Constituanta Desbaterile Senatului, februarie 1915 (nr. 12-22)

1915-02-01 / nr. 12

1 Fevruarie 1915 No. 12. SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1914—1915 ȘEDINȚA DE MARȚI, 37 IANUARIE 191S Președinția d-lui B. M. Missir, președintele Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului : I. Botez, I. T. Isvoranu și Dr. N. Sadoveanu. — Ședința se deschide la ora 3 p. m., fiind prezenți 102 d-nn senatori. — Nu răspund la apelul nominal 24 d-nn senatori, și anume : In concediu D-nii: Argetoianu C. I., Băbeanu Tache, Georgiadi L, Lovinescu V., Maiorescu Titu, Mititelu Gh . Moisescu M., Păunescu G. I. și Stoianescu Ath. Nemotivați D-nii : Anastasiu Benone General, Botez Nie., Cantacuzino Const. Dr., Cantacuzino Gr., Chirculescu D. N., Constantinescu Gr., Daia I. G. Tănăsache, Dăbuleanu Teodor, Dumitrescu Ion, Dimitropol V., Ioaniu D. I., Izvoranu Barbu, Kalimachi Al.,Orăscu Sc. și Mavrocordat A. G. . Pe banca ministerială se află prezenți d. Victor Antonescu, ministru al justiției, și d. Al. G. Radovici, ministru al industriei și comerțului. — D. senator Dr. N. Sadoveanu, secretar, dă cetire sumarului ședinței precedente, care se aprobă. — Se acordă următoarele concedii : D-lui senator V. Lovinescu 3 zile . » » At. Stoenescu 10 zile; » » G. Mititelu 2 zile ; * » I. Păunescu 4 zile ; » » T. Băbeanu 10 zile ; » » I. Georgiade 3 zile ; » * M. Moisescu. — Se trimite la comisiunea de relideare a titlurilor nouilor senatori aleși dosarul alegerii parțiale de senator de la colegiul I Vaslui. — Se trimite la comisiunea de petițiuni adresa ministerului de industrie, prin care se răspunde la cererea meseriașului Costică Georgescu, din Râmnicu-Sărat. Se trimite la comisiunea de indigenare : 1. Votul Camerei asupra proiectului de lege pentru recunoașterea d-lui N. Batzaria; 2. Cererile d-lor : I. T. Moldoveanu, 1. EXEMPLARUL: SCO BANI DEZBATERILE CONSTITUANTEI Rădăcină, Ion Țiței și G. Iosef, de a li se recunoaște calitatea de cetățean român ; 3. Cererea mai multor locuitori din Craiova, de a nu se votă împământenirea lui Iohan Schmied. D. președinte B. M. Missir : D. senator Dobrescu are cuvântul. D. G. C. Dobrescu: D-le președinte, am anunțat încă de mult o interpelare d-lui prim-ministru și era vorba să fie pusă astăzi la ordinea zilei. Văd însă că nu a fost nimic afișat pentru astăzi. D. președinte B. M. Missir : Am convenit că ziua în care veți putea desvolta interpelarea d-voastră, biuroul o va fixă în înțelegere cu guvernul. Cum din partea guvernului mi s’a comunicat că până Miercurea viitoare nu va putea să vi se răspundă, vă rog să binevoiți a consimți ca să vă desvoltați interpelarea Miercurea viitoare. D. G. C. Dobrescu : Procesele cari se amână din ce în ce, se uită. O voce . Acesta este și scopul. D. președinte B. M. Missir : Din contra, se studiază și se cunosc mai bine. Cu încuviințarea Senatului, fixăm deci pentru Miercurea viitoare desvoltarea interpelării d-lui Dobrescu. D. Enășescu are cuvântul. D. M. Enășescu : D-le președinte, am adresat înainte de sărbători o interpelare d-lui ministru de finanțe. Vă rog să binevoiți a o pune la ordinea zilei pentru mâine. D. președinte B. M. Missir: O voiu pune pentru mâine la ordinea zilei și voiu înștiința și pe d. ministru de finanțe ca să fie prezent. Acum, d-lor senatori, la ordinea zilei avem desvoltarea interpelării d-lui senator Coandă, adresată d-lui ministru de justiție. D. senator Coandă are cuvântul. D. N. Coandă . D-lor senatori, d. ministru de justiție hotărînd a se da indemnizări de chirii funcționarilor judecătorești, a dat aceste indemnizări numai celor din București, începând cu Curtea de casație și isprăvind cu copiștii de la tribunalul Ilfov. Oricum ar motivă d. ministru aceasta, convingerea mea este că a săvârșit un act de mare nedreptate. In adevăr, d-lor senatori, care a fost rațiunea care a determinat pe guvern să prevadă în bugetul actual indemnizări de chirii pentru funcționari ? A fost, desigur, dorința că, in timpurile de față, când traiul atâta s’a scumpit, să se vie în ajutorul celor în nevoie. Statul când s’a hotărît să facă acest sacrificiu nu era preocupat, desigur, de a se ajută înalții magistrați dela Curtea de casație, dela Curțile dela apel sau dela tribunalul Ilfov. Ceea ce a determinat această măsură, a fost gemetele micilor funcționari doborâți sub greutățile vieții, au fost mișcările lor, căci au început prin întruniri pe la reședințele județelor și s’au sfârșit cu congresul ținut în Capitală, unde ei în câteva ședințe consecutive și-au arătat doleanțele lor. O delegațiune a micilor funcționari judecătorești, întruniți în congres, s’a prezentat atunci d-lui ministru de justiție și i-a supus doleanțele lor. D. ministru a recunoscut dreptatea cererilor lor și a făgăduit că se va veni în ajutor. Ce contrast este însă între această făgăduială și ceea ce d. ministru a făcut D. ministru recunoscând nevoile în cari se sbat micii funcționari judecătorești, a ordonat a se mandată indemnizații de chirii judecătorilor de la înalta Curte de casație ! Aceasta este o nedreptate și cred că este în interesul chiar al d-lui ministru de justiție ca să o repare și să deă cu un moment mai înainte satisfacțiune micilor funcționari judecătorești. Când s’a hotărît acordarea de indemnizații de chirii, toată lumea s’a gândit la cei mai nevoiași, la micii funcționari din întreaga tară, nu numai la funcționarii cei mai aproape de minister, la magistrații din Capitală. Actul d-lui ministru de a acordă numai acestora indemnizații de chirii, este și o nedreptate și un favoritism. Scopul interpelării mele este ca să rog pe d. ministru să repare această nedreptate. Dacă nu o va putea face prin bugetul ministerului de justiție, să ceară deschiderea unui credit, pentru ca să nu lase pe micii funcționari fără nici un ajutor. Am zis că este în interesul însuș al d-lui ministru să facă acest act de dreptate, căci altfel riscă să lase o tristă amintire printre funcționarii inferiori, trecerea d-sale tocmai pe la acest departament al justiției, inaugurând o eră de injustiție. Aștept să aud răspunsul d-lui ministru. D. președinte B. M. Missir . D. ministru de justiție are cuvântul. D. Victor Antonescu, ministru de justiție . D-le președinte, d-lor senatori, interpelarea d-lui senator Coandă îmi dă ocaziunea să explic o chestiune care s’a ridicat și la Cameră. Lucrul nu este tocmai așa, după cum în trăsuri generale de senator l-a prezentat. Când am venit la ministerul de justiție am primit o delegațiune a funcționarilor mici, cari mi-au vorbit de congresul ce avusese loc în București, mai înainte de a fi eu ministru, și veneau să-mi aducă la cunoștință rezoluțiunile votate. Le-am spus că această procedare este imposibilă, că sindicarea funcționarilor in Anexă la Monitorul Oficial No. 242. 85