Munca, noiembrie 1969 (Anul 25, nr. 6834-6859)

1969-11-19 / nr. 6849

Pagina a 2-a LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAŢIONALE Lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizaţiilor socialiste faie garanţie cel care înlocuieşte temporar un gestionar sau cel căruia i se încredinţează o gestiune pe o perioadă de cel mult 60 zile pînă la numirea unui gestionar. Art. 11. — Constituirea garanţiei se face prin contract încheiat în scris. Garanţiile reciproce între gestionari nu sunt admise. Aceeaşi persoană nu poate constitui garanţii pentru mai mulţi gestionari. Cel care constituie garanţia va declara, în scris, dacă a mai constituit alte garanţii. Garanţiile suplimentare se constituie înainte de încredinţarea gestiunii. Art. 12. — Garanţia în numerar va fi de minimum un salariu şi de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depăşi valoarea bunurilor încredinţate. Pentru gestionarii retribuiţi pe bază de cotă procentuală, cuantumul minim al garanţiei în numerar va fi echivalent cu cîştigul mediu pe o lună, iar cel maxim cu cîştigul mediu pe trei luni. Art. 13. — Garanţia în numerar se reţine în rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din cîştigul mediu pe o lună, după caz. Dacă, din cauza altor reţineri, ratele în contul garanţiei în numerar nu pot fi reţinute, gestionarul este obligat să le depună. Pentru angajaţii temporari, alţii decit cei prevăzuţi la articolul 10 alineatul ultim, precum şi pentru angajaţii sezonieri, se vor putea stabili rate mai mari sau chiar obligativitatea depunerii, la încredinţarea gestiunii, a garanţiei integrale în numerar. Art. 14. — Ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc, în funcţie de complexitatea gestiunilor şi de natura şi valoarea bunurilor, cuantumul garanţiilor in numerar între limitele prevăzute în articolul 12, precum şi ratele la care se referă articolul 13 alineatul 2.' ' Ministerele şi celelalte organe centrale pot stabili, în cazuri justificate, garanţii în numerar sub minimul prevăzut în articolul 12 sau scutirea de garanţie. Art. 15. — Garanţia în numerar va fi depusă de către organizaţia socialistă la Casa de Economii şi Consemnaţiuni, înscriindu-se într-un carnet de consemnare pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi păstrat de organizaţia socialistă în favoarea căreia s-a constituit garanţia. Pentru garanţia depusă, Casa de Economii şi Consemnaţiuni acordă o dobîndă de l,5°/o pe an. Art. 16. — Garanţia în numerar şi dobînda aferentă pot fi ridicate de către gestionarul titular al carnetului de consemnare la încetarea contractului său de muncă sau la trecerea într-o funcţie pentru care nu se cere garanţie, în situaţia în care nu a cauzat o pagubă sau cînd paguba a fost acoperită în întregime. Organizaţia socialistă este obligată, în aceste cazuri, să elibereze gestionarului, în termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare împreună cu ocomunicare către Casa de Economii şi Consemnaţiuni în care să se arate că titularul are dreptul să ridice garanţia. In cazul transferării gestionarului într-o altă funcţie pentru care de asemenea se cere garanţie, carnetul de consemnare în care au fost înscrise sumele depuse drept garanţie va fi trecut la noul loc de muncă procedîndu-se, atunci cînd este cazul, potrivit articolului 20. Cînd gestionarul a cauzat o pagubă în gestiune la locul său de muncă şi aceasta nu se acoperă integral în termen de o lună de la obţinerea titlului executoriu CAPITOLUL I Dispoziţii generale Art. 1. — Gestionar, în înţelesul prezentei legi, este acel angajat al unei organizaţii socialiste care are ca atribuţii principale de serviciu primirea, păstrarea şi eliberarea de bunuri aflate în administrarea, folosinţa sau deţinerea, chiar temporară, a unei organizaţii socialiste, indiferent de modul de dobîndire şi de locul unde se află bunurile. Ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc funcţiile prin a căror ocupare angajatul dobindeşte, potrivit alineatului 1, calitatea de gestionar. Aceste funcţii sunt denumite, în cuprinsul prezentei legi, funcţii de gestionari. Art. 2. — Sunt considerate bunuri, în sensul prezentei legi, bunurile materiale, mijloacele băneşti sau orice alte valori, definitiv, organizaţia socialistă se va despăgubi din garanţia în numerar constituită în favoarea sa. In situaţia în care sumele depuse drept garanţie au fost ridicate, în întregime sau în parte, de organizaţia socialistă pentru a se despăgubi, gestionarul este obligat să reîntregească garanţia în numerar în rate lunare de 1/3 din salariul tarifar sau din cîştigul mediu lunar, dispoziţiile articolului 13 aplicîndu-se în mod corespunzător. Art. 17. — Casa de Economii şi Consemnaţiuni are obligaţia să elibereze sumele depuse drept garanţie, după caz: a) titularului carnetului de consemnare, pe baza comunicării făcute de organizaţia socialistă şi a prezentării carnetului; b) organizaţiei socialiste, pe baza cererii acesteia şi a unei copii certificate de pe titlul executoriu definitiv obţinut împotriva gestionarului. Art. 18. — In vederea constituirii garanţiei suplimentare, imobilele se evaluează în conformitate cu dispoziţiile legale privind ■ modul de stabilire a despăgubirilor pentru terenurile şi construcţiile care trec în proprietatea statului prin expropriere. Bunurile mobile se evaluează la 50°/6 din prețul de vînzare cu amănuntulIn cazul în care bunurile mobile nu au preț de vînzare cu amănuntul, evaluarea se facede organizaţia socialistă în favoarea căreia este constituită garanţia, care va consulta, în caz de necesitate, organe de specialitate. Art. 19- — Pentru bunurile imobile constituite garanție, organizația socialistă va cere inscripția ipotecii, care se va dispune pe baza cererii și a contractului de garanţie. Bunurile mobile constituite garanție rămîn în folosința gestionarului sau a terţului garant, după caz, şi nu vor putea fi înstrăinate fără înştiinţarea prealabilă a organizaţiei socialiste. In cazul în care bunurile constituite garanţie sunt urmărite silit de alţi creditori, gestionarul sau terţul garant, după caz, este obligat să înştiinţeze de îndată organizaţia socialistă. în situaţia în care terţul garant n-a făcut această înştiinţare, el rămîne obligat să acopere pagubele ce s-ar cauza de gestionar în Art. 23. — încălcarea dispoziţiilor legale cu privire la gestionarea bunurilor atrage răspunderea materială disciplinară, administrativă, penală sau civilă, după caz. Art. 24. — Angajaţii răspund material, potrivit codului muncii şi prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate în gestiuni prin fapte ce nu constituie infracţiuni. Art. 25. — Gestionarul răspunde integral faţă de organizaţia socialistă pentru pagubele pe care le-a cauzat in gestiunea sa. Primirea bunurilor în cantităţi inferioare celor înscrise în actele însoţitoare sau cu vicii aparente, fără a se fi întocmit acte legale de constatare, precum şi nesolicitarea asistenţei tehnice de specialitate la primirea bunurilor, deşi aceasta era necesară, atrag răspunderea gestionarului în condiţiile alineatului 1. Art. 26. — Gestionarul răspunde integral şi în cazul în care atribuţiile sale fiind exercitate, potrivit dispoziţiilor legale, de un delegat sau de o comisie, se constată o pagubă fără a se putea stabili că aceasta s-a produs în absența gestionarului. Art. 27. — Cînd paguba în gestiune a fost cauzată de gestionar împreună cu alt angajat al organizaţiei socialiste, ei răspund integral, fiecare în măsura în care a contribuit la producerea pagubei. Dacă nu se poate determina măsura în care fiecare a contribuit la producerea pagubei, despăgubirea se repartizează între cei în cauză proporţional cu cîştigul mediu al fiecăruia pe ultimele 3 luni; în cazul pagubei constatate într-o gestiune în care manipularea bunurilor se face în colectiv de mai mulţi angajaţi sau în schimburi succesive, fără predare de gestiune între schimburi, despăgubirea se repartizează şi proporţional cu timpul lucrat de fiecare, de la ultima inventariere, în gestiunea în care s-a produs paguba. Art. 28. — Angajatul cu funcţie de conducere precum şi orice alt angajat inlimita valorii bunurilor constituite garanţie. Orice micşorare a garanţiei atrageobligaţia reîntregirii de îndată a acesteia. Art. 20. — Garanţiile vor fi recalculate periodic în funcţie de schimbările intervenite în salariul tarifar al gestionarului, precum şi în specificul şi valoarea bunurilor gestionate, procedîndu-se la modificarea corespunzătoare a contractului de garanţie, în cazul în care, în urma recalculării, este necesară completarea garanţiei în numerar se va proceda conform articolului 13. Dacă garanţia în numerar depusă este mai mare decît garanţia recalculată, diferenţa se va elibera, în termen de cel mult 10 zile, gestionarului. In cazul în care, în urma recalculării, este necesară constituirea sau completarea garanțiilor suplimentare, aceasta se face în termen de 60 de zile de la data recalculării. Art. 21. — Dacă gestionarul nu constituie, nu completează sau nu aduce, după caz, garanțiile corespunzătoare potrivit articolului 19 alineatul ultim și articolului 20 alineatul ultim sau dacă, din cauza altor reţineri, ratele în contul garanţiei în numerar nu pot fi reţinute şi nici nu sunt depuse în condiţiile articolului 13, se procedează la trecerea sa în altă funcţie ori, dacă aceasta nu este posibil, la desfacerea contractului său de muncă, în acest din urmăcaz, privitor la drepturile angajatului se vor aplica dispoziţiile din legislaţia muncii referitoare la desfacerea contractului de muncă pentru motive ce nu sunt imputabile angajatului. Art. 22. — Garanțiile suplimentare se urmăresc silit pe baza contractului de garanţie şi a titlului executoriu definitiv obţinut împotriva gestionarului. în cazul în care urmărirea silită a fost pornită de mai mulţi creditori, organizaţia socialistă în favoarea căreia s-a constituit garanţia suplimentară are drept de preferinţă asupra sumelor realizate prin valorificarea bunurilor constituite garanţie, în condiţiile privind creanţele garantate prin ipotecă sau gaj prevăzute de dispoziţiile legale referitoare la executarea silită a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste împotriva persoanelor fizice, novat de angajarea, trecerea sau menţinerea unei persoane în funcţia de gestionar fără respectarea condiţiilor de vârstă, studii şi stagiu prevăzute în articolele 3 şi 38, precum şi a dispoziţiilor articolului 4 referitoare la antecedentele penale, răspund integral pentru pagubele cauzate de gestionar, în solidar cu acesta. Aceeaşi răspundere o are şi cel vinovat de nerespectarea dispoziţiilor prevăzute în capitolul III, în limita garanţiei neconstituite. Art. 29. — Răspunde integral angajatul care, nesocotind îndatoririle sale de serviciu, a adus pagube organizaţiei socialiste prin aceea că : a) nu a asigurat gestionarului, în cazurile prevăzute de lege, asistenţa tehnică de specialitate pentru verificarea calitativă a bunurilor ori a prestat o asistenţă tehnică necorespunzătoare ; b) nu a luat măsurile necesare pentru păstrarea bunurilor în condiţii corespunzătoare ; c) a dat gestionarului dispoziţii greşite sau contrare legii. Art. 30 — Răspunde, în limita valorii pagubei rămase neacoperite de autorul direct al ei, din momentul constatării insolvabilităţii acestuia, cel vinovat de : a) angajarea sau trecerea unei persoane într-o funcţie de gestionar sau din subordinea gestionarului fără avizul prevăzut în articolul 7b) neluarea sau luarea cu întîrziere a măsurilor necesare pentru înlocuirea gestionarului sau a angajaţilor aflaţi în subordinea sa, deşi a fost avertizat în scris şi motivat că nu-şi îndeplinesc atribuţiile în mod corespunzător ; c) neluarea măsurilor necesare pentru stabilirea şi acoperirea pagubelor in gestiune ; d) neefectuarea inventarierilor la termenele şi în condiţiile legii, în situația în care prin aceasta a contribuit la cauzarea pagubei; e) nerespectarea oricărei alte îndatoriri de serviciu, dacă fără încălcarea acesteia paguba s-ar fi putut evita. Art. 31. — Angajatul care primește, păstrează și eliberează bunuri fără a avea calitatea de gestionar în înțelesul, articolului 1 răspunde integral, aplicîndu-i-se în mod corespunzător prevederile prezentului capitol. Art. 32. — La constatarea unei pagube în gestiune, persoana răspunzătoare poate să-și ia un angajament scris pentru acoperirea acesteia ; angajamentul scris constituie titlu executoriu. Dacă, ulterior, această persoană constată că nu datorează sau că datorează numai în parte suma pentru care și-a luat angajamentul, ea va putea face cerere de desfiinţare a angajamentului la organul de jurisdicţie competent, în termen de 30 zile de la data cînd a cunoscut această împrejurare. De asemenea, validitatea angajamentului va înceta în întregime sau în parte atunci cînd organizația socialistă sau organul de jurisdicție competent constată cu prilejul verificării sau, după caz, al soluționării unei cauze care are legătură cu angajamentul, că acesta a fost luat pentru o sumă nedatorată. Organul de jurisdicție competent poate suspenda executarea angajamentului. Art. 33. — In vederea despăgubirii organizației socialiste pentru pagubele cauzate în gestiune, care nu se pot acoperi din garanţia in numerar, se vor lua măsuri de asigurare şi urmărire asupra oricăror bunuri aparţinînd gestionarului şi persoanelor care răspund in condiţiile prezentului capitol, potrivit dispoziţiilor legale cu privire la executarea silită a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste împotriva persoanelor fizice. Măsurile, de asigurare se încuviinţează de organul de jurisdicţie competent să soluţioneze litigiul. Art. 34. — Orice persoană privitor la care, prin hotărîre judecătorească, s-a constatat că a dobîndit de la un gestionar bunuri sustrase de acesta din avutul obştesc şi că le-a obţinut în afara obligaţiilor de serviciu ale gestionarului, cunoscînd că acesta gestionează astfel de bunuri, răspunde solidar cu gestionarul de acoperirea pagubei, in limita valorii bunurilor dobîndite. Art. 35. — Crearea de plusuri în gestiune prin mijloace frauduloase se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Dacă mijlocul fraudulos constituie prin el însuşi o infracţiune, se aplică regulile privind concursul de infracţiuni. Art. 36. — Nedeclararea In scris, în termenul prevăzut de dispoziţiile legale, de către gestionar, a plusurilor din gestiunea sa despre a căror cantitate sau valoare are cunoştinţă, provenite în orice alt mod decit acela arătat în articolul 35, se pedepseşte cu Închisoare de la o lună la un an. Dacă fapta prevăzută în alineatul precedent a avut consecinţe grave, pedeapsa" este închisoare de la 6 luni la 3 ani. Nu se pedepseşte acela care, mai înainte de începerea oricărui control, declară plusurile despre a căror cantitate sau valoare are cunoştință. Art. 37. — înstrăinarea bunurilor mobile constituite garanţie potrivit articolului 10, fără înştiinţarea prealabilă a organizaţiei socialiste, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la au îndeplinit, la angajarea lor, condiţiile de pregătire profesională prevăzute în indicatoarele de stagiu şi studii ale funcţiilor respective și sînt corespunzători. Gestionarii în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt obligați, după caz : a) să completeze în termen de 3 ani garanția în numerar, în condițiile stabilite de acord cu conducătorii organizațiilor socialiste ; b) să constituie sau să aducă în termen de un an garanţii suplimentare potrivit prevederilor capitolului III; în cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute în alineatul precedent se aplică în mod corespunzător dispoziţiile articolului 21. Gestionarii în funcţie la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi scutiţi de către conducătorii organizațiilor socialiste de obligația constituirii de garanții suplimentare. Art. 40. — Angajații-mandatari au obligația de a constitui garanţii, în cuantumul și condițiile stabilite prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Art. 41. - Modul de gestionare a bunurilor materiale ale organizațiilor socialiste se stabilește prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Miniștrii și conducătorii celorlalte organe centrale vor emite, în termen de 60 zile de la data publicării prezentei legi, instrucţiuni prin care vor stabili : funcţiile de gestionari; categoriile de gestiuni la care se referă articolul 3 alineatul 2 şi articolul 38 ; plafoanele valorice şi condiţiile în care este obligatorie constituirea de garanţii suplimentare ; extinderea obligaţiei de a constitui garanţii şi asupra altor categorii de angajaţi, potrivit articolului 10 alineatul 4 , cuantumul garanţiilor şi al ratelor, precum şi alte măsuri de executare a prezentei legi. în acelaşi termen, ministerele şi celelalte organe centrale vor adapta indicatoarele de pregătire şi stagiu pentru funcţiile de gestionari, în conformitate cu prevederile prezentei legi. Pentru organizaţiile socialiste de interes local care nu sunt coordonate de un organ local de specialitate al administraţiei de stat, dispoziţiile alineatului 2 se vor aduce la îndeplinire, în termen de 60 zile de la data publicării prezentei legi, de comitetele executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, cu sprijinul Comitetului de Stat pentru Economia și Administrația Locală. Art. 42. - Dispozițiile prezentei legi se aplică in mod corespunzător şi personalului Ministerului Forţelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne şi Consiliului Securităţii Statului. Numirea militarilor in funcţii de gestionari se face în condiţiile stabilite prin instrucţiuni ale organelor centrale prevăzute în alineatul precedent, fiecare în cadrul atribuțiilor sale, cu respectarea prevederilor articolelor 3—6 din prezenta lege. , Militarii in termen numiţi gestionari nu sunt obligaţi să constituie garanţii. Răspunderea materială a personalului Ministerului Forţelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne şi Consiliului Securităţii Statului se reglementează prin dispoziții speciale.. Art. 43. - Se recomandă organelor centrale ale organizațiilor cooperatiste, cu privitor la membrii cooperatori, să reglementeze, în sectoarele lor de activitate, condițiile de încredințare a gestiunilor, constituirea de garanții şi răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor, avîndu-se în vedere prevederile prezentei legi. Art. 44. — Prezenta lege intră în vigoare la 90 zile de la data publicării. Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Decretul nr. 145/1960 privind răspunderea materială a gestionarilor din organizaţiile socialiste, precum şi orice alte dispoziţii contrare. Nota ziarului: In anexă este publicată lista, infracţiunilor la care se referă articolul 4 din lege. Lista cuprinde infracţiuni prevăzute de Codul penal republicat la 27 februarie 1948, cu modificările ulterioare, şi de Codul penal din 21 iunie 1968, printre care: infracţiuni contra securităţii statului, contra păcii şi omenirii, delapidarea, remuneraţia injustă, neglijenţa în serviciu, abuzul de serviciu, darea şi luarea de mită, infracţiuni economice, provocarea de pericol public, incendiu, catastrofă publică prin stricarea mijloacelor de comunicaţie, falsificarea de monedă, mărci, timbre, falsul în acte, furtul, tâlhăria, distrugerea ori degradarea, înşelăciunea, abuzul de încredere, gestiunea frauduloasă, distrugerea de acte, tăinuirea, favorizarea infractorului. Lista amănunţită a infracţiunilor va fi publicată in Buletinul Oficial. CAPITOLUL IV Răspunderi CAPITOLUL II Condiţii privind angajarea gestionarilor Art. 3. — Poate fi gestionar cel care a împlinit vîrsta de 21 ani, a absolvit şcoala generală sau o şcoală echivalentă şi are cunoştinţele necesare pentru a îndeplini această funcţie. In funcţie de complexitatea gestiunilor, de natura şi valoarea bunurilor şi de cunoştinţele ce le implică gestionarea lor, ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc : a) categoriile de gestiuni pentru care gestionarul trebuie să fi absolvit liceul ori o şcoală profesională în specialitatea corespunzătoare gestiunii sau o şcoală echivalentă şi sa aibă un anumit stagiu în munca de gestionar ; b) categoriile de gestiuni pentru care funcţia de gestionar poate fi îndeplinită şi de cel care a împlinit virsta de 18 ani. Art. 4. — Nu poate fi gestionar cel condamnat pentru săvirşirea vreuneia dintre infracţiunile prevăzute în lista anexă la prezenta lege, chiar dacă a fost graţiat. Nu poate fi, angajat sau trecut în funcţia de gestionar cel aflat in curs de urmărire penală sau de judecată pentru săvirşirea vreuneia dintre infracţiunile prevăzute în lista anexă. Dacă în cursul urmăririi penale, al judecăţii sau după condamnare a intervenit amnistia, cel care a săvîrşit vreuna dintre infracţiunile prevăzute în lista anexă nu poate fi gestionat timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel căruia i s-a suspendat condiţionat executarea pedepsei nu poate fi gestionat în cursul termenului de încercare şi 2 ani de la expirarea acestui termen. Prin „săvârşirea infracţiunii“ se înţelege comiterea oricăreia dintre faptele prevăzute în lista anexă, pe care legea le pedepseşte ca infracţiune consumată sau ca tentativă, precum şi participarea la comiterea acestora ca autor, instigator sau complice. Art. 5. — Organizaţiile socialiste sunt obligate să ceară organelor miliţiei relaţii cu privire la antecedentele penale ale celor ce urmează să fie angajaţi sau trecuţi în funcţii de gestionari. Organele miliţiei sunt obligate să comunice aceste relaţii în termen de cel mult 30 zile de la primirea cererii. Art. 6. — Cel ce urmează a fi angajat sau trecut în funcţia de gestionar va prezenta o dovadă eliberată de organizaţia socialistă în care a fost anterior încadrat, din care să rezulte dacă a produs pagube avutului obştesc, natura acestora şi dacă ele au fost acoperite. Această dovadă poate fi cerută de la, ultimul loc de muncă şi de organizaţia socialistă care ar urma să facă angajarea sau trecerea în funcţia de gestionar. Organizaţiile socialiste sunt obligate să elibereze sau, după caz, să comunice dovada prevăzută în alineatul 1, în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii. In raport cu cele arătate în dovadă, conducătorul organizaţiei socialiste va hotărî asupra angajării sau trecerii în funcţia de gestionar. Art. 7. — In cazul in care gestiunea este încredinţată mai multor persoane, angajarea sau trecerea în funcţia de gestionar se face cu avizul scris al celorlalţi gestionari. Angajarea sau trecerea unei persoane într-o funcţie din subordinea gestionarului se face cu avizul scris al acestuia. Art. 8. — Angajaţii sezonieri sau temporari pot fi gestionari, cu respectarea condiţiilor prevăzute în prezenta lege. Art. 9. — Conducătorii organizaţiilor socialiste, angajaţii cu atribuţii de control financiar, precum şi contabilii, cu excepţia acelora care sunt încadraţi în unităţi mici determinate de ministere şi celelalte organe centrale, nu pot face operaţii de primire, păstrare şi eliberare de bunuri. CAPITOLUL III Garanţii Art. 10. — Gestionarul are obligaţia de a constitui o garanţie în numerar. Ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc, în funcţie de natura şi valoarea bunurilor gestionate, plafoanele valorice şi condiţiile în care este obligatorie şi constituirea unor garanţii suplimentare, constînd din : a) afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosinţă îndelungată, proprietate a gestionarului sau a unor terţi, pentru garantarea faţă de organizaţia socialistă, a acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar; b) obligaţii asumate de terţi faţă de organizaţia socialistă de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o sumă determinată. Garanţia suplimentară prevăzută la alineatul precedent poate fi constituită şi în numerar. Ministerele şi celelalte organe centrale pot extinde, în funcţie de natura şi valoarea bunurilor, obligaţia de a constitui garanţii în condiţiile prezentului capitol şi asupra altor categorii de angajaţi care mînuiesc bunuri, cu excepţia celor ce primesc bunuri spre a le folosi în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu. Nu este obligat să consti MUNKA CAPITOLUL V Dispoziţii tranzitorii şi finale Art. 38. — Ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc categoriile de gestiuni mai puţin complexe sau de valori mai mici din mediul rural, pentru care funcţia de gestionar poate fi îndeplinită şi în alte condiţii de studii decît cele prevăzute la articolul 3 alineatul 1. Art. 39. — Gestionarii care la data intrării în vigoare a prezentei legi nu îndeplinesc condiţiile de studii prevăzute la articolul 3 pot fi menţinuţi dacă Miercuri 19 noiembrie 1969 Lege privind organizarea şi funcţionarea miliţiei atribuţii ce îi sînt date prin lege. Art. 4. — în exercitarea atribuţiilor de serviciu, ofiţerii şi subofiţerii de miliţie au următoarele drepturi şi îndatoriri : a) acordă sprijin persoanelor cu funcţii ce implică exerciţiul autorităţii de stat, dacă acestea întîmpină rezistenţă în executarea atribuţiilor de serviciu ; b) efectuează controale şi razii, cînd există indicii temeinice cu privire la săvîr- şirea de infracţiuni sau la ascunderea unor infractori ori persoane suspecte ; c) legitimează şi stabilesc identitatea persoanelor care încalcă dispoziţiile legale ori sînt suspecte. Ofiţerii şi subofiţerii de miliţie care iau aceste masuri sînt obligaţi, în cazul cînd nu sînt în uniformă, să prezinte în prealabil legitimaţia sau insigna de serviciu ; d) invită la sediul miliţiei persoanele a căror înfăţişare este necesară pentru exercitarea atribuţiilor ce revin miliţiei potrivit legii; e) conduc la sediul miliţiei, în vederea luării măsurilor legale corespunzătoare, persoanele care prin acţiunile lor periclitează ordinea publică sau persoanele cu privire la care există date sau indicii temeinice că au săvîrşit infracţiuni; f) pot imobiliza sau aduce la sediul miliţiei : - persoanele care întreprind acţiuni prin care pun în pericol integritatea corporală a altor persoane ; - persoanele care tulbură prin, acte violente ordinea şi liniştea publică ; — persoanele care degradează ori distrug bunuri aparţinînd organizaţiilor socialiste sau persoanelor fizice ;- persoanele care întreprind acţiuni de ultraj împotriva ofiţerilor sau subofiţerilor de miliţie. In acest scop, pentru im-*-" piedicarea acţiunilor agresive pot folosi mijloace de imobilizare din dotare ; g) iau măsura reţinerii, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege ; pun în executare mandatele de arestare şi pe cele de executare a pedepselor; h) pot intra, pentru îndeplinirea atribuţiilor legale, în incinta organizaţiilor socialiste ori la bordul navelor sau aeronavelor române. Percheziţiile sau alte acte de urmărire penală se pot face cu consimţămîntul conducerii acestor organizaţii, al comandanţilor navelor şi cu asistenţa organelor căpi-’ ■ tăniei de port, al comandanţilor aeronavelor ori cu (Continuare în pag. a 3-a) CAPITOLUL I Dispoziţii generale Art. 1. — în înfăptuirea politicii partidului şi statului miliţia are sarcina de a contribui la apărarea cuceririlor revoluţionare ale poporului, a muncii sale paşnice de construcţie socialistă, a avutului obştesc şi celui personal, a vieţii, libertăţii şi demnităţii persoanelor, a ordinii de drept statornicite în România. Ea contribuie la educarea persoanelor în spiritul respectării legilor, precum şi a regulilor de convieţuire socială. Organele de miliţie îşi desfăşoară întreaga lor activitate pe baza şi în executarea legii. .Art. 2. — In îndeplinirea sarcinilor ce-i revin, miliţia colaborează cu instituţiile, organizaţiile economice şi întreprinderile de stat, precum şi cu organizaţiile cooperatiste şi cu celelalte organizaţii obşteşti, şi se sprijină pe concursul larg al oamenilor muncii. CAPITOLUL II Atribuţii Art. 3. — Miliţia are următoarele atribuţii: a) asigură menţinerea ordinii publice şi respectarea regulilor de convieţuire socială ; b) apără proprietatea socialistă împotriva acţiunilor întreprinse de infractori sau alte persoane care lezează avutul obştesc ; apără proprietatea personală, drepturile şi libertăţile persoanelor ; ia măsuri, potrivit competenţei sale, pentru prevenirea, descoperirea şi lichidarea acţiunilor de încălcare a prevederilor legale ; c) asigură paza in municipii, oraşe şi comune ; îndrumă, controlează şi acordă asistenţă de specialitate în organizarea şi funcţionarea sistemelor civile de pază şi a unor activităţi de stat sau obşteşti, pentru asigurarea bunurilor sau a altor valori ; instruieşte personalul din sistemele civile de pază, in vederea asigurării ordinii interioare şi întăririi disciplinei ; dl ia măsuri pentru cunoaşterea activităţii ilicite a persoanelor despre care există indicii sau date că se pregătesc să săvîrşească sau au săvirşit fapte prevăzute de legea penală ; conlucrează cu organele de stat şi obşteşti la organizarea şiefectuarea de controale şi verificări pentru prevenirea săvîrşirii de infracţiuni; e) efectuează urmărirea penală în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege ; efectuează investigaţii, constatări tehnico-ştiinţifice şi alte activităţi necesare în vederea strîngerii şi a verificării probelor privind pregătirea ori săvirşirea infracţiunilor, identificarea şi prinderea infractorilor ; asigură funcţionarea aresturilor organizate în cadrul miliţiei; f) îndeplineşte, în mediul rural, sarcini privind securitatea statului ; g) asigură respectarea normelor legale privitoare la regimul armelor, muniţiilor şi materiilor explozive, al produselor şi substanţelor toxice şi stupefiantelor, precum şi al altor obiecte şi materii ce prezintă pericol public, ori care pot fi folosite la săvârşirea de infracţiuni; h) ia măsuri pentru siguranţa circulaţiei pe drumurile publice, îndrumă, supraveghează şi controlează circulaţia; ţine evidenţa conducătorilor de autovehicule şi a autovehiculelor, în afara cazurilor exceptate prin lege ; i) ţine evidenţa populaţiei, eliberează acte de identitate cetăţenilor români, străinilor care domiciliază în ţară şi, în cazurile determinate de lege, străinilor cu reşedinţa în Republica Socialistă România ; organizează activitatea care-i revine, potrivit legii, cu privire la eliberarea şi controlul actelor de trecere a frontierei de stat române ; j) ajută comitetele executive ale consiliilor populare in activitatea de stare civilă ; asigură registrele şi certificatele necesare pentru această activitate ; k) ţine evidenţa persoanelor condamnate şi alte evidenţe necesare activităţii de urmărire penală ; l) exercită atribuţiile ce îi revin, potrivit legii, în domeniul îndeplinirii serviciului militar, pregătirii tineretului pentru apărarea patriei şi al gărzilor patriotice ; m) îndeplineşte orice alte