Desbaterile Senatului, aprilie 1927 (nr. 42-50)

1927-04-02 / nr. 42

773 2 Aprilie 1927 No. 42. SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1926-1927 ȘEDINȚA de JOI, 10 MARTIE 1927 Ședința se deschide la ora 16, sub președinția d-lui N. Darvari, vicepreședinte al Senatului, asistat de d nii secretari ai biuroului : Grigore Noica și Dr. i. Enășescu. Pe banca ministerială se află prezenți din miniștri : G. Meissner, ministrul lucrărilor publice ; Gr. Trancu- Iași, ministrul muncii, cooperației și asigurărilor sociale și D. Busuiocescu, subsecretar de Stat. — Prezenți 207 din senatori. — Nu răspund la apelul nominal 30 din senatori și anume : P. S. S. Episcopul, Visarion Puiu; d-nii senatori : Balogh Arthur, Barabas Bela, Brătășeanu P. Pavel, Brătianu G. J. Ion, Buzila Romul, Comșa Ionel, Constandache I. George, Diana N. Dumitru, Dobrescu D., Domide Emil, Gropșian Mihai, Görög loachim, Groza Adam, lonescu Niculae, Iova Gheorghe, Lesan Gheorghe, Lucasievici Anton, Mola Jordan, Mureșanu loan, Pangrati A. Email, Ponomarev Vladimir, Rădulescu Motru C., Rednic loan, Roșea Remus, Sbierea I. Radu, Șerban de Voila, Talecki Arthur, Terzi Nicolae și Cantacuzino G. Grigore. D. smaior Gr. Noica, secretar al biuroului, citește sumarul ședinței precedente, care se aprobă. — Se acordă concedii următorilor d-ni senatori : B-lui Constantin Manoliu . . . 4 zile » Emil Racoviță.....................3 » » » Geza Ferenczy ..... 1 zi Anton Lukasievici . . . 4 zile » Aurel Bilțiu.........................3 » » Victor Munteanu .... 2 » » Ilie Beu . . . .... 5 » — Se comunică următorul răspuns al d lui ministru al comunicațiilor privitor la Întâmpinarea d-lui senator Isidor Saturn : Domnule președinte. Răspunzând adresei d-voastră No. 170 din 14 Decemvrie 1926, referitor la comunicarea d-lui senator Isidor Saturn, avem onoare a vă face cunoscut că nu s’a luat nici o dispozițiune pentru suprimarea clasei a IV, iar în ceea ce privește tariful, el este alcătuit astfel ca prețul unui biet de clasa IV să fie jumătate din prețul unui bilet de clasa 111. Ministru: General G. Văleanu. Director special, I. Mosgos. EXEMPLARUL: 3 LEI MONITORUL OFICIAL DEZBATERILE SENATULUI D. N. Darvari, vicepreședinte. Sa va comunică d-lui senator- Isidor Saturn. — Se comunică următorul răspuns al d lui ministru al sănătății privitor la comunicarea d-lui senator I Purcăreanu : Domnule președinte. In referire la adresa d-voastră No. 237 din 1926 avem onoarea vă înștiința că pentru nevoile diferitelor servicii ale acestui departament au fost angajați de la 1 Aprilie 1926 și până la sfârșitul anului un număr de 79 de diurniști. p. Ministru, Vasiliu A. Pascal, p. Director general, Indescifrabil. D. N. Darvari vice președinte . Se va comunica d-lui senator Purcăreanu. — Sa trimit la comisiunea de petițiuni : 1. Cererea spitalului județean din Sighișoara de a i se acordă un ajutor pentru formarea unei biblioteci ; 2. Hem, prin care societatea de hidrologie medicală înaintează o întâmpinare cu privire la starea precară a stațiunilor noastre balneo climaterice ; — Se trimit la comitetul delegaților, când proiectul de lege va veni în discuțiunea Senatului : 1. Cererea ligii chiriașilor din Sibiu, cu privire la noul regim al chiriilor ; 2. Idem, prin care un petiționar anonim, cere să se introducă in viitoarea lege a chiriilor un articol care sa reglementeze prețul chiriilor imobilelor situate in străzile principale ale orașelor. Se comunică că s’au depus următoarele rapoarte ale comitetului delegaților de secțiuni : 1. Privitor la autorizarea ministerului de răsboi de a stinge printr’o tranzacție procesul cu urmașii defunctului aviator maior Sănătescu ; 2. Idem. relativ la înființarea și funcționarea asociației pentru prevederea socială și îngrijirea comercianților și industriașilor din România. D. N. Darvari vice-președinte . Se vor înscrie la ordinea zilei. D. General Popovici are cuvântul la comunicări. D. General J. Popovici: D le președinte, d-lor senatori, am făcut o comunicare d-lui ministru de interne, relativă la paza satelor, și am cerut în acea comunicare, —în care arătam inconvenientele acestui serviciu de siguranță, — ci trebuie modificat sistemul actual, fiindcă constitue o gravă apăsare financiară asupra locuitorilor, fără ca să aducă foloasele ce se așteaptă de la asemenea contribuțiuni. Ministerul a luat cunoștință de comunicarea mea și, între altele, îmi răspunde că a primit dese reclamațiuni cu prilejul aplicării acestei legi, el s-ar fi creat, în adevăr, taxe Împovărătoare pentru toate categoriile de contribuabili. In consecință, printr-un ordin circular, a dat ordin prefecturilor de județe ca să revizuiască în fiecare comună rurală numărul guarzilor și retribuțiunea lor, astfel ca contribuția progresivă a locuitorilor la plata guarzilor să fie de la 50 la 100 lei anual, pentru țăranii muncitori de pământ, și dela 100 - 1.000 lei pentru comercianți industriași, proprietarii mijocii și mari, fiind cu totul interzis a se depăși maximul acestor sume, cu exccepția comunelor situate în apropierea orașelor sau la regiunile industriale și miniere, unde contribuția primei categorii poate fi rididicată la 200 lei. D lor senatori, eu am fost împotriva acestui sistem de pază și am arătat inconvenientele tui. Că s’au mai redus taxele, asta depinde de împrejurări, depinde de localități. Dacă nu poate să sa plătească un guard cu cel puțin o mie de lei pe lună, nu se va avea guarzi, și trebie să se impună locuitorii la sume astfel, încât să poată ajunge la plata păstorilor din comună. De aceea, am cerut schimbarea sistemului. Ministerul, nu m- a răspuns la această manieră a mea de a înțelege lucrurile și sunt convins că mai trabuie să fie studiată chestiunea aceasta. De aceea rog pe d. ministru de interne să revină asupra acestei chestiuni să o pună din nou în studiu și împreună cu d. ministru de răsboi, să ia măsurile cuvenite, pentru paza satelor. D. N. Darvari, vice-președinte . Se va comunica dlui ministru de interne. D. ministru al muncii, are cuvântul pentru a da citire unui Mesaj . D. Gr. Trancu • Iași, ministrul muncii, cooperației și asigurărilor sociale, citește următorul Mesaj regal : Domnilor senatori, Prezentându-Mi-se de către ministrul Nostru secretar de Stat la departamentul finanțelor, pe lângă raportul său cu No. 64.299/927, proiectul de lege votat de Adunarea deputaților, relativ la deschiderea unui credit extraordinar de trezorerie pe seama ministerului comunicațiilor, in sumă de lei 6.573.751,95 cu conturi la venituri și cheltueli, din care și se ordonanțeze de ministerul comunicaților creanței» ce turnătoria de fier și fabrica de mașini din Oradea Mara are de primit de la C. F. R. Eu îl trimit in deliberările d-voastre. Dat în București, la :0 Martie 1927. Ministerul liu*uț*d*r,. 1. Lapedatu. FERDINAND