Desbaterile Senatului, octombrie 1923 (nr. 1-2)

1923-10-18 / nr. 1

No. 1. EXEMPLARUL : 1 LEU 18 Octomvrie 1923. SESIUNEA ORDINARĂ 1923-1924 L nr. 15 Octomvrie 1923, s’a deschis sesiunea ordinară a Adunării Naționale Constituante. La ora 11 la d-n’i senatori, d-mi deputați și înalții demnitari ai Statului, s’au întrunit în sala de ședințe « Ajurtorii deputaților. La ora 19, Maiestatea Sa Regele împreună cu Maiestatea Sa Regina și cu Alteța Sa Principele Moștenitor, au intrat în sala Adunării precedat de djutanții săi și de Curtea Regal. Suindu-se pe Tron Maiestatea Sa, înconjurat de d-nii miniștrii, a rostit următorul Mesaj : » Domnilor Senatori, » Domnilor Deputați, » In sesiunea ce se deschide » veți continuă opera de consoli» dare pe care ați întreprins-o încă » dela începutul acestei legislaturi. « Constituțiunea fiind votată, « opera Domnilor Voastre va fi » înlesnită întrucât sunt stabilite » principiile fundamentale de la » cari trebuie să purceadă de » acum încolo diferitele legi de » organizare, menite să așeze pe » temelii puternice țara noastră » mărită. » Domnilor Senatori, • Domnilor Deputați, » Călăuziți de aceste considerațiuni veți avea să cercetați și să » votați legea administrativă care » va unifică regimul nostru administrativ, punându-i la inălțimea nevoilor de azi ale vieții » noastre de Stat. Veți avea să » cercetați și să votați reforma în» vățământului, legea de unifi[ care a bisericii ortodoxe, legea » privitoare la regimul general al » cultelor, legea de organizare judecătorească unificată, legea » drumurilor, legiuirile căderilor » de apă și ale minelor spre a le » pune în legătură cu noile dis» pozițiuni constituționale, precum și reforma impozitelor vi directe, revizuirea și unificarea » legislațiunii băuturilor spirtoase » și legea pensiilor. » De asemenea veți avea să vă » rostiți asupra codului muncii și r. asigurărilor sociale care stator»nicește măsurile de ocrotire ale » muncii și așează»raporturile din» tre factorii producțiunii pe principiul egalității înscris în noua » Constituțiune. » Unificarea diferitelor coduri » cari se urmărește cu stăruință » permite guvernului să vă înfațișeze chiar în sesiunea aceasta » noul cod penal, iar grija ce trebuie să avem pentru sănătatea » publică cere să dați aprobarea » Domniilor Voastre legilor sanitare și de ocrotire socială. » Domnilor Senatori, » Domnilor Deputați, » Exproprierile în întreaga țară » sunt aproape terminate și im» proprietăririle își urmează executarea lor normală, iar în Baasarabia reforma agrară este pe » deplin înfăptuită. Cu chipul acesta țărănimea intră cât mai » neîntârziat în stăpânirea efectivă a pământurilor dobândite » prin diferitele legi agrare. » Constituțiunea preocupându- se de exproprierea pădurilor în « scop de a asigură lemne de foc » și de lucru populației rurale, » guvernul Meu vă va supune legea specială pentru aplicarea acestui principiu constituțional » și trecerea în folosința țăranilor a unui material atât de necesar ușurării traiului lor. » Domnilor Senatori, » Domnilor Deputați, » Situația financiară a Statului » se îmbunătățește necontenit. » Bugetul exercițiului trecut a » fost un buget echilibrat, primul » de la răsboi încoace, iar situația » incassărilor și a cheltuelilor exer»cițiului în curs ne îndrituesc a » crede că tot astfel se va încheiă » și bugetul anului acestuia. Pe ROMÂNIA DEZBATERILE ADUNĂRII NATIONILE CONSTITUANTE A SENATULUI SENATUL