Năzuința, aprilie 1974 (Anul 7, nr. 801-825)

1974-04-23 / nr. 819

ANUL VII NR 819 4 PAGINI 30 BANI PROLETARI DIM TOATE TARILE.UNITI-VA ! H JUDEȚUL SALAJH ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SALAJ AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Vizita oficială de prietenie a președintelui Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer, în țara noastră Ea Invitația președintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, luni a sosit în țara noastră, intr-o vizită oficială de prietenie, președintele Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer. Această vizită se înscrie în cadrul bunelor relații de prietenie și colaborare statornicite Republica Socialistă România între și Costa Rica, relații care cunosc un curs ascendent pe baza respectării principiilor independenței și suveranității naționale, egalității drepturi, neamestecului întrebuînrile interne și avantajului reciproc. In istoria legăturilor dintre cele două state, un moment de însemnătate primordială l-a constituit vizita efectuată în Costa Rica de președintele Nicolae Ceaușescu, în septembrie 1973. Dialogul la nivel înalt româno-costarican, desfășurat la San Jose, a constituit, prin rezultatele sale rodnice, o contribuție de seamă la întărirea raporturilor bilaterale. Tratatul de prietenie și cooperare între Republica Socialistă România și Republica Costa Rica — document de o deosebită semnificație internațională — și celelalte acorduri comune, semnate, în timpul vizitei șefului statului român, au deschis noi perspective legăturilor bilaterale, pe o perioadă mai îndelungată, în diferite domenii de activitate. Noul dialog la nivel înalt româno-costarican este menit să dea un nou impuls colaborării dintre cele două țări, în interesul reci-Continuare iir a IV-a 1 K Vizită prot Președintele Jose Figueres Ferrer a făcut luni seara, la Palatul Republicii, o vizită protocolară președintelui Nicolae Ceaușescu. La întîlnire au participat tovarășii Emil Bodnaraș, Ștefan Voitec, Manea Mănescu, Emil Drăgănescu și George Macovescu. A fost de față Constantin Stănescu, ambasadorul României la San Jose. Oaspetele a fost însoțit de dr. Manuel Aguilar Bonilla, primvicepreședinte al Republicii, dr. Jose Luis Orlich Bolmardich, ministrul sănătății publice, Oscar Arias Sanchez, ministrul planificării, și Franklin Aguilar, ambasador. Vizita protocolară a decurs intr-o atmosferă de caldă cordialitate. (Agerpres) Dineu oficial oferit de președintele Nicolae . Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a oferit, luni, în saloanele Palatului Republicii, un dineu oficial în onoarea președintelui Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer. La dineu au participat tovarășii Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Constantin Băbescu, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pătan, Ștefan Andrei, Gheorghe Oprea, viceprim-ministru al guvernului, membri ai guvernului, conducători de instituții centrale, personalități ale vieții științifice și culturale. Au luat parte dr. Manuel Aguilar Bonilla, prim-vicepreședinte al Republicii, dr. Jose Luis Orlich Bolmardich, ministrul sănătății publice, Oscar Arias Sanchez, ministrul planificării, Franklin Aguilar, ambasador, și celelalte persoane oficiale care il însoțesc pe președintele Republicii Costa Rica în vizita pe care o face in țara noastră. Au fost intonate imnurile de stat ale celor două țări. In timpul dineului, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească, președintele Nicolae Ceaușescu și președintele Jose Figueres Ferrer au rostit toasturi. (Agerpres) Aniversarea a 104 ani de la nașterea lui V. I. Lenin Aniversarea a 104 ani de la nașterea lui Vladimir Ilici Lenin, genial gînditor și conducător revoluționar marxist, a fost omagiată in Capitală în cadrul unei adunări festive. In sala Casei prieteniei româno-sovietice, adunarea, organizată luni după-amiază de Comitetul municipal București al P.C.R., a reunit activiști de partid, de stat și ai organizațiilor obștești, vechi militanți ai partidului și ai mișcării muncitorești din noastră, oameni ai muncii tara din întreprinderi și instituții, militari, tineri muncitori, elevi și studenți. Erau prezenți membri ai Ambasadei Uniunii Sovietice la București. In prezidiul adunării festive au luat loc tovarășii Gheorghe Pană, membru al Executiv, secretar al Comitetului C.C. al P.C.R., Gheorghe Stoica, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., Constantin Pîrvulescu, vechi membru de partid cu stagiu din ilegalitate, Ion Popescu- Puțuri, directorul Institutului de studii istorice și social-politice de pe Ungă C.C. al P.C.R., Ilie Murgulescu, vicepreședinte al Consiliului General A.R.L.U.S., Larisa Munteanu, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R., Constantin Matei, adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.R., Cristina Luca, secretar al C.C. al U.T.C., Valeriu Jugănaru, muncitor la uzinele „Vulcan“,și Adriana Ionescu, studentă. In prezidiu a luat loc, de asemenea, V. I. Drozdenko, ambasadorul Uniunii Sovietice la București. Adunarea festivă a fost deschisă de tovarășul Constantin Petre, secretar al Comitetului municipal București al P.C.R. Aducînd un călduros omagiu lui Vladimir Ilici Lenin, genialul teoretician și strateg revoluționar marxist, la adunarea festivă a luat cuvîntul tovarășul Ștefan Voicu, membru al C.C. al P.C.R., redactor șef al revistei „Era Socialistă“. După adunarea festivă, participanții au vizionat filme documentare despre viața și activitatea lui Vladimir Ilici Lenin. In holul Casei prieteniei românosovietice, a fost deschisă, cu acest prilej, o expoziție de fotografii-document ce ilustrează momente din lupta revoluționară a lui V. I. Lenin. (Agerpres) r JL Succese de seamă închinate sărbătorii muncii M M Foto» reportaj din întrecere Cultul Cel mai tînăr colectiv de muncitori al întreprinderii de armături industriale din fontă și oțel Zalău este fără doar și poate cel al oțelarilor. Aici, în hala mare a turnătoriei, la temperatura mare a cuptorului electric, tineri cu fete îmbujorate, cu priviri pătrunzătoare, aleargă de colo-colo executînd comenzi rapide și precise. Sunt oțelarii. Tineri cu cea mai nouă profesie dobîndită în orașul de sub Meseș, meserie pină mai ieri, nevisată pe aceste meleaguri. Știind de la maiștrii lor, Teodor Chrebea și Ioan Mureșan, că oțelarii sînt oameni vrednici, tinerii zălăuani, majoritatealificați la locul de muncă, care străduiesc continuu să fie înălțimea oțelarilor de pretutinindeni. Muncitorii oțelari ca Ioan Stoica, Petru Sfăt și Iosif Varga nu-și precupețesc nici un efort pentru ca oțelul produs de ei să fie de cea mai bună calitate. Lor li se adaugă zidarul șamotor Iuliu Pete, care pregătește in cea mai bună stare oalele de turnare, iar de sus, macaragistul Pavel Cristea așează podul rulant în cele mai optime poziții pentru a putea executa, intr-un timp scurt, comenzile, prin gesturi aproape imperceptibile, venite de la sol, l-am asistat zilele trebuie la elaborarea unei șarje. Văzîndu-i mi s-a întărit convingerea că tineri ca cei arătați mai sus, și alții ca ei, vor deveni în curînd oțelari cunoscuți, oțelari crescuți la cea mai înaltă tensiune a muncii, a temperaturii incandescente a cuptorului electric in care se fierbe nu numai otel ci și ambiția lor de a deveni muncitori oțelari cu înaltă calificare. Ionel DAVID Stoica Ioan, oțelar Varga Iosif, oțelar Petr Iuliu, zidar-șamotor Cristea Pavel, macaragist PROIECTULUCU PRIVIT SISTEMATIZAREA TERITORIULUI $1 LOCALITĂȚILOR ORBIEN 1 RURALE In urma apariției proiectului Legii privind sistematizarea teritoriului și localităților urbane și rurale, publicat în ziarul nostru din 21 aprilie a.c., la redacție au început să sosească propuneri și observații ale oamenilor muncii din Sălaj, care consideră proiectul ca fiind deosebit de binevenit și își exprimă deplina lor adeziune la politica înțeleaptă a partidului nostru — permanent preocupat de îmbunătățirea condițiilor de viață ale oamenilor muncii. Prezentul proiect de lege menit să asigure o organizare armonioasă a tuturor zonelor țării, să contribuie din plin la repartizarea rațională a forțelor de producție pe întreg teritoriul țării, să asigure amenajarea pe bază de plan a satelor și orașelor, vine în sprijinul cetățenilor care doresc să-și construiască locuințe proprietate personală. Reglementări deosebit de binevenite Deoarece suntem în faza de elaborare a proiectului de sistematizare a orașului Silvaniei cât și a zonei Șimleu care-i aparține, „Legea privind sistematizarea teritoriului și a localităților urbane și rurale“, recent apărută este foarte binevenită, deoarece ne ajută la definitivarea proiectului. De fapt și construcțiile făcute pînă în prezent se încadrează în prevederile prezentei legi, deoarece blocurile au fost construite compact iar autorizațiile pentru construcții de locuințe eliberate în acest an, au fost date numai pentru construirea de imobile cu parter și etaj. Treptat se va dezafecta cătunul Bic, de fapt cîțiva cetățeni de aici s-au și mutat în Șimleu Silvaniei, cu care ocazie va fi redat circuitului agricol o importantă suprafață de teren. Deosebit de important este și faptul că statul acordă ajutoare materiale celor care se mută din localitățile care se vor dezafecta. Pe viitor vom căuta să realizăm densități sporite în toate zonele orașului și vom pune la dispoziția cetățenilor proiecte tip de locuințe într-o gamă variată, care să corespundă atît cerințelor populației cît și a arhitecturii zonei noastre. Florian VÎLCELEANU, primarul orașului Șimleu Silvaniei . Proiectul legii privind sistematizarea teritoriului și localităților urbane și rurale ne oferă posibilitatea să vedem comuna în perspectivă. Intrucit localitatea noastră posedă condiții bune de dezvoltare avem toată certitudinea că va fi transformată In următori ani intr-un centru economic și social, cu caracter urban. Proiectul acestei legi, impune o preocupare mai concretă pentru folosirea cit mai eficientă a terenului din vatra satului, locuințele vor fi amplasate într-un mod mai ordonat și mai estetic. De asemenea, odată cu apariția acestui proiect nu mai avem probleme cu persoanele încadrate în unele unități socialiste, care ne solicitau loc pentru construirea de locuințe, fiecare cetățean dornic de acest lucru, va beneficia de 150—200 metri pătrați de teren. Din discuțiile avute cu mai mulți cetățeni care s-au bucurat nespus de mult de prevederile prezentului proiect, am ajuns la concluzia că acest spațiu ar fi prea mic, pentru construcții, dorința lor fiind ca suprafața să fie majorată pînă la 300 metri pătrați. Referitor la gruparea gospodăriilor și locuitorilor din satele mici și dispersate, noi am fost foarte prevăzători. De doi ani nu am eliberat autorizații pentru construcție în satele Poiana Măgurii și Țărmure. Celor care vor dori să-și construiască le la îmbunătățirea cuințe proprietate personală le vom pune la dispoziție proiecte tip, care vor fi întocmite prin consultarea prealabilă a locuitorilor, din care cei interesați vor putea să aleagă proiectul cel mai convenabil. Sînt foarte binevenite măsurile care se vor lua împotriva acelora care vor săvîrși contravenții în domeniul sistematizării și vor încerca să-și construiască în afara perimetrelor construibile, fără aprobările legale, sau chiar cadrul perimetrului dar fără avntorizație, precum și împotriva acelora care nu vor respecta schițele de sistematizare. Evident, măsurile de sistematizare vor duce simțitor la îmbunătățirea condițiilor de viață a locuitorilor comunei noastre. Grigore HOSSU, primarul comunei Sărmășag Măsurile de sistematizăre vor duce condițiilor de viață în dezbatere publică arul cu hectarul Complexul de producere a legumelor din Zăuan a debutat în noua „stagiune“ a livrărilor de trufandale cu rezultate care vin să confirme încă odată preocuparea bună, statornică a lucrătorilor de aici, în frunte cu ing. Kereszte și Valentin, șeful complexului, pentru asigurarea timpurietătii și calității produselor de seră și solarii. Cultivați pentru prima oară aici, în spații protejate, castraveții de seră, de pe cele 0,20 ha, au ajuns demult pe piață și în sacoșele gospodinelor. Pină la această dată au fost valorificate 8.060 kg de castraveți, obținîndu-se un venit de 55.000 lei. Deși livrările sunt abia la început, putem constata că de pe numai 0,20 ha cultură de seră s-a obținut cu de pe 2 ha cultură de cimp. Se estimează că la sfîrșitul stagiunii de livrări de castraveți valoarea producției unui an de seră va echivala cu a unui hectar cultură de cîmp. Și am mai asistat la un eveniment: livrarea primelor cantități de salată verde. In prima zi, sîmbătă, au fost trimise spre orașul Zalău 500 căpățîni de salată. Din acest produs, pînă la mijlocul lunii viitoare vor fi valorificate peste plan, 50.000 căpățîni.