Moldova Socialista, 1983 (LIX/1-25)

1983-01-15 / nr. 12

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ ' .... : • " ; “ ————-------■ г> . ——-------". :■ -------ЖЩ Ж ;—■ — -—---------—— Гмет««г»редела 1 май 1924. Щ N« 12 (15221* ф СымбэТЭ, 15 ЯНуарИС 1983 $ Прецул 3 коп. П РЕГЭТИРЯ тинеретулуй пентру а лукра ын диферите рамурь але економией национале окупэ локул принципал ын активитатя школий де културэ женералэ. Есенциалул есте ын презент, се спуне реферитор ла ачаста ын материалеле Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС, сэ ымбунэтэцим калитатя инструирий, едукацией прин мункэ ши морале ын шкоалэ, сэ ынтэрим прин фапте легэтуриле ынвэцэмынтулуй ку вяца, сэ ымбунэтэцим прегэтиря елевилор пентру мунка сочиал-утилэ. Ачесте сарчинь ау кэпэтат о деосебитэ импортанцэ, май алее, дупэ Пленара дин май (1982) а КЧ ал ПКУС, каре а апробат Програмул алиментар ал цэрий. Астфел, формаря ла тинерет а интересулуй фацэ де мунчиле агриколе, а деприндерилор практиче, алтоиря драгостей фацэ де пэмынт конституе о даторие де чинсте а школий медий де културэ женералэ, ын сиечиал а целей сэтешть. Ын ултимий ань ын институцииле де ынвэцэмынт дин републнкэ с’а формат ун систем ефичиент де прегэтире пентру вяцэ а елевилор. Ын фиекаре шкоалэ се дуче о мункэ амплэ де ориентаре професионалэ, ын ачест скоп сынт ынзестрате кабинете спечиале. Ын локалитэциле сэтешть активязэ 15 комбинате дидактиче де продукцие, ын каре апроапе 25 мий де елевь ынсушеск 55 де професий нечесаре сателор, економией районулуй, унде ей локуеск. Тотодатэ, ын републикэ се фолосеск диферите форме де партичипаре а елевилор лд мунка сочиал-утилэ. Е ворба де традиционалеле бригэзь школаре де продукцие. де фрумоаселе табере де мункэ ши одихнэ але елевилор дин класеле суперноаре, конструите де ун шир де господэрий, де интересантеле околурь силвиче школаре. Нумай вара трекутэ формацииле де мункэ але елевилор дин републикэ ау ынтрунит песте 300 мий де бэець ши фете. Ей с’ау кэлит физик ши морал, ау авут прилежул сэ-шь апличе куноштинцеле, ау кэпэтат деприндерь практиче, ау ынчеркат мындрия партичипэрий ла кауза комунэ а нородулуй ностру. Ау симцит-о, май алее, тоамна, кынд еланул лор тинереск с’а виитор!>| е тэпынь АЙ ГЛИЕЙ) контопит ку авынтул женерал де мункэ ал плугарилор пентру стрынжеря ла тимп а реколтеи анулуй ал дойля ал чинчиналулуй, ынтымпинаря анивереэрий а 65-я а Марелуй Октомбрие ши жубилеулуй Униуний РСС. Инструирий прин мункэ а елевилор и се акордэ атенцие перманента ын районул Суворов. Ын школиле медий сынт аменажате кабинете де ориентаре професионалэ, каре ый фамилнаризязэ пе елевь ку диферите спечиалитэць. Тотодатэ, ын школиле дин сателе районулуй копиий адеся ау ынтылнирь ку аша агрикулторь вестиць ын републикэ кум сынт И. Палий, С. Армянин, С. Лунгу, Л. Проноза ш. а., каре ле дезвэлуе фармекул мунчий де плугар. Ын институцииле школаре елевий ынвацэ 20 де професий агриколе нечесаре районулуй. Вара трекутэ бригэзиле школаре де продукцие ау ынтрунит песте 3 мий де елевь, тот атыця ау нумэрат ши деташаментеле де мункэ ши одихнэ але елевилор дин класеле супериоаре. Ефортуриле сусцинуте але институциилор школаре, господэриилор ын чея че привеште прегэтиря пентру мункэ а женерацией тинере дау резултате. Астфел дин 786 де абсолвенць ай школилор медий дин район 430 лукрязэ ла сат. Ан де ан ын прегэтиря пентру мункэ а елевилор обцнн сукчесе фрумоасе ши ун шир де школь дин райоанеле Глодень, Единец, Рышкаиь ш. а., унде ун нумэр тот май маре де тинерь дупэ абсолвиря школий ышь лягэ дестинул де пэмынт, де сатул натал, девин мештерь ай реколтелор ыналте, оамень адынк стимаць пентру мунка лор, Ачаста се даторязэ фаптулуй кэ школиле ау акумулат о експериенцэ богатэ де инструире а унуй скимб тынэр де плугарь, девин тот май стрынсе легэтуриле динтре институцииле де ынвэцэмынт ши господэрий, прегэтиря пентру мункэ поартэ о евидентэ ориентаре практика. Актуалий елевь де акума песте 2—3 ань, ымпреунэ ку ынтрегул пород, ышь вор адуче контрибуция ла опера де проспераре а цэрий, трасатэ де Конгресул ал ХХУЬля ал партидулуй, де Пленареле дин май ши ноембрие (1982) але КЧ ал ПКУС. Деачея ей требуе сэ лэшаскэ ын вяцэ бине прегэтиць пентру а се ынкадра ын активитатя сочиал-утилэ, ынзестраць ку ун богат багаж де куноштинце ши деприндерь практиче. Фиреште, кэ ун рол импортант ын ачаста ый апарцине школий. Еа аре мениря сэ ле дезвэлуе прин кувынтул ынцелепт ал ынвэцэторулуй фрумусеця пэмынтулуй абуринд, фармекул спикулуй пыргунт. Дар, тотодатэ, колективеле педагожиче сынт ын дрепт сэ се букуре де тот ажуторул ши сприжинул ла формаря вииторилор плугарь. Е ворба де господэрииле ноастре модерне, ынзестрате ку техника ши технологий агриколе ной, ку спечиалишть де ыналтэ калификаре. Еле сынт кемате сэ акорде ун ажутор ефектив ла дезволтаря базей материале а едукацией прин мункэ ши ориентэрий професионале а елевилор, сэ практиче репартизаря сектоарелор де пэмынт пентру бригэзиле школаре де продукцие, сэ нумяскэ спечиалишть каре сэ айбэ грижэ ка мунка елевилор сэ декургэ интересант, ку ун фолос кыт май маре, сэ-й фамилиаризезе ку продукция агриколэ контемпоранэ, ку перспективеле дезволтэрий ей. Есте нечесар ка формацииле де мункэ школаре сэ активезе тот анул. Ачаста унеште ши май стрынс колективеле лор, ле пермите сэ-шь пропунэ анумите скопурь ши сэ ле атингэ, елевий ау посибилитатя сэ урмэряскэ ши сэ партичипе ла ынтрегул чиклу де лукрэрь агриколе. Е импортант сэ се практиче май пе ларг партичипаря елевилор ымпреунэ ку спечиалиштий, саванций ла лукрэриле де експериментаре а ноилор союрь де планте, а ноилор техноложий, методе де апликаре а ынгрэшэминтелор ш. а. Резултателе обцинуте требуе нумайдекдот сэ-шь гэсяскэ апликаре ын продукцие. Ачаста ымбогэцеште оризонтул де куноштинце ал елевилор, ле ынтэреште ынкредеря ын форцеле лроприй, ый ындямнэ сэ ынсушаскэ професииле оаменилор ку каре лукрязэ ымпреунэ. Ла прегэтиря елевилор пентру активитатя де мункэ аре о маре ынсемНэтате колабораря динтре колективеле педагожиче ши фамй^ие. Легэтуриле перманенте ку пэринций елевилор, детерминаря ымпреунэ ку ей а ынклинациилор, интереселор елевулуй, дезвэлуиря де кэтре ынвэцэтор а екземплулуй пэринцилор, ынтылнириле ла локул лор де лукру ышь ласэ о ампрентэ бннефэкэтоаре асупра влэстарелор тинере. О сарчинэ актуалэ ын ведеря прегэтирий де мункэ а елевилор о конституе ынтэриря легэтурилор динтре шкоалэ ши колективеле де продукцие але господэриилор, бригэзилор ш. а. Аша екземпле гэсим ын сателе Лядовень, районул Рышкань, Чучуля, районул Глодень, Рисипень, районул Фэлешть, Михайловка, районул Чимишлия, ш. а. Ын ачест скоп требуе ындрептатэ май инсистент мишкаря ындрумэторилор, се поэте практика май пе ларг ынтречеря ынтре бригэзь, сектоаре де продукцие ши колективеле де мункэ але елевилор дин класеле супериоаре. Се пот организа диферите акциунь културал-едукативе, артистиче, спортиве комуне ш. а. Тоате ачестя контрибуе мулт ла едукаря прин мункэ а елевилор, формаря интереселор лор пентру анумите професий, ле дезвэлуе сенсул профунд ал мунчий плугэрешть. Ын ачеяш ордине де идей ну есте липситэ де сенс студиеря ын шкоалэ а економией господэрией, фамилиаризаря елевилор ку експериенца колективелор, анумитор фрунташь ай продукцией. Аша дар, е де датория организациилор де партид, синдикале ши комсомолисте дин школь, господэрий, де ла асочиацииле агроиндустриале, а кондукэторилор лор, а колективелор педагожиче ши де продукцие сэ-шь депунэ тоате форцеле спре а прегэти кыт май бине пентру мункэ вииторул скимб де агрикулторь, пе ачей кэрора цара мыне ле ва ынкрединца о мисиуне де маре чинсте ши рэспундере — де а ынгрижи пэмынтул, де а креште ныне пентру оамень. ДУБЭСАРЬ. (Де ла кор§спондентул ностру). Тинереле комунисте Лидия Липчану, Нина Сенюк, Валентина Пушняк, Мария Нагиц ау фост примеле ла фабрика де конфекций дин локалитате, каре ау рапортат ындеплиниря сарчинилор индивидуале пе чел де-ал трейля ан ал чинчиналулуй. Календарул де мункэ а песте 60 де мунчитоаре индикэ ын презент примеле лунь але анулуй 1984. Даторитэ абнегацией колективулуй, ынтреприндеря а дат ын анул трекут песте преведериле планулуй продукцие ын валоаре де ун милион 700 мий де рубле. Девиза мунчитосрилор: «Ан ноу — сукчесе ной!». Ей лукрязэ ефичиент, калитатив, д,епэшинд систематик програмул. Ын фиекаре зи се фабрика конфекций ын валоаре де апроксиматив 220 мий де рубле. Сума е ку песте 20 мий де рубле май маре декыт ын периоада респективэ а анулуй трекут. Ын ынтречеря социалиста се класязэ пе примеле локурь бригэзиле кондусе де Л. И. Терезюк ши М. Я. Лапушняк. Ачесте колективе шь-ау депэшит консидерабил ангажаментеле пе анул трекут ши ау хотэрыт сэ-шь консолидезе ши сэ-шь ынмулцяскэ сукчеселе. Урмынд екземплул колективелор фрунташе дин Москова, ла ынтреприндере ау фост ынтрепринсе мэсурь ын ведеря консолидэрий дисчиплиней мунчий ши де продукцие. Фиекаре конфекционар ва авя ун пашапорт де мункэ, унде вор фи ынскрисе аТЫт дистинкцииле де каре се ва ынвредничи, кыт ши ынкэлкэриле пе каре ле ва адмите. Де тоате се ва цине конт ла тотализаря ынтречерий социалисте. Вор фи едитате газете де перете ши фой сати.риче, каре вор популариза експериенца ынаинтатэ ши вор бичуи лакунеле. 'да**: ■ .. К У Д ЕПЭШИРЕ Ла Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС Ын кадрул уней шединце ординаре Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС а аскултат о информаре деспре конворбириле ку Раул Кастро Рус, мембру ал Бироулуй Политик, секретар ал дойля ал КЧ ал Партидулуй Комунист дин Куба, прим-локциитор ал прешединтелуй Консилиулуй де Стат ши Консилиулуй де Миништри, министрул Форцелор армате револуционаре але Републичий Куба, каре ау авут лок ын тимпул визитей сале ла Москова ын фрунтя уней делегаций де партид ши де стат ла сэрбэториря целей де-а 60-я анивереэрь а формэрий Униуний РСС. А фост аскултатэ о информаре деспре конворбириле ку Х.-Й. Фогел, мембру ал Президиулуй Партидулуй сочиал-демократ дин Жермания, кандидат пентру постул де канчелар ал РФЖ дин партя Г1СДЖ. Ын кадрул шединцей с’а прочедат ла ун скимб де пэрерь привинд нечеситатя де а фаче ордине ын рейшмул де лукру ал ынтреириндерилор, организациилор ши институциилор окупате ку десервиря популацией. С’а арэтат, кэ ун маре нумэр де ынтреприндерь дин сфера десервирий лукрязэ ын ореле кынд оамений мунчий сынт окупаць ын продукцие, чея че дуче ла фаптул кэ мулць ну пот фаче кумпэрэтуриле нечесаре ши ну се пот фолоси де диферите типурь де сервичий. Тоате ачестя трезеск обьекций ындрептэците дин партя оаменилор мунчий, се рэсфрынг асупра дисчиплиней де мункэ, асупра продуктивитэций мунчий ши адук ын ултимэ инстанцэ дауне марь сочиетэций. Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС а луат акт де фаптул кэ Советул Миништрилор ал Униуний РСС ва екзамина ын тимпул апропият мэсуриле практиче пентру а се фаче ординя кувенитэ ын ачест домениу. Ын кадрул ынфэптуирий Програмулуй алиментар Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС а екзаминат мэсурь конкрете пентру ридикаря ын континуаре а нивелулуй техник ши а калитэций утилажелор технолойшче дестинате рамурилор алиментаре але индустрией ши ымбунэтэцирий продукцией сале. Пе линия министерелор ши департаментелор кореспунзэтоаре вор фи луате мэсурь пентру акчелераря реутилэрий техниче а индустрией алиментаре, а кэрний ши лаптелуй, а фруктелор ши легумелор, писчиколе ши а нутрецурилор комбинате, прекум ши а ынтреприндерилор де комерц ши алиментацие публика. Ла шединцэ ау фост екзаминате о серие де проблеме легате де партичипаря делегациилор советиче ла урмэтоареле сесий але комисиилор ши комитетелор Организацией Нациилбр Уните. Ч ин анул АЗЬ ЛА КЙШИНЗУ АРЕ ЛОК ЫНТРУНИРЯ РЕПУБЛИКАНЭ А ФРУНТАШИЛОР ДЙН СЕКТОРУЛ ЗООТЕХНИК ч и ал н ал9 трейля Деспре сукчеселе ынрежистрате де кэтре челе май буне колективе де крескэторь де анимале, деспре унеле резерве ын ведеря споририй приносулуй лор ла реализаря Програмулуй алиментар читиць ын паж. 2. ЫН ФОТОГРАФИЕ: ун труп де мештерь ын мулсул менанизат дин совхозул «Мэлэешть», денорат ку орденул Драгелул Рошу де Мункэ, дин районул Орхей — гоеподэрие ынвингэтоаре ын ынтречеря сочиалистэ републиканэ ла продукция де лапте: (де ла стынга ла дряпта) Е. И. ЗГИБАРЦЭ, Е. П. БЕЖЕНАРЬ, Т. С. ЛАШКУ, С. Г. БУНИЧ, Т. С. ЦУРКАН, Т. Ф. РАИЛЯН. ( Фото де Е. ДРАИШНЕР. ОБЬЕКТИВЕ СПОРИТЕ Анул трекут тутунарий дин колхозул «Ленин» ау обцинут чя май маре реколтэ де фрунзе дин районул Рышкань — 21,4 чентнере ын медие ла хектар. Господэрия а вындут кэтре стат 203 тоне де материе примэ, ку 63 тоне май мулт декыт преведя сарчина. Пентру анул ал трейля ал чинчиналулуй а фост скицат обьективул де а спори реколта медие пынэ ла 25 центнере де фрунзе ла хектар. База реколтей а фост пусэ дин тоамнэ. Пентру култиваря тутунулуй ау фост репартизате сектоареле ку челе май буне премергэтоаре. Ау фост ынкорпорате ын сол кыте 60 тоне де ынгрэшэминте органиче ши 1,5 чентнере де ынгрэшэминте минерале ын медие ла хектар. Акум е ын той прегэтиря серелор де семэнат. Дин тимп а фост сэпат солул, с’а акумулат кантитатя нечесарэ де ниси пэмынт де целинэ, мраницэ. Ши курынд се ва ынчепе ынкэлзиря серелор. Системул респектив е адус ын ордине прин ефортуриле спечиалиштилор И. Швец ши Н. Гуду. Мунческ ку мулт сырг, пентру а асигура обцинеря унуй рэсад тимпуриу ши вигурос, тутунарий А. Маковей, Н. Пэдуре, В. Ромашенко ши алций. А. ПЛАТОНОВ, технолог ын колхозул «Ленин», районул Рышкань. АКЧЕНТУЛ ТТ1? РА ПТ1ФАГРП Л1Лл ПАЛП 1 Я 1 Г| ▲нгажаментеле социалисте але колеитивулуй комбинатулуй де мобилэ No 3 дин Бэлць пе анул 1983 Продукэторий де мобилэ дин Бэлць депун ефортурь сусцинуте пентру а традуче ын вяцэ хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС. Планул пе примий дой ань ай чинчиналулуй ал унспрезечеля колективул комбинатулуй л-а ындеплинит ку сукчес: ла волумул продукцией— ку 104 проченте, ла реализаря ей— ку 103,7 проценте, ла продуктивитатя мунчий — ку 107,7 проценте. Песте преведерь а фост фабриката продукцие ын валоаре де 1.715 мий рубле. Ау фост реализате ын ансамблу ангажаментеле социалисте ын чинстя анивереэрий а 60-я а формэрий Униуний РСС. Ка ун програм де акциуне а примит колективул хотэрыриле Пленарей дин ноембрие (1982) а КЧ ал ПКУС, тезеле ши конклузииле дин кувынтаря роститэ ла Пленарэ де кэтре товарэшул Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал партидулуй. Мунчиторий, инжинерий, техничиений ау хотэрыт кэ чел май буи рэспунс ал лор ва фи консолидаря пе тоате кэиле а дисчиплиней мунчий ши де продукцие, релеваря ши валорификаря резервелор. Десфэшурынд ынтречеря пентру спориря ефичиенцей ши калитэций мунчий, пентру асигураря крештерий волумулуй продукцией ку ачеляшь капачитэць ши ачелаш нумэр де оамень, пентру економисиря ресурселор материале ши енержетиче, колективул шь-а асумат урмэтоареле ангажаменте социалисте пе анул 1983. Планул ла фабрикаря продукцией а-л ындеплини кэтре 20 дечембрие, а конфекциона песте преведериле луй продукцие нормативэ нетэ — пентру 200 мий де рубле, мэрфурь де консум популар — ын валоаре де 800 мий де рубле. А депэши планул ла реализаря продукцией ку 500 мий де рубле. А асигура депэширя сарчиний ануале де спорире а продуктивитэций мунчий ку 1,2 проченте, инклусив ку 0,1 проченте дин контул ынтэририй дисчиплиней мунчий. Ын скопул ымбунэтэцирий калитэций продукцией а ридика ритмичитатя ей ла 96 де проченте, а асигура фабрикаря а 15.400 гарнитурь ной де мобилэ «Серенада», а спори пондеря артиколелор ку Семнул калитэций ын волумул тотал ал продукцией ла 78 де проченте. А ынтрепринде ун комплекс де мзсурь ын ведеря меканизэрий ши аутоматизэрий прочеселор де продукцие, ынтродучерий техничий ной ши техноложиилор прогресисте, инклусив меканизаря комплекса а секторулуй де финисаре а деталиилор пентру мобилэ ши ынтродучеря унуй конвейер ла асамбларе. Ачесте акциунь, прекум ши челе де организаре штиинцификэ а мунчий ши пропунериле де рационализаре вор да ун ефект економик де 128 мий де рубле. Дин контул споририй коефичиентулуй фолосирий плэчилор де талаш ла фабрикаря мобилей, ынлокуирий материалулуй лемнос ку фурнир синтетик ши алтор акциунь а економиси 290 метри кубь де материал лемнос, прекум ши 98 мий киловаць-орэ де енержие електрикэ ши 760 жигакалорий де енержие термикэ. А продуче дин дешеурь мэрфурь де ларг консум ын валоаре де 55 мий де рубле. Ла комбинат ва континуа ынтродучеря формей де бригадэ ын организаря ши стимуларя мунчий: пондеря мунчиторилор, каре вор лукра ын компоненца бригээилор ку о команда уникэ, се ва ридика ла 84,2 проченте. А конфирма титлул де ынтреприндере а мунчий комунисте ши титлул де ынтреприндере а културий ыналте ын продукцие. Ангажаментеле социалисте ау фост адоптате ла адунаря колентивулуй комбинатулуй. МУНКЭ ИНСПИРАТЭ Колективул фабричий де хайне трикотате дин Сорока шь-а асумат ангажаменте социалисте спорите пе чел де-ал трейля ан ал чинчиналулуй. Еле превэд де а реализа артиколе ын валоаре де 26 милиоане 20 мий рубле — ку 500 мий рубле май мулт декыт с’а планификат. Дин примеле зиле але анулуй ла ынтреприндере домнеште о атмосфера де мункэ инспиратэ. Ын авангарда ынтречерий сочиалисте с’а ситуат колективул комсомолист-де тинерет кондус де Г. Казалуп. Мембрий луй ышь депэшеск ын перманенцэ сарчиниле де лукру ку 15—20 проченте. Ун объектив ыналт шь-ау скицат ши рационализаторий де ла фабрика. Ей интенционязэ сэ ынаинтезе ши сэ апличе ын продукцие пе паркурсул анулуй иноваций ку ун ефект економик ын валоаре де 30 мий рубле. Г. ГРОСУ, кореспондент волунтар. МЫНЬ РОБАЧЕ, ДЕ ФЭУРАРЬ Ку пашь вигурошь ынаинтязэ пе дистанца чинчиналулуй актуал колективул асочиацией де продукцие «Виброприбор» дин капитала. Пентру фрумоаселе викторий ын мункэ репуртате ын 1981 ел а фост декорат ку орденул «Инсигна де Оноаре». Ши чел де-ал дойля ан ал чинчиналулуй а фост маркат принтр’ун букет де реализэрь. Мунчиторий де аич, необосиць фэурарь, ау децинут ынтыетатя пе паркурсул а трей триместре ын ынтречеря сочиалистэ, десфэшуратэ принтре ынтреприндериле де ачелаш профил дин царэ, яр конформ тоталурилор пе анул ынтрег пентру сукчеселе репуртате ын Ынтречеря сочиалистэ унионалэ, консакратэ жубилеулуй де 60 де ань ал Униуний РСС, лор ле-а фост ынмынат Драпелул Рошу трансмисибил ал КЧ ал ПКУС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ВЦСПС-улуй ши КЧ ал УЛКТ дин Униуня Советикэ. Владимир Георгиевич Иваньков, секретарул комитетулуй де партид де ла асочиацие, повестеште ку мындрие деспре ачесте семне дистинкте але хэрничией, мэестрией, абнегацией ын мункэ. Ынкредеря-й фермэ кэ сукчеселе ынрежистрате вор фи мултипликате ши ын анул курент есте сесизатэ ушо,р ын интонация гласулуй. Ла база ей стэ, ын примул рынд, ур.мэторул фапт. Ш*сте 400 мунчиторь де ла ынтреприндере лукрязэ де акум ын контул лунилор мартие-априлие. Меритэ сэ се рецинэ ынкэ ун деталиу че сусцине елоквент ынкредеря секрегарулуй. Чирка 70 проченте дин мембрий колективулуй мунческ дупэ мето. да антрепризей де бригада. Принтре примий ла асочиацие ау апликат ачастэ метода прогресистэ лукрэторий дин секция де галванометрие, кондусэ де Наум Иосифович Спиваковский. Акум, кынд дискуцииле деспре авантажеле ши дификултэциле легате де ынтродучеря ей ын практика ау рэмас ын урмэ, се поэте фаче ун мик биланц. Афарэ де кыштигул де ордин морал — приетения, ажуторул речипрок, каре ау принс рэдэчинь ши май путерниче, а крескут евидент ши салариул фиекэруя. Ын презент жумэтате дин деталииле продусе аич сынт атестате ку Семнул де стат ал калитэций. Колективул а стабилнт ши уп рекорд ын мункэ. уник ын фелул сэу ла ынтреприндере, фнинд декларат анул трекут пе паркурсул а 46 де сэптэмынь ынвингэтор ын ынтречеря сочиалистэ, десфэшуратэ ын чинстя жубилеулуй де 60 де ань ал Униуний РСС. О контрибуцие есенциалэ шь-а адус ла обцинеря ачестуй сукчес бригада ын фрунте ку Ана Иордакевна1 Калдарару. Пэшешть прагул ынкэперий, унде мунчеште ачест колектив харник, ши пентру ун момент ай импресия кэ ай грешит адреса. Албул имакулат ал халателор лукрэтоарелор, гивечуриле де пе первазурь, курэцения идеала, че домнеште ын жур, се асочиязэ перфект ку интериорул уней институций медикале. — Ну-й нимик де мираре, — не експликэ Ана Иордакевна, — доар аич конструим «инимиле» вестителор осчилографе де ла ынтреприндеря ноастрэ. Кыте одатэ кяр ши ун фиричел де праф не поэте ынкурка сокотелиле. Ятэ де че инструментул ностру принципал де мункэ есте микроскопул. Фэрэ окюл неынармат ну е посибилэ униря, сударя челор 48 дегалий (унеле динтре еле ау гроенмя де 0,02 микронь) але галванометрулуй де мэримя... кнбритулуй. О метикулозитате де жюваержиу демонстрязэ зилник мембрий бригэзий. Спечификул професией алесе ексклуде кувынтул грабэ, ын при,м-план фнинд атенция споритэ, рэбдаря, мэестрия. Тотуш, ей реушеск сэ се евиденциезе ши ла ачест капитол, календарул де мункэ ал мажоритэций индикынд ын презент примэвара анулуй курент. Ку винте де лаудэ меритэ, май алее, Ана Степановна Гашенко, Александра Трофимовна Цуркан, Албина Аркадиевна Бронич, Вера Оавовна Беженарь... Ынтр’о пасионантэ ынтречере ку тимпул есте антренатэ ши бригада де лэкэтушь, кондусэ де Георге Георгиевич Сырку дин секция де штанцаре ши пресаре. Еа депэшеште ку апроксиматив трей лунь графикул лукрэрилор, че урмязэ сэ ле ефектуезе ын анул курент. Екземплу де дэруире ын мункэ сервеште, ын примул рынд, бригадирул. Аич а мунчит май ынтый ку фраций Василе, Сергей, Михаил, сора Мария, аич л-а конвинс сэ винэ ын тимпул ваканцелор де варэ, пентру а ынеуши лекция мунчий, ши пе фиул Юрий, каре ын презент ышь фаче сервичиул ын рынду риле Арматей Советиче. й-ам урмэрит лынгэ м;аса де лукру мишкэриле мынилор. Плэчиле де метал, че ле прелукра, кэпэтау рынд пе рынд контуруриле десенате пе проектул ноу, че-й стэтя ын фацэ. Привя ла ел арареорь, май мулт динтр’о симплэ обишнуинцэ, кэч ый десчифрасе де акум тоате енигмеле. Ын окурта дискуцие пуртатэ ун интерес деосебит аскундя ынтребаря: — Де че, тотуш, ануме «Виброприбор» рзмыне сэ фие ын челе песте доуэ лечений де активитате прима ши ултпма алежере а локулуй де лукру? — Мь-а плэкут де ла бун ынчепут аич, м’ам депринс...— ун момент де езитаре, алой урмязэ: — Де фапт е ши о оноаре сэ лукрезь ла о асеменя ынтреприндере! Апарателе ку марка асочиацией де продукцие «Виброприбор» сынт фолосите апроапе ын тоате колцуриле некупринсей ноастре Патрий. Ь1н индустрие, агрикултурэ, ын експедицииле жеоложиче, ла черчетаря космосулуй ш. а. Еле сынт експедияте прин интермедиул организациилор советиче де комерц екстериор ын песте 20 де цэрь але лумий. Ле фэуреск оамень, че ау мынь ку адевэрат де «аур», каре ау луат ун старт реушит ши ын чел де-ал трейля ан ал чинчиналулуй. И. РОБУ.