Munca, august 1953 (Anul 9, nr. 1806-1831)

1953-08-01 / nr. 1806

Sâmbătă 1 August 1953 —Nr. 1806 In ajunul deschiderii Festivalului Te aştept, prietene! de SEN ALEXANDRU Pe harta Himii-s drumuri, milioane, Care-o străbat cu paşi de uriaş ; Se’nnoadă in munţi, pe ţărmuri de oceane Şi toate vin spre dragul meu oraş. Din alte ţari, în care-i ceas de noapte Atuncea când în ţara mea sunt zori, Veni-vor tineri spre oraşul de departe Ca fluviile spre oceanul primitor. Şi când în zarea lui veţi înflori In vesele coloane fără număr, Atunci, prietene, alături îţi voi fi Păşind cu tine umăr lângă umăr. Iar bucuria mea te va încălzi Prieten drag, fierbinte ca un soare ; Şi flamurile albastre vor privi Prieteneasca noastră îmbrăţişare. Te-aştept prietene’n oraşul drag Când toarnă August mustul în pahare, Să trecem laolaltă al sărbătorii prag Din mii de piepturi cântecul să zboare ! Oricine ai fi şi orice gândeşti Prietene din ţări îndepărtate, In ritmul păcii inima de-ţi bate. Să fii bine venit la Bucureşti. întâlnirile Sportive Internaţionale Prieteneşti ce vor avea loc la Bucureşti între 4—15 August cu prilejul Festivalului Mondial constitue cel mai mare eveniment sportiv al anului. Peste 4000 de sportivi, reprezentând aproape 50 de ţări, vor lua parte la această grandioasă manifestare. • La competiţiile sportive din cadrul Festivalului, Republica Populară Română va fi reprezentată de o delegaţie numeroasă care cuprinde sportivi de valoare ale căror performanţe sunt cunoscute şi apreciate în cercurile sportive din lumea întreagă. Sportivii loturilor R.P.R. la cele 18 discipline, care se vor desfăşura în cadrul întrecerilor Internaţionale Prieteneşti ale Festivalului şi-au încheiat pregătirile. La competiţia de atletism, echipa R.P.R. va fi alcătuită dintr’un lot de numeroşi atleţi în frunte cu maestrul sportului Ion Speter, a cărui performanţă de 2,03 m. la săritura în înălţime îl situează printre primii atleţi din lume şi Zeno Dragomir cu o remarcabilă performanţă de 4,20 m. la săritura cu prăjina. Din lotul reprezentativ de atletism al R.P.R. mai fac parte studentul Gabriel Georgescu din Cluj, şi Iolanda Balaş o tânără cu frumoase calităţi. Gabriel Georgescu a reuşit să bată de două ori în acest an recordul R.P.R. la aruncarea greutăţii, realizând 15,67 m. şi 15,84 m. Maestra sportului Iolanda Balaş, în vârstă de 16 ani, a corectat în acest sezon de trei ori recordul R.P.R. la proba de săritură în înălţime. Ultima oară ea a trecut ştacheta înălţată la 1,60 m. Excelent s-au comportat în concursurile de verificare atleţii Dumitru Vasile, Florentina Petrescu, Aneliese Reimesch, Traian Chitul, Victor Pop şi Constantin Spiridon. Acesta din urmă a reuşit zilele trecute să arunce ciocanul la 55,80 m. stabilind un nou record al ţării noastre. In probele de 400 m. şi 800 m. plat ţara noastră va fi reprezentată de maestrele sportului Florentina Petrescu şi Edith Treibal. Atleta Florentina Petrescu este prima atletă din R.P.R. care a parcurs distanţa de 400 m. sub 60 de secunde, marcând timpul de 58”,7/10. Un record de valoare europeană a obţinut zilele trecute Edith Treibal. Ea a realizat pe 800 m. plat 2’ 13” 6/10, timp cu care se clasează printre primele 5 atlete din lume în această probă. Cu mult avânt s’au pregătit pentru competiţiile Festivalului tinerii ciclişti din R.P.R. C. Dumitrescu, în vârstă de 19 ani, s-a arătat tot atât de talentat şi în probele de pistă ca şi în cursele de fond pe şosea. Un alt component al lotului cicliştilor români este maestrul sportului Ion Ioniţă, un sprinter de valoare, care cu ocazia Jocurilor Olimpice de la Helsinki din anul trecut s-a clasat pe locul şase la proba de 1000 m. Printre cicliste se află multipla campioană Venera Vasilescu şi Aurelia Drăghici. La întrecerile de fond pe şosea, România va fi reprezentată de Constantin Dumitrescu, Nicolaa Maxim, Marin Niculescu, Constantin Şandru, şi alţii. La întrecerile de nataţie care se vor desfăşura la Ştrandul Tineretului, echipa R.P.R. cuprinde sportivi care în decursul ultimelor competiţii au realizat noi recorduri. Printre ei sunt studenta Ecaterina Orosz, deţinătoarea a cinci titluri ale R.P.R., maeştrii sportului Zoltán Gospodar, Felix Heitz, Vladimir Marchiţiu. Amatorii tenisului de masă vor putea să urmărească din nou evoluţia echipei R.P.R., campioană mondială pe anul 1953, compusă din maestra emerită a sportului, campioana mondială Angelica Rozeanu şi tânăra Ella Zeller. Din echipa României la box fac parte campionii mondiali universitari Gheorghe Fiat şi Nicolae Linca, finalistul la campionatele olimpice Vasile Tiţă, studentul Eustaţiu Mărgărit şi alţi tineri talentaţi. In competiţia de lupte, Amaria Beluşica, Dumitru Pârvulescu şi D. Cuc, care a ocupat locul patru la Campionatele Mondiale de la Neapole, împreună cu o serie de tineri luptători talentaţi vor reprezenta ţara noastră. La jocurile de fotbal ale Festivalului vor participa două echipe româneşti care s-au afirmat în ultima vreme obţinând o serie de victorii remarcabile în faţa echipelor bulgare, austriace şi maghiare. Echipele cuprind alături de jucători care au apărat de multe ori culorile R.P.R. în jocuri internaţionale ca Voinescu, Petschowschy, Băcuţ, Covaci şi jucători tineri talentaţi ca Olaru, Vacares, Tătaru şi alţii. Tot cu două echipe va fi reprezentată R.P.R. şi la competiţia de rugby. In ultima vreme rugbiştii români au confirmat încă odată valoarea lor învingând categoric puternica echipă franceză de rugby U.A.S.-Perpignan. La întrecerile sportive internaţionale prieteneşti din cadrul Festivalului, R.P.R. va prezenta sportivi şi la concursurile de canotaj, haltere şi gimnastică, precum şi la jocurile de handbal, volei, baschet şi alte sporturi. Pregătirile soliştilor români care vor participa la Festival Soliştii români care vor participa la Concursurile Internaţionale din cadrul Festivalului îşi continuă pregătirile. In cantonamentul de la Sinaia se pregăteşte laureata concursului tinerilor solişti, soprana Lucia Stănescu. Ea va cânta intre altele : aria bijuteriilor din opera „Faust” de Gounod şi aria scrisorii dinopera „Eugen Oneghin“ de Ceaicovschi. Dintre tinerii tenori, se remarcă Ion Pisc, care a obţinut premiul II la concursul tinerilor solişti, desfăşurat în România în faza premergătoare Festivalului. El pregăteşte o arie din „Pescuitorii de perle“ de Bizet, aria lui Oleg Coşevoi din opera „Tânăra Gardă” de Metius, o arie din „Ana Lugojana“, opereta românească a compozitorului Filaret Barbu. Unul dintre tinerii baritoni talentaţi este şi Octav Enigărescu, laureat al concursului tinerilor solişti. El va interpreta printre alte arii şi cântece: aria din „Bărbierul din Sevilla“ de Rossini, aria lui Elitzki din „Dama de Pică“ de Ceaicovschi, cântecul „Arde-mi-te-ai codru des“ de compozitorul român Brediceanu. Deasemeni, David Ohanesian pregăteşte aria din „Bal mascat“ şi din „Rigoletto” de Verdi, precum şi prologul din „Paiaţe“ de Leoncavallo. Şi soliştii instrumentişti se pregătesc pentru concursuri. Violonistul Cozighian Varujan va interpreta între altele „Cocoşul de aur” de Rimsky Korsacov, violoncelistul Vladimir Orlov , Concertul I şi II de Haciaturian, pianistul Amiras Gabor „Pe malul izvorului” de Liszt, iar Octavian Popa va interpreta la clarinet „Sonata în si bemol” de Van Hali Yan , la oboi Danie Ion va interpreta Concertul de Dandra. Solişti dansatori pregătesc un repertoriu bogat şi variat. Tânărul Gabriel Popescu va executa un fragment din baletul „Taras Bulba” de Soloviov Sedoi, Gabriela Ioniţă şi Gelu Barbu — un dans din ,,Fântâna din Baccisarai“ de Asafiev, Simona Ştefănescu — „Moartea lebedei” de Saint Saens, Maria Lucaci şi Szántó G. „Pas de deux” din baletul „Macul Roşu” de Guer. Sportivii loturilor R. R R. şi-au încheiat pregătirile Colţul Filatelist Unii iubesc muzica, pe alţii îi atrage dansul sau filmul, alţii sunt sportivi pasionaţi. Toţi vor găsi în zilele Festivalului ceea ce ii interesează mai mult. Filateliştii vor fi şi ei satisfăcuţi : în dimineaţa zilei de 7 August în B-dul 6 Martie, în ,,Sala C.C.S.“ va avea loc deschiderea „Colţului filatelist“ al Festivalului. La „Colţul filateist" se va organiza şi o expoziţie, unde vor putea fi cercetate cele mai interesante colecţii de timbre româneşti. Filateliştii din toate ţările vor putea face schimbul de timbre între ei. „Colţul filatelist“ al Festivalului va putea fi vizitat în zilele de 8, 9, 10, 11, 10, 11 si 15 August intre orele 10,12 și 16,30-19. Schimb de insigne Care tânăr nu doreşte să plece în ţara din care a venit cu o insignă, cât de mică ar fi ea, care să-i amintească de neuitatele clipe petrecute la Bucureşti ? In zilele Festivalului, tineri din diferite ţări vor avea prilejul să facă schimb de insigne. Pentru a înlesni schimbul de insigne, sub uimbrarul bibliotecii din Parcul „I. V. Stalin“, se va amenaja un colţ special. Iată şi programul acestui colţ pentru schimb de insigne. La 3 August, între orele 17—19 va avea loc deschiderea. Imediat, după deschidere, şi în zilele de 4, 5, 6, 7 şi 8 August între orele 10—11,30 şi 16,30—19 se va face schimb de insigne între delegaţii participanţi la Festival. Colţul schimbului de insigne îşi va înceta activitatea în seara zilei de 8 August. Scrisoare impresionantă Nu de mult, Comitetul Internaţional de pregătire a Festivalului a primit o scrisoare trimisă de doi tineri din Mozambic, studenţi la Paris. In această scrisoare, ei anunţă Comitetul Internaţional de pregătire că sunt delegaţi ai tineretului ţării lor şi că deşi sunt lipsiţi de posibilităţi materiale necesare transportului, vor participa la Festival. Dorinţa de a fi alături de toţi tinerii iubitori de pace din lume, i-a făcut pe cei doi studenţi să ia hotărîrea de a porni la drum pe jos. Pentru ca să sosească la timp în oraşul Festivalului, se vor folosi de căruţele sau maşinile întâlnite pe drumurile ce duc spre Bucureşti. Sosirea la Oradea a Ştafetei Internationale închinata Festiva lu lui Dacă vom aduna timpul parcurs de cele 6 ramificaţii ale ştafetei, vom obţine 225 zile de marş, respectiv 7 luni şi 15 zile sau 2.700 ore. Aceasta reprezintă 337 voiaje, cu avionul pe distanţa Bucureşti—Paris. In clişeu, delegaţia tineretului din R. P. R. purtând ştafeta pe străzile oraşului Oradea Ştafeta europeană va sosi la Oraşul Festivalului după ce a traversat 18 ţări, 8 şiruri de munţi şi 11 mari fluvii. MUNKA Clujul a îmbrăcat haină de sărbătoare CLUJ (de la corespondentul nostru). In întâmpinarea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor, lucrările de înfrumuseţare a oraşului Cluj s-au desfăşurat cu intensitate. Marea majoritate a clădirilor au fost spoite, iar unele au fost reparate. Paralel cu aceasta, s’a trecut la repararea pavajelor și trotuarelor. Prin muncă voluntară s'au pietruit 20 km. de străzi, printre care străzile Avram Iancu, Dobrogeanu-Gherea, Constantin Brâncoveanu şi altele. Este în curs de amenajare un nou parc în cartierul Iris, unde un fost loc viran este transformat într’o grădină frumoasă de către colectivul sectorului de grădinărie al sfatului popular, ajutat de gospodine. Clădirile staţiei Cluj au fost revopsite, iar pe peron sunt arborate drapelele diferitelor ţări de pe glob. In piaţa gării se fac ultimele lucrări la rondurile de flori. Peste 80 de ţări vor participa la expoziţia artistică internaţională In cadrul Festivalului, printre expoziţiile internaţionale ce se vor deschide, va fi şi cea artistică la care participă un număr de peste 80 de ţări. Din Norvegia se anunţă că printre artiştii care participă cu lucrări la această expoziție sunt: Arme Ekeland, Jon Ekeland, Finn Faborg, Odd Hill, Anne Margret şi Norum. Fiţi bine veniţi, oaspeţi dragi! Bucureşti, Capitala tineretului lumii, îşi primeşte oaspeţii. Din trenurile frumos împodobite, pe peroanele gărilor coboară mii de tineri din diferite colţuri ale lumii. *Mii de tineri din Capitală îşi întâmpină oaspeţii dragi cu flori, cu cuvintele: „Paix et armile“ sau „Miri drujba“. Iar oaspeţii răspund cu primele cuvinte româneşti, învăţate dealungul drumului de la hotarele patriei noastre, în întâlnirile din gări cu tinerii români: Pace şi Prietenie! In gara Băneasa sosesc necontenit trenuri cu oaspeţi. Abia au plecat autobuzele care duc spre cantonamente tineri, din Roma şi Venezuela, din Marsilia sau din Londra, şi pe peron coboară tineri din îndepărtata Indohezie, urmaţi curând de tineri din Finlanda. Porniţi din colţuri opuse ale pământului, tinerii se întâlnescla Bucureşti, la marea sărbătoare a tinereţii, prieteniei şi păcii. Joi după amiază, în gara Băneasa, a sosit un nou grup de delegaţi din RD. Germană şi Germania occidentală. Din grup fac parte membrii ansamblului popular de stat de dansuri din Marele Berlin, balerina Eleonore Wesco şi dansatorul Reinhold Weise, solişti ai Operei din Berlin, precum şi un lot de 60 sportivi, printre care handbalişti, boxeuri, luptători, halterofili şi canoteuri. In cursul serii, au sosit noi grupuri de delegaţi ai tineretului din Franţa, Itala, Anglia, Siria, Liban, Australia, Columbia, Venezuela, Africa Franceză, Irak, Canada, Noua Zeelandă, Tunis, Egipt şi insula St. Maurice (Oceanul indian). Cu delegaţia franceză au sosit 130 pionieri din regiunea pariziană, Ansamblul coral al Uniunii Tineretului Republican Francez „Paul Laurent“, precum şi grupuri de delegaţi din diferite regiuni ale Franţei. In cursul nopţii de joi spre Vineri, la ora 0:30, au sosit peste 300 de delegaţi ai tineretului finlandez. Printre ei se găsesc luptătorul Kelpîi Greindahal, clasat pe locul al III-lea la Jocurile Olimpice de la Helsinki, din anul 1952, campionul naţional de lupte Iaako Vikta, o echipă de baschet, atletele Elii Kahna şi Arnes Saimi, precum şi echipa feminină de gimnastică, din care fac parte Sisko Jokinen, Pirlbo Priybonen şi Mafia Nisula, participante la jocurile olimpice de la Helsinki. Cu delegaţia tineretului finlandez au venit un ansamblu de dansuri populare şi corul popular „Koittö“ (Zorile), condus de Reino Sandele. In cursul nopţii a sosit, deasemeni, al doilea grup de delegaţi din Suedia, format din peste 500 tineri şi tinere. Din delegaţia suedeză fac parte membrii corului din Buras, artişti şi sportivi. Cu multă căldură tinerii muncitori, elevi şi studenţi din Capitală au întâmpinat pe Carlos Vergara Montero, membru în Consiliul Mondial al Păcii, membru în Comitetul Permanent pentru Apărarea Păcii din Chili, pe Poly Lucien, vicepreşedinte al Sindicatului petroliştilor din Trinidad şi pe dansatoarea Ni Made Kadjang, din Băii. Deasemeni, au sosit 964 membri ai delegaţiei germane, printre care predicatorul evanghelist Gustav Adolf din Stuttgart, Eberhardt Schmidt, compozitor din Berlin, membru al juriului concursului internaţional pentru instrumente de suflat, grupul de acordeoane din München, condus de tânăra Emilia Grander, Trio de chitare Helmuth din Hamburg, ansamblul pionierilor din Leipzig, etc. A sosit în Bucureşti, deasemeni, şi scriitorul chinez Lan Su invitat la Festival, un număr de 434 membri ai delegaţiei tineretului cehoslovac la Festival, printre care un lot de 50 atleţi şi gimnaşti, Ansamblul de Stat de Cântece şi Dansuri din Praga, ansamblul de păpuşi Josef Skupa din Praga, actorul de film Milos Nesvabda, etc. Au mai sosit deasemeni, 514 reprezentanţi ai tineretului polonez şi maghiar, sportivi şi membri ai ansamblurilor artistice, printre care boxeurul polonez Dragosz Lesche, campion european şi cunoscutul boxeur Grzelak, ansamblul artistic al Academiei de Medicină din Gdansc, etc. In Bucureşti au sosit deasemeni numeroşi ziarişti şi invitaţi ai Comitetului Internaţional de pregătire a Festivalului. Joi seara, în gara Băneasa, a sosit primul grup de sportivi sovietici, care vor participa la întâlnirile Sportive Internaţionale Prieteneşti, ce vor avea loc între 4—15 August la Bucureşti. Lotul sportivilor sovietici este condus de C. A. Andrianov, director adjunct al Direcţiei Generale de Cultură Fizică şi Sport, de pe lângă Ministerul Sănătăţii al U.R.S.S., şi este format din atleţi, gimnaşti şi săritori de pe trambulină. Printre ei se află recordmanul mondial de triplu salt Leonid Scerbacov, campioana olimpică în proba de aruncare a discului Nina Ponomareva-Romașcova, recordmanul european Iurii Lituev, recordmanii U.R.S.S. Alexandr Anufriev, Nadia Hnîkina, Evghenii Bulancik, campionul absolut olimpic de gimnastică Victor Ciucarin, campionii olimpici de gimnastică Muratov şi Djugbeli, cunoscuta atletă Alexandra Ciudina, maestrul sportului canoteurul Ghenadie Udalov şi alţii. Cu acelaş tren, a sosit un grup de delegaţi din Indonezia, printre care se găsesc artişti, cântăreţi de muzică populară şi sportivi. Tineretul muncitor din Bucureşti a făcut o primire entuziastă solilor sportului sovietic şi delegaţilor indonezieni la cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor Mii de tineri din Capitală au întâmpinat Vineri seara la gara Băneasa delegaţia tineretului sovietic care va participa la Festival. Delegaţia tineretului sovietic la Festival care a sosit Vineri seara este formată din 571 persoane. Printre cei sosiţi se află: Orchestra Simfonică „Ceaicovschi” a studenţilor din Moscova formată din 74 persoane, condusă de prof. N. P. Anosov, corul studenţilor din Moscova format din 70 persoane, condus de prof .Vladislav Socolov, corul popular siberian din Omsc, condus de Caraghina, ansamblul gruzin de dansuri, condus de artiştii poporului din R. S. S. Georgia, Ilica Şuhişvili şi Nino Romişvili, laureaţi ai Premiului Stalin, ansamblul de cântece şi jocuri din R.S.S. Moldovenească, Opera din Chiev, precum şi un grup de artişti plastici. Tinerii şi tinerele, prezenţi la gara Băneasa, au manifestat puternic minute în şir, pentru poporul sovietic, pentru prietenia de nezdruncinat dintre poporul român şi poporul sovietic, pentru pace şi prietenie in întreaga lume. (Agerpres). TELEGRAMĂ Tovarăşului CIUDE Comandantul suprem al Armatei Populare Chineze de Eliberare / PECHIN Cu ocazia sărbătoririi celei de a 26-a aniversări a glorioasei Armate Populare Chineze de Eliberare, militarii Forţelor Armaite ale Republicii Populare Române transmit călduroase felicitări vitejilor ostaşi ai Armatei Populare Chineze de Eliberare. Ministrul Forţelor Armate ale Republicii Populare Romane General de Armată EMIL BODNARAŞ --------------------------------------------------------- Nota Guvernului Sovietic cu privire la Tratatul de Stat cu Austria MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS : La 30 iulie a. c. Ministerul afacerilor externe al U.R.S.S. a adresat Ambasadei Franţei la Moscova următoarea Notă a Guvernului Sovietic cu privire la Tratatul de Stat cu Austria. „Ministerul afacerilor externe al UR S.S. confirmând primirea Notei din 11 Iunie a Guvernului Francez cu privire la Tratatul de Stat cu Austria, consideră necesar să declare următoarele: Din nota susamintită reiese că Guvernul Franţei, precum şi Guvernele S.U.A şi Angliei continuă să susţină proiectul aşa numitului „tratat prescurtat“ formulat de ele la 13 Martie 1952. Dar acest proiect, lucru declarat în repetate rânduri de Guvernul Sovietic, nu este în conformitate cu hotărîrile de la Potsdam ale celor patru puteri cu privire la Austria, este în contradicţie cu hotărîrile în legătură cu problemele politice şi economice importante privind Austria, asupra cărora se ajunsese la un acord la conferinţa miniştrilor de externe ai Franţei, S.U.A., Anglei şi U.R.S.S., care a avut loc la Paris în iunie 1949, încălcând, în mod flagrant interesele Uniunii Sovietice, şi nu poate contribui la restabilirea unui stat austriac cu adevărat independent şi democrat. Guvernele Franţei, S.U.A. şi Angliei au elaborat acest proiect de „tratat prescurtat“ fără participarea U.R.S.S. şi l-au propus în locul proiectului Tratatului de Stat asupra căruia cele patru puteri căzuseră în esenţă de acord şi care a fost pregătit în comun de cele patru puteri pe baza susmenţionatelor hotărîri cvadripartite cu privire la Austria. In notele sale din 14 August, 27 Septembrie 1952 şi 27 Ianuarie a.c. Guvernul Sovietic, declarându-se gata să încheie pregătirea proiectului de Tratat de Stat cu Austria, a socotit necesar să lămurească, în prealabil dacă guvernele Franţei, S.U.A. şi Angliei sunt gata să-şi retragă propunerea cu privire la „tratatul, prescurtat“ pentru Austria. Guvernul Sovietic nu a primit însă răspunsul Guvernului Franţei şi al Guvernelor S.U.A. şi Angliei dacă consimt să scoatădin discuţie proiectul de „tratat prescurtat“. Scoaterea din discute a proiectului /tratatului prescurtat“, elaborat de cele trei puteri fără participarea Uniunii Sovietice cu scopul de a înlocui proiectul de Tratat de Stat cu Austria, asupra căruia cele patru puteri căzuseră în esenţă de acord, ar da posibilitate celor patru puteri să reia examinarea chestiunii Tratatului de Stat cu Austria în scopul realizării unui acord asupra problemelor nerezolvate legate de încheierea acestui tratat“. Note asemănătoare au fost adresate și guvernelor Statelor Unite și Marii Britanii. ---■................. .......-1 .............. " .. • De la Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS: La 30 Iulie, Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S., a remis Ambasadei S.U.A. la Moscova următoarea Notă: „Guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste consideră necesar să declare Olivernului Statelor Unite ale Americii, următoarele: Potrivit unor date verificate, la 29 iulie a.c., în jurul orei 7, ora Vladivostocului, un bombardier cvadrimotor „B.-50“ purtând semne distinctive ale S.U.A. a violat frontierei de stat a U.R.S.S. la început în regiunea Capului Gamov și și-a continuat sborul deasupra teritoriului U.R.S.S în regiunea insulei Ascold, nu departe de Vladivostoc. Când două avioane de vânătoare sovietice s’au apropiat pentru a indica avionului american că se află în limitele frontierelor U.R.S.S. şi pentru a-l soma să părăsească spaţiul aerian al Uniunii Sovietice, avionul american a deschis focul asupra lor şi a provocat avarii serioase unuia din avioanele sovietice mai sus indicate, căruia i-au fost găurite fuselajul şi aripa stângă şi a fost provocată pierderea etanşeităţii cabinei pilotului. Avioanele sovietice au fost nevoite să răspundă deschizând focul, după care avionul american s’a îndepărtat în direcţia mării. Guvernul Sovietic protestează în mod hotărît pe lângă Guvernul S.U.A. împotriva acestei violări flagrante a fromierei sovietice de către un avion militar american, stă.-' rite ca persoanele vinovate de această încălcare să fie trase în mod sever la răspundere și așteaptă ca Guvernul S.U.A. să ia fără întârziere măsuri pentru a preîntâmpina pe viitor violarea frontierei de stat a U.R.S.S. de către avioane americane”. --------------------------------„ ■ ■ ........................ U.R.S.S. ia asupra sa toate cheltuielile de întreţinere a trupelor sovietice de ocupaţie din Austria VIENA .31 (Agerpres). — TASS: La 30 iulie, înaltul comisar al U.R.S.S. în Austria, I. I. Iliciov, a adresat cancelarului Austriei, dl. Raab, următoarea notă a Guvernului Sovietic : „în legătură cu dorinţa exprimată de Guvernul Austriac, Guvernul U.R.S.S. a considerat că estecu putinţă să ia asupra sa, începând de la 1 August 1953, toate cheltuielile de întreţinere a trupelor sovietice de ocupaţie din Austria şi să degreveze prin aceasta bugetul de stat al Austriei de aceste cheltuieli“. Pag. 3-a Şedinţa comisiei militare de armistiţiu KAISUNG 31 (Agerpres). — China Nouă: La 30 iulie a avut loc cea de a treia şedinţă a comisiei militare de armistiţiu. Partea coreeano-chineză a adus la cunoştinţa pârtii comandamentului O.N U. că primul grup de personal din Polonia şi Cehoslovacia care va face parte din comisia de supraveghere a armistiţiului, alcătuită din reprezentanţii unor ţări neutre, a sosit în Coreea şi se află în drum spre Panmunjon. Acest grup se va întâlni peste două sau trei zile la Panmunion cu delegaţii Suediei şi Elveţiei în comisia de supraveghere a armistiţiului. Generalul-locotenent Li San Co a notificat părţii comandamentului Naţiunilor Unite că partea coreeano-chineză a numi pe coloneii Kim Mue Si şi Pac Lion Pal ca membri în Comitetul pentru înlesnirea reîntorceii civililor strămutaţi. Partea comandamentului O.N.U. şi-a exprimat dorinţa de a numi în comisia pentru înlesnirea reîntoarcerii civililor strămutaţi membri care să reprezinte comandamentul O.N.U. Potrivit prevederilor acordului de armistiţiu, Comitetul pentru înlesnirea reîntoarcerii civililor strămutaţi se sfă sub supravegherea şi conducerea generală a Comisiei militare de armistiţiu, care răspunde de înlesnirea întoarcerii civililor strămutaţi în cursul războiului la casele lor. Tot în cadrul şedinţei din 30 iulie, generalul-locotenent Li San Cin a atras atenţia părţii comandamentului O.N.U. asupra incidentului care a avut loc la 29 iulie în jurul orei 3 şi de la 4,15 la 4,20, când, violând acordul de armistiţiu, un avion militar al comandamentului O.N.U. a zburat deasupra poziţiilor Un San şi Gang Bon ale părţii coreeano-chineze, efectuând sboruri de recunoaştere timp de zece minute. ?• In cadrul aceleiaşi şedinţe, delegaţii principali au aprobat înţelegerea la care au ajuns ofiţerii de stat major ale celor doua părţi cu privire la modalitatea concretă în care echipele mixte de observatori îşi vor îndeplini sarcinile. Toate cele zece echipe mixte de observatori au început la 30 iulie să-și îndeplinească sarcinile. Reprezentanţii comisiei neutre au sosit în Coreea STOCKHOLM 31 (Agerpres). — TASS : După cum anunţă corespondenţii de presă suedezi din Coreea, grupul reprezentanţilor suedezi din comisia neutră pentru supravegherea aplicării condiţiilor de armistiţiu, format din 70 de persoane, în frunte cu generalulmaior Grafstroem a sosit în Coreea împreună cu reprezentanţii elveţieni, instalându-se într-o regiune la Sud de Panmunjon. Duminică 2 August, în Coreea vor pleca alţi doi reprezentanţi suedezi din comisia neutră. Astfel numărul membrilor suedezi din această comisie va fi complect. KAISUNG 31 (Agerpres). — China Nouă: Generalul-locotenent Francsek Bures şi generalul-maior Mieczyslaw Wolgrowski, membrii cehoslovac şi polon ai Comisiei de supraveghere a armistiţiului în Coreea, au sosit la 31 iulie la Kaisung. Ei sunt însoţiţi de 23 de persoane care constitue primul grup al personalului auxiliar al celor două naţiuni care va participa la lucrările Comisiei desupraveghere alcătuită din reprezentanţii unor ţări neutre. O declaraţie a ministrului de stat britanic, Selwyn Lloyd LONDRA 31 (Agerpres).— Agenţia France Presse transmite : Incheiând în seara zilei de 30 iulie desbaterile din Camera Comunelor cu privire la Extremul Orient, Selwyn Lloyd, ministru de stat care va conduce delegaţia britanică la apropiata sesiune a Adunării Generale a O.N.U., a declarat că guvernul britanic con-sideră că guvernul central a! Chinei Populare este cel care trebue să reprezinte China la O.N.U. Pe de altă parte, în cursul desbaterilor din Camera Comunelor el a propus ca aceasta să se întâmple imediat după semnarea armistițiului.. Criza de guvern din Italia ROMA 31 (Agerpres). — TASS: La 30 iulie preşedintele republicii, Einaudi, a început consultările în vederea rezolvării crizei de guvern din Italia. El aprimit pe rând pe Gronchi, preşedintele camerei deputaţilor, pe Merzzagora, preşedintele senatului, pe Saragat şi Terricini, foşti preşedinţi ai Adunării Constituante, şi pe preşedinţii grupurilor parlamentare ale partidului comunist din camera deputaţilor şi din senat — Togliatti şi Scoccimarro. După întrevederea cu preşedintele republicii, Togliatti a declarat că guvernul format de De Gasperi nu a corespuns voinţei exprimate de cetăţeni în alegerile din 7 iunie şi de aceea a căzut. Ne exprimăm dorinţa, a spus Togliatti, ca după această criză în Italia să fie format un guvern care să ţină seama de voinţa, năzuinţele şi revendicările maselor populare.