Naţiunea, octombrie-decembrie 1927 (Anul 1, nr. 210-275)

1927-11-26 / nr. 253

Anul I. No. 253 Prim-redactor și redactor responsabil : C. 1. Codarcea IsdKiiani administrat CLUJ Piața Unirii No. 7y. TELEFON: 227 On. Asociațiunea pentru Cultura și lit. poporului Român Cenztral. 2 Lei exemplarul Sâmbătă, 26 Noemvrie 1927 ABONAMENTELE: Pe un an . 600 Lei Pe 1, an . 300 Lei Per, an . 150 Lei « Pentru streinatate: 1200 Lei Proclamația guvernului cu prilejul morții lui Ion I. C. Brătianu Lovit de o boală fulgerătoare, Ion I. C. Brătianu s-a stins din vieață în dimineața zilei de 24 Noembrie. Țara pierde azi pe omul care mai mult de un pătrar de veac și-a închinat ca sfetnic al marilor și nemuritorilor Regi Carol și Ferdinand, toată munca și sufletul lui pentru propășirea, înălțarea și întregirea statului român. Opera vieții lui Ion I. C. Brătianu rămâne pentru toată vecia legată de cele mai însemnate acte din istoria națională și politică a poporului român. . Prin înțelepciunea și patriotismul lui Ion I. C. Brătianu, destinele neamului românesc au fost conduse la înfăptuirea unității naționale, iar rolul pe care Ion I. C. Brătianu la avut în făurirea României întregite, rămâne pagina cea mai glorioasă din vieața marelui dispărut. Poporul român datorește lui Ion I. C. Brătianu reformele democratice, votul obștesc, și împroprietărirea sătenilor, precum și întreaga operă de organizare a statului întregit. Dar opera lui Ion I. C. Brătianu de care istoria va vorbi întotdeauna cu evlavie și cu recunoștință, înseamnă o muncă uriașă de fiecare zi, depusă cu înțelepciune, cu patriotism și cu o energie creatoare neasămuită în slujba statului întregit și neamului care îi datorește îndeplinirea celor mai sfinte năzuinți ale lui. Moartea lui Ion I. C. Brătianu lasă un gol nemăsurat în viața țării și în sufletul său poporul din România întregită, plânge pe Acela care a avut un rol atât de hotărîtor la înfăptuirea ei. Dar, cu cât pierderea este mai adâncă, dureroasă și covârșitoare, cu atât mai vie și mai puternică trebue să fie în sufletul poporului român hotărîrea de a birui durerea ce-o încearcă, prin simțământul pe dragoste și solidaritate patriotică, ce trebue să apropie și să lege pe toți fiii țării în jurul intereselor superioare ale României întregite eternă în puterile ei de viață și continuă înălțare. Președintele consiliului de miniștri și ministru de finanțe : Vintilă I. C. Brătianu. Ministrul instrucțiunii : Dr. C. Angelescu. Ministru de interne: I. G. Duca. Ministru al afacerilor străine: N. Titulescu. Ministru de agricultură și domenii : C. Argetoianu. Ministrul sănătății și ocrotirilor sociale: I. Inculeț. Ministrul lucrărilor publice: I. Nistor. Ministrul muncei, cooperației și asigurărilor sociale : dr. N. Lupu. Ministrul justiției : Stelian Popescu. Ministrul cultelor și artelor: Al. Lapedatu. Ministru de război: general de divizie adjutant Paul Anghelescu. Ministrul comunicațiilor: C. D. Dumitriu. Ministrul industriei. L. Mrazec. R. Franasovici, subsecretar de stat la ministerul de interne. G. Tătărescu, subsecretar de stat la ministerul de interne. G. Cipăianu, subsecretar de stat la ministerul de domenii. Const Brătianu, subsecretar de stat la prezidenția consiliului de miniștri. . ! Omagiile corpurilor legiuitoare aduse lui Ion I. C. Brătianu Cu lacrimi In ochi și glasuri vibrând de emoție, reprezentanții națiunea au arătat meritele nepieritoare ale marelui dispărut Ecouri ale domului național ședințele de ieri, Joi ale corpurilor legiuitoare au fost dedicate morții lui Ion I. C. Brătianu. Emoțiunea provocată de fulgerătorul desnodământ stăpânea incintele și tribunele arhipline. Mulți plâng, iar alții caută sâ-și înăbușe lacrimile. Relevând meritele marelui dispărut și durerea ce stăpânește țara, oratorii au vorbit adânc impresionați, cuvintele rostite fiind străbătute de sinceritatea omagiilor aduse. In semn de pioasă cinstire și recunoștință, vorbirile au fost ascultate în picioare, atât de majoritari cât și de opoziționiști. La ședințe au asistat toți membrii guvernului, afară de dl Titulescu, care a fost reținut acasă de boală. După discursurile omagiale, în semn de doliu, ședințele au fost ridicate, urmând ca acelea viitoare să fie anulate la timp. Manifestări ale recunoștinței naționale, omagiile unanime ale reprezentanților națiunei pledează pentru amuțirea patimilor politice și pentru datoria patriotică a unirii și solidarității tuturor. Camera Ședința Camerei a fost deshis l la ora 3 și jumătate de dl N. Săveanu. Anunțând moartea premierului, dl Gheorghe Duca, ministrul de interne, citește decretul de numire a noului guvern. Dl Săveanu, președintele Camerei, arată meritele mari ale lui Ion I. C. Brătianu, dintre care cele mai de seamă rezidă în întregirea neamului și înfăptuirea reformelor sociale. Relevă patriotismul și sufletul mare al ilustrului dispărut. Luând cuvântul, dl Duca arată că-i revine trista sarcină, ca, după o colaborare de 20 ani, să facă astăzi în numele guvernului elogiul marelui om de stat, dispărut. Cinstește dragostea de neam a lui Ion I. C. Brătianu, care-și fixase ca ideal întregirea neamului, și aceasta încă de mult, când a adus la Florica, în România liberă, biserica de lemn a lui Horea de la Albac. Accentuiază nevoia unirii tuturor în aceste momente grele, pentru continuarea operei de consolidare a țări. Dl Dr. Nicolae Lupu, ministrul muncii, în numele partidelor colaboratoare cu partidul naționalliberal, face elogiul calităților sufletești și intelectuale ale lui Ion I. C. Brătianu, schițând în cuvinte bine simțite un viu portret al marelui bărbat de stat. Dl Iuliu Maniu, președintele partidului național-țărănesc, aducând elogii marelui dispărut, arată meritele istorice ale fostului premier, exprimând condoleanțe familiei și partidului național-liberal. Dl Hans Otto Roth, în numele partidului german, arată mentele lui Ion I. C. Brătianu la întregirea neamului, spunând că cu El se încheie epoca istorică a unirii poporului român într’un singur stat. Dl Papacostea, în numele partidului poporului, subliniază marile merite ale ilustrului dispărut condludând la necesitatea unirii tuturor în aceste momente grele. Dl Bethlen exprimă condoleanțe din partea partidului maghiar, iar dl Dr. Fildermann din partea Evreilor. Seria discursurilor omagiale a încheiat-o dl Leonte Moldovanu, care, în numele parlamentarilor majoritari, exprimă durerea vie stârnită de moartea lui Ion I. C. Brătianu, stăruind pentru unirea tuturor bărbaților de stat, spre a se umplea golul rămas în urma morții unui om de prestigiul, experiența și talentul celui dispărut. Dl președinte Săveanu anunță apoi Camerei că rămășițele pământești ale lui Ion I. C. Brătianu vor fi depuse la Ateneu urmând ca înmormântarea să aibă loc Duminecă la Florica. In semn de doliu, ședința a fost ridicată, urmând ca acea viitoare să fie anunțată la timp. Senatul In urma deschiderii ședinței de către dl Nicolaescu, dl Duca, ministrul de interne aduce la cunoștința Senatului constituirea noului guvern, sub președenția dlui Vintilă Brătianu, toți miniștrii menținându-și portofoliile. Vădit emoționat, dl președinte Nicolaescu citește un discurs omagial la adresa marelui dispărut. Un doliu imens — spune dsa — lovește azi națiunea. Cel mai ilustru fiu al ei nu mai este. A dispărut patriotul fără seamă, care nu a avut alt dar decât mărirea patriei și neamului. Marele dispărut a condus România la obținerea drepturilor sale, revenindu-i rolul de a lua hotărâri istorice decisive pentru țară. (Continuare în păg. IV-a)