Munca, ianuarie-martie 1975 (Anul 31, nr. 8262-8274)

1975-01-04 / nr. 8262

Pagina a 2-a MUNC 1975-hotăritor pentru îndeplinirea cincinalului Înainte de termen . Întreaga capacitate politico-organizatorică a sindicatelor in slujba înfăptuirii prevederilor planului Debutind sub semnul istoricelor hotăriri ale Congresului al XI-lea al partidului, anul 1975 marchează un nou pas important pe drumul progresului general al țării. Obiectivele sale mobilizează plenar pe toți oamenii muncii, hotăriți să-și consacre întreaga lor capacitate de muncă și creație realizării exemplare a planului pe anul acesta, înfăptuirii sarcinilor de prestigiu asumate de națiunea noastră — cincinalul înainte de termen. Corespunzător exigențelor sporite ale planului pe 1975, a prevederilor sale însuflețitoare — dimensionate științific, pe bama posibilităților de care mădispune economia națională —, sensul major al întrecerii socialiste pe anul acesta este ridicarea mai rapidă a eficienței și calității întregii activități social-economice, creînd o bază mai puternică trecerii la noul cincinal 1976—1980, etapă superioară în procesul edificării societății socialiste multilateral dezvoltate. Dimensiunile întrecerii socialiste din acest an, sub raportul ariei de cuprindere, ca și al scopurilor urmărite — îndeplinirea exemplară a planului pe 1975 și a cincinalului înainte de termen — ridică mari Îndatoriri în fața organelor și organizațiilor sindicale. Ele au fost concretizate în planul de măsuri aprobat de recenta plenară a Consiliului Central al U.G.S.R. S-a subliniat și cu acest prilej că, atenția sindicatelor se cere îndreptată, în primul rînd, spre mai buna și mai eficienta organizare a socialiste din unitățile întrecerii economice, antrenarea în rîndurile ei cu angajamente ferme, concrete, a fiecărui inginer, muncitor, tehnician, a fiecărui colectiv de muncă, angajamente care să fie rod și emanație ale unei largi și responsabile studieri a rezervelor interne de la fiecare loc de muncă din fiecare întreprindere, în acest sens, experiența relevă importanța majoră și eficiența practică a consultării largi a oamenilor muncii, luarea în considerare a opiniilor și propunerilor lor, oglindind realitățile din întreprinderi, posibilitățile existente, care sigură prin care angajamentele întrunesc adeziunea și voința colectivelor de muncă, canalizîndu-le eforturile și elanul patriotic spre îndeplinirea exemplară a planului de dezvoltare economico-socială a țării. Organizîndu-și activitatea într-o asemenea optică, sindicatele au datoria să acționeze cu responsabilitate sporită — așa cum cer documentele Congresului al XI-lea al partidului — și în spiritul orientărilor date de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., în ședința din 13 decembrie 1974, pentru canalizarea eforturilor creatoare ale oamenilor muncii spre planului la produsele depășirea solicitate pe piața internă și externă ; realizarea exemplară a prevederilor contractuale ; depășirea sarcinii de creștere a productivității muncii ; reducerea cheltuielilor de producție ; ridicarea calității produselor ; creșterea gradului de utilizare a capacităților de producție ; ridicarea indicelui de utilizare a timpului de lucru ; realizarea de economii materiale și financiare ; pregătirea forței de muncă și folosirea rațională a acesteia ; întărirea ordinei și disciplinei in fiecare unitate, la fiecare loc de muncă. Sub conducerea organizațiilor de partid, sindicatele trebuie să militeze cu perseverență pentru creșterea aportului mișcării inovatorilor și inventatorilor, a tuturor inginerilor și tehnicienilor la introducerea în producție a cuceririlor științei și tehnicii moderne, stabilind programe concrete menite să contribuie la asimilarea de produse noi, înnoirea și modernizarea mașinilor, utilajelor și instalațiilor, îmbunătățirea activității de cercetare și proiectare. în același timp se impune să stimuleze prin toate mijloacele de care dispun afirmarea deplină, competentă — în condițiile creșterii calificării și perfecționării profesionale — a oamenilor muncii, ca proprietari și producători, în folosirea cu randament superior a capacităților de producție existente, gospodărirea și întreținerea lor cu maximă grijă și eficiență. Realizarea exemplară a investițiilor pe 1975, recuperarea tuturor restanțelor din anul trecut, solicită o mobilizare maximă energiilor oamenilor muncii de ape șantiere și din întreprinderile care produc utilaje tehnologice și materiale de construcții. Atenția sindicatelor din acest important sector de activitate trebuie îndreptată spre mobilizarea eforturilor constructorilor și montorilor din unitățile structoare, cît și din cele conale beneficiarilor de investiții pentru punerea în funcțiune la termen și înainte de termen a tuturor obiectivelor planificate și pentru atingerea parametrilor proiectați. Sprijinind acțiunea de aprovizionare zonală, de lichidare a transporturilor încrucișate, costisitoare, sindicatele vor trebui să militeze pentru îndeplinirea și respectarea exemplară, de către fiecare unitate, a contractelor economice de cooperare, problemă cheie în dezvoltarea armonioasă a tuturor ramurilor economiei naționale. Așa cum s-a subliniat și la plenara Consiliului Central al U.G.S.R., sindicatele au datoria să manifeste o înaltă responsabilitate pentru ridicarea calității participării reprezentanților lor în consiliile de conducere ale ministerelor, ale centralelor industriale, ale tuturor organismelor de conducere colectivă in elaborarea și înfăptuirea deciziilor, să desfășoare o intensă activitate politică și organizatorică pentru pregătirea și buna desfășurare a adunărilor generale ale oamenilor muncii care vor face bilanțul realizărilor anului 1974 și vor stabili măsurile pentru îndeplinirea planului pe anul acesta, în mod deosebit se impune ca sindicatele să stimuleze pe toate căile inițiativele care vizează reducerea normelor de consum, valorificarea superioară a materiilor prime, reducerea rebuturilor, acționînd cu fermitate împotriva oricărei risipe, pentru instaurarea unui regim sever de economii în toate domeniile de activitate. Garanția înfăptuirii planului pe 1975 este nemijlocit legată de creșterea răspunderii în muncă și a exigenței față de îndeplinirea sarcinilor încredințate fiecărui colectiv de oameni ai muncii, de întărirea spiritului de disciplină și ordine exemplară în toate compartimentele de activitate. In acest context, se vădește, o dată mai mult, înalta îndatorire a sindicatelor de desfășura o vastă activitate politico-educativă avînd drept obiectiv fundamental asimilarea organică de către toți oamenii muncii a principiilor și normelor muncii și vieții comuniștilor, ale eticii și echității socialiste. Principala cerință care trebuie să stea permanent în fața sindicatelor constă în cultivarea stăruitoare a sentimentului înaltei responsabilități sociale, astfel încît toți oamenii muncii să judece fiecare act social prin prisma intereselor generale ale poporului, ale societății. Odată cu preocupările perseverente pentru realizarea ritmică, la toți indicatorii, a sarcinilor de plan, se impune din partea sindicatelor o atenție sporită — în spiritul cerințelor puse de partid — pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și de viață ale celor ce muncesc. In acest context, se relevă ca deosebit de importantă îndatorirea sindicatelor de a urmări realizarea, la termenele stabilite, prevederilor cuprinse în contracatele colective, de a organiza sistematic, sub egida F.U.S., controale obștești asupra înfăptuirii tuturor măsurilor stabilite de conducerea partidului și statului, privind condițiile de muncă și de viață ale celor ce muncesc. Perfecționîndu-și continuu întreaga activitate politico-organizatorică, militind cu responsabilitate pentru unirea eforturilor oamenilor muncii la înfăptuirea planului pe anul acesta și a cincinalului înainte de termen, aducîndu-și o contribuție mereu sporită la edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate, sindicatele vor putea să răspundă plenar înaltei încrederi ce le-a fost acordată de partid. La data de 12 noiembrie 1974, unitățile centralei noastre și-au îndeplinit planul pe patru ani din cincinal. Comparativ cu prevederile inițiale s-a înregistrat o producție suplimentară de peste 600 milioane lei. Aceste rezultate s-au obținut în condițiile realizării unor indicatori de eficiență economică, productivitate, preț de cost, volum de beneficii, la un nivel superior prevederilor. în anul 1975, ritmul de creștere a producției se situează la peste 26 la sută și se bazează pe punerea in funcțiune a ultimelor etape de la noile întreprinderi de rulmenți, cit și pe punerea în funcțiune a unor capacități de producție, insumind circa 20 000 tone organe de asamblare. Pornind de la experiența anului trecut, cind s-au intîmpinat greutăți foarte mari, pentru anul 1975 ne-am îndreptat atenția in direcția eliminării acestei stări de lucruri prin punerea la punct a documentației tehnice de execuție a SDV-urilor, creșterea capacității scalăriilor proprii și prin perfectarea, cu sprijinul ministerului, a unor colaborări, cu întreprinderile din ramura noastră și din alte ministere. Bazați pe rezolvarea acestei probleme foarte importante în fabricația de rulmenți, am luat măsuri hotărîte pentru devansarea unor capacități de producție la întreprinderea de rulmenți Alexandria, cu circa o lună, și la întreprinderea de rulmenți Birlad, cu peste trei luni. Tot în cadrul pregătirii planului pe anul 1975, in domeniul aprovizionării cu materiale, putem arăta că la principalele materii prime și materiale cotele alocate sunt la nivelul necesarului, astfel că baza materială poate fi considerată în general asigurată. Este însă necesar ca întreprinderile din industria siderurgică să manifeste mai multă solicitudine pentru asigurarea materialelor, chiar în condițiile cînd a existat o intirziere în emiterea repartițiilor din partea coordonatorului de balanță. De asemenea, avînd in vedere tehnologia avansată de la noile noastre întreprinderi de rulmenți, cerem furnizorilor din industria siderurgică să acorde o atenție deosebită calității oțelurilor de rulmenți. Facem apel la Ministerul Industriei Chimice să grăbească asimilarea unor produse tehnologice de mare importanță în fabricația de rulmenți — lichide de răcire, spălare și conservare — potrivit programelor întocmite de comun acord. Cu toate problemele complexe care stau în fața centralei noastre industriale, în urma analizelor făcute în fiecare unitate la nivelul grupelor sindicale a reieșit hotărîrea fermă a colectivelor pentru rezolvarea cît mai completă a problemelor privind capacitățile de producție, crearea unor decalaje intersecții rințele cât mai apropiate de ceciclului de fabricație, așa încît, din primele zile ale anului 1975, producția să se realizeze ritmic. Considerăm că aceste măsuri vor conduce la realizarea integrală a planului fizic de rulmenți pe anul 1975, care, prin nivelul prevăzut, asigură în întregime necesitățile economiei naționale la rulmenții uzuali și de serie minimă economică și totodată, disponibilități pentru export Ing. Gheorghe BADEA director general al Centralei industriale de rulmenți și organe de asamblare Din primele zileproducție ritmică Colectivul întreprinderii mecanice de utilaj tehnologic din Buzău a început anul 1975 cu un avans de trei luni în realizarea planului cincinal. Un succes important, rod al organizării superioare a producției și a muncii, al întrajutorării tovărășești. Printre fruntașii întrecerii socialiste sunt cazangiii Vasile Stoian și Alexandru Arion, împreună lucrează la montarea instalației unui vas-flotație destinat industriei chimice. FOTO : P. COZIA Punte solidă de trecere de la un an la altul Colectivul nostru a încheiat anul care a trecut cu un bilanț pozitiv. Din firele produse peste pian se pot realiza peste 700 000 m.p. țesături, iar din acestea peste 51 000 costume. Angajamentele pe care ni le-am asumat, cînd am chemat la întrecere întreprinderile cu profil similar din ramură, au fost cu mult depășite. Care colectiv se va situa pe primul loc ? Vom vedea. Important este că economia națională a avut de cîștigat. Pentru 1975 nu s-au planificat creșteri la toți indicatorii. Valoarea producției marfă va trebui să fie mai mare cu 35 la sută, iar productivitatea muncii cu 27 la sută. Sarcini mobilizatoare, dar pe deplin realizabile. Așa se consideră întregul nostru colectiv și, de aceea, pe baza unei largi consultări de masă, organizată de comitetul sindicatului, s-a stabilit un prim angajament în întrecerea socialistă : depășirea cu 5 000 000 lei a producției globale, cu 9 000 000 lei a producției marfă, realizarea peste plan a 12 tone fire și a 20 000 mp țesături. Pentru ca trecerea de la un an la altul să se facă in condiții optime, pentru ca din prima zi, din prima decadă și din prima lună să putem obține o producție corespunzătoare sarcinilor sporite, au fost necesare măsuri deosebite pe întregul flux de producție. Putem spune că avem, încă de la sfîrșitul anului trecut, asigurată aprovizionarea tehnico-materială la un nivel corespunzător. Nimeni nu va duce lipsă de materie primă, de chimicale, de materiale auxiliare. Noile capacități de producție de la filatură (300 tone) și de la țesătorie (685 000 m.p.) vor atinge, încă din această lună, parametrii proiectați, deși termenul planificat este trimestrul II. Un avans de 20 de zile vom cîștiga și la predarea investițiilor planificate pentru anul în curs, în condițiile cind In acest an va trebui să realizăm export, direct și indirect, pentru mai bine de 85 la sută din totalul producției s-a impus, ca deosebit de necesară, modernizarea produselor noastre în pas cu cerințele beneficiarilor de peste hotare. Ne-am propus să realizăm, peste plan, cel puțin 50 de modele și poziții coloristice noi. Important este, în acest sens, faptul că, în lumina sarcinilor stabilite industriei noastre de Congresul al XI-lea al partidului, ridicarea calității produselor va avea la bază valorificarea mai bună a resurselor interne, încă din primul trimestru al anului, mai bine de 15 tehnologii vor fi perfecționate, în vederea îmbunătățirii calității firelor, a finisajelor și pentru deplina utilizare a deșeurilor de fabricație din filatură. Sîntem mai bine pregătiți și în domeniul folosirii zestrei tehnice de care dispunem. Timpii de staționare vor fi reduși cu 1 la sută prin îmbunătățirea procedeelor de antistatizare, prin efectuarea, în zilele nelucrătoare, a reparațiilor de către echipe specializate, prin îmbunătățirea continuă a calității pieselor de schimb produse în ateliere proprii sau în colaborare. Dispunem, așadar, de toate condițiile pentru ca planul pe acest an să fie realizat ritmic, la toți indicatorii, zi de zi, decadă cu decadă, lună de lună. Ing. Vasile TUDOR directorul întreprinderii „Dorobanțul" Ploiești