ау зидит нумероасе касе де одихнэ, санаторий, грэдинице де копий, табере де пионерь, креште рецяуа ыитреприндерилор де десервире сочиалэ. Сукчеселе, добындите де нородул молдовенеск суб кондучеря Партидулуй Комунист ын тоате доменииле веций економиче ши културале, сынт ун резултат ал триумфулуй политичий национале ленинисте, ал уриашей ынцелеАерь речипроче ынтре тоате попоареле Униуний РСС. Се апропие Конгресул ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС. Мергынд ын ынтымпинаря ачестуй импортант евенимент ын история партидулуй ши нородулуй, мунчиторий, колхозничий, интёлектуалий дин Молдова се стэруе сэ ындеплиняскэ ынаинте де термен планул ултимулуй ан ал чинчияалулуй. Суб кондучеря организациилор де партид ей десфэшоарэ мунка пентру акчелераря ритмулуй де фолосире а инвестициилор, де ридикаре а ефичиенцей продукцией, дук о луптэ персеверентэ пентру економисиря ресурселор материале ши а тимпулуй де мункэ. О деосебитэ атеацие се дэ прогресулуй техник. Пленара Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, каре а авут лок зилеле трекуте, а детерминат дирекцииле ку челе май буне перспективе де дезволтаре технико-штиинцификэ ын индустрие ши конструкций ши сарчиниле организациилор де партид, Советелор, синдикателор, комсомэлулуй, тутурор оаменилор мунчий ын легэтурэ ку ачастэ деззолтаре. Ын агрнкултурэ капэтэ о ынсемнэтате примордиалэ реынзестраря техникэ ши електрификаря прочеселор де продукцие, ынтродучеря унор союрь ной де културь агриколе ши а унор расе ной де вите, перфекционаря организаций продукцией, спечиали.заря ши коопераря. Ын анул курент оамений мунчий де ла сате с’ау облягат сэ капете май мулт декыт ын анул трекут череале — ку 8,8 проченте, легуме—ку 40 де проченте, поамэ —- ку 28 де проченте. С’а ггроектат де а мари симцитор продукция де карие, лапте, оуэ ши алте продусе. Оамений мунчий дин Молдова мерг ку ынкредере ымпреунэ , ку тот попорул советик ши суб кондучеря ынчеркатэ а ПКУС спре триумфул деплин ал комунизмулуй. («Правда», 28 юние 1970). И. БОД ЮЛ, Прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей Сэрбэтоаря реынтоарчернй ын фамилия фрэцяскэ а нороаделор (Сфыршит). пе пэмынтул молдовенеск ын аний конструкцией социалисте. Ла постаментул монументулуй се депун букете де флорь. ...Ын ачастэ зи страда 28 юние ера ымподобитэ ку тоате кулориле куркубеулуй. Де асупра клэдирий секцией дни Молдова а Кэий ферате Одеса — Кишинэу се ынэлцау стягуриле де стат але Униуний Советиче ши тутурор републичилор унионале. Урмынд традиция, ачастэ ма- Ягистралэ с'а трансформат ынтр'о уриашэ флорэрие. Ынтреприндерь, институций, флорикулторь аматорь ау адус ла експозиция десфэшуратэ аич флориле крескуте де ей, нумеле мултора динтре еле рэсунынд ын унисон ку сэрбэтоаря: «Глорие», «Либертате», «Приетение», «Букурие»... Ачей каре ау фост ын ачастэ зи ын страда 28 юние ау луат куноштинцэ ку виу интерес де стендуриле, пе каре ерау презентате фотодокументе але евениментелор дин юние 1940. Ку прилежул датей ремаркабиле а авут лок ун митинг ал оаменилор мунчий дин районул Ленин ал капиталей Молдовей. А. П. Примак, прим-секретар ал комитетулуй районал де партид Ленин, а менционат ын кувынтаря ей, кэ зиуа де 28 юние 1940 ва ынтра пентру тотдяуна ын история нородулуй молдовенеск. Ын ачастэ зи с'ау унит дестинеле молдовенилор. каре трэеск пе амбеле малурь але Ниструлуй. Де асупра Басарабией а рэсэрит соареле вешним ал либертэций. Ораторул ворбеште апой деспре мариле трансформэрьТ каре с'ау продус ын републикэ ын 30 де ань. Районул Ленин, бунэоарэ, а паркурс каля де ла ателиереле примитиве ла марь ынтреприндерь модерне, а кэрор продукцие есте куноскутэ ын мулте цэрь стрэине, Районул, каре поартэ нумеле луй Ильич, а девенит ун район ал институциилор штиинцифиче ши де ынвэцэмынт. Б. П. Бычков, партичипант ла. илегалитатя комунистэ басарабянэ, дочент ла Университатя де Стат «В. И. Ленин» дин Кишинэу, шь-а ымпэртэшит аминтириле деспре лупта, пе каре ау дус-о ын кондицииле греле але илегалитэций комуништий, комсомолиштий, тоць оамен»й мунчий дин Басарабия пентру реуниря ку Патрия Советикэ. П. С. Селезиьов, фост грэничер,. подполковник ын ретраАере, а ворбит ла митинг деспре ынтымпинаря ентузиастэ, фэкутэ де попрул молдовенеск осташилор ши команданцилор Арматей Роший. Ку флорь, зымбете плине де феричире, пыне ши саре, пахаре де вин ау фост ынтымпинаць ачей, каре ау адус ымпреунэ ку драпелеле лор либертате попорулуй. Мулте кувинте емоционанте, порните дин адынкул инимий, кувинте де драгосте ши рекуноштинцэ фацэ де Партидул Комунист, Гувернул Советик, фацэ де тоате попоареле советиче ау рэсунат ын кувынт.эриле, ростите ла митинг де поетул Петря Крученюк ши моториста фирмей де трикотаже «Стяуа Рошие» Ульяна Козаченко. Май тырзиу фестивитэциле ау Куприне паркуриле ши сченеле естраделор дин ораш. Дртишть професионишть ши колективе де артишть аматорь ау дат кончерте, ау авут лок марь сербэрь популаре. ау рулат филме артистиче ши документаре. Ын пяца Бируинцей локуиторий Кишинэулуй ау луат парте ла о маре сербаре популарэ, каре с’а ынчепут ку о репрезентацие театрализатэ, редынд таблоул реуннрий Басарабией ку Патриямамэ. Ла Театрул де варэ а 'авут лок кончертул де ыикёере ал лауреацилор фестивалулуй републикан ал артей популаре. Ын клэдиря ымподобитэ сэрбэтореште а Филармоничий молдовенешть де стат а авут лок о адунаре солемнэ, коисакратэ евениментулуй историк дин вяца попорулуй молдовенеск. Ын маря салэ с'ау адунат рёпрезентанць ай организациилор обштешть ши ай оаменилор мунчий дин капитала републичий, партичипанций ла ьштруниря републиканэ а ымвингэторилор ла маршуриле прин локуриле глорией нородулуй советик. Ора 6 сэра. Ын президиул адунэрий солемне яу лок мембрий Бироулуй Комитетулуй Нейтрал ал Партидулуй РФмунист ал Молдовей Г. Ф. Антосяк, И. И. Бодюл, П. В. Воронин, К. Ф. Ильяшенко, П. А. Паскарь, Б. А. Стешов, кандидатул ын мембрий Бироулуй Комитетулуй Чентрал С. С. Сидоренко, локцииторий прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть И. Г. Добындэ, В. В. Збаразский, А. В. Коробчану, мембрий делегацией комитетулуй орэшенеск Пловдив ал Партидулуй Комунист Булгар, каре визитязэ капитала Молдовей, ветерань ай ПКУС ши ай илегалитэций комунисте дин Басарабия. фрунташь ын продукцие. оамень де штиинцэ ши културэ, репрезентанць ай унитэцилор гарнизоаней Кишинэу. Адунаря солемнэ а фост дескисэ де И. В. Кускевич, прешединтеле комитетулуй екзекутив ал Советулуй орэшенеск Кишийэу де депутаць ай оаменилор мунчий, каре а ростит ун скурт кувьшт ынтродуктив. Рэсунэ мэрец Имнуриле де стат але1 Униуний Сбветиче ши РСС Молдовейегйть. Чей презенць ау,. алее ку мултэ ынсуфлецире ын президиул де оноаре Бироул Политик ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче. К. Ф. Ильяшенко, прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, а презентат рапортуя «Сэрбэтоаря реынтоарчерий ын фамилия фрэцяскэ а нороаделор». Ынтымпинатэ кэлдурос де кэтре чей презенць. а луат кувынтул Сийка Нейкова, секретарэ а комитетулуй орэшенеск Пловдив ал ПКБ, кондукэтоаря делегацией булгаре. Ын нумеле комитетулуй орэшенеск де партид ши ал тутурор оаменилор мунчий дин Пловдив, ку каре се ынтрече капитала Молдовей, еа а феличитат пе чей презенць, яр ьш персоана лор пе тоць оамений мунчий дин Кишинэу ку прилежул датей ремаркабиле ши ле-а урат сукчесе ной ын лупта пентру ынфэптуиря порунчилор ленинисте. Партичипанций ла адунаря солемнэ ау адоптат текстул унуй месаж де салут кэтре Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Президиумул Советулуй Супрем ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС. Адунаря солемнэ есте декларатэ ынкиеэ. Ын салэ рэсунэ дин ноу Имнуриле де стат але Униуний Советиче ши РСС Молдовенешть. Пентру партичипанций ла адунаря солемнэ а фост дат ун маре кончерт фестив. (АТЕМ.) -----------------------33 Зиуа тинеретулуй советик (Сфыршит). да каре ау партичипат спортивь дин цэрь сочиалйсте. Мулць тинерь висязэ сэ девинэ авиаторь. Мий де ткнерь спектаторь ау асистат ла сэрбэтоаря де авиацие де ла Тушино, унде шь-зу демонстрат мэестрия спортивий Аероклубулуй чентрал «Чкалов». Тинеретул дин Туркмения шь-а ынтымпинат сэрбэтоаря, рапортынд бируинцеле обцинуте ын мункэ. О тренере комбативэ ын ревистэ а реализэрилор комсомолиштилор дин републикэ а девенит Екзаменул ленинист, ла каре ау партичипат 214 мий де тинерь ши тикере. Ной километри ай каналулуй Кара-Кум ау сэпат ын дешерт тинерий конструкторы Пе ачест шантиер лукрязэ шапте мий де тинерь п!и тинере де 36 националитэць. 36 мий де тинерь де ла ынтреприндериле индустриале дин републикэ ау рапоргат. кэ ау ындеплинит плануриле чинчинзле персонале. Мунка комсомолулуй шь-а гэсит ынтрукипаре ын ешалоане де петрол екстрас, ын чентнере де «аур алб» крескут пе пэмынтуриле десцелените, ын ливезиле, каре ынфлореск ши родеск ын Кара-Кум. Примий с’ау феличитат ку оказия Зилей тинеретулуй советик тинерий ши тннереле, ымбрэкаць ын костуме ку емблема дружиней студенцешть естониене де конструкций. Потривит традицией, дупэ митингуя де диминяцэ, пе уна дин пецеле дин Талин а рэсунат семналул де плекаре. Чей май бунь тинерь ау плекат спре локуриле конструкциилор де варэ. А домнит анимацие ын паркуя Викторией дин Тбилиси. Ла ынтылйиря ку тинеретул ау венит аич фрунташь ын продукцие, репрезентанць де самэ ай штиинцей, литературий ши артей. Чей презенць ау фост салутаць кэлдурос де примул секретар ал Комитетулуй Чентрал ал УЛКТ дин Грузия Д. И. Патиашвили, марешалул де авиацие С. А. Красовский, министрул ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате ал републичий Г. Н. Джибладзе. Ын мулте ораше але цэрий ноастре с’а десфэшурат, ка уна дин челе май марь сэрбэторь Зиуа тинеретулуй советик. (ТАСС). Г И ш ж д е с л а Ремаркабилул жубилеу де трей делений дин зиуа реунирий нямулуй молдовенеск ку Патрия Советикэ а коинчис ын колхозул «Киров» дин районул Рышкань ку тоталуриле пе жумэтате де ан а лукрэрилор агриколе. Дездедиминяцэ аутомобилеле господэрией ау фост пусе ла диспозиция колхозничилор. Тоць, де ла мик ши пынэ ла маре, се ындрептау спре крьшгул де нукарь де ла мар*иня сатулуй. Мирязма вэратикэ а нукарилор, кынтекул оркестрей, че рэсуна пынэ департе, дэдяу сэрбэторий о атмосферэ ку адевэрат маре. Се пэря, кэ ын ачесте моменте ынсэшь инима бэтрынулуй сат молдовенеск пулсязэ ын умбра бэтрынилор нукарь. Тинеретул данса. жука тенис де масэ, волейбал. Чей май ын вырстэ ышь адунау ын жур чете, аминтинду-шь де амара вяцэ, кынд тот памынтул ера ьшпэрцит ынтре мошиерий Кицу, Пэвзлаке, Арманул. — Нич ну фаче сэ компарэм че а фост ши че есте,— спуне виерул фрунташ Павел Солкан. — Дистанца ын време е ка де ла чер пынэ ла пэмынт. Нич н ам висат, кэ ын трей дечений, каре ну-й декыт о тинереце де ом, вом путя обцине атытя сукчесе. Ынтр’адевэр аре омул дрептате. Вяца лядовененилор с’а скимбат дин рэдэчинэ. Сатул есте комплект електрификат, ну-й касэ, унде сэра сэ ну се априндэ екранул албастру ал телевизорулуй, ын сат сынт суте де моточиклете ши аутомобиле проприй. Касэ де културэ. шкоалэ ку трей етаже, магазине, ферме ку ’н град ыналт де меканизаре, ун яз де вре-о 200 де хектаре — ачестя-с доар кытева дин ултимеле реализэрь але колхо зулуй «Киров». Апой, а ынчепут. солемнитатя. Пе о сченэ импровизатэ с’ау уркат кондукэторий сатулуй. Прешединтеле Советулуй сэтеск Я. Нннеску а дат читире рефератулуй, консакрат датей славите. Фиинд аскултат ку о деосебитэ атенцие, рапортуя а фост ынтрерупт де оваций ши аплаузе май алее атунч, кынд се менционау реализэриле господэрией колективе. Май апой а луат кувынтул ГГ. Сташевский, прешединтеле колхозулуй, каре а фэкут биланцул ынтречерий сочиалисте пе прима жумэтате де ан ыитре бригэзь ши ынтре сектоареле де про дукцие. Ел а менционат: — Кымпурнле колхозулуй ла ора актуалэ сынт бине ынгрижите. Семэнэтуриле ши плантаци'иле мултиануале промит о роадэ богата. Техника е гата де сечериш. Меканизаторий ау депус мулте ефортурь пынэ ын презент, дар мулте май ау ьшкэ де фэкут. Ануме лор ле ва апарцине ши кувыитул хотэрытар ын дестинул-роадей дин ачест ан. Примул лок ын ынтречеря сочиалистэ при-нтре бригэзиле де кымп а фост обцинут де колективул, кондус де В. Стоика. Ачестей бригэвь и с’а ынмьшат Драпелул Рошу трансмисибил. Локул дой ый апарцине бригэзий, кондусе де фрателе сэу Г. Стоика. Принтре колективеле де тракторишть ынтыетатя а кучерит-о бригада, кондуез де Ероул Мунчий Сочиалисте, Г. Талпэ. Локул дой и с'а акордат бригэзий луй В. Бурлаку. Ынвннгэторилор ли с^ау ынмынат премий. Яр ла ефыршит, колективул де артишть аматорь ал фабричий де улей No 1 дин Бэлць а презентат у,н богат кончерт. В. ДУМБРЭВЯНУ. КИШИНЭУ. Сэрбэтоаря и» страда 28 юние, консанратэ~эмлей реунирий. Фото: С. Галперин ши А. Симановский. Букуриё'н лунг ши‘н лат••• ТИРАСПОЛ. Оамений мунчий дин Тираспол ау маркаг ку букурие чя де-а 30-я аниверсаре а рестабилирнй Путерий Советиче ын Басарабия ши реунирий попорулуй молдовенеск ын Статуя Советик сочиалист уник. Ку прилежул ачестей дате ремаркабиле колективеле ынтреприндерилор индустриале дин ораш ау прегэтит ун дестойник кадоу де мункэ. Ей ау ындеплинит ынаинте де термен програмул пе прима, жумэтате а анулуй, ау дат продукцие песте план ын сумэ де апроапе 9 милиоане де рубле. Деосебит де бине ау мунчит колективеле' фабричий де консерве «1 Май», декора те ку ординул Ленин, фабричий де консерве «Ткаченко», узиней де машинь пентру турнэторий «Киров» ши ынтреприндерий «Молдавизолит». Ын ажунул анивереэрий слэвите ын клэдиря Театрулуй драматик рус а авут лок о адунаре солемнэ а репрезентанцилор колективелор оаменилор мунчий дни ораш. В. И. Теленков. прешединтеле комитетулуй екзекутив ал Советулуй орэшенеск, а презентат ун рапорт ку привире ла чя де-а 30-я анпверсаре а рестабилирнй Путерий Советиче ын Басарабия ши реуниоий ей ку Патриямамэ. Партичипантул ла илегалитатя револунионарэ дин Басарабия В. П. Бычков шь-а ымпэртэшит аминтириле деспре лупта револуционарэ а оаменилор мунчий дин Молдова де пе малул дрепт ал Ниструлуй, пентру елибераря де суб жугул окупанцилор ромынь. Фестивитэциле с’ау ынкеят ку ун маре кончерт фестив. Ла 28 юние ын паркуриле орашулуй ши ын пэдуря Кицкань ау авут лок марь сербэрь популаре. Ла стадионул орэшенеск а фост организатэ о маре сербаре спортивэ. БЭЛЦЬ. Оамений мунчий дин ораш ау маркат ка о маре сэрбэтоаре чя де-а 30-я аниверсаре а рестабилирий Путерий Советиче ын Басарабия ши реунирий ей ку Патрия-мамэ. Ын аний Путерий Советиче орашул Бэлць а девенит ун маре чентру индустриал ал републичий. Консолидынд сукчеселе обцинуте ла вахта ын чинстя чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин, колективеле узинелор ши фабричилор ау ынтымпинат дата ремаркабилэ дин история попорулуй молдовенеск ку ной сукчесе ын продукцие. Ынтреприндериле индустриале дин Бэлць ау депэшит планул пе прима жумэтате а анулуй ла реализаря продукцией ши фабрикаря принчипалелор артиколе. ...Орашул есте ымбрэкат ын хайне де сэрбэтоаре. Монументул луй В. И. Ленин есте ымподобит ку флорь. Еле ау фост депусе де репрезентанций колективелор ынтреприндерилор, институциилор. ашезэминтелор де ынвэцэмынт. Ын паркурь ши ын пеце ау авут лок марь сербэрь популаре, пе сченеле естраделор ши ла клубурь с’ау десфэшурат кончерте але колективелор де артишть аматорь. Ла кинематографе а фост организат ун фестивал де филме, консакрат сэрбэторий луминоасе а реунирий. Пе стадиоане ау авут лок ынтречерь спортиве. Ын сара зилей де 28 юние ын пяца чентралэ а орашулуй — Октомбрие, а авут лок ун маре митинг ал тинеретулуй, консакрат сэрбэторий реунирий ши Зилей тинеретулуй советик. Партичипанций ла митинг ау журат. крединцэ Партидулуй Комунист, Гувернулуй Советик, каузей конструирий комунизмулуй ын цара ноастрэ. БЕНДЕР. О маре сэрбэтоаре, ла каре ау луат парте песте 10 мий де оамень, а авут лок пе стадионул орэшенеск ьш зиуа челей де-а 30-я анивереэрь а рестабилирий Путерий Советиче ын Басарабия ши а реунирий ей ку Патрия-мамэ. Ла митингуя, ку каре с’а дескис ачастэ сэрбэтоаре, ау луат кувынтул А. И. Мацвев, прим-секретар ал комитетулуй орэшенеск ал ПК ал Молдовей, К. И. Лидина, ветерана а илегалитэций басарабене, четэцанэ де оноаре а орашулуй, П. В. Калинин, у Ну л дин примий четэцень советичь, каре ла 28 юние 1940 ау ынтрат ын орашул Бендер. Ын нумеле тинерей Генераций комсом-олистул Георгий Оргиян, мунчитор ла депоул де локомотиве, а ростит калде кувинте де рекуноштинцэ фацэ де Патрие, фацэ де Партидул Комунист пентру феричиря де а трэи ши де а мунчи ын Цара Советелор. Дупэ ачаста ла стадион с’а ынчепут о маре репрезентацие театрализатэ. Ын фаца спектаторилор с’ау периндат таблоурь, редынд етапе дин история нородулуй молдовенеск. Презентуя орашулуй Бендер л-а ынфэцишат конвингзтор челор презенць продукция узинелор ши фабричилар орашулуй, нумероаселе мостре але кэрея ерау експусе пе аутомобишеле фрумос ымподобите, че ау трекут прин фаца трибуне лор. Ла урмэ, а авут лок ун маре кончерт ал формациилор де артишть аматорь. Сара ын паркурь ши ын пеце с'ау десфэшурат сербэрь попу лапе. 1 РЫБНИЦА. Обштимя районулуй а маркат ку мулт авынт ши ку ун сентимент де мындрие татр котик з чя де-а 30-я аниверсаре а рестабилирий Путерий Советиче ын Басарабия ши реунирий попорулуй молдовенеск ынтр'ун стат сочиалист уник. Ла Рыбница а авут лок о адунаре солемнэ а репрезентанцилор оаменилор мунчий дин ораш ши дин сате. Мий де оамень ау трекут пе малул дрепт ал Нвструлуй, унде ын пэдуря Цаянэуць а авут лок ымпреунэ ку оамений мунчий дин районул Резина ун маре митинг. Партичипанций'ла митинг ау фост салутаць кэлдурос де В. П. Гришчук, прим-секретар ал комитетулуй районал де партид Резина, С. Г. Цуркан, локциитор ал прешединтелуй комитетулуй екзекутив районал Рыбница, В. Е. Мужиков, секретар ал комитетулуй де партид ал фабричий де чимент, ши алций. Дупэ ачаста формацииле де артишть аматорь але челор доуэ райоане ау дат ун маре кончерт фестив. Ку прилежул сэрбэторий ау авут лок де асеменя ынтречерь спортиве. Пынэ сара тырзиу оамений мунчий ау партичипат ла сербэрь популаре. (АТЕМ).