Munca, iunie 1959 (Anul 15, nr. 3600-3624)

1959-06-02 / nr. 3600

Marti 2 iunie 1959 — nr. 3.600 Faza raională a celui de al V-lea concurs al formaţiilor artistice de amatori de la oraşe şi sate Formaţia de dansuri româneşti a întreprinderii „Drum Nou“, in timpul spectacolului susţinut în faţa juriului. (sus) Brigada artistică de agitaţie a Întreprinderii „Industria Bumbacului B". (jos) (Foto: ST. ALBESCU) Formaţiile artistice de amatori din raionul 23 August din Capitală, au participat in aceste zile la faza raională a celui de-al 5-lea concurs. In clişee vă prezentăm două aspecte de la concursul care a avut loc la Casa de Cultură a Tineretului din raionul 23 August. In sala clubului central de la Bicaz, devenită neincăpătoare, s-a deschiis faza raională a celui de al 5-lea concurs al formaţiilor artistice de limaion din întreprinderile şi instituţiile raionului Piatra Neamţ. In fata celor prezenţi au evoluat brigăzile artistice şi formaţiile de dans de la şantierul tunel-intrare, tunel-ieşire, baraj,, ale fabricii de ciment „Congresul al 19-lea" şi fabricii de asbociment. Formaţia de dansuri a şantierului Baraj a prezentat dansul cu subiect „Vin plutaşii" după care au adus pe scenă o bogată suită de dansuri moldoveneşti. Spectacolul s-a încheiat cu programul brigăzii artistice de agitaţie de la clubul central, program intitulat „File din istoria hidrocentralei". Conduşi de prezentatori, cei peste 900 de spectatori şi-au reamintit de apariţia Hotăririi C.C. al P.M.R. şi Consiliului de Miniştri cu privire la planul de 10 ani de electrificare a ţării, de Valea Bistriţei sprintare, unde au început măsurătorile pentru construirea măreţei hidrocentrale, de oameni care au venit din toate coifurile ţării să lucreze pentru a da viață planului elaborat de partid. In scenă au apărut brigadierii, mîndria şantierului, care au înălţat cîntecul lor voios pînă la vîrful semeţ al Ceahlăului. A fost redat apoi evenimentul de neuitat din anul 1955, străpungerea tunelului de taducţiune, figurile şi munca eroică a lui Paşcu Gavrilă şi vrednicilor săi ortaci. S-a vorbit despre uriaşa lucrare de la baraj, despre munca constructorilor pentru a turna sute de mii de metri cubi de beton pentru stăvilirea năvalnicei ape a Bistriţei. ELENA COJAN instructor al secţiei educaţie şi cultură a C.C S. S-au clasificat pentru faza regională In cadrul celui de-al V-lea concurs al formaţiilor artistice de amatori, la cele două faze—intercomunală şi raională— ale căminelor culturale, care au avut loc In raionul Cărei, au participat 6 formaţii de cor, 14 artistice, 5 brigăzi artistice de agitaţie şi 14 solişti vocali şi instrumentişti.’ Dintre acestea s-au clasificat pentru faza regională cele al căror repertoriu a fost interesant şi bine interpretat şi anume: formaţia de cor a căminului cultural din Ianculeşti, brigada artistică de agitaţie a căminului cultural din Tireani şi echipele de dans ale căminelor culturale din Horea şi Ianculeşti. In prezent, aceste formaţii se pregătesc cu perseverenţă pentru a obţine rezultate frumoase şi in faza regională. UN REUŞIT EXAMEN Timp de trei zile a avut loc un eveniment important în viaţa culturală a Iaşului: faza raională a concursului echipelor de artişti amatori, la care au participat 35 de formaţii. O frumoasă impresie au lăsat-o cu acest prilej asupra publicului spectator — atît prin repertoriul bne ales cit şi prin execuţia de un înalt nivel artistic — corul Direcţiei Generale C.F.R. Iaşi, brigada artistică de agitaţie a Fabricii de penicilină, formaţiile de jocuri ale Atelierelor C.F.R. „Iile Pintilie" şi G.A.S. Miroslava şi brigada artistică de agitaţie de la fabrica „Textila Roşie". Această confruntare a demonstrat încă odată că formaţiile de artişti amatori se bucură de o dragoste nemărginită şi de multă apreciere din partea oamenilor muncii. S-au mai desfăşurat faze raionale ale concursului la Huşi, Bîrlad, Vaslui şi Hîrlău. (Coresp. „Munca"). O iniţiativă ce merită extinsă In ziua de 30 mai a.c. a avut loc la Casa de Cultură a Sindicatelor din Bucureşti, in cadrul concertelor „Prietenii muzicii“, un concert pe tema: „Muzica vieneză“. In mijlocul muncitorilor de la uzinele „Republica“, fabrica „Victoria Socialistă“, „Filatura Kolitineasca de Bumbac” şi altele, a poposit de data aceasta orchestra de studio radio, dirijor Carol Litvin. Despre tînărul dirijor al orchestrei am mai avut ocazia să scriem în paginile ziarului nostru. Trebuie subliniat faptul că dirijorul Carol Litvin ţine să-şi verifice talentul în contact cu muncitorii. De altfel, în acelaşi scop, Carol Litvin dirijează (voluntar, în cadrul activităţii sale obşteşti) corul ansamblului C.F.R. Giuleşti, unde, cu ani în urmă, înainte de a urma aspirantura la Conservatorul „Ceaikovski“ din Moscova (facultatea de dirijat cor şi dirijat simfonic) a fost corist. Tot în mijlocul muncitorilor a ţinut să-şi serbeze decorarea cu Ordinul Muncii clasa a II-a maestrul Constantin Bobescu, artist emerit. Muncitorii au primit orchestra de studio radio cu multă simpatie. Asemenea concerte, cu lucrări muzicale bine alese, însoţite cu o prezentare prealabilă (prezentare care a conţinut atît date asupra autorilor cît şi asupra operei prezentate) constituie o bună iniţiativă în vederea îmbogăţirii educaţiei muzicale a oamenilor muncii, înmănunchind opere ale marilor maeştri din şcoala vieneză, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, .. Strauss s-a urmărit, ca prin operele acestora — deşi nu cele mai semnificative, ci cele mai accesibile — să se dea o imagine unitară asupra lor, şi, mai ales, să se deschidă gustul pentru cunoaşterea mai aprofundată a compozitorilor respectivi. Concertul a fost deschis cu Simfonia în sol major de Haydn, creatorul propriu-zis al simfoniei în forma pe care o cunoaştem noi astăzi. A urmat apoi „Mica serenadă" de Mozart, care, deşi constituie o operă ocazională, relevă un Mozart matur, care foloseşte în lucrarea sa motivele melosului şi umorului popular. Punctul culminant al concertului l-a constituit Romanţa în sol major de Beethoven (solist Constantin Bobescu), una din piesele mici pentru vioară ale marelui compozitor, deosebit de melodioasă. Reuşita concertului, aprecierea unanimă a publicului pentru calitatea execuţiei fac să se poată conchide că iniţiativa conducerii Casei de Cultură a Sindicatelor din Bucureşti şi a orchestrei de studio radio, de a contribui prin asemenea concerne populare la educaţia muzicală a oamenilor muncii, merită să fie susţinută şi în viitor, merită să fie extinsă şi în alte părţi ale ţării şi cu alte genuri de manifestări artistice. E. M. In categoria A VICtofie Clara... Fără să joace la valoarea-i adevărată, C.C.A. a întrecut clar pe Progresul Bucureşti. Acomodîndu-se mai repede cu terenul în care tehnica mai avansată a jucătorilor militari şi-a spus cuvîntul, C.C.A. a pus stăpînire pe joc chiar din primele minute. Trebuie menţionată comportarea satisfăcătoare a tinerilor Mihăilescu şi Raczi. înaintarea C.C.A. a marcat de 3 ori prin Raczi, Constantinescu şi Zavoda şi toate în repriza a doua. Aşa cum a jucat Progresul în compania C.C.A. nu poate avea pretenţie la victorie. Dacă apărarea a făcut faţă cu succes presiunii, înaintarea în repriza întîia şi în prima jumătate a celei de a doua, în schimb atacul a fost necorespunzător. Pe teren umed, cînd mingea este grea, se trage puternic şi de departe. Acesta este un lucru elementar pe care îl ştiu şi „piticii“. „Tunarii“ de la Progresul (Oaidă, Dinulescu, Pereţ şi Smărăndascu) au uitat să tragă la poartă chiar şi de aproape. Această înaintare a căutat să speculeze mai mult greşelile adversarului. Şi greşeli n-au fost. In plus, înaintarea Progresului a jucat mingea pe sus fapt care a convenit apărării C.C.A., unde Apolzan este un expert. Alai trebuie adăugat că Smărăndescu a ratat și un „11 m“. Cu toate că este specialist în postul de fundaș, foarte bine a jucat tînărul Nedelcu ca extremă stînga. Pătrunzător, cu centrări precise, Nedelcu a fost singurul înaintaș al Progresului care s-a remarcat. In schimb, celălalt tînăr, Petrescu, pe care cu altă ocazie l-am remarcat, de astă dată, foarte infectat de vedetism, n-a corespuns. Unicul gol al Progresului a fost marcat în repriza doua de către Dinulescu, dintr-o acţiune personală. Bun arbitrajul lui St. Ionescu. FL BRATAN Etapa a 22-a a campionatului categoriei B la fotbal, consumată duminică, nu a adus modificări esenţiale în clasamentele celor două serii. MineruLupeni, deşi a fost învins de C.S.A. Sibiu cu 2-0, a rămas pe mai departe lider în seria I-a, la numai un punct avans faţă de C.F.R. Arad. Acesta a terminat nedecis pe teren propriu meciul cu C.S.M. Reşiţa (2—2). In ce priveşte ultimele jocuri, situaţia pare de acum lămurită . Ştiinţa Craiova şi C. S. Oradea vor merge în categoria C. In seria a II-ia TAROM conduce în clasament tot cu ult punct avans, deoarece Metalul Titanic a realizat un scor alb în compania echipei A. S. Pompierul. De remarcat că în această serie nu s-au identificat încă echipele ce vor retrograda. Victoria Suceava, Unirea Focşani, Prahova Ploeşti şi Gloria Bistriţa şi-au pus toate candidatura la ultimele două locuri. ★ Duminică dimineaţa pe stadionul din Giuleşti a avut loc meciul de fotbal dintre TAROM şi Foresta-Fălticeni. Aviatorii au cîştigat meciul cu scorul de 2-0, dar jocul lor a fost deosebit de slab şi ineficace (avînd în vedere că scorul a fost deschis prin autogol), cu multe greşeli tehnice şi tactice. Singurul din înaintare care a corespuns a fost jucătorul Mafteuţă — care „cuminţit“ şi-a reluat din nou locul în echipă. Ceilalţi atacanţi — în special Leahevici, cunoscut ca cel mai bun realizator al echipei — au jucat nervos, căutînd prea mult la marginea careului de 16 metri poziţia cea mai favorabilă de şut. Regretabil că în jocul echipei TAROM se face simţită o oarecare tendinţă spre duritate. Popescu şi mai cu seamă Călin au căutat să-şi depăşească adversarii prin intrări neregulamentare, prompt sancţionate de arbitru. Foresta Fălticeni a fost o plăcută surpriză pentru spectatori. Avînd doi halfi perseverenţi şi o linie de atac în care a jucat un centru înaintaş foarte talentat — Tinaru — echipa a fost de nenumărate ori, în repriza I-a, la un pas de a produce o surpriză. Păcat însă că a intervenit acel autogol perfect valabil care a diminuat din elanul echipei. ST. TRANDAFIRESCU In categoria B Vechii lideri îşi menţin poziţiile MUNKA Petrolul Ploeşti-Ştiinţa Timişoara 7-1 Scorul de 7—1 1 în favoarea echipei .Petrolul Ploeşti, scor cu care s-a încheiat întîlnirea de fotbal cu Ştiinţa Timişoara, este poate prea sever faţă de forţele de pe teren, faţă de aspectul jocului privit din punct de vedere al dominării teritoriale. El reflectă în mod real rezultatele muncii jucătorilor din cele două echipe. De la începutul meciului, jucătorii de la Ştiinţa Timişoara au lăsat impresia că vor cu tot dinadinsul să aibă un rezultat de egalitate, să plece deci acasă cu un punct. Planurile lor nu au putut fi însă realizate. Acţiunile de atac ale petroliştilor, superioritatea în viteza cu care s-au deplasat pe teren, plus condiţia fizică au făcut ca în primele 45 de minute de joc rezultatul să fie de 5—1 pentru ploeşteni. Cît priveşte jucătorii de la Ştiinţa Timişoara, se poate arăta că au făcut în general tot ce au putut. Acţiunile lor îndreptate către poarta apărată de Sfetcu, acţiuni ce-i drept puţine la număr, au fost în tot timpul destrămate de apărarea ploeşteană. Singurul gol marcat de cei de la Timişoara, de către Iordăchescu, s-a datorat unei greşeli a apărării echipei din Ploeşti. De la învingători ne-au plăcut în mod deosebit, pentru jocul frumos prestat, Marinescu, Fronea, Neacşu I., Tabarcea şi Dridea — ultimul a înscris 4 goluri. Mai buni de la Ştiinţa Timişoara ni s-au părut Iordăchescu şi Cojocaru. (Rep.). • Alte rezultate: Dinamo — Rapid 3—2; Farul Constanţa — Ştiinţa Cluj 3—3; Dinamo Bacău — Steagul Roşu Or. Stalin 1—1; Jiul Petroşani — U. T. Arad 1—0. In clasament situaţia a rămas neschimbată. Pe primul loc continuă să fie Petrolul Ploeşti. Hugbi! C.F.R. „Griviţa Roşie“ singura echipă neînvinsă Duminică s-a reluat campionatul republican de rugbi categoria A, cu etapa a 8-a. Cu acest prilej s-au Intllnit echipele fruntaşe, Constructorul Bucureşti şi C.C.A. In etapele precedente Constructorul se arăta ca o echipă In formă, cu o bună tactică. Pină In etapa de duminică deţinea locul 2 in clasament, la un punct diferenţă de lider, C.F.R. „Griviţa Roşie". Faptul că era în formă a făcut ca In lotul republican de rugbi, care a evoluat recent în „Cupa Victoriei", să figureze ciţiva jucători din echipa Constructorul. Dar in partida de duminică Constructorul a fost de nerecunoscut. Compartimentul forte al lor, treisferturile, nu a fost aproape deloc folosit, jocul la mină nici nu a existat. Cu excepţia lui Mateescu, care a muncit mult, Rădulescu, P. Niculescu, Sava, Nistor, care au făcut parte şi din lotul republican, s-au comportat îngrijorător de slab. Nu putem trece cu vederea faptul că maestrul sportului P. Niculescu a fost eliminat de pe teren pentru atitudine nesportivă. Cu toate intervenţiile antrenorului C. Munteanu, tactica Constructorului s-a dovedit deficitară iar jucătorii au fost depăşiţi de dirzenia şi lupta militarilor. Aceştia au dominat mai mult, au fost superiori la tuse şi grămadă şi au iniţiat citeva şarje frumoase pe trei sferturi. C. C. A. a avut un Penciu un stilp de netrecut. El a cules cuuşurinţă baloanele bătute de mijlocaşii adverşi, a iniţiat contra-atacuri, a scos admirabile tuşe deşi terenul înmuiat şi mingea udă au constituit greutăţi în mtnuirea balonului. Maestrul sportului A. Penciu, confirmlnd forma bună din cadrul „Cupei Victoriei", s-a dovedit şi in partida de duminică cel mai bun de pe teren. Superioritatea C. C. A. s-a concretizat prin scorul de 14-0 cu care a luat sfîrșit partida: Penciu (2 lovituri de pedeapsă și o transformare), Nica (o lovitură de picior căzută) și Ionescu (încercare). De remarcat că C. C. A. a beneficiat de trei lovituri de pedeapsă dintre care Penciu a reuşit două. In schimb Constructorul, care a beneficiat de 6 lovituri de pedeapsă, nu a reuşit nici una. In celelalte partide s-au înregistrat rezultatele: Dinamo — Ştiinţa Timişoara 8-0;Ştiinţa Cluj — Progresul 3-14; C. S. M. S. Iaşi — C. F. R. Griviţa Roşie 3-5, Constructorul Bir. Iad — Metalul M. I. G. 5-3. In clasament conduce C. F. R. Griviţa Roşie (singura echipă neînvinsă) cu 23 puncte, urmată de C.C.A. şi Dinamo cu cite 21 puncte. N. ALEXANDRU Plenarele Consiliilor sindicale raionale analizează munca cultural-educativă Sub semnul criticii constructive Plenara Consiliului sindical raional Bereşti din regiunea Galaţi a dezbătut pe larg, zilele trecute, activitatea cultural-educativă desfăşurată de organele sindicale din întreprinderile, instituţiile şi comunele din raza raionului Aşa cum a reieşit din discuţiile ce au avut loc, activiştii culturali au muncit mai bine în ultima vreme. Datorită sprijinului permanent pe care l-au primit din partea Consiliului sindical raional, ei au reuşit să muncească planificat, să se descurce cu mai multă competinţă în multiplele sarcini pe care le-au avut de îndeplinit. Popularizarea rezultatelor dobîndite în întrecerea socialistă, publicitatea în jurul consfătuirilor de producţie, a metodelor înaintate de muncă şi a fruntaşilorîn producţie, au stat in centrul atenţiei activiştilor culturali. Plenara a apreciat că in ultima vreme s-au făcut paşi serioşi în direcţia legării strînse a muncii cultural-educative de problemele producţiei. Comitetele sindicale comunale au desfăşurat o susţinută activitate cultural-educativă în direcţia sprijinirii transformării socialiste a agriculturii. Un rol important l-a avut în această acţiune propaganda prin conferinţe. Rezultate bune au fost obţinute în comunele Rudeşti, Vînderei, Docani şi Bălăbăneşti. Activitatea artistică de amatori şi munca cu cartea au cunoscut şi ele o îmbunătăţire simţitoare. In raion există în prezent 64 formaţii artistice şi numeroase biblioteci mobile, organizate în unităţile agricole. Plenara n a trecut cu vederea nici lipsurile ce se mai manifestă în activitatea unor organizaţii sindicale. In cuvîntul lor, numeroşi vorbitori au arătat că nu s-a reuşit încă antrenarea întregului activ obştesc la realizarea sarcinilor ce revin activităţii culturaleducative. De asemenea, s-a scos în evidenţă faptul că nu peste tot grupurile de conferenţiari muncesc organizat, pe bază de plan Ion Roman, organizator de partid la G.A.S. Bătineşti, a criticat, pe bună dreptate, comitetele sindicale care nu folosesc judicios fondurile destinate îmbogăţirii bibliotecilor. Hotărîrea adoptată de plenară prevede o seamă de măsuri concrete menite să ducă la lichidarea lipsurilor semnalate şi la îmbunătăţirea întregii activităţi cultural-educative. IEAGA MAXINEANU secretar al Consiliului sindical raional Bereşti Propaganda prin conferinţe în centrul atenţiei De curînd, Consiliul sindical raional Moldova Nouă din regiunea Timişoara a analizat activitatea cultural-educativă desfăşurată de comitetele sindicale din întreprinderi şi instituţii. Plenara a scos în evidenţă o seamă de realizări dobîndite în întărirea propagandei prin conferinţe, în îmbunătăţirea runcii cu cartea şi a activităţii formaţiilor artistice de amatori. In cadrul propagandei prin conferinţe s-a dat o deosebită atenţie legării conferinţelor de specificul locurilor de muncă. In acest sens, plenara a apreciat ca pozitiv faptul că la ocolul silvic Moldova Nouă, o bună parte din conferinţe au tratat teme ca : „Importanţa pădurilor pentru economia naţională“ şi „Pădurile — bun al întregului popor“. Conferinţe legate de problemele majore ale întreprinderii respective s-au ţinut şi la mina Cozla Şi la sfatul popular al raionului. Participanţii la plenară au scos însă în evidenţă şi unele aspecte negative. Ei au criticat munca nesatisfăcătoare ce se mai desfăşoară la unele întreprinderi în privinţa popularizării rezultatelor întrecerii socialiste, a fruntaşilor în producţie şi activitatea slabă a bibliotecii clubului muncitoresc de la Cozla. Plenara a adoptat un plan de măsuri care cuprinde acţiuni concrete pentru îmbunătăţirea activităţii cultural-educative. GH. CARABAŞ preşedintele Consiliului sindical raional Moldova Nouă Selecţionata sindicală petrol-chimie — selecţionata Algeriei 2-2 Pe stadionul Republicii din Capitală a avut loc ieri la lumina reflectoarelor, întîlnirea de fotbal dintre selecţionata sindicală din ramura petrol-chimie şi selecţionata Algeriei. Partida a fost de bun nivel tehnic şi a luat sfîrşit cu un rezultat de egalitate 2—2. Fotbaliştii algerieni au practicat un fotbal subtil şi spectaculos, dar s-au dovedit deficitari în trasul la poartă. Jucătorii români printr-o bună tactică, jucind om la om au oprit acţiunile algerienilor, au construit acţiuni frumoase de fotbal. Ambele echipe în repetate rînduri au primit aplauze din partea celor prezenţi, pentru spectacolul oferit. (Rep) Pe scurt In cadrul concursului de tir „Cupa ţârilor latine", care se desfăşoară la Madrid, echipa ţării noastre formată din Valentin Enea, Marin Ferecatu şi Constantin Antonescu a ocupat locul I în proba de armă liberă calibru redus 3X40 focuri. ★ Sîmbătă şi duminică cele mai bune gimnaste din 14 ţări ale Europei s-au întrecut la Cracovia, în cadrul „Cupei Europei". Titlul de campioană la individual compus a acestei ediţii a „Cupei Europei" a fost cucerit de gimnasta poloneză Natalia Kot. Şi gimnastele R.P. Romíno au avut o frumoasă comportare prin Elena Teodorescu şi Sonia Iovan, ocupînd locurile 2 şi 3. ★ A luat sfîrşit campionatul european de box. La această competiţie boxerii sovietici au obţinut 3 titluri de campioni prin Enghibarian, Satkov şi Abramov , R. P. Polonă 3 titluri prin Adamski, Drogosz şi Pietrzi.owski *, R.F. Germana 2 titluri prin Homberg şi Bascher ; Finlanda un titlu prin Makki şi Italia un titlu prin Benvenutti. ★ Întrecerile campionatului european de baschet au luat sfîrşit cu victoria reprezentativei de baschet a Uniunii Sovietice care a cîştigat pentru a 5-a oară titlul de campioană a Europei. Campionatul republican feminin de handbal s-a încheiat cu victoria echipei Olimpia București, care a câștigat titlul de campioana republicană. Numeroşi copii vor pleca în tabere de vară Anul acesta, vor pleca în taberele de vară de la Năvodari, Valea Uzului, Fundul Moldovei şi Cîmpulung peste 1.400 copii ai oamenilor muncii din regiunea Suceava. La acest număr se adaugă cei 190 pionieri şi şcolari care au fost trimişi la preventoriile de la Buşteni, Zăbala şi Alverna-Cluj Pentru ca copiii să-şi petreacă vacanţa cît mai plăcut, C.S.R. — Suceava, acordă o atenţie deosebită amenajării celor două tabere regionale de la Cîmpulung Moldovenesc şi Fundul Moldovei. A. Atomulesei corespondent voluntar Excelenţei Sale Domnului GIOVANNI GRONCHI Preşedintele Republicii Italiene ROMA Cu ocazia sărbătorii naţionale a Italiei, vă rog să primiţi, domnule preşedinte, sincerele mele felicitări şi cele mai bune urări pentru prosperitatea poporului italian şi pentru fericirea dv personală. ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a R. P. Române Din mişcarea sindicală M n N n i a î a JLVJL V/ JLL MS M aX MmJ Prima conferinţă internaţională profesională a lucrătorilor din comerţ PRAGA 1 (Agerpres). — La 1 iunie s-a deschis la Praga prima conferinţă internaţională profesională a lucrătorilor din comerţ care a fost convocată de Federaţia Sindicală Mondială. Această conferinţă are drept scop crearea Uniunii internaţionale a sindicatelor muncitorilor din comerţ, departament profesional al F.S.M. La conferinţă participă peste 100 delegaţi ai diferitelor sindicate din 37 de ţări. Participanţii au fost salutaţi de Frantisek Kacha, secretar al Consiliului Central al Sindicatelor din Republica Cehoslovacă, care a subliniat in cuvîntul său scopurile şi importanţa noului organism internaţional al Puternice demonstraţii muncitoreşti în Belgia BRUXELLES 51 (Agerpres). — TASS : La 29 mai In Belgia, la chemarea Confederaţiei Generale a Muncii, a partidului comunist şi a numeroase organizaţii ale partidului socialist a fost organizată o zi de luptă. ZECI DE MII DE OAMENI AI MUNCII AU IEŞIT PE STRĂZI PENTRU A-ŞI EXPRIMA PROTESTUL ÎMPOTRIVA ÎNCHIDERII ÎNTREPRINDERILOR ŞI ÎMPOTRIVA CONCEDIERILOR. In toată ţara au avut loc mari mitinguri şi demonstraţii de protest împotriva şomajului crescind. O amploare deosebit de mare au căpătat acţiunile muncitorilor din regiunea Liége — cea mai importantă regiune industrială din Belgia, fRANŢA: Ziua Naţionala pentru apărarea sistemului de asigurări sociale PARIS 31 (Agerpres). — La 30 mai în Franţa s-a desfăşurat cu un mare succes Ziua Naţională pentru apărarea sistemului de asigurări sociale împotriva uneltirilor guvernului şi patronilor. La Paris s-au adunat 800 de delegaţii reprezentînd 58 de asociaţii pentru apărarea sistemului asigurărilor sociale şi asociaţiilor de ajutorare a pensionarilor. Ele au adus rezoluţii semnate de peste 500 000 cetăţeni francezi care protestează împotriva măsurilor guvernului de ştirbire a drepturilor sociale ale oamenilor muncii. Reprezentanţii delegaţiilor s-au prezentat la cancelaria primului ministru, precum şi la Ministerele Finanţelor, Muncii şi Ocrotirilor Sociale. Conferinţa internaţionala a muncitorilor din industriile chimica, petroliera şi cauciuc LEIPZIG 31 (Agerpres). - ADN: La 29 mai, In cadrul celei de-a treia Conferinţe internaţionale a muncitorilor din industriile chimică, petroliferă, de cauciuc şi ramurile conexe, care are loc In prezent la Leipzig, Robert Edwards, secretar general al sindicatului muncitorilor din industria chimică din Anglia, a vorbit despre crunta exploatare a ţărilor semicoloniale din Orientul Mijlociu. Muncitorii petrolişti din aceste regiuni, a spus el, atit de bogate in resurse de materii prime, sunt printre cei mai săraci din lume. In continuare, Robert Edwards a acuzat marile monopoluri ale industriei chimice ca Dupont, Imperial Chemical şi I. G. Farben de sabotarea dezvoltării ştiinţifice de dragul profitului. El a arătat că trusturile industriei chimice americane şi engleze au fost primele care au sprijinit fascismul hitlerist şi astăzi ele continuă să ducă aceeaşi politică. Constituirea Comitetului Naţional de Sociologie De curînd a avut loc la Academia R. P. Român, şedinţa de constituire a Comitetului Naţional de Sociologie, din care fac parte reprezentanţi din diferite domenii ale ştiinţelor sociale. In şedinţa de constituire s-a adoptat Statutul de funcţionare şi s-a ales conducerea Comitetului, formată din: acad. A. Joja, preşedinte ; academicienii: M. Ralea, V. Marinschi şi P. Constantinescu-Iaşi — vicepreşedinţi ; M. Mănescu, membru corespondent al Academiei R. P. Române — secretar general; academicienii: C. Ionescu-Gulian şi A. Oţetea, şi T. Bugnariu, membru-corespondent al ■ Academiei R. p. Româno — membri- Comitetul Naţional de Sociologie are sarcina de a contribui la dezvoltarea colaborării internaţionale in domeniul sociologiei, de a intensifica relaţiile ştiinţifice dintre sociologii români şi sociologii din alte ţări, urmind să se afilieze la Asociaţia Internaţională de Sociologie. Sesiune ştiinţifică a Academiei R. P. Române Luni a avut loc sesiunea ştiinţifică festivă a Academiei R. P. Romîne consacrată împlinirii a 50 de ani de la apariţia operei lui V. I. Lenin „Materialism şi empiriocriticism". La lucrările sesiunii au luat parte academicieni şi membri corespondenți ai Academiei R. P. Române, cercetători din institutele Academiei R. PRomîne, cadre didactice din învăţă-* mîntul superior. Lucrările sesiunii au fost deschise de acad. Iorgu Iordan, vicepreşedinte al Academiei R. P Romîne, care a subliniat deosebita însemnătate a operei lui V. I. Lenin „Materialism şi empiriocriticism“. In şedinţa de dimineaţă au fost prezentate următoarele comunicări: acad. C. Ionescu Gulian : „însemnătatea istorică şi actualitatea operei lui V. I. Lenin „Materialism şi empirio-criticism“; acad. Mihail Ralea: „Importanţa teoriei leniniste a reflectării“ ; acad. Atanase Joja: „Critica empirismului logic în opera lui V. I. Lenin „Materialism şi empiriocriticism“ ; acad. S- Stoilov : „Teoria leninistă a cunoaşterii şi idealismul in matematică". In şedinţa de după-amiază au fost prezentate comunicările ; acad. A. Kreindier; „Importanţa lucrării „Materialism şi empiriocriticism“ pentru problemele teoretice ale neurologiei“ ; acad. Şerban Ţiţeica ; „Unele probleme ale fizicii contemporane în lumina lucrării lui V. I Lenin „Materialism şi empiriocriticism“ ; prof. N. Sălăgeanu, membru corespondent al Academiei R. P. Romîne : „Materialism şi empiriocriticism" şi problema determinismului în biologie" şi prof. D. Dumitrescu, membru corespondent al Academiei R. P. Romîne: „Critica concepţiilor reacţionare despre rolul tehnicii în lumina lucrării lui V. I. Lenin". Comunicările au fost audiate cu deosebit interes. (Agerpres) INFORMAţii Luni dimineaţa a avut loc o conferinţă de presă cu prilejul organizării unei expoziţii de maşini-unelte şi utilaje industriale ale R. P. Ungare. Reprezentantul întreprinderii de stat ungare pentru comerţ exterior „Tehnoimpex“ din Budapesta, ing. Kulcsár Imre, a prezentat cu acest prilej produsele expuse. Expoziţia, organizată în strada Batiştei nr. 33, este deschisă zilnic între 2—15 iunie. * La invitaţia Comitetului Central al Uniunii Tineretului Muncitor o delegaţie de tineri petrolişti din Austria a făcut o vizită de 10 zile în ţara noastră. In acest timp membrii delegaţiei au avut posibilitatea să ia cunoştinţă de viaţa şi activitatea tineretului dintr-o serie de întreprinderi, instituţii şi institute de învăţămint superior din regiunile Bucureşti, Ploeşti şi Bacău. In dimineaţa zilei de 30 mai delegaţia a fost primită la C.C. al U.T.M. de tovarăşul Virgil Trofin — primsecretar al C.C. al U.T.M. In seara aceleiaşi zile, la Casa de Cultură a Tineretului din raionul N. Bălcescu, membrii delegaţiei au avut o întîlnire cu tineretul din acest raion. Duminică seara delegaţia a părăsit capitala inapoindu-se in patrie. ★ Cu prilejul Zilei internationale a copilului, duminică a sosit în Capitală, la invitaţia Consiliului Naţional al Femeilor din R. P- Romină, o delegaţie de femei din Liban. Delegaţia este formată din Henriette Abi-Chabke şi Houda Sultan, activiste ale Ligii drepturilor femeii libaneze★ Duminică dimineaţa s-a înapoiat în Capitală Orchestra simfonică a Filarmonicii de Stat „George Enescu“, care, sub conducerea dirijorului George Georgescu, artist al poporului din R.P. Romină, şi Mircea Basarab, a întreprins un turneu în R.P. Polonă, R. Cehoslovacă Și R- P. Ungară. Pag. 3-a -------omo------Colectivul teatrului Berliner Ensemble“ a părăsit ţara noastră îndreptîndu-se spre patrie Pe scena Teatrului de Operă şi Balet al R.P. Romîne a avut loc duminică seara ultimul spectacol prezen-, tat în ţara noastră de colectivul de teatru „Berliner Ensemble“ din R. D. Germană. In aceeaşi zi, ambasadorul R.D. Germane la Bucureşti, Wilhelm Bick, a organizat o reuniune cu prilejul turneului lui „Berliner Ensemble" in ţara noastră. Luni dimineaţa, colectivul teatral „Berliner Ensemble“ a părăsit Capitala.