Desbaterile Adunării Deputaților, noiembrie-decembrie 1926 (Anul 1926, nr. 1-16)

1926-12-08 / nr. 9

8 Decemvrie 1926 No. 9. ADIUNREA DEPUTAȚILOR SESIUNEA ORDINARĂ 1926-1927 ȘEDINȚA DE MSI, 29 MM 1926 Ședința se deschide la ora 15,20, sub președinția d-lui ûr. N. Bardesci, vicepreședinte, asistat de d-nii secretari: R. Bulfinski, Miltiade Adamescu și Rădulescu Toma. — Prezenți 318 d-nn deputați.Nu răspund la apelul nominal următorii din deputați: Banescu Ilenoriu, Bastaki Marcel, Beller Hans, Bethlen Gheorghe, Binder Wilhelm, Bujinca Gorneliu, Botez N., Brandsch Pindolt, Bratianu I. C., Bucurescu Teodor, Călinescu N. Armand, Ciochină V., Connerth Fritz, Dimiriu N., Dobrescu V. Duțu Dragomir Silviu, Dumitriu Sc. V., Ebner Mayer, Fundățeanu J., Gabor Laurian, Gelejan Fabris, Gerota G , Glava Gorneliu, Grosu Gh., Gubnikl Sergei, Hedrich Hans, Hodoș Al., Iacob I., Ignat Ladislau, Imbroane N., Iorga N., Iorgulescu Spirdon, Iuga Gavrilă, Jósika I., Costachi Lupu N., Lalla M., Dr. Luca J., Lunguleac Onofrei, Lupașcu-Igeșt Costache, Lupu G., Man Ydor, Marișieu Justin, Marșieu P., Mavroianu AI., Dr. Mețian N., Micșa Liviu, Mihăilescu P. Gr., Munteanu G., Neaga T., Nemțeanu N., Nițescu I., Oncu Nerva, Orleanu G.M., Pare z Bela, Pilescu Al., Pleea Gr., Pop Emil, Popp I., Popovici Omer, Radacovici G. Dușan, Reitter Emeric, Rosu N. G., Sânzian I., Sebesy J., Șerban G., Spinanțiu Eugen, Szoboszlay Ladislau, Tirea M., Tomulescu Gh., Vârgolici V., Dr. Vasiliu H., Weiss Al. . Se dă citire sumarului ședinței precedente și se aprobă. — Se acordă concedii d-lor : Gh. Berea, Onofrei Lunguleac, Ștefan Graur și I. Ciotor. — Se trimite la comisia de petițiuri, cererea d-nei Amalia Găițulescu din Bârlad, pensionară, prin care solicită un ajutor bănesc. — Se comunică d-lui ministru de interne cererea de acte a d-lui deputat I. Găvănescu, relativ la mersul populației în România. — Se comunică d-lui ministru de finanțe cerere d lui deputat Teodor Iacobescu prin care depune petițiunea văduvei de răsboi Maria Constantinescu din comuna Dobrești, județul Muscel. D. Dr. Bardescu, vicepreședinte; D. Sauciuc Săveanu are cuvântul la comunicări. EXEMPLARUL : 3 LEI MONITORUL OFICIAL DEZBATERILE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR D. Sauciuc Săveanu: D-le președinte, d-lor deputați, am o cerere către d. ministru al agriculturii și domeniilor într’o chestiune care agită de multă vreme populația din Bucovina. Reforma agrară nu știu dacă s’a făcut în vre-o parte a țării, cu vre-o nemulțumire mai mare a populații ca în Bucovina. In loc de a se face impropietărirea în baza unui criteriu just, prin care să ajungă cei nevoiași, de pe la sate, în stăpânirea unei mici fâșii de pământ,care să le servească drept izvor de hrană pentru familiile lor, lips pământului; cei însărcinați cu realizarea împroprietăririi în Bucovina au fost conduși de considerații cu totul de altă natură. In timpul din urmă, în Bucovina se discută mult felul cum s’au făcut și se mai fac așa zisele colonizări in părțile de peste Prut, cum s’au făcut și se fac schimburile de teren. Cum principiul echitabil în baza căruia se fac schimburile de terenuri și colonizările de loturi de câte 5 ha, nu pare a fi obervat de cei ce au făcut și mai fac aceste schimburi de teren și colonizări. Rog ped. ministru al agriculturii să dispună, ca, pri consideratul agricol din Cernăuți, să mi se pună la dispoziție dosarele cu privire la schimburile de pământ și cu privire la coopizările din Bucovina, pentru ca în cunoștința acestor dosare să pot desvoltă interpelarea mea în privința schimburilor de terenuri și a colonizărilor din Bucovina. D Dr. N. Bălcescu, vicepreședinte. Se va comunică. D. Marinescu-Nour are cuvântu: D. Anton Marinescu-Nour. Doi deputați, chestiunea care mă aduce la această tribună se referă la sprijinul pe care Statul înțelege să-l acorde studenților noștrii cari se duc să se specializeze în străinătate. Este recunoscut de toată lumea, că Statul face oarecari sacrificii pentru tinerii cari merg să și desăvârșească studiile in strănătate. In acest scop funcționează pe lângă ministerul de finanțe o comisiune care ia în cercetare toate solicitările de schimb valutar pentru studenți și dispune, după examinarea actelor de recomandare și a situațiunii fiecărui candidat în parte. Cum lucrează această comisiune nu știu, știu însă un caz Exista la Paris unde s’a dus să se specializeze în medicină, un doctor cu media cea mai mare, cu teza cea mai frumoasă și cu recomandarea cea mai elogioasă a consiliului profesoral al facultății de medicină din București. El a reușit să se impună la Paris, lucrând într-o clinică foarte însemnată, clinica doctorului Tarnier și a mai reușit să-și impună numele în revistele cele mai însemnate ale clinicilor din Paris. Cu toate acestea, acest doctor este vorba de doctorul Sebastian n-a putut să obțină timp de doi ani nici un sprijin din partea Statului, cu toate că, după cum am spus a avut la îndemână recomandările cele mai elogioase din partea consilului profesoral și a avut chiar de la Paris recomandarea șefului de clinică unde lucrează Este un caz din cele multe, pentru că la ministerul de finanțe, la comisia de acordare a schimbului valutar, sunt o mulțime de aceste cereri nerezolvate. Deoarece cred că într’o latură oarecare se acordă aceste schimburi după un sistem, pe care nu l cunosc și care trebuie să fie păgubitor intereselor acelora cari se duc să se specializeze în străinătate, rog pe d. ministru de finanțe să binevoiască să mi puie la dispoziție : 1. Un tablou de toți studenții din străinătate cari dețin schimb valutar, împreună cu toate actele și cu toate datele ce i au îndreptățit la acest schimb. 2. Un tablou de toți studenții din străinătate cari au cerut și n’au obținut schimbul valutar, cu toate actele și datele necesare. 3. Să mi se arate la ce sumă se cifrează schimbul acordat și la ce sumă s’ar cifra dacă s’ar satisface toate cererile îndreptățite. De răspunsul pe care va binevoi să mi-l acorde d ministru de finanțe se va vedea dacă voi fi sau nu silit să mai desvolt această chestiune printr’o interpelare. D. Dr. N. Bărdescu, vice-președinte . Se va comunică. D. Angelescu are cuvântul. D. G. Angelescu: D-ie președinte, d lor deputați, prin ziarul »Cuvântul«, în trei numere consecutive, s’au dat informațiuni dureroase asupra unor fraude ce s’ar fi comis la federala băncilor populare.Maramureșul« din Sighet, la banca populară »Tisa« și la cooperativa »Dragoș». Se spune că sa făcut și falsuri în scripte și totuș până azi, parchetul nu a fost chemat să intervină, cu toate că există raportul d-lui Mihăilescu, care constată fraudele comise și s-au luat măsuri ca scriptele și casa federalei Maramureș să fie sigilate. Deoarece, din cauza acestor fraude, Casa centrală a băncilor populare a luat masuri să oprească creditele la celelalte bănci populare din județ, cari nu au nici o vină, sunt nevoit a fugă pe an ministru al muncii și cooperațiunii să comunice Gamerei, dacă are cunoștință de aceste denunțuri și ce măsuri de îndreptare a luat, mai cu seamă că, prin acele publicațiuni amintite, este pus în cauză și un deputat din majoritate, 11Î5