Năzuința, aprilie 1974 (Anul 7, nr. 801-825)

1974-04-20 / nr. 817

m ANUL VII Nr. 817, i PAGINI 30 BANI PROIETARI DIN TOATE ȚĂRILE, INUȚI-UÁ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SĂLAJ AL P. C. R. $1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Politic Consultativ *•» al statelor participante ■ la Tratatul de la Varșovia simbata In pagina a IV-a - DECLARAȚIILE aprilie Consfătuirii Comitetului Peste plan produse în valoare de 450.000 lei Dornici să cinstească marile evenimente din acest an cu rezultate tot mai bune, muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Fabrica mixtă „Măgura“ Șimleu Silvaniei depun în continuare eforturi susținute în vederea realizării exemplare a sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. Astfel, după cum ne informa tovarășul Coriolan Codreanu, șeful biroului plan din cadrul I.J.I.L. „Sălajul", la rezultatele frumoase obținute de lucrătorii de la „Măgura“ în primul trimestru al anului se adaugă și cele din prima decadă a lunii aprilie, când prevederile planului producției globale au fost depășite cu 5,5 la sută. Așa se explică faptul că, de la începutul anului și până în prezent, producția realizată peste prevederi se ridică la aproape 450.000 lei, concretizată, cu precădere, în diverse tipuri de mobilă precum și în peste 18.000 bucăți cărămizi finite. Silit realizări pe care lucrătorii de aici le dedică apropiatei sărbători a muncii, precum și marilor evenimente ale anului: a XXX-a aniversare a eliberării patriei și al XI-lea Congres al partidului. însemnate economii de benzină Pătrunși de un înalt simț gospodăresc, conducătorii auto de la Autobaza Zalău acordă o atenție deosebită utilizării chibzuite a carburanților și lubrifi-Succese de seamă închinate sărbătorii muncii anților. De altfel, încă de anul trecut, în cadrul unității a fost lansată spre generalizare o valoroasă inițiativă, care se aplică cu succes și în acest an. Intitulată sugestiv: „La fiecare 100 litri alimentați, un litru de benzină economisit“, inițiativa și-a arătat din plin eficiența in primul trimestru al anului, cind, așa după cum ne spunea tehnicianul Balint Ioan, șoferii din cele șase autocoloane ale Autobazei au economisit peste 11.200 litri de benzină. Demn de subliniat ni se pare faptul că o asemenea cantitate de benzină economisită reprezintă, după calculele efectuate aici, necesarul transportării a circa 100.000 tone mărfuri, pe un traseu de peste 22.000 kilometri, cu încărcătură plină! , După ploi, semănatul porumbului continuă în ritm susținut După ce precipitațiile au răcorit pămîntul destul de bine și au înviorat vegetația. In cooperativele agricole de producție din județ s-a reluat activitatea la cîmp. Pe agenda urgențelor se detașează acum semănatul porumbului, acțiune ajunsă la 12 la sută din suprafața planificată. De menționat că terenul este pregătit în proporție de 97 la sută, ceea ce permite realizarea unui ritm susținut la semănat. Cu cele mai mari suprafețe insămînțate cu porumb pină ieri se detașează cooperativele agricole din Șamșud, unde s-a insămințat 82 la sută din suprafața planificată: Sărmășag —72 la sută, Chieșd — 50 la sută, Nușfalău — 47 la sută etc. Orgă industrială întrecere pentru 3 vagoane cartofi la ha Declanșată mai demult, din zilele anotimpului friguros, competiția pentru obținerea celor trei vagoane de cartofi la hectar se află acum în faza finalizării plantării tuberculilor pe cele 500 de hectare ce se vor cultiva în regim special. In ce privește ritmul plantării, „clasamentul“ celor cinci cooperative agricole, pină la ora actuală, este următorul: C.A.P. Horoatu Cramei — 120 ha plantate, Stîrciu — Iliea, Dragi — 104 ha, Hereclean — 90 ha și Sfăraș — 70 ha. Dar cum competiția se află doar la jumătatea drumului, către producția record de 30 tone cartofi la hectar, rămîne să aflăm cum va arăta acest clasament atunci cind tonele de cartofi vor fi trecute peste cîntar. UMntinimimiiifiitiiniiriiiii Hiiriiiri/ii/iiiirii/fi/nti/iiiniimtinnMn Hiniiiriiiiimmkm/iinr Hiniinii/iiiii HiMiiHH/Hinrtimmuiiirimiiiitiiiiin Deși a plouat, măsurile pentru menținerea apei în sol rămîn în actualitate Intre 15 și 20 aprilie au căzut precipitații abundente. De altfel, această săptămînă este considerată drept cea mai bogată in precipitații, din întreaga perioadă de timp care s-a scurs de la sfîrșitul sezonului de vară al anului trecut și pină în prezent. In Oltenia s-au înregistrat între 45 și 70 litri pe mp, iar în estul Banatului, în cea mai mare parte a Transilvaniei, în Cîmpia Dunării, pină în nordul județului Ialomița, cite 40—50 litri pe mp. In Moldova, cele mai mari cantități de apă au căzut în județele Vaslui, Bacău, Iași și Neamț, unde au variat intre 25 și 40 litri pe mp. Cantități mai mici au fost înregistrate in județele Brăila și Galați, precum și Buzău, în Cîmpia de vest a țării, îndeosebi în județele Bihor, Satu Mare și Sălaj. Precipitațiile au favorizat refacerea umidității solului, determinînd o Înviorare generală a vegetației și perspectiva creșterii energice a culturilor în perioada următoare. Există, însă, diferențe, în ceea ce privește umiditatea solului, fiind necesare măsuri adecvate pentru păstrarea apei la sol, mai ales în nordul Bărăganului, cea mai mare parte a Moldovei și a Dobrogei, precum și în vestul țării, zone în care se impune extinderea irigării terenurilor. In această perioadă a continuat semănatul porumbului. Pină în prezent, au fost însămințate peste un milion de hectare, ceea ce reprezintă 45 la sută din suprafețele prevăzute în unitățile agricole de stat și 43 la sută în cele cooperatiste. Cooperativele agricole din județul Dolj au semănat porumbul in proporție de 80 la sută, iar cele din județele Brăila, Ialomița Argeș de 70—75 la sută. (Agerpreș) w/iHiHffHninnHiHnHitnnHHnHinnHHtHUiHiiniMituuiiiiniHUtHuuuunniMHnnnHfHHiHHinütunMnMHiiHMMHtitnnuHumiunniMumi\ întreprinderea de Armături Zalău. Printre evidențiații în întrecerea socialistă ce se desfășoară aici, se numără și strungarul CSAPÓ Arpad, COMISIILE PE PROBLEME sprijin de nădejde in activitatea organelor și organizațiilor de partid In contextul măsurilor pentru lărgirea democrației luate și crearea unui cadru propice afirmării metodelor de conducere colectivă se înscrie și organizarea comisiilor pe probleme ale muncii de partid — formă organizatorică, care permite tuturor membrilor aleși în comitetele de partid să-și îndeplinească mandatul de a lua parte la actul conducerii politice pe raza de activitate a organizației respective. In Hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie 1971 se subliniază că rolul esențial al comisiilor pe probleme este de a asigura participarea efectivă, organizată a membrilor organelor de partid la elaborarea diferitelor hotărîri, la efectuarea de analize, studii, precum și la munca de îndrumare și control. Analizând prin această prismă activitatea comisiilor pe probleme ale organizațiilor de partid din orașul Zalău ne-am dat seama că își desfășoară munca pe baza unor programe de lucru trimestriale — care au la bază planul comitetelor — și care, de regulă, viața de partid cuprind și una sau două teme pentru studiu și analiză. Numeroase probleme au stat în atenția comisiilor pe probleme ale comitetelor de partid din întreprinderi, urmărindu-se dezvoltarea economico-organizatorică unităților, îmbunătățirea activității organizatorice și politico-educative a organizațiilor de partid, îmbunătățirea structurii organizatorice, întărirea rîndurilor organizațiilor de partid, aplicarea hotărîrilor organelor superioare și a celor proprii, buna desfășurare a învățămintului de partid și, în general, a muncii politico-educative, aplicarea acordului global, călitatea produselor, perfecționarea proceselor tehnologice, reducerea consumurilor specifice de materii prime, materiale, energie electrică, combustibil, folosirea capacităților de producție etc, sunt tot atîtea direcții în care au acționat comisiile pe probleme, prin studii, analize, constituind un real sprijin pentru organizațiile de partid în stabilirea măsurilor ce se impun pentru îmbunătățirea activității. De pildă, comisia economică comitetului de partid de la Fabria ca mixtă „Steaua roșie“ a efectuat un studiu privitor la valorific Gheorghe DUMITRAȘ Continuare în pag. a IV-a închiderea cursurilor universităților populare sătești In săptămînă aceasta are loc închiderea cursurilor universităților populare sătești, importante forme instructiv-educative ale învățămîntului de masă. Joi, 18 aprilie a.c., în comuna Hereclean, în satele Badon și Guruslăiu, 25 de legumicultoare și 35 de țărani cooperatori, care au frecventat cursul de pomicultură, au fost prezenți la închiderea respectivelor cursuri de legumicultura și pomicultură. Subliniind necesitatea și importanța cursului de pomiviticultură, cursanții din Guruslău au propus, totodată, conducerii cooperativei agricole de producție de a mări suprafața pomiviticolă cu încă 10 ha, dintre care 5 ha să fie cultivate cu viță de vie și să se studieze posibilitatea plantării cu nuci a altor cinci ha. Cursanții și-au exprimat, de asemenea, mulțumirea pentru ajutorul primit din partea întreprinderii cinematografice județene care le-a pus la dispoziție pachete de filme documentare pe teme de legumicultura și pomicultură, acestea fiindu-le de un real folos. , ---------------------------------------- mmm semMtulm și urnum fmum noiMiori  im BAiMnum . Deși balanța umidității solului s-a mai echilibrat, rezerva de apă nu-i chiar suficientă, în multe zone ale județului, ceea ce obligă, in mod firesc, sporirea atenției fată de calitatea semănatului, în sensul încorporării semințelor, la o adîncime uniformă și la densități optime etc. Spre a aduce unele precizări și recomandări noi in legătură cu factorii agrotehnici amintiți, am solicitat cuvîntul tovarășului ing. Victor TATARU, directorul Statjțiunii experimentale agricole — Turda. — După aprecierile noastre nivelul scăzut al producțiilor realizate la porumb în ultimii ani se datorește în proporție de peste 40 la sută lucrărilor defectuoase care se fac în perioada semănatului, legate de neuniformitatea încorporării semințelor, nerealizarea unor rânduri drepte și încheiate, care să asigure o întreținere mecanică fără pierderi și mai ales ne asigurării unui număr suficient de boabe la hectar. Numai așa se ixplică ,de ce majoritatea cooperativelor agricole din județ nu au avut asigurate la recoltare, în anul trecut, decit 25—30 mii de plante la hectar. — Care este cauza principală a unei densități prea mici? — Sunt mai multe, in schimb aș situa printre primele viteza de deplasare prea mare a agregatului în momentul semănatului. Spre a evita această cauză este obligatoriu ca pentru mașina 2—S.P.C.—2 tractorul să lucreze cu viteza a II-a încetinită sau cu viteza I rapidă; în cazul semănătorii S.P.C. — mecanizatorul trebuie să lucreze cu viteza a II-a la mare sau cu a III-a la mic. Este o obligație a fiecărui specialist să urmărească în permanență respectarea vitezelor de mai sus. — In condițiile acestui an, ce densitate de plante recomandați la unitatea de suprafață? — Ca linie generală, recomandăm ca în condițiile acestui an densitatea să nu fie la nici un hibrid sub 45 mii de plante la hectar. Pentru hibrizii cultivați in acest an, recomandăm orientativ, in calculul necesar reglării mașinilor, următoarele densități: H.D. — 98 și H.D. — 99: 55—70 mii boabe la hectar; H.D. — 105: 55—66 mii boabe la hectar; H.D. — 101: 50—60 mii boabe la hectar; H.D. — 120: 55—65 mii boabe la hectar; H.D. — 208: 45—50 mii boabe la hectar. ■ ■ — Se Înțelege, din cele spuse, că Încă de la semănat trebuie să se asigure un coeficient de siguranță de boabe la unitatea de suprafață. — Desigur. In funcție de condițiile naturale și agrotehnice din fiecare parcelă se va calcula densitatea în limita recomandată. La stabilirea cantității de sămînță se va avea in vedere suplimentarea numărului de boabe germinabile cu 10—15 la sută in cazul semănatului mai timpuriu, pină la depășirea unei temperaturi constante a solului la adîncimea de 8—10 cm de peste 12 grade C. Este necesar ca densitatea să fie corect stabilită de la semănat, Incit să nu mai fie necesar răritul plantelor în lan, lucrare greu de controlat și care de multe ori se execută defectuos, existînd tendința unui rărit exagerat, mai cu seamă în lipsa unui control riguros. — Ce influență are epoca de insămințare asupra recoltei? — Se cunoaște că se înregistrează pierderi mari de recoltă atunci cind semănatul întîrzie, mai ales in condițiile de seceta. Fiecare zi de întîrziere la semănatul porumbului după data de 4—5 mai aduce o pierdere de circa 80 kg boabe la hectar. Datorită specificului climatic, în condițiile județului Sălaj, epoca optimă este scurtă, de numai 10—12 zile. Din acest motiv se va stabili cu discernămînt momentul declanșării semănatului, se va organiza munca in așa fel ca această importantă lucrare să se execute în ritm susținut, în condiții de calitate ireproșabilă. Pentru că sunt multe unități care n-au Început semănatul încă. In ce condiții recomandați să se dea startul? — Semănatul se va începe de S GNGUIA Continuare in pag. a IV-a ________—J Copul Horn — trei secole de epopee tragică (III) In 1819, în Atlantic, și-a făcut apariția vaporul. „Sirus" a fost prima navă care în 1838 trecea din Europa în America fără prize, comandantul punind pe foc toate materialele de lemn aflate la bordul vasului. Anul următor, „Robert T. Stockton“ a reușit să traverseze folosind elicea, mult superioară roții. Curând se stabilise un echilibru: corăbiile erau destinate curselor lungi, pe la Good Hope și Horn, iar vapoarele cu combustibil din cărbune, curselor scurte. Pe ruta Capului Horn sunt trimise nave, adevărate vagoane de mărfuri, transportând încărcături grele, pestilențiale — cărbune, nitrat, guano, piei. Măreția capitolului pe care îl scriu în istoria mării provine mai mult din arta și iscusința, din curajul oamenilor care conduc aceste nave. Dimensiunile navelor care parcurg ruta pe la Capul Horn sau proporții odată cu apariția navelor din fier în deceniul 1850—1860. Prima navă din oțel, ,.Altcar“, a intrat în serviciu în 1866, cu trei ani înainte ca prima navă să deschidă Canalul de Suez — și prin a Continuare in pag. a IV-a /