Constituanta Desbaterile Senatului, ianuarie 1915 (nr. 10-11)

1915-01-17 / nr. 10

47 Ianuarie 4915 No. 10. SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1914-1915 SEDINȚA DE JOI, II IANUARIE 191» Președința d-lui B. M. Missir, președintele Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului : 1- T. Isvoranu și Dr. N. Sadoveanu. — Ședința se deschide la ora 2,50 p. m., fiind prezenți 403 d-nn senatori. — Nu răspund la apelul nominal 22 d-nn senatori, și anume : In concediu D-nii : Argetoianu C. I.,Bălteanu Tache, Buicliu Bogdan G., Lovinescu Vasile și Maiorescu Titu. Nemotivați D-nii : Alessiu Const., Atanasiu C. Ion, Boceanu D. Ion, Bogdan Em. Leon, Botez N., Chirculescu D. N., Demetriadi Iancu, Enășescu Nicu, Ioaniu D. I., Ionescu Toma Dr., Iorgulescu Gr. N., Isvoranu B. Ilariu, Kalimachi Al., Negulescu Gogu, Oancea Const., Orăscu Sc. și Procopiu Gr. . Pe banca ministerială sunt prezenți : d. ministru de finanțe Em. Costinescu și d. ministru al agriculturii și domeniilor Al. Constantinescu. — D. senator Titu. Constantinescu, secretar, dă cetire sumarului ședinței dela 20 Decemvrie 1944, care se aprobă. — Se acordă următoarele concedii : D-lui senator G. Bogdan Buicliu 3 zile . *« ” T. Băbeanu 7 » « » V. T. Lovinescu 3 » » „ T. C. Argetoianu 4 săptămâni. — Se trimit la comisiunea de indigenare : a) O telegramă a mai multor macedoneni refugiați în țara, cari cer a fi considerați ca cetățeni români, și b) Cererile de recunoaștere ale d-lor Lazăr Molaș, Gheorghe Pop și Nicolae Vulpe. D. C. Costescu-Comăneanu . D-le președinte, depun la biurou o petițiune a peste două mii de capi de familie, locuind în jurul Bucureștilor, ca un cer cu respect onor. Senat să binevoiască a luă în cercetare un proiect de lege depus de ministerul de domenii încă din Februarie 1904. Acest proiect de lege a trecut prin Senat, a fost admis de toate secțiunile, la Anexă la Monitorul Oficial No. 231. EXEMPLARUL: ia«® BANI DESBATEIIILE CONSTITUANTEI portul comitetului delegaților s’a depus la birou, nu a fost insă pus la ordinea zilei. Acești nenorociți petiționari, d-lor senatori, induși in eroare de unii samsari, au cumpărat locuri de casă de la însurățeii din comuna Grivița. După ce acești oameni au clădit case pe aceste locuri cumpărate, alți samsari au îndemnat pe urmașii vânzătorilor să facă procese pentru revendicarea locurilor și anularea vânzărilor. Față de această situațiime anormală, și pot zice imorală, față de plângerile acestor nenorociți, cari sunt amenințați să-și piardă întreaga lor avere, adresate atât Suveranului cât și diferitelor autorități, guvernul din 1904 a depus un proiect de lege pentru rezolvarea în mod echitabil a situațiunii acestor locuitori. Acești petiționari cer azi ca Senatul să binevoiască a se ocupă de acest proiect de lege, pentru a se rezolvă cu o oră mai înainte chestiunea aceasta, atât de vitală pentru dânșii. D. președinte B. M. Missir , încât privește petițiunea sunt silit să o trimit la comisiunea de petițiuni, căci nu pot face altminteri ; dar în ceea ce privește proiectul de lege, aceasta este o chestiune care privește pe d. ministru de domenii. D. Al. Constantinescu, ministrul agriculturii și domeniilor . In ceace privește proiectul de lege și eu sunt de acord să se desgroape din cartoanele Senatului, însă să nu se pună in discuțiune până când nu voia prezentă Senatului și niște lucrări complimentare făcute la minister în ultimele timpuri, tocmai după intervenția d-lui Costescu Comăiemu. Lucrările acelea vor fi gata în curând și le viu depune, pentru ca secțiunile să le examineze. D. președinte B. M. Missir . Atunci petițiunea o voiu trimite la secțiuni, împreună cu lucrările pe cari le va trimite d. ministru al domeniilor. D. senator Coandă are cuvântul la comunicări^ D. N. Coandă . Am onoare să adresez d-lui ministru de justiție următoarea interpelare : »Dacă este adevărată informațiunea că d-sa a ordonat achitarea indemnizației de locuință numai pentru funcționarii judecătorești din București, și în caz de răspuns afirmativ, nu crede d-sa că tocmai ministrul de justiție a săvârșit o nedreptate favorizând pe unii cari, poate, în realitate să fie în mai mică nevoie și abandonând soartei pe toți ceilalți și mai ales pe acei mici funcționari de provincie, printre cari mulți merită o mai mare atențiune și ajutor, fiind săraci, familiști și cu copii. Rog pe d. ministru să știe că nu apăr, prin întrebarea mea, atât pe funcționarii curților și tribunalelor, cât pe acei mici funcționari, la cari, in primul rând, insuș guvernul și partidul liberal s’a gândit la venirea lui la putere, și și-a luat în fața țării acest echitabil, frumos și umanitar angajament de a le da indemnizare. D. președinte B. M. Missir : Vă rog să depuneți cererea la biurou. D. Dobrescu are cuvântul. D. G. C. Dobrescu . D-le președinte, regret că trebuie să intervin încă odată ca să rog pe biurou să pună la ordinea zilei interpelarea pe care am anunțat-o de aproape două luni de zile. Interpelarea nu este numai un mijloc de a deștepta pe un ministru asupra unei acțiuni sau chestiuni oarecare, este și un mijloc ca,senatorul sau deputatul să-și descarce conștiința față cu desvoltarea împrejurărilor pe care o ia chestiunea care este in discuțiune. Interpelarea anunțată de mine privește chestiunea externă și am adresat-o întâie telegrafic d-lui prim-ministru și a doua oară am reinnoit aci, în ziua de 28 Noemvrie, această interpelare. Eu, de bunăvoie, am zis că nu o voiu desvolta decât atunci când va dori d. primministru să-mi răspundă: înainte de a ne despărți pentru vacanță am rugat pe d. președinte Cocoaș să o pună după terminarea vacanței la ordinea zilei și d-sa a convenit. Văzând că nu figurează la ordinea zilei, vă rog pe d-voastră, d-le președinte, să bine voiți a fixă ziua când trebuie să o desvulț, mâine, poimâne, Luni sau Marți, eu o voiu desvolta-o, indiferent dacă banca ministerială va voi să răspundă sau nu. D. președinte B. M. Missir: Să-mi dați voie să vă aduc aminte că la 9 Decemvrie a fost din nou discuțiune asupra acestei interpelări și atunci ați fost de acord cu d. primministru ca să se amâne la o altă dată, atunci când împreună cu d-sa veți conveni că este momentul oportun să o desvoltați. Dacă ați revenit și voiți să fixați acea dată înainte de a fi de acord cu d. primministru, sunteți în drepturile d-voastră. D. G. C. Dobrescu : Da, așa este, însă eu am cerut ca interpelarea mea să se pună la ordinea z lei după vacanță. D. președinte B. M. Missir : Eră o convențiune tăcută de d-voastră și eu eram dator să mă țin de ea ; acum d-voastră văd că o desființați și cereți să vă pun interpelarea la ordinea zilei. D. G. C. Dobrescu: Am cerut înainte de vacanță ca să se pună la ordinea zilei, prezidă d. vice-președinte Gociașu, aceasta se poate controla cu ședințele publicate în Monitor. 0152.. 67