Desbaterile Adunării Deputaților, iunie 1914 (Anul 1914, nr. 4-12)

1914-06-11 / nr. 4

38 DEZBATERILE ADUNĂRII DrePUTAȚILOR 1) iunie 1944 Bellu Alexandru, Bogdan L. Dimitrie, Coandă T. Grigore, Crăiniceanu Grigore (General), Cristopol Alexandru, Deșliu Mihail, Duca G. Ion, Dumitrescu Ion, Fleva Nicolae, Iarca G. Constantin, Ioanid Tilică, Iorga Nicolae, Krupensky Nicolae (Căpitan), Lalu D. Spiru, Lambru D. (General), Lupescu G. Constantin, Marghiloman Alexandru, Mitescu Ath. Ion, Ornescu Ion, Pherekyde Mihail, Purcăreanu I. Ion, Rădulescu Paul, Sassu P. Vasile, Stere Constantin. Secțiunea III D-nii : Antonescu Vasile, Banu Constantin, Cantacuzino B. Matei, Comșa Nicolae, Cuza G. A., Dragu C. George, Filipescu Ștefan, Filiti T. Nicolae, Filotti Zamfir, Frumușianu D. Titu, Gârleșteanu Cornelia, Ghica D. Nicolae, Mârzescu G. George, Michiu Pavel, Nicolaescu I. Demetru, Noica I. Andrei, Olăneșcu I. George, Racoviță Eduard, Ralea R. Dimitrie, Răutu Nicolae, Roman N. Ioan, Săveanu N Nicolae, Sturdza Z. Constantin, Tătăranu P. Alexandru, Teleman Anihal, Titulescu Nicolae, Țiuleanu Constantin. Secțiunea IV D-nii : Alaci Anton, Agarici Ion, Basilescu Nicolae, Brătianu C. I. Vintlă, Burileanu M. Dimitrie, Cananou Nicolae, Cernescu Constantin, Cristoveanu Cristea, Dumitrescu Brăila (Or.), Eraclide L. Xenofon, Fdoti Anton, Gheorghiu Ath. Ath., Har’ular Aristide, Iliescu Tony, Mille Constantin, Mironescu Virgil, Mortun G. Vasile, Paladi I. Emanoil, Petrescu C. Emil, Vladovici G. Alexandru, Sassu G. Ion, Sassu V. Matei, Simionescu-Râmniceanu Ion, Vâlsănescu I. Vasile, Văselu A. Gheorghe, Vorvoreanu Gh. Gh. George, Vulpe Emil. Secțiunea V D-aii: Alexandrescu T. Alexandru, Anagnostia de Take, Arion C. Constantin, Balc Cârlomanești Mihai, Căpităneanu R. Nicolae, Cristof Anton, Elefterescu Luca, Emanoi G. Teodor, Filipescu Gr. Nicolae, Florescu Th. Ion, Geblescu R. Constantin, Georgesu C. Constant, Ghica T. Ion, Gussi N. Virgiliu, Ionitescu Pompiliu, Lupu Nicolae (Dr.), Maxim Alexandra, Mihăilescu Anghel, Nicolescu Elefterie, Oromolu Mihail, Paul N. Nicolae, Pătrășcanu D. Dimitrie, Protopopescu D. Nicolae, Romano Constantin, Safta G. Ion, Vasiliu Teodor, Vericeanu Grigore. Secțiunea VI D-nii: Alimănișteanu Constantin, Arțăreanu Dimitrie, Bănescu Honoriu, Bontas Ion, Carp Mihail, Costinescu Emil, Costinescu Ioan (Dr.), Dan Emanuel, Danielopol G. George, Delavrancea St. Barbu, Diamandi I. George, Ghica-Dumbrăveni Leon, Ignat Alexandru, Ioan C. Ștefan, Ionescu Take, Ionescu Victor, Moldoveanu Leonte, Moruzzi P. Dimitrie, Mustea Alexandru, Neamțu Constantin, Poenaru Gh. Iorga, Popescu C. Ion, Șendrea St. Ștefan, Spirescu Bucur, Stănculeanu I. Ion, Tudorache- Hagi Dimitrie, Vasilescu Petre. Secțiunea VII D-nii : Alexandrescu I. Alexandru, Becescu-Sylvan Gheorghe, Brancovanu-Basarab Constantin, Bratianu C. I. Constantin, Brezulescu Dimitrie, Crivăț Panaite, Greceanu A. Dimitrie, Igiroșeanu Ion, Iliescu Alexandru, Ionescu-Quintus Ion, Juvara Emil, Macavei St. Mihail, Mavrocordat Ion, Meitani Gheorghe, Moruzzi Sebastian, Nicolaid Virgil, Orleanu G. Mihail, Pascal Nicolae, Petcu G. George, Pilat N. Gheorghe, Procopiu D. Ion, Romanescu P. Nicolae, Tranculași L. Grigore, Ulie D. Ion, Vrăbiescu C. Iulian, Zamfirescu I. Gogu. D. președinte D-lor deputați, rezultatul scrutinului pentru alegerea a doi membri în comisiunea de dotațiune a oastei este cel următor : Votanți..................................70 Majoritate regulamentară . . 48 Au întrunit : D. Sturdza Constantin și d. Văsescu Gh. câte 70 voturi. Prin urmare, îi proclam aleși ca membrii în comisiunea de dotațiune a oastei. D. ministru al cultelor și instrucțiunii publice are cuvântul. D. I. G. Duca, ministrul cultelor și instrucțiunii . D-le președinte, fiind ales la colegiul I de Suceava și la colegiul I de Vâlcea, declar că optez pentru colegiul I de Vâlcea. D. președinte . Prin urmare, declar vacant colegiul I de Suceava. Se va comunică guvernului. D. Iorga are cuvântul. D. N. Iorga . D-lor deputați, am cerut cuvântul ca să anunț o interpelare d-lui ministru de externe. Știe d-sacă acum câteva săptămâni un mare număr de oi aparținând unor ciobani din Ardeal, trecând, se zice din greșală, granița ungară—căci alt drum nu era în jurul stânei pe care o aflaseră în cale—turma a fost sechestrată de jandarmii unguri, că toate reclamațiile păgubașilor, amenințați și cu o amendă de 4.000 coroane, au rămas zadarnice, că Solgăbiroul din Satu- Lung, lângă Brașov, Lazar, le-a scos la mezat, că nici un român sau neromân n’a avut cruzimea de a despotă pe acei sărmani și că atunci hengherii din Brașov au fost aduși pentru a omorî cu topoarele și a îngropa cele 486 de oi, constatate sănătoase, și cu privire la soarta cărora se făcuse un apel, încă nerezolvat ? Nu crede d-sa că măcar un lucru este de făcut : acela de a se însemnă lămurit drumul, pentru ca asemenea sălbăticii să nu se întâmple ? Și d-sa care a fost raportor al convenției cu Austro-Ungaria și căruia, ca deputat, i-am atras atunci atenția asupra clauzei nenorocite din convenția care permite asemenea abuzuri, mai ales când se adaugă o rea voință lesne de așteptat și pe care totul nu l-am putut convinge atunci, nu crede astăzi, când prezicerile mele se adeveresc prin aceste scene barbare, că, în vederea reînoirii, nu așa de depărtate a convenției, trebuie să se înceapă încă de acum studiile necesare pentru ca România să nu colaboreze prin acte acceptate de dânsa la distrugerea economică a unei părți așa de harnice a poporului românesc, cum sunt oierit de peste Carpați. Vă rog, d-le președinte, să rugați pe d. ministru de externe a mi dă răspunsul acela în cele trei zile prevăzute de regulament, pe care, în alte cazuri, în Camera trecută, a uitat să mi-l de D. D. președinte . Se va comunică guvernului. D. Cuza are cuvântul. D. A. C. Cuza : D-le președinte și d-lor deputați, in legătură și ca urmare a modului excepțional in care s’au făcut aceste alegeri pentru Constituantă, sunt dator a avea onoarea față de una din victimele ei nevinovate să adresez o interpelare d-lui ministru al cultelor, în următorul cuprins : »Profesorul N. Andreescu, licențiat »cum laude“ al facultății de litere din Iași, licențiat al facultății de drept cu distincție și doctorand, având examenul de capacitate în specialitatea victorieu, ca principală, din sesiunea de Martie 1913, trecut pe tabloul respectiv cu media 8.72, al doilea după medie, având și specialitatea secundară »Dreptul“, dată în Martie 1914, numit în baza art. 33 din legea învățământului secundar și art. 128 din »Regulamentul“ pentru numirea membrilor corpului didactic secundar, la catedra de istorie dela liceul național din Iași, a fost înlocuit, pe ziua de 14 Maiu a. c., fără motiv, cu călcarea articolelor pomenite 33 și 47 și următoarele din lege și 128 din regulament. »Am onoarea, deci, a interpelă pe d. ministru al instrucțiunii publice, întrebând dacă nu crede d-sacă prin asemenea acte se vatămă interesele școalei și se îngenunchiază conștiința a celor ce trebuie să formeze ei caractere, și dacă nu socotește că e necesar ca profesorul N. Andreescu să fie reintegrat la locul său, unde timp de trei ani și-a închinat toată munca, cu o sârguință și îndemânare recunoscută de toți. »Și rog pe d. ministru al instrucțiunii să binevoiască a dă ordin și a mi se comunică rapoartele și lucrările in baza cărora s’a săvârșit această destituire“. D. I. G. Duca, ministrul cultelor și instrucțiunii : Răspund imediat, d-le Cuza. D. A. C. Cuza : Ași primi să-mi desvolt interpelarea mea imediat, însă la urma ei am cerut ca să binevoiți a dă ordine ca să mi se comunice rapoartele și lucrările în baza cărora s’a făcut această destituire, întrucât, dacă nu avem aceste rapoarte, nu putem discută în toată cunoștința chestiunea. D. I. G. Duca, ministrul cultelor și instrucțiunii . Nu există nici un raport, după cum vă veți putea convinge din răspunsul meu. D. președinte : Este un drept pe care îl