Moldova Socialista, 1971 (XLVII/101-124)

1971-05-05 / nr. 103

I 3 Меркурь, 5 май 1971 А ЗЬ \ Е ЗИУА ПРЕСЕЙ I СОВЕТИЧЕ I I ив Ы Н ОРЬЧЕ домениу сукчесул ыл хотэрэск оамений, мунка лор. Преса аре мениря де а-л оглинди пе омул мунчий дин тоате пунктеле де ведере, пентру кэ а-л арэта нумай ын прочесул де лукру ынсямнэ а-л сэрэчи, ынсямнэ а-й рэпи минунателе трэсэтурь, пе каре ши ле-а ынсушит даторитэ едукацией ын спиритул моралей комунисте. Газетеле требуе сэ информезе ын перманенцэ деспре реализэриле оаменилор мунчий ын ындеплиниря планулуй, деспре иновацииле орь рационализэриле лор, деспре сукчеселе ла ынсуширя експериенцей фрунташилср, апликаря штиинией ши техничии ной ын продукцие, деспре фаптеле де ероизм, манифестат пентру апэраря авутулуй обштеск, деспре пилде фрумоасе де компортаре ын фамилие ши сочиетате, май пе скурт, деспре тоць ачей, каре пот серви дрелт модел де компортаре прин ынтряга лор вяцэ. Ын презент екземплул демн де урмат се рэспындеште ын царэ лесне, се рэспындеште пынэ'н челе май ындепэртате колцурь, пентру кэ авем ун маре тираж де газете ши ревисте ын тоате лимбиле нороаделор, пентру тоате вырстеле, пентру тоате професииле. Нумай ын република ноастрэ апар 120 де газете, 20 де ревисте ши 61 де диферите едиций де типул ревистелор, ал кэрор тираж I есте апроксиматив де 3 милиоане де екземпларе. Крештеря симцитоаре а тиражулуй пресей периодиче, май алее а газетелор републикане, ревистей «Фемея Молдовей», газетелор орэшенешть ши районале «Адевэрул нистрян» дин Тираспол, «Победа» дин Бендер, «Коммунист» дин Бэлць, «Пентру комунизм» дин районул Орхей ши «Зориле комунизмулуй» дин районул Котовский, есте о довадэ грэитоаре, кэ еа се букурэ де популаритате ши ауторитате. Газетеле каутэ сэ пэтрундэ май профунд ын проблемеле економиче, ын практика мунчий организациилор де партид, се стэруе сэ оглиндяскэ пе ларг реализэриле ынтреприндерилор, колхозурилор ши совхозурилор фрунташе, арэтынд прин екземплул ачестора, кум се пот фолоси май бине резервеле ын кондицииле реформей економиче, ридика продуктивитатя мунчий. Ын пажиниле публикациилор гэсим материале де проблема ку о анализэ а резултателор челуй де-ал оптуля чинчйнал, материале, каре аратэ каля пентру обцинеря прогресулуй техник ши перфекционаря кондучерий економией национале. Ын привинца едиТэрий кэрцилор Униуня Советикэ окупэ примул лок ын луме. Фиекаре а патра карте, апэрутэ пе глобул пэмынтеск, се типэреште ын цара ноастрэ. Ын анул 1970 ын Молдова с'ау едитат 1.710 де диверсе кэрць ши брошурь ку ун тираж де 12 милиоане де екземпларе. Ын периоада чинчиналулуй че с'а скурс тиражул литературий едитате а крескут ку 41 проценте. Кэтре жубилеул чентенару^уй наштерий луй В. И. .Ленин ау фост едитате 11 волуме але Оперелор комплекте але луй В. И. Ленин (едиция а чинчя) ын лимба молдоаеняскэ, о карте ын трей волуме але Оперелор луй алесе, биография луй Карл Маркс, «История Партидулуй Комунист ал Молдовей. Студий», примул волум ал Енчиклопедией Советиче Молдовенешть ши алте публикаций фундаментале привитор ла кестиуниле економией, штиинцей ши културий. Едитуриле републичий ау елаборат шй ау ынчепут де акум сэ реализезе ун планперспективэ де едитаре а унор лукрэрь, каре сэ оглиндяскэ мунка титаникэ, депусэ ла традучеря ын вяцэ а хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, прекум ши де кэрць, консакрате евениментелор ремаркабиле — семичентенарул Униуний Републичилор Советиче Социалисте ши семичентенарул Републичий Молдовенешть ши ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Датория лукрэторилор едитурилор есте, ка ымпреунэ ку лукрэторий де креацие, де партид ши советичь, ку саванций сэ скоатэ де суб типар валороасе кэрць де литературэ, демне де епока, ын каре трэим. Директивеле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС превэд ун грандиос програм ал конструкцией комунисте ын цара ноастрэ, реализаря кэруя ва ридика пе о ноуэ тряптэ дезволтаря економией национале а фиекэрей реПубличь. Публикацииле ноастре требуе сэ оглиндяскэ профунд ши мултилатерал легэтура диалектика а интереселор политиче, економиче ши културале але нациилор ши националитэцилор ку интересепе фундаментале але ынтрежий сочиетэць сочиалисте, сэ-й демаште пе фалсификаторий историей нородулуй молдовенеск. С'а ынтэрит консидерабил ын ултимий ань база техника а индустрией полиграфиче дин Молдова. Ау фост конструите о ноуэ клэдире пентру комбинатул полиграфик дин Кишинэу, типографий ын ноуэ райоане ши ын орашул Бендер. Ын курс де конструкцие сынт типографииле дин Кахул, Леова, Криулень, Кэушань ши типография чентралэ де кэрць дин орашул Кишинэу ку о капачитате де 175 милиоане де фой типэрите. Ынтреприндериле полиграфиче дин републикэ сынт ынзестрате ку челе май модерне утипаже, диспун де кадре калификате. Ын резултат, ан де ан се ымбунэтэцеште калитатя продукцией тиПэрите. Ла чел де-ал 11-ля конкурс унионал жубилиар ау фост менционате 11 кэрць, типэрите ын Молдова. Картя «Нумеле тэу апринде зорий» — родул мунчий едитурий «Картя Молдовеняска» ши ал типографией No 2 дин Кишинэу' — а фост дистинсэ ку ыналта декорацие Диплома ын чинстя чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин. Дипломе але конкурсулуй републикан пентру чя май бунэ презентаре артистикэ ши техника а газетелор ау фост дечернате редакциилор газетелор «Коммунист» (Бэлць), «Октомбрие» (Кахул), «Фарул нистрян» (Резина), «Октомбрие» (Унгень), прекум ши типографиилор, каре типэреск ачесте газете. Кондукынду-се де хотэрыря Комитетулуй Нейтрал ал ПКУС «Ку привире ла ридикаря ролулуй газетелор районале ын едукаря комунистэ а оаменилор мунчий», адоптатэ акум дой ань ши жумэтате, газетеле районале оглиндеск май калификат вяца ши мунка оаменилор советичь; еле ау девенит адевэраць ажуторь ай комитетелор районале Де партид ын мунка де мобилизаре а трудиторилор ла ындеплиниря сарчинйлор, каре стау ын фаца лор. Кувынтул типэрит требуе сэ ажуНгэ ла чититор ла тимп, кыт май репеде, Алтфел ефикачитатя пресей скаде. Ын ултимул тимп ын република ноастрэ с'ау обцинут сукчесе марь привитор ла дифузаря литературий. Ын презент се пот кумпэра кэрць ын 300 де магазине. Ку форцеле колхозурилор ши совхозурилор ын сателе републичий ау фост конструите 169 де магазине де кэрць. «Луминицеле» дин сателе молдозенешть сынт апречияте ын тоатэ цара. Апариция лор а дат посибилитатя сэ се вындэ популацией ун нумэр тот май маре де кэрць. Ын компарацие ку анул 1965 чиркулация мэрфурилор ын комерцул де кэрць а спорит ку 98 де проченте, атингынд ын анул трекут сума де 12.292.000 рубле. Ын тимпул де фацэ фиекаре о мие де лонуиторь ай републичий примеште 1.369 де газете ши ревисте — де доуэ орь ши чеза май мулт, декыт ын анул 1965. Фаптул ачеста мэртурисеште ын кип вэдит крештеря нивелулуй културал ал нородулуй молдовенеск, прекум ши маря ауторитате а кувынтулуй типэрит. Ын ноул чинчинал преса Молдовей се ва дезволта ши май фуртунос. Ын фаца лукрэторипор пресей стау сарчинь де маре рэспуидере. Ей сынт кемаць сэ пропаже систематик ши профунд пе пайгиниле газетелор ши ревистелор хотэрыриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, сэ оглиндяскэ ынтречеря сочиэлистэ пентру ындеплиниря ангажаментелор луате. Кувынтул пресей требуе сэ-й ынсуфлецяскэ пе оамений советичь ла ной фапте де мункэ, доар комунизмул се конструеште нумай прин мункэ креатоаре, бине организатэ. Е. ЖМЕРЕНЕЦКАЯ, лрешединтеле Комитетулуй де Стат ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть пентру лресэ. к пыит мэрнт ЫН МЯСЕ Молдова социалиста ПРЕСД ШВЭРУЛУЙ ИВИУНИСТ Ш СЫ1УЛ глиеН Май мулт де 15 ань Трифан Афанасевич ВАТАМАН, ынвэцэтор дин сатул Тырнова, районул Дондушеиь, колаборязэ актив ла газета ноастрэ. Де Зиуа пресей л-ам ругат сэ не повестяскэ кыте чева деспре ероий сэй, деспре плануриле сале... Май жос публнкэм кореспонденца думнялуй. Мэ афлам ын кым-п. Ын лиништя дин жур парка аузям кум се ридикэ’н плантеле жингаше сева дэтэтоаре де вяцэ а пэмынтулуй. Дялуриле ерау ымпынзите де оамень, каре ретрэеск ши мунческ ку абнегацие пентру а ынфэптуи ын вяцэ хотэрырнле Конгресулуй ал ХХШ-ля ал ПКУС. Аич, ла сынул глией, ам ынтылнит оамень минунаць, ку «мынь де аур», ка мулгэтоаря София Присэкару, декоратэ ку ординул Драпелул Рошу де Мункэ, виерул Николай Лупу, меканизаторул Михаил Васюков, бригадирул Петру Цуркану дин районул Рышкань, тутунарул Ион Бриннщтеру дин районул Дрокия ши мулць алций, каре ну-шь прекупецеск тимпул ши форцеле пентру а фэури белшугул зилей де мыне. Експериенца лор ам ымпэртэшит-о тутурор трудиторилор де пе огоаре, прин интермедиул газетелор... — Бунэ диминяца! — рэсунэ о воче тэрэгэнатэ. Пазникул вией дучя ла крамэ ун брац де нуеле, ■— Бунэ диминяца, мош Александру!.. ■ Думнята ну те май одихнешть? — Ну пот, драгул мошулуй, кынд вэд пе алций лукрынд... Сэ май дрег кошуриле челя... Н’ар требуй, кэ азь е сэрбэтоаре. Дар оамений лукрязэ ши бине фак. Ой зиче ши еу, кум скрне ын газетэ, сэт)ОЭторилё нумай не ымпедикэ. Май ынаинте лумя циня сэрбэториле релижиоасе, фниндкэ ну шгия алта, декыт чея че-й спуня попа. Газете ну примяу щи нич ну штияу сэ ле читяскэ, дар де радио ши телевизоаре нич по^ меняла ну ера, Кыт не май адучяу комуништий кыте о газетэ пе фуриш, прин каре кема нородул ла луптэ пентру пэмынт, пентру дрептате. Да аму, ду-те думнята ла крамэ, ла ферма сау ла бригада де трактоаре, гэсешть газете ши ревисте де тот фелул, поць аскулта радиоул, приви телевизорул. Афарэ де аста, фиекаре колхозник есте абонат ла кыте доуэ-трей газете, ла ревисте, ын фиекаре касэ есте радио, тот май мулт се ымпынзеште сатул ку. антене де телевизор. Аскултэм ши читим кувынтул партидулуй, ал оаменилор ынвэцаць, -требуе сэ-й аскултэм. Ши ажунгынд лынгэ крамэ, мошул арункэ жос нуелеле. — Яка де че спун еу, . кэ а трекут время сэрбэторилор релижиоасе, —- май адэугэ пазникул ши се ашезэ пе о ладэ де алэтурь, диспус сэ ымплетяскэ о дискуцие лунгэ. — Сэ-ць спун думнятале, ынаинте де рэзбой.пе коастеле ачестор дялурь ёрау нумай рьгаь сэпате де пухоаеле примэВерий ши але плоилор. Спиний ши скаеций ерау роада лор. Да яка аму че фрумусеце де вий ши ливезь с’ау ридикат аич! Чине не*а ындрумат? Партидул. Дар де унде луэм ынвэцэтура кувенитэ? Дин пресэ, дин газете ши ревисте, дин кэрць. Яка аста-й. Бэтрынул ар фи врут сэ континуе ворба, дар се аузи телефонул. — Мэ кямэ, — ши се скулэ репеде. — Авець ши телефон ла крамэ, дупэ кум вэд? — Дар кум кредець! Требуе сэ-ць муднэмим думитале пентру аста. Л-ам урмэрйт ку, привйря плинэ де адмирацие пентру ынцелепчуня луй, пентру ориентаря луй дряптэ ын проблрмеле веций ноастре сочи глисте. Мь-ам адус аминте кытева чйфре: ын сатул Тырнова сынт ын презент 8.070 де абонаць ла газете ши ревисте, ын челе доуэ библиотечь сэтешть, прекум ши ын библиотечиле челор патру школь сынт песте 100 де мий де кэрць. Ла либрэрие четэцанул поате сэ-шь прокуре орьче карте, ла Каса де културэ се вынд пе лунэ 15 мий де билете ла филме. Ши тоате ачестя ынтр’ун сат ку 1.700 де господэрий. Ку гындул ла бэтрынул пазник ам порнит-о спре колхозул вечин «Стяуа Рошие», пентру а ста де ворбэ ку кондукэтоаря де эвеноу Вера Гулчинская, комсомолистэ, каре, терминынд шкоала медие ку ноте буне, а преферат сэ рэмынэ ла лукру ын колхозул натал. — Яка пе дялул чела лукрязэ звеноул Верей, — мь-а спуе ун ом. й-ам мулцэмит ши ам луат-о де-а дрептул пе о арэтурэ дин вечинэтатя унуй имаш. Де дупэ ун дымб рэсуна песте кымпие о мелодие веселэ, акомпанпятэ де гласул уней тэлэнчь. Ну департе пэштя о турмэ де ой. Чобанул — ун бэрбат де вырстэ мижлочие, здравэн, стэтя реземат ынтр’о кыржэ, ку бичул пе умэр ши ку привиря ынфиптэ ынтр’о газетэ, ынтре пажиниле кэрея се збенгуя о адиере де вынт. «А пэтрунс култура, вяца ноуэ, пынэ'н челе май аскунсе колцишоаре але плаюлуй»,—-мь-ам. зис ши ам коборыт ын вале, апой ам луа.т-о ла дял, спре звеноул Верей... М’ам ынторс акасэ одатэ ку ынсераря. Ерам обосит, ынсэ ынкэркат ку информаций прециоасе ши импресий буне деспре трудиторий де пе огоаре, ка о албинэ ку нектар. Суфлетул ымь ера коплешит де сатисфакция, кэ ам май контрибуит пе ич-коло ку сфатул меу ла организаря бунэ а мунчий, кяр дакэ ачаста конституя о пикэтурэ ын очеанул тумултуос ал луптей попорулуй ностру пентфу о вяцэ пашникэ ши ымбелшугатэ. ЫНКЭ УН ВИС АЛ ЛУЙ ЛЕНИН ымплннип Ын ярна луй 1921 В. И. Ленин скрия: «350 де мий де екземпларе дин «Известия» ши 250 де мий дин «Правда» пентру ынтряга Русие. Сьштем сэрачь. Н’авем хыртие. Мунчиторий ьшдурэ фригул ши фоамя, сынт гой ши дескулдь. Машиниле сынт узате. Клэдириле се нэруе». Фрунтя ыналт ынкрунтатэ а фондаторулуй примулуй стат сочиалист дин луме е аплекатэ асупра хыртией. Цара, ымпрежмуитэ де душманы суферэ. Е ын цинта тутурор рэилор. Ын вижелия ачелей ернь, песте фрунтя кондукэторулуй ышь фылфыя арипа ун гынд де примэварэ. Ильич виса. Ши висул луй ышь луа зборул спре мыне, ын зиуа де азь: «Сэ не ынкипуим, кэ авем ын тоатэ дара, ын челе песте 10 мий де волосте, 50 мий де библиотечь ши сэль де читире. Чел пуцин трей ын фиекаре волосте, ши неапэрат кыте уна ла фиекаре узинэ орь ла фиекаре фабрика, ла фиекаре унитате милитарэ. Сэ не ынкипуим, кэ ам Ы’нвэцат сэ реиартизэм жуст кыте трей екземпларе де газетэ пентру фиекаре библиотека ши салэ де читире, динтре каре доуэ, сэ зичем, сэ фие пентру «липит»...». Маря проблема а тимпулуй; зиареле мунчиторешть, зиареле, ын каре сэ ворбяскэ мунчиторий ши деспре мунчиторь. Кыте трей газете ын фиекаре библиотека! ...Суте ши мий де чититорь вор трече песте ачастэ грижэ а луй Ильич ши поате ну-шь вор да сама нич одатэ, кэ ануме ел а фост ачела, каре ле-а хэрэзит ачастэ газетэ. Кыте трей газете ын фиекаре библиотека!... Доуэ де «липит» ши уна пентру колекдие. Челе доуэ вор фи афишате ын окий тутурор. Сэ ле читяскэ. Ау трекут чинчзечь де ернь. Тииере, ту, каре ций ын мынэ ачеет зиар, сау ыл читешть «липит» ынтр’о витринэ дин ораш сау дин сат, те-ай гындит вре-о датэ, кэ акум чинчзечь де ань, ачест зиар ера о проблема де прима импортандэ, кэ ынсушь Ильич виса ануме ла ачест зиар? Ла зиарул, ын каре вей скрие ту ши семений тэй деспре тине ши деспре ей. Букурэ-те, кэ шуме ту ешть ачела, каре ый поць рэспунде висулуй луй де песте ань; «Да, ной авем ачесте газете: ши пе масэ, ши ын колекдие, ши ын библиотечь, ши ла локул де мункэ ши «липите» ын тоате витринеле». Трей газете ын фиекаре библиотека!... Де Зиуа пресей не поменим, сэрбэгоринду-л дин ноу пе мареле Ленин, дин ноу, фиикдкэ сэрбэторим ну алтчева, декыт висул луй, ачел ындепэртат вис, каре шь-а луат зборул спре ной. Дар кыте висурь де але луй Ильич вор май збура ынкэ спре зДенерадииле де мыне? Спре вииторул лор? Азь нумай ын Молдова се дифузязэ ануал суте де денумирь де зиаре ши ревисте ын нумэр де апроапе трей милиоане де екземпларе. Динтре каре о бунэ парте ынтрэ ын каселе оаменилор де ла сате. Чея че виса мареле кондукэтор пентру ьшгряга царэ а фост реализат азь ынзечит ши ынсутит ьштр’о си-нгурэ републикэ. Сэрбэторинд Зиуа пресей советиче, не вом ынтоарче призириле ши гындуриле ынкэ о датэ ла ачя ярнэ, кынд Ленин а кэинат цара дин кауза липсей де газете, а хыртией, цара сэракэ ку оамений ьшдурыкд фригул ши фоаметя. Ши, ынаинте де а пуне уя кувьшт пе хыртие, вом роста о мулцэмитэ омулуй, каре ку чинчзечь де ань ын урмэ а ындрэзнит сэ висезе презентуя ностру. Кяр динколо де презентуя ностру. Ши тоате букурииле реализэрилор ноастре де азь ле вом семна ку нумеле луй ши не вом мындр’и, кэ сынтем марторий ымплидирий ынкэ а уиуй вис ал луй Ильич. И. ЦЫБУЛЯК, колаборатор ла сэптэмыналул «Култура». -» . I Газета ши время Че рол жоакэ газета ын вяца думнявоастрэ! Ачаста а фост ынтребаря, пе каре ам адресат-о унор приетень ай зиарулуй ностру. Ятэ рэспунсуриле примите: Иван КАРЛОВ, меканик ын секция инструментал» а узиней де трактоаре дин Кишинэу. — Мисиуня уней газете а фост ши рэмыне, дупэ кум спуня Владимир Ильич, де а фи пропагандист, агитатор ши организатор колектив ал маселор. Ам ын ведере «Правда», зиарул ностру де тираж, «Молдова Социалиста», прекум ши алте газете ши ревисте. Пентру ной, мунчиторий, легэтура ку преса аре о импортанцэ деосебитэ. Дин пажиниле газетелор луэм куноштинцэ де политика гувернулуй ши партидулуй ностру, де евениментеле зилей дин царэ ши де пе глоб, де ноутэциле штиинцей ши техничий, де мулте алте проблеме че не интересязэ. Газета е ун луптэтор актив пентру виктория комунизмулуй, е трибуна оаменилор мунчий. Ши ачаста, кред, е принчипалул. Николае СЕКУ, колхозник дин колхозул «Дружба», районул Котовский. — Ну-й зи сэ ну читеск газете. Челе кытева зиаре, ла каре сынт абонат, ымь адук ноутэць дин ынтряга Патрие ши де песте хотаре, рэспунд ла мулте ь^нтребэрь, че не фрэмынтэ пе ной. Чел май импортант евенимент дин ултимул тимп ын вяца' цэрий ши а ноастрэ, а тутурора, а фост Конгресул ал ХХ1У-ЛЯ ал Партидулуй Комунист. Ам урмэрит ку маре атенцие лукрэриле луй, ла каре се пуня ла кале р^иторул Патрией, друмул ностру де азь ши де мыне, дестинеле ноастре ши але копиилор ноштри, Не-а ажутат сэ афлэм амэнунцит деспре тоате, ын примул рынд, газета. Юрий БОРЕЙКО, шеф де студий ла шкоала де опт ань дин сатул Зэлучень, районул Каменка. — Ымь вине греу сэ рэспунд ла ынтребаре директ. Де че? Фииндкэ ну-мь ынкипуй, че-ам фаче ной, интелектуалий де ла сате, фэрэ зиаре ши ревисте. Легэтура, деч, ынтре ной ши газетэ есте перманентэ, зи де зи. Газетеле, ревистеле ау фост ши рэмын ажуторул, кэлэуза ноастрэ. Интелектуалитатя ши, май алее, ынвэцэторимя есте кематэ сэ Семене луминэ принтре сэтень. Мунка ноастрэ ар фи инкомплектэ, дакэ ну не-ам фолоси де публикацииле периодиче. Доар, ын афарэ де лекцииле дин шкоалэ, фиекаре динтре ной май аре ши кытева мисиунь обштешть. Мэ рефер ла лекторий, пропагандиштий, ажитаторий ши информаторий политичь дин сат, каре прин стрэдуинца лор дук слова партидулуй ын масе, ажутэ плугарилор ла реализаря сарчинилор економиче ши културале. Зик де ынвэцэторий В. Н. Булгак, Р. Ф. Кожокару, Е. Ф. Русу, А. В. Белинская, П. М. Сербу, Д. Е. Кучер ши алций. Ей примеск нумероасе публикаций. Ын афарэ де ачаста, ануал сынт окупаць ку абонаря, ый сфэтуеск пе сэтень ла че публикаций сэ се субскрие. Чититорь фоарте активь сынт ши елевий. О бунэ парте дин ей ау фост абонаць пе контул школий. Елена ТЕКУЧЯНУ, шефа бригэзий де витикулторь дин совхозул «Новая жизнь», районул Кахул. — Дескид «Молдова Социалиста» ши читеск ку мултэ плэчере пажина «Ла харта инимилор», «Ундица», материалеле деспре оамень, колективе. Ын «Тинеримя Молдовей» гэсеск артиколе ку привире ла едукация тинерей Генераций, лукрурь, че се реферэ ши ла фийкэ-мя, школэриц». Зиарул районал «Октомбрие рошу» повестеште деспре сателе ши господэрииле дин вечинэтате. «Правда» ымь адуче ноутэць де пе ынтинсул Патрией скумпе. Ну мэ пот липси де «Комунистул Молдовей», каре гэздуеште мулте материале деспре вяца партидулуй, ал кэруй мембру сынт. Примеск ши алте публикаций. Тоате мэ интересязэ, кэч тоате мэ ымбогэцеск ши мэ ажутэ. кар харник ал времий. Апроапе 27 де мий — атыця чититорь аре газета, атыуя приетень. Ын досуа чифрелор се аскунде труда мигэлрасэ ши ку тражере де инимэ а колабораторилор ачестуй зиар, легэтура стрынсэ ку оамений мунчий, грижа перманента де а рэспунде имвдист ла проблемеле зилей. та пентру а ынвешничи нумеле ероилор, кэзуць ын тимпул Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией. Ын ачастэ ордине де идей се кувуне сэ аминтим де секция нетитуларэ де едукацие милитарэ-патриотикэ, кондусэ де ветеранул рэзбоюлуй А. Л. Нестеренко. Кэрэриле черчеташалор' ау ымпынзит сателе районулуй, кодрий, с’ау адынчит ын алте колцурь але Молдовей. Л а рэспынтця друмурилор, ын инима локалитэцилор ау апэрут монументе ши обелискурь — вие мэртурие а стимей, пе каре о поартэ тынэра женерацие фацэ де апэрэторий ши елибераторий ачестор мелчгурь. Л а тоате, фэрэ ындеялэ, шь-а адус апортул ши газета, каре организязэ ынтылнирь ку ветерань ай рэзбоюлуй, маршурь прин локуриле глорией де луптэ а пэринцилор. Пе лынгэ редакцйе активязэ патру секций нетитуларе, университатя «Сэнэтатя», яр ла ынтреприндгрь,. ын колхозурь ши совхозурь — постурь але кореспонденцилор нетитуларь. Легэтуриле газетей «Зориле комунизмулуй» ’ку чититорий сынт компле,хтате{.;,ку скимбул де пажинь, пе каре ыл фаче еа ку зиарул «Ленинский прапор» дин режиуня Одеса, ку «Дунавска правда» дин орашул булгар Русе. Ын презент ын чентрул атенцией газетей сынт, десигур, материалеле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, Хотэрыриле луй историче, проблемеле че се реферэ ла планул чинчинал ал районулуй. Ореле -диминеций... Еле. не. адук де фиекаре датэ грижиле Патрией,. грижиле. Партидулуй Комунист,. не адук гындурь ши букурий. Прин ачеляшь филе проаспете, ешите де суб типар, прин збучумул неконтенит ал кроникарилор времий. К. ПАВЕЛ. Ачей, каре ычтылнеск ореле диминеций лынгэ кьоск, аштептынд ку нерэбдаре сэ ли се две ну мэру л проаспэт ал зиарулуй, прецуеск ыналт мунка газетарулуй ши чя а лукрэторулуй де ла типпграфие. «Зориле комунизмулуй», органул комитетулуй районал де партид ши Сивегулуй районал Котовский де депутаць ай оаменилор мунчий, есте ун крониЛеосебит де мулт фаче газе-ЫН ФОТОГРАФИЙ: 1. Кореспондентул газетей Д. ЗАМФИРОВ ын депласаре ын совхозул-фабрикэ «Виктория». 2. Редакторул И. ТОМЕНКО, лукрэторул литерар Е. ФОМИЧОВА, локцииторул редакторулуй П. СЛИПЕНКИЙ ши секретарул де редакцие М. ТОДОРАШКУ планификэ нумэрул ординар ал газетей 3. Типографий Д. БЛАВАТНА ши И. КОВАЛ. Фото де А. Симановский. ПРЕМИУЛ ТРЕЙ УНИОНАЛ Колсктивеле типографией ши Едитурий Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей ау примит о телеграмэ дин партя Комитетулуй де Стат пентру пресэ ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши Комитетулуй чентрал ал емндикзтулуй лукрэторилор дин домениул културий, прин каре сынт феличитаць ку фаптул, кэ шь-ау ындеплинит ку сукчес ангажаментеле, асумате ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, ши планул пентру примул триместру ал анулуй курент. Се комуникэ, де асеменя, кэ еле ау фост менционате ку премиул ал трейля унионал. Типография Едитурий Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей а окулат примул лок ын че привеште калитатя типэрирмй газетелор чентрале але едитурий «Правда». ЛИ ВШЭ О атмосфера де ыналтз ынкордаре дочнеште зилник ла типография Едитурий КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Де аич ышь яу зборул спре маселе ларЖь де чититорь ноутэциле челе май проаспете. Дин зорь ши пынэ ын амург лынгэ кьоскуриле де газете е анймацие. Оамений аштяптэ газетеле. Евениментеле дий .луме, дин царэ, дин република ый интересязэ пе тоць. Ши полиграфиштий ынцелег, кэ ынфэптуеск о сарчинэ де маре импортанцэ. Ануме де мунка лор депинде, кыт де репеде ва ажунЖе кувынтул партидулуй ы« масе. ...Е о орэ тырзие де ноапте. Пайинаторий газетелор стау ла вахта. Брацеле лор харниче аранжазэ колоницеле де м°тац. Яр диминяца. ку мирос проаспэт де вопся типографика, газетеле ажунг ы« мынцле плугарулуй ши подгорякулуй, лэкэтушулуй ши коиструкторулуй, студентулуй ши савантулуй. Приитр’о абнегацие деосебитэ де листинг пайинаторий Ф. .Кипер, И. Захаров, Ф. Дударенко, М. Быту, И. Карпович, Ф. Михалский, И. Морозан, В. Косарев, А. Нодь. Алэтурь .е секция де лияотипурь. Аич зи ши ноапте ну ынчетязэ вибрация ритмика а матрицелор — се тоарнэ ын метал рындуриле виитоарелор пайинь де газета. Ку маре драгосте ворбеште, шефул секцией Ю. Кунаков деспре харйичий лииотипишть A. Роатэ, В. Шейнкер, М. Буймистрюк, Е. Стынгач, B. Калачик, П. Москаленко, О. Морой ш. а. Дупэ мезул нопций штафета де мункэ а зецарилор е прелуатэ де мунчиторий секцией де ротацие, унде се трудеск ку дэруире Л. Топор, Б. Литвин, Т. Кроитор, М. Греку... Десеорь, стынд де ворбэ ку зецарий ши ку мунчиторий де ла ротацие, аузь уна ши ачеяш фраза; «Н’авем тимп сэ не аминтим де обоеялэ. Газетеле сынт доар аштептате ку нерэбдаре. Плануриле партидулуй — сынт плануриле ноастре». Ши ынтр’адевэр, ангажаментеле спорите, асумате ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, колеквул типографией ле-а реализаг ку трей зиле ынаинте де дескидеря марелуй фор ал комуништилор. Планул триместриал а фост депэшит, яр песте преведериле луй с’а фабрикат продукцие ьш валоаре де чинч мий де рубле. Ау фсст економисите материале 'шй материй приме ын сумэ де 4.600 де рубле. Тот ын ачест рэстимп ау фост шсТалате 6 унитэць де утилаж типографик, с’ау ынтродус шасе пропунерь де рационализаре ку о ефичиенпэ економвкэ де 1.800 де рубле, с’ау економисит 12 мий киловат-оре де енерйие електрикэ. Дупэ калитатя типарулуй секция де ротацие окупэ унул дин примеле локурь ын ынтречеря социалиста унионалэ. Колективул ей а економисит 20 тоне де хыртие, кантитате, каре а фост фолоситэ ын зиуа дескидеоий Конгресулуй ал ХХ1У-ля пентру а типэри суплиментеле тутурор газетелор републикане ши чентрале. Ын зилеле, кынд а авут лок конгресул, типографишгий ау лукраг ку мулт елан. Зи ши поапте ритмул машинилор ну май ынчета. Зи ши ноапте оамений эу стат ла вахта де мункэ. Аетфел слова партидулуй а ажунс прин интермедиул газетей ын чел май ындепэптзт сат. ын тоате каселе п. КОЛОСКОВ.