Desbaterile Adunării Deputaților, ianuarie 1925 (Anul 1925, nr. 31-50)

1925-01-15 / nr. 37

No. 37. AMMA JFIHTILOR SESIUNEA ORDINARĂ U21-025 pița DELENI, 8 DLCEImi 1924 VZIUA) Ședința se deschide la ora 15,20, sub președinția d-lui M. G. Orileanu, președinta, asistat de d-mi secretari Mircea Jtrigalov și Gheardai Prezenți 825 d-Di deputați — nu răspund la apelul nominal următorii d ni deputați : Andrei Al., Andru Sever, General Averescu Al., Bălan I, Boeri 1., Brandsch Rudolf Calistru M., Lodreanu I., Cosma G., Deleu Victor, Doboș Filaret, Dragomirescu Polizu, Draga B. St. Aurel, Gancea Atanase, Goldiș V., Golea C, loan N., Kausli A., Kis Gheza, Leanca Costache, Lupescu I., Marie G., Marșieu Justin, Munteanu Victor, Kiculescu P. Lucian, Orzescu Hie, Pardos I, Pasca Remus, Pavelea Octavian, Plămădeala Gr., Pop G. Pop M., Pordea Augustin, Roșca Leon, Sinicliu Eufteris, Socol Aurel, Spilioti G, Stern Adolf, Șandor Iosif, Rabin Tzirelscu Leibu, Văluță I., Vuia lubu și Zigre N. — Se aa citire sumarului ședinței precedente. Se aprobă concedii d-lor : Theodor Dumbravă, N. Ciornei, V. Voloc și Sebastian Popescu. Se trimit la comisia de petițiuni : — Petițiunea d-lui Th. secara, pensionar prin care cere să i se plătească pensia ce i se cuvine, fiindu-i refuzată . — Plângerea mai a unor locratori din comuna Balta, județul Mehedinți, arătând faptele incorecte și abuzurile d-lui jude Pavlidi, cerând o anchetă serioasa, și — Plângerea mai multor locuitori din comuna Fiorești, județul Dolj, prin cari cer să fie puși în posesia pământului ce ți se cuine în urma confirmării planului de împărțeală. — D. deputat Cezar Th. Pascu, face o comunicare scrisa însoțita de cerere de acte d-lui ministru al cultelor cu privire la administrarea avem ca iugannor mânăstirei »Prodromul« dela Sf. Munte Athos. — Se trimite la comitetul delegaților proiectul de lege pentru unificarea administrativă. — Apelul asociației notarilor comunali din România semnat de d. Ion I. Sovinescu (cu o broșură), și — Apelul uniunii generale a notarilor comunali din România semnat de d. Al. Bunea. D. M. G. Orleanu, președinte D-lor deputați, prezentând astăzi M. S. Regelui Adresa de Răspuns a Mesajul Tronuui. Maiestatea Sa a binevoit să pronunțe următoarele cuvinte : — domnule președinte, domnilori deputați, x Sentimentele de iubire și devar lament pe cari Ni te rostiți în » cuvinte așa de călduroase, din » partea adunării Deputaților, le » primim cu multă recunoștință. » Sunt încredințat că în se» siunea ce s’a deschis vă veți dă » toate silințele de a duce la bun l> sfârșit întregul program ce v ‘a » mai rămas pentru înfăptuirea » legilor fundamentale ale României întregite. « Datorită nouei legi administrative și celorlalte legi de unificare, precum și măsurilor de « îmbunătățire a situației funcționarilor publici, nu Mă îndoesc » că vom ajunge la asigurarea ordinei prin respectul autorității și » încrederea în slujitorii Statului, » îndreptând astfel țara pe căile » unui progres statornic ( Aplause » unanime prelungite). » 2)omnule președinte, • domnilor neputați, n Consolidarea finanțelor Statului, care este una din preocupările cele mai grele ale Mele și ale guvernului Meu, așteaptă » dela Domniile Voastre întreaga X solicitudine pentru a așeză creditul țării pe temelii sănătoase » (Aplause unanime). X Cu deosebită mulțumire prin mese asigurarea aleșilor Na» fiind că nu vor șovăi de a face X toate jertfele ca scumpa Mea X armată—,• care este atât de X strâns legată cu destinele țării, — » să fie în curând înzestrată cu X toate cele trebuincioase unei aștiri moderne. ( Aplause unanime » prelungite). X încă odată mulțumesc în numele Reginei, al Meu și al Faimiliei Mele, pentru bunele urări X ce] Ne aduceți, dorindu-vă ‘ din X tot sufletul o muncă rolnică pentru înălțarea scumpei noastre X Patrii]. (Adunarea ascultă în picioare, aplause unanime prelungite). D. ministru de justiție are cuvântul. D. G. G. Mârzescu, ministrul justiției dă citre Mesajului regal care însoțește proiectul de lege privitor la : »Reglementarea portului și vânzării armelor«. —Se pune la vot urgența și se admite. D. M. G. Orleanu, președinte . D. dr. Anton Ionescu are cuvântul la comunicări. D. Dr. Anton Ionescu : D-lor deputați, incontestabil că noi toți trebuie să avem o deosebită grije, un deosebit respect și cult pentru una din Instituțiunile cele mai mari ale noastre, și sub scutul careia trebuie ca și noi, și generațiunile viitoare să ne desvoltăm. Este vorba de armata țării românești. Pentru ca să nu te aducă acestei înstituțiunim ci cea mai mică jignire, am onoare sa cer d-lui ministru de răsboi să-mi pună la dipoziție, de urgența chiar, un raport-memoriu detailat asupra activități distinsului General Petala dela 16 August 1911> și până la 1 Iunie 1924. Să mi se pună la dispoziție toate dosarele, reclamațiunile și anchetele făcute inpotriva acestui reputat general. Aceasta menerea unei interpelări ce voesc a desvoltă. In acelaș timp d-lor, mai este o altă chestiune de un interes național pentru noi, de a restabili adevărul in ceea ce privește prima parte a rasboiului nostru. Am fost luptător la Jiu și ca cunoscător al lupului ce s-au desfășurat acolo, mai rug pe d. ministru de răsboi să ordone sa mi se permită la Marele Stat Major să cercetez istoricul răsboiului nostru, deoarece pe lângă documentele ce le posed să mă completez cu noui documente oficiale asupra adevărului victoriei de la Jiu. Voi avea apoi onoarea ca prin desvoltarea unei înterpilande «Eroul de la Jiu«, și pentru că regimentul 21 artileria nu a fost decorat cu »Mihai Viteazu» iar fostul comandant al acelui eroic regiment este încă și azi colonel. D-lor, este de o importanță hotărâtoare aceasta, pentru ca țara ca să aduc nici cea mai mică acuzațiune nici ministrului de răsboi, nici celor cari au fost în trecut, nici celui care este astazi și vomu afirmă aci, dupa documentele ce voi prezentă, vom arată că sunt generali, cari astăzi ocupă si uațuni Laite în oștire și cam în acea perioadă de răsboi, în prima parte, când au fost bolnavi, când au fost înapoia frontului, numai ca să nu ia parte, și totuși recompsuse sau dat. EXEMPLARUL 2 LA MONITORUL OFICIAL 45 ianuarie 1955 MSUTUBi Al Clilü luIOSAU C0ISTIT C 13TI i DEPUTATILOM SOS