Moldova Socialista, 1971 (XLVII/228-254)

1971-10-27 / nr. 250

2 Меркурь, 27 октомбрие 1971 НЕАЖУНСУРИЛЕ МАРЬ ДИН ОРГАНИЗАРЯ ПРОДУКЦИЕЙ ШИ А ВЫНЗЭРИЙ ДЕ ЛАПТЕ КЭТРЕ СТАТ ЫН К0ЛХ03УРИЛЕ „КАРОВ11, РАЙОЯУЛ ОРХЕЙ, ШИ „ЛЕНИН11, РАЙОНУЛ ЛАЗО (Сфыршит). секторулуй зоотехник ши ридикаря економией ачестей импортанте рамурь а агрикултурий. Ын декурс де мулць ань ачесте господэрий ну асигурэ вителе ку нутрецурь ши ын анул курент планул де прегэтире а нутрецурилор н’а фост ындеплинит. Ын колхозул «Киров» вителе сынт асигурате ку нутрецурь пентру ярнэ нумай ын пропорцие де 78 де проченте, яр ку нутрецурь мустоасе — нумай ын пропорцие де 50,4 проченте. Колхозул «Ленин» а зэдэрничит ындеплиниря планурилор де прегэтире а нутрецурилор прин ноуа технолоЖие. Сарчина де прегэтире а фьшажулуй а фост ындеплинитэ ын пропорцие де 61 де проченте, фэиний де ярбэ витаминизате — де 67 де проченте. Ынкэпериле ну сынт прегэтите пентру ернатул анималелор, нутрецуриле се адук ла ферме ку марь ынтреруперь, прелукраря ши препараря лор пентру а фи дате анималелор ну ау лок. Ын презент вителе сынт ын мод систематик субалиментате, вачиле ши вителе тинере се афлэ ынтр’о старе де ынгрэшаре суб медие, кантитатя медие пе зи де лапте муле ну депэшеште 5—5,6 килограме. Ка урмаре а продуктивитэций скэзуте а вачилор, консумулуй де нутрецурь песте норме ши а фблосирий пе скарэ маре а мунчий Мануэле, прецул де кост ал чентнерулуй де лапте ын ачесте господэрий есте де 19—23 де рубле, фермеле де лапте-марфэ ну сынт рентабиле. Организацииле де партид дин колхозуриле «Киров» ши «Ленин» се ымпакэ ку неажунсуриле марь, каре ау лок ын дезволтаря секторулуй зоотехник, ку липса де спирит господэреск ши липса де рэспундере дин партя спечиалиштилор, кондукэторилор де ферме фацэ де мунка ынкрединцатэ лор. Ла ун нивел скэзут се афлэ мунка едукативэ ши политика де масэ ын рындурнле лукрэторилор фермелор. Ну се манифеста грижа кувенитэ пентру креаря унор кондиций буне де мункэ ши де одихнэ крескэторилор де анимале. Каселе крескэторилор де анимале ну сынт репарате, еле сынт мурдаре ши липсите де конфортул елементар. Ынтречеря сочиалистэ есте организатэ формал. Дисчиплина мунчий ын рындурнле лукрэторилор фермелор е слабэ. Пентру атитудиня липситэ де рэспундере фацэ де ындеплиниря хотэрырилор партидулуй ши гувернулуй ку привире ла ынтэриря базей де нутрец, ла дезволтаря крештерий анималелор де лапте ши ла мэриря продукцией де лапте, Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей а дат мустраре аспрэ ку ынскриере ын фиша персоналэ тов. Доалюк С. Ф., мембру ал ПКУС, прешединте ал колхозулуй «Киров» дин районул Орхей, тов. Шкабура Н. Г., мембру ал ПКУС, прешединте ал колхозулуй «Ленин» дин районул Лазо, тов. Грицко И. В., мембру ал ПКУС, секретар ал комитетулуй де партид ал колхозулуй «Киров» дин районул Орхей. Комнтетулуй районал де партид Орхей и. с’а пропус сэ пунэ ын дискуция адунэрий женерале а колхозничилор кестиуня кончедиерий тов. Дралюк С. Ф. ши а тримитерий луй ла мункэ де рынд ка спечиалист ын уна дин господэрииле районулуй. С’а рекомандат комитетелор районале де партид ши комитетелор екзекутиве районале сэ анализезе амэнунцит старя де лукрурь ла фиекаре ферма де вите. Требуе датэ о апречиере партинийэ принчипиалэ кадрелор, каре ну ындеплинеск директивеле партидулуй привитоаре ла ынтэриря базей де нутрец, каре ынгэдуе о редучере а продукцией ши а вынзэрий де продусе анимале кэтре стат. Требуе сэ фие луате мэсурь урЖенте ын ведеря ынкеерий прегэтирий фермелор пентру ернатул вителор. Сэ се организезе адучеря нутрецурилор ла фермэ, прелукраря ши препараря лор, хрэниря рационалэ а вителор ши асигураря ридикэрий продуктивитэций тутурор союрилор де вите 1ли пэсэрь ын периоада де тоамнэ-ярнэ. Комитетеле районале де партид ши комитетеле екзекутиве районале, организацииле примере де партид дин колхозурь ши совхозурь ау фост облигате сэ ридиче нивелул мунчий едукативе ши политике де масэ ла ферме, сэ ымбунэтэцяскэ организаря ынтречерий сочиалисте ын рындуриле лукрэторилор фермелор пентру мэриря продукцией анимале ши пентру ындеплиниря ангажаментелор, луате пе анул 1971. Требуе сэ се манифесте максимум де грижэ пентру креаря унор буне кондиций културале ши де трай лукрэторилор фермелор. ЛА НОМИСИЯ ПЕНТРУ ОКРОТИРЯ СЭНЭТЗЦИЙ, НУЛТУРЭ ФИЗИНЭ ШИ АСИГУРЭРЬ СОЧИАЛЕ А СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ А авут лок о шединцэ а Комисией перманенте пентру окротиря сэнэтэций, културэ физика шИ асигурэрь сочиале а Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть. А фост аскултат рапортуя луй В. Н. Олексич, локциитор ал министрулуй амелиорэрилор ши господэрией апелор ал РСС Молдовенешть, ку привире ла старя курэцирий апелор де скурЖере, евакуате ын Нистру де кэтре ынтреприндериле ши организацииле диферитор рамурь але економией национале. Рапорторул, депутаций ши персоанеле инвитате, каре ау луат кувынтул, ау менционат, кэ министереле ши департаментеле, комитетеле екзекутиве але Советелор орэшенешть ши ркйонале де депутаць ай оаменилор мунчий ну яу мэсуриле кувените пентру а преынтымпина импурификаря Ниструлуй ши а алтор базине де апэ дин републикэ. Ын Нистру се евакуязэ о кантитате маре де апе де скурЖере некурэ■ ците. Комисия а менционат, кэ Уна дин каузеле импурификэрий базинелор де апэ есте фаптул, кэ проектаря ши конструиря комплекселор обьектелор де курэцире ши а рецелелор де канализаре рэмын ку мулт ын урмэ фацэ де конструкция де локуинце ши де объекте индустриале. Организацииле де антрепризэ але министерелор конструкциилор, агрикултурий ши господэрией комунале дин Молдова десфэшоарэ немулцэмитор лукрэриле де конструкцие а обьектелор де курэцире Ши а рецелелор де канали»заре ла Кишинэу, Бэлць, Орхей, Дубэсарь ши ын алте ораше. Комисия консидерэ, де асеменя, кэ курэциря апелор де скурЖере ла ынтреприндериле, каре ау рецеле сепарате де апровизионаре ку апэ, де канализаре ши комплексе де объекте де курэцире, се афлэ ынтр’о старе фоарте немулцэмитоаре. Деосебит де проастэ есте ситуация ла фабрика де екстракцие а улеюлуй ши ла фабрика де унт дин Отачь, ла обьектеле де продукцие але комбинатулуй де вин дин Рыбница, але фабричий де консерве ши але совхозулуй-техникум дин Каменка, ла фабрика де унт дин Сорока ши ла ун шир де объекте зоотехнике. Хотэрыриле привитоаре ла протекция ресурселор де апэ, адоптате де гувернул републичий, се ындеплинеск немулцэмитор. Кондукэторий ынтреприндерилор, де регулэ, ну ындеплинеск ла тимп индйкацииле органелор де контрол але Министерулуй амелиорэрилор ши господэрией апелор ши Министеру-' луй окротирий сэнэтэций. Комисия а адоптат о хотэрыре, ын каре а атрас атенция кондукэторилор де министере ши департаменте дин републикэ, ай комитетелор екзекутиве але Советелор орэшенешть ши, районале де депутаць ай оаменилор мунчий асупра ындеплинирий несатисфэкэтоаре а ЛеЖий ку привире ла окротиря натурий ши фолосиря рационалэ а богэциилор на- Турале дин РСС Молдовеняска, а хотэрырилор гувернулуй привитоаре ла протекция ресурселор де апэ але републичий. С’а рекомандат де а се елабора ши ынфэптуи мэсурь привинд ьшбунэтэциря конструирий обьектелор де курэцире, интенсификаря контролулуй асупра ындеплинирий ЛеЖий ку привире ла протекция натурий ши а хотэрырилор гувернулуй привитоаре ла протекция ресурселор де апэ але републичий. ЫНТРЕЧЕРЯ СОЧИАЛИСТЭ: КЭУТЭРЬ, ИНИЦИАТИВЭ, КРЕАЦИЕ ЧЕРЧЕТАШИЙ ВИИТОРУЛУЙ Сарчина принчипалэ— продуктивита тя ыналтэ а мунчий Комбинатул де карне дин Чадыр-Лунга е консидерат дрепт уна дин ынтреприндериле фрунташе але републичий. Деспре ачаста ворбеск индичий ыналць де продукцие. Аша, бунэоарэ, ын примеле ноуэ лунь але анулуй курент продуктивитатя мунчий а спорит ла комбинат ын компарацие ку периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут ку 22,4 проченте, яр бенефичиул — ку 26,3 проченте. Ын ачаста периоадэ с’ау продус песте план доуэ мий тоне де карне. Ын тотал с'а дат песте план продукцие ын валоаре де апроапе доуэ милиоане де рубле. Каре-с факторий, че ау контрибуит ла мэриря продуктивитэций мунчий, ла депэширя планурилор де продукцие? Ын примул рынд—ымбунэтэциря прочеселор техно лоЖиче, ынтэриря дисчиплиней де мункэ, коинтересаря материала а лукрэторилор. — Фиекаре мунчитор есте коинтерёсат сэ обцинэ кыт май ыналць индичь де продукцие ну нумай ын секция, унде лукрязэ ел, дар ын ынгряга ынтреприндере. — не повестеште Григоре Витис, директорул комбинатулуй. — Ын урма депэширий планулуй лунар лу» кр.йторий примеск, ын медие пе комбинат, ун премиу бэнеск де 30 проченте дин фондул лефий. Репет: ачаста ын медие пе комбинат. Дар мэримя премиилор ын фиекаре секцие апарте е детерминатэ де кантитатя ши калнтатя продукцией, де рентабилитатя ей. Аста ый фаче пе лукрэторь сэ кауте ши сэ фолосяскэ ной резерве, сэ организезе май бине мунка. Ун алт фактор, каре а кондиционат ынтр’о мэсурэ ши май маре обцинеря сукчеселор, е авынтул ыналт де мункэ ын колектив, трезит де хотэрыриле нсторнче але Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Фиекаре мунчитор, урмынд пилда московицилор ши ленингрэденилор, 'луптэ инсистент пентру реализаря ынаинте де термен а сарчинилор скицате пентру примул аи ал челуй де-ал ноуэля чинчинал. Ын тоате секцииле а фост дискутатэ ку маре интерес Хотэрыря Комнтетулуй Чентрал ал ПКУС «Ку привире ла ымбунэтэциря ын континуаре а организэрий ынтречерий сочиалисте», каре кончине ун програм васт де мэсурь, че ау скопул, I ка ынтречеря сэ девинэ ,,ун акчелератор май ефйкаче ал крештерий економией, сэ служаскэ ши май бине едукэрий оаменилор ын спириту л атитудиний комунисте фацэ де мункэ. Ау фост ревэзуте ангажаментеле. Колективеле мултор секций с'ау ангажат сэ ындеплиняскэ планул ануал де продукцие пынэ ла 1 ноембрие, яр ын ултимеле доуэ лунь але анулуй курент — сэ ындеплиняскэ сарчиниле сэптэмынале де продукцие ын патру зиле. Организаторь ай ынтречерий Организация де партид ши чя синдикалэ акордэ о маре атенцие публичитэций ынтречерий. Рег.улат се афишазэ тоталуриле ындеплинирий сарчинилор де продукцие: зилнйче ши сэптэмынале—де кэтре бригэзь, лунаре — де кэтре секций ши триместриале — де кэтре комбинат. Тоталуриле ынтречерий се дискутэ ла адунэриле Женерале але мунчиторилор пе секций. Колективулуй секцией, каре окупэ примул лок ын ынтречере, и се ынмынязэ Драпелул Рошу трансмисибил ал комбинатулуй ши ун премиу бэнеск де 280 де рубле. Портретеле ынвингэторилор ын ынтречере: але комуништилор Сава Кирогло, Александру Грибков, Филип Новаков, прекум ши але товарэшилор Степан Куртев, Илие Киоса, Надежда Топчу ши але мултор алтор мунчиторь ау фост афишате пе Паноул де оноаре. Деспре експериенца де мункэ а фрунташилор повестеск газетеле де перете. Ын секций се афишазэ листа ку индичий де продукцие, обцинуць де фиекаре мунчитор. Де о маре стимэ се букурэ ын -колектив ветераний ынтреприндерий. Унул динтре ей е Дионис КачанЖи, каре а трекут каля де ла мунчитор де рынд пынэ ла шеф ал секцией де кырнацурь. Зечь де тинерь а ажутат ел сэ ынсушаскэ професия де кырнэцар. Секция, кондусэ де тов. КачанЖи, депэшеште ын фиекаре луна сарчиниле де продукцие. Патрия а апречияг дупэ мерит мунка ачестуй товарэш, декорынду-л ку ордннул Ленин. — Ла ной се ремаркэ мунка де лунгэ дуратэ а оаменилор,—повестеште тов. И. Суичмес, прешединтеле комнтетулуй синдикал ал ынтреприндерий. — Май дэунэзь а фост сэрбэторит жубилеул де зече ань де мункэ ла ынтреприндере ал луй Михаил Чекир. ал Екатериней Суичмес ши ал алтор товарэшь. Ла серата, консакратэ ачестуй евенимент. с’а ворбит ку кэлдурэ деенре мевителе лор де продукцие, деспре партичипаря актива ла ынтродучеря технолоЖией ной, деспре омения лор. Тинерий мунчиторь ле-ау оферит жубилиарилор флорь, яр дирекц!Ш — премий. Ын мод солемн се сэрбэтореште ын колектив ши дата де 50 де ань де ла наштере. Респектаря ку консеквенцэ а принчипиулуй коинтересэрий материале, ынкуражаря моралэ а мунчиторилор фрунташь, апречиеря колективэ а мерителор култивэ омулуй симцул даторией ындеплините ши и,чпортанца сочиалэ а мунчий луй, ыл ындямнэ ла ной фапте пентру а обцине сукчесе ши май мары Фактор де базэ Лупта пентру о ыналтэ продуктивитате а мунчий а конституит ынтотдяуна есенца ынтречерий сочиалисте. Дар ын мишкаря пентру атитудння комунистэ фацэ де мункэ, ын каре с’а ынкадрат ши колективул . комбинатулуй де карне дин Чадыр- Лунга, ачасТэ луптэ а кэпэтат трэсэтурь ной, динтре каре принчипала есте — ымбинаря ынтр’ун тот уник а нэзуинцей пентру спориря продуктивитэций мунчий, перфекционаря куноштинцелор Женерале ши професионале ши компортаря екземпларэ а мунчиторилор ын сочиетате ши ын фамилие. Облигацииле черчеташилор вииторулуй — партичипаиць ла мишкаря пентру атитудиня комунистэ фацэ де мункэ—депэшеск лимителе ангажаментелор, каре се реферэ нумай ла индичий де продукцие. Ей цин сама де фаптул, кэ даторитз ымбииэрий мунчий, ынвэцэтурий ши траюлуй- мишкаря пентру атитудиня комунистэ фацэ де мункэ инфлуенцязэ позитив асупра тутурор латурилор веций ши активитэций омулуй, конституе ун фактор де базэ ла ликидаря деосебирилор динтре мунка интелектуалэ ши чя физикэ. ( Ударничий мунчий комунисте се букурэ ын колектив де о маре чинсте. Ла 53 де лукрэторь де ла комбинат ли с’а конферит титлул онорифик де ударник ал мунчий комунисте. Адеверинца де ударник се ынмршязэ ла адунаря Женералэ а мунчиторилор. Тот одатэ организация де партид ши чя синдикалэ ну слэбеск мунка де едукацие нич ын рындуриле ударничилор мунчий комунисте. Се практика дэриле де самэ але лор ын фаца колективулуй секцией, ын фаца сфатулун ударничилор мунчий комунисте реферитор ла фаптул, кум мунческ, кум ынвацэ ши кум активязэ ын мунка обштяскэ. Ын тоате секцииле комбинатулуй е организатэ де асеменя ши студиеря минимулуй техник. Функционязэ ши о шкоалэ економикэ, ын каре ынвацэ инЖинерий ши техничиений. Се елаборязэ ун програм пентру шкоала мунчий комунисте. Ынтречеря сочиалистэ ши перфекционаря организэрий ей, мишкаря пентру атитудиня комунистэ фацэ де мункэ, ла каре партичипэ суте де мунчиторь, ау девенит ун путерник миж'лок де едукаре а колективизмулуй социалист. И. ЛУПОЛ. Умэрул товарэшулуй Надя Постолаки а фост репаргизатэ ла узина пе каре о висасе — «Микропровод\>. О висасе, ын примул рынд, пентру кэ аич фэкусе практика. Ши-о дорисе, пентру кэ ла ачастэ ынтреприндере, дупэ кум афласем, екзистэ о адевэратэ говэрэшие мунчиторяскэ. Яр ачаста фаче мулт. Фоарте мулт! А фост репартизатэ ын секция No 4. — Ай нимерит ынтр'о секцие фрунташэ, — й-а спус инжинеруЛ — Ну обишнуим сэ не лэудэм ку аста. Ць-о спун, ынсэ, де ла ынчепут, ка сэ штий, кэ ци се ва мере мулт. Мажоритатя мунчиторилор сынт тинерь. Аич лукрязэ ун путерник колектив де иноваторь. Цине сама де ачаста. Ши акум, хай сэ-ць арэт покул де пукру. Пентру прима датэ Надя Постопаки ынгра ын секция уней узине ка мунчитоаре, каре авя сэ рэспундэ де ун сектор ап продукцией. Машиниле, пе каре ле куноаопя бине дин шкоалэ, акум кэпэтасерэ пентру еа о ноуэ семнификацие. Ши оамений, мунчиторий ачештя, ымбрэкаць ын халате албе, о импрегионау ын мод деосебит. О сэ фие ын старе сэ мунчяскэ ла нивелул лор? — Яка аич, — зисе инжинерул, опринду-се лынгэ ун банк де пукру. Де алэ^урь ый зымби о фацэ оотундэ ку окь кэпруй Мун^итоаря ачаста ый ынцепежя пе семне, старя суфлетяс.кэ — Штий че? — ый шопги приетенос. — Принчипалул е сэ ынчепь организат. Окий ларг дескишь, калм ши... мункэ. Ын презент Надя Постолаки есте о мунчитоаре фрунташэ. Еа ажустязэ ынтр'ун скимб кыте 65 резистоаре, норма фиинду-й де 55 букэць. — Ын женере, ын секция ноастрэ, — спуне Евдокия Ивановна Кока, бригадир ла секторул де ажустаре, — домчеште ун маре авынт де мункэ. Довадэ есте фаптул, кэ ын анул курент ной ам окупат ын ынтречеря сочиалистэ де трей орь локул ынтый ши де доуэ орь локул ал дойля. Сусцинынд инициатива мунчиторилор дин районул Калинин, орашул Москова, колективул ностру шь-а асумат ангажаменте сочиалисте спорите. Ла ынтреприндере се апликэ практика ынкеерий унор контракте речипроче де ынтречере ынтре сектоаре, скимбурь, бригэзь ши мунчиторь. Чине а фост, де екземплу, ын секция No 4, а обсеова', кэ ла фиекаре банк лукрязэ кыте дой оамень. Организация синдикалэ а пропус, ка алэтурь де ун мунчиюр чу пуцинэ екепериенцэ сэ лукрезе ун мунчитор ку експериенцэ май маре ши о налификаре май ыналтэ, ка ачештя сэ се ынтрякэ ынтре ей. Чинева поаге фи недумерит: че фел де ынтречере ын1ре дой мунчиторь чу експериенцэ ши капификаре диферитэ? Резултатепе-с фоарте буне. цоар ынтречеря сочиапметэ ну експримэ алтчева декыт спиритул де ынтражутораре ынтре оамень ши копективе, доринца унанимэ де а ындеплини кыт май репеде ши кыт май бине сарчиниле пусе де партид ын фаца оаменилор мунчий. Яр ачаста есте о манифестаре ын масэ а спиритулуй товэрэшеск, о довадэ мобилизатоаре де компортаре товэрэшаскэ. Алэтурь де Наташа Балыкина, де екземплу, ый ва вени ушор сэ лукрезе орькэрей мунчитоаре тинере фэрэ експериенцэ. Наташа ажустязэ ынтр'ун скимб кыте 90 де резистоаре ын лок де 65, кыт преведе норма. Ла узина «Микропровод» мунческ оамень, каре куноск прецул товэрэшией, ынцелег жуст принчипиул колективизмулуй ши ростул ынтречерий сочиалисте. Аич лартичипанций ла ынтречере сынт ынчуражаць агыт дин пункт де ведере материал, кыт ши морал. Премииле бэнешть се акордэ, цинынду-се сама де контрибуция реалэ ын мункэ а фиекэруй лукрэтор. Бируиторий ынтречерий сынт ынскришь пе габла де оноаре. Фрунташий ын продукцие примеск фой де друм ын каселе де одихнэ ку лрецурь редусе. Нумай ын анул курент, ку баний дин фондул де мижлоаме тентру мэсурь сочиале ши културале, ау фост прокурате пентру мунчиторий узиней 115 фой де друм Ши готуш ла ачастэ ынтреприндере ну се асигурэ ымбинаря кувенитэ а ынкуражэрий материале ку чя моралэ. Ынмынаря Драпелелор Роший трансмисибиле. а Дипломелор де оноаре се фаче фэрэ публичитатя кувенитэ. Студиинд хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС «Ку привире ла ымбунэтэциря ын континуаре а организэрий ынтречерий сочиалисте», организация де партид ши чя синдикалэ ау хотэрыт сэ ликидезе ачест неажунс. Резултателе ынтречерий пентру триместр/л ал трейля вор фи пропагате май пе ларг. Ынмынаря Драпелелор Роший трансмисибиле, а фаниоанелор, а премиилор ши Дипломелор де оноаре ва авя лок ла адунэриле колективелор де мунчиторь ши ынтр’ун мод фестив. Ла фачеря биланцулуй ынтречерий вор интервени елементе ной. Бунэоарэ, ун суплимент ал кондициилор ынтречерий сочиалисте преведе: а сокоти дрепт индиче принципал пентру секций, сектоаре ши бригэзь апортул адус ла фолосиря рационалэ ши еконо.мисиря ресурселор де материе примэ ши материале, ла ымбунэтэциря калитэций продукцией. Се ва цине конт де асеменя де поочентул фреквентэрий пекциилор ын школиле де мункэ комунистэ. Ынтречеря сочиалистэ, ка икоалэ а фоомэрий конштиинцей комунисте ла оамень, ва опэта, фэрэ ындоялэ, ла ачаст? ынтреприндере о амплоаре ши май маре. М. ЛУНГУ. \ молдова социалист? Коисакраг» Ф|1анцей БЭЛ ЦЬ. (До ла кореспондентул ностру). Ла клубул приетенией интернационале де ла Институтул' педагожик «А. Русо» с’а дескис о експозицие, каре повестеште деспре вяца ши мунка попорулуй франчез. Пе стендурь •— нумероасе експонате, че оглиндеск приетения динтре попоареле ноастре: кэрць, албумурь, фотографий, сувенире, диферите скрисорь. Еле ау фост примите ла адреса клубулуй. Мембрий луй ынтрецин легэтурь стрынсе ку студенць дин орашул Нанси ши ку мембри ай сочиетэций де приетение франно-советикэ дин Гренобл. Ын картя де импресий а клубулуй есте о нотицэ фэкутэ де Андре Блюмел, мембру ал нондучерий ,сочиетэций де приетение франко-советикэ. Ын .локалул клубулуй а авут лок о сератэ, консакратэ приетенией динтре попоареле советик ши франчез. Г. Ф. Одобеску, шеф де катедрэ, ши лекторул Е. Ж. Хахам шь-ау ымпэртэшит импресииле акумулате ын Ку сукчес стэ ла вахта де мункэ ын чинстя анивереэрий а 54-а а Марелуй Онтомбрие колективул секцией де трикотаже а номбинатулуй индустриал дин Кахул. ЫН ФОТО Г РАФ НЕ: мунчитоаря С. А. РЫЖКИНА. Еа ышь депэшеште сарчина де продукцие ку 15—20 ла сутэ. Фото де А. Симановский. время унор кэлэтории ын Франца. Ын локалул факултэций де лимбь стрэине а фост организатэ о експозицие де фотографий, каре редау аспекте дин ораше але Францей. Ворбсштс Ын дифузоареле де радио рэсунэ гласул крайникулуй: — Ворбеште «Миорица»!.. «Миорица» е о газета радиофоникэ. Еа се трансмите ын зиле анумите прин нодул де радио ал колхозулуй «Киров» дин районул Рышкань. Сэтений дин Лядовень ау ындрэжит ачастэ газетэ. Ей афлэ тот че е ноу ши интересант ын вяца сатулуй, деспре мерсул лукрэрилор агриколе ын колхоз, сынт ла курент ку сарчиниле актуале. Кореспонденць активь ай «Миорицей» сынт Михаил УрСу, секретарул организацией комсомол исте, Михаил Бучучану, директорул школий, Мария Мунтяну, библиотекара, ши мулць алций. Програмул се ынтокмеште ын кореспундере ку черинцеле аудиторилор. В. СЫНЖЕРЯНУ, кореспондент волунтар. КОНТРОЛУЛ РЕЧИПРОН М! ПРЕГЗТИРИЙ СЕКТОРУЛУЙ ЗООТЕХНИК ПЕНТРУ ЯРНЭ Ын кэутаря ноилор резерве Ын булетинул ынтречерий се веде ка ынтр’о оглиндэ, кэ ын ноуэ лунь але а. к. крескэторий де анимале дин районул Рышкань ау продус ла сута де хектаре де теренурь агриколе ку 10 чентнере де карне май мулт ши кам тот атыта лапте май пуцин декыт чей дин Глодень. Контролул речипрок не дэ посибилитате ну нумай сэ скоатем ла ивялэ неажунсуриле, чи сэ ынвэцэм уний де ла алций. Луынд куноштинцэ де старя витэритулуй ын колхозул «Маяк» дин районул Рышкань, репрезентанций колхозулуй «Молдова» дин Глодень ау авут де вэзут, кэ ачастэ господэрие а продус кыте 278 чентнере де лапте ла сута де хектаре де теренурь агриколе ши а окупат локул дой ын район, примул лок ревенинд колхозулуй «Фрунзе». Дар ла продукция де лапте де ла о вакэ — 1.845 килограме — ачелаш колхоз окупэ ун лок де мижлок. Кыцьва ань ын урмэ о парте дин пэмынтуриле колхозулуй ау фост дате господэрией интерколхозниче пентру ынгрэшаря вителор корнуте марь. Ачаста а ынрыурит негатив асупра продуктивитэций вачилор ши а челорлалте анимале. Дар колхозничий дин Ва рабой н’ау стат ку мыниле ла спате. Ей ау кэутат реэер ве де нутрецурь. Прешедин теле колхозулуй тов. М. Верзон а арэтат оаспецйлор ун депозит плин де сачь — фэинэ витаминизатэ дин аместекурь де овэс ши мэзэрике, сое, лучернэ, пэпушой, пэлэрий де рэезритэ ши ербурь сэлбатиче. Аг.регатул лукрязэ ши акум. Прелукрязэ тесковина ши фрунзелэ де сфеклэ де захэр. Пе етикетеле де пе сачь се аратэ дин че а фост фэкутэ фэинв, концинутул де каротинэ ши протеинэ. Ынтродучеря фэиний витаминизате ын раций а спорит продуктивитатя анималелор. Ын колхозул вечин «Бируиторул», ку скопул де а трече песте зэгазул рэмынерйй ын урмэ ла продукция лаптелуй (аич ла сута де хектаре де теренурь агриколе с’ау продус абя кыте 185 чентнере де лапте ши кыте 1.640 литри де лапте де ла о вакэ), се меканизязэ прочеселе ку волум маре де мункэ. Деграбэ вор фи дате ын фолосинцэ трей граждурь ной, меканизате. С’ау лэрЖит де доуэ орь супрафецеле семэнате ку лучернэ. Колхозничий дин Глодень ау вэзут ши ын алте господэрий грижа рышкэненилор фацэ де реконструкция граждурилор, аменажаря касело-р пентру крескэторий де анимале, асигураря вителор ку силоз ши фын. Ла рьгадул лор, рышкэнеяий ау авут де вэзут ын господэрииле дин районул Глодень ун шир де иноваций ла ферме: ынгрэшаря вителор корнуте марь ын колхозул «Друмул Ноу» пе базэ де ну трецурь комбинате, фэинэ де ярбэ ши пае. Ун нумэр де вите пуцин продуктиве, пусе ла ынгрэшат акум патру лунь, ау спорит ын греутате де ла 216 килограме ла 360. Ын континуаре вителе вор фи ынгрэшате пынэ ла 460 килограме фиекаре. Де че с’а трекут ла метода аста де ынгрэшаре? Борхотул де сфеклэ се фолосеште май алее ла комплексуя интерколхозник пентру вачь. Транспортаря луй е костиситоаре. Дар нутрецуриле проприй сынт алэтурь. С’а обцинут, ка спорул медиу пе зи ын греутатя фиекэруй анимал сэ конституе 1.223 граме, яр ла ун килограм де спор ын греутате сэ се келтуяскэ май пуцин де чинч унитэць нутритиве. Каре-с резервеле ла прегэтиря нутрецурилор? Се валорификэ трептат повырнишуриле. А фост семэнатэ пе еле ын анул курент о културэ ноуэ—сулфина. С’а обцинут . кыте 150 чентнере де масэ верде ла хектар. Ши нуче ынтымплэтор фаптул, кэ колхозул «Друмул Ноу» а продус де акум кыте 361 чентнере де лапте ши кыте 92 чентнере де карне ла сута де хектаре де теренурь агриколе ши а обцинут кыте 2.607 килограме де лапте ла о вакэ. Колхозул винде акум продукцие песте план. Колективул фермей дин колхозул «Молдова», ачелаш район, шь-а пус скопул сэ реализезе планул чинчинал де продукцие ши вынзаре а продуселор анималиере ла стат ын патру ань. Крескэторий де анимале дин колхозул «Маяк», районул Рышкань, с’ау конвинс, кэ ангажаментеле се ынтэреск прин фапте. Се резолвэ ку сукчес проблемеле креэрий уней базе трайниче де нутрецурь, крештерий вителор тинере де раса, спореште продуктивитатя мунчий пе база меканизэрий прочеселор ку вог лум маре де лукру. Ридикаря културий лукрэрий пэмынтулуй а дат посибилитате колхозулуй сэ кряскэ ын медие кыте 41 чентнере де грыу де тоамнэ, кыте 55—57 чентнере де пэпушой ла хектар, сэ прегэтяскэ песте о мие де тоне де фынаж, планул фиинд де 400 тоне, сэ акумулезе о маре кантитате де фын. — Контролул ши скимбул де експериенцэ ау фост фоарте фолоситоаре, — а спус ла фачеря тоталурилор Б, Божонко, секретарул организацией де партид дин колхозул «Молдова». — Райоанеле ноастре се ынтрек. Де че ну с’ар ынтрече колхозуриле ши фермеле ынтре еле? Ын песте 20 де колхозурь ши совхозурь с’а контролат фелул кум сынт прегэтите фермеле пентру активитате ын тимп де ярнэ. Контролул а ажутат сэ се скоатэ ла ивялэ неажунсуриле, каре май ау лок, сэ се факэ ун маре ши ларг скимб де експериенцэ ынтре господэрииле челор доуэ райоане. И. КАМИНЕР. (Кореспондентул ностру).