Monitorul de Sibiu, septembrie 2002 (Anul 5, nr. 1157-1181)

2002-09-04 / nr. 1159

ȘTIRI I Locuri cu taxă Admitere la Inginerie. Facultatea de Inginerie „Hermann Oberth“ organizează în 14 septembrie concurs de admitere la anul I de studiu pentru locurile rămase vacante. Facultatea scoate la concurs, în această sesiune de admitere, 270 de locuri, toate cu taxă. Concursul va consta dintr-o probă la algebră sau analiză matematică, teste tip grilă pentru următoarele specializări: electromecanică, inginerie economică, tehnologia construcțiilor de mașini, mașini și sisteme de producție și utilaj tehnologic textil pe o perioadă de 5 ani sau colegiu de trei ani pentru infomatică aplicată, electronică aplicată, exploatarea și valorificarea gazelor naturale, organizarea și gestiunea producției, tehnologia prelucrării materialelor și tehnologia în industria extractivă. Perioada de înscriere pentru admiterea la facultate este 9-13 septembrie. Facultatea organizează, în 19 septembrie, concurs pentru master și studii aprofundate. Pentru aceste examene perioada de înscriere este 16-18 septembrie. (C.A.) . Alimentarea cu apă Investiții în zona Bîlea Conducerea Prefecturii susține că, pentru punerea în aplicare a proiectului privind alimentarea cu apă a orașului Agnita și a comunelor limitrofe din zona Bîlea, se va încerca găsirea surselor de finanțare la nivel județean, deoarece acest proiect nu a fost inclus în strategia națională a apelor, elaborată, zilele trecute, la București, de membrii Executivului. De altfel, în aceste zile,specialiștii Consiliului Județean au purtat mai multe discuții cu reprezentanții unei firme germane, care și-a arătat disponibilitatea de a suporta cea mai mare parte a cheltuielilor privind realizarea unui studiu de fezabilitate pentru această lucrare. Reprezentantul Guvernului în teritoriu afirmă că unul dintre obiectivele județului pentru anii următori este gestionarea cît mai bună a resurselor de apă, deoarece există localități care duc lipsă de apă, cum este cazul comunei Poplaca. (C. P.) A Intîrzieri peste măsură „Blocul albastru“ nu are apă și curent ■ Primăria caută soluții pentru urgentarea lucrărilor ■ proprietarii apartamentelor s-au săturat de amînări ■ Sibienii care au contractat apartamente în „Blocul albastru“ de pe strada Lungă mai au de așteptat pînă să se mute în noile locuințe. Blocul nu a fost racordat, încă, la rețelele de apă și energie electrică. Pentru a urgenta predarea apartamentelor la cheie, primarul Klaus Johannis și directorii instituțiilor descentralizate au discutat ieri pe această temă în cadrul unei ședințe operative. „Am discutat problema racordurilor la bloc cu directorii instituțiilor implicate. Le-am dat temă să rezolve situația, deoarece sunt discuții cu racordul de apă și neclarități în privința racordului electric. Sper ca după discuția de azi lucrurile să se rezolve în viteză“, ne-a declarat primarul Johannis. „ Datorită problemelor întîmpinate la Primărie, încheierea contractelor a fost amînată. Totuși, sperăm ca prețurile apartamentelor să fie definitivate în următoarele două săptămîni“, ne-a declarat Valeriu Cotîrlea, șef Serviciu Tehnic în cadrul societății Urbana SA, beneficiarul imobilului. Viitorii proprietari ai locuințelor din acest bloc sînt nemulțumiți de întîrzierea lucrărilor și așteaptă cu nerăbdare să primească cheile apartamentelor. „Noi locuim în căminul societății Libertatea, iar condițiile sînt improprii. De cite ori mergem la Urbana sîntem amînați, încep copiii școala și nu știu cum ne vom descurca“, susține Mariana Carp, proprietara unei garsoniere. „în șase luni m-am mutat de cinci ori. Acum locuiesc în gazdă și vrem să știm cînd ne mutăm, pentru că au existat prea multe amînări“, spune Mihaela Andrei, proprietara unei garsoniere. „Sîntem în România și mă așteptam să existe aceste intîrzieri. Eu aștept recepția și ce am contestat, mă aștept să fie rezolvat", ne-a mărturisit unul dintre proprietari, care a vrut să-și păstreze anonimatul. (LI., C.P.) Restanțe copleșitoare O studentă s-a aruncat de la etajul II ■ tînăra este în anul III la Facultatea de Medicină ■ ea a suferit numeroase fracturi atît la coloana vertebrală, cît și în zona lombară și toracică ■ continuare din pagina 1 seri noapte, în timp ce învăța pentru sesiunea de restanțe, tînăra de 22 de ani a profitat de un moment de neatenție al colegelor de apartament și s-a aruncat de la etajul trei al blocului în care locuiește. Cele două fete care locuiesc cu ea nu se aflau în aceeași cameră cînd s-a produs incidentul, dar și-au dat seama că ceva se întîmplase mai ales că au văzut în ce stare era colega lor. Fetele au chemat salvarea, iar în momentul în care a ajuns echipajul medical, tînăra era conștientă deoarece își amintește că a fost găsită de niște bărbați îmbrăcați în roșu. Tînăra este studentă în anul III la Facultatea de Medicină „Victor Papilian“ din Sibiu și stă în gazdă undeva în zona Dioda. „Pacienta a fost adusă la Urgență în stare conștientă, cu numeroase leziuni. Norocul ei a fost că a căzut pe pămînt și nu pe asfalt și nu a suferit un traumatism craniocerebral. Medicii i-au pus diagnosticul de fracturi la nivelul coloanei vertebrale, fracturi în zona toracică și lombară și fractură la gamba stingă“, ne-a declarat doctor Carmen Natea, purtător de cuvînt al Spitalului Clinic Județean Sibiu. în prezent, studenta se află internată în Reanimare, la Terapie Intensivă și starea ei este relativ bună. MONITORUL DE SIBIU - miercuri, 4 septembrie 2002 Educație cu eforturi financiare Ghiozdanul prin „sare“ de 2 milioane începutul noului an școlar înseamnă o lovitură puternică pentru bugetul unei familii care are cel puțin un copil de vîrstă școlară.Pentru a-și pregăti copiii pentru un nou an de educație, părinții vor scoate din buzunar minimum 2 milioane de lei. La mai puțin de o săptămînă, cît a mai rămas pînă la începutul anului școlar, librăriile și magazinele destinate ceilor sînt încă ticsite cu rechizite pentru toate categoriile de școlari. Părinții ai căror copii pășesc pentru prima dată într-o școală vor putea achiziționa caiete cu 48 de file, de matematică și didando tip I sau II, la prețuri începînd de la 4.490 de lei bucata, putina ajunge pînă la 11.900 de lei, dacă sînt de dimensiuni mai mari. Un caiet de desen cu 16 file costă de la 5.000 la 13.000 de lei, în vreme ce unul de muzică, cu 24 de file, 4.200 de lei. Un rucsac de grădiniță vă va ușura portmoneul cu cel puțin 59.000 de lei, însă dacă doriți unul special, cu imprimeuri extrase din desenele animate, puteți „cotiza“ pînă la 190.000 de lei. Pentru un ghiozdan, bugetul unei familii ar putea fi grav afectat, deoarece dacă nu veți găsi unul modest la 250.000 de lei, s-ar putea să fie nevoie să scoateți din buzunar între 350.000 de lei și peste un milion de lei, dacă este dotat cu separeu pentru pachetul cu mîncare și pentru sticla cu apă a copilului. Insignifiantele bețișoare școlare costă circa 9.100 de lei, pe cînd o numărătoare din plastic costă 44.000 de lei, iar un alfabetar circa 57.000 de lei. Caietele de geografie și de biologie cu 32 de file pot costa 6.500 - 8.400 de lei, iar un vocabular 2.100 - 2.700 de lei. Pentru un simplu creion prețul diferă de la un comerciant la altul, astfel că dacă în unele locuri îl veți cumpăra cu 1.890 de lei, în altele acesta poate costa 6.400 de lei, preț care variază și în funcție de duritatea grafitului din care este compus. Creioanele colorate în seturi de cîte 12 costă cel puțin 9.000 de lei, dacă sunt de dimensiuni reduse, ori de la 50.000 pînă la 120.000 de lei, dacă sunt de dimensiunea unui creion obișnuit și cerate pe deasupra. Un stilou costă circa 45.000 de lei, pe lîngă acesta fiind necesare și patroane cu cerneală, al căror preț se ridică la 13.000 de lei pentru un set de șase bucăți. Nici penarul nu poate lipsi, valoarea acestuia ridicîndu-se la 40.000 - 75.000 de lei. O trusă de geometrie compusă din trei piese - riglă, raportor și echer - costă 12.500 de lei, pe cînd pentru una cu șapte piese suma se ridică la aproape 42.500 de lei. Orele de desen ori de educație tehnologică sunt, de asemenea, importante. Părinții vor investi sume importante pentru descoperirea talentului odraslelor lor. Un set alcătuit din trei pensule poate fi găsit în librării la prețuri ce variază de la 21.000 la 75.000 de lei, în vreme ce o cutie cu acuarele cu 12 culori costă între 20.200 și 73.500 de lei. Un set cu 6, 10 sau 12 carioca poate fi cumpărat cu 16.800 -125.000 de lei, iar o cutie cu plastilină costă cam 40.000 de lei. Pentru o foaie de hîrtie colorată veți plăti între 1.050 și 2.200 de lei, iar pentru un sul de hîrtie creponată între 6.700 și 10.000 de lei. Elevii mai mari vor avea nevoie de rechizite mult mai costisitoare. Un caiet studențesc dictando, de matematică sau neliniar, poate ajunge de la 13.000 de lei la 35.000 de lei, iar un caiet cu spira costă între 14.500 și 59.000 de lei. Un set de 50 de coli tip A4 așteaptă să fie luate din rafturile papetăriilor pentru 12.000 de lei, un set de 10 pixuri poate ajunge la 74.500 de lei, iar un calculator de buzunar pînă la 500.000 de lei. Pentru un ierbar veți fi taxați cu cel puțin 50.000 de lei, o hartă fizică a lumii sau a României costă nu mai puțin de 246.000 de lei, iar una continentală 52.000 de lei. Uniformele pentru școlarii mici, care un timp au dispărut din magazine au reapărut în acest an, însă la acest capitol vor fi rezolvate doar problemele pentru fete. Școlărițele se vor îmbrăca în uniforme la preț de cel puțin 175.000 de lei, care deși au guler alb scrobit și dantelat, sunt confecționate din material de calitate execrabilă. Pentru un costum complet pentru un băiat, familia trebuie să se gîndească la 450.000 -1.190.000 de lei, fără a mai pune la socoteală și încălțămintea, al cărei preț pornește de la 225.000 de lei, pentru micuți și poate ajunge la 800.000 de lei pentru cei mai mari sau o jachetă de toamnă de minimum 400.000 de lei. (Nicoleta BORCEA) Atât costa la SCRIS un calculator cu monitor Ai putea sa-ti scrii referate sa iei informații de pe net, sa consulți enciclopedii. Sau... ■ £» Calea Dumbrăvii 99 A IT SH^P ^Multimedia Capital România * Calculatoare » Componente calculatoare » monitoare » Consumabile » Consultanta IT » S o Ptiuare » Imprimante Sibiu, str. Calugareni 23 Tel: 244768 Fax: 218242 ^ COpiatOBre Email: șhgp@mcr.rp www.mcr.ro/itshop