Năzuința, iunie 1972 (Anul 5, nr. 232-257)

1972-06-23 / nr. 251

PAGINA A 2-A Fiindcă n-a bătut mai insistent în ușă Există în Șimleul Silvaniei o fabrică de lapte și unt. Lungă , fabrică — aproape gard în gard — se găsește secția de tîmplărie nr. 1 a I.I.L. „Măgura“, cu muncitori mulți care ne scriu aceste rinduri. In incinta secției își duce cu greu zilele un chioșc alimentar al cooperației de consum. Iar la acest chioșc alimentar, pe timpul pauzelor, muncitorii ar dori să găsească brînză, smîntînă, unt, pate și salam. Și cu toate că ei doresc zilnic aceste alimente își amintesc doar ca prin vis de zilele în care s-au găsit, in încheierea scrisorii petiționarul mă întreabă să le răspund scurt: cine-i de vină? — Eu zic să-l întrebăm pe vicepreședintele cooperativei de consum Gheorghe Bătinaș. — De acord. — De această stare de lucruri — zice dumnealui — se fac vinovați, întîi — merceologul Ioan C’rețoiu care n-a trecut mai des pe la chioșc și gestionara Olga Chiș, care n-a bătut mai insistent la ușă... — Vicepreședintele ne-ar fi spus și despre care UȘA este vorba, dar fiindcă dv. a-ți o>1icitat un răspuns scurt.. Despre un tată care nu-și „iubește" copiii Din 14 aprilie și pînă astăzi — ne scrie Alexa Mureșan, tîmplar la cooperativa meșteșugărească din Jibou — problema care mă frămintă ea eea că de două luni de zile m-am transferat de la cooperativa de consum și de atunci lucrez fără carte de muncă din care cauză nu pot primi alocația pentru cei trei copii ai mei. — Cine nu vrea să vă dea cartea de muncă? — Inspectorul de personal Victor Popovici de la cooperativa de consum care mă tot poartă degeaba pe drumuri. — Tovarășe Mureșan, ai dumneata puțintică dreptate în chestia asta. Te-a cam purtat pe drumuri acest tovarăș al cărui nume l-ai notat mai sus și care e cam împrăștiat cu actele. Apoi, ți-o fi fiind dor dumnitale de cartea de muncă, nu zic ba, dar nu prea ți-s dragi ,n-ai fi ținut copiii. Alminteri (după ce ai primit-o) cartea de muncă aproape două săptămîni în buzunarul de la haină. Funcții inverse Alexandru Biro, domiciliat : i Zalău, angajat la Oficiul de gospodărire a apelor ni se ptinge că din 30 mai seara nu mai are somn. Și ne mai scrie dumnealui că insomnia i se trage de la Măieriște. — De ce tocmai de la Măieriște? — Pentru că este aici, la Consiliul popular comunal, o cmcie de serviciu pe numearia Fota care nu dă cheile e la camera de oaspeți decit la ..musafiri aleși“. — Musafirii aceștia aleși n-or fi cumva extratereștri?—Nu știu că nu l am văzut. Știu însă că n-a vrut să dea cheile pină cînd, personal, tovarășul Petru Ciocoi, vicepreședintele Consiliului popular comunal s-a dus după ele. — Vreți să-l propunem pe vicepreședinte la incă o jumătate de normă? — .Nu vrem asta. Vrem să întrebăm ca să știm: se poate ca o femeie de serviciu să nu asculte de vicepreședinte? — Se poate. Sigur că se poate, pentru că la Măieriște intr-o zi vicepreședintele e pe post de femeie de serviciu, iar în cealaltă zi femeia de serviciu e pe post de vicepreședinte. Ion Onuc NEMEȘ CALENDAR 23 IUNIE 1972 Așa am ajuns participanți la concursul „Anitehnicus“ Știind că formarea viitorilor muncitori, tehnicieni și ingineri începe și se realizează în școală, neam gîndit că la înfăptuirea acestei sarcini își aduc un aport deosebit și cercurile cu caracter practic-aplicativ, care au menirea să contribuie la lărgirea și adîncirea orizontului de cunoștințe ale elevilor, de a le dezvolta o gîndire tehnică, de a le forma deprinderi practice, constructive, element important al legării teoriei de practică, un prim pas în viitoarea orientare profesională. Pornind de la aceste considerente, am creat în școala noastră, începînd cu anul școlar 1971/1972, trei cercuri: radiotehnică, cibernetică și pirogravură. Nu ne-am propus, de la început, să ajungem participanți la concurs. Scopul activității noastre a fost de a dezvolta la elevi dragostea pentru cercetare și, bineînțeles, prin formarea unor deprinderi practice, în procesul nemijlocit al muncii, să construim aparate simple, utile. După primele realizări ale cercului de radiotehnică, membrii cercului, primind încredere în forțele lor proprii, au propus realizarea unor obiective mai complicate care au fost și terminate, chiar prin muncă suplimentară în cadrul cercului, acestea fiind acum prezente la expoziția județeană „Minitehnicus“. Grupa formată din elevele Viorica Chemie și Felicia Jecan din clasa a VI-a, după parcurgerea părții teoretice a tematicii și studiul unui bogat material bibliografic, a trecut la construcția unui „Televorbitor“ cu comandă bilaterală. De remarcat faptul că întreaga construcție, de la proiectarea circuitului imprimat și pînă la finisarea și lustruirea casetelor, s-a făcut la cerc. S-a căutat și s-a reușit îmbinarea a două scheme diferite: televorbitorul și generatorul de ton, obținîndu-se astfel o instalație foarte practică și cu un preț relativ scăzut. E drept, munca a fost grea, dar rezultatele n-au întîrziat să se arate. După ce totul a fost terminat, fiind minuțios verificat pe parcurs, sosește momentul cheie: va funcționa oare așa cum am prevăzut? După prima rotire de buton, satisfacția este deplină: totul funcționează ireproșabil, exact așa cum au prevăzut realizatorii lui. Al doilea aparat pe care l-am confecționat este „Videotremograful“. La realizarea acestui aparat s-a pornit de la o schemă simplă, în esență, tremometrul, și s-a ajuns la un aparat complex, care este capabil de a pune în evidență la o persoană puterea de concentrare în vederea menținerii mîinii într-o anumită poziție, verifică în general gradul de oboseală. Aparatul este prevăzut cu un sistem de avertizare sonor pentru fiecare greșeală mecanic făcută cu un dispozitiv de înregistrare grafică pe bandă a fiecărei greșeli, graficul fiind adus apoi pe un ecran pentru a putea fi observat. Totodată, pe tabloul de comandă este sesizată fiecare greșeală de către un indicator optic. Timpul cit durează toată această operație este înregistrat pe un tablou separat. Realizatoarea lui a este eleva Ana Herțe din clasa VIII-a. Alături de aceste lucrări, cercul nostru a realizat și altele dintre care aș aminti: radioreceptor cu o diodă, radioreceptor cu un tranzistor, care a fost construit de fiecare membru al cercului, alimentator pentru montaje tranzistorizate, încercător de tranzistoare și generator de ton pentru învățarea semnalelor Morse. Succesul muncii noastre s-a datorat, consider cu, numai tematicii intereseze judicios alese, care să pe elevi, temele avînd un pronunțat caracter aplicativ util, folosirii unor metode și forme variate de lucru, profesorul fiind doar un îndrumător, care aduce corectivele necesare într-o anumită situație, lăsînd elevilor întreaga libertate de manifestare a aptitudinilor și creativității lor, a îmbinării armonioase a cunoștințelor teoretice cu activitatea practică. Exigența profesorului conducător nu trebuie să știrbească libertatea de acțiune a copilului. Deci, putem afirma cu toată convingerea: dacă activitatea este bine planificată și se integrează organic instructiv în totalul activităților educative organizate de școală ,se poate realiza intr-adevăr scopul propus. Dacă nu se ține cont de această integrare, se ajunge la o supraîncărcare a elevilor. Pentru stimularea activității noastre de viitor ne-am propus următoarele: să edităm trimestrial o revistă a cercului prin intermediul căreia să se prezinte activitățile desfășurate, scheme ale unor aparate, curiozități științifice etc., drept mijloc de propagandă în rîndul pionierilor și școlarilor; să înființăm o carte de grafie onoare a cercului (o monoa activității desfășurate); să înmînăm intr-un mod festiv membrilor cercului din clasa a VIII-a care pleacă de la cerc, odată cu absolvirea cercului, diploma cercului și insigna cercurilor tehnice, ca o răsplată a muncii și dăruirii în timpul activității lor, să multiplicăm pe plan local schemele pentru a le avea fiecare membru al cercului. Prof. Aurel TUNSU, Școala generală — Mirșid Experiențe Cum rezolvăm o problemă de fizică?“ In cursul anului trecut a apărut în librării cartea „Cum rezolvăm o problemă de fizică?“ scrisă de conf. dr. F. KOCH de la Catedra de fizică atomică și nucleară a Universității din Cluj și L. HEINRICH. Cartea constituie un real ajutor atît pentru profesorii care predau fizica în liceu cit și pentru elevii de la secția reală și, în mod deosebit, pentru aceia pe care îi preocupă rezolvarea problemelor fie din manuale, fie din culegeri sau chiar din revista de fizică și chimie seria B. Personalitate științifică în domeniul fizicii atomice și nucleare de la Universitatea clujeană, un pedagog deosebit, căruia îi place — după propria-i mârturisire — să dea o mină de ajutor atît studenților cît și elevilor de liceu, conferențiarul dr. F. Koch a reușit, împreună cu colaboratorul său L. Heinrich, să imprime un conținut metodic deosebit lucrării, corelînd armonios factorii care incumbă rezolvarea unei probleme de fizică indiferent de capitolul căruia aparține. In paginile cărții, autorii prezintă un mare număr de probleme arătînd cu multă claritate metodele de rezolvare adecvate. Intîlnim un subcapitol conținînd probleme foarte interesante din istoria fizicii, probleme pe care, din păcate, manualele le ignorează cu toate că unele din ele sînt legate de marile descoperiri în fizica. Sînt prezentate apoi probleme moderne de teoria relativității, electronică, astronautică etc. Fiind singura lucrare metodică de acest gen apărută la noi, considerăm că ea nu poate lipsi din biblioteca profesorului de fizică și nici din cea a elevilor de la secția reală și, în special, a acelora care doresc continuarea studiilor universitare la politehnică. Din păcate însă, in scurtă vreme după apariția în librării, această lucrare a fost epuizată. Făcînd un studiu asupra necesarului am constatat că din 9 elevi care doreau să cumpere cartea, doar unul a reușit acest lucru. Considerăm că editura ar trebui să mărească tirajul în mod serios. în acest sens, Societatea de științe fizice și chimie, Filiala Sălaj, profesorii de fizică ar trebui să sesizeze organele competente, avînd în vedere că am ușura mult atît munca noastră cit și a acelora pe care-i instruim. Prof. Nicolae TARAU Husele pentru sticle, confecționate cu măiestrie în atelierul de croitorie jas .Cooperativei de consum din Buciumi, sunt cunoscute și prețuite atit în țară cit și în străinătate. In fotografie, tovarășa Maria Știrb, șefa atelierului. 23 IUNIE 1834 — S-a născut Alexandru Odobescu, scriitor și om de știință (m. 1895). 1972 — Are loc Conferința unită a sindicatelor pentru pace în vederea creării unei organizații de luptă împotriva războiului din Vietnam. Programul I: — 6,00 — Muzică și actualități; 7,00 — Radiojurnal; 8,00 — Sumarul presei; 9,30 — Memoria pămîntului românesc (reluare); 10,00 — Buletin de știri; 10,05 — Itinerar folcloric muzical; 10,30 — Selecțiuni din opereta „Liliacul“ de Johann Strauss; 11,00 — Buletin de știri; 11,05 —Din muzica popoarelor; 11,15 — Pe teme juridice; 11,25 — Popor român, popor viteaz — montaj muzical literar; 11,50 — Cotele apelor Dunării; 12,00 — Interpreți de muzică ușoară: Anda Călugăreanu și Barry Ryan; 12,15 — Recital de operă, Maria Crișan; 12,30 — Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat; 13,00 — Radiojurnal; 13,15 — Avanpremieră cotidiană; 13,30 — Scrisori către copii; 13,40 — Melodii de ieri și de azi; 14,00 — Compozitorul săptămînii — Jean Philippe Rameau; 14,40 — Muzică de promenadă; 15,00 — Buletin de știri; 15,05 — Radioanchetă economică ;15,30 — Pagini din muzica de estradă ;16,00 — Radiojurnal; 16,15 — Corul de cameră al Casei de cultură al Sindicatelor din Craiova, dirijor Constantin Ungureanu; 16,30 — Știința la zi; 16,35 — Muzică populară cu Angela Buciu și Nelu Stan; 16,50 — Publicitate radio; 17,00 — Pentru patrie; 17,30 — Duetul Manole și Ramon; 17,45 — Selecțiuni din operete; 18,00 — Orele serii; 20,00 — Tableta de seară; 20,05 — Zece melodii preferate; 20,40 — Marea întrecere socialistă în întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului și a celei de a 25-a aniversări a Republicii. Conștiința patriotică în acțiune; 20,53 — Teatru radiofonic. Premieră. Steaua Sevillei de Lope de Vega; 22,00 — Radiojurnal; 22,30 — Concert de seară; 22,55 — Moment poetic Olga Bergolt; 23,00 — Concert de seară (continuare); 24,00 — Buletin de știri; 0,03—6,00 — Estrada nocturnă (Buletine de știri la orele 2,00; 5,00). 9,00 — Deschiderea emisiunii de dimineață. Telex; 9,05 — Universitatea TV.; 9,50 — Muzică populară; 10,00 — Curs de limba germană. Secția 21-a; 10,30 — Desen animat; 10,45 — In întîmpinarea Conferinței Naționale a Partidului Comunist Român. Sensul acțiunii. Perfecționarea; 11.10 — Retrospectivă Walt Disney; 12.00 — Film serial pentru copii. Aii și cămila; 12.15 — Telejurnal; 16.00—17.00 — Teleșoală; 17.30 — Deschiderea emisiunii de după amiază. Curs de limba germană. Secția a 20-a — (reluare); 18.00 — Pentru sănătatea dv.; 18.15 — Satul contemporan; 18.45 — Tragerea Loto; 19.0 — Munci și zile — reportaj de Sînziana Pop; 19.20 — 1001 de seri; 19.30 — Telejurnal; 20.00 — In întîmpinarea Conferinței Naționale a Partidului Comunist Român și a celei de-a 25-a aniversări a Republicii. Țara întreagă în întrecere; 20.20 — Ancheta TV. Bine v-am găsit și... după aceea?; 21.00 — Film artistic: „Bunicul automobil“. Regia A. Radck. Cu R. Buasières, G. Pigeon, J. Munzar; 22.30 — „24 de ore“; 22.45 — Din țările socialiste. CINEMA Cinematograful „Libertatea” din Zalău — „Nici un om pentru Camp Detrik“, producție B.D.G. Cinematograful „Măgura“ din Șimleul Silvaniei — „Pădurea pierdută“, film românesc. Cinematograful „Patria“ din Jibou — „Vinovatul este în casă" film maghiar. Cinematograful „Steagul roșu“ din Cehul Silvaniei — „Secretul planetei maimuțelor“, film american. VREMEA Vremea în general instabilă, cu cer variabil. Vor cădea ploi însoțite de descărcări electrice. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 10—16 grade iar maximele între 22—28 de grade. Vînt potrivit din sectorul vestic. NĂZUINȚA TRUSTUL DE CONSTRUCȚII DEVA - HUNEDOARA organizează pregătirea de muncitori calificați prin ucenicie la locul de muncă în meseriile de ZIDARI și TIMPEARI-CONSTRUCȚII. Se pot prezenta tineri între 14—18 ani și absolvenți ai școlii generale de 8 ani. Durata școlarizării este de 2 ani Pentru perioada de școlarizare se primește o indemnizație lunară de 412 lei, pentru anul I și 545 lei pentru anul II. Se asigură cazare gratuită în cadrul șantierelor, înscrierile se pot face pînă la data de 4 iulie inclusiv la Școala profesională de construcții Deva str. Al. Sahia nr. 3 — telefon 14005, pe baza unei cereri însoțită de următoarele acte: — certificat de naștere (copie certificată de școală) — certificat de absolvire (în original) a școlii generale — certificat medical eliberat, de dispensar în care să se specifice rezultatul analizei sîngelui și al radioscopiei pulmonare. Examenul de admitere se tine intre 0—14 iulie a.c. din materiile 1. română și matematică scris și oral. (886) Școala profesională din Arad str N. Grigorescu nr. 8 pregătește muncitori calificați în meseria: „OPERATORI STAȚII DE EPURARE“ Durata de școlarizare este de 2 ani. Se primesc candidați (numai băieți) absolvenți ai școlilor generale cu 8 sau 10 clase, avînd vîrsta între 14—18 ani. DE PE ÎNTREG TERITORIUL ȚARII, INDIFERENT DE DOMICILIUL STABIL. Concursul de admitere începe în ziua de 4 iulie și va consta din probe scrie și orale la: matematică, chimie. Înscrierile se fac pe bază de cerere însoțită de următoarele acte: certificat de absolvire a școlii generale de 8 sau 10 clase (original); certificat de naștere (original și copie); certificat medical: analiza sîngelui; radioscopie pulmonară. Informații suplimentare se primesc de la secretariatul școlii Telefon 166 45. (880) Uzinele metalurgice de metale neferoase Baia Mare str. Eliberării nr. 15, recrutează candidați pentru concursul de admitere în următoarele școli: UCENICIE LA LOCUL DE MUNCA (Curs seral de 2 ani) cu specialitățile: — forjor — turnator-formator, — lăcătuș mecanic în industria metalelor neferoase Examenele între 6—14 iulie a.c. înscrierile pînă la 5 iulie a.c., la Școala profesională U.M M.N din localul Liceului industrial de metalurgie neferoasă Baia Mare unde se țin și examenele. Pentru toate formele de școli se dau examene din materiile: matematică — scris și oral; fizică, chimie sau limba română la alegere scris și oral. Se primesc tineri pînă la 18 ani, absolvenți a 8—10 clase elementare. Pe lingă cererea de înscriere candidații vor mai prezenta actele: extras de naștere (original și copie), certificat sau adeverința de absolvirea școlii generale, fișa medicală eliberată de circumscripția sanitară, buletinul de analiză a sîngelui și examenul radiologic, făcute recent. Candidaților reușiți la examenul de admitere li se asigură transportul gratuit la domiciliu, dus și întors pe perioada vacanțelor. (881) Grupul școlar al Ministerului Industriei Ușoare telefon 115 99 str. Einstein nr. 12—14 Cluj ,anunță CONCURS DE ADMITERE pentru următoarele meserii pentru care primește băieți 1. Confecționer încălțăminte 2. Tăbăcar 3. Operator cauciuc și mase plastice 4. Lăcătuș mecanic montator 5. Strungar înscrierile se fac la serviciile de personal ale întreprinderilor: Clujana — Piața 1 Mai nr. 4 telefon 3 01 70 Metalul roșu — str. T. Vladimirescu nr. 12 Examenele încep la data de 6 iulie a.c. , (893) Fabrica de medicamente și produse chimice „Terapia“ CLUJ str. Deltei nr. 5 telefon 31540. Recrutează candidați pentru examenul de admitere în școlile profesionale în meseriile: operatori chimiști, electricieni, lăcătuși, AMC-iști, strungari. Se primesc candidați (numai băieți) absolvenți ai școlilor generale pînă la vîrsta de 18 ani. înscrierile se fac zilnic la sediul fabricii, pînă la data de 6 iulie 1972. Concursul va consta din probe scrise și orale la matematică, fizică și chimie. înscrierile se fac pe bază de cerere, însoțită de următoarele acte: — certificat de absolvire a școlii generale (original); — certificat de naștere — copie legalizată; — certificat medical. Informații suplimentare, la sediul fabricii, serviciul C.N.S.M. — învățămînt. (895) 4 4 I