Moldova Socialista, 1973 (XLIX/205-230)

1973-09-15 / nr. 217

У А 4 РОАДА-73: СЭ СПОРИМ РИТМУЛ РЕКОЛТЭРИЙ! ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТОАТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ! Газета апаре де ла 1 май 1924*т No 217 (12301) Сымбэтэ, 15 септембрие 1973 Прецул 2 коп. РАМЕНЬ АЙ МУНЧИЙ ДИН ДГРИКУЛТУРА РЕПУБЛИЧИЙ! ТРУДИТОРЬ ДЕ ЛА ЫНТРЕПРИНДЕРЬ ШИ ОРГАНИЗАЦИЙ! СТУДЕНЦЬ ШИ ЕЛ ЕВЫ Сэ не уним ефортуриле ши ын мод организат, ла тимп ши фэрэ пердерь сэ реколтэм роада богатэ а челуй де-ал трейля ан, хотэрытор, ал чинчиналулуии I Ы Н А Л Т А МИСИУНЕ А ЕДУКАТОРУЛУЙ Ну екзистэ домениу дин сфера продукцией материале сау а веций спиритуале, унде ла сектоареле челе май импортанте сэ ну лукрезе кадре прегэтите де шкоала ноастрэ супериоарэ. Ши ачест лукру е абсолут фиреск, ел е диктат де вяцэ, де черинцеле ей актуале. Креаря базей материале техниче а комунизмулуй, конструиря ку сукчес а едифичиулуй ноий сочиетэць пресупуне акчелераря темпурилор прогресулуй техникоштиинцифик, дезволтаря ынтр’ун ритм авынтат а економигй ши културий. Яр ындеплиниря ачестор кондиций кардинале ревине ын маре мэсурэ ануме пе сама кадрелор, а спечиалиштилор. Деачея партидул ши гувернул акордэ ын перманенцэ о деосебитэ грижэ ши атенцие дезволтэрий школий ноастре супериоаре, инструирий ши едукэрий вииторилор спечиалишть. Деачея ан де ан спореште нумэрул челора че пэшеск прагул темплурилор штиинцей. Креште мереу деташаментул де студенць ши ын република ноастрэ. Челе 8 институций де ынвэцэмынт супериор дау економией национале а Молдовей спечиалишть апроапе пентру тоате доменииле. Де градул лор де прегэтире теоретика ши практика, де кэлиря лор идеоложикэ ши политика, де спиритул лор господэреск, де гэтинца де а се деда ку труп ши суфлет мунчий ынарипате депинде ын маре мэсурэ ефектул трудей лор. Ын материалсле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, ын хотэрыриле партидулуй ши гувернулуй реферитоаре ла дезволтаря шн перфекционаря де май департе а ынвэцэмынтулуй суцериор се акчентуязэ ын мод деосебит асупра фаптулуй, кэ сарчиниле актуале але конструкцией комунисте чер о ридйкаре споритэ а нивелулуй де инструире ши едукаре а тинерилор спечиалишть. Ачесте индикаций се традук ку спор ын вяцэ ши ла институцииле дин република ноастрэ. Се креазэ кондиций оптиме де мункэ ши трай пентру студенць, пентру корпул професорал. Се ыналцэ ной блокурь де студий, ной камине, спореште база материала техника. Ын ачесте скопурь гувернул републичий алокэ суме марь. Студенций ау посибилитате сэ капете куноштинце богате ын челе май диферите рамурь. Дар тоате ачестя пот фи обцинуте доар ын казул, кынд се афлэ ла ун ыналт нивел мунка де едукацие. Ачестуй импортант домениу де активйтате и се акордэ, де регулэ, атенция кувенитэ. Едукаря студенцилор ын спиритул ыналтулуй девотамент, ал драгостей фацэ де партид ши попор, ал атитудййий принчипиале, де класэ, фацэ де феноменеле ши фаптеле^веций сочиале, ал урий неымпэкате фацэ де душманий Патрией ноастре, — тоате ачестя чер мункэ маре, перманента, дин партя тутурор катедрелор ши, май алее, а челор де штиинце сочиале, дин партя корпулуй професорал ши, бинеынцелес, ын примул рынд, дин партя организациилор де партид, комсомолисте, синдикале. Ун маре рол ын прочесул де едукаре ал студенцилор ыл аре мунка ын ачастэ дирекцие а фиекэруй лектор ын парте, ын тимпул лекциилор, прекум ши ын афара лор. Институция де ынвэцэмынт конституе, де фапт, пентру студент а доуа са касэ пэринтяскэ. Л а ачастэ вырстэ, адеся абя порнитэ пе каля матуризэрий деплине, ел аре неапэратэ невое де ажутор ши сприжин морал, де ындрумэторь ши повэцуиторь, аре невое де умэрул ши кувынтул пэринтеск. Ши ануме ачест рол сынт кемаць сэ-л ындеплиняскэ кондукэторий групелор академиче. Ирин талентул лор де организатора ши едукаторь ей унеск ын колективе монолите тинерий вениць ла ынвэцэтурэ дин диферите локалитэць, ле култивэ симцул товэрэшией, колективизмулуй, респектэрий ши стимей речипроче, ле ажутэ сэ ынсушаскэ темейник ынвэцэтура марксист-ленинистэ, сэ девинэ ну нумай бунь спечиалишть, чи ши ынфлэкэраць патриоць. Кымпул де активитате ал кондукэторулуй групей академиче есте именс: лекцииле, семинареле, адунэриле, кэминул студенцеск, библиотека, театрул, чинематографул, екскурсииле, черкуриле штиинцифиче, факултэциле обштешть, кымпул, узина, шкоала, унде-шь петрек студенций практика ш. а. Ынтр’ун кувынт, ел, кондукэторул де групэ, требуе сэ се афле ымпреунэ ку студенций ну нумай ын аудиториу, чи ши ла локул лор де трай, сэ се стэруе сэ фие претутиндень, унде плякэ трупа са. Ын фелул ачеста ел поате студия май ын де апроапе аптитудиниле тинерилор, штие ку че се окупэ ей, че читеск, ын че мод ышь петрек тимпул либер. Ануме ын асеменя ымпрежурэрь е прециос сфатул лекторулуй. Ел поате преынтымпина анумите апариций несэнэтоасс ын колективул групей, тендинце стрэине ноуэ, пе каре пропаганда бургезэ се стэруе ын фел ши кип сэ ле стрекоаре ын рындуриле тинеретулуй советик. О богатэ скспериенцэ ын ачастэ привинцэ ау акумулат лекторий — кондукэторь де трупе академиче де ла Университагя де Стат «В. И. Ленин» дин Кишинэу, Институтул педагожик «А. Руссо» дин Бэлць, де ла Институтул политехник «С. Лазо» ши чел де медичинэ дин Кишинэу ш. а. Ла институтул дин Бэлць, бунэоарэ, о амплэ активитате се десфэшоарэ ын ведеря едукацией патриотиче ши интернационалисте а студенцилор. Ын оспецие ле вин регулат ветерань ай партидулуй, партичипанць ла Револуция дин Октомбрие, рэзбоюл чивил, ла чел пентру апэраря Патрией, Ерой ай Мунчий Сочиалисте; Клубул приетенией интернационале ынтрецине стрынсе легэтурь ку студенций дин тоате републичиле унионале, прекум ши динтр’ун шир де цэрь де песте хотаре. Мулте ефортурь ын ачастэ активитате депун лекторий, кондукэторий де трупе. Ефектул, родул мунчий едукативе депинде ын маре мэсурэ де нивелул де прегэтире ал ынсушь едукаторулуй. Фиекаре дин ей сэ се стэруе сэ се аутоинструяскэ, сэ се прегэтяскэ кыт май сериос де ынтылниря ку студенций. Ын скопул де а лэржи мереу оризонтул де куноштинце ал кондукэторилор де трупе, де а-й ынарма ку о кыт май богатэ кантитате де информаций, а-й цине ла курент ку челе май актуале кестиунь ши сарчинь, ла Институтул педагожик «Т. Г. Шевченко» дин Тираспол, бунэоарэ. функционязэ ун семинар перманент, ла Институтул агрикол «М. В. Фрунзе» дин Кишинэу — консилиу спечиал. Мунка кондукэторилор де трупе академиче е сусцинутэ ши стимулатэ. Бунэоарэ, ла Институтул педагожик «И. Крянгэ» дин Кишинэу портретеле челор май бунь кондукэторь де трупе сынт афишате пс табла де оноаре, лекторилор ли се ынмынязэ премий, фой туристиче. Бинеынцелес, ын домениул едукацией студенцилор май сынт ынкэ мулте де фэкут. Ну пестотлокул се дуче мунка кувенитэ ын рындуриле студенцилор де ла анул I. Уний кондукэторь де трупе ышь лимитязэ активитатя ынтре переций ауднториулуй. Ынкэ пря рар сынт визитате де кэтре лекторь ши едукаторь кэминеле студенцешть. Ын мулте трупе мунка едукативэ слэбеште вэдит ын тимпул афлэрий студенцилор ын колхозурь ши совхозурь, ын время петречерий практичий. Май ласэ де дорнт атражеря ын масэ а студенцилор ла черкуриле штиинцифиче, ла мунка де черчетаре, ла активитатя обштяскэ. Де тоате ачестя требуе сэ айбэ грижэ ректорателе, комигегеле де партид, синдикале, комсомолисте де ла институций, фиекаре комунист, фиекаре лектор ын парте. Ун бун специалист требуе сэ фие нумайдекыт ши ун конвинс марксист, ун необосит активист обштеск, ун ом ку ларжь оризонтурь де куноштинце. Ануме аша требуе сэ фие тынэрул ностру специалист, че пэшеште ын вяцэ динтре переций школий супериоарс. А НУНЦУЛ а апэрут ын ажун: «Плекэм ын колхозул патронат. Ла лукрэ.риле де реколтаре, товарэшь!». Ера о зи де одихнэ ши, фиреште, фиекаре авя дрептул сэ шь-о петрякэ дупэ кум доря. Ла мункэ ера кемат ын мод беневол. А доуа зи, диминяцэ, венинд ла узинэ, м’ам гындит: «Ва ажунйе оаре лок ын машинь пентру тоць?». Ау фост мулць, фоарте мулць дориторь. Патронэм колхозул «Стягул ленинист» дин районул Анений-Ной. Ши а девенит традицие, кэ ын иериоада челор май импортанте кампаний агриколе лэкэтуший, струнгарий, судорий електричь, техничиений, инз&ннерий ши функционарий вин ын господэрие пентру а-ш^ ЫНДЕМН пуне умэрул ла ынфэптуиря лукрэрилор. Прешединтеле колхозулуй тов. Г. Г. Быркэ спу-не десеорь: — Е фоарте прециос ачест умэр де приетен. Е о експресие кыт се поате де конвингэтоаре а марий приетений динтре чокан ши сечерэ. Ын ултимул тимп мулцй мунчиторь де ла узинэ партичипэ ла стрынсул роадей дин легумэрий. Де мултэ абнегацие ау дат довадэ ын репетате рындурь П. Димов, Ф. Цуркан, М. Саар, Л. Буга, Н. Веремская, В. Колесников, Г. Матрошилова шн алць мунчиторь ши мунчитоаре. Ей ау лукрат алэтурь де легумарь, ау авут ачеяш нормэ ши фиекаре а депэшит-о. Шефия ынтреприндерий асупра колхозулуй се манифестэ ын диферите домений. Спечиалишть де ла ынтреприндере ау инсталат ла о табэрэ де кымп а трактариштилор ун калорифер. Мулць Мунчиторь ау лукрат ла конструиря серелар ку ынкэлзире електрикэ ши ау контрибуит астфел ла спориря продукцией де легуме а колхозулуй. Господэрия авя невое де спечиалишть-електричиень. Кырмуиря колхозулуй а гтримис .ла узинэ дой тинерь, каре ау ынвэца.т аич месерия ши апой с’ау ынторс ын колхозул натал. Вом акорда колхозулуй ажутор ши лапрегэтиря алтор кадре де спечиалишть пентру ателиереле де репараций. Азь лукрязэ ын колхоз ун маре труп де мунчиторь. Алций вор лукра мыне ын ливезь ши вий, ын легумэрий. Ын время апропиятэ ынтреприндеря ва пуне ла диспозиция колхозулуй камиоане пентру а акчелера транспортаря продукцией агриколе ла пунктеле де колектаре. Ынтрегул колектив ал ынтреприндерий е пэт.рунс де доринца де а акорда колхозулуй патронат ун ажутор кыт май конкрет, май ефикаче. Веним ынтотдяуна ла мункэ дин ындемнул конштиинцей ши ал дагорией. А. СОЛДАТКИН, секретарул организацией де партид де ла узина де фрийидере дин Кишинэу. ) Чентрул де пресэ де ле лынгэ штабул републикан пентру стрынсул роадей комуникэ: Зи де зи ын републикэ се лэрЯсеште фронтул лукрэрилор де реколтаре. Мий де оамень ай мунчий де ла сате се ынкадрязэ ын ынтречере пентру ынфэптуиря лор ла тимп ши ла ун ыналт нивел калитатив. Мулць агрикулторь аратэ ын ачесте зиле екземпле де мункэ плинэ де абнегацие. Сынт ымбукурэтоаре сукчесепе витикулторилор вулкэнештень, каре етрынг ын медие кыте 82 чентнере де стругурь ла хектар. Кыте 157 де чентнере де поамэ ла хектар стрынже акум бригада комунистулуй Николай Павлович Николае дин колхозул «Правда», районул Яеова. О реколтэ фоарте бунэ а крескут ши ын колхозул «Киров» дин ачелаш район. у Експирэ терменеле оптиме але треератулуй рзсэритей. Ын унеле райоане ритмул лукрэрилор де реколтаре ла ачаст^ културэ с'а интенсификат коней дерабил. Ын зиуа де 14 септембрие меканизаторий вулкэнештень ау реколтат рэсэрита де пе о супрафацэ де 4.350 хектаре, яр чей дин Леова — де пе о супрафацэ де 2.459 хектар. Акчелерязэ ритмул лукрэрилор райоанеле Кэушань, Котовский, Сорока. Дар ын мажоритатя райоанелор, ын спечиал ын райоанеле Кахул, Флорешть ши Чадыр-Лунга, ла реколтаря ачестей културь се ынреЖистрязэ о ынсемнатэ рэмынере ын урмэ, яр меканизаторий дин районул Рыбница ау треерат абя 1,1 проченте дин ынтряга супрафацэ де рэсэритэ. Ын районул Криулень, ын колхозуриле «Заря», «1 Мая», «Револуция дин Октомбрие», ын совхозул «Башкань» ши ын господэрия дидактикэ «Криулень» реколтаря рэсэритей нич ну с'а ынчепут. Кяр ши ын районул де суд Чимишлия, унде с'а реколтат о треиме дин тоатэ супрафаца, колхозуриле «Молдова» (прешединте И. А. Сакара, секретар ал организацией де партид Д. К. Морару) ши «Патрия» (прешединте Г. Т. Кравченко, секретар ал организацией де партид М. В. Маху) рэсэрита а фост треератэ де пе о супрафацэ де нумай кытева зечь де хектаре. Ын фаца меканизаторилор републичий стэ сарчина дестул де компликатэ де а реколта ын кытева зиле рэсэрита де пе о супрафацэ де песте 140 мий де хектаре. Ну требуе адмиеэ нич о ынтырзиере, фиекаре орэ нефолоситэ екивалязэ ку тоне де рэсэритэ пердуте. Есте импортант ну нумай де а треера ла тимп рэсэрита, дар ши де а организа транспортаря ритмикэ а ей ла арий, прелукраря суплиментарэ ши вынзаря ей кэтре стат. Дрелт екземплу поате серви колхозул «Родина» дин районул Григориопол, каре с'а акитат принтре примий дин републикэ ку статул. Колхозул а експедият де акум ла пунктеле де колектаре 507 тоне де рэсэритэ, ангажаментул фиинд де 500 тоне. Дестул де бине се десфэшоарэ колектаря рэсэритей ши ын райоанеле Глодень, Котовский, Леова. Астэзь ши мыне мий де мунчиторь ши службашь, студенць ши елевь дин орашеле ши чентреле районале але републичий вор еши ын кымп ши пе плантаций, пентру а ажута оаменилор мунчий дин агрикултурэ сэ стрынгэ кыт май репеде реколта. Кондукэторий де партид ши економичь ай колхозурилор ши совхозурилор требуе сэ ле креезе тоате кондицииле пентру мункэ ритмикэ ши продуктивэ. Ь1н лодгорииле совхозулуй-фабрикэ «Кэлзрашь» е’а ынчепут кулесул ын масэ ал стругурилор. Деосебит де бине в организатэ ачастэ лунраре ын бригада No 3, нондусэ де кандидатул ын мембрий ПКУС Ион Суручану. Союриле де масэ «Изабелла» ши «Лидия», наре родеск примул ан, ый букурэ пе виерий ачестуй колентив ну кыте 80—90 чентнерй де сгругурь ла хектар. ЫН ФОТОГРАФИЕ: (де лг стынга ла дряпта: фрунтлшеле виерице Еудония КУРЕКЕРЬ ши Профира ЖОРНЯ сортязз стругурий. Фото де А. Рудаков. Грыул де тоамнэ ва окупг ын колхозул «Калинин» диь районул Кэушань о супрафацз де 520 хектаре. А ынчепут семэнатул. Ынтряга супрафацз ва фи ынсэмынцатэ ку грыу де союриле родитоаре «Одесская-51» ши «Кавказ». ЫН ФОТОГРАФИЕ (де ла стынга ла дряпта) Д. БОДЯН, прешединтеле колхозулуй, Т. ОНОЙ, студент ла Институтул агринол дин Кишинэу, наре фаче ын презент практика ын господэрие. ши Ф. ПОЛНШЧУК, агрономул-шеф ал колхозулуй, контролязэ калитатя семэнатулуй. Фото де Ф. Гарей. Рэсэрита Ын районул Стрэшень ну ее сямэнэ мултэ рэсэритэ. Супрафаца тоталэ окупатэ ку ачастэ културэ прециоасэ есте нумай де 1.260 хектаре. Господэрииле агриколе де аич ау 60 де комбайне, мулте камиоане ши алтэ техника. Екзистау, деч, тоате премизеле пентру а стрынже роада ла тимп, ын термене редусе. Дар дин кауза кндиференцей ачастэ лукраре с’а ынчепут ку о маре ынтырзиере, ынгэдуинду-се астфел пердерь марь де семинце. Деши рэсэрита а фост гата де стрынс ынкэ ла ынчепутул луний, абя пе ла 12 септембрие кытева господэрий ау ынчепут реколтаря, пе кынд путяу фаче ачаста ку вре-о сэптэмынэ ын урмэ. Ынсэ нич акум ну се симте ынкордаря кувенитэ, ритмул треератулуй есте скэзут. Каре-й причина ачестор тэрэгэнэрь ши кум поате фи лэмуритэ ачастэ липсэ де рэспундере фацэ де роада крескутэ? — Ну-й нимик, — не-а лиништит тов. И. Панфилов, прим-секретар ал комитетулун района л де партид. — Пынэ ла 15 септембрие терминам реколтаря рэсэритей пе тоатэ супрафаца. Е ындрептэцит оаре ачест оптимизм? Кум/стау лукруриле ын реалитате? Ятэ че а спус тов. А. Тимошин, секретарул организацией де партид дин совхозул «Негр ешть»: — Рэсэрита е ынкэ верде. Вом ынчепе с’о стрынжем песте 2—3 зиле. Секретарул нич ну штия, кэ меканизаторий совхозулуй с’ау ши апукат де лукру. Ынтр’о зи, ынсэ, ау реколтат... 6, дин челе 60 де хектаре. Деч, е невое де ынкэ 9 зиле, пе кынд |>эсэрита ну аштяптэ — се скутурэ, кэ е коаптэ демулт. Ши май рэу е ын совхозул «Тэтэрэшть». 30 де хектаре де рэсэритэ сынт демулт гата де стрынс, дар ну-й комбайнул. — Ын ачастэ господэрие, — не лэмуреште тов. А. Кукурудза, локцииторул директорулуй зкенерал ал асочиацией де продукцие а совхозурилор-фабричь дин Стрэшень, — рэсэрита ва стрынже-о ун комбайн дин совхозул «Пэнэшешть», — Кынд? — Ынкэ ну се штие. Плекэм ла «Пэнэшешть». Аич е прегэтитэ о сингурэ машина. Дин 30 де хектаре роада е стрынсэ нумай де пе 16. Комбайнул ну ера пе масивул де рэсэритэ. Се дефектасе ши а фост дус ла репарацие. Пе комбайнерул Н. Мереакре л-ам гэсит ла табэра де кымп. Ера де акум ора 11. — Ам реп-арат комбайнул, — а спус ел, — деграбэ плек пе масив. — Дар ла «Тэтэрэшть» кынд вэ дучець? — Штиу еу... кынд мэ вор тримите, дар дупэ че термин аич. О довадэ ьш плус, кэ рэсэрита е коаптэ ши. требуя демулт стрынсэ есте фаптул, кэ совхозуриле «Пэнэшешть», «Рошкань», колхозуриле «Карл Маркс», «Ткаченко» ш. а. транспорта семинцеле дин бункер директ ла пунктеле де речепци-е, фэрэ а ле уска суплиментар. Ку тоате кэ ла транспортаря рэсэритей требуе сэ лукрезе 55 де камиоане, ла пунктеле де речепцие се адуче фоарте пуцинэ рэсэритэ.. Совхозул «Ткаченко», де пилдэ, а транспортат нумай 10 тоне, «Кодрянка» — 8 тоне. Примул аре де стрынс 60 де хектаре, дар а реколтат нумай 28. Ал дойля а стрынс нумай 20 дин челе 80 де хектаре. Рэмьше фоарте мулт ын урмэ совхозул «Виерул», каре а реколтат 35 де хектаре де рэсэритэ дин супрафаца тоталэ де 150 хектаре. Колхозул «Карл Маркс» аре де реколтат 130 де хектаре. Диспунынд, де 5 комбайне, ачастэ господэрие ын 3 зиле а стрынс нумай 80 хектаре. Причина? Комбайнеле май мулт стационязэ, декыт функционязэ. А доуа зи стационязэ комбайнеле ын совхозул «Гидигич», унде требуе реколтате 60 де хектаре де рэсэритэ, каре де акум се скутурэ. Ку темпурь май рапиде се стационязэ реколтязэ рэсэрита ын . совхозул «Рошкань». Дар ши аич сэ ынгэдуе мулте пердерь. Е казул сэ менционэм,' кэ лупта ымпотрива пердерилор е организатэ прост шн ын челелалте господэрий. Ну ынтымплэтор ын район се етрынг нумай кыте 14—16 чентнере де рэсэритэ ла хектар. Ши ынкэ" ун фапт фоарте страниу. Колхозул «Бируинца» нич н’а ынчепут реколтаря рэсэритей де пе челе 101 хектаре. Пе териториул господэрией се афлэ.седиул консилиулуй района.! ал колхозурилор (прешединте тов. Попов). Оаре лукрэторий луй ну обсервэ, кэ роада де рэсэритэ, гата крескутэ, се перде? Ятэ ла че дуче лиништиря де сине, оптимизму.! неындрептэцит, липса мунчий организаториче. Пентру салваря роадей, евитаря пердерилор ши ындеплиниря ынтокмай а ангажаментелор ын че привеште вынзаря ла стат а рэсэритей се чер луате мэсурь урженте. Л. ВЕРНИКОВ. се скутурэ, яр коибайнеле... •П111111111111П11111111111111111111111111111111111111111111111111111П1111111111111111111111111111111П11111111111111111111111111111111111111111111111111[1111111111111111111111111111111111111111111111111П1111111111111111111111111111111111П1Ш111111111111111111111111111111111111111111111|11111Ш111111 КОНВОРБИРЯ ЛУЙ А. Н. КОСЫГИН КУ МУХАММЕД А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, л-а примит ла 13 септембрие пе М. Наим — репрезентант спечиал ал луй Мухаммед Дауд, кондукэтор ал статулуй ши прим-министру ал Републичий Афганистан, каре се афлэ ын Униуня Советика. I А авут лок о конворбире, ла каре ау асистат С. В. Абдулла, лекции-гор ал мини-струлуй афачерилор екстерне ал Републичий Афганистан, ши В. И. Минин, шефул секцией центру цэриле Ориенггулуй Мижлочиу а МАЕ ал Уяиуний РСС. Н А И М ПРИМИРЯ ДЕ КЭТРЕ А. Н. КОСЫГИН АД РФЖ А УНУЙ МИНИСТРУ Ла 14 септембрие А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, л-а примит ла Кремлин пе И. Ертл, министрул продуселор алиментаре, агрикултурий ши силвикултурий ал РФЖ, каре се афлэ ла Москова. Ын кадрул конворбирий, каре а декурс ынтр’о атмосфера приетеняскэ, ау фост дискутате диферите проблеме але дезволтэрий економиче а Униуний Советиче ши РФЖ, лэрйшрий релациилор економиче динтре челе доуэ царь ши алте проблеме де интерес речипрок. Ла конворбире ау партичипат Д. С. Полянский, министрул агрикултурий ал Униуний РСС, ши У. Зам, амбасадорул РФЖ ын Униуня Советика. У К А 3 У Л ПРЕЗИДИУМУЛУЙ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ УНИУНИЙ РСС Ку привире ла конфериря титлулуй онорифкк де ораш-ероу орашулуй Керч Пентру мерите де самэ фацэ де Патрие, пентру ероизмул де масэ, барбэцие ши дырзения, де каре ау дат довадэ оамений мунчий дин Керч ши осташий Арматей Советиче, Флотей Маритиме Милитаре ши авиацией ын аний . Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией, ши ын чинстя челей де-а 30-я анивереэрь а здробирий трупелор фасчисте ын кадрул елиберэрий Кримеей а конфери орашулуй Керч титлул онорифик де ораш-ероу, ординул «Ленин» ши медалия «Стяуа де аур». Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Н. ПОДГОРНЫЙ. Секретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС М. ГЕОРГАДЗЕ. Москова, Кремлин. 14 септембрие 1973. тшшшпшшшшшпшнш У К А 3 У Л ПРЕЗИДИУМУЛУЙ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ УНИУНИИ РСС Ку привире ла конфериря титлулуй онорифик де ораш-ероу орашулуй Новоросийск Пеитру мерите де самэ фацэ де Патрие, пентру ероизмул де масэ, бэрбэция ши дырзения, де каре ау дат довадэ оамений мунчий дик Новоросийск ши осташий Арматей Советиче, Флотей Маритиме Милитаре ши авиацией ын аний Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией, ши ын чинстя челей де-а 30-я анивереэрь а здробирий трупелор фасчисте ын кадрул апэрэрий Кауказулуй де Норд, а конфери орашулуй Новоросийск титлул онорифнк де ораш-ероу, ординул «Ленин» ши медалия «Стяуа де аур». Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Н. ПОДГОРНЫЙ. Секретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС М. ГЕОРГАДЗЕ. Москова, Кремлин. 14 септембрие 1973. ч