Naţiunea, ianuarie-martie 1930 (Anul 4, nr. 3-72)

1930-01-15 / nr. 10

1 exp. Literalul Asociațiunea pentru Cultura și toporului Român Sibiu Anul IV Nr. 10 ii/hâ.fe»pmptorul Miercuri, 15 Ianuarie 1930 ■ V*1 -V 1 MUKT gpiT redacția si Director politic• I Abonamente , Cluj, Piața Unirii 21. Telefon 311 IP fi Pe un an 600 lei, pe V* an 300 lei, pe */« an 150 M administrația fi Cr. Codorcea I Pentru streinătate 1200 lei strada Iuliu Maniu 8. Telefon 630 fi | La Haga *** Mediațiunea Halei pe lângă Ungaria de a ceda din bizara-i încăpăținare a fost refuzată. Incăpăținare, acesta este cuvântul corect pentru a preciza atitudinea vecinei noastre din Vest. O atitudine intransigenta, având la bază sentimentul puternic al dreptății impresionează și cucerește, lncăpăținarea catârului, care nu vrea să mai tragă la căruță pentru că nu mai vrea, imte însă și provoacă. „Ca urmare a acestei atitudini — spun mai departe telegramele — contele Bethlen a cerut Ligii Națiunilor să scoată din ordinea de zi a consiliului viitor chestiunea optanzilor.* De data aceasta opinia publică mondială va ști să tragă concluzii juste. Națla maghiară nu va mai putea apărea în postura de „victimă nobilă.” Ungaria, a avut întotdeauna atitudinea pe care și-o precizează astăzi. Țara vecină a căutat întotdeauna și prin orice mijloace să saboteze opera de pacificare pe care au încercat-o celelalte popoare. Nicicând ungurii n’au dorit o înțelegere trainică cu vecinii. Așa după cum cucuvea iubește întunericul, frații lui Bethlen iubesc și caută discordia. Ce a însemnat chestiunea opianzilor. Ni s’a dat dreptate în atâtea rânduri. Judecata o credeam inapelabilă și cauza noastră câștigată. Ne-am trezit din nou cu faimosul proces în acelaș stadiu. Contele Bethlen a știut să sape tunel în stâncă și să surpe sentința Ligei Națiunilor. S’a redeschis problema pentru ca să nu se dea din nou dreptate. Ungaria a rămas însă aceiași, refuzând să recunoască echitatea unei sentințe. In ascuns, aceiași Ungarie falsă se înarmează în vederea unei răzbunări, care se va întoarce însă împotriva sa. Sf. Gotthardul e o dovadă despre minciuna păcii pe care o profesează această țară. Fără să cruțe bani și oboseală, patrioții unguri au căutat să aprindă in Apus ideia revizuirii tratatelor. Propaganda lor condusă cu multă abilitate părea că va duce la un rezultat. Declaratile Italiei îi măreau încrederea iar prietenia lui Rothermere le dădau viziunea clară a unei Ungarie reînviată, Italia, s’a putut convinge și de data aceasta că Ungaria nu merita încurajarea Romei. Gestul cu care Bethlen a refuzat mediațiunea Italiei, trebuie să descopere sentimentele adevărate ale Ungariei. La rândul său lordul Rothermere îi acuză pe prietinii de ieri de oligarhie. Și zi cu zi îi părăsesc toți acei cari credau în dreptatea Ungariei ciuntite. Refuzul Ungariei va trebui să aibă consecințele sale firești. Hidra ungurească trebuie zdrobită odată pentru totdeauna. Un popor, care nu vrea să aibă decât drepturi și nu și datorii, trebuie șters de pe harta Europei Centrale. Tratative carliste la Paris București, 14 ianuarie. Contrar afirmațiunilor guvernului, s-a stabilit că dl Manoilescu urmează acum tratative carliste la Paris In preajma alegerilor județene și comunale îndrumările date și comunicările făcute de dl Aleje Lapedatu, fost ministru în ședința de ieri a organizației național-liberale din Cluj Preocuparea de căpetenie a cercurilor politice fiind astăzi apropiatele alegeri județene și comunale, obișnuita ședință săptămânală a organizației național liberale din Cluj, ținută ieri Luni 13 Ianuarie, a fost dedicată integral dezbaterii mijloacelor de pregătire a acestor alegeri. Dată fiind importanța chestiunilor de la ordinea zilei, a asistat un mai mare număr de membri decât de obicei. Primit cu entuziaste aplause, dl Alex. Lapedatu, președintele organizației, fost ministru, a făcut câteva comunicări în legătură cu alegerile, dând totodată îndrumări partizanilor asupra atitudinei pe care vor trebui să o adopte în propaganda electorală. Oamenile lasate la conducerea Județului Ceea ce ne preocupă în primul rând a spus dl Alex. Lapedatul sunt alegerile județene, care au fost fixate pe 5 Februarie. In privința acestora organizația national liberală clujana a adoptat punctul de vedere că trebuie să candideze în mare majoritate oameni dela sate și mai ales țărani, reducând la minimul strict necesar numărul candidaților din orașul Cluj. Năzuința de a da oamenilor dela sate un rol cât mai efectiv în conducerea județului este în concordanță cu spiritul adânc democratic, care caracterizează partidul național liberal, spre deosebire de democratismul fals, afișat de naționalțărăniști și care este demascat și cu prilejul acesta. Intr’adevăr listele de candidați ale partidului național-țărănist pentru alegerile județene la Cluj cuprind aproape exclusiv numai orășeni dintre aceia cari se bucură de toate beneficiile guvernării. Astfel întocmită, lista partidului național-liberal va cuprinde 10—12 orășeni dintre cei cu legături strânse în viața satelor din județ și 24—26 fruntași ai satelor. Deasemeni s’a avut în vedere reprezentarea tuturor regiunilor din județ, luându-se din fiecare sector câte unul, doi sau trei candidați. In spiritul tradiției democratice a D ív. Lucrând astfel, partidul nationalliberal se găsește în perfect acord cu tradiția sincer democratică a sa. Partidul se folosește și de alegerile județene și comunale, pentru a face educație politică maselor, educație ce este absolut necesară, pentru ca votul obștesc să-și dea roadele sale depline. Aceasta cu atât mai mult cu cât în anii de după războiu partidul național liberal a fost absorbit prea multa vreme de preocupările guvernării, încât s’a văzut nevoit să neglijeze opera de luminare a poporului Din păcate, se pare că și de astă dată campania opoziționistă a partidului pentru luminarea maselor nu va putea fi de lungă durată, căci greșelile actualului guvern ne vor aduce în curând iarăși la cârma țării. Față de trecut există însă astăzi o esențială deosebire: lumea s’a luminat, mesianismul demagogiei national-țărăniste s’a spulberat  a lupta Datoria membrilor partidului național-liberal de a se angaja cu tot sufletul în lupta electorală, în preajma căreia ne găsim, apare cu atât mai imperioasă, cu cât aceste alegeri constituie primul prilej de verificare, după treisperezece luni de guvernare naționalțărănistă, a ceea ce au pierdut ei prin greșelile lor și a ceea ce a câștigat partidul național-liberal prin desmetecirea populației. O știm bine, că recunoscând această realitate tristă pentru ei, național țărăniștii vor face cele mai exasperate sforțări, pentru a falsifica expresia votului. Vor pune în acțiune cetele de bătăuși ale lor, ca prin teroarea bâtei și pumnului să fie înăbușită redeșteptată conștiință cetățenească. Dar după cum în atâtea prilejuri s’a găsit în trecutul apropiat acoe cojocul voinicilor, se va găsi și de astă dată. De asemeni este sigur că partidul de la guvern se va folosi de toate chițibușurile formale ale legii administrative, pentru a putea eventual să anuleze listele de candidați ale adversarilor și în special ale partidului național liberal. Iată pentru ce este absolut necesar, ca din partea organizatei să se facă tot posibilul, pentru ca să nu se comită nici o omisiune formală. Dl Alex. Lapedatu a încheiat, apelând la cei prezenți să ia parte cu tot entuziasmul la lupta electorală ce începe și al cărei deznodământ nu va putea fi decât o izbândă pentru partidul național liberal. Alte cuvântări Dl dr. Eugen Dunca, secretarul general al organizației, a scos în evidență spiritul democratic, ce a călăuzit organizația la întocmirea listei de candidați pentru alegerile județene, aducând pentru aceasta mulțumiri dlui președinte Alex. Lapedatu. Dl dr. Lazăr Chirilă, fost deputat a dat câteva prețioase lămuriri asupra condițiunilor în care se desfășoară pregătirile în vederea alegerilor în județul Turda, accentuând asupra enervării excesive a partidului de la guvern. Dl dr. Nicodim Cristea, fost prefect, a vorbit despre teroarea exercitată în vederea alegerilor județene și comunale de către băncile provinciale național tărăniste, stăruind pentru începerea unei propagande de contrabalansare a acestei serori. Ședința a luat sfârșit într-o atmosferă din cele mai înălțate. Medicul viitorului Conferință ținută de dl prof. dr Tiffi Gane la Societatea Studenților în Medicină din Cluj In trecut, medicina era un secerdofism și începea în templul lui Isis, simbolizată prin statuia zeiței, acoperită cu un văl : misterul. Mai târziu, medicul era filozof, apoi rând pe rând anatomist, fiziolog ele, până la Pasteur, de la care începând medicina a evoluat incomparabil mai mult ca de la Hippocratia Pasteur. Mâine o descoperire nouă o va schimba poate radical. Actuala tendință a medicinei este în concordanță cu orizontul foarte larg al culturii. Azi e mai greu să fii medic ca pe vremea lui Isis, când toată medicina a fost cuprinsă în șase volume. Medicina fiind și o artă, depinde de îndemânarea celui ce o aplică. Dibăcia azi se complectează prin aparate care o corijează. Astăzi trăim în era medicinei preventiveMedicul de familie va dispare, și va fi înlocuit de : 1. medicul consilier de igienă și 2. medicul specializat. Rolul lui va fi să aplice metodele de salubritate, și medicina preventivă. El va trebui să fie polivalent. Să fie cult pentru a-și păstra prestigiul. Să-și cunoască bine știința, căci azi medicina e foarte vulgarizată și dacă nu va ști să întreacă cunoștințele bolnavului, își va pierde prestigiul. Să fie medic curativ și preventiv. Prin prevenire, patologia se va limita, și medicul nu va avea ce face. Dar condițiunile noui de trai produc noui boli. Lepra, sifilisul dispar, dar în schimb se nasc altele, cum ar fi boala numită „americanidis", constând din arterioscleroză și neurastenia produsă de zgomot și munca intensă. Vor trebui medici mai multi, căci metodele nenumărate de prevenire vor cere mai mulți, căci hotarele, și domeniul de lucru este imens. Azi asistenta medicală se întinde. Mai de mult medicul era obiect de lux la regi și persoanele cu stare. Azi prin o bună și clară vedere a condițiilor și cererea maselor, medicul a ajuns mai popular. Dar în România 86a/o nu au asistentă medicală, așa că nu se poate vorbi de un proletariat, care să pretindă limitarea numărului celor cari se înscriu la medicină. In ultimii 20 ani medicul a ieșit din izolarea sa, grupându-se în Sindicatul medical pentru a lua poziție în fața instituției numite la noi Casa Cercuală, care s’a făcut intermediar între medic și pacient, reducându-l la un simplu salariat. Sindicatul a tratat cu Statul, pentru a opri diminuarea prestigiului, și a cere răsplata muncii sale. Se va spune că aceasta e o tendință egoistă, dar dacă analizăm cu dr Erwin Lick (Relele asigurărilor sociale în Germania), vedem că nu medicul pierde mai mult, ci asiguratul, căci prin acest procedeu medicul retribuit slab și cu lucru mult, va trebui să fie mai superficial. O altă lăture interesantă a Caselor Cercuale este că ele îmbolnă