Desbaterile Adunării Deputaților, martie-iunie 1924 (Anul 1924, nr. 63-101)

1924-04-19 / nr. 79

2137 MONITORUL OFICIAL DEZBATERILE ADUNARI NAȚIONALE CONSTITUANTE A DEPUTAȚILOR 19 Aprilie 1924 No. 79. ADUNAREA REPUTAȚILOR SESIUNEA ORDINARĂ PRELUNGITA 1923-1924 ȘEDINȚA SE AFlERO GHI, 26 MARTIE 1924 Ședința se deschide la ora 15,20 sub președinția d-lui M. G. Orleanu, președinte, asistat de d-nii secretari : Mircea Frigator și E. Labonțiu. » —Prezenți 278 d-ni deputați. —Nu răspund la apelul nominal următorii d-ni deputați : Agârbiceanu I., Algiu Al., Alimăneștianu Al., Andru Sever, Antipa Evanghelicon, Arnăutescu Gheorghe, General Averescu Al., Băbeanu Pompiliu, Bănescu N., Bălan Ioan, Bârcă Gh. Vasile, Bârcă Vasile, Protopop Belodanou Terentie, Bernady Gh., Biberia Victor, Binder Wilhelm, Bocu Sever, Brătășanu P. Pavel, Brătianu Stavri Ion, Buzdugan Ion, Calistru Mihail, Codreanu Ion, Connerth Artur, Corbescu M. George, Grihan Anton, Gristoveanu Gristea, Damiescu A., Djuvara Mircea, Doboș Filaret, Diacon Dobrescu Al., Dobrescu T. Paul, Preot Drăghici Florea, Dragomirescu G. Polizu, Drugă B. St. Aurel, Dumbravă Teodor, Dumitru Dimitrie, Frumușeanu Numa, Gancea N. Atanasie, Giurculescu Ion, Goldiș Vasile, Golea G. Constantin, Ghițulescu N., Hedrich Hans, Ianculescu D. I., Ioan Nicolae, Jecu Petre, Kaush Mihail, Manu Dumitru, Mărie Gh., Măgură Ion, Mârza Grigore, Micșa Romulus, Mirto Eduard, Munteanu Victor, Nemțeanu Luca, Niculescu P. Luca Ion, Pardos G. I., Pavelea Octavian, Pelivan Ion, Periețeanu Ștefan, Pistiner Iacob, Plămădeală Grigore, Popescu Adrian, Pora Andrei, Radacovici G. D., Rădulescu I. Vasile, Reuț Romul, Sbârnea D., Sfeclă Petru, Simionovici Teofil, Socol Aurel, Soreanu Gh. D., Spilioti Gh., Spineanu Cezar, Stănescu C., Stănescu Traian, Stern Adolf, Stoenescu Mitu, Șandor Iosef, Șendrea Ștefan, Straucher Benno, Teodorescu Vasile, Rabin Tzirelson Leibu, Vaida Voevod Al., Vascan a lui Ananie George, Vălsănescu Vasile, Văluță Ion, Vorvoreanu G. C., Zigre Nicolae. — Sa dă cetire sumarului ședinței precedente și se aprobă. —• Se acordă concedii d-lor : Andrei Pora, Victor Banu preot, P. Meteș, N. Iorga, D. Marmeliuc. — Se comunică în original guvernului adresa primăriei orașului Galați cu privire la anularea actelor de împroprietărire din 1921, făcută nelegal de către administrația trecută. —Petițiunea d-lui Manolescu din Constanța, prin care cere să se introducă un amendament în legea chiriilor, se depune la dosar întrucât legea a fost votată de ambele Corpuri legiutoare. — Se trimite la comisia de petițiuni . — Petițiunea prin care mai mulți locuitori din comuna Pătulele, județul Mehedinți, cer să nu se desființeze judecătoria din acea comună. — Petițiunea prin care mai mulți locuitori din comuna Merenii-de-Jos, județul Vlașca, cer ca seminariștii cu A clase să poată fi hirotonisiți preoți și în vechiul regat. D. M. G. Orleanu, președinte . D. Orleanu are cuvântul spre a da cetire pentru a treia oară propunerii pentru modificarea Regulamentului Adunării. D. G. N. Orleanu : D-lor deputați, art. 92 din regulamentul Camerei se modifică astfel : »In cursul discuțiunii, în ședință publică, orice deputat poate propune amendamente sau subamendamente la proiectul de lege sau concluziunile ce se discută. Amendamentul sau subamendamentul trebuie să fie propus de cel puțin 11 deputați, apoi citit și depus la birou, după care se desvoltă numai de unul dintre propunători în timpul cel mult de 10 minute: G. N. Orleanu, Gavril Tripon, I. N. Drăghici, E. Labonțiu, Constant Georgescu, Inginer I. G. Deleanu, I. Stavri- Brătianu, P. Gârboviceanu, Diacol. P. Dobrescu, Mircea Frigator, E. Racoviță, G. Șerban, Horia Furtună, Ștefan C. Ioan, I. N. Drăghici, Dr. Sufleru, I. N. Soricu, Al. Ștefănescu, Justin Stănescu, J. Tarcău, V. Covată, Matei V. Sassu, Em. Dan, Titu Constantinescu, S. Callas, I. Popescu-Zătreni, Dr. I. Jianu, Traian Lalescu, V. V. Ștefan, M. Brădiceanu, Al. lonescu și alții. D. M. Gârleanu, peședinte . Această propunere se va pune la ordinea zilei mâine. D. Georgescu-Tulcea are cuvântul. D. N. Georgescu-Tulcea . D-lor deputați, în ședința dela 4 Martie a. c., am adresat o întrebare d-lui ministru de domenii, în privința scandalului ce se petrece în județul Tulcea, cu islazurile de pe terenurile domeniale silvice, expropriate în acest scop, conform art. 7, alin. b din legea agrară, întrebare la care d. ministru n’a binevoit să răspundă nici până azi. In schimb, au răspuns, cu vârf și îndesat, cei vizați și pișcați prin întrebarea mea, d-nii șefi de ocoale silvice, cari vor să-și evidențeze încă odată mai mult, atotputernicia de care se bucură dumnealor în această blagoslovită țară. Un prim răspuns al acestor satrapi silvici este dispoziția nesăbuită, de-a nu se mai învoi vitele locuitorilor, nici măcar ca până acum la pășunat, în pădurile Statului, pe prețurile fantastice de câte 50 lei de cap de vită pa lună ; ci d-lor, găsesc cu cale să-i oblige pe locuitori la tot felul de prestațiuni în natură să tae lemne, să facă stânjeni, să lucreze la pepiniere, să care lemne, cărămidă, var, nisip, etc., necesare la construirea palatelor ocoalelor silvice. Și toate aceste angăzii le impun locuitorilor, șefii silvici tocmai acum, când începe perioada arăturilor, când fiecare zi pierdută e o nenorocire nu numai pentru gospodăriile lor, dar și pentru economia națională. In loc să li se facă toate înlesnirile posibile, să nu fie stingheriți de la arături, șefii de ocoale, în chip criminal, le bagă bețe în roate. Afară de aceasta, apele Dunării crescând au inundat toate grindurile bălților și bieții oameni sunt nevoiți să-și scoată vitele de prin bălți și să le ducă la păduri, unde dau peste »Cerbii Codrilor«, cari sub nici un cuvânt, nu vor să țină seamă de împrejurări. Pentru a se pune capăt cât mai urgent acestei situațiuni intolerabile, acestei stări de anarhie și întru cât d. ministru de domenii disprețuește și normele parlamentare și regulamentul acestei Adunări, am onoarea transformă întrebarea mea din ședința dela 4 Martie a. c., în interpelare, rugându-vă să binevoiți a admite urgența și a fixă o zi de desvoltare cât mai apropiată. Am și o întrebare de pus d-lui ministru de finanțe. In ziarul »Timpul« de Marți 25 Martie, a apărut un articol intitulat : »Cum este fraudat fiscul chiar de colegii d-lui ministu de finanțe«. Se spune : »Acum câtva timp ca urmare , Am onoarea întrebă pe d. ministru de finanțe, pe care-l rog să-mi răspundă imediat sau în termenul regulamentar, dacă cele relatate de ziarul »Timpul«... Voci . Vă luați după ce spun ziarele. (Zgomot, întreruperi). D. N. Georgescu-Tulcea: Până ce, d-le ministru de finanțe, veți binevoi a dă acest comunicat opiniei publice, eu, în calitate de parlamentar vă pun următoarea întrebare : dacă cele relatate în acest ziar sunt adevărate sau nu și dacă sunt adevărate, ce măsuri ați luat sau credeți necesar că trebuie luate pentru pedepsirea fraudatorilor, pentru ca fiscul așa de exigent cu micii fraudatori, pe care-i condamnă la de câte zece ori amenda, diferențe de taxe, nu poate fiscul să lase nepedepsit pe d. Alexandru Constantinescu sau pe d-na Smaranda Rusu- Abrudeanu pentru infracțiunea săvârșită. (Apluase din partea opoziției).