Desbaterile Senatului, octombrie 1924 (nr. 1-3)

1924-10-18 / nr. 1

No. 1. EXEMPLARUL: 2 LEI 18 Oc tom vrie 1924. SENATUL SESIUNEA ORDINAR1 1924-1925 Miercuri, 15 Octomvrie 1924, d-nii senatori s’au întrunit în sala de ședințe a Adunării Deputaților, unde, împreună cu d-mi deputați și înalții demnitari ai Statului, au luat parte la solemnitatea deschiderii sesiunii ordinare 1924—1925 a Corpurilor legiuitoare. La ora 12, Maiestatea Sa Regele însoțit de Maiestatea Sa Regina, Altețele Lor Principele Moștenitor și Principele Nicolae și înconjurat de d-nii miniștri adjutanții Săi și de Curtea Regal, a rostit următorul Mesaj : » Domnilor Senatori, « Domnilor Deputați. » Munca de consolidare a Patriei noastre mărite, pe care o » urmăriți dela începutul legislaturii, se cuvine să fie desăvârșită. « Nevoia de organizare a țării » pe temeiul principiilor cuprinse « în noua Constituțiune deschide « un câmp larg de activitate operei Domniilor Voastre legislative « în această sesiune. » Domnilor Senatori, » Domnilor Deputați, » Situația noastră externă este » din cele mai mulțumitoare. ? « Cu prilejul vizitelor pe cari » le-am făcut astă primăvară, împreună cu Regina, la Paris, la « Londra, la Bruxelles, la Berna » și la Societatea Națiunilor » am putut constată cordialitatea » raporturilor noastre internaționale și m’am încredințat cât de » mult se prețnesc pretutindeni » sforțările pe cari, după un groaz» de răsboi, le-am făcut pentru ridicarea și consolidarea noastră. « Însuflețită numai de dorința » de pace, România se dovedește, » din zi în zi mai mult, un factor » de ordine, de civilizație și de sănătoasă desvoltare în această « parte a Europei, iar prestigiul ei » sporit se afirmă în toate conferințele internaționale. »In ultima adunare a Societății Națiunilor am căutat ca » din locul de cinste ce a dat » României să colaborăm la opera » generală de consolidare a păcii « și de dezarmare, și vom continuă » s’o facem cu toată sinceritatea » simțimintelor pașnice ce ne călăuzesc, în marginile însă în ■> cari ne-o permite grija siguran» ții și a integrității noastre teritoriale. » La conferința de la Londra , am arătat încă odată că ne » vom îndeplini toate obligațiunile decurgând din tratate, dar că suntem hotărîți totodată să » cerem și respectul drepturilor >’ legitime ce rezultă din jertfele noastre. » în vremurile din urmă, Guvernul Meu a căutat să îmbunătățească raporturile noastre » cu toate Statele și sunt fericit că » s’au putut încheia cu Ungaria și » Austria o serie de convențiuni, » din cari unele așteaptă încă ra»tificarea Domniilor Voastre. » Sunt convins că schimbul de « vizite între Guvernul Meu și » cel Austriac va contribui să în« tărească relațiuni de amiciție » între cele două țări și sper că » în curând vom putea ajunge și » cu Bulgaria la definitiva rezolvare a chestiunilor pe cari le » tratăm împreună. » Pacea de la Lausanne fiind ratificată, nici o piedică nu mai » stă în calea raporturilor de bună » prietenie ce trebuie să ne unească » cu Turcia. « Domnilor Senatori, » Domnilor Deputați, » Pentru consolidarea internă » va trebui în primul rând să duceți la bun sfârșit reforma ad·ministrativă. Unificarea regiunilor administrative nu mai » poate fi amânată și o nouă » lege electorală reclamă grăbirea » ei. Statul are nevoie, în îndepli[nirea menirii sale, de concursul » efectiv și armonic coordonat al » comunei și al județului cu o » chibzuită aplicare a principiilor » de descentralizare. Reforma administrativă a și fost cercetată »"Cu deamănuntul de către comisiile parlamentare. Rămâne nu»mai să i se dea forma definitivă, » în urma căreia veți putea luă în » cercetare proiectul de lege electorală ce vă va prezentă Guvernul Meu. ROMÂNIA DESFATÜIILE ADUNĂRII NAȚIONALE CONSTITUANTE A SENATULUI