Munca, iulie-septembrie 1979 (Anul 35, nr. 8499-8511)

1979-08-10 / nr. 8504

In spiritul și litera legii! Sa ne cunoaștem drepturile și îndatoririle Reconstituirea vechimii în muncă După cum se știe, datele privind vechimea în muncă se înscriu în carnetul de muncă așa cum rezultă din contractul de muncă sau din actele originale eliberate de unități pe baza scriptelor existente. Pentru cazurile excepționale în care o persoană nu are acte oficiale de dovadă a vechimii în muncă ori a funcției, meseriei sau specialității pe o anumită perioadă de timp și nici nu-și poate procura asemenea acte deoarece arhivele au fost distruse. Decretul nr. 92/1976 a stabilit posibilitatea reconstituirii acestor situații, cu martori. Răspunzînd numeroșilor cititori care ne-au solicitat diverse lămuriri în legătură cu condițiile și procedura reconstituirii vechimii, ne vom referi în cele de mai jos, la cîteva probleme de mai larg interes. • în primul rînd, ce anume se poate reconstitui ? Răspunsul îl dă art. 14 din Decretul nr. 92/1976 care precizează că se poate reconstitui activitatea care s-a depus pe baza unui contract de muncă (vechimea în muncă) funcția, meseria sau specialitatea. Reiese așadar, că pentru perioade lucrate în alte condiții decît în baza unui contract de muncă (de pildă ca ucenic, membru cooperator și altele) sau pentru dovedirea altor situații cum ar fi condițiile în care s-a prestat munca (grupă de muncă) nu se poate recurge la procedura reconstituirii; • în ce privește persoanele care pot cere reconstituirea, legea prevede că beneficiază de acest drept numai persoanele încadrate în muncă, cadrele permanente ale Ministerului Apărării Naționale și Ministerului de Interne precum și membrii cooperativelor meșteșugărești. Cu alte cuvinte, pensionarii ca și celelalte persoane neîncadrate în muncă nu pot beneficia de acest drept. • Dat fiind caracterul excepțional al reconstituirii, legea impune unele condiții prealabile. Astfel, persoana în cauză trebuie să prezinte o dovadă scrisă din care să rezulte că la un moment dat s-a aflat in raporturi de muncă cu unitatea respectivă. Poate constitui o astfel de dovadă orice fel de act scris, precum : o decizie de încadrare sau de desfacere a contractului de muncă, de sancționare, de imputare, o adeverință pentru policlinică, o delegație, un proces verbal de primire-predare, etc. Totodată, trebuie prezentat un act oficial de la unitatea în care a lucrat prin care să se confirme că nu mai posedă arhiva pe acea perioadă. De asemenea, este nevoie de declarațiile a doi martori care la rîndul lor să aibă acte oficiale din care să reiasă că au lucrat în unitatea respectivă în aceeași perioadă cu solicitantul. • Reconstituirea vechimii în muncă se face de către comisiile anume constituite ce funcționează pe lângă comitetele executive ale consiliilor populare județene sau de sector în municipiul București și care emit în acest scop un proces verbal. Pe baza acestuia se înregistrează apoi perioada de vechime în muncă sau celelate situații reconstituite in carnetul de muncă. Constantin FUGARU ÎN LIBRĂRII Recent, a apărut lucrarea „Disciplina munciii și răspunderea disciplinară“ de dr. Ion Traian Ștefănescu, tipărită de către Editura Academiei R.S.R. împărțită în trei capitole bază — Disciplina socialistă de a muncii , Răspunderea disciplinară și Regimuri disciplinare speciale — lucrarea tratează în mod amănunțit, în lumina legislației în vigoare, problematica disciplinei muncii și răspunderea disciplinară. Sunt evidențiate metodele de înfăptuire a disciplinei socialiste a muncii, factorii social-politici care influențează și contribuie la respectarea acesteia, căile juridice de realizare a ei, recompensele și rolul lor în întărirea disciplinei socialiste a lui OMA*£ SCU Disciplina ajuncii si răspunderea disciplinara _ RejxR«>ctJ SootbSM MUNCA — pag. 10-a La intervenția gazetei #MUNCA A „SUBSEMNATUL Ion Dumitrache, om al muncii la Stația de utilaj greu transport și construcții Brăila, am fost pensionat gradul II încă de la 1 martie 1979, dar pînă la data cînd vă scriu nu am primit încă drepturile ce mi se cuvin. Oare conducerea S.U.G.T.C. Brăila, ce are de spus despre felul cum cei de la biroul personal își fac datoria ? Dacă dosarul ar fi fost trimis cu melcul pînă acum ar fi ajuns unde trebuie“. Aveți dreptate, tovarășe Dumitrache. Ne-am adresat la D.P.M.O.S. Buzău care urma să vă emită decizia de pensionare și am aflat că dosarul a fost înregistrat — deci trimis la ei — pe data de 5 iunie 1979, cu o întîrziere de trei luni. Pentru asemenea lipsă de răspundere, conducerea S.U.G.T.C. Brăila trebuie să sancționeze drastic pe cei vinovați. Așteptăm și noi răspunsul acestei întreprinderi, în ce vă privește, vi s-au trimis, prin mandat poștal, drepturile cuvenite pentru perioada 1 martie — 31 iulie 1979. Vi s-au trimis, de asemenea, decizia de pensionare și carnetul de muncă în original. • Întreprinderea de transporturi auto VASLUI, ne comunică, tovarășe Constantin Nastasă, că este de acord să vă schimbați locul de muncă de la autobaza din Bîrlad, la aceea din Huși, dar, pe bună dreptate, se întreabă conducerea unității : de ce oare a fost necesară intervenția gazetei cînd lucrurile se puteau rezolva pe loc, fără pierdere de timp și corespondență inutilă ? Prezentați-vă la șeful autobazei din Bîrlad pentru a vă da avizul necesar. Dacă, bineînțeles, intre timp nu v-ați răzgîndit. AVA COMUNICAM, tovarășe Kiss Emeric, că întreprinderea de sere din Oradea v-a expediat suma de 644 lei, reprezentînd retribuția cuvenită pe timpul cât au lucrat la această unitate. SESIZAREA dumneavoastră, tovarășe Emil Ilovan, este întemeiată. La intervenția gazetei au fost supus unei noi expertize medicale și în urma examenelor de specialitate comisia județeană de pensii Bistrița-Năsăud s-a încadrat în gradul II de invaliditate. A BIROUL EXECUTIV al consiliului oamenilor muncii de la întreprinderea de instalații montate București ne-a înștiințat, totovarășe Iuhan Bella, că a analizat cele sesizate, dispunând încadrarea dumneavoastră în funcția de maistru. • DIN RĂSPUNSURILE primite de la Direcțiile pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale din județele Hunedoara, Olt, Neamț, Galați și municipiul București, am aflat că cererile pentru încadrarea în muncă, trimise prin intermediul redacției, au fost rezolvate favorabil. Este vorba de Elena Calistru, Traian Bănescu, Constantin Dumitrescu, Ruxandra Robu, Elena Dumitrescu și Iancu Lupescu. Avem convingerea că ați acceptat locurile de muncă oferite și, probabil, ați și început activitatea. Vă dorim succes și așteptăm vești bune. A CE „SFAT“ SAU „AJUTOR“ vă poate acorda redacția dacă dumneavoastră, tovarășe Voicu Bucur, sînteți atit de grăbit și doriți să plecați de la Șantierul Naval din Constanța, înainte de a vă onora contractul încheiat cu această unitate. La intervenția redacției vi s-a trimis cartea de muncă urmînd să vi se comunice și suma ce o datorați pentru școlarizare. Rubrică realizată de Mircea BIZAC • Cu și fără COMENTARII „Lucrez la întreprinderea de produse din ceramică fină pentru construcții din Cluj-Napoca și am un necaz. Mie și încă la alți nouă lucrători din unitate ni s-a prescris de către conducerea întreprinderii reținerea unor sume pe care le-am primit drept alocație de stat pentru copii considerate „ca necuvenite“, n cazul meu, am copilul născut la 1 octombrie 1962 și am primit alocația de stat pînă la 31 octomNu cunoaștem dacă și ceilalți oameni ai muncii din unitatea in care lucrau și cărora spuneți că li se impută să restituie unele sume încasate drept alocații de stat pentru copii se află în situația dv. In ceea ce vă privește, dacă lucrurile stau așa cum nu le relatați, înseamnă că s-a comis o greșeală. Decretul nr. 246/1977 stipulează c,ar .*? ar*- alocația de stat pentru copii se acordă, se modifică sau încetează incepind cu luna următoare celei in care sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege. Copilul dv. fiind născut la 1 octombrie 1982, in mod legal au beneficiat de alocația de stat și pe luna octombrie 1978. Se pare deci că tovarășii care s-au ocupat de controlul financiar și care trebuiau să verifice aplicarea corectă a legii, tocmai ei au dat dovadă de necunoaștere a ei bine 1978, inclusiv. După controlul efectuat de CFI s-a încheiat un proces verbal prin care sunt obligat să restitui suma primită drept alocație de stat pentru copil pe luna Aș dori să știți octombrie 1978, dacă este legal să mi se impute restituirea acestei sume ținîndu-se seama de faptul că fiul meu a împlinit 16 ani în luna respectivă, octombrie 1978“. Pavel RIVAS SCRISOARE CU ADRESA Acordul global nu este chiar global Excavatoriștilor de la Combinatul de lianți din Cîmpulung- Argeș, care muncesc la cariera de calcar, argilă și gips nu le este clar de ce ei, care lucrează pe utilaje de mare productivitate nu sunt incluși în acordul global, în timp ce conducătorii auto care transportă ceea ce ei încarcă cu excavatoarele sînt retribuiți în acord global. Inechitatea constă în aceea că șoferii ridică lunar între 3 500— 4 000 lei în timp ce cîștigul excavatoriștilor este sub 2 500 lei. Explicația care li s-a dat de către consiliul oamenilor muncii din combinat, a fost aceea că excavatoriștii nu pot intra în acord global, deoarece utilajele lor au un randament mai mare aceste utilaje programul de lucru zilnic normal. IOAN DOBRESCU str. P. Zamfirescu nr. 11 F Câmpulung, județul Argeș decit mașinile de transportat și nu pot fi utilizate la capacitatea integrală. Or, excavatoriștii vor să obțină randamentul maxim din moment ce lucrează pe N.R. Supunem atenției consiliului oamenilor muncii de la Combinatul de lianți din Câmpulung cele relatate de cititorul nostru, cu rugămintea de a găsi cu sprijinul celor interesați, soluția cea mai convenabilă pentru a se asigura utilizarea judicioasă a timpului de lucru și a excavatoarelor, ca și retribuirea cit mai echitabilă a muncii depuse de aceștia. Sînteți bun de plată, tovarășe director! Nu vom intra în detalierea „cauzelor“ care au determinat conducerea întreprinderii de industrializare a cărnii Tg. Jiu să procedeze la desfacerea disciplinară a contractului de muncă al inginerei Constanța Dedyszyn. șefa compartimentului CTC. Deși ele nu sunt lipsite de interes. Analiza la fața locului a acestui caz a reliefat faptul că între directorul unității, ing. Chivu Tudorache și inginera in cauză, apăruseră în ultima vreme unele neînțelegeri, întreținute cu ,măiestrie“ de persoane interesate, aflate in preajma directorului. Acesta, în loc să solicite sprijinul organizației de partid și al comitetului sindicatului pentru curmarea intrigilor și discuțiilor neprincipiale din colectiv, a început să se răfuiască, pe cale administrativă, cu persoanele care i se păreau cât „incomodează“. Și atunci, deciziile de sancționare au început să curgă lanț. Așa s-a ajuns și la desfacerea contracului de muncă al inginerei Constanța Dedyszyn. în rezolvarea litigiului de muncă ce a urmat, justiția a fost chemată să-și spună cuvântul, să facă dreptate. Judecătoria locală Tg. Jiu, prin sentința civilă pronunțată la 12 aprilie a.c. a admis contestația inginerei Constanța Dedyszyn împotriva deciziei de desfacere a contractului de muncă, pe care a anulat-o ca netemeinică și nelegală, dispunând totodată reintegrarea acesteia în funcția avută anterior. Hotărîrea judecătorească fiind executorie, legal ar fi fost ca să fie pusă imediat în aplicare Dar, pe certificatul eliberat de grefa judecătoriei spre a-i servi petiționarei la repunerea în drepturi, directorul Chivu Tudorache a „caligrafiat“ cu litere de-o șchioapă rezoluția : „Reintegrarea se va face după recurs“. Desigur există această posibilitate. La care ar trebui să se recurgă numai cînd dreptatea este de partea unității. Dar în acest caz n-a fost vorba decît de ambiția personală a conducătorului unității care a ținut să demonstreze în continuare subalternilor că el face ce poftește în unitatea pe care o conduce și că își poate permite să nu respecte nici chiar hotărîrea judecătorească. Intervenția organelor sindicale locale pentru punerea în executare a hotărîrii judecătorești de reintegrare în muncă n-a avut nici ea vreun efect. A trebuit să se mai scurgă încă două luni pînă cînd Tribunalul județean Gorj, care a judecat recursul conducerii întreprinderii de industrializare a cărnii, să confirme hotărîrea Judecătoriei Tg. Jiu de reintegrare în muncă a inginerei Constanța Dedyszyn în funcția avută anterior. Decizia fiind definitivă, ambițiosul director nu a mai avut încotro și a trebuit să „cedeze“, în sfîrșit dreptatea a triumfat. După patru luni și jumătate specialista respectivă și-a reînceput activitatea. Am putea încheia evocarea acestui caz aici. Credem însă că n-ar fi bine. Pentru că, departe de a fi o simplă greșeală, desfacerea contractului de muncă al inginerei C.D. a fost un evident act de răfuială, un abuz peste care nu se poate trece cu vederea De aceea cerem Centralei industrializării cărnii să intervină ca despăgubirile ce trebuiesc plătite inginerei C.D. pentru cele 4 luni cît a fost împiedicată să lucreze cit și cheltuielile de judecată să nu fie trecute „pe costuri“ — așa cum se întîmplă adesea — ci să fie imputate celui vinovat. Așa cum prevede și art. 136 din Codul Muncii. Mihai MARDARE BIROUL JURIDIC ANDREI DRACHICI din Cîmpina. Modul de stabilire a duratei concediului de odihnă nu se schimbă cu nimic pentru personalul care lucrează în unitățile care au trecut la săptămîna de lucru redusă. Dacă în perioada concediului de odihnă se cuprind și zile de sîmbătă — în care nu se lucrează — acestea se exclud din calculul duratei concediului de odihnă, ca și duminicile sau alte zile nelucrătoare. IOAN PELIN, din București. Sporul pentru vechimea neîntreruptă în muncă se ia în calcul atît la determinarea retribuției medii pe baza căreia se stabilește indemnizația pentru concediul de odihnă cît și la retribuția în raport de care se calculează indemnizația în caz de incapacitate temporară de muncă. GHEORGHE VASILACHE, din Galați. Potrivit art. 24 din Legea nr. 1/1977, sînt exceptate de la plata contribuției, personale fără copii care sînt căsătorite cu persoane care au copii, pe timpul cît durează căsătoria, dacă data acesteia copiii erau în însntreținerea efectivă a unuia din soți sau unul dintre aceștia plătea pensie de întreținere. Față de prevederile de mai sus, întrucât dv. aveți un copil dintr-o căsătorie anterioară, pentru care plătiți pensie de întreținere sînteți scutit de plata contribuției, atît dv. cît și actuala dv. soție. ELENA IONESCU din Curtea de Argeș, în legătură cu problemele ce vă interesează am publicat o consultație în gazeta noastră din 23.N.a.c. GHEORGHE CIRCAN din Năvodari și MIHAI VASILE din Comuna Fărcășești, jud. Gorj, în legătură cu problema ce vă interesează, am publicat un răspuns la rubrica noastră din 6 iulie a.c. ION LAZAN din București. Pentru anularea amenzii respective trebuie să faceți contestație împotriva procesului verbal de contravenție, invocînd cu acest prilej și nulitatea lui datorită viciilor de formă — lipsa semnăturii împuternicitului constatator. Vineri 10 august 1979