Monitorul de Sibiu, februarie 2002 (Anul 5, nr. 980-1003)

2002-02-04 / nr. 982

Blestemul lui Armagedon ! Doi militari dezaxați au băgat groaza în olteni ■ cea mai spectaculoasă și sîngeroasă dezertare din România de după 1989 s-a produs alaltăieri în Oltenia ■ în goana după soldați. MApN a făcut din condițiile de recrutare o banalitate, prin care s-au strecurat doi soldați, dezaxați mintal, declarați de psihologii MApN „apți pentru a serviciul militar“ ■ într-un moment în care România se străduiește să îndeplinească criteriile NATO, un nou incident militar pune în discuție condițiile precare din armata română. Doi militari fugari au omorît doi oameni și au rănit grav un al treilea, dar psihologii MApN îi încadraseră în cea mai bună grupă psihologică, declarîndu-i apți pentru serviciul militar. Și mai ciudat este faptul că unul dintre dezertori era cercetat pentru o infracțiune gravă, dar MApN nu știa acest lucru. Doi militari fugari de la o unitate militară Frîncești (Vîlcea), care au omorît sîmbătă seara doi oameni și au rănit grav un al treilea, au fost prinși ieri după cea mai amplă desfășurare de forțe din partea Ministerului de Interne din 1990. Peste 300 de polițiști și jandarmi i-au căutat timp de mai bine de 20 de ore pe Ion Vasile Măgureanu și Mihai Bărăgan, ambii de 21 de ani, necăsătoriți, încorporați la data de 26 iunie 2001, pentru un an. Cei doi au fugit sîmbătă seara, la ora 18.00, de la un depozit de muniție, chiar cînd urma să se facă schimbul gărzii. Fără nici o explicație, unul dintre cei doi l-a împușcat pe plutonierulmajor Ion Munteanu, șeful de dispozitiv, și i-a somat pe ceilalți militari să părăsească zona sau să stea culcat. După ce l-au împușcat pe Munteanu, Măgureanu și Bărăgan au fugit, luînd cu ei două AKM-uri și 60 de cartușe. Cei doi dezertori au sărit gardul unității în curtea unui localnic din satul Români-Pădureț, din comuna Băbeni, județul Vîlcea, învecinată cu unitatea militară. Militarii au intrat în casa lui Ion Trăistaru (54 de ani), care se afla, în bucătărie, la masă, împreună cu familia, respectiv soția, cei doi copii și nepoții. Pentru că bărbatul a pornit înspre dezertori, cînd aceștia i-au cerut cheile mașinii, unul dintre militari l-a împușcat în șold, după care au ieșit pe ulițele satului, de unde au furat o mașină.. Trăistaru a decedat în drum spre spital, în dreptul gării din Băbeni, mașina în care se aflau dezertorii l-a acroșat pe Ion Ștefănoiu, care a murit în urma impactului. Cei doi au continuat însă drumul spre Drăgășani, localitate aflată la aproximativ 40 de kilometri; în apropierea acestui oraș, mașina dezertorilor a fost somată să oprească de un echipaj al Poliției Rutiere. După o scurtă urmărire și o încercare eșuată de a bloca mașina fugarilor, militarii au reușit să dispară. Toată noaptea, orașul a fost împînzit de polițiști, jandarmi și forțe DIAS. Pe străzi au circulat patrule, iar la intersecții au fost puse filtre. La Drăgășani a sosit, duminică dimineață, secretarul de stat în Ministerul de Interne Toma Zaharia, iar dezertorii au fost căutați cu ajutorul lunetiștilor și al unui elicopter pînă cînd au fost identificați pe un cîmp din apropierea orașului, pe raza comunei Zlătărei. Cei doi militari în termen nu erau înarmați în momentul în care au fost prinși de forțele de ordine, dar armele au fost recuperate ulterior. Ion Vasile Măgureanu și Mihai Bărăgan, cei doi _______dezertori care au îngrozit Oltenia Premierul respinge ideea anticipatelor Deși se afla la New York, premierul Adrian Năstase a ținut să corecteze afirmațiile ministrului de Interne, Ioan Rus, referitoare la posibilitatea unor alegeri anticipate. Rus a afirmat, vineri, la Dej, că Guvernul a analizat costurile sociale ale scumpirilor din ultima perioadă, dar că este hotărît să continue reforma, inclusiv dacă ia în calcul posibilitatea alegerilor anticipate. „Ministrul de Interne, Ioan Rus, a dorit să sublinieze că ■ oricînd există posibilitatea unor alegeri anticipate, atunci and apar momente speciale în care se dorește verificarea stării de spirit și a sprijinului populației pentru o anumită formațiune politică", a declarat, sîmbătă, premierul Adrian Năstase. „Nu fi știu dacă ministrul Rus are mai multe informații decât mine, dar există sondaje recente de opinie, din ianuarie, care confirmă că Guvernul se bucură de sprijin popular", a afirmat Năstase, la conferința de presă de la Consulatul României la New York. Monitorul Eveniment MONITORUL DE SIBIU - luni, 4 februarie 2002 TERA IMPEX [EXPECT MORE .................................. I Prin magazinul First Computer din Sibiu, str. B-dul Victoriei nr. 29 Z Partener Oferă un instrument util oamenilor de afaceri - constituirea unui grup de utilizatori care pot comunica între ei la tarife preferențiale. Preț pachet (cu telefon Hyundai) Abonament lunar ■ custodie minimum 10 abonamente per flotă ■ $15-10 - Reducerea se aplică în funcție de numărul de abonamente ■ 500 - lunar, pentru primele 3 luni de la abonare ■ (kb) incluși ■ SMS incluse ■ Tarife în interiorul grupului a Tarife în rețea H Tarife în afara rețelei a Tarife adiționale utilizare date ■ Perioada minimă contractuală - $0.07 • ■$0M ■$0.16 - $0.03/10 kb - Tarife flat -12 luni - Se prelungește automat, doar dacă nu este stipulat altfel de către titular Artizanul marilor afaceri ale PDSR din Moldova a plănuit încă de acum șapte ani cum să pună mîna pe Rafo, Dărmănești și Carom T......................... Reno Imperial Oil, pușculița lui Iacobov în 1994. Corneliu Iacobov, pe atunci președinte al FPPNI Moldova, a pus la cale un mecanism diabolic prin care să extragă cît mai mult capital din firmele de stat aflate în patrimoniul instituției pe care o conducea. Astfel, la indicația directă a lui Iacobov ia naștere SC Reno Imperial Oil SA, la care acționari erau unele dintre cele mai importante companii de stat din județul Bacău: Carom, Chimcomplex, Mașini-Unelte, Rafo, toate cu participații sub 0,5%, acționarul majoritar fiind Rafinăria Dărmănești, cu 98,3%. Este ușor de observat particula "Imperial Oil", conținută de noua firmă, anticipînd numele societății pe care Iacobov o va înființa peste ani pentru a cumpăra Dărmănești și Rafo. Scopul înființării lui Reno este simplu: firma era alimentată pe credit, plătind cînd își aducea aminte, cu produse (dacă nu direct, ca să bată la ochi, atunci prin intermediari, cel mai adesea legătura fiind M Invest, o companie cu care, de altfel, Reno a și fuzionat de curînd de la rafinăriile județului sau efectua procesări de produse, de exemplu la Carom. Cum pînă la sfîrșitul anului 2000 taxele către stat cădeau în sarcina procesatorului, Reno a profitat din plin de protecția autorităților - doar organele de control ale statului știau cine este Corneliu Iacobov - și a uitat constant să plătească îndatoririle către buget, în joc fiind sute de miliarde. Din informațiile noastre, la Garda Financiară există un dosar Reno, legat tocmai de procesările pentru care nu s-au achitat datoriile către stat, însă nimeni nu are curajul să-l finalizeze. Să vorbim puțin și despre administratorii societății, toți unul și unul: Elena Butnăraș, actual director economic lal Rafo; Mariana Panaitescu, fost director economic al Camerei de Comerț și Industrie Bacău, în clipa de față acționar la una dintre companiile lui Iacobov, Vladicov; Costel Băncilă, actual director general la Carom; Costică Ursu, fost director al Rafo; Octavian Angheluță, fost director al Rafinăriei Dărmănești, și Adrian Galofteanu, director în cadrul SIF Moldova. Conflictul de interese în care cel puțin directorii de la Rafo, Carom și Dărmănești s-au găsit ani de zile - ei fiind atît administratori ai unor firme de stat, cît și ai unei companii care lucra direct cu acestea este evident. Să ne mirăm, așadar, că, în vreme ce Dărmănești și Rafo se scufundau an de an în mocirla datoriilor, Reno înregistra profituri de miliarde? Devenită un fel de copil de suflet al lui Corneliu Iacobov, Reno Imperial Oii primește, la mijlocul anului 2001, rolul de instrument-cheie al uriașului tun tras statului român de marele magnat de esență pedescristă prin cumpărarea Rafo. Schema acestei inginerii financiare este de o simplitate de-a dreptul diabolică și o vom prezenta in extenso în zilele viitoare. (Matei OLARU) DESIGN & PRINT identitate vizuală materiale publicitare »albume cataloage »cărți legate și broșate autocolante și autocopiative mape • pliante » afișe S.C. Tipografia Honterus S.R.L. Str. Livezii 46. RO-2400 Sibiu Tel.: +40 (0)69/22 77 66 Fax: +40 (0)69/22 89 77 e-mail:off ice@honterus.ro