Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/77-102)

1972-04-08 / nr. 83

ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУИ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕИ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 83 (11764) Сымбэтэ, 8 априлие 1972 Прецул 2 коп. Н ОИЛЕ ДАТИНЬ шй обичеюрь сынт парте компонента а културий нородулуй. Еле екзерчитэ о уриашэ инфлуенцэ асупра конштиинцей оаменилор, ле култивэ симцул фрумосулуй, ле ымподобеск ын мод деосебит вяца. Еле сынт инсуфлате де ынсэшь вяца, де реалитатя ноастрэ сочиалистэ. Ла база ноилор обичеюрь де мулте орь се афлэ векиле традиций популаре, елиберате де спояла релижиоасэ ши дотате ку ун концинут ноу. Креаря тинерей фамилий, наштеря копилулуй ынтотдяуна ерау сэрбэторите ку букурие, фапт, де каре тимп де секоле профита бисерика, импунынду-се ку ритуалуриле ей мистиче ши дэунэтоаре, маскате де естетизмул апарент. Ши ятэ кэ, ын сфыршит, даторитэ орындуирий сочиалисте, даторитэ ридикэрий континуе а нивелулуй де културэ а оаменилор, фрумосул обичей популар ренаште пе базе ной. Рар де-й гэси акум сат ын републикэ, каре сэ ну фи жукат нунць комсомолисте сау сэ ну фи организат октомбрине фрумоасе. Ши де фиекаре датэ богата фантезие популарэ, стимулатэ де организацииле де партид, советиче ши обштешть, гэсеште елементе тот ной пентру а фаче сэрбзтоаря сз фие ши май солемнэ, ши май атрэгэтоаре. Ын мулте сате дин републикэ с’а статорничит бунул обичей, ка пэринций ши нэнаший сэ сэдяскэ ун пом ын чинстя ноулуй нэскут, каре апой и се дэ ын примире ачелуя, ын чинстя кэруя а фост сэдит. Обичей, потривит зикалей нородниче — а сэди ун пом, а креште ун ом. Ла Советул сэтеск Волчинец, районул Кэлэрашь, черемониалул де даре а нумелуй е ши май_ орижинал. Пе тот паркурсул солемнитэций дин «одая феричирий» пэринций ку копилул ын браце сынт ынсоциць де дой пенсионарь ши дой пионеры Примий ынтрукипязэ ынцелепчуня сочиетэций, чейлалць — КАЛЕ БУНЭ НОИЛОР ОБИЧЕЮРЬ вииторул оменирий. Пунктул кулминант ыл конституе ынмынаря адеверинцей де наштере ши а пликулуй ку инскрипция пе ел: «Сэ фие дескис ын анул 19...», адикэ атунч, кынд адолесчентул ва ынцележе сенсул челор скрисе: «...Нич одатэ ну уйта, кэ ешть четэцан ал Униуний Советиче, царэ а дибертэций ши феричирий, ын каре омул пентру ом есте товарэш, приетен ши фрате». Ын ултимул тимп ноиле обичеюрь советиче девин ун фактор импортант ал веций спиритуале а оаменилор мунчий, ун мижлок де чиментаре а приетснисй динтре дифсрите наций ши национа\яитэць, авынд ла база лор пронунцата идее а интернационализмулуй социалист. Л а ораше ши сате нородул рскуноскэтор а ынэлцат суте де монументе, обедискурь, а инсталат зечь де плэчь мемориале, каре ау адунат ын гранитул ши мармура лор дуреря пердерий ши букурииле бнруинцелор. Еле стсрннаязэ аминтнря челсра, че с’ау сакрификат пентру Путеря Советелор, чс ау кэзут ын луптеле Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией. Ла фабричь, узине, колхозурь, школь сынт креате музее популаре, унгераше але славей дс луптэ ши де мункэ. Еле се букурэ де грижа перманента а комуништилор, комсомолиштилор, школарилор ши пионерилор. Ши май мулт требуе атрас тинеретул ла креаря летописецулуй сателор, ынтреприндерилор. Кэч ну поате фи ун сснтнмент май ынэлцэтор декыт аташаментул фацэ дс моштеннря револуционарэ, че не-аулэсат-о женерацииле май ын вирстэ. Фиекаре дин ноиле обичеюрь советиче поартэ ын сине о маре ынкэркэтурэ едукативэ, трезеште симцул мындрией центру Патрия сочиалистэ, пентру сукчеселе ей, култивэ сентиментул апартененцей ла маря фамилис мултинационалэ — нородул советик. Принтре ачестя сынт обичеюриле де а сэрбэтори солемн Маря Револуцие Сочиалистэ дин Октомбрие, 1 Май, Зиуа Конституцией Советиче, Зиуа де 8 Мартие, Зиуа Бируинцей, каре, се поате спуне, кэ а девеииг зи а меморией челор кэзуць ла даторие пе фронтуриле рэзбоюлуй контра фасчизмулуй. Обичеюриле ной сынт женерате де актуалеле кондиций де вяцэ. Сэ не аминтим доар, кум декуржя плекаря рекруцилор ын армата веке: бочетс, вэйкэрель, плынсете. Кэч се штия — се дук ла батжокурэ ши скинжюнрь. Ши де нимерешть азь ла солемнитатя петречерий ын рындуриле Арматей Советиче, сэ зияем, ын сатсле Пелсний сау Албота де Сус дин районул Кахул, ын сателе дин Лазо, Единец, Орхей ши алте райоане, ци се ымпле инима де букурие — музикэ, флорь, кадоурь ши, че-й май скумп, кувинте калде де ындрумаре дс а пурта ку мындрие ши демнитате нумеле де осташ советик. Традицииле револуционаре ши де мункэ але нородулуй советик ышь екзерчитэ инфлуенца лор бинефэкэтоаре асупра фаптелор де мункэ але трудиторилор републичий ноастре. Доар ну ынтымплэтор прин сате апар тот ной сэрбэторь, че прослэвеск мунка плугарулуй, а витикулторулуй, а меканизаторулуй. Ла астфел дс сэрбэторь а девенит де акум традицие де а-й менциона пе чей май дестойничь, акордынду-лн-се премий, титлурь онорифиче де «чел май бун меканизатор», «чя май бунэ мулгэтоаре», «колхозник емсрит» ш. а. Ын райоанеле Комрат ши Вулкэнешть, Чадыр- Лунга ши Дрокия, ын алте пзрць ын чинстя бируиторилор се ыналцэ драпеле але сдавей де мункэ. Дар кыт е дс фрумос ши емоцирнант обичеюл де кснсакраре а тинеретулуй ын мунчиторь ши колхозничь! Формаря ноилор обичеюрь есге ун прочес, фиреск, каре чере, ынсэ. о кондучере кибзуитэ ши перманентэ дин партя организациилор де партид, а Советелор сэтешть ши комисиилор лор де културэ. Ла ачастэ мункэ атыт де нечесарэ требуе сэ-шь дее тот конкурсул лукрэторий фронтулуй културал, униуниле де креацие дин републикэ, яр организацииле комсомолисте ши интелектуалитатя сателор сэ контрибуе пе тоате кэиле ла пропагаря лор. Ынтродучеря ын вяца де тоате зилеле а ноилор обичеюрь, липсите де инфлуенцэ релижиоасэ, е уиа дин принчипалеле дирекции але мунчий идеоложиче. Обичеюриле советиче ау контрибуит ынтотдяуна ла ёдукация идеоложикэ-моралэ а оаменилор мунчий, ла дезволтаря инициативей лор де креацие, ла консолидаря приетенией ынтре попоаре, ши е де датория комуништилор сэ акорде тоатэ атенция рэспындирий лор. ИШН111111Н111ИШ1111ЦНШН!1ИИ1111Ш11ШИИШШ11ШШ111ЯПП111И11И1ИН111111Н1И111ШШ111 О бируинцэ конвингэтоаре Крескэторий де анимале дин господэрииле районулуй Телеиешть ау хотэрыт сэ ынтымпине жубилеул де аур ал формэрий Униуний РСС ку ындеплиниря ынаинте де термен а планулуй де вынзаре а кэрний ла стат. Кувынтул е урмат де фапте конкрете. Кыте 75 чентнере де карие па 100 де хектарс де терекурь агриколеау продус ын примул триместру ынгрижиторий де вите дин колхозул «XX партсьезд». Ын ачелаш рэстимп ау фост реализате статулуй 350 тоне де карие, кантитатя превэзутэ пентру сфыршитул триместрулуй ал трейля. Лукрэторий фермей де порчь, кондусе де Александру Бундуки, кавалер ал ердинупуй Ленин, ау кэпэтат де ла фиекаре скроафэ дин прима фэтаре кыте 13,2 пурчей. Господэрииле районулуй ау експедият ла пунктеле де речепционаре май мулт де 750 тоне де карне песте преведериле планулуй триместриал. А. ПАЛАМАРЧУК, планификатор ла дирекция агриколэ а комитетулуй екзекутив районал Теленешть, Кувынтул дат е уршсат де ф а, л т э Континуэм публикаря материалелор ын легэтурэ-ку тречер.ч ын ревистэ а ындеплинирии ангажаменте.юр луатела ынчепу. тул анулуй курент де-кэтре колективеле ынтреприндерилор индустриале, ангажаменте, каре ау фост публикате ын пажиниле газетей ноастре. Асгэзь дэм кувынтул кондукэторилор узиней «Электроточприбор», ыютреприндере принчипалэ а асочиауией штиинцифичеде-продукцие «Волна» дин Кишинэу. Акум трей лунь нумеросул колектив ал ынтреприндерий «Электроточприбор» а адоптат о хотэрыре, каре не-а сервит дрепт програм де мункэ ши де луптэ ын ынтречеря сочиалистэ ын примул триместру ал анулуй курент. Узина ноастрэ продуче апарате електриче де маре екзактитате, плануриле сынт фоарте ынкэркате, дар реале. Базынду-не пе реализэриле колективулуй дин трекут ши луынд ка пункт де плекаре фондул ностру де аур — кадреле, ам гэсит резерве нечесаре пентру а лэржи границеле планурилор. Кяр де ла ынчепутул анулуй ам десфэшурат ынтречеря пентру спориря продукцией, а продуктивитэций мунчий, пентру ефичиенцэ ши рентабилитате. Организаря мунчий, десэвырширя мэестрией, ымбунэтэциря калитэций — ятэ че ам пус ла база ангажаментелор сочиалисте, пе каре ле ындеплиним ку сукчес, Не-ам ангажат, де екземплу, ка планул ануал сэ-л ындеплиним пынэ ла 21 дечембрие ши сэ продучем песте преведериле луй мэрфурь ын валоаре де 325 мий де рубле. Планул триместриал л-ам реализат ла 29 мартне, яр продукция песте план а конституит сума де 59 мий де рубле. Бинеынцелес, унул дин пунктеле нейтрале але ангажаментелор ноастре а фост спориря продуктивитэций мунчий. Не-ам ангажат, ка ла ачест ин • ТРЕЙ ЛУНЬ ДЕ МУНКЭ РОДНИКЭ.___________ • ПРОДУКТИВИТ АТЕ, ПРОГРЕС ТЕХНИК, ИНОВАЦИЙ._________________ ф СПОРУРЬ ЫМБУКУРЭТОАРЕ. диче сэ депэшим ку 9 проценте нивелул анулуй трекут ши дин контул луй сэ обцинем мажоритатя спОрулуй волумулуй продукцией. Ын компарацие ку примул триместру ал анулуй трекут продуктнвитатя мунчий а крескут ку 13 проценте, адикэ ам депэшнт ангажаментул. Не-ам ангт-чат сэ ычсушим ын анул ал дойля ал чинчйналулуй ноуэ типурь ной де агрегате. Доуэ типурь ле-ам ши ынсушит ын примул триместру, яр прегэтиря техникэ пентру валорифИкаря челорлалте есте ын плинэ десфэшураре. Ын дирекция промовэрий прогресулуй техник не-ам луат ынсэрчинаря сэ ымбунэтэцим калитатя проектелор ноилор диспозитиве, сэ елаборэм ши сэ ынтродучем ын! лрактикэ ун систем де дирижаре а калитэций мунчий. Ау фост елабораць индичий де евиденцэ а калитэций мунчий 'пентру тоате сервичииле, каре функционязэ ла узинэ. Лупта пентру ун режим де економие а енержией електриче ши а комбустибилулуй а дат де асеменя резултателе аштептате. Ын примул триместру ам реализат о економие де 24 мий де киловацьорэ, Ам економисит 70 тоне де комбустибил фацэ де ангажаментул ануал де 120 де тоне. Ау фост ындеплините ши кяр депэшите ангажаментеле привинд реализаря де экономии дин ынтродучеря ын практика а инвенциилор ши пропунерилор де рационализаре, а мэсурилор де органиэаре штиинцификэ а мунчий, а алтор пропунерь ши мэсурь организаториче ши штиинцифиче. Ын триместрул трекут с'ау букурат де атенция колективулуй ну нумай ангажаментеле привинд продукция, чи ши ачеля, пе каре ле-ам луат ын домениул ымбунэтэцирий кондицкилор де трай. Се термина лукрэриле пентру даря ын експлоатаре а уней базе де одихнэ ку 150 де локурь ла Маря Нягрэ, есте пе сфыршите аменажаря унуй терен де спорт, се прегэтеште пунеря ын функциуне а унуй комбинат ку 150 де локурь пентру копий. Ын фрунтя ынтречерий’ сочиалисте ын чинстя челей де-а 50-я аниверсэрь де ла формаря Униуний РСС пэшеск секцииле де асамбларе, де лэкэтушерие ши стампе. Ам вря сэ поменим кытевэ нуме де мунчиторь фрунташь ын ынтречеря сочиалистэ: лэкэтушул А. Тепляшкин, струнгарул М. Гьфляну, реглаторул С. Капелюшник, монтатоаря де радио А. Шаркова, лэкэтушул инструменталист В. Гавронский. Ангажаментеле адоптате ла ынчепутул анулуй сынт ын де ажунс де фундаментате ши ачаста не ындрептэцеште сэ афирмэм ку хотэрыре, кэ ритмул мунчий дин примул триместру ва фи пе виитор ши май актив. Деч, ангажаментеле вор фи реализате ши депэшите, не вом адуче контрибуция ла реализаря чинчиналулуй ал ноуэля. П. НУРКОВ, директорул асочиацией штнннцифиче де продукцие «Волна», А. ПРИЦЕПОВ, секретарул организацией де партид. ЫН ФОТОГРАФИЕ: С. КАПЕЛЮШНИК, реглатор ын секция де асамбларе а узиней «Элентроточприбор» дин Кишинэу. фрунташ ал мунчий комунисте, ел се букурэ де мултэ стнмэ ын колентив. Фото де С, Галперин. РЕЗУ1ТАТЕЛЕ МУНЧИЙ КИБЗУИТЕ Дестинате агрикултурий Пе адреса колхозурилор ши совхэзурилор дин Молдова согеск мереу ной ынкэркэтурь, дестинате агрикултурий. Нумай ын ултимеле доуэ зиле пе каля фсратэ де суд-вест ау сосйт зече вагоане ку трактоаре, де ла Лбов ау венит 12 вагоане ку машинь агриколе ши патру вагоане ку комбустибил. Мулте ынкэркэтурь пентру камлания семэнатулуй екепедиязэ ши феровиарий молдоаень. Ын ултимеле доуэ лунь ау плекат ын Белерусия песте чинч мий де вагоане де фэинэ де вар пентру тратаря солурилор ачиде. Трудиторий маЖиетралелср де оцеп дин републикэ ау транспортат ын примул триместру ал анулуй ал дойля ал чинчиналулуй песте 200 мий тоне де грыне, чирка 165 мий тоне де ынгрэшэминте, 612 вагоане де машинь агриколэ. (Кор. АТЕМ). ЫН ЗБОР - „ИНТЕРКОСМОС-6" 99 Ын конформитате ку про'рамул де колабораре ал цэридор сочиалисте ын дометнул черчетэрий ши фолоснрий спаииулуй ко'смик ын жопурь пашниче, ла 7 априлие 1972 а фост лансат ын Униуня Советикэ сателигул артифичиал ал Пэмынгулуй «Интеркосмос-6». Спутникул а фост пласат пе о орбитэ ку параметрий: — депэртаря минимэ де ла супрафаца Пэмынтулуй (ла перийсеу) — 203 километри: — депэртаря ■ максимэ де ла супрафаца Пэмынтулуй (ла " апойеу) — 256 километри: — периоада цнициалэ де ротацие — 89 минуте: —■ ынклинаря-орбцтей —- 51.8 граде. Спутникул «Интеркос- КОМУНИКАТ АЛ АЖЕНЦИЕЙ ТАСС мос-6» есте дестинат студиерий: — партикулелор радиацией космиче примаре ку о енерзйие де 1012—1013 електроноволц; — композицией кимиче шиспектрулуй енерйсетик ал разелор космиче ын домениул енерйгаилор .ыналте; — партикулелор метеориче дин спациул космик чиркумтерестру., Пентру ефектуаря черчетэрилор радиацией космиче . примаре ла бордул спутннкулуй ау фост инсталатё: ун блок ку емулсие фотографикэ-ши- ун калориметру де ионизаре ку о греутате, тоталэ де 1.070 килограме, фа-брикате ын, Униуня Советикэ пе база уней сарчинь техниче, елаборате де спечиалишть дин Република Популарэ Унгарэ. Република Популарэ Монгола, Републнка Популарэ Полонэ. Република Сочиалистэ Ромыния, Униуня Советикэ ши Република Сочиалистэ Чехословака. Афарэ де аста, ла бордул спутникулуй есте инсталат ун комплекеде апарат? пентру студнсря субстанцей *метс.орнче, елаборат ши фабрикат ын комун де Република Популарэ Унгарэ, Униуня Советикэ ши Република Социалиста Чехословака. Дупэ дателе информациилор телеметриче, апарата. жул штйинцифик, ннстадат ла бордул спутникулуй, функционязэ нормал. Талентул ши куноштинцеле— ын служба нородулуй Маештрий културий дин цара ноастрэ консидерэ, кэ датория лор де чинсте есте де а фи ын примеле рындурь але конструкторилор комунизмулуй. Партичипанций ла консфэтуиря лукрэторил о р културий ши артей д и н РСФСР, каре ла 7 априлие шь-а континуат лукрэриле ын Сала Колоанелор а Касей синдикателор, ау ворбит деспре ыналтеле лор ындаторирь фацэ де партид ши нород. Ораторий, каре ау луат кувынтуд ын дезбатериле асупра рапортулуй мшшетрулуй културий ал РСФСР Н. А. Кузнецов «Ридикаря ро.лулуй институциилор де културэ ши де артэ ын едукация комунистэ а оаменпд-ор мунчий ын лумина хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС», ау менционат, кэ о сарчинэ примордиалэ есте прегэтиря ку сукчес пентру сэрбэтоаря ынтрегулуй пород — чя де-а 50-я аниверсаре а формэрий Униуний РСС. Де ун маре ажутор пентру дезволтаря ку сукчес а прочесулуй де креацие есте хотэрыря КЧ ал ПКУС «Ку привире Ла критика литерарэ ши артистикэ». Ла лукрэриле консфэтуприй ау луат парте П. Н. Демичев, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС, М. С. Соломенцев, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прешединте ал! Совстулун Миништридор ал РСФСР. (Кор. ТАСС). ш.1Пт_..г| 15 апрдежше —• минул кошуниет ЫН ЫНТЫИПИНАРЯ СЭРБЭТОРИН МУНЧНЙ «15 априлие требуе сэ фие 0 адевэратэ сэрбэтоаре а мунчий комунисте!» — о плакардэ ку ачастэ кемаре поате фи вэзутэ ын секцииле ши лаборатоареле узиней електромеканиче «Владимир Ильич» дин Москова, Колективул куноскутей ынтреприндерь ва продуче чирка 100 де мотоаре електриче, 200 де машинь електриче де спэлат руфе, зечь де женератоаре, стаций електриче мобиле, агрегате де сударе пентру агрикултурэ ши алте продусе електротехниче — ын тотал ын сумэ де 200 мий де рубле. Мулць мембри ай колективулуй вор партичипа ла буна аменажаре а скверурилор, а териториулуй узиней, а теренурилор дин журул каселор де локуит ши кэминелор. Песте 170 мий де оамень ай мунчий дин Душанбе, апроапе фиекаре ал дойля локуитор ал капиталей Таджикистанулуй, вор луа парте ла суботник. Ей вор да продукцие ын сумэ де 1 милион 200 мий де рубле. Песте 300 мий метри де цесэтурь ва да комбинатул де текстиле, 250 де апарате — узина де фрижидере. «Пентру сэрбэтоэря мунчий комунисте тотул есте гата!» — асеменя рапоарте се примеск де ла ынтреприндериле ши шантиереле де конструкций дин Ашхабад. Тоате колективеле дин капитала Туркменией вор лукра ку материиле приме, комбустибилул ши енержия електрикэ економисите. Петролиштий дин републикэ промит сэ тримитэ пентру прелукраре о кантитате маре де комбустибил ликид, екстрас ын ачастэ зи песте план. Ун милион ши жумэтате де минерь, металуржишть ши конструкторь дин режиуня Кемерово вор луа парте ла сэрбэтоаря мунчий. Дупэ кэлкуле прелиминаре, ей вор ындеплини лукрэрь ын сумэ де чирка 9 милиоане де рубле. Минэрий Кузбасулуй вор екстраже 400 мий тоне де кэрбуне. Оамений мунчий дин режиуне проектязэ сэ верее ын фондул чинчиналулуй апроапе 1,5 милиоане де рубле. Ла Владивосток конструкторий вор ынэлца ной масиве де касе де локуит, хотелул «Океан», о касэ а тинеретулуй, пошта чентралэ, ун универсал, о фабрикэ де продусе де панификацие, доуэ школь медий ши алте обьекте. Ын ораш вор фи ындеплините лукрэрь де конструкцие ши монтаж ын сумэ де чел пуцин 130 мий де рубле. Колективеле ынтреприндерилор дин цинутул Алтай вор да продукцие ын сумэ де 5 милиоане де рубле, инклусив 60 де трактоаре ку шениле, 135плугурь, зечь де мотоаре, мулте цесэтурь, апарате де радио, мэрфурь де консум популар. Се ва вэрса ын фондул чинчиналулуй песте ун милион де рубле, кыштигате ын зиуа суботникулуй. (ТАСС), А. К, Кустодов, локциитор ал министрулуй индустрией мобилен ши де прелукраре а лемнулуй ал РСС Молдовенешть, а комуникат кореспондентулуй аженцией АТЕМ, кэ рапоарте деспре прегэтиря пентру суботник с'ау примит де ла тоате фабричиле ши комбинателе. Ла фиекаре лок де лукру с’ау креат кондицииле пентру а атинже ын ачастэ зи чя май ыналтэ продуктивитате а мунчий: с’а акумулат кантитатя нечесарэ де пьесе, материале, скуле. Ла суботникул комунист вор партичипа Ын тоате колективеле де мунк» днн царэ аре лок тречеря ын ревистэ а прегэтирий пентру суботникул комунист. Се калкулязэ ку грижэ резервеле ши поеибилитэциле, ка ын ачастэ зи фиекаре ом сэ лукрезе кыт май продуктив. ын тотал чирка 9.000 де оамень. Ымпреунэ ку мунчиторий ку експериенцэ вор лукра ветераний, каре ау трекут ла одихнэ бинемеритатэ. Мулць инжинерь ши техничиень вор лукра ла машиниле-унелте ши линииле- де конвейер. Штабуриле ынтреприндерилор пентру организаря суботникулуй ау авут грйжэ ну нумай де креаря кондициилор пентру преынтымпинаря чёлор май неынсемнате стационэрь непродуктиве але инсталациилор. Ла фабрика де мобилэ No 2 дин Кишинэу, бунэоарэ, с'а йроектат. ка лупэ терминаря суботникулуй сэ айбэ лок о адунаре солемнэ. Аич вор фи анунцате резултателе сэрбэторий мунчий, вор фи сэрбэториць фрунташий ын продукцие, ун труп де ученичь вор фи примиць ын рындуриле мунчиторилор. Ла фабрика No 1 с’а креат ун чентру де пресэ, каре ва информа регулат колективул деспре мерсул ындеплинирии ангажаментелор де кэтре дифериць мунчиторь, де кэтре бригэзь ши секций. Дупэ калкуле прелиминаре, колективеле продукэторилор де мобилэ дин Молдова вор да ын зиуа суботникулуй продукцие ын сума де ун сферт де милион де рубле. Конвейереле фабричилор ши комбинателор вор да чел пуцин 60 де гарнитурь «Аурика», «Нистру», «Тинереце», «Белчанка», 250 дулапурь пентру хайне, 300 де диванурь-пат ши мулте алте продусе. О треиме дин продукцие ва фи фабриката дин материалеле економйсите. Продукэторий де мобилэ вор трансфера ын фондул ындеплинирий ынаинте де термен а чинчиналулуй вре-о 60 мий де рубле. КОМРАТ. |Кор. АТЕМ). Оамений мунчий дин район се прегэтеск сэ ынтымпине суботникул комунист унионал ка о маре сэрбэтоаре а мунчий, Фиекаре штие де п.е акум че аре де .факут ын ачастэ зи. Бунэоарэ, 340 де конструкторь де ла колоана меканизатэ мобилэ No 75 вор лукра ын зиуа «сымбетей роший» ла конструиря нодулуй де телекомуникаций, пэрций а доуа а фабричий де улеюрь етериче дин орэшелул Вишньовка, а корпулуй принчипал де продукцие ал фабричий де ковоаре ши ла алте обьекте. Челе песте доуэ мий де рубле, кыщтигате ын кадрул суботникулуй, конструкторий ле вор вэрса ын фондул чинчиналулуй. Ла 15 априлие вор еши ла локуриле лор де лукру мунчиторий секцией де морэрит, де нутрецурь комбинате ши де калибраре але комбинатулуй де продусе череалиере. Ей ау хотэрыт сэ продукэ песте 100 тоне де сэмынцэ де калитате супериоарэ, фэинэ ши нутрецурь комбинате. Мунчиторий де ла секторул де експлоатаре а друмурилор No 11 вор кыштига ши вор вэрса ын фондул ынкеерий ынаинте де термен а чинчиналулуй чел пуцин 6 мий де рубле. Ей вор репара о мие де метри патраць де друмурь. Урмынд инициатива крескэторилор де сфеклэ дин районул Рыбница ЫНЧЕПУТУЛ БУКУРЗ Кореепондентул ностру л-а 1ругат,1хе'тов.'Ф. И. Тагадюк, шефул дирекцией аг' риколефайоналб' дин-Дрокия, сэ повесгяскэ, че екоу а гэсит ын район адресаря култиваторилор де сфеклэ .дин Рыбница. -ф Ын.- ачеете зиле, — енуно Фьодор’Иванович, — адресаря рыбниценилор се '"дискуггэ ын тоате господэрииле агриколе. Инициатива лор е сусцину-тэ претутиндень. Тоате господэрииле ышь ревэд ангажаментеле иречеденте ши се ориентязэ спре кэпэтаря унор роаде май марь. Астфел, колхоэуриле «Заветы Ленина», «Горький», «Советская Молдавия» ши «Котовский» вор опта; пентру а общгае чел пуцин кыте 360 чентнере де шдэчинь дулчь ла хектар. Яр плугарий дин колхозул «Мичурин», дрепт рэспунс ла адресаре, ау хотэрыт сэ обцинэ ну май пуцин де 400 чентнере ла хектар. Индичь ши май ыналць ышь скицязэ мембрий уцор,колективе ' апарте. Бригада комунистулуй Николай Алексеевич Гуду дин колхозул «Мичурин», кавалер ал ординулуй Ленин ши делегат ла Конгресул ал* ХХ1У-ЛЯ ал Г1КУС, спре екземплу, а. декларат: «Оусцинем унаним инициатива патриотикэ а култиваторилор де сфеклэ‘дин районул Рыбница ши не ангажэ.м сэ крештем ын анул ачеста кыте 420 чентнере де пе фиекаре дин челе 140 хектаре». О роадэ де 430 чентнере ла хектар тинд сэ кряскэ ын ан.ул де фацэ мембрий бригэзий луй Николай Касьянович Пушней дин колхозул «Заветы Ленина». — Ла ора актуалэ, — кон-, тинуэ тов. Тагадюк, — ынтряга супрафацэ де 10 мий 275 хектаре, превэзутэ центру сфеклэ, есте де акум ынсэмынца/гэ. Сэмынца, фиинд калибратэ дин тимп,' а фост ынтродусэ ынтр’ун сол бине прегэтит, дупэ чей май бунь п>ремергэторь. Тот одатэ, пе ынтряга супрафацэ с’а ынтродус, ымпреунэ ку сэмынца, ши комплексуя нечесар де ынгрэшэминте минерале. Ши ынкэ чева: пе о супрафацэ де 6 мий хектаре ау фост апликате ербичиде. Дупэ пзреря ноастрэ, ам пус о база бунэ уней роаде марь де сфеклэ. Оамений мунчий дин районул ностру ышь вор депуяе ши де- акум ынаинте тоатэ стэруинца центру а-шь реализа ыналтеле ангажаменте, прегэтинд астфел ун кадру деетойник апропиятулуй жубилеу де 50 де ань де ла формаря Угаиуний РСС. ЫНТЫЛНИРНЛЕ ЛЕ ЛЯ БАГДАД, 6 априлие. (Кор. спеч. ТАСС). Азь дупэ амязэ кондукэторул делегацией де партид ши гувернаментале советиче А. Н. Косыгин, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Прешединте ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, а фэкут о визита луй Ахмед Хасан Бакр, Секретар Женерал ал Кондучерий рейшонале а Партидулуй ренаштерий сочиалисте арабе дин Ирак, Прешединте. ал Консилиулуй командаментулуй револуцией дин Република Ирак. А авут лок де асеменя о ынтреведере а луй А. Н. Косыгин ку Саддам. Хусейн, локциитор ал Секретарулуй Шенерал ал Кондучерий рейионале а Партидулуй ренаштерий сочиалисте арабе дин Ирак, локциитор ал Лрешединтелуй Консилиулуй командаментулуй револуцией дин Република Ирак. Ла ачесте ынтылнирь ау асистат мембрий делегацией де йартид ши гувернаменгале советиче ши алте персоане офичиале. Ын тнмпул конворбирнлор, каре с’ау десфэшурат ынтр’о атмосферэ калдэ, приетеняскэ, а авут лок ун скимб де пэрерь ывтр’о серке де проблеме, че презинтэ интерес пентру амбёле пэрць. Май ынаинте кондукэторул делегацией де партид ши гувернаментале советиче а депус о короанэ де флорь ла мормынтул Солдатулуй некуноскут дин Багдад. Сара президентул * Републичий Ирак Ахмед Хасан Бакр а дат о масэ ын чинстя делегацией-де партид ши гувернаментале советиче. БАГДАД, 7 априлие. (ТАСС). Делегация де партид ши • гувернаменталэ советийэ, ын фрукте ку А. Н. Косыгин, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Прешединте ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, а плекат астэзь- де да Багдад,, ындрёйтынду-се спре Румейла де Норд, .унде ва партичипа ла фестивитэциле ку прилежул дэрий ын експлоатаре а примулуй маре комплекс петролиер. национал-де екстракцие а петролулуй, конструит ку ажуторул екрномик ши техник ал: Униуний Советиче.