Moldova Socialista, 1971 (XLVII/202-227)

1971-09-26 / nr. 224

г > Г » молдовя социалист? Ынтр'о атмосфера де приетение ши ынцелетнере речипрокэ ' КАРАЖОРЖ Е В О, 25 септембрие. (Кор. спеч. ТАСС). Ын реЖиуня орашулуй КараЖорЖево а авут лок ерь ултима конворбире динтре Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Нейтрал ал ПКУС, ши И. Броз Тито, Президеитул РСФЮ, Прешединте ал УКЮ. Ын курсул конворбирий, каре с’а десфэшурат ынтр’о атмосфера де приетение ши ынцелеЖере речипрокэ, ау фост дискугате мэсуриле конкрете ын ведеря дезволтэрий ын континуаре а колаборэрий динтре Униуня РСС ши РСФЮ ын дометнул релациилор економиче. прекум ши проблеме интернационале актуале де интерес речипрок. Ла конворбире ау партичипат кондукэторь де партид ши де стат, респонсабиль дин челе доуэ цэрь. И. Броз Тито, Презйдентул РСФЮ, Прешединте ал УКЮ, а оферит ун динеу ын чинстя луй Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Нейтрал ал ПКУС. Ла динеу Л. И. Брежнев ши И. Броз Тито ау роетит кувынтэрь. ПАЕКАРЯ ТОВАРЭШУЛУЙ А. И. БРЕЖНЕВ ДИН БЕЛГРАД (Сфыршит). нал пентру афачериле екстерне, де мембрий Президиулуй УКЮ, де мембри ай Вечей екзекутиве унионале, де кондукэторь де партид ши де стат, де фрунташь ай веций публиче дин Югославия. Принтре чей вениць сэ-л петрякз се афлау В. И. Степанов, амбасадорул Униуний РСС ын РСФЮ, лукрэторий амбасадей советиче. Пе аеродром а фост алиниятэ о гардэ де оноаре ши с’ау интонат Имнуриле де Стат але Униуний РСС ши РСФЮ. Товарэший Л. И. Брежнев ши И. Броз Тито се апропие де микрофон. Кувынтаря товарэшулуй И. БРОЗ ТИТО Стимате товарэше Брежнев] ДраЖь оаспець! А сосит моментул деспэрцирий ноастре. Визита Думнявоастрэ аич а фост фоарте скуртэ, дар фоарте богата ын концинут, ын курсул ей фиинд екзаминат ын мод фундаментал ынтрегул комплекс ал релациилор ноастре ши ал проблемелор де политика екстернэ. Кред, кэ визита Думнявоастрэ ши конворбириле, пе каре ле-ам пуртат, вор авя о маре ынсемнэтате пентру дезволтаря ын континуаре а приетенией ши колаборэрий товэрэшешть динтре челе доуэ цэрь але ноастре. Конворбириле ноастре ау фост фоарте амэнунците, май алее ын чея че привеште релацииле речипроче. Ам депус о маре мункэ ши ам депус-о ын спиритул ынцеле-. Жерий речипроче ши ал приетенией. Ам резолват мулте проблеме, че с'ау акумулат ын декурс де ун шир де ань. Ам трасат кайле колаборэрий ын континуаре, фиинд хотэрыць сэ ну адмитем ын релацииле ноастре астфел де елементе, кдре сэ фие ын дауна амбелор ноастре цэрь. Документеле, пе каре де-ам адоптат, рефлектэ концинутул тратативелор пе каре ле-ам пуртат, ши кяр мулт май мулт декыт ачест лукру. Ам ажунс ла пунктул де ведере унаним, кэ есте нечесар де а фаче ынкэ мулт, ка сэ фие ши май маре контрибуция ноастрэ ну нумай ла дезволтаря унор релаций май буне, приетенешть, чи ши ла кауза викторией форцелор пэчий ын ынтряга луме. Думнявоастрэ, товарэше Брежнев, аць путут ведя че атитудине ау попоареле ноастре фацэ де попоареле Униуний Советиче. Трансмитець ачесте сентименте але попоарелор ноастре попоарелор Униуний Советиче ши маря лор нэзуинцэ де а менцине пачя, ка сэ асигуре кондицииле пентру о активитате креатоаре. Урэм попорулуй Думнявоастрэ, прекум ши Думнявоастрэ персонал, товарэше Брежнев, марь сукчесе ын ноиле ефортурь пентру дезволтаря мэрий думнявоастрэ цэрь сочиалисте, ка ши ын ефортуриле пе каре ле депунець пентру а менцине пачя ын ынтряга луме. До свидания! Салутэриле ноастре кордиале попоарелор Униуний Советиче! Апой а луат кувынтул Л. И. Брежнев. Кувынтаря товарэшулуй Л. И. БРЕЖНЕВ Стимате товарэше Тито! ДраЖь приетень югославь! Визита ноастрэ се ынкее. Сынт ын тотул де акорд ку товарэшул Тито, кэ тратативеле ау фост нечесаре ши кэ еле ау декурс ку сукчес. Ам ынфэптуит о мункэ бунэ ши фолоситоаре. С’а дискутат ун ларг черн де проблеме импортанте. С’ау трасат кэиле ынтэририй ын континуаре а приетенией ши колаборэрий динтре партиделе ши цэриле ноастре. Ынсэшь атмосфера тратативелор ера мереу товэрэшаскэ ши конструктива. Ын документул — биланц комун, пе каре л-ам семнат нумай че, сынт конфирмате дин ноу принчипииле, каре конституе база трайникэ а релациилор совето-югославе. Тот одатэ, ын еле сынт детерминате перспективеле реале але перфекционэрий, колаборэрий совето-югославе ын тоате доменииле. Пэрэсинд Белградул, ной плекэм ку челе' май калде аминтирь деспре оспиталитатя че ни с’а оферит, деспре ынтылнириле ши конворбириле ку товарэшул Тито, ку алць кондукэторь югославь, ку оамений мунчий дин цара думнявоастрэ. Челе кытева зиле, петрекуте ын Югославия, не-ау дат посибилитатя де а ведя дин ноу капитала думнявоастрэ — Белградул, каре ын ултимий чинч ань а девенит ши май фрумоасэ, а крескут, с’а ымподобит куной партнере де локуит ши ку ной маЖистрале. Ынгэдуици-мь, товарэше Тито, сэ вэ мулцэмеск ынкэ о датэ Думнявоастрэ ши тутурор товарэшилор пентру оспиталитатя ши примиря калдэ, пентру експресия сентиментелор приетенешть. Ынгэдуици-мь сэ урез попоарелор Югославией, Думнявоастрэ персонал, ной сукчесе ын лупта пентру паче ши сочиализм. Ла реведере, пе курынд! * * * Кувынтэриле товарэшилор И. Бронз Тито ши Л. И. Брежнев ау фост аскултате ку фоарте мултэ атенцие ши примите ку аплаузе. Делегация советика ын друм спре РДВ ва визита Рангунул Ла инвитация гувернулуй Униуний Бирмане, делегация де партид ши гувернаменталэ советикэ ын фрунте ку Н. В. Подгорный, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ын друм спре Република Демократэ Виетнам, ва фаче о скуртэ оприре ла Рангун ын зиуа де 2 октомбрие а. к. (ТАСС). ПАЕКАРЯ СПРЕ ПАТРИЕ Ла 24 септембрие а пэрэсит Москова, плекынд спре патрие, делегация Адунэрий Национале а Републичий Демократе Виетнам, кондусе де Хоанг Ван Хоан, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Оаменилор Мунчий дин Виетнам, локциитор ал прешединтелуй Комитетулуй перманент ал Адунэрий Национале а РДВ. Делегация а фэкут о визита офичиалэ де приетение ла инвитация Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Афарэ де Москова,. товарэший виетнамежь ау визитат орашеле Казан, Волгоград ши Кишинэу. ■Думиникэ, 26 септембрие 1971 ^ ФОКУЛ ВЕШНИЕ АЛ ГЛОРИЕЙ Де кынд де асупра цэрий ноастре, де асупра ынтре- Жий .лумь с’а ынэлцат, ка ун стяг трекут прин фокул луптей, глория гарнизоаней немуритоаре, суте де мий ши милиоане де оамень ау венит ла руинеле сфинте пентру а-шь плека капул ын фаца бэрбэцией ши дырзенией апэрэторилор фортэрецей Брест. Ангажынду-се ынтр’о луптэ пе вяцэ ши пе моарте, ероий ау лэсат ку лимбэ де моарте урмашилор лор порунка сэ трэяскэ, сэ лупте ши сэ ынвингэ! Деачея, ка ынтр’о зи де маре сэрбэтоаре, ла 25 септембрие, диминяца, колоане де оамень, пуртынд стягурь ши плакарде, ау ынтрат пе поарта читаделей, ындрептынду-се ла митингуя консакрат инаугурэрий комплексулуй мемориал «Фортэряца-ероу Брест»! О мэряцэ фигура де витяз, яр алэтурь. о байонетэ звыкнинд ын сус ла о ынэлциме де 100 де метри. Привеште, камараде, кыць оамень ау венит ла тине ку рекуноштинца ын инимэ. Ши примий, каре ау гичит ындатэ ын скулптурэ трэсэтуриле бине куноскуте, сынт апэрэторий фортэрецей, фраций тэй де арме. Ый рекуношть, осташуле? Ятэ-й пе Ероул Униуний Советиче П. М. Гаврилов, С. М. Матевосян, М. Г. Пискун, М. С. Дубинин... Ну не-ам вэзут де 30 де ань. Ын пяцэ рэсунэ семналул де апел ал фанфарелор: «Тоатэ лумя аскултэ!». Аскултэ цара, аскултэ Пэмынтул! Дин ноянул челор 30 де ань се ауд рэсунынд ын ачастэ зи бубуитуриле тунурилор, експлозииле бомбелор. Кытэ бэрбэцие ши драгосте немэрЖинитэ фацэ де Патрие експримэ кувинтеле згырияте ку байонета пе зид: «Мор, дар ну мэ предау. Адио, Патрие!». Епопея Марий фапте ероиче о аскултэ тоатэ лумя! В. А. Микулич, прим-секретар ал комитетулуй реЖионал Брест ал ПКБ, декларэ митингуя дескис. Дин ноу домнеште лиништя, ка ын ачя диминяцэ де юние ку кытева клипе ынаинте де рэзбой. Пе рампа де ла фокул вешник се ынтродуче драпелул фортэрецейероу. Се дэ кувынтул луй П. М. Машеров, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, прим-секретар ал Цомитетулуй Чентрал ал ПК ал Белорусией. Ку адынкэ емоцие суфлетяскэ, ку ун сентимент де неспусэ мындрие пентру слэвитул ностру партид ленинист, пентру ероикул ностру народ советик, спуне тов. П. М. Машеров, ной инаугурэм астэзь ын унул дин вестителе аванпостурь але цэрий ноастре ун мэрец мемориал. Ачест минунат монумент ал немуритоарей глорий де луптэ советиче ынвешничеште ын мод дестойник немуритоареле фапте леЖендаре але челор, каре ын зилеле де гря кумпэнэ але анулуй 1941 ау цинут пепт, принтре примий, ловитурилор ынвершунате але хоарделор де елитэ фасчисте, ау арэтат лумий ун сгрэлучит екземплу де ындешшнире ирепрошабилэ а даторией остэшешть патриотиче, ау демонстрат воинцэ де фер ши ероизм де масэ, девотамент нецэрмурит фацэ де Патрия сочиалистэ, фацэ де скумпул Партид Комунист. Партидул ши гувернул, Патрия-мамэ ау дат о ыналтэ прецуире бэрбэцией ши дырзенией апэрэторилор читаделей Брест, конферинду-й ыналтул титлу де «Фортэряцэ-ероу». О вне екслресие а рекупоштинцей адынчь а оаме>иилор мунчий дин републикэ, а ынтрегулуй нород советик фацэ де куражоший солдаць крединчошь Патрией а девенит конструкция ансамблулуй мемориал де да Брест. Пентру фиекаре ом советик, патриот щи четэцая, спуне ын континуаре тов. П. М. Машеров, глория читаделей леЖендаре есте а луй гларие, ыналта чинсте а апэрэторилор фортэрецей де пе Буг есте а луй чинсте. Ши сынтем феричиць, кэ ын зиуа ремаркабйлэ а инаугурзрий мемориалулуй гэздуим пе пэмынтул Брестулуй слэвиць ветерань, партичипанць ла апэраря еронкэ а фортэрецей Брест. Глорие воуэ, неынфрикаць кавалерь ай бэтэлией фэрэ пречедент пентру чинстя, либертатя ши индепенденца Патрией ноастре! Ын персоана думнявоастрэ салутэм пе тоць ветераннй Марелуй рэзбой пентру апэраря,Патрией, пе осташий де пе фронт ши дин спателе фронту луй, каре шь-ау фэкут ку чинсте датория фацэ де царэ—патрия луй Ленин, патрия луй Октомбрие, фацэ де ынтряга оменире прогресистэ. Фестивитэциле ноастре, спуне апой тов. П. М. Машеров, ау лок ын зиле де неуйтат. Ку май бине де ун оферт де вяк ын урмэ, ын анул 1944, ын ачя тоамнэ де неуйтат, ероика Арматэ Советикэ, дынд ловитурь здробитоаре, а курэцит пэмынтул советик де хоарделе хитлеристе ши с’а авынтат спре апус пентру а дистру- Же дефинитив фяра фасчистэ ын бырлогул ей ши а ындеплини пынэ ла капэт епокала са мисиуне елибератоаре. Афлындуше пе пэмынтул фортэрецей-ероу, ной трэим дин ноу ку инима ши кынтэрим ку рациуня ынсемнэтатя историка, мэреция ши фрумусеця фаптелор витежешть але апэрэторилор Брестулуй. Ши ной ведем ын еле извоареле инициале, провените дин адынчиме.але марелуй ши ©роикулуй акт, каре, ын ултима инстанцэ, а рэстурнат плануриле синистре але хитлериштилор ши а дус ла виктория ноастрэ. 1.418 зиле ши нопць а дурат епопея Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией, ши фиекаре час ал луй есте маркат прин мареле спирит де сакрифичиу ши прин ероиэмул нородулуй ностру. Ши унул дин примеле объективе але ачестей фапте ероиче а ынтрегулуй нород, объектив ал бэрбэцией ши витежией а девенит фортэряца Брест. Пе аич ау трекут примий метри ай друмулуй греу ши глориос, каре не-а дус ла викторие. Апроапе патру ань де лупте ынвершунате, суферинце немайвэзуте деспарт фкналул викториос ал бэтэлией ынтрегулуй нород ымпотрива фасчизмулуй де зилеле сынЖероасе, де лупта апригэ дин анул 1941. Дар ной путем афирма ку деплин темей ши не путем мындри, кэ ынкэ ын примеле зиле але рэзбоюлуй, аич, ла хотареле апусене але Патрией ноастре, с’а манифестат ын мод виу форца неынтрекутэ а омулуй советик, ши ын салутуриле Московей дин 1943—1945 ын чинстя викториияор с’а аузит екоул примелор салве, ку каре фортэряца Брест л-а ынтымпинат пе душман. Оамений советичь ерау ынсуфлециць де нумеле луй Ленин, де идеиле луй Ленин, ей сэвыршяу фапте де ероизм суб стягул луй Ленин. Орындуиря ноастрэ советикэ, де стат ши обштяскэ а реушит ку сукчес екзаменул греу де виталитате. С’а доведит а фи де нездрунчинат фрэция попоарелор ноастре. Аич, ла зидуриле фортэрецей Брест, ка ши пе тоате челелалте позиций де луптэ де пе пэмынтул советик, ау луптат умэр ла умэр рушь ши белорушь, украинень ши грузинь, казахь ши тэтарь, армень ши узбечь... Аич ау луптат пе вяцэ ши пе моарте мулць фий слэвиць ай тутурор попоарелор Униуний Советиче. Ын клипеле де греле ынчеркэрь, ка ши ын зилеле де вяцэ пашникэ, ей ау констиуит о фамилие уникэ, стрынс унитэ! Ной ну путем уйта ши ну вом уйта нич одатэ, спуне ын континуаре ораторул, кэ ла алтарул викторией, ын нумеле либертэций ши феричирий Женерацией де астэзь ши Женерациилор виитоаре шь-ау жертфит че авяу май скумп — вяца — милиоане де оамень советичь. Ын марморэ ши гранит, ын инимиле оаменилор се вор пэстра пентру тотдяуна нумеле челор, каре ау ешит примий ын ынтымпинаря душманулуй, каре ау луптат витежеште, пе вяцэ ши пе моарте, ын нумеле каузей ноастре дрепте. Ну екзистэ мэсурэ, ку каре с’ар путя кынтэри греутатя пердерилор суферите де ной. Ши ну екзистэ ун цел май нобил ши май ьгаэлцэтор декыт служиря ку чинсте ши девотамент идеалурилор комунисте немуритоаре, пентру апэраря ши триумфул кэрора шь-ау жертфит сынЖеле ероий фортэрецей Брест. Не плекэм капетеле ын фаца ероизмулуй фэрэ самэн ал апэрэторилор крединчошь ай Патрией ноастре сочиалисте. Фаптеле лор ероиче вор рэмыне пентру тотдяуна. као нестинсэ фэклие а куражулуй пентру фиекаре патриот, .пентру милиоане ши милиоане Де урмаТиь ши континуаторь ай глорией де луптэ ши де мункэ а ероикулуй ностру нород. Дин вреря нородулуй, дин ындемнул инимий рекуноскэтоаре а нородулуй, пе руинеле леЖендаре с’а ынэлцат ачест мемориал кемат сэ ынвешничяскб фаптеле де витежие чивикэ ши остэшаскэ фэрэ пречедент а оаменилор советичь. «Фортэряца-ероу» есте ун емоционант поем ероик, скрис ку сынЖеле ши байонетеле апэрэторилор читаделей Брест, консакрат бэрбэцией ши воинцей де фер а оаменилор, каре с’ау ридикат ын апэраря Патрией-маме, пэмынтулуй советик неспус де скумп, кучеририлор сочиализмулуй. Ын нумеле Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Белорусией, ал гувернулуй републичий, тов. П. М. Машеров а адус калде мулцэмирь скулпторилор, пикторилор, архитекцилор, ын фрунте ку артистул пластик ал попорулуй дин Униуня РСС А. П. Кибалников, лауреат ал Премиулуй Ленин, тутурор челор, каре ау партичипат ла конструиря комплексулуй мемориал. Фиекаре динтре ной, спуне ел, аич, ла руинеле сфинте але читаделей Брест, не дэм сама ку о деосебитэ аскуциме де легэтура адынкэ, индисолубилэ динтре трекут ши презент, динтре зиуа де ерь ши зиуа де астэзь а веций ноастре ши а луптей ноастре. Йнаугурынд мемориалул, консакрат аминтирий луминоасе а солдацилор крединчошь ай Патрией, ной декларэм ку мындрие, кэ сынЖеле, пе каре ей л-ау жертфит ку дэрничие, н’а фост вэрсат ынзадар, кэ виктория репуртатэ де ей а дат роаде богате. Штафета витежией ши ероизмулуй, предатэ де апэрэторий читаделей Брест, се афлэ ын мынь сигуре. О поартэ акум ку чинсте ши демнитате оамений ноштри советичь, каре прин мунка лор плинэ де абнегацие ау трансформат радикал кипул марий Цэрь а Советелор, кипул пэмынтулуй белорус. Уриашеле ноастре реализэрь де астэзь ын дезволтаря економией ши културий, ын ридикаря бунэстэрий нородулуй, ын ынтэриря потенциалулуй де апэраре а цэрий — токмай ачеста есте чел май бун ши чел май мэрец монумент ын мемория челор, каре ау ынчепут ши ау фэурит виктория триумфалэ асупра фасчизмулуй. Маршул луптей ши креацией, путерничеле луй ритмурь рэсунэ астэзь пе тоате с^ктоареле конструкцией комунисте, ын патосул де мункэ ал оаменилор советичь, каре традук ын вяцэ хотэрыриле историке але Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал партидулуй ленинист, грандиоаселе сарчинь але челуй де-ал ноуэля чинчинал. Ынтряга ноастрэ царэ есте ын плин марш, трэеште ынтр’о атмосфера де ыналт авынт политик ши де мункэ ал оаменилор советичь. Тов. П. М. Машеров а повестит апой кум традук ын вяцэ оамений мунчий дин Белорусия сарчиниле трасате де партид. Сприжининд инициатива патриотикэ а московицилор ши ленингрэденилор, колективеле ынтреприндерилор дин републикэ с’ау ангажат сэ ындеплиняскэ ынаинте де термен, ла 25 дечембрие, планул пе примул ан ал челуй де-ал ноуэля чинчинал. Ын пас ку класа мунчитоаре ау ынчепут ындеплиниря планулуй чинчинал ын ритм сусцинут ши трудиторий сателор. Ын ачест ан република а кучерит обьективул де песте 22 чентнере де череале ла хектар, яр ын анул виитор се проектязэ де а кэпэта кыте чел пуцин 25 чентнере. Класа мунчитоаре, цэрэнимя колхозника, интелектуалитатя републичий се стэруе сэ-шь споряскэ приносул ла тезаурул богэциилор материале ши спиритуале але сочиетэций советиче, ла маря оперэ де креаре а базей технике - материале а комунизмулуй. Ветераний де рэзбой, принтре каре ши апэрэторий фортэрецей Брест, пэстрязэ ку сфинцение ши спореск маря чинсте ши славэ де а фи ын примеле рындурь але луптэторилор пентру кауза партидулуй ши нородулуй, а менционат тов. П. М. Машеров. Бунэоарэ, Самвел Матевосян, фост локциитор де инструктор политик, каре ла зидуриле читаделей Брест ый ридика пе осташь ла контраатак, а примит ыналтул титлу де Ероу ал Мунчий Сочиалисте пентру фаптеле де ероизм ын мункэ ын аний де паче ши креацие. Марк Пискун. апэрэтор ал фортэрецей, партизан ын аний рэзбоюлуй, яр ын презент директор ал унуй совхоз ын реЖиуня Брест, афарэ де декораций милитаре, а примит ши ыналте дистинкций пентру витежия са ын мункэ. Астфел де оамень, орь унде ар мунчи ей, орьче сарчинь але Патрией ар ындеплини, се афлэ тотдяуна ла фланкул дрепт, сервеск ка екземплу де ындеплинире пилдуитоаре а даторией лор патриотиче. Ын епока ноастрэ, спуне ын ынкеере П. М. Машеров, епока конструирий комунизмулуй, яу фиинцэ оамень ку трэсэтурь мэреце, плинь де причепере ши персеверенцэ, урмашь дестойничь ай глорией немуритоаре а пэринцилор ши буничилор лор. Сэ девинэ йчест мэрец мемориал ынкэ ун несекат извор де форцэ, кураж, тэрие де спирит, шкоалэ де едукаре а сенТиментулуй чивик сочиалист, а патриотизмулуй советик ынсуфлецитор. Ын нумеле челор, каре шь-ау дат вяца пентру мэряца каузэ, ын нумеле челор вий, каре конструеск комунизмул, ын нумеле виитоарелор Женераций! Деспре глория немуритоаре а ероилор, деспре фаптеле витежешть, каре конституе ун ыналт екземплу пентру Женерация де астэзь ши Женерацииле виитоаре але оаменилор советичь, ау ворбит ку емоцие де ла трибунэ Ероул Униуний Советиче М. И. Мясников, партичипант ла апэраря фортэрецей Брест, марешалул де авиацие С. И. Руденко, скрииторул С. С. Смирнов, грэничерул Ю. В. Бабанский, Ероу ал Униуний Советиче, Ероул Мунчий Сочиалисте Ф. Г. Фадеев, машинист ла депоул де локомотиве Брест, 3. А. Книга, студентэ ла Институтул педагоЖик дин Брест ш. а. Ын пяца де лынгэ Музеул апэрэрий фортэрецей Брест апаре о аутоблиндатэ ку о торцэ, апринсэ де ла фокул вешник дела руинеле фостулуй пикет де грэничерь. Ачастэ торцэ о поартэ четэцень де оноаре ай Брестулуй, ерой ай рэзбоюлуй ши ай мунчий. Ей о ынмынязэ луй П. М. Машеров. Де асупра леспезилор мемориалулуй ын чентрул отелей избукнеск флэкэриле фокулуй вешник. Комплексуя мемориал «Фортэряца-ероу Брест» есте инаугурат. Дупэ ачаста а авут лок дефиларя солемнэ а субунитэцилор милитаре. В. СТЕПАНОВ. (Кор. спеч. ТАСС). Фортэряца Брест, 25 септембрие. Инаугураря солемпэ а комплексулуй мемориал „Фортэряца-ероу Брест“ ЫН ФОТОГРАФИИ: фрагмент ал комплексулуй мемориал — снулптура «Сетя». Фото де В. Кунов Фотокроника ТАСС. Д Е ПЕСТЕ ХО ТЛРЕ Апликаций комуне ПРАГА, 25 септембрие. (ТАСС). Ын конформитате ку планул прегэтирий де луптэ ши политике, пе териториул РС Чехословаче ау авут лок апликаций комуне але унитэцилор Арматей популаре чехословаче ши Групулуй чентрал де трупе советиче. Ын реЖиуня апликациилор а сосит Женералул де арматэ Л. Свобода, Президентул РС Чехословаче, каре ера ынсоцит до О. Клокоч, прешединтеле Консилиулуй национал словак, Женералулколонел М. Дзур, министрул апэрэрий национале ал РС Чехословаче, прекум ши де алць команданць милитарь ши кондукэторь де стат ай републичий. Апликацииле, кондусе де Женералул-полковник ^А. М. Майоров, команДантул Групулуй чентрал де трупе советиче, ау фост урмэрите де асеменя де С. И. Прасолов, ынсэрчинатул темпорар ку афачерь ал Униуний РСС ын РС Чехословакэ, Женералул-майор И. И. Скрипко, аташатул милитар пе лынгэ амбасада Униуний РСС ын РС Чехословакэ, Женералулполковник К. Г. Кожанов, репрезентант супериор ал Командаментулуй принчипал ал Форцелор Армате Уните але стателор партичипанте ла Трататул де ла Варшовия пе лынгэ Армата популарэ чехословакэ, ши де алте персоане. Осташий амбелор армате ын кондиций греле ши компликате ау демонстрат о ексчелентэ стэпынире а техничий де луптэ ши а армаментулуй модерн, ау дат довадэ де инициатива ын ындеплиниря мисиунилор пусе ын фаца лор. Ын кадрул апликациилор трупеле ау екзекутат тоате мисиуниле ынкрединцате. Ла ефырщитул апликациилор а авут лок о черемоние солемнэ, ын курсул кэрея ау адресат кувынтул осташилор амбелор армате Женералул де арматэ Л. Свобода, Президеитул РС Чехословаче, ши Женералул-колонел М. Дзур, министрул апэрэрий национале ал РС Чехословаче. Женералулполковник А. М. (Майоров, командантул Групулуй чентрал де трупе советиче, а мулцэмит осташилор, каре ау партичипат ла апликацииле комуне. Жубилер де 20 де ань ал колаборэрий технико-штиинцифиче Обштимя дин Униуня Советикэ ши дин Република Демократэ Жерманэ сэрбэ- Тореск жубилеул де 20 де ань ал колаборэрий техникоштиинцифиче динтре челе доуэ цэрь фрэцешть. Ла 24 септембрие а фост консакратэ ачестей дате о адунаре солемнэ ла Москова. А дескис адунаря, ростинд кувынтул ынтродуктив, В. А. Кириллин, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, прешединте ал Комитетулуй де Стат пентру штиинцэ ши техникэ ил Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. Кондукэторул делегацией РДЖ Г. Вайц, локциитор ал прешединтелуй Консилиулуй де Миништри, а сублиният, кэ легэтуриле технико-штиинцифиче стрынсе динтре Униуня РСС ши РДЖ конституе о парте инсепарабилэ а интегрэрий економиче а стателор — мембре але КАЕР. Ын нумеле комисией интергувернаментале пентру колабораря економикэ ши технико-штиинцйфикэ динтре Униуня РСС ши РДЖ а луат кувынтул Н. А. Тихонов, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. (ТАСС). О инициатива импортантэ НЬЮ-ЙОРК, 25 септембрие. (ТАСС). Ун документ де ынсемнэтате историка — аша а апречият секретарул Женерал ал ОНУ У Тан Декларация ку привире ла ынтэриря секуритэций интернационале, адоптатэ ла сесия трекутэ а Асамблеей Женерале а ОНУ. Луынд кувынтул ла ун прынз, ла хотелул Уолдорф Астория ын презенца унор фрунташь де самэ ай веций политике ши публиче дин СУА, У Тан а ремаркат принтре челе май импортанте евенименте, каре контрибуе ла дестиндеря ынкордэрий интернационале, семнаря акордулуй квадрипартит ку привире ла Берлинул де Вест, каре, дупэ кум а менционат ел, «нетезеште каля спре конвокаря уней консфэтуирь еуропене ын проблеме ле секуритэций», спре дестиндеря ынкордэрий ын Еуропа. Принтре феноменеле негативе але ситуацией интернационале У Тан а менционат лэрЖиря рэзбоюлуй ын Индокина, евениментеле траЖиче дин Пакистанул де Ест ши речента кризэ монетарэ, прекум ши ынкордаря че се менцине ын Ориентул Апропият. Конферинца интернационалэ а журиштилор БЕРЛИН 25 септембрие. (ТАСС). Ын капитала РДЖ с’а дескис о конферинцэ интернационала, консакратэ дискутэрий проблемелор журидиче але секуритэций ши колаборэрий еуропене. Конферинца, ла каре партичипэ журишть де вазэ дин 18 цэрь еуропене, а фост конвокатэ де Асочиация интернационалэ а журиштилор демокраць. Партичипанций ла еа вор дискута проблемеле дезармэрий, реглементэрий пашниче а литиЖиилор ынтре стате, ренунцэрий ла аменинцэрь ши ла апликар.я форцей ын релацииле интернационале, рекуноаштерий, пе база дрептулуй интернационал, а РДЖ ши примиряй ей ын ОНУ ши ын институцииле спечиализате але ОНУ. Скопул конферинцей есте де а контрибуи ла асигураря пэчий, секуритэций ши колаборэрий ын Еуропа ши, ын спечиал, ла конвокаря конефэтуирий Женерал-еуропене ын проблемеле секуритэций. А дескис конферинца Пьер Кот, фрунташ де самэ ал веций публиче дин Франца, президент ал Асочиацией интернационале а журиштилор демокраць. Г. Теплиц, прешединтеле трибуналулуй супрем ал РДЖ, прешединте ал Асочиацией журиштилор дин РДЖ, адресынду-се партичипанцилор ла конферинцэ, а декларат кэ РДЖ есте ферм хотэрытэ сэ контрибуе ла резолваря проблемелор, каре «ынэспреск ситуация ын Еуропа ши ымпедикэ кешзистенца попоарелор». Реферинду-се ла акордул квадрипартит речент семнат ын проблемеле реферитоаре ла Берлинул де Вест, Г. Теплиц а декларат, кэ дупэ кум аратэ ачест акорд, проблемеле литиЖиоасе компликате пот фи резолвате прин тратативе. ( СКУРТЕ ШТИРЬ О ПАРИС. Асочиация интернационалэ а журиштилор демокраць а публикат о адресаре кэтре журиштий дин ынтряга луме, кемынду-й сэ кондамне ноуа агресие а СУА ымпотрива Виетнамулуй де Норд. Бомбардаментеле масиве дин 21 септембрие, каре ау дурат 10 оре, се спуне ын адресаря асочиацией, сынт о ынкэлкаре а тутурор акордурилор семнате май ынаинте ши сынт о довадэ а интенцией СУА де а континуа рэзбоюл ку тоате мижлоачо л о. йй ПАРИС. Ла Марсилия с’а дескис чел де-ал 47-ля тырг интернационал. Ла ел партичипэ 28 де цэрь, ынтре каре Униуня РСС, Полония ши Чехословакия. Стендуриле камерей де комерц франко-советиче аратэ конвингэтор сукчеселе обцинуте де Униуня Советикэ ын дезволтаря економией ши културий, легэтуриле комерчиале франко-советиче. Експозиция советикэ есте привитэ ку интерес де визитаторий тыргулуй интернационал. 0* ПРАГА. Астэзь а авут лок ла Прага о пленарэ а комитетулуй чентрал чех ал Униуний приетенией, чехословако-советиче. Презентынд рапортул, К. Клемеш, секретар ал комитетулуй чентрал ал Униуний приетенией, а ворбит деспре сарчиниле униуний ын лумина хотэрырилор пленарей дин септембрие (1971) а Комитетулуй Чентрал ал ПКЧ. Ел а сублинят. кэ ын реЯсиуниле чехе але РС Чехословаче функционяаэ акум 8.870 секций але униуний, каре нумэрэ 515 мий де оамень. Интересул популацией пентру Униуня Советикэ креште неынчетат Нумай ын анул курент ын Република Сочиалистэ Чехэ ау функционат апроапе 800 де клубурь советиче ши курсурь де лимба русэ. Ын 27 табере де варэ де лимба русэ шь-ау перфекционат куноштинцеле песте 1.500 де елевь чехь.