Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/282-303)

1972-12-07 / nr. 286

ПРОЛЕТ АРБ ДИН ТРАТЕ ЦЭРИЛЕ. УИИЦИ-ВЭГ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕИ. АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924. No 286 (11967) Жой, 7 дечембрие 1972 Прецул 2 коп. ПЕНТРУ О РОАДЭ Б О Г А Т Э ЫН АНУЛ 1973 Ын пряжма мелей де-а 50-я аниверсэрь а формэрий Уииуний РСС — сэрбэгоаре де адынкэ семнификацие, агрикулторий дин цинутул Краснодар й-ау кемат пе тоць оамений мунчий де ла сате сэ десфэшоаре о комбатнвэ ынтречере сочиалистэ пентру о роадэ богата ын анул виитор, сэ адукэ о контрибуцие дестойникэ ла ынфэптуиря хотэрырилор историче але Конгресулуй ал XXIУ-ля ал ПКУС. «Тоате гындуриле ши фаптеле ноастре, — скрну ей ын ангажаментеле лор, — сынт кончентрате акум пентру а рекупера ла максимум ын 1973 пердеря парциалэ а продукцией кымпурнлор ши фермелор дин анул ачеста». Агрикулторий цинутулуй ау фэгэдуит Патрией сэ капете кыте 36 центнере де череале ын медие ла хектар, яр грыу де тоамнэ — кыте 38 чентнере, орез — кыте 50 центнере. С’а хотэрыт, ка продукция глобалэ де череале сэ фие мэритэ ла 8,5 милиоане де тоне — ку 625 мий тоне май мулт декыт ын анул 1970, чел май родитор ан. Се вор винде статулуй чел пуцин 4 милиоане тоне де череале. Комитетул Чентрал ал ПКУС, Советул Миништрилор ал Униуний РСС, ВЦСПС-ул ши Комитетул Чентрал ал УЛКТ дин Униуня Советикэ ау ынкувиинцат инициатива оаменилор мунчий дин Краснодар ши ау адоптат хотэрыря «Ку привире ла десфэшураря ынтречерий социалисте унионале а лукрэторилор дин агрикултурэ пентру спориря продукцией ши колектэрилор де череале ши де челелалте продусе агриколе вежетале, ын анул 1973». Ын ачастэ хотэрыре, публикатэ ерь ын «Правда», сынт детерминате суб тоате аспектеле сарчиниле органелор де партид, советиче, синдикале ши комсомолисте, кондицииле ынтречерий плугарилор ши мэсуриле де ынкуражаре а фрунташилор, каре вор обцнне челе май фрумоасе резултате. Пентру бируиторь ау фост институите драпеле роший ши премий ын бань, дипломе ши фаниоане де оноаре. Лукрэторий дин агрикултурэ, каре се вор дистинже ын кип деосебнт ын ынтречеря унионалэ ши вор да пилде де вите- Жие ын мункэ ла крештеря унор роаде богате, ла ындеплияиря планурилор ши ангажаментелор лор, вор фи декораць ку ордине ши медалий але Униуний Советиче. «Ын ынтречеря сочналистэ, — се спуне ын хотэрыре, — принципалул есте де а десфэшура лупта пентру депэширя де кэтре фиекаре колхоз, совхоз, район, округ, режиуне, цинут, републикэ а планурилор економией национале ши а ангажайентелор социалисте ын чея че привеште продукция ши вынзаря ла стат а тутурор продуселор агриколе, реализаря унор индичь економичь кыт май бунь». Пентру ка ынтречеря сэ фие ефичиентэ, требуе сэ се организезе систематик контролурь речипроче, сэ се тотализезе резултателе, сэ се асигуре иубличитатя ши компаративитатя лор. • Ын ачесте зиле агрикулторий, комуништий, тоць оамений Иунчий де да.сате анализязэ резултателе мунчий лор, траспзэ обьективеле пе чел де-ал трейля ан ал чинчиналулуй. Претутиндеиь ау лок адунэрь але активулуй де партид ши економик, пленаре але комитетелор де партид. Се дискутэ кес- Тиуниле конкрете.але ппегэтирий пентру семэнатул де примэварэ, але ынфэптуирий ернатулуй вителор, але ридикэрий ын континуаре а ефичиенцей продукцией. Есте ворба май ынтый де. тоате де а традуче ын вяцэ мэсурь, каре сэ пермитэ. ка ын анул виитор сэ фие ындеплинит ку сукчес планул економией национале, сэ се рекуперезе пердеря парциалэ дин продукция анулуй ачеста. Прегэтнриле пентру примэварэ купринд ун ларг черк де •кестиунь де орлин организаторик ши техноложик. Планификаря продукцией, алежеря союрилор ши културилор кореспунзэтоаре, репарация мижлоачелрр техниче, прегэтиря ши кэратул ынгрэшэминтелор, ынвэиэтура де япнэ а кадрелор — тоате ачестя сынт требурь де неамынат. Ши фиекаре чере ун капнул бине фундаментат дин пункт де ведере економик, о атитудине креатоаре. Методеле де лукру пот Фи дифеоите. дао скопул есте унул сингур: мэоиоя продукцией, ыпдеплиниря плапулуй економией национале ши а ангажаментелор социалисте, респектаря стриктэ а дигчиплиней де стат. Датория поимоодиалэ а агоикултооилор есте де а екзекута ын ынтпежиме команда Латвией, де а винде кыт май мултэ поодукиие песте поеведевиле планулуй Ануме де ла ачесте премлзе требуе сэ порним, кынд не прегэтим пентру семэнатул де поимэварэ. Ын сатул ностру ау крескут минунате кадре де спечиалишть ши организаторь ай продукцией Ей кондук бригэзиле ши фермеле. рамурь ынтрежь але економией. Лор ле ревине ролул кондукэтоо ын лупта пентру поогресул техникоштиннцифик ла сате. Организацииле де партид ау датопия де .а обсерва ла време ши де а сусиине актив челе май буне моделе де лукру але спечиалиштилор. де а поопага ын мод персеверент експепиениа лор. де а ридика сектоареле рэмасе ын урмэ ла нивелул фрунташилор. Есте семнификативэ практика комитетулуй районал де партид Сузун дин режиуня Новосибирск. Ел а студият активи-татя а доуэ колхозурь вечине — колхозурИле «Ленин» ши «Пламя». Тоате кондицииле сыит ла фел аич — пэмынтул, мижлоачеле техниче. пынэ ши семинцеле сынт де ачеляшь союрь. Дар продукция де грыне ла хектар ын примул колхоз есте ын фиекапе ан ку 4—5 чентнере май ридикатэ декыт ын колхозул «Пламя». Де че? Анализа а арэтат. кэ ын примул колхоз се лукрязэ ын мод креатор. се цине сама де ситуация конкретэ. пе кынд ын ал дойля се лукрязэ дупэ шаблонурь векь. Л а конфепинца економикэ, организатэ ын колхозул «Ленин» де кэтре комитетул районал де партид. с’а дат о лекцие вие ши плинэ де ынвэцэминте пентру тоць спечиалиштий районулуй. Асеменя конферинае, ынсэ. сынт департе де а се десфэшура ку сукчес претутиндень. Унеорь еле поартэ ун характер формал, яр кэлэторииле. фэкуте прин господэрииле ынаинтате сау ла стаиииле експериментале. се трансформэ ын плимбэрь де дистракцие. Ануме неажунсуриле сериоасе дин пропагаря експериенией ынаинтате дук ла фаптул. кэ ынтр’о серне де режиунь методеле ши прочедееле прогресисте де мункэ рэмын ань ынделунгаць ун апанаж ал унора ши ачелорашь господэрий бригэзь, звеноурь. Организацииле де партид, кондукэторий органелор агриколе ау датория сэ акорде чя май маре атенцие ачестей мунчь импортанте. Марь сарчинь резин акум прегей. радиодифузиуний ши телевизиуний Датория лор директэ есте де а рефлекта зилник мерсул ынтречерий социалисте унионале, де а пропага ын мод персеверент челе май буне моделе де лукру. Ын арсеналул штиинией агрономиче ши практичий ноастре ынаинтате с’а акумулат о експериениэ екстрем де богатэ, каре требуе сэ фие ынтродусэ актив ши пе ларг ын продукцие. Оамений мунчий де ла сате сусиин ку ынфлэкэраре инициатива патриотикэ а агрикулторилор дин цинутул Краснодар, каре ау хотэрыт сэ дее о маре кантитате де грыне ын чел де-ал трейля ан ал чинчиналулуй Хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ВЦСПС-улуй ши Комитетулуй Чентрал ал УЛКТ дин Униуня Советикэ фаче сэ кряскэ ши май мулт активитатя креатоаре а агрикулторилор, Фие ка ынтречеря сочиалистэ сэ се ынчингэ ла сате ку о ноуэ путере, фие ка периоада де ярнэ сэ стее ын служба реколтей! («Правда» дин 6 дечембрие 1972). Ку прилежул Зилей индепенденцей Ын легэтурэ ку сэрбэтоаря националэ — Зиуа индепенденцей а Републичий Финландезе — Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Н. В. Подгорный, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ши А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ау тримис телеграме де феличитаре луй Урхо Кекконен, Президентул Републнчий Финландезе. Ын ачастэ зи ремаркабилэ пентру попорул финландез, се спуне ын телеграма луй Л. И. Брежнев, путем менциона ку сатисфакцие дезволтаря фаворабилэ мултилатералэ а колаборэрий советснфинландезе пе база Трататулуй де приетение, колабораре ши ажутор речипрок дин 1948. Авем тоате мотивеле де а спера, кэ приетения динтре попоареле Униуний Советиче ши Финландей, базеле кэрея ау фост пусе де ынтемееторул Статулуй Советик В. И. Ленин, се ва ынтэри ши се ва дезволта ши де акум ынаинте спре бинеле попоарелор советик ши финландез, ын интересул пэчий ши секуритэций ын Еуропа ши ын лумя ынтрягэ. Ын ачастэ зи солемнэ пентру Финланда, се спуне ын телеграма луй Н. В. Подгорный, констатэм дин ноу ку сатисфакцие, кэ релацииле совето-финландезе де бунэ вечинэтате се дезволтэ ку сукчес ын тоате доменииле веций ши не експримэм конвинЯсеря, кэ ачесте релаций, каре се базязэ пе Трататул де приетение, колабораре ши ажутор речипрок дин 1948, вор фн ши де акум ынаинте ун екземплу конвингэтор де ынфэптуире ын практикэ а принчипиулуй ленинист ал коекзистенцей пашниче ши ал колаборэрий стателор ку системе сочиал-економиче диферите. Попоареле Униуний Советиче ши Финландей, се спуне ын телеграма луй А. Н. Косыгин, грэеск ка бунь вечинь, дезволтынд ку сукчес релацииле де приетение ши колабораре мултилатералэ, каре с’ау статорничит ши се десэвыршеск мереу пе база де нездрунчинат а Трататулуй совето-финландез дин 1948. Ымь експрим конвин- Ясеря, кэ попоареле ши гувернеле Униуний РСС шн Финландей вор ынтэри ши де акум ынаинте колабораря ын интересуя амбелор цэрь, спре бинеле пэчий Ясенерале. (ТАСС). АНГАЖАМЕНТЕЛЕ СОЧИАЛИСТЕ АЛЕ ЛУКРЭТОРИЛОР ДИН СЕКТОРУЛ ЗООТЕХНИК ШИ ДЕ ЛА ЫНТРЕПРИНДЕРИЛЕ ИНДУСТРИЕЙ КЭРНИЙ ШИ ЛАПТЕЛУЙ ДИН РСС МОЛДОВЕНЯСКЭ ПЕ АНУЛ 1973 Т раду кынд ь:н вяцэ хотэрыриле историче але Конгресулуй ал ХХ1У-ЛЯ ал партидулуй ши але пленарелор ултериоаре але Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, ынтрекынду-се пентру ынты мпима ря дестойникэ а целей де-а 50-я аниверсэрь а формэрий Униуний РСС, лукрэторий дин агр.икултура Молдовой ау об цинут марь сукчесе ын спориря продукцией ши вынзэрий ла стат а продуселор агриколе. Агрм- 1 култорий републичий ау кэи пэтат ла фиекаре хектар I кыте 33 чентнере де грыу де тоамнэ, песте 40 чентнере де пэпушой. Даторитэ мунчий ку жергфире де сине а агрикулторилор, с'ау вындут статулуй де доуэ орь май мулте грыне декыт проведя планул, вит еле проприетате ©бштяскэ сынгг асигурате ку кантифатя нечесарэ де нутрецурь концентрате, мустоасе ши фиброасе, май алее ку нутрецурь атыт де прециоасе, кум сынт фэина де фын, фынул супус уск>рий активе, фынажул. Ын републикэ се ынфэптуеште о активитате планикэ ьш ведеря кончентрэрий ши спечи1ализэрий секторулуй зоотехник, тречерий трептате а ачестей рамурь пе о базэ индустриалэ. Ын презент функционязэ 30 де комплексе интерколхоэниче пентру поодучеря кэрний де витэ, 28 — пентру пподучеря кэрний де порк, 100 де комплексе де лапте колхознице ши де стат, 22 де фабричь авиколе колхознице ши де стат. Се десфэшоарэ проектэриле ши конструкция а 6 мгтоь крескэторий де порчь, 33 господэрий спечиализэте ын крештеря вицелелор, 121 комплексе де лапте. Фолосинд база те х ник о-матери ал э ши ресурселе де нутрецуръ, крескэторий де анимале дин републикэ ау добындит унеле сукчесе ын ындеплиниря планурилор ши а ангажаментелор социалисте 1 ла продукция ши вынзаря кэтре стат а кэрний. лаптелуй, оуэлор, лыний ши алтор прояусе анимале. Ын примеле 10 лунь але анулуй курент ла фермеле колхознице ши сонхоэниче, ла ф-бричиле эвикод ле ши комплекселе зоотехни| че с'а продус ку 15 мий тоне = май мултэ карне, ку 16,8 милиоане май мулте оуэ декыт ын ачеяш периоадэ а анулуй трекут. А фост ындеплинит ынаинте де термен планул колектэрилор де продусе анимале. С'ау вындут статулуй песте преведериле планулуй 15,2 мий токе де карие, 13,4 мий тоне де лапте, 24,2 милиоане де оуэ ши мултэ алтэ продукцие. Челе май буне резултате ла продукция де карие ле-ау обцинут лукрэторий фермелор дин райоанеле Рыбница, Рышкань, Фэлешть, каре ау продус кыте 80—92 чентнере де карне ла сута де хектаре де теренурь агриколе; челе май марь кантитэць де лапте ле-ау об цинут господэрииле дин райоанеле Бричень, Криулень, Слобозия ши Единец, каре ау продус кыте 266—314 чентнере де лапте ла фиекаре сутэ де хектаре де теренурь агриколе. Индичь ши май марь ын чея че привеште спориря продукцией секторулуй зоотехник ау обцинут колхозурйле «XX партсъеэд» ши «Логренич» ник» дин районул Бричень, «Ленинский комсомол» дин районул Анений-Ной, «Молодая гвардия» дин районул Рышкань, «XX парггсъеэд» дин районул Теленешть. Георгий Паламарь дин колхозул «Бируинца» ши Мария Слобод ян дин колхозул «Пограничник», районул Бричень, Олга Ватагу дин совхоэул «Бируинца», районул Глодень, ынвингэторь ын ынтречеря сочиалистэ, ау муле ын 10 лунь -де ла фиекаре вакэ кыте 4.350—4.630 килограме де лапте; Николай Глича дин колхозул «Путь к коммунизм му», районул Орхей, ши Мария Робу дин колхозул «Маяк», районул Ниспорень, ау кэпэтат кыте 23 де пурчей де ла о скроафэ; Иван Долганюк ши Алексей Йову де ла фабрика авиколэ де стат дин Ваду-луй-Водэ ау кэпэтат кыте 230 де оуэ де ла фиекаре гэинэ оуэтоаре. Шь-ау ындеплинит ку сукчес ангажзментеле сочиалисте ла мажоритатя нндичилор колективеле ынтреприндерилор индустрией кэрний ши лаптелуй. Еле ау дат продукцие песте преведериле планулуй ын валоаре де 15 милиоане де рубле, ау ынсушит продукция ноуэ де 5 денумирь, инклусив ун ынлокуитор ал лаптелуй несмынтынит пентру вицей. С'ау дистинс ын ынтречеря сочиалистэ колективеле комбинателор де карне дин Кишинэу ши Бэлць, фабричилор де унт ши брынзетурь дин Бендер ши Кахул. Реализэриле фрунташилор сынт о довадэ а посибилитэцилор уриаше де спорире а продукцией анимале. Ын презент, кынд ын цара ноастрэ се десфэшоарэ пе ларг ынтречеря сочиалистэ унионалэ пентру спориря продукцией ши кошектэрилор де продусе анимале, ной, лукрэторий секторулуй зоотехник дин Молдова, стэруииду-не сэ рэспундем прин фапте конкрете ла грижа партидулуй ши гувернулуй, не луэм урмэтоареле ангажементе сочиалисте пе анул 1973: а продуче ын тоате категорииле де господэоий 315 мий тоне де карне, 930 мий тоне де лапте, 690 милиоане де оуэ; а винде статулуй чея пуцин 233 мий тоне де карне, 540 мий тоне де лапте, 265 милиоане де оуэ, Вынзаря песте преведериле планулуй а продуселор ани1мале за' конституи: 51 мий тоне де карне, сау 28 проценте; 80 мий тоне де лапте, сау 17 проценте; 45 милиоане де оуэ, сау 20 де проценте. Пентру реализаря обьективелор арэтате проектам; а мэри нумэрул вителор корнуте марь ла 876 мий де канете, инклусив нумэрул де вачь — ла 300 мий де капете, нумэрул де порчь — ла 1.450 мий, нумэрул де ой — ла 606 мий, нумэрул ле пэсэрь адулта — па 3.390 мий де капете; а спори симцитор продуктивитатя вителор ши пэсэрилор ын еекторул обштеск; а лупта пентру ка продукция де лапте де ла о вакэ фуражатэ сэ фие де чел пуцин 2.800 килограме. пентру ка споруриле медий пе зи ын греутате ла ынгрэшаря вителор корнуте марь сэ фие де чел пуцин 800 де граме, ла порчь — 600 де граме, а винде пентру карне вицеий, аяынд о греутате де чел пуцин 400 де килограме. порчий — ын журул а 110 килограме; а кэп эта де ла фиекаре гэинэ оуэтоаре кыте чел пуцин 175 оуэ, яр ын господэрииле де лэсэрь де расэ ши ла фабричиле авиколе — песте 230 оуэ; а тунде де ла фиекаре оае кыте чел пуцин 2,5 килограме де пынэ; а ымбунэтэци мунка де солекцие ши активитатя зоотехникэ, а континуа тречеря ви«телор де расэ Симентал ши Рошие де степэ ла раса Нягрэ бэлцатэ ку алб прин ынкручишаря де абсорбцие. а креа ын фиекаре район ферме интергоспод эрешт ь спеииали!3ате пентру крештеря вицелелор ын ведеря репродукцией чирезий; а кэп эта де ла фиекаре сутэ де вачь кыте чел пуцин 90 де вицей, де ла 100 де ой— 100 де мей, де ла фиекаре скроафэ — песте 16 пурчей; а континуа мунка де ымбунэтэцире а структурий ши де спорире а продукцией де културь фуражере; а прегэти кантитатя требуинчоасэ де нутрецурь кончентрате, фиброасе ши мустовсе, инклусив чел пуцин 300 мий тоне де фын, супус ускэрий активе, 120 мий тоне де фэинэ де ярбэ граиулатэ, 800 мий тоне де фынаж; а фопоси пе ларг претутиндень урея ка мижлок ефиъ чиент де ынлокуире а албуминей де провениенцэ вежеталэ, а фолоси ын нутрецурь, ын кантигэциле нечес аре, микроелементеле, биопрепарате ле ши стимулаторий фекундитэций ши спорурилор ын греутате але анималелор; а десфэшура лупта пентру економисиря нутрецурилор, а редуче консумул лор ла о унитате де продукцие ку 10—- 12 проченте, чея че ва фаче ку путинцэ сэ се продукэ еуплиментар ынтр'ун ан чел пуцин 35 мий тоне де карне, 38 мий тоне де лапте, 32 милиоане де оуэ; а да о атенцие деосебитэ проблемелор меканизэрий комплексе а прочеселор де продукцие ла Ферме. Пентру ачаста вом десфэшура мишкаря де масэ а лукрэторилор секторулуй зоотехник пентру студиеря машинилор ши меканизмелор екзистенте, инсталаря ши фолосиря лор деплинэ, цинынд сама, кэ фэрэ ынтродучеря меканизэрий комплексе есте ку непутинцэ сэ обциием сукчесе марь ын дезволтаря контииуэ а секторулуй зоотехник; а оргаииза студиеря де кэтре тоць лукрэторий секторулуй зоотехник а реализэрилор штиикцей, експе р и е н ц е й фрунташилор, а обцнне ынтродучеря рапидэ а ноилор форме де организаре а мунчий, а техноложиилор прогресисте де кэпзгаре а продуселор анимале; а ынфэптуи па фермеле де лапте тречеря яа системул де организаре ын доуэ скимбурь ши пе звеноурь а мунчий лукрэторилор, окупаць ку мулсул вачилор; а континуа лупта пентру рентабилитатя фиекэрей рамурь а секторулуй зоотехник ын фиекаре колхоз, совхоз ши совхоз-сЬабрикэ. Колективеле ын треп риндерилор индустрией кэрний ши лаптелуй се облигэ сэ организезе речепционгря неынтреруптэ а вителор, а лаптелуй ши а челорлалте продусе анимале, сэ асигуре прелукраря лор ла ун ыналт нивел калитатив. С» организезе транспортаря чентрализатэ а лаптелуй дин 262 де господэрий. Сэ продукэ песте преведериле планулуй 5 мий тоне де карне, 500 точе де унт, 450 тоне де ынлокуигор ал лаптелуй несмынтынит; сэ ыитродукэ 14 линий меканизате ной ши 12 унитэць де утилаж аутомат, сэ споряскэ продуктивигатя мунчий ку 3 проченте. Ной, партичипанций ла ынтруниря републиканэ, ый кемэм пе тоць лукрэторий секторулуй зоотехник, пе тоць оамений мунчий дин агрикултурэ ши пе тоць лукрэторий дин индустрия кэрний ши лаптелуй дин републикэ сэ се ынкадрезе актив ын ын-речеря унионалэ пентру сповиоя продукцией ши колектэрилор де продусе анимале, сэ рэспундэ прин фаптеле пор де мункэ ла грижа партидулуй ши гувернулуй, сэ букуре Патрия ку ной сукчесе. Ангажаментеле ау фост адоптате ла ынтруниря републиканэ а фрунташилор дин еекторул зоотехник ши де ла ынтрепримдериле индустрией кэрний ши лаптелуй ла 1 дечембрие 1972. СУСЦИНЕРЕ УНАНИМЭПрин фапте конкрете Тоталуриле анулуй де мункэ ынкордатэ дин ажунул слэвитулуй жубилеу не букурэ. Ангажаментеле сочиалисте ни ле-ам ындеплинит ку чинсте. Астфел, де пе супрафаца де 351 хектаре ам обцинут кыте 35,6 чентнере де грыу де тоамнэ. Е фрумоасэ ши роада де пэпушой — кыте 52 чентнере де пе фиекаре дин челе 491 хектаре. Реколта де сфеклэ де захэр аратэ, кэ ын анул курент ам мунчит ку май мулт сырг ши ын ачест домениу. Челе 300 хектаре не-ау дат ын медие кыте 610 чентнере. Дар ачаста есте де акум о етапэ трекутэ. Гындул плугарилор е ындрептат акум спре реколта анулуй виитор. Ятэ де че хотэрыря КЧ ал ПКУС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ВЦСПС-улуй ши КЧ ал УЛКТ дин Униуня Советикэ «Ку привире ла десфэшураря ынтречерий сочиалисте унионале а лукрэторилор дин агрикултурэ пентру спориря продукцией ши колектэрилор де череале ши де челелалге продусе агриколе вежетале ын анул 1973» а фост примитэ ку мултэ кэлдурэ. Не стэруим сэ пунем ын апликаре тоате резервеле екзистенте, сэ фачем тотул пентру асигураря унор роаде май марь декыт челе обцинуте ын анул курент. Астфел, пынэ акум ам ынтродус ын сол 16.385 тоне де ынгрэшэминте локале. Авем семэнате 449 хектаре де културь спикоасе де тоамнэ ши арате де зэбле 1.857 хектаре. Ла лукрэриле че пун темелия роадей анулуй виитор с’ау евиденцият меканизаторий дин бригада, кондусэ де Фьодор Галай, каре, паралел ку транспортаря ынгрэшэминтелор ын кымп, ый дау зор ла репарация техничий. Ной сусцинем унаним инициатива плугарилор дин цинутул Краснодар ши, фиинд ынкадраць ын ынтречеря сочиалистэ центру традучеря ын фапт а ангажаментелор сочиалисте републикане привн* тор ла спориря продукцией де череале ын анул 1973, не вом стэруи сэ обцинем ла анул кыте чел пуцин 40 чентнере де грыу ла хектар, кыте 55 чентнере де пэпушой-грэунце. Ачеста не ва фи рэспунсул конкрет ла речента хотэрыре а партидулуй ши гувернулун. Ион БОДРУК, агроном-шеф ын колхозул «Ленин», районул Унгень. ЫН ВИЗИТЭ ОФИЧИАЛЭ Сосиря Президентулуй Републичий Чили ла Москова Ын зиуа де 6 дечембрие, ла инвитация Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Гувернулуй Советик, а сосит ла Москова ынтр’о визита офичиалз Президентул Републичий Чили Салеадор Алиенде Госсенс. Пе аеродромул Внуково, ымподобит ку стягуриле де стат але Републнчий Чили ши Униуний Советиче, С. Алиенде ши соция са ау фост ынтымпинаць де Н. В. Подгорный, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, де А. Н. Косыгин, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, де А. П. Кириленко, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, де Б. Н. Пономарьов, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, де алте персоане офичиале. Принтре чей вениць ын ынтымпинаре се афла Луис Корвалан, Секретарул Женерал ал Партидулуй Комунист дин Чили. Пе кымпул де збор а фост алиниятэ о гардэ де оноаре, формата дин осташь а трей Ясенурь де форце армате — инфантеришть, авиаторе ши маринарь, ау фост ннтонате имнуриле де стат але челор доуэ цэрь. С. Алиенде ши Н. В. Подгорный ау трекут ын ревиста гарда де осташь советичь. Ыналтул оаспете а фост салутат ла аеродром де релрезентанций оаменилор мунчий дин Москова. МаЖистралеле капиталей, пе каре С. Алиенде ши персоанеле офичиале, сосите ымореунэ ку ел, с’ау ындрептат спре Кремлин, спре решединца пусэ ла диспозицие, ерау ымподобите ку паноурь де салут ши ку стягурь де стат але Републичий Чили ши Униуний Советиче. Московиций, адунаць пе стрэзь, л-ау салутат ку кэлдурэ пе Президентул Републичий Чили. (ТАСС). ТРАТАТИВЕАЕ СОВЕТО-ЧИАИЕНЕ Ла 6 дечембрие с’ау ынчепут ла Кремлин тратативеле луй Л. И Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Н. В. Подгорный, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Прешединте ал Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, А. Н. Косыгин, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Прешединте ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, А. П. Кириленко, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Б. Н. Пономарьов кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, А. А. Громыко, мембру ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, министру ал афачерилор екстерне ал Униуний РСС, ку Салвадор Алиенде Госсенс, Президентул Републичий Чили, сосит ын Униуня Советикэ ын визита офйчиалэ. Ын курсул тратативелор, каре с’ау десфэшурат ынтр’о атмосфера де приетение ши ынцелеЯсере речипрокэ деплинэ, а\ фост екзаминате проблемеле дезволтэрий ын континуаре а релациилор совето-чилиене. А авут лок де асеменя ун скимб де пэрерь ын унеле проблеме интернационале актуале. Тратативеле вор континуа. (ТАСС). Конферинца штиинцификэ а историчилор дин Униуня РСС ши РДЖ БАКУ, 6 дечембрие. (Кор. ТАСС). Ун жалон импортант ын прогресул сочиал ал ынтрейшй оменирь, а девенит формаря ши дезволтаря ку сукчес а Униуний РСС. Ынсемнэтатя интернационала а ачестуй евенимент есте обьектул дискуццилор ла конферинца шти-, инцификэ а историчилор дин Униуня РСС щи РДЖ. каре с’а дескис ■ астэзь ла Баку. А дескис конферинца П. А. Жилин, прешединтеле секцией советиче а Комисией историчилор дин Униуня РСС ши РДЖ. мембру-кореспондент ал АШ а Униуний' РСС. Ел а менционат резултателе ' родниче але активитэций штиинцифиче, ынфэптуите ын комун ын курс де 15 ань де историчий дин челе доуэ цэрь. Академичианул Генрих Шеел, еиче-<президент ал Академией де Штиинце а РДЖ, а сублиният, кэ оамений де штиинцэ Ясермань консидерэ де датория лор сэ студиезе адынк дин пункт де ведере штиинцифик експериенца конструкцией национале дин Униуня РСС. Ын легэтурэ ку сэрбэтоаря националэ А. П. Шитиков, прешединтеле Советулуй Униуний ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ши Я. С. Насриддинова, прешединтеле Советулуй Националитэцилор ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ау тримис луй В. И. Сукселайнен, прешединтеле парламентулуй Финландей, о телеграмэ де феличитаре ын легэтурэ ку сэрбэтоаря националэ а Републичий Финландезе — Зиуа индепенденцей. (ТАСС). ТЕЛЕГРАМЭ ТРИМИСЭ ДЕ МИНИСТРУ А. А. Громыко, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС, а тримис луй Ахти Карьялайнен, министрул афачерилор екстерне ал Финландей, о телеграмэ де феличитаре ку прилежул сэрбэторий национале а Републичий Финландезе — Зиуа индепенденцей. (ТАСС), Ын комисииле перманенте але Советулуй Супрем ал Федерацией Ру се Ын легэтурэ ку апропията сесие ординарэ а Советулуй Супрем ал РСФСР, ла 6 дечембрие а авут лок. суб прешединция депутатулуй С. Н. Сабанеев, о шединцз комунэ а Комисией де планификаре ши буЖетаре ши репрезентанцилор комисиилор де рамурэ, комисиилор пентру тинерет ши пентру окротиря натурий але Советулуй Супрем ал Федерацией Русе. Депутаций ау аскултат рапоартеле луй К. М. Герасимов, локциитор ал прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСФСР, прешединте ал Госпланулуй републичий, — ку привире ла проектул Планулуй де стат де дезволтаре а економией национале а РСФСР пе анул 1973, И. И. Фадеев, миняструл де финанце ал РСФСР, — ку привире ла проектул БуЯгетулуй де стат ал РСФСР пе анул 1973 ши ла ындеплиниря БуЖетулуй де стат ал РСФСР ын анул 1971. Пентру екзаминаря преалабилэа капитолелор кореспунзэтоаре але проектелор планулуй ши буЖетулуй ау фост формате 12 комисий прегэтитоаре комуне. Ын ачеяш зи ау авут лок шединцеле тутурор комисиилор прегэтитоаре, каре ау ынчепуг дискуция асупра капитолелор кореспунзэтоаре але проектелор Планулуй де стат де дезволтаре а економией национале а РСФСР пе анул 1973, БуЖетулуй де стат ал РСФСР пе анул 1973 ши а дэрий де самэ ку привире ла ындеплиниря буЖетулуй ын анул 1971. (ТАСС). ЫН ЛЕГЭТУРЭ КУ АПРОПИЯТА ВИЗИТЭ ЫН УНИУНЯ РСС А ЛУИ Ж. ПОМПИДУ Ж. Помпиду, Президентул Републичий Франчезе. ва фаче ла 11 ши 12 януарие 1973 о окуртэ визитэ неофичиалэ ын Униуня Советикэ пепгру а се ынтылни ши а ачя конворбирь ку Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, мембру ал Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС.