Munca, mai 1972 (Anul 28, nr. 7607-7632)

1972-05-16 / nr. 7619

Proletari din toate ţările, uniți-vă ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXVIII nr. 7619 ■ Marţi 16 mai 1972 ■ 6 pagini 30 bani In atmosfera unui puternic entuziasm, locuitorii municipiului Drobeta Turnu Severin, muncitori harnici şi pricepuţi gospodari, care sărbătoresc trei mari evenimente din istoria oraşului au salutat ieri, cu multă căldură şi ospitalitate VIZITA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU şi a celorlalţi conducători de partid şi de stat Pămmt cu ecouri de legendă şi istorie tulburătoare, totdeauna prezent în marile frământări ale poporului nostru, trecut prin timp şi rămînind in el cu o fascinantă statornicie, punctul de întîlnire intre milenii. Turnu Severin, cetatea şi oamenii ei au îmbrăcat din nou haine de sărbătoare. Acest oraş cu vechi tradiţii muncitoreşti şi de cultură, legat prin numeroase fire trainice de trecutul îndepărtat al patriei, dar mai cu seamă de istoria densă a acestui sfert de veac socialist, a trăit din nou atmosfera emoţionantelor întilniri. Pregătindu-se să-l întimpine pe secretarul general al partidului, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, oaspete nespus de drag la cele trei mari sărbători ale lor — împlinirea a 850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta Turnu Severin, aniversarea a 90 de ani de existenţă a Uzinei de vagoane şi inaugurarea oficială a Sistemului hidroenergetic şi de navigaţie de la Porţile de Fier — severinenii îşi amintesc cu o adîncă emoţie, cu bucurie, de precedentele vizite ale conducătorului partidului şi statului nostru in oraşul lor, in ţinutul înfloritor al Mehedinţului. Ei ştiu că asemenea întilniri au la temelie grija deosebită a partidului şi statului, personal a tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru dezvoltarea armonioasă a tuturor zonelor şi aşezărilor ţării. Şi tocmai de aceea, severinenii, alături de întregul nostru popor au făcut din roadele tot mai bogate ale muncii lor de zi cu zi expresia încrederii depline în politica înţeleaptă a partidului, expresia recunoştinţei faţă de preţioasele indicaţii ale secretarului general, care le-a călăuzit activitatea constructivă şi de dezvoltare pe drumul unei maxime eficienţe economice, în interesul lor şi al întregii ţări. Am trăit intens alături de severineni emoţia acestei zile. Am trăit-o cu sentimentul pe care l-am avut ori de câte ori am participat la întilnirile tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu cetăţeniii patriei. Pentru severineni această zi sărbătorească a intîlnirii a (Continuare în pag. a 2-a) Dragi tovarăşi, Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin şi judeţului Mehedinţi, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat şi a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urate) Sărbătorim astăzi două evenimente deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri, pentru muncitorii din Turnu Severin: împlinirea a 1850 de ani de la prima atestare documentară a municipiului Turnu Severin , antica Drobeta, şi a 90 de ani de existenţă a Uzinei de vagoane din oraşul dumneavoastră. Cu acest prilej, doresc să felicit, în mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii uzinei de vagoane şi să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese în activitatea lor. Intr-adevăr, sînt două evenimente de o deosebită importanţă — şi dumneavoastră, oamenii muncii din municipiu, din întregul judeţ, întîmpinaţi sărbătorirea lor cu succese remarcabile în înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, în toate domeniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite) Vă înfăţişaţi la această sărbătoare măreaţă cu succese deosebite, atît în industrie, cit şi în agricultură, în activitatea politico-educativă , aveţi o organizaţie de partid puternică, care constituie garanţia înfăptuirii neabătute a politicii partidului de către toţi oamenii muncii. (Aplauze prelungite) Istoria vorbeşte că încă cu 5 501 de ani în urmă, pe aceste meleaguri existau aşezări omeneşti. In epoca statului geto-dac s-a dezvoltat aşezarea Drobeta, care, după cum ştiţi, a dăinuit multă vreme ; descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înfiinţarea sa şi pînă astăzi această aşezare a fost — dacă se poate spune aşa — un simbere al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2 000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut faţă greutăţilor, păstrîndu-şi existenţa, contribuind, prin aceasta, la menţinerea şi afirmarea fiinţei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vă mîndriţi cu primul pod construit acum aproape 2 000 de ani, aşa cum, pe bună dreptate, astăzi vă mîndriţi cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresii: a geniului creator al poporului român, a forţei societăţii socialiste pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, urate) Desigur, cunoaşterea istoriei, preţuirea ei, constituie un important factor de educaţie, un izvor de învăţăminte şi, totodată, un îndemn de a face totul pentru a duce mai mar parte făclia civilizaţiei materiale şi spirituale, de a înălţa tot mai mult edificiul socialismului şi comunismului în România (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existenţa a 1850 de ani a oraşului, ne-am consfătuit aici, cîţiva membri ai conducerii de partid şi de stat, şi am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta-Turnu Severin. (Aplauze puternice, urate ; se scandează „Ceauşescu — P.C.R.“) Inmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem şi mai mult unitatea dintre trecut, prezent şi viitor, faptul că poporul român există de veacuri şi va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul ! (Aplauze puternice, urate , se scandează : „Ceauşescu şi poporul"). Alături de glorioasele tradiţii de luptă împotriva jugului străin pentru eliberarea naţională şi socială, oraşul şi judeţul dumneavoastră sunt şi purtătorii unor vechi tradiţii revoluţionare ale clasei muncitoare, încă în secolul trecut s-au dezvoltat aici organizaţii muncitoreşti, au avut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate şi o viaţă mai bună. Aici, la Turnu Severin, în anii 1918—1920 au avut loc puternice lupte revoluţionare. Reprezentanţi ai organizaţiei revoluţionare de aici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, intr-adevăr, municipiul Turnu Severin şi judeţul Mehedinţi, întruchipează şi înmănunchează în mod minunat tradiţiile poporului nostru de luptă împotriva asupririi străine, pentru eliberare naţională şi socială, de luptă împotriva claselor asupritoare burghezo-moşiereşti. (Continuare în pag. a 3-a) Cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Nemărginit« bucurie « severinenilor de ari «vea aaspfte pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu. ” Măsurile de perfecţionare a conducerii, organizării şi planificării CONFERINŢA NAŢIONALĂ A PARTIDULUI moment important în opera de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate economiei naţionale se întemeiază pe : RESPECTAREA CU CONSECVENŢĂ A CENTRALISMULUI DEMOCRATIC Complexul de măsuri luate în ultimii ani cu privire la perfecţionarea întregii vieţi economico-sociale — parte integrantă a vastului program al Partidului Comunist Român de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, program elaborat in lumina hotărîrilor Conferinţei Naţionale a P.CR. din decembrie 1967 şi ale Congresului al X-lea, din iniţiativa şi sub îndrumarea directă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, au ca obiectiv esenţial realizarea unei eficienţe superioare a întregii munci sociale, şi se întemeiază pe respectarea cu consecvenţă a centralismului democratic. După cum se ştie, centralismul democratic constituie principiul organizatoric fundamental al statului nostru socialist, care îmbină coordonarea pe bază de plan a activităţii economice şi social-culturale de ansamblu, cu acordarea de largi atribuţii unităţilor economice şi instituţiilor cultural-ştiinţifice, sfaturilor populare; în felul acesta se creează condiţiile pentru participarea efectivă a maselor de oameni ai muncii la elaborarea deciziilor economice şi organizarea întregii activităţi pentru desfăşurarea largă a iniţiativei întreprinderilor şi organelor locale. „Nu se poate concepe făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate — sublinia secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu — fără funcţionarea puternică a centralismului democratic, şi, totodată, fără o strînsă legătură a organelor de stat cu clasa muncitoare, cu poporul, fără a acţiona după un plan unic, nu numai în economie, ci şi în toate domeniile de activitate... Noi suntem împotriva oricăror mentalităţi anarhice, a oricăror concepţii liberaliste, aşa cum suntem împotriva centralismului excesiv, împotriva oricăror încercări de a slăbi contactul permanent cu clasa muncitoare, cu poporul“. Folosirea principiului centralismului democratic în organizarea şi conducerea economiei naţionale, a vieţii sociale în general, decurge din însăşi esenţa modului de producţie socialist ; proprietatea socială asupra mijloacelor de producţie determină necesitatea obiectivă a conducerii centralizate, pe baza planului unic al economiei naţionale , în dubla lor calitate de proprietari şi producători ai bunurilor materiale, oamenii muncii sunt direct interesaţi ca toate întreprinderile să-şi realizeze sarcinile ce le revin din planul de stat, să adopte măsurile cele mai potrivite pentru a soluţiona problemele propriilor lor unităţi productive, cărora li s-au acordat competenţe sporite şi posibilităţi reale pentru manifestarea iniţiativei creatoare. Conducerea partidului a subliniat în repetate rinduri că în ce priveşte formele şi metodele de conducere şi organizare socială, partidul se călăuzeşte după principiul că acestea nu sunt imuabile, stabilite o dată pentru totdeauna şi că, dimpotrivă, ele trebuie perfecţionate continuu pentru a ţine pasul cu schimbările intervenite în baza materială, aşa incit să corespundă procesului obiectiv al dezvoltării materiale şi spirituale a societăţii. Acum cînd în toată ţara întreaga activitate politico-educativă se desfăşoară sub semnul pregătirii Conferinţei Naţionale a Partidului Comunist Român consacrată dezbaterii problemelor perfecţionării in continuare, a conducerii şi planificării activităţii economico-sociale, dezvoltării democraţiei socialiste — partidul, oamenii muncii sunt mîndri de rezultatele obţinute după Conferinţa Naţională din 1967 şi Congresul al X-lea al partidului. Moment important in viaţa partidului şi poporului nostru, in opera de construire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, convocarea Conferinţei Naţionale evidenţiază preocupările constante ale conducerii partidului pentru dezvoltarea asceta lentă, în ritm accelerat, a economiei, pentru modernizarea acesteia, continuitatea acţiunilor de perfecţionare în domeniul conducerii, organizării şi planificării, in condiţiile respectării consecvente a centralismului democratic. Aşa cum s-a subliniat la recenta Conferinţă pe ţară a cadrelor de conducere din întreprinderi şi centrale industriale şi de construcţii, acţiunea de perfecţionare întemeindu-se pe respectarea cu consecvenţă a centralismului democratic, a vizat domenii de importanţă hotăritoare pentru bunul mers al activităţii economice , structura organizatorică, planificarea, sistemul financiar şi de credit, preţurile, cercetarea şi proiectarea, investiţiile şi construcţiile, aprovizionarea tehnico-materială, relaţiile contractuale, circulaţia mărfurilor, remunerarea muncii. Deciziile hotăritoare ale politicii economice au fost luate de forurile superioare ale partidului şi statului, ca exponente ale întregii naţiuni şi îşi găsesc oglindirea în legile adoptate de Marea Adunare Naţională, după ce in prealabil au fost aprobate de plenare ale C.C. al P.C.R. şi supuse unei largi dezbateri populare. In această perioadă au fost aprobate legile cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor socialiste de stat, gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale şi aprovizionarea tehnico-materială, încadrarea şi promovarea în muncă a personalului din unităţile socialiste de stat, îmbunătăţirea utilizării fondului de salarii planificat, regimul preţurilor şi tarifelor, Legea contractelor economice şi multe altele. Un rol deosebit de important in acţiunea de perfecţionare a structurii organizatorice şi de conducere a ramurilor economiei, naţionale revine centralelor industriale, unităţi econo Ioan Bunea doctor în economie (Continuat* în pag. a 4-a) Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET Cu prilejul aniversării a 850 de ani de existență atestată documentar a municipiului Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Incepind cu data prezentului decret, municipiul Turnu Severin va purta denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin Dînd o înaltă apreciere istoriei străvechi a municipiului Drobeta Turnu Severin, contribuţiei aduse de locuitorii săi in decursul veacurilor la lupta întregului popor pentru libertate şi progres social, participării la acţiunile conduse de Partidul Comunist Român in anii ilegalităţii, la insurecţia armată şi la cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, precum şi pentru participarea activă la înfăptuirea politicii partidului şi statului de construire şi dezvoltare a societăţii socialiste în patria noastră. Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existenţă atestată documentar, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Se conferă ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin, judeţul Mehedinţi. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea „Ordinului Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin Pentru contribuţia deosebită adusă la industrializarea socialistă şi participarea activă a colectivului de oameni ai muncii de la Uzina de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin la opera de construire a socialismului in patria noastră. Cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Se conferă „Ordinul Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Pentru rezultatele remarcabile obţinute în muncă şi pentru contribuţia personală adusă la dezvoltarea Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin şi la realizarea an de an a sarcinilor de plan, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ şi medalia de aur ,,Secera şi Ciocanul“ tovarăşilor . Dumitru M. Dumitrescu — lăcătuş mecanic, maistru la Uzina de vagoane. Gheorghe A. Zaharia — lăcătuş construcţii metalice. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU Pe scurt de la corespondenţi LOTRU. Harnicii constructori de la Lotul Malaia, din cadrul Grupului de şantiere I.C.H. Lotru, au terminat cu o lună şi jumătate mai devreme lucrările de betonare a radierului galeriei de fugă pe tronsonul încredinţat. S-au creat astfel condiţii favorabile pentru realizarea angajamentului şantierului-uzină, privind terminarea completă a galeriei de fugă cu cel puţin o lună şi jumătate în devans faţă de grafic. (Ion Vidrîghin, coresp. ziarului „MUNCA“). ROMAN : Muncitorii, tehnicienii şi inginerii din cadrul întreprinderii de prefabricate din Roman, dornici să întimpine Conferinţa Naţională a partidului cu succese cit mai însemnate în producţie, şi-au dublat recent angajamentul anual în întrecere la producţia globală şi marfă. De asemenea, la producţia marfă vîndută şi încasată, acest colectiv de muncă şi-a propus să realizeze peste plan 11 000 000 lei, în loc de 6 000 000 lei, cit prevedea angajamentul anual iniţial. (Iacob Lupu, coresp. ziarului .MUNCA“). | Astăzi, 16 mai 1972, ’ în jurul orei 11,45 ) ' posturile noastre de | : radio şi televiziune vor transmite direct de la ) ) Porţile de Fier întîlînirea dintre tovară i |şui Nicolae Ceauşescu, | \ secretar general al ^ 1 Partidului Comunist \ \ Român, preşedintele \ \ Consiliului de Stat al \ | Republicii Socialiste t ’ România, şi tovarăşul i ’ losip Broz Tito, pre- S ’ şedintele Republicii ^ ) Socialiste Federative ^ | Iugoslavia, preşedinte- j ) le Uniunii Comunişti- ’ ^ lor din Iugoslavia, cu ) i prilejul inaugurării ofi- ) \ ciale a Sistemului hi- ) \ droenergetic şi de na- ivigaţie Porţile de Fier. { 7 (