Mureşul, 1924 (Anul 3, nr. 1-24)

1924-01-06 / nr. 1

2 LEI EXEMPLARUL Redacţia şi Administraţia: Târgu-Mureş, Str. Mihai Viteazul 27 fînul III Nr. 1 — Târguilureş, 6 Ianuarie 1924 ORG AN AL PARTIDULUI NAŢIONAL REDACTAT DE UN COMITET Editor şi girant responsabil: NICOLAE VULCU. Abonamentul: Pe un an......................80 Lei Pe jum an .... 40 , Pe un sfert de an . . 25 Alegerea de Senator dela Reghin. Trîmbiţele şi surlele, cari vesteau înainte marea biruinţă a partidului averescan la Reghin au amuţit. Articolii, cari pregătiau opinia publică pentru straşnica izbândă atât prin prociosul averescan, cât şi mai ales prin ziarele ungureşti, stau azi ca triste mărturisiri la dosarul unui partid pe patul de moarte şi a unei administraţii bolnave, care şi-a pierdut simţul realităţii. „Drumul de triumf" al candidatului averescan s’a înfundat, s’a prefăcut în ruşinoasă cădere. Nu am spune acest cuvânt aspru, dacă n’ar fi date toate elementele cari îndreptăţesc aceasta! Acum după ce valul a trecut şi după ce conştiinţa curată şi nesiluită a alegătorilor şi-a spus cuvântul, putem şi trebuie să fixăm condiţiile între cari s’a dus această luptă. Deoparte sta flamura curată şi probată în lupte idealiste şi îndelungate pentru bine e poporului român din întreaga ţară a partidului naţional, iar de alta intriga neputincioasă a actualului guvern, care neaflându-şi un candidat din tabăra sa, deşi a încercat mult timp şi cu diferite persoane, s-a abţinut de formă în faţa marelui bărbat Stroescu. Această neputinţă însă n’a încetat de a nu se învălui în haina laşităţii, dând cel mai larg concurs candidatului averescan. Capul administraţiei judeţene, subprefecta Roşea, a cărui nume s’a ilustrat încă pe vremea alegerior generale, a dat şi de data aceasta ordine primpretorilor şi secretarilor comunai, să facă totul pentru reuşita d-lui Harşlc. Aceştia şiau şi făcut datorinia,atâta doară, că pentru furtul urnelor nu li s’a dat mandat expres şi aşa spre regretul lor şi al şefului au rămas surprinşi. Era în faţa noastră apoi şi partidul maghiar încins cu sabia şi gata de revanşă cel puţin pe această cale. Fiţuicele maghiare locale şi în special „Székelyföld“, a cărui pimredactor şi redactor responsabil au avut darul să-l facă odios pe dl Harşia prin scârboasele laude ce i le-a cântat în atâtea rânduri încă pe când era primar, de astă dată au scris articole fulminante şi jignitoare la adresa a tot ce e românesc şi au avut rolul să mobilizeze toată suflarea ungurească contra candidatului partidului naţional. Agenţii electorali ai d-lui Harşia în majoritate s’au recrutat dintre unguri, dintre cari putem anunţa pe Orbán Balázs f. primnotar judeţan, secretarul Fekete, Virágh Simon, etc., iar dintre români pe d-nii Dr. O. Prie, Dr. E. Dăianu, Dr. A. Baciu, Dr. I. Vancea, I. Gligor f. preot, N. Suciu subrevizor Hore Orbeau, E. Andreşan şi alţii. Pe cei dintâiu îi înţelegem, dar pe aceşti din urmă să ne dea voie să-i condamnăm, în numele opiniei publice româneşti. Rezultatul e surprinzător pentru tabera adversă, pentru noi însă este naturală. Modestia partidului naţional nu i-a dat voie mai înainte să-şi facă un titlu de glorie din vorbărie, ci el se încununează cu fapte îndeplinite, astfel şi de data aceasta a mers pe drumul său vechiu şi după luptă îşi dă seamă de cele experate. Cărţi didactice, rechizite sco-se gă. i Srffcalll .Mii»* Jare, cărţi literare şi papetărie sesc,a i LIDiBflfl HfOBalUi I g» HilfHS