Desbaterile Adunării Deputaților, octombrie-decembrie 1923 (Anul 1923, nr. 1-27)

1923-12-08 / nr. 18

EXEMPLARUL: X ABONAREA DEPUTAȚILOR SESIUNEA ORDINARA 1923-1921ERATĂ In No. 9 al publicațiunii acesteia se va citi la discursul d-lui Iorgu G. Toma, pag. 50, coloana 2-a, șirul al 3-lea de jos în sus după cuvintele : «în special..........« recum urmează pe coloana a 3-a șirile 7—17 de jos în sus : »desființarea contractului încheiat cu firma »Bucovina«, iar în 16 Aprilie 1923 s’a ținut în Câmpulungul Moldovenesc o mare adunare populară, în care s’a votat o energică moțiune, din care nu vă voi citi decât ultimul aliniat, care arată chestiunea aceasta și întreaga situațiune în toată nuditatea ei. »Toate frumusețile sale naturale nefăcând însă din Câmpulungul Moldovenesc un județ producător de alimente« eliminând paranteza (engl. din moțiunea anexată), apoi continuând pe coloana a 2-a, șirul al 2-lea, de jos în sus : »pentru ..........«, și terminând cu cuvintele : »beneficiile reformei agrare«, de pe coloana a 3-a, unde se sfârșește citațiunea și se încheie ghilemelele. ȘEDINȚA DE SAMBĂTA, I NOEMVRIE 1953 Ședința se deschide la ora 15, sub președinția d-lui M. G. Orleanu, președinte, asistat de d-nii secretari : D. Iuca și M. Marinescu. — Prezenți 321 d-nn deputați. — Nu răspund la apelul nominal următorii d-ni deputați : Dr. Andru S., Antonescu Em., Arhip I., Arnăuțescu Gh., General Averescu Al., Bacaliuc Gh., Bârcă V., Protopop Belodanov T., Dr. Bernady, Binder VV., Bujor P., Gernăuțeanu S., Ciornei N., Dr. Deleu V., Ercul Gh., Slațegan E., Dr. Hedrich N., Holevici V., Dr. Licarețiu P., Lipovan Gh , Dr. Manu D., Mărie Gh., Dr. Marșieu J., Dr. Mezin V., Mihalache I., Dr. Moldoveanu V., Dr. Munteanu V., Dr. Nemeș S., Nemțeanu L., Niculescu P. Luca Ion, Dr. Pavelea D., Pelivan I., Dr. Pistiner I., Plămădeală Gr., Popescu A., Popescu Sebastian, Dr. Reihter E., Sbârnea D., Sinicliu E., Dr. Socol A., Dr. Stern A., Șandor I., Dr. Straucher B., Târău I., Vaida Voevod Al., Voloc V. și Dr. Zigre N. — Se dă citire sumarului ședinței precedente. D. Gr. N. Filipescu : Cer cuvântul la sumar. D- M. G. Orleanu, președinte . Aveți cuvântul. D. Gr. N. Filipescu : D-te președinte, în ședința de est a Camerei, la care am regretul că nu am asistat, unul din reprezentanții democrației integrale național-liberale, m’a gratificat, cu epitetul de »reacționar«. Dorind să mă cunosc mai bine și să-mi descoper însușiri pe cari nu le bănuiam până astăzi, aș fi foarte recunoscător d-liu Victor Iamandi, și cred că nu poate să-mi refuze această satisfacțiune, să vie la această tribună și să explice cuvintele d-sale. Voci : Este la Iași D. Gr. N. Filipescu . Atunci, d-le președinte, la prima ședință vomu ridica din nou această chestiune personală. —Se pune la vot srimarul și se admite. Se acordă concedii d-lor: Dr. Benno Straucher, Ștefan C. Pop, Adolf Stern și N. Lerner. — Se trimite la comisia de petițiuni cererea d-lui Othon Bini din Târgu-Jiu, de a i se plăti despăgubiri de răsboi. D. M. G. Orleanu, președinte . D. Fărcășanu are cuvântul la comunicări. D. I. Fărcășanu : D-le președinte, d-lor deputați, vă rog să-mi acordați îngăduirea d-voastre pentru a vă citi un proiect de lege din inițiativă parlamentară : MONITORUL OFICIAL 8 Decemvrie 1928 »BRATIIM 4 DORIRI NAȚIONALE CONSTITUASTE 1 DUPOTAȚilOR No. 18. EXPUNERE DE MOTIVE ASUPRA Legii pentru înălțarea și comemorarea actelor de bravură din timpul răsboiului 1916—1919 Virtuțile ostășești afirmate pe câmpul de luptă, din cele mai vechi timpuri și la toate popoarele, au fost apreciate și stimulate. Ele au trăit dealungul veacurilor, ca o vie dungă luminoasă, servind drept pildă generațiunilor viitoare pentru păstrarea neștirbită a scumpului patrimoniu național. Oricâte critici s’ar aduce răsboiului, el va rămâne ultima rațiune, la care se va recurge, după ce tăria argumentelor și a dreptății, evident încălcate, nu se va impune. »Răsboiul a fost și va rămâne piatra de încercare a popoarelor, el scutură tot ce-i putred, alegând sămânța sănătoasă din neghină«. In marele răsboi al omenirii din care a ieșit întregirea neamului românesc, asemenea virtuții ostășești n’au lipsit, și, osebit de atâțea bravi căzuți și mutilați luptând, soarta armelor și destinului a făcut ca unui restrâns număr de ofițeri și grade inferioare cari s’au distins mai mult pe câmpul de luptă, să li se acorde înaltele distincțiuni militare: Ordinul »Mihai Viteazu« pentru ofițeri și Medalia »Virtutetea Militară- clasa I pentru grade inferioare. Ambele aceste decorațiuni de vitejie nu-și au, ca și în alte țări, partea corespunzătoare și transmisibilă dealungul vremurilor, căci odată cu apunerea de veci a ființei titularului, azi nu rămâne în sanctuarul familiei respective decât decorațiunea metalică și brevetului. Tot ca un stimulent pentru generațiunile de mâine și ca o dreaptă recunoștință, prin recentele legi : legea Oficiului Național I. O. V., legea agrară și legea pensiilor, s’au acordat