Năzuința, aprilie 1974 (Anul 7, nr. 801-825)

1974-04-26 / nr. 822

PAGINA A 4-A 24 DE ORE PE GLOB încheierea vizitei oficiale în țara noastră a președintelui Jose Figueres Ferrer Prtnare din pag. I _ lui de Stat, Manea Mănescu, primministru al guvernului, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, alți membri ai guvernului, reprezentanți ai unor instituții centrale, generali. Era de față Constantin Stănescu, ambasadorul României la San Jose. Numeroși bucureșteni, prezenți pe aeroport, ovaționează cu căldură pe președinții Nicolae Ceaușescu și Jose Figueres Ferrer. O gardă militară prezintă onorul. Fanfara intonează imnurile de stat ale Republicii Costa Rica și Republicii Socialiste România. In semn de salut se trag 21 de salve de artilerie. Președintele Nicolae Ceaușescu și președintele Jose Figueres Ferrer trec in revistă garda de onoare. Șeful statului costarican este salutat de șefii misiunilor diplomatice acreditați la București, de persoane oficiale române care l-au condus la plecare. Un grup de pionieri oferă buchete de flori. Cei doi șefi de stat răspund cu multă prietenie aclamațiilor mulțimii aflate pe aeroport. La scara avionului, luîndu-și un cordial rămas bun de la președintele Nicolae Ceaușescu, președintele Jose Figueres Ferrer mulțumește încă o dată pentru primirea călduroasă ce i-a fost rezervată în țara noastră. Cei doi șefi de stat se îmbrățișează cu prietenie. La ora 16,15, aeronava cu care călătorește președintele Republicii Costa Rica decolează.  (Agerpres) int Unirea de lucru a președintelui Ferrer Jos, președintele Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer, a avut o întîlnire de lucru cu Emil Drăgănescu, viceprim-ministru al guvernului, Vasile Malinschi, guvernatorul Băncii Naționale a Republicii Socialiste România, Vasile Voloșeniuc, președintele Consiliului de administrație al Băncii Române de Comerț Exterior, Iulian Văcărel, prim-adjunct al ministrului finanțelor, și Gheorghe Stroe, de vicepreședinte al Comitetului Stat al Planificării. La întîlnire a participat, de asemenea, Oscar Arias Sanchez, ministrul costarican al planificării. Dezbaterile din Adunarea generala extraordinară a DIN NAȚIUNILE UNITE 25 — Corespondentul Agerpres, C. Alexandroaie, transmite: La Națiunile Unite, în cadrul dezbaterilor de politică generală din Adunarea generală extraordinară, au luat cuvîntul ultimii vorbitori, respectiv, reprezentanții Ciadului, Bielorusiei, Boliviei, Omanului și Cubei. Miercuri seara, după încheierea dezbaterilor generale, a luat cuvîntul secretarul general al organizației, Kurt Waldheim, care, făcînd o trecere în revistă a lucrărilor primelor două săptămîni ale actualei sesiuni extraordinare a O.N.U., a declarat: ,,Avem acum in fața noastră un tablou clar al situației economice mondiale văzut din unghiuri diferite, precum și o extraordinară bogăție de propuneri constructive. Nimeni nu are nici o iluzie în legătură cu dificultățile care vor fi întîmpinate sau cu eforturile ce trebuie făcute pentru a combina și da forme acestor propuneri în politici și planuri de acțiune acceptabile, care să constituie temelia unei noi ordini economice mondiale“. Vorbitorul a apreciat că dezbaterile au demonstrat, în mod evident, înaltul grad de acord intre statele membre asupra număr important de aspecte unui problemelor aflate în atenția aledunării și ca atare au dat substanță unui proces de negocieri, de coordonare și armonizare pozițiilor statelor. El a insistat a asupra imperativului menținerii, a actualului ritm ofensiv de rezolvare a problemelor dezvoltării și materiilor prime, în scopul ajungerii la un acord asupra principiilor călăuzitoare ale progresului economic și social al popoarelor. Vorbitorul a insistat, de asemenea, asupra necesității sporirii ajutorului financiar și de altă natură, către statele cel mai puternic afectate de recentele evoluții intervenite în sistemul relațiilor economice internaționale și de calamitățile naturale. In încheiere, secretarul general a subliniat că în zilele care au mai rămas pînă la încheierea lucrărilor sesiunii extraordinare, principala preocupare a trebuie să fie cea de a statelor realiza maximum de acord și maximum de hotărîri eficiente în problemele majore care confruntă organizația și lumea întreagă. TELEGRAME • Agerpres • TELEGRAME • LUPTĂTORII FRONTULUI DE ELIBERARE NAȚIONALĂ A ANGOLEI au provocat trupelor colonialiste portugheze, în perioada 1 ianuarie—1 aprilie 1974, importante pierderi în oameni, tehnică și material de luptă — anunță un comunicat al acestei organizații, dat publicității la Kinshasa. Bilanțul pierderilor suferite de trupele colonialiste se ridică la 113 soldați uciși, două vedete fluviale scufundate, un avion de recunoaștere doborît și cantități Însemnate de arme, muniție, hrană și medicamente capturate patrioți. • CORPUL ELECTORAL SUDANEZ s-a prezentat, joi, în fața urnelor, în diferite regiuni ale țării, pentru a-și desemna reprezentanții în noile adunări naționale populare din Sudan — anunță agenția M.E.N. Primele adunări naționale populare sudaneze au fost desemnate în 1971. • DUPĂ CUM RELATEAZĂ AGENȚIA C.T.E., în urma unor complicații intervenite la aparatul respirator și la sistemul cardio-vascular, starea sănătății președintelui Ludvik Svoboda s-a înrăutățit. Președintele se află internat în sanatoriu sub supravegherea specialiștilor. de Lucrările Conferinței Comitetului de dezarmare GENEVA 25 — Corespondentul Agerpres, Corneliu Vlad, transmite: In cadrul ședinței de joi Conferinței Comitetului de dezaramare, au luat cuvîntul reprezentanții Pakistanului, Olandei, Angliei și Bulgariei." Pronunțîndu-se pentru întărirea rolului negociator al Comitetului, șeful delegației pakistaneze, Niar Naik, a sprijinit ideea perfecționării metodelor de lucru și a sporirii numărului de membri ai acestui organism. El a subliniat importanța decisivă a adoptării de măsuri de dezarmare nucleară, arătînd că rezultatele înregistrate în ultimii ani în acest domeniu nu s-au soldat cu o modificare a cursului îngrijorător al spiralei înarmărilor nucleare. In aceeași ordine de idei, ambasadorul olandez, M.J. Rosenberg Polak, a observat că, in ultima vreme, cursa înarmărilor nucleare tinde să se desfășoare tot mai mult pe terenul punerii la punct a unor arme tot mai perfecționate și s-a pronunțat în consecință pentru sporirea atenției acordate a ceea ce a numit el „dezarmare calitativă“. în alocuțiunea sa, reprezentantul Angliei, Henry C. Hamworth, a exprimat părerea că, pe lângă aspectele dezarmării nucleare, trebuie avută în vedere și examinarea altor măsuri de dezarmare, între care o serie de acțiuni pe plan regional. In acest sens, el s-a referit la negocierile pentru reducerea trupelor și armamentelor în Europa Centrală. Șeful delegației Bulgariei, R. Nikolov, s-a pronunțat în discursul său pentru concentrarea eforturilor în vederea adoptării unor măsuri efective de dezarmare ca de pildă crearea de zone denuclearizate, reducerea bugetelor militare ale statelor și altele. Vorbitorii din ședința de jos a Comitetului s-au referit, de asemenea, la o serie de aspecte legate de încheierea unui tratat de interzicere a experiențelor nucleare subterane și a unui acord de interzicere a armelor chimice. 26 APRILIE 1974 Sosirea la București a primului ministru al Finlandei La invitația primului ministru al guvernului Republicii Socialiste România, joi dimineața a sosit în Capitală, într-o vizită oficială în țara noastră, primul ministru al Finlandei, Taisto Kalevi Sorsa, împreună cu soția, Irene Sorsa. Pe aeroportul Otopeni, premierul finlandez și soția sa au fost salutați cu cordialitate de primul ministru al guvernului, Manea Mănescu cu soția, Maria Mănescu, precum și de George Macovescu,ministrul afacerilor externe, Florea Dumitrescu, Ioan Avram, Ioan Cosma, miniștri, de membri ai conducerii unor ministere economice, Consiliului Culturii și Educației Socialiste, Uniunii Generale a Sindicatelor din România și reprezentanți ai Consiliului popular al municipiului București. Prezențe românești peste hotare Aflat la Geneva pentru a participa la o serie de reuniuni organizate pe linia Crucii Roșii Internaționale, președintele Consiliului Național al Societății de Cruce Roșie din Republica Socialistă România, general-colonel Mihai Burcă, a fost primit de Eric Martin, președintele Comitetului Internațional al Crucii Roșii (C.I.C.R.). Cu acest prilej, a avut loc un schimb de păreri cu privire la colaborarea dintre cele două organizații. La Florența a fost inaugurată cea de-a 38-a Expoziție internațională de artizanat. Sunt prezenți 2.875 de expozanți din toate regiunile Italiei, precum și din peste 40 de țări ale lumii. Participind pentru a patra oară la expoziție, țara noastră țintă, prin intermediul preîntreprinderii de comerț exterior „I.C.E.COOP.“, un bogat stand conținînd produse de artizanat din principalele regiuni ale țării. Primul congres al economiștilor din țările balcanice s-a întrunit la 25 aprilie, la Atena, în prezența unor reprezentanți din Grecia, Bulgaria, Iugoslavia, România și Turcia. Din țara noastră participă o delegație miști condusă de de econoprof. dr. Constantin Bărbulescu, prorector al Academiei de Științe Economice. Organizat de Asociația economiștilor greci, congresul are ca temă „Planificarea dezvoltării în țările balcanice“. El își propune un schimb de opinii între specialiști asupra metodologiei planificării și dezvoltării în participante, precum și țările dheiea posibilităților de staextindere în viitor a colaborării dintre economiștii din țările balcanice în domeniul cercetării științifice. în zilele de 23—24 aprilie a avut loc la Budapesta consfătuirea reprezentanților cinematografiilor și ai asociațiilor de cineaști din unele țări socialiste. Delegația română a fost condusă de Dumitru Ghișe, vicepreședinte al Consiliului Culturii și Educației Socialiste. Participanții au făcut un schimb de păreri cu privire la coproducțiile de filme, în orașul vest-german Hanovra s-a deschis, joi, ediția de primăvară a Tîrgului internațional specializat în bunuri de investiție. La actuala ediție participă peste 5.500 firme, întreprinderi și societăți de comerț exterior din 34 de țări ale lumii. România este prezentă cu trei standuri specializate pe ramuri de producție — electrotehnică, electronică, metale feroase și neferoase, cărora li se adaugă exponate în aer liber ale unor utilaje și mașini pentru Industria extractivă și a construcțiilor. La deschiderea tîrgului, care a avut loc în prezența cancelarului Willy Brandt și a numeroase personalități politice și economice din peste 100 de țări, a luat parte și ambasadorul României la Bonn, Constantin Oancea. J Situația din LISABONA 25 (Agerpres). In cursul nopții de miercuri spre joi, unități militare portugheze din capitală și provincie au declanșat, împotriva autorităților guvernamentale, o largă acțiune insurecțională, intitulată „Mișcarea forțelor armate“, informează agențiile internaționale de presă. In urma ocupării punctelor strategice ale Lisabonei, a posturilor de radio și televiziune, a încercuirii sediilor guvernamentale și cazărmii Gărzii Naționale, „Mișcarea forțelor armate“ a reușit să obțină controlul asupra situației din întreaga țară, relevă agențiile France Presse și Associated Press. Un comunicat difuzat pe postul de radio Lisabona la ora 17:25 G.M.T., reluat de agențiile U.P.I. și France Presse, a anunțat că fostul premier Marcello Caetano și membrii guvernului său s-au predat in garnizoana de la Carmo (suburbie a capitalei), ocupată in urma unui asalt, unde își avea cartierul general Garda Națională. Același comunicat anunță, de asemenea, că majoritatea membrilor forțelor de poliție și ai unităților Gărzii Naționale s-au predat. Intr-o proclamație dată publicității în localitatea Santarem la ora 12:30 (ora locală), reluată de agențiile France Presse și Reuter, a fost anunțată crearea unui guvern militar, care va avea ca misiune organizarea unei „etape de tranziție“. Documentul menționat informează, de asemenea, despre „organizarea de alegeri generale pentru desemnarea membrilor unei noi Adunări Naționale Constituante, ale cărei puteri, decurgând din caracterul său reprezentativ și din desfășurarea liberă a alegerilor, va permite țării să-și aleagă în mod liber forma sa de viață socială și politică“. Un alt comunicat radiodifuzat, citat de agenția France Presse, informează că fostul premier Marcello Caetano și-a predat funcția generalului Antonio de Spinola, comandant adjunct al forțelor armate portugheze, înlăturat in martie din această funcție, în urma publicării lucrării sale „Portugalia și viitorul“. In această lucrare, Spinola afirma că victoria militară portugheză în teritoriile din Africa este imposibilă, pronunțîndu-se pentru soluționarea politică a războiului colonial. In proclamația menționată se arată, totodată, că „guvernul forțelor armate a remis puterea unei junte a salvării naționale căreia i-a cerut să aplice marile linii ale programului „Mișcării forțelor armate“, care va fi adus la cunoștința țării prin intermediul organelor de informare, în cel mai scurt timp posibil“. • Este vorba, se spune în proclamație, despre un program „de salvare a țării de restituire către poporul poruughez a libertăților civice de care a fost privat“. Ultimele telegrame de presă anunță că fostul președinte Portugaliei, amiralul Americo Toalmaz, premierul Marcello Caetano, precum și foștii miniștri Silva Cunha, Moreira Baptista și generalul Andrade E. Silva vor fi exilați în Insula Madera. * KINSHASA 25 (Agerpres). — „Ceea ce se întîmplă astăzi în Portugalia, a relevat Roberto Holden, președintele Frontului Național de Eliberare a Angolei, este sfîrșitul logic, normal al proces de degradare. Izolată unui pe plan diplomatic, confruntată cu o inflație galopantă, Portugalia, care joacă, în acest război colonial, rolul scutului în spatele căruia se adăpostesc trusturile internaționale, nu putea rezista la infinit presiunii mondiale“. Redacția ( administrația Zalău, Piața Teilor nr. 3, telefon 1*132(1 — 1.1083. Tiparul, LP> Glo) Tipografia Zalio NĂZUINȚĂ SPORT-SPORT Ia turneul internațional de tenis de la St. Louis (grupa a II-a W.C.T.) s-au disputat primele partide din turul doi. Principalul favorit al concursului, australianul John Newcombe, l-a eliminat cu 6—3, 6—2 pe englezul Buster Mottram. Aleksandr Metreveli (U.R.S.S.) l-a învins cu 6—4, 6—4 pe Jaime Fillol (Chile), Ismail el Shafer (Republica Arabă Egipt) a dispus cu 6—3, 6—4 de Raul Ramirez (Mexic), iar Dick Creasy (Australia) l-a întrecut cu 6— 1, 7—6 pe Zeliko Franulovici (Iugoslavia).  Cu trei runde înainte de încheierea turneului internațional , de șah de la Vrnjacka Banja, pe primul loc în clasament a trecut marele maestru sovietic Mark Taimanov cu 8 puncte, urmat de Sax (Ungaria) — 7 puncte și trei partide întrerupte, Pidevski (Bulgaria) — 7 puncte, Rajcevici (Iugoslavia) — 6,5 puncte (1), Dely (Ungaria) — 6 puncte (2), Rajkovici (Iugoslavia) — 6 puncte (1) etc. Maestrul român Victor Ciocîltea ocupă locul 9, cu 5 puncte și o partidă întreruptă. * Partida centrală din runda a 7- a a turneului internațional șah de la Las Palmas s-a disputecat între marii maeștri Fredrik Olafsson și Lev Polugaevski și s-a încheiat remiză la mutarea a 23-a. In clasament continuă să conducă Olafsson, cu 6,5 puncte, urmat de Beliavski (U.R.S.S.) — 5,5 puncte, Polugaevski (U.R.S.S.) — 5 puncte, Liubojevici (Iugoslavia), Quinteros (Argentina), Garcia (Cuba) și Larsen (Danemarca) — 4,5 puncte etc. ★ Au continuat Întrecerile turneului internațional de tenis de Denver (grupa a III-a a circuitatului W.C.T.). Australianul Rod Laver l-a învins cu 4—6, 6—1, 6—4 pe italianul Antonio Zugarelli, iar englezul Mark Cox l-a întrecut cu 7—6, 6—2, pe neozeelandezul Onny Parm. * Ediția 1973—1974 a Cupelor continentale de fotbal și-a desemnat finalistele. Trofeul „Cupei campionilor europeni“ și-l vor disputa formațiile Bayern München și Atletico Madrid. Fotbaliștii din München se califică pentru a doua oară în finală, eliminînd de data aceasta cunoscuta formație maghiară Újpest Dózsa, după un joc egal, 1—1 în prima partidă și victorie cu 3—0 în meciul retur. Evoluînd fără trei titulari (suspendați în urma incidentelor de la Glasgow), Atletico Madrid a învins cu 2—0 (0—0) pe Celtic. In finala „Cupei Cupelor", este prezentă pentru prima oară o echipă din R.D. Germană, F. C. Magdeburg, care a eliminat cunoscuta formație portugheză Sporting Lisabona. Cealaltă finalistă este echipa A.C. Milan. In meciul retur cu Borussia Moenchengladbach, milanezii au pierdut cu 0—1 (în urma unui autogol a lui Sabadini), iar victoria cu 2—0 obținută pe teren propriu le-a asigurat calificarea. In sfirșit, în „Cupa U.E.F.A.”, finalistele sunt două formații de reputație internațională: Feyenoord Rotterdam și Tottenham Hotspur. Fotbaliștii olandezi au terminat la egalitate: 2—2 al doilea meci cu V.F.R. Stuttgart, dar victoria fusese de partea lor în prima întilnire cu 2—1. Singura echipă engleză calificată într-una din finalele celor trei cupe, Tottenham Hotspur, a întrecut cu 2—0 pe Lokomotiv Leipzig, prin golurile marcate de Mac Grath și Olivers. Finala „Cupei campionilor europeni“ se va disputa la Bruxelles, la 15 mai, iar finala „Cupei Cupelor“ la Rotterdam, la 8 mai. Cele două meciuri ale finalei „Cupei U.E.F.A.“ se vor desfășura la 22 mai (primul joc) și 29 mai (partida retur). (Agerpres) SPORT-SPORT In legătură cu reluarea cur universitare după vacanță Ministerul Educației și Invățământului anunță că reluarea cursurilor universitare după vacanță se va face luni, 6 mai a.c. In ziua de 6 mai 1974, orele 10, la sediul Direcției comerciale județene Sălaj — Zalău se va vinde prin licitație UN AUTOTURISM ,,DACIA 1100“. Alte precizări la sediul direcției, telefon 12841. (1482) EXPLOATAREA MINIERA „NISTRU“ cu sediul în com. Tăuții—Măgheruș — Sat Nistru, jud. Maramureș ANGAJEAZĂ DE URGENȚĂ muncitori calificați pentru subteran în meseriile MINERI, AJUTOR MINERI ȘI ARTIFICIERI, MUNCI TORI NECALIFICAȚI. , Condițiile de salarizare și vechime sunt cele prevăzute in Legea nr. 12/1971 și H.C.M. nr. 914/1968. Informații suplimentare zilnic la sediul unității, la compartimentul personal salarizare. (1481) i A