Munca, ianuarie-martie 1982 (Anul 38, nr. 8631-8642)

1982-01-15 / nr. 8632

ANUL XXXVII, nr. 8632 Proletari din toate țarile, unitival 25 ianuarie 1982, 12 pagini, 50 bani ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Plenara Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România In ziua de 12 ianuarie a.c. a avut loc în Capitală plenara Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. Plenara a dezbătut și aprobat următoarele documente : — Raportul privind activitatea organelor și organizațiilor sindicale pentru organizarea și desfășurarea întrecerii socialiste, in vederea mobilizării oamenilor muncii la îndeplinirea sarcinilor de plan pe anul 1981 și realizarea Planului national unic de dezvoltare economicosocială pe anul 1982 . Raportul privind modul cum au acționat organele sindicale, conducerile întreprinderilor și ministerelor pentru îndeplinirea angajamentelor reciproce din contractele colective de muzcă pe anul 1981 și măsurile ce trebuie luate pentru Îmbunătățirea activității in acest domeniu ; — Raportul privind participarea sindicatelor la desfășurarea Festivalului national „Cîntarea României., Măsuri pentru îmbunătățirea activității formațiilor artistice ale sindicatelor în ediția 1981—1983 a Festivalului; — Raportul cu privire la activitatea U.G.S.R. In domeniul relațiilor internaționale în anul 1981 și principalele obiective pe anul 1982 : — Informarea privind modul în care s-a desfășurat acțiunea de preschimbare a carnetelor de membru de sindicat model 1987. — Raportul cu privire la execuția bugetului Consiliului Central al U.G.S.R., comitetelor uniunilor pe ramuri de activitate și consiliilor teritoriale ale sindicatelor pe anul 1981 și proiectul de buget pe anul 1982. Hotărirea plenarei Consiliului Central al U.G.S.R. privind execuția bugetară pe anul 1981 și aprobarea proiectului de buget pe anul 1982. (Continuare In pag. a 2-a) Telegramă Comitetului Central al P.C.R., tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU MULT STIMATE ȘI IUBITE TOVARĂȘE NICOLAE CEAUȘESCU, Plenara Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România a analizat și dezbătut în spirit de exigentă muncitorească activitatea organelor și organizațiilor sindicale pentru organizarea întrecerii socialiste și mobilizarea oamenilor muncii la înfăptuirea sarcinilor de plan pe anul 1981 și a stabilit măsurile necesare creșterii contribuției sindicatelor la îndeplinirea exemplară a prevederilor Planului național unic de dezvoltare economico-socială pe anul 1982. Subliniind importanta hotărîtoare a indicațiilor și orientărilor dumneavoastră cuprinse în expunerea la Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român din noiembrie 1981, participanții la dezbateri au arătat că sindicatele vor face totul pentru înfăptuirea neabătută a hotărîrilor Congresului al XII-lea al partidului. _ . Plenara și-a axat dezbaterile asupra sarcinilor și răspunderilor ce revin sindicatelor în organizarea întrecerii socialiste pentru mobilizarea tuturor oamenilor muncii la realizarea și depășirea planului producției fizice, nete și marfă pe anul 1982, creșterea bazei de materii prime și materiale, obținerea unor producții suplimentare de petrol, cărbune, gaze și alte materii prime necesare economiei nationale. In centrul preocupărilor organizațiilor sindicale va sta instaurarea la fiecare loc de muncă a unui climat de exigentă și bună gospodărire pentru valorificarea superioară a materiilor prime și materialelor, creșterea calității produselor, economisirea energiei si combustibililor, reintroducerea in circuitul productiv a tuturor materialelor refolosibile. Sindicatele se angajează să acționeze cu toată răspunderea pentru realizarea exemplară a sarcinilor de export, pentru intrarea la termen in producție a noilor obiective industriale, pentru pregătirea în bune condiții a campaniei agricole de primăvară. Plenara Consiliului Central a afirmat hotărârea sindicatelor de a acționa cu toată fermitatea in sprijinul realizării programului de perfecționare profesională a oamenilor muncii și creșterea nivelului de pregătire al tuturor celor ce muncesc în concordanță cu cerințele revoluției tehnico-științifice. Participanții la plenară au arătat că sindicatele sunt hotărîte să facă totul pentru a-și realiza mai eficient atribuțiile în cadrul organelor de conducere colectivă, pentru afirmarea puternică a autoconducerii și democrației muncitorești, pentru aplicarea fermă, in toate unitățile, a noului mecanism economico-financiar. " Prnvnd pe prim plan realizarea exemplară a sarcinilor privind dezvoltarea economiei și creșterea venitului național, bază sigură a ridicării continue a nivelului de trai. plenara Consiliului Central a afirmat hotărîrea organelor și organizațiilor sindicale de a-și intensifica preocupările pentru îndeplinirea (Continuare în pag. a 2-a) _ GRUPA SINDICALĂ - ȘCOALA A ORDINII, DISCIPLINEI ȘI RĂSPUNDERII MUNCITOREȘTI (pagInile 6-7) AGENDA POLITICĂ A SAPTÂMÎNII începutul de ianuarie ne-a găsit sub semnul unirii puternice a eforturilor clasei muncitoare, ale tuturor oamenilor muncii pentru înfăptuirea prevederilor planului celui de-al doilea an al cineinaliului. In toate domeniile de activitate, sarcinile mari, sporite ale noului an au început să se concretizeze în fapte, începînd cu primele zile ale lui 1982, ani hotăritor pentru realizarea obiectivului strategic stabilit de Congresul al XII-lea al partidului privind trecerea la o nouă etapă de dezvoltare a patriei noastre. Acționăm cu răspundere revoluționară, așa cum ne chema tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU în Expunerea la Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1981 și în Mesajul de Anul Nou, pentru așezarea întregii activități pe treptele unei înalte calități și eficiente. Sub aceste auspicii, în perspectiva programelor-directivă aprobate de Congresul al XII-lea, anul 1982 va însemna îmbogățirea considerabilă a aportului creației științifice și tehnice românești la creșterea producției materiale, la sporirea surselor de materii prime și materiale, de energie necesare economiei naționale, la introducerea de noi tehnologii, la creșterea productivității muncii în toate domeniile. Afirmarea puternică a aportului științei și tehnicii românești în realizarea obiectivelor de dezvoltare a țării, legarea strânsă a cercetării științifice cu necesitățile majore ale producției reprezintă un fundament al operei de împlinire a obiectivelor stabilite de partidul nostru. Subliniem acest obiectiv al politicii partidului nostru, acum, la început de an, deoarece începutul de ianuarie reprezintă pentru știința și tehnica românească o sărbătoare aleasă, sărbătoare de inimă a noastră, a tuturora, prilejuită de aniversarea zilei de naștere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, eminent om politic, savant de renume mondial, îndeplinind în conducerea de partid și de stat înalte funcții, desfășurând o activitate unanim apreciată în țară și peste hotare, onorată cu înalte titluri și distincții de numeroase forumuri științifice din diverse țări, tovarășa Elena Ceaușescu, prin îndelungata sa activitate, alături de conducătorul iubit al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, este înconjurată de dragostea, stima și recunoștința țării întregi. Aniversarea zilei de naștere a tovarășei Elena Ceaușescu a întrunit gânduri și sentimente de omagiere din partea partidului nostru, a întregii națiuni. Aniversarea tovarășei Elena Ceaușescu, membru al Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-viceprim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, eminent om politic și militant revoluționar, savant de renume mondial, a avut loc in cadrul unei solemnități la sediul C.C., în cadrul căreia tovarășul Nicolae Ceaușescu, tovarășul Ilie Verdeț, ceilalți tovarăși din conducerea de partid și de stat au felicitat-o cu căldură pe tovarășa Elena Ceaușescu, unindu-i multi ani de viață, in deplină sănătate și putere de muncă, realizări și satisfacții tot mai mari în înfăptuirea înaltelor răspunderi Încredințate de partid și popor." Scrisoarea Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., adresată tovarășei Elena Ceaușescu cu prilejul aniversării zilei de naștere exprimă înalta apreciere pe care Comitetul Central, întregul nostru partid și popor o dau îndelungatei activități desfășurate pentru înfăptuirea externe a partidului și statului politicii interne și nostru. Scrisoarea omagiază contribuția pa care tovarășa Elena Ceaușescu o aduce în înfăptuirea în viață a politicii de construcție socialistă, de dezvoltare economicosocială a patriei și ridicarea nivelului de trai material și spiritual al întregului nostru popor, precum (Continuare in pag. a 2-a) ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ 82 Prestigiul mărcii fabricii - chezășie a competitivității exportului Dacă stai la poarta întreprinderii de stofe „Dorobanțul“ din Ploiești, la ora începerii schimburilor, ai imaginea rolului ce se întoarce la stup. In prima zi de muncă a noului an, in defilarea grăbită de chipuri, in pasul hotărît, am desprins o anume nerăbdare. De unde această stare în climatul certitudinii, al siguranței muncii — întreb pe Elena Nistor, președinta sindicatului. — Poate, și nu poate, de sigur, din dorința de a începe anul cu bine. E mai degrabă starea care te face pa cauți mereu. Și nu trebuie să vă gindiți neapărat numai la creația tehnico-științifică, cum se întîmplă cel mai adesea... Care sunt grijile textiliștilor ? Una singură, căreia i se subsumează mulțime de preocupări prioritare: păstrarea prestigiului mărcii fabricii. Stofele cu marca „Dorobanțul“ au mare căutare la export. O exprimă și o cifră din planul anului ce s-a încheiat : 97 la sută din producție a avut această destinație. „Sunt mulți parteneri străini care solicită în mod expres numai stofe produse de noi“. Nu sună a laudă . Inginera Elena Sabău nu și-a retras afirmația : „Nu. Acesta-i adevărul. Dar el obligă, nu ne face viața ușoară. Certitudinea desfacerii produselor există. Dar există și starea de căutare : „Să asigurăm creșterea competitivității produselor noastre într-un ritm de înnoire de cel puțin 15 la sută anual". Aceasta este inițiativa. Creatoarele au dat frîu liber fanteziei, au gîndit și economic și au propus peste 1 000 de desene și poziții coloristice noi. Omologate și introduse în fabricație în marea lor majoritate, acestea au reprezentat 40 la sută din volumul producției de țesături pe primele 9 luni ale anului trecut. Fantezia și gîndirea economică s-au alăturat și n-au pornit doar de la nevoia înnoirii producției care să mențină interesul partenerului de afaceri ci, și dintr-o veche dar mereu actuală grijă pentru valorificarea superioară a materiilor prime. De aici inițiativa : „Să lucrăm o zi pe lună cu materie primă economisită și reciclată“. Ileana Marinică, tehniciană Stela FOMINO (Continuare în pag. a 2-a) RAPORT MU • Colectivele unităților cu flux continuu din județul Prahova au înregistrat în primele două săptămîni ale noului an bune rezultate în activitatea productivă. Bunăoară, lucrătorii rafinăriilor au ridicat la 30 000 tone cantitatea suplimentară a derivatelor din țiței obținută la zi, iar minierii de la Filipeștii de Pădure au expediat termocentralelor mai bine de 200 tone lignit, peste prevederi. In aceeași perioadă din ianuarie, de la unitățile producătoare de materiale pentru construcții șantierele din zonă au primit în plus produse suficiente pentru ridicarea a circa 20 de apartamente, iar Fotografii : Petre COZIA NOITORESC energeticienii de la Brazi au obținut, prin folosirea mai bună a agregatelor din dotare, un spor substanțial de energie electrică și termică. • Și muncitorii secțiilor cu flux continuu din cadrul Combinatului siderurgic Reșița au pășit în cea de-a doua decadă a lunii ianuarie cu însemnate sporuri de producție fizică. Furnaliștii au reușit să elaboreze în plus în fiecare zi calendaristică, în medie, peste 250 tone fontă, iar oțelarii aproape 120 tone oțeluri de calitate superioară. (Continuare in pag. % S-a) Maria Istrate, finisoare, organizatoare de grupă sindicală, fruntașă în întrecerea socialistă, de la întreprinderea de hirtie — Bușteni. Gheorghe Iordache, electrician specialist, șef de tură, fruntaș în întrecerea socialistă, președintele sindicatului de la întreprinderea de stat avicola-Titu.