Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/205-230)

1972-09-27 / nr. 227

Ч > > ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТРАТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газете апаре де ла 1 май 1924 No 227 (11908) Меркурь, 27 септембрие 1972 Прецул 2 коп. А ГРИКУЛТУРА бине дезволтатэ есте о парте органика а базей технико-материале а комунизмулуй, о кондицие нечесарэ пентру ридикаря рапидэ а нивелулуй де трай ал нородулуй. Конформ хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, ын актуалул чинчинал се преведе о спорире ынсемнатэ а продукцией агриколе. Волумул тотал ал инвестициилор ын агрикултурэ се чифрязэ ла апроапе 129 милиарде де рубле — ку 47 милиарде май мулт декыт ын чинчиналул пречедент. Ын маря луптэ а ынтрегулуй нород пентру креаря унуй белшуг де продусе алиментаре ышь адуче апортул ши деташаментул де оамень ай мунчий дин секторул зоотехник. Ын фаца лор е пусэ сарчина де а спори континуу нумэрул ши а ридика продуктивитатя анималелор, а спори консидерабил продукция де карне, лапте, оуэ, лынэ ши де алте продусе анималиере, а редуче келтуелиле ши а микшора прецул де кост ал продукцией; а мэри рентабилитатя сехторулуй зоотехник. Резолваря ку сукчес а ачестор сарчинь депинде ын маре мэсурэ де нивелул де меканизаре а фермелор, де ынзестраря лор ку техника нечесарэ, де фелул кум е мынуитэ ачастэ техника. Ын господэрииле агриколе дин република ноастрэ с’а фэкут мулт пентру а ликида рэмынеря ын урмэ а секторулуй зоотехник. Ау фост конструите ной ферме комплексе ку меканизаря прочеселор де продукцие ши а прелукрэрий нутрецурилор, ау фост меканизате прочеселе греле де мункэ ын зечь ши суте де ынкэперь, конструите май ынаинте, с’ау луат мэсурь де реглементаре а плэций мунчий крескэторилор де вите. С’ау доведи г а фи ыналт продуктиве ши рентабиле ноиле ынтреприндерь спечиализате интерколхозниче де ынгрэшаре а вителор дин кадрул Асочиацией републикане «Межколхозоткорм». Даторитэ мекани- ФЕРМЕЛОР ДЕ ВИТЕМЕКАНИЗАРЕ КОМПЛЕКСЭ зэрий комплексе ши фолосирий техноложией индустриале де ынгрэшаре а вителор, аич ла продучеря унуй чентнер де карне де порк се келтуеск апроксиматив де 10 орь май пуцине ресурсе де мункэ декыт ын колхозурь, яр ла продучеря унуй чентнер де карне де витэ — де трей орь. Е редус ку мулт ши нумэрул де мунчиторь, че десервеск ачесте комплексе, а крескут мэестрия лор професионалэ. Ын ачесте ынтреприндерь ышь депун труда операторь ши меканизаторь де ыналтэ калификацие, прегэтиць ын совхозурь-техникумурь ши ын школь професионале-техниче. Сэ луэм, де екземплу, комплексул интерколхозник де ынгрэшаре а порчилор дин Теленешть, дат ын експлоатаре ку дой ань ын урмэ. Аич тоате прочеселе —-хрэниря ши адэпаря анималелор, курэцитул ынкэперилор—сынт меканизате ши аутоматиэате. Дирижаря се ефектуязэ ку ажуторул инсталацией де телевизиуне. Анул трекут комплексул а адус ун бенефичиу де 1 милион 800 мий де рубле, яр ын прима жумэтате а анулуй курент — ун милион де рубле. Конформ планулуй, ын чел де-ал дойля ан ал чинчиналулуй урмау сэ фие ынгрижиць ла вре-о 18,5 мий де порчь, греутатя медие а фиекэруя фиинд де 124 килограме. Ын опт лунь ау фост де акум скошь де ла ынгрэшаре песте 15 мий де порчь. Дакэ май ынаинте фиекаре колхозник ынгрижя де 100—150 де капете, апой аич ун мунчитор аре грижэ де 2.000 де анимале. Ын фиекаре 24 де оре комплексул дин Телгнешть продуче шасе тоне де карне де порк. Прецул де кост ал унуй чентнер де карне ну депэшеште 63—65 де рубле; ляфа мунчиторилор алкэтуеште май пуцин де 5 проченте дин прецул де кост ал продукцией фацэ де 30 проченте де май ынаинте. Районул Теленешть а реализат де акум планул ануал де вынзаре а кэрний ла стат; 80 де проченте дин карня де порк вындутэ е продусэ ла ачест комплекс интерколхозник. Е ыналт нивелул де меканизаре ши аутоматизаре а прочеселор де мункэ ши ла комплекселе интерколхозниче дин Данко, районул Котовский, «Победа», районул Фэлешть, ши ла мулт? алте ынтреприндерь интерколхозниче. Пот фи менционате ши мулте ферме колхознице де вачь ши де порчь, де пэсэрь ши де ынгрэшаре а вителор марь корнуте, ын каре мажоритатя лукрэрилор (мулсул вачилор, препараря ши дистрибуиря храней, курэциря ынкэперилор ши адэпаря вителор) се фак ын мод мсканизат. Да оаре ын тоате колхозуриле ши совхозуриле е редусэ ла минимум мунка мануалэ ын секторул зоотехник? Спре регрет, рэспунсул е негатив. Ынкэ мулць кондукэторь де господэрий, спечиалишть ну акордэ атенция кувенитэ меканизэрий комплексе а фермелор де вите, се ымпакэ ку фаптул, кэ мулсул вачилор, дистрибуиря нутрецурилор, курэциря граждурилор ши алте лукрэрь се фак ын мод мануал. Ка урмаре, е жоасэ продуктивитатя мунчий, е пря маре прецул де кост ал продукцией анималиере. Ну сынт фолосите дин плин меканизмеле ла фермеле де вите дин колхозул «XXII съезд КПСС», районул Лазо, принтре каре 35 дин челе 47 агрегате пентру мулсул механик ал вачилор. Ачеяш старе е ши ын алте колхозурь дин ачелаш район. Орь сэ луэм совхозул-фабрикэ «Лозова» ши колхозул «С. Лазо» дин районул Ниспорень. Аич с’ау келтуит о мулциме де мижлоаче пентру прокураря агрегателор «Пипилина», прекум ши а алтор инсталаций. Дар, дин пэкате, техника, де каре диспун фермеле, ну се фолосеште дин плин. Ла Лозова, бунэоарэ, скоатеря гуноюлуй ла ферма де вачь се фаче ын мод мануал, некэтынд ла фаптул, кэ есте инсталат ун транспортор меканик. Л а меканизаря прочеселор греле де мункэ ын секторул зоотехник ун рол де самэ ле ревине филиалелор районале але Асочиацией «Молдсельхозтехника». Дар ынкэ ну претутиндень ачесте филиале ышь ындеплинеск кум требуе мисиуня. Дин вина спечиалиштилор де ла филиала «Молдсельхозтехника» дин Криулень мулте лукрэрь плэнуите пентру анул де фацэ де колхозурь привитор ла меканизаря фермелор ау рэмас доар пе хыртие. Сынтем ын праг де ярнэ, дар ын мулте колхозурь ынкэпериле фермелор ынкэ ну-с репарате, ну сынт пусе ын функциуне мулте утилаже, мените сэ редукэ мунка мануалэ, ынкэ ну претутиндень сынт креате кондицииле нечесаре де мункэ ши одихнэ пентру лукрэторий де ла ферме. Меканизаря комплекса а секторулуй зоотехник, апликаря ын продукцие а техноложией ной, а формелор прогресисте де организаре а мунчий е о сарчинэ примордиалэ, каре чере атенцие зилникэ дин партя кондукэторилор де господэрий, организациилор де партид, Советелор де депутаць ай оаменилор мунчий. Дар а меканиза ши аутоматиза прочеселе де лукру ла ферме ынкэ ну-й тотул. Ачесте меканизме, машинь ши утилаже чер а фи мынуите ши дирижате ку причепере. Деч, одатэ ку ефектуаря лукрэрилор де меканизаре, требуе сэ прегэтим ши кадре калификате де операторь, де електричиень ши меканизаторь, сэ авем 1рижэ де перфскционаря професионалэ а крескэторилор де анимале. Ку зи че трече ын колхозурь ши совхозурь се десфэшоарэ тот май ларг ынтречеря сочиалистэ пентру ынтымпинаря дестойникэ а слэвитулуй жубилеу — 50 де ань де ла формаря Униуний РСС. Стау ла вахта де мункэ ши лукрэторий дин секторул зоотехник. Нэзуинца фиекэруя е сэ-шь ычдеплиняскэ ку чинсте ангажаментул луат, сэ асигуре вителор ун ернат калд ши сэтул, сэ-шь адукэ апортул ла креаря унуй белшуг де продусе пентру популацие ши де материе примэ пентру индустрия цэрий. I Д Е ЫН АЧЕЛАШ Ф РОНТ М УНКЭ С’а ынчепут реколтаря орезулуй пе плантацииле господэриилор дин Кубан. Лукрязэ 2.500 комбайне ши 1.300 сечерэторь. Ку сукчес се десфэшоарэ стрынсул орезулуй ын колхозул «Калинин», районул Красноармейск. ЫН ФОТОГРАФИЕ: комбайнерий (де ла стынга ла дряпта) Борис ТРОЯН, Пьотр КОВАЛЕНКО ши Александр ЛИПИН — фрунташий реколтэрий. Фото де К. Тарусов. Фотокроника ТАСС. Роадэ фэрэ пречедент БАРНАУЛ, 26 септембрие. (Кор. ТАСС). Меканизаторий дин цинутул Алтай ау терминат астэзь сечеришул череа/лелор пе ал патруля милион де хектаре. Доуэ трв1имь дин че~ реалеле сечерате ау фост треерате. Елеватоареле ди1н цинут я у зилнин ын примире 120 мий тоне де череале. ДОУЭ НОРМЕ ПЕ ЗИ Кулегэтоаря де бумбак Байрамгул Аширова дин колхозул «Искра», районул Куня-Ургенч, режиуня Ташауз, ну пэрасеинте плантация фэрэ сэ фи ынде* плин'ит доуэ норме. Анул трекут еа а стрынс ын тимпул сезонулуй 13 тоне де «аур ал>б». Ын тоамна анулуй курент нумеле ей а девенит дин ноу кун осекут ын ынтряга ре?жиуне. Байрамгул а фост инициатоаря ынтречерий, пентру ка фиекаре колхозника сэ стрынгэ ын курсул сезонулуй 15 тоне де бумбак. Ын ынтречеря пентру ремолта де 12—15 тоне де бумбак ын тим пул сезонулуй я у парте мий де колхознике дин режиуне. (Кор. ТАСС). Ташауз. Картофь песте план Апронсиматив 5.000 де комбайне, де машинь де сэпаре дои с о рта ре а картофйлор, зечь де мий де оамень партичипэ ла сэпаггул картофйлор ын реЖиуня Брянск. Фолосинд фиекаре о.рэ де време бунэ, а грину л торий спореск ритмул лукрулуй. Ла пунктеле де речепцие с’ау примит де акум песте 280 мий тоне де картофь. Мулте колхозурь ши совхозурь ау реушит ын скурт тимп сэ термине сэпатул туберкуле лор, ау ындеплинит план у,риле де колектаре а продукцией ши вынд акум статулуй продукцие песте план. Ын сателе ши орэшелеле мунчиторешть с’а десфэшурат акизиционаря картофйлор де присос де ла популацие. Кооператорий ау колектат де акум песте 20 мий тоне де картофь. (Кор. ТАСС). Брянск. Ж---------------------------------------------------------------------- Пилда ероилор е сусцинутэ Акум кыцьва ань се консидера ун рекорд сэ сечерь пе скимб о сутэ хектаре де грыу ку сечерэтоаря де зече метри. Акум суте де меканизаторь дин Казахстан обцин ачест лукру ын фиекаре зи. Ей с’ау ынвэцат сэ лукрезе ын фелул ачеста де ла фрунташий сечеришулуй — Константин Белений ши Иван Сибиряк, Ерой ай Мунчий Сочиалисте. Примул а венит ла сечериш дин Украина. Агрикулторий дин Кокчетав ыл куноск де май мулць ань. Де трей орь а фост ел аич. Ши ын фиекаре сезон а ешит ынвингэтор ын ынтречеря сочиалистэ а меканизаторилор совхозулуй «Салкынколский». Ын ачесте зиле, ка ши май ынаинте, пе комбайнул луй флутурэ стягул пурпуриу ал фрукташулуй. Ынчепынд стрынсул полоайселор, ел дешартэ де кыте 40—45 орь пе скимб бункеруя комбайнулуй. Шоферий абя избутеск сэ каре гыул ла фэцаре. Ын сезонул трекут К. Белскин а треерат 970 тоне де череале. Ангажаментул луй актуал есте де 1.000 де тоне. Иван Сибиряк мунчеште пе масивуриле совхозулуй вечин — «Чистополский». Ел л-а кемат ла ынтречере пе веститул комбайнер украинян ши шь-а фиксат ачелаш обьектив де 1.000 де тоне. Пентру локуриле де пе аич роада есте минунатэ. Кантитатя де череале треератэ ажунЖе ла 14—16 чентнере де боабе ла хектар. Дар реколтатул ну-й де лок ушор: время нестабилэ креазэ педичь. Дин каузэ кэ грыул с’а копт тырзиу, ейшт фоарте лимитате терменеле сечеришулуй. Деачея меканизаторий каутэ сэ ну пярдэ нич о клипэ дин тимпул прециос, яу тоате мэсуриле сэ превинэ пердериле дин роадэ. Пе кымпуриле реЯшуний Кустанай — принчипалул грынар ал Казахстанулуй — комбайнерий урмязэ пилда луй Жансултан Демеев, Ероу ал Мунчий Сочиалисте дин совхозул «Павлов». Ел ши мембрий звеноулуй сэу ау треерат де акум 15 мий де чентнере де череале. Зилеле ачестя Ж. Демеев а рэспунс ла , скрисоаря луй Дурман Дарибаев дин совхозул «Катайский» ал рейшуний вечине Курган, каре л-а кемат ла ынтречере. Меканизаторий Казахстанулуй ши комбайнерий дин Федерация Русэ, Украина, Белорусия, Молдова ши дин алте републичь фрэцешть, каре ле дау ажутор, стрынг полоаАеле де череале де пе чел де-ал 13-ля милнон де хектаре. Мий динтре ей сынт пе кале сэ-шь ындеплиняскэ ангажаментеле сочиалисте. (Кор. ТАСС). - Ла узина до рулменць дин Саратов се реализязэ лукрэрь марь де реконструкцие. Модернизаря секциилор, ынтродучеря унор методе ной технолоЖиче вор да посибилитатя де а спори консидерабил волумул продукцией. Ын секция дс шлефуире ау фост монтате машинь перфекте, каре пот реализа симулта-н доуэ операций. Продуктивитатя мунчий колективулуй секцией а крескут ку мулт. ЫН ФОТОГРАФИЕ: реглорул И. А. ТКАЧЕНКО урмэреште кум лукрязэ ноиле утилаже. Фото де Ю. Набатов. Фотокроника ТАСС. УН ФРУМОС КАДОУ ПЕНТРУ ЖУБИЛЕУ ФЛОРЕШТЬ, 26 септембрие. (Кор. АТЕМ). Трудиторий колхозулуй «Киров» ау рапо-ртат ындеплиниря планулуй де вынзаре а културилор череалиере кэтре стат. Ей ау депозитат ын хамбареле Патрией 1.050 тоне де грыне—ку 420 тоне май мулт декыт преведе планул. Организация де партид, кондучеря ши спечиалиштий господэрией дин примеле зиле але реколтатулуй ау ындрумат ку причепере лукрэриле, мобилизынд пе колхозничь ла ындеплиниря сарчиний лор. Прима бируинцэ с’а обцинут ын зилеле реколтэрий грыулуй де тоамнэ. Ку тоате кэ кондицииле метеоролойсиче ерау греле, сечеришул а декурс ын мод организат ши ла ун ыналт нивел калитатив. Колхозул а стрынс кыте 33,3 чентнере де грыу де тоамнэ ла хектар. Анастаса дат путница де а винде статулуй 384 тоне де череале де елитэ, динтре каре 274 тоне — песте преведериле планулуй. Рэспунзынд црин фапте ла кемаря патриотикэ а трудиторилор дин районул Суворов, плугарий ын скурт тимп ау предат песте 600 тоне де пэпушой-грэунце, депэшинд ку мулт сарчина де план. Чел май мулт с’ау дистинс ын зилеле реколтатулуй комуништий - бригадирий Михаил Крышмар, декорат ку ординул Ленин, ши Аксентий Арич, меканизатор ку експериенцэ, Василий Курошу, Андрей Гуцан, Николай Лунгу, Леонид Балан, шоферий' Леонид Гындей, Василий Ботнарюк, Георгий Ротарь, Георгий Геря. Пе огоареле господэрией се термина акум реколтаря рэсэритей, пэпушоюлуй, сфеклей де захэр, се десфэшоарэ организат семэнатул културилор де тоамнэ. Плугарий ышь консакрэ сукчеселе ын мункэ жубилеулуй де о жумэтате де секол ал Униуний РСС. Н. В. Подгорный л-а примит пе амбасадорул РДВ Ла 26 септембрие Н. В. Подгорный, мембру ал Бироулуй политик ал КЧ ал ПКУС, Прешединте ал Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, а примит ла Кремлии пе Во Тхук Донг, амбасадорул РДВ ын Униуня РСС. А авут лок о конворбире, каре а декурс ынтр’о атмосфера кордиалэ ши приетеняскэ. (ТАСС). Конворбире ла А. Н. Косыгин Ла 26 септембрие ПрешедИнтеле Советулуй Миииштрвлор ал Униуний РСС А. Н. Косыгин л-а примит ла Кремлии пе президентул бэнчий де стат франчезе «Креди лионне» Ф. Блок-Лене ши а авут ку ел о конворбире приетеняскэ. Ын кадрул конворбирий ау фост дискутате кестиуниле привинд старя релациилор економиче совето-франчезе ши посибилйтэциле лэрйшрий лор. * ФРУНТАШИЙ СЕЧЕРИШУЛУЙ Агрикулторий дин цинутул Красноярск ау треерат грынеле де пе примул милион де хектаре. Ачаста есте апроапе жумэтате дин ынтряга супрафацэ реколтатэ. С’а выйдут статулуй май мулт де 600 мий тоне де череале. Греу кынтэреште акум спикул пе лануриле сибериене. Ел траэЬе греу ла кынтар ши ын сенсул директ, ши ын сенсул фигурат ал кувынтул-уй. Роада ымбелшугатэ се реколтязэ греу дин причина времий реле. Дар, ын чуда ей, агрикулторий дин цинутул Красноярск сынт пэтруишь де хотэрыря де а депозита ын хамбареле Патрией песте 1,5 милиоане тоне де череале — о кантитате ку мулт май маре декыт преведе планул. О пилдэ пентру тоць есте мэестрия ши експериенца, де каре дау довадэ 18 динтре чей май бунь тракториштьмашиништь ай цинутулуй, кэрора зилеле трекуте ли с’а конферит титлул де меканизаторь емериць ай агрикултурий дин републикэ. Унул дин ей — Борис Нейверт ши "звеноул, кондус де ел ын совхозул «Караггузский», ау терминат реколтатул ши ау ынчепут сэ-й ажуте пе вечинь. Меканизаторул фрунташ а треерат де акум 5.000 чентнере де череале. Красноярск. (ТАСС). ЫН 4 ЗИЛЕ ДЕ ЛУКРУ Глия е дарникэ фацэ де плугарий дин колхозул ностру. Ын анул де фацэ ам реколтат, бунэоарэ, кыте 45,3 чентнере де грыу де тоамнэ ын медие ла хектар. Е дарникэ, деоарече плугарий ый поартэ де грижэ, о тратязэ ку ынгрэшэминте, о ынтрецин ын старе куратэ. Ануме респектэрий тутурор черинцелор агротехничий ынаинтате се датореште родничия огоарелор. Лупта пентру спориря роадей ла хектар а пэйоаселор континуэ. Ынтряга супрафацэ де 384 хектаре, каре урма с’о ынсэмынцэм ку грыу де тоамнэ, а фост прегэтитэ дин тимп. Дрепт премергэторь ау фост алешь мазэря, ербуриле мултиануале ши де ун ан ши алте културь де нутрец. Семэнатул л-ам ынчепут ын челе май буне термене. Нумай де патру зиле де лукру ау авут невое челе шасе агрегате пентру а дуче ла бун ефыршит ачастэ камлание импортантэ, рэспунзынд астфел прин фапте конкрете ла инициатива плугарилор дин колхозул «Советский пограничник», районул Вулкэнешть. Ау мунчит бине ла семэнат меканизаторий тт. М. Воляк, А. Руснак ш. а., каре-шь депэшяу консидерабил сарчиниле де скимб. Тот одатэ требуе де менционат, кэ ей ау прегэтит бине техника, лукру, де каре а депинс десфэшураря организатэ а семэнатулуй. Ын сол ау фост ынтродусе нумай семинце де прима класэ де союриле ыналт родитоаре «Кавказ» ши «Одесская-51». Одатэ ку сэмынца ау фост ынтродусе ши ынгрэшэминте минерале. Астфел колхозничий ноштри ау пус о база трайникэ роадей анулуй виитор. А. ГАНДЗИЙ, прешединтеле колхозулуй «50 лет Октября», районул Бричень. -Я Штафета белшугулуй Ку зече зиле ын урмэ лануриле де пэпушой але колхозулуй «К. Маркс», районул Стрэшень. каре окупэ о супрафацэ де 500 хектаре, ерау ынкэ неатннсе. Яр азь доуэ треимь ыс де акум реколтате. Чинч агрегате лукрязэ ын труп. — Пентру реколтаря пэ« пушоилор, — зиче секретарул организацией примаре де партид тов. Ф. Максим, — не-ам прегэтит де ку време. Техника нечесарэ а фост адусэ ын бунэ ордине ынкэ примэвара. Адресаря суворовенилор а фост дискутатэ ын бригэзиле де меканизаторь, де кум а фосг публикатэ, ши шь-а гэсит сусцинере унанимэ. Ымпреунэ ку Фьодор Михайлович Максим не-ам депласат ын кымп. А трекут апроапе о сэптэмынэ де ла ынчепутул сечеришулуй ал дойля. Ынтыетатя ын ын-тречеря сочиалистэ о децине зи ла зи комбайнерул Ион Урсу. Пе машина луй фылфые фанионул рошу трансмисибил. Дин зорь ши пынэ’н сарэ се ауде рокотул мотоарелор. Тоць меканизаторий ышь депэшеск нормеле, яр тов. И. Урсу фаче ын фиекаре скимб кыте о норма ши жумэтате. Ку пуцин рэмыне ын урмэ меканизаторул Г. Ефрос. Ла транспортаря масей верзь спре гроапа де силоз принтре чей зече шоферь се евиденциязэ фраций Андрей ши Борис Бытлан. Ей фак кыте 13—16 курсе ла о дистанцэ де апроапе опт километри. Пилдэ де хэрничие аратэ ши комунистул тов. И. А. Урсу. Ку тракторул «Беларусь» ел транспорта зилник ла фэцаре пынэ ла 50 тоне де штюлець. Ла фоцаре сынт конструите шопроане пентру пэстраря продукцией. Диминяца, кынд се ынчепе зиуа де лукру. пе флагштокул де лынгэ кырмуиря колхозулуй се ыиалцэ' драпелул славей де мункэ ын чинстя бируиторулуй ын ынтречеря сочиалистэ. Тоталуриле зилей де лукру се фак директ пе масив. Бирунторулуй и се ынмынязэ фанионул рошу трансмисибил. Меканизаторий примеск суплиментар кыте о рублэ пентру фиекаре хектар, реколтат супраплан. Сынт ынкуражаць пе тоате кэиле ши чейлалць колхозничь, каре яу парте ла сечериш. Шь-ау десфэшурат ын зилеле ачестя активитатя информаторий политичь, каре фолосеск репауеул скурт дин время месей пентру а-й пуне пе колхозничь ла ку-рент ку ултимеле евенимеите. Йнйинерул-шеф тов. Г. Максим, сокотиторул бри-' гэзий де тракторишть тов. Г. Солтан, секретарул организацией комсомолисте дни колхоз тов. И. Морарь сынт оаспець дориць. Е ын той реколтаря пэпушоилор ши ын алте господэрий дин районул Стрэшень. Фолосинд фиекаре орэ приелникэ де лукру. колхозничий ши мунчиторий дин совхозуриле-фабрнчь шь-ау луат ангажаментул сэ термине стрынсул пэпушоилор ын зилеле апропияте- Г. ЗЕЦУ. СИНП03И0НУЛ ИНТЕРНАЦИОНАЛ ДЕ ЛА Симпозионул интернационал, каре с’а дескис ла Кишинэу, есте консакрат уней проблеме актуале а протекцией виилор контра уней боль примеждиоасе а вицей де вие — путрегаюл ченушиу. Ла лукрэриле симпозионулуй партичипэ оамень де штиинцэ де вазэ ши спечиалишть-практичиень дин Булгарин, Унгария, Ромыния, Франца, РФЖ, Униуня Советикэ, Чехословачия, Елвеция ши Югославия. Ла дескидеря симпозионулуй а ростит кувынтул ынтродуктив Н. М. Зайченко, локциитор ал прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть. Партичипанций ла симпозион ау фост салутаць кэлдурос де професорул Жан Бранас, президентул комисией перманенте а Организацией интернационале пентру проблемеле витикултурий ши винификэрий, кондукэтор ал Школий национале супериоаре пентру агрономие дин Монпелье (Франца). Еласублиният, кэ актуала ынтылнире требуе сэ контрибуе ла униря ефортурилор оаменилор де штиинцэ дин диферите цэрь пентру резолваря унея дин проблемеле импортанте але мэририй роадей де поамэ ши ымбунэтэцирий калитэций ей. Партичипанций ла симпозион ау аекултат комуникаря фэкутэ де Н. И. Бережной, министру.! агрикултурий ал РСС Молдовенешть, ку приваре ла старя витикултурий ши винификэрий ын републикэ. Жан Бранас а презевтат рефератул «Путрегаюл ченушиу ал вицей де вие — чиклул дезволтэрий, кондицииле културий», яр професорул Д. Д. Вердеревский — «Резултателе студиерий путрегаюлуй ченушиу ал вицей де вие ын Униуня РСС». Ау фост аскултате, де нсеменя, о серне де алте комуникэрь. Симпозионул интернационал-, че аре лок ла Кишинэу пе база уней хотэрырь а се КИШИНЭУ сиеи енстраординаре а Аеамблеей Женерале а Организацией интернационале пентру проблемеле витикултурий ши винификэрий, каре а авут лок анул трекут ла Парис, ва дура пынэ ла 1 октоимбрие. Ла лукрэриле луй партичипэ Н. В. Орешкин, прешединтеле Комилгетулуй национал советик ал Организацией интернационале пентру проблемеле витикултурий ши винификэрий, локциитор ал мяниструлуй индустрией алиментаре ал Униуяий РСС, ши Р. Н. Сндак, локциитор ал министрулуй агрикултурий ал Униуний РСС. (Кор, АТЕМ).