Desbaterile Senatului, mai 1924 (nr. 63-65)

1924-05-28 / nr. 63

28 Mai 1924 No. 63. SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ PRELUNGITĂ 1923—192A ȘEDINȚA DE MARȚI, 20 MAI 1924 Ședința se deschide la ora 15, sub președinția d-lui Mihail Pherekyde, președinte al Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului: Sima Niculescu și Părintele G. Popescu-Brcasta. — Pe banca ministerială se află prezent d. ministru Tancred Constantinescu, ministru al industriei și comerțului. — Prezenți 137 d-nn senatori. — Nu răspund la apelul nominal 61 d-nn senatori și anume : I P. Lor Mitropoliei : Vladimi de Repta, Nicolae Bran, Vasile Suciu , P. S. Lor Episcopii :arie, Kartolomeiu, Iacob Antonovici, rie Teodorescu, Nectarie Cotlarciuc, Marion Puiu, Iosef Badescu, Roman Grogariu, Nicolae Ivan, Al. Niculescu, fiu Hossu, Gustav Carol Majlath, Tiurțiu Boromisza, Carol Naghi, Frederic Deutsch și Iosef Ferencz ; d-nni sentori : Aciu Alexandru, Adam Gh . Băaușenco Iacob, Bociat Vaier, Boiarin Misei, Bran Emilian, '.Caisan Victor, Caeabioschi N., Ceaglâc Efimie, Kosma G., Krupenschi Const., Dauș Ludovic, Diminescu Constantin, Drăghici Petre, Fală Porfirie, Gavrilescu Constantin, Groppa Alexandru, Gropșian Mihai, Hakman Max, Hammon Robert, Ilioia G., Ivanovici Stelian, Mihali Teodor, Möller von Carr, Mureșan Iovian, Nistor Aurel, Obogeanu N. General, Pal S. Ștefan, Pangratti Ermil, Pascu I., Pauliuc G., Percec Pavel, Petrescu Ghilă, Policrat Mihail, Polony Arthur, Popovici Eftimie, Porcescu N. G., Racoviță G. Em., Sassu G. Ion, Schullerus Adolf, Sordală Vasile, Tarția Ion, Trufin Ion, Vascan Ion, Weissenberger Sal. — D. Sima Niculesu, secretarul biuroului, citește sumarul ședinței precedente, care se aprobă. — Se acordă concedii următorilor d-ni senatori : D. Geblescu Constantin ... 5 zile . » Racoviță Em.......................14 » » Mureșan I...........................1 zi . » Vescan Ion.........................5 zile ; » Hamon Robert . . v . . dl » » Ludovic Dauș.....................4 » » Caisan Victor..................10 » » Aciu Alexandru P. S. S. Episcopul Gurie . . . 1 zi . . .10 zile. D. M. Pherekyde, președinte . D. ministru al industriei și comerțului are cuvântul pentru a citi un Mesaj. — 0. Tancred Constantinescu, ministrul industriei și comerțului, citește următorul Mesaj regal : Domnilor senatori. Prezentându-mi-se de către ministrul nostru secretar de Stat la departamentul finanțelor, pe lângă raportul său cu No..../924, proiectul de lege votat de Adunarea deputaților, relativ la deschiderea unui credit extraordinar în sumă de lei 900.000.000, pe seama ministerului comunicațiilor, direcțiunea generală a căilor ferate române. Eu îl trimit în deliberările Domniilor Voastre. Dat în București la 6 Aprilie 1924. FERDINAND Ministrul finanțelor, Vintilă Brătianu. No. 1.434. — Se cere și se încuviințează urgența. D. Mihail Pherekyde, președinte . D-nii senatori pot intra îndată în secțiuni. Ridic ședința, anunțând pe cea viitoare pentru mâine Miercuri, 21 Mai, h orele obicinuite. — Ședința se ridică la orele 15,85. ȘEDINȚA DE MIERCURI, 21 Mai 1924 Ședința se deschide la ora 15,30 sub președinția d-lui Mihail Pherekyde, președinte al Senatului asistat de d-nii secretari ai biuroului: Dr. N. Hasnaș și I. Pëcurariu. Pe banca ministerială se află prezenți d-nii miniștri Vintilă Brătianu, ministrul finanțelor, Tancred Constantinescu, ministrul industriei și comerțului, Dr. G. Anghelescu, ministrul instrucțiunii, Artur Vaitoianu, ministrul comunicațiilor, I. G. Duca, ministrul afacerilor străine și Al. Constantinescu, ministrul agriculturii și domeniilor. — Prezenți 142 din senatori. Nu răspund la apelul nominal 58 din senatori și anume : I. P. S. Lor Mitropoliții: Vladimir de Repta și Nicolae Bălan; P. S. Lor Episcopii: Gurie, Lucian Triteanu, Iacob Antonovici, Ilarie Teodorescu, Nectarie Cotlarciuc, Visarion Puiu, Iosef Tr. Bădescu, Roman Ciorogariu, Nicolae Ivan, Al. Niculescu, Iuliu Hossu, Gustav Carol Majlath, Tiburtiu Boromiza, Frederic Teutsch și superintendentul Iosef Ferencz, d-nii senatori: Adam Gheorghe, Bălăușenco Iacob, Bociat Vaier, Boiarin Elisei, Bran Emilian, Caisan Victor, Carabioschi N., Ceaglâc Efimie, Cosma Gavril, Crupenschi Constantin, Dauș Ludovic, Dăianu Die, Drăghici Petre, Fală Gh. Porfirie, Gabrielescu Constantin, Groppa Al., Gropșian Mihai, Hacman Max, llarion Robert, Hiotu Gh., Ivanovici Stelian, Lupu Teofil, Mihali Teodor, Möler von Karl, Nistor Aurel, Pal Ștefan, Panai Ion, Pauliuc Ion al lui Gheorghe, Percec Pavel, Policrat Mihail, Popovici Eftimie, Porcescu V. Gheorghe, Racoviță Gh. Em., Sasu Ion, Serdală Vasile, Tarția Ion, Tatovici Constantin, Trufin Ion, Vascan Ion și Weiseberger Salo. Se acordă următoare concedii : Părintelui Protopop Die Dăianu 5 zile, D-lui N. Gh. Popovici 5 zile și D-lui E. Motaș 6 zile. —Se trimit la comisiunea de petițiuni : a) Cererea locuitorilor din comuna Slobozia de a se reface linia ferată din gara Videle ; b) Cererea ofițerilor veterani de a se egaliza în drepturi cu ceilalți ofițeri ; c) Cererea d-lui Trandafir Tudorache, referitoare la revizuirea împroprietăririi; d) Protestul locuitorilor din județul Dâmbovița relativ la o cumpărare de pământ ; e) Protestul invalizilor din comuna Slobozia relativ la expropriere ; f) Protestul asociațiunei arendașilor din Ismail, în contra persecuțiunii din partea organelor administrative. D. M. Pherekyde președinte . D. ministru al industriei și comerțului are cuvântul, pentru a citi un Mesaj regal. — D. Tancred Constantinescu, ministrul industriei și comerțului citește următorul Mesaj regal : Domnilor senatori, Ministrul Nostru secretar de Stat la departamentul industriei și comerțului, Prezentându-ne alăturatul proiect de lege privitor la comercializarea și controlul întreprinderilor economice ale Statului, proiect votat de Adunarea deputaților în ședința dela 6 Aprilie 1924. Noi, îl înaintăm în deliberările d-voastre. Dat în București, la 21 Mai 1924. FERDINAND Ministrul industriei și comerțului, Tancred Constantinescu. No. 120. — Se cere și se admite urgența. D. M. Pherekyde, președinte : D. Dr. Bianu are cuvântul. D. Dr. V. Bianu. D-lor senatori, în ziua de 9 Aprilie a. c., am avut marea fericire să iau parte, împreună cu mai mulți colegi, la marea și înălțătoarea sărbătoare din Chișinău, cu prilejul împlinirei celor 6 ani de la unirea Basarabiei cu Patria-mumă. Această sărbătoare a avut proporțiile EXEMPLARUL : % LEI MONITORUL OFICIAL DEZBATERILE ADUNĂRII NAȚIONALE CONSTITUANTE A SENATULUI 1121