Desbaterile Senatului, decembrie 1926 (nr. 6-10)

1926-12-04 / nr. 6

<1 Decemvrie 1926 Nö. 6-SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1926-1927 POINȚA DE JOI, 25 NOEMBRIE 1926 Ședința se deschide la ora 15,30, sub președinția d-lui General C. Coandă, președinte al Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului : Alexandru Murariu și Const. Mo .a. — Pe banca ministerială se află prezenți d-nni miniștri: G. Meissler, ministrul lucrărilor publice; Gr. Tranculași, ministrul muncii; I. Lupaș, ministrul sănătății și ocrotirilor sociale; D. Berlescu, ministrul industriei și comerțului, și N. Busuiocescu, subsecretar de Stat. — Prezenți 203 din senatori. — Nu răspund la apelul nominal 85 din senatori și anume : Balogh Arthur, Barabas Bella, Bilțiu Aurel, Comșa Ionel, Connerth Arthur, Domahidy Elemer, Domide Emil, Drighici Petre, Gherescu-Lebiez Anton, General, Ghibu Onisifor, Gyárfás Elemer, Görög Ioachim, Groza Adam, Hârșian, Iova Gheorghe, Jianu Gheorghe, Lucasievici Anton, Marciac Ion, Mărcuș Mihai, Mogâldea Atanasie, Moldovan Vaier, Moldovan Silviu, Niculescu Luca P. Ioan, Procopovici Orest, Racoviță G. Emil, Roșea Remus, Sentner Ferdinand, Stoica Emilian, Szakacs Peter, Șandor Josef, Șerban-de-Voila, Tătărescu Gh., Telecky Arthur, Cantacuzino G. Grigore. — D. senator C. Moga, secretar al biuroului, citește sumarul ședinței precedente, care se aprobă. — Se acordă concedii următorilor d-ni senatori : EXEMPÀRUL TELEI MONITORUL OFICIAL DEZBATERILE SENATULUI D-lui Telecky Arthur . . .14 zile. » Sandor Iosef .... 1 zi. » Sentner Ferdinand . 3 zile. » Drăghici Petre . . . 2 » » Racoviță Emil ... 1 zi. — Se trimit la comisiunea de petițiuni : a) Cererea prefecturii județului Brașov, prin care roagă a se interveni, cu ocaziunea votării bugetului Statului, ca funcționarilor publici să li se acorde indemnitatea de scumpete ; b) Cererea podgorenilor din județul Putna de a se vota legea taxării spirtului industrial ; c) Idem grefierilor de pe lângă judecătoriile din circumscripția Buzău, prin care cer să li se dem posibilitatea să fie înaintați pe loc, până la gradul de primgrefier de tribunal ; d) Idema portăreilor tribunalului Dolj, prin care înaintează un memoriu cu privire la avansarea lor ; e) Idem petiția d-lui D. Ungureanu din comuna Cotnari, județul Iași, prin care roagă a i se acordă despăgubiri de răsboi.) Idem a mai multor locuitori din județul Dolj, prin care roagă a fi împroprietăriți pe moșia Dessa. D. General C. Coandă, președinte : La comunicări are cuvântul d. Brăiescu Vasile. D. C. Bănescu Vale: D-le președinte, d lor senatori, am onoarea o interpelă pe d. ministru de interne și pe d. ministru al Basarabiei, asupra stării anormale de lucruri in care se află prefectura poliției orașului Chișinău, metropola Basarabiei. 1. Printr’o dreaptă interpretare a legii funcționarilor publci, d. ministru de interne Octavian Goga a dispus prin organele legiuite anularea decretului de inspector general administrativ al d-lui Râdulescu Dobrogea. Această anulare a fost strict în spiritul legii, care fusese nesocotită atunci când s’a făcut numirea d-lui Rădulescu Dobrogea în postul de inspector general administrativ. D-lui Rădulescu Dobrogea i s’a redat în schimb vechiul grad de prefect de poliție al orașului Chișinău care il avea înainte de a fi înaintat inspector general administrativ, pe motiv că numirea sa de prefect de poliție, făcută prin decretul regal No. 663 din 7 Fevruarie 1924, ar fi fost făcut atunci în spiritul legii statutului funcționarilor publici și ca atare nu i se putea ridică. Ori, numrea sa ca prefect de poliție la 1924 s’a făcut tot prin surprindere și cu flagrantă încălcare a legii, cu acea când a fost înaintat inspector general administrativ. Legea eră că să i se anuleze și înaintarea ca inspector general administrativ așa cum s’a și făcut, dar și numirea ca prefect de poliție așa cum nu s’a făcut. Prin numirea sa făcută în Fevruarie 1924 ca prefect de poliție al orașului Chișinău s'au călcat art. 2 și 65 din legea statutului funcționarilor publici și s’a mai comis o inegalitate prin nesootirea tabiloului de înaintare publicat ir No 95 din Monitorul Oficial dela 31 June 1923. Mai mult încă, acest funcționar, în timpul prefecturii sale, s’a făcut capabil de acte cari trebuiesc să-i ridice încrederea guvernului. A procedat cu ușurință neîngăduită in chestiunea comisarului de poliție Bârbăuță, prins și dovedit ca spion al organizației iredentiste ruse și contra căruia se deschisese acțiune publică pentru faptul de crimă contra siguranței Statului, prevăzut de art. 67 din codul penal, acuzație recunoscută sub propria semnătură de acest funcționar public, care între altele declară ca: «fiind agent recrutor al iridenței ruse, a dat numărul de ordine 736 și pseudonimul de »Mihailov« șefului de biurou Alexeev de la ministerul muncii din Chișinău, izolându-l într’o echipă de cinci, așa cum erau organizate toate echipele de cinci pentru spionaj. Ilegal numit, faptele sale îi ridică încrederea pe care trebuiește s’o aibă guvernul țării in cei puși acolo să apere siguranța noastră de Stat. In ziua interpelării voiu desvolta, sprijinindu mă pe lege și acte, cele arătate da mine mai sus. 2. Gascându-se art. 32 din regulamentul legii stabilității funcționarilor publici, d. G. Teodoru, directorul prefecturii poliției Chișinău, un eminent funcționar de carieră, cu vechime de 23 ani în corp, din care 6 numai in Basarabia, a fost înlăturat într’un mod neexplicabil dela directoratul prefecturii poliției Chișinău și detașat la inspectoratul general de siguranță de acolo, pentru a fi înlocuit printr’un element străin de această instituție, fără cultură juridică, fără pregătire și educație, un fel de om de casă«, care fiind recomandat de ministrul Basarabiei pentru a fi numit polițai și apoi inspector de poliție, a fost respins de ministerul de interne neîntrunind condițiunile legii. S’a soluționat aceasta imposibilitate, prin numirea lui ca inspector de poliție diurnist și apoi, îndepartandu-se d. G. Teodoru, i s’a dat însarcinarea de director al prefecturii poliției Chișinău, violându-se atât art. 26 din legea de or D-lui Bilț Aurel......................5 zile. » Balogh Artur .... 10 » » Gherescu A. (general) 4 • » Gyárfás Elemer . . 8 » « Jianu Gheorghe ... 5 » » Szakacs Peter ... 2 » » Domahidy Elemer . 25 » » Iova Gheorghe ... 15 » • Lucasievici Anton . . 2 » ■ Ghibu Onisifor ... 3 * • Procopovici C. ... 10 » » Moldovan Silviu . . . 15 » » Comșa Ionel ... .10 » • Pop Justin .... 15 » » Stoica Emílián (prot.) 3 » » Sbiera I. Radu ... 1 zi. 25