Munca, octombrie 1971 (Anul 27, nr. 7426-7451)

1971-10-28 / nr. 7449

TELEGRAMĂ Tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Tovarăşului ION CHEORCHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România BUCUREŞTI Stimaţi tovarăşi, Pentru urările transmise cu ocazia celei de-a 22-a aniversări a întemeierii Republicii Democrate Germane, vă mulţumim în mod sincer, în numele nostru personal şi al poporului Republicii Democrate Germane» împărtăşim părerea dv. că dezvoltarea fructuoasă a relaţiilor şi colaborarea multilaterală dintre partidele şi statele noastre, pe baza marxism-leninismului şi a internaţionalismului socialist, servesc intereselor popoarelor ţărilor noastre, unităţii mişcării comuniste internaţionale, precum şi luptei pentru pace în Europa şi în lume. Cu această ocazie vă urăm, dv. şi poporului român, noi succese în construcţia socialismului. ERICH HONECKHER prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania WALTER ULBRICHT Preşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Democrate Germane WILLISTOPH Preşedinte al Consiliului de Miniştri al Republicii Democrate Germane Proletari din toate țârile, unifi-vâ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Cincinalul 1971-1975 Amplul program de investiţii — suport solid in edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate Actualul plan cincinal porneşte de la ideea fundamentală că venitul naţional constituie unicul izvor al ridicării nivelului de trai şi al creşterii potenţialului economic şi, în consecinţă, prevede majorarea lui substanţiala, sporul mediu anual fiind 12 la sută, mai mare decit toate mediile realizate in perioada anterioară, ceea ce caracterizează în mod semnificativ ritmul înalt al reproducţiei socialiste lărgite situind România printre statele cu cea mai dinamică economie. Evident, o asemenea creştere a venitului naţional este posibilă numai dacă avem în vedere ritmurile susţinute ale dezvoltării producţiei materiale in aceşti cinci ani, vastul program de investiţii menit a promova pe un front larg progresul tehnic, calificarea şi specializarea cadrelor, perfecţionarea continuă a metodelor de organizare şi conducere. Tocmai în raport de aceste cerinţe esenţiale ale etapei pe care o parcurgem, Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român a prevăzut un cuprinzător program de investiţii, de natură să asigure progresul economic susţinut al ţării, în condiţiile revoluţiei tehnico-ştiinţifice comtemporane, dezvoltarea unei economii puternice, cu o structură modernă, capabilă să satisfacă cerinţele mereu sporite ale societăţii. In consens cu politica economică a partidului, planul de dezvoltare economico-socială a ţării pe perioada 1971—1975 prevede realizarea unui volum de investiţii din fondurile centralizate ale statului de 470 miliarde lei, faţă de 420—435 miliarde lei, cit se stabilise iniţial. Adăugind fondurile proprii, ce vor fi cheltuite de organizaţiile de stat şi cooperatiste, precum şi de populaţie, volumul investiţiilor în actualul cincinal va depăşi 540 miliarde lei, ceea ce reprezintă mai mult decit s-a investit în ultimii 10 ani. Intr-adevăr, este un efort grandios, fără precedent în istoria construcţiei socialiste din ţara noastră. De aceea, înfăptuirea lui implică realizarea exemplară a prevederilor înscrise în toate secţiunile planului, şi în special a producţiei industriale şi agricole. Alocarea unei însemnate părţi din venitul naţional în scopul asigurării unei reproducţii lărgite, este decisivă pentru dezvoltarea susţinută, economică şi socială a ţării. In acest context, oglindind o opţiune fundamentală a politicii economice, elaborată de Congresul al X-lea, planul prevede în continuare importante fonduri de acumulare, menţinînd o justă proporţie între fondul de acumulare şi fondul de consum, rata acumulării fiind de 30—32 la sută. Necesitatea şi raţiunea unei înalte acumulări în venitul naţional au fost subliniate pregnant de către tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU cu numeroase prilejuri. Astfel, la Congresul al X-lea al P.C.R., printre altele, secretarul general al partidului arăta că : „Progresul economic şi social al fiecărui popor, gradul de civilizaţie din fiecare ţară, sunt determinate în măsură hotărîtoare de realizarea unui raport just între fondul de acumulare şi fondul de consum... Asigurarea unei rate înalte a acumulării devine şi mai arzătoare în epoca modernă, în condiţiile revoluţiei tehnico-ştiinţifice mondiale, care impune, şi în acelaşi timp determină, o dezvoltare vertiginoasă a forţelor de producţie“. Intr-adevăr, experienţa acumulată pină acum în construcţia economică din ţara noastră confirmă faptul că atunci cînd rata acumulării a fost mai mare şi s-a utilizat în mod raţional venitul naţional creat, a crescut mai repede şi fondul de consum. De altfel, interdependenţa dintre rata acumulării, creşterea venitului naţional şi a fondului de consum este concludent ilustrată de ritmurile realizate in cele trei cincinale precedente. Tocmai ritmul înalt al creşterii venitului naţional şi ponderea planificată a acumulării dau putinţa alocării marelui volum de investiţii din acest cincinal, dintre care investiţiile industriale reprezintă 60 la sută. In ceea ce priveşte dezvoltarea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a agriculturii, planul alocă peste 80 miliarde lei. De asemenea, în domeniul ştiinţei, prevederile consemnează investiţii de 2,6 ori mai mari decât în cincinalul anterior, în scopul amplificării aportului cercetării ştiinţifice proprii la modernizarea industriei şi producţiei. Menţinerea unei rate înalte a aculumării determină o creştere medie anuală de 7,6 la sută a fondului de consum, creştere superioară tuturor mediilor anuale din perioada economiei planificate. In consecinţă, se reliefează şi mai mult adevărul că un nivel tot mai înalt de trai este nemijlocit legat de dezvoltarea susţinută a potenţialului economic al ţării. Mai temeinic fundamentat decât în trecut, pe baza unui mare număr de studii şi analize prealabile, planul asigură dezvoltarea armonioasă şi modernizarea bazei tehnico-materiale a ţării, introduc® în structura economiei mutaţii calitative, care determină o creştere substanţială a eficienţei şi a nivelului de viaţă şi cultură. In acest sens, planul cincinal orientează investiţiile spre dezvoltarea cu prioritate a ramurilor producţiei materiale, aceasta constituind una dintre coordonatele majore ale politicii economice a partidului nostru. Astfel, în perioada 1971 — 1975, ponderea investiţiilor, aşa după cum (Continuare in pag. a 2-a) Volumul total al desfacerilor de mărfuri cu amănuntul (în procente) ANUL XXVII nr. 7449 H Joi 28 octombrie 1971 ■ 4 pagini 30 bani Aspect din Uzinele înfrățirea din Oradea. Corespondenţii judeţeni ai ziarului „Munca“ transmit: • IN UNITĂŢILE IN- IDUSTRIALE ALE JU I DEŢULUI SIBIU s-au realizat în acest an I peste 150 de produse I noi. Dintre acestea amintim cuptorul de in- I ducţie pentru topit fon- I tă cu două trepte de reglare şi maşina de gău- I rit pneumatică, realiza- I te la uzina „Independenţa“, cit şi amortizoa- I rele telescopice şi nu- I meroase piese de schimb pentru autoturismul I „Dacia“, realizate de co- I lectivul Uzinei de piese auto Sibiu. (Ion Vidic- Ighin). I • C.E.I.L. SATU MAI RE a livrat în acest an I la export diferite produse și, în primul rînd, | garnituri de mobilă — I în valoare de peste 1 milion lei valută. Ast- | fel, mobila fabricată la I Satu Mare a fost exportată în U.R.S.S., Olanda, I Polonia şi în alte ţări. | (Cornel Ardelean). • COLECTIVUL DE | MUNCA AL I.A.S. ODOBESTI a recoltat | pînă acum 32 500 tone de struguri, realizîndu-și astfel înainte de I termen sarcinile anuale I de plan. In această pe- r noadă, sau livrat su- I plimentar la export peste 500 tone struguri de I masă. (Mihail Doraș). • Legea privind încadrarea şi promovarea in muncă a personalului din unităţile socialiste de stat Îmbinarea criteriilor ştiinţifice SI A DEMOCRATISMULUI SOCIALIST 9 in activitatea de încadrare şi promovare a cadrelor In recenta sa sesiune Marea Adunare Naţională a adoptat o serie de acte normative menite în ansamblul lor să asigure îndeplinirea sarcinilor puse de Congresul al X-lea in faţa întregului popor — mersul ascendent al României pe drumul construcţiei societăţii socialiste multilateral dezvoltate, înfăptuirea acestei opere de proporţii nemaiintîlnite impune ca o necesitate primordială valorificarea superioară a capacităților creatoare ale tuturor oamenilor muncii indiferent de sex şi naţionalitate. Noua lege privind încadrarea și promovarea în muncă a personalului din unitățile socialiste de stat adoptată în cadrul recentei sesiuni a forului legislativ suprem al ţării noastre, aduce în acest scop o reglementare unitară în spiritul echităţii socialiste şi al înaltei exigenţe faţă de pregătirea profesională. Intensificarea procesului de dezvoltare a economiei naţionale, proces care presupune introducerea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, cunoaşterea şi aplicarea celor mai noi principii şi metode în organizarea şi conducerea producţiei, a întregii activităţi economice necesită cadre cu o înaltă pregătire tehnico-profesională, utilizarea lor judicioasă în concordanţă cu pregătirea, aptitudinile şi competenţa fiecăruia in muncă. Este deci de înţeles de ce partidul nostru acordă, în ansamblul măsurilor de perfecţionare a conducerii şi organizării economiei naţionale, o atenţie specială îmbunătăţirii continue a activităţii de încadrare şi promovare în muncă a personalului cu pregătiri şi profesii diferite din unităţile socialiste de stat. Cerinţelor impuse de stadiul calitativ superior de dezvoltare a societăţii noastre socialiste, legea le răspunde prin abordarea pe baze principiale noi şi reglementarea în mod unitar, pentru prima dată în ţara noastră, a sistemului de încadrare şi promovare a cadrelor care in esenţă constă în îmbinarea armonioasă a criteriilor ştiinţifice cu democratismulsocialist., De altfel, aşa cum bine se poate observa, iniţierea şi elaborarea noii legi, spiritul în care a fost concepută şi prevederile ei concrete, de la primul până la ultimul articol, ilustrează cu pregnanţă atenţia şi grija acordată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu promovării principiilor partidului şi în domeniul politicii de cadre, al încadrării şi promovării în muncă a personalului care să transpună şi în legislaţia noastră criteriile şi metodele ştiinţifice, obiective, astfel incit să asigure şi în această activitate înfăptuirea echităţii socialiste. Totodată legea impune exigen faţă de nivelul pregătirii profesionale şi rezultatele activităţii fiecăruia, o apreciere realistă a capacităţii, competenţei şi experienţei cadrelor. Se cuvine arătat că prin definirea clară a criteriilor pe baza cărora se face încadrarea şi mai ales promovarea în funcţii de conducere, noua lege oferă posibilitatea unei valorificări mai depline decit pînă acum a necesarului de cadre la locurile de muncă în concordanţă cu capacitatea şi pregătirea profesională a fiecăruia, oferă cîmp larg de promovare prin afirmarea talentului, a interesului pentru muncă, potenţarea superioară a însuşirilor creatoare şi prin aceasta asigură o mai mare stabilitate a cadrelor. Punind in centrul atenţiei interesele omului, ale afirmării plenare a posibilităţi(Continuare in pag. a 3-a) DEZVOLTAREA CONŞTIINŢEI SOCIALISTE A MASELOR -o acţiune permanentă desfăşurată de sindicate Convorbire cu tovarăşa ELENA NAE Preşedintele comitetului sindicatului de la Fabrica de confecţii şi tricotaje „BUCUREŞTI“ Aţi participat la lucrările recentei plenare lărgite a Consiliului Central al U.G.S.R., consacrată analizei şi dezbaterii activităţii politico-ideologice şi cultural-educative desfăşurate de sindicate şi sarcinilor ce le revin în lumina programului de măsuri adoptat de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., pentru formarea şi dezvoltarea conştiinţei socialiste a oamenilor muncii. Cu acest prilej, plenara a aprobat un amplu plan de măsuri privind imbunătăţirea activităţii politico-educative desfăşurate de sindicate şi răspunderile majore ce le deţin în acest domeniu. V-am ruga să vă referiţi la acţiunile pe care comitetul sindicatului le-a întreprins şi le întreprinde, pe baza planului de măsuri adoptat de plenara Consiliului Central al U. G. S. R„ in vederea perfecţionării şi creşterii eficienţei muncii politicoeducative desfăşurată în rindul miilor de salariaţi ai Fabricii de confecţii şi tricotaje „Bucureşti“. Plenara Consiliului Central al U.G.S.R., ne-a găsit într-o perioadă de intensă activitate politico-educativă, întrucît in urma studierii Expunerii secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, comitetul sindicatului , sub îndrumarea comitetului de partid din fabrica noastră a trecut la o totală redimensionare şi îmbunătăţire a muncii politice şi cultural-ştiinţifice. Din dezbaterile plenarei Consiliului Central al Sindicatelor, precum şi din planul de măsuri aprobat rezultă cu o şi mai pregnantă claritate coordonatele principale ale muncii noastre, căile sigure de perfecţionare a activităţii politico-educative desfăşurată de sindicate, faptul că aceasta impune o puternică activizare a tuturor organelor şi organizaţiilor sindicale, sporirea contribuţiei fiecărui activist sindical la dezvoltarea conştiinţei socialiste a maselor. De aceea, la nivelul fabricii noastre, comitetul sindicatului a lărgit şi îmbunătăţit substanţial planul propriu de muncă. Au fost mai bine concretizate o seamă de acţiuni pornind de la faptul că în întreprinderea noastră majoritatea covirşitoare a salariaţilor o reprezintă femeile. Este firesc deci să imprimăm manifestărilor organizate de sindicat un conţinut complex care să răspundă cerinţelor pregătirii salariatelor noastre Convorbire consemnată de OCTAVIAN NICA (Continuare in pag. 2-a) Prinde viaţă planul de măsuri elaborat de plenara Consiliului Central al U.G.S.R., din 15 octombrie 1971 Primirea de către tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU a delegaţiei Partidului Democrat din Guineea Miercuri după-amiază, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit delegaţia Partidului Democrat din Guineea, formată din tovarăşii Touré Mohamed Lamine, membru al Comitetului Central al Partidului Democrat din Guineea, ministrul minelor, industriei şi energiei, şeful delegaţiei, Diakite Mamady, membru al C.C. al P.D.G., secretar al organizaţiei de partid din Conakry, Sylla Lancine, membru al C.C. al P.D.G., secretar al Confederaţiei Naţionale a Muncitorilor din Guineea, Sako Kadiatou, membră a Consiliului Naţional al Tineretului Revoluţionar din Guineea. Au participat tovarăşii Vasile Patilineţ, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Bujor Almăşan, membru al C.C. al P.C.R., ministrul minelor, petrolului şi geologiei, Constantin Vasiliu, adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R. In cursul convorbirii, care a avut loc într-o atmosferă cordială, prietenească, au fost examinate probleme de interes mutual privind raporturile dintre cele două partide şi ţări, precum şi unele aspecte ale situaţiei internaţionale actuale, ale luptei popoarelor împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, pentru libertate şi independenţă naţională, democraţie, progres social şi pace. Cu acest prilej, au fost evocate rezultatele pozitive ale raporturilor de solidaritate şi colaborare prietenească, multilaterală dintre cele două popoare şi state, întemeiate pe principiile respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc. S-a reafirmat, totodată, părerea comună că este necesar ca şi pe viitor să se extindă şi să se diversifice relaţiile bilaterale, pe plan politic, economic, tehnicoştiinţific şi cultural, în interesul celor două popoare, al cauzei unităţii forţelor revoluţionare şi progresiste de pretutindeni. RESTABILIREA DREPTURILOR LEGITIME ALE R.P. CHINEZE LA O.N.U. Un triumf al cauzei păcii şi progresului întregul nostru popor a primit cu sentimente de profundă şi sinceră satisfacţie vestea restabilirii drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze în Organizaţia Naţiunilor Unite. Act de înaltă justiţie, victorie strălucită a cauzei socialismului, a tuturor forţelor progresului şi păcii, repunerea R. P. Chineze în drepturile ce î se cuvin la Naţiunile Unite constituie o nouă recunoaştere a faptului că în zilele noastre nu mai este posibilă rezolvarea eficientă a marilor probleme ale contemporaneităţii fără participarea, cu drepturi egale, a Chinei Populare, a tuturor popoarelor, fie ele mari, mijlocii sau mici. În acelaşi timp, votul Adunării Generale a O.N.U. consacră în mod solemn o realitate pe care istoria o consacrase încă din momentul în care Revoluţia populară a ridicat deasupra Chinei steagul roşu al biruinţei, şi anume aceea că în lume există o singură Chină, că guvernul Republicii Populare Chineze este unicul reprezentant legal al întregului popor chinez. Felicitind din toată inima poporul frate chinez pentru acest important eveniment din viaţa sa, poporul nostru îl felicită, totodată, pentru fermitatea, pentru principialitatea cu care a ştiut să lupte pentru cucerirea drepturilor sale legitime. Este cunoscut faptul că ţara noastră a militat cu consecvenţă pentru ca adevăraţii reprezentanţi ai marelui popor chinez să-şi recapete locul ce li se cuvenea de drept în Organizaţia Naţiunilor Unite, loc ce a fost uzurpat de trimişii danbaisişti. încă din clipa în care România a devenit membră a O.N.U., ea s-a numărat constant printre coautoarele rezoluţiilor care cereau repunerea imediată a R. P. Chineze în toate drepturile ce i se cuveneau la Naţiunile Unite. De la tribuna acestui înalt forum internaţional, reprezentanţii ţării noastre au subliniat întotdeauna poziţia noastră clară şi fermă in această problemă cardinală, arătînd că toate statele trebuie să dea dovadă de realism şi luciditate politică, să acţioneze intr-un spirit de înaltă răspundere faţă de interesele majore ale popoarelor, faţă de înseşi principiile care formează raţiunea existenţei Organizaţiei Naţiunilor Unite. Mai mult decit atît, imperativul restabilirii drepturilor legitime ale R. P. Chineze la O.N.U. a fost subliniat cu aceeaşi tărie şi în afara cadrului Naţiunilor Unite, în documentele de politică externă a României, în luările de poziţie ale celor mai autorizaţi reprezentanţi ai săi. In telegrama pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Ion Gheorghe Maurer au trimis-o tovarăşilor Mao Tzedun şi Ciu Enlai se arată că „Repunerea Republicii Populare Chineze în drepturile sale la O.N.U. constituie un act de dreptate, de o deosebită însemnătate pentru activitatea Organizaţiei Naţiunilor Unite, pentru cauza progresului şi păcii in lume ; ea constituie o victorie a politicii juste de CORNELIU PILOFF (Continuare în pag. a 4-a)