Năzuința, aprilie-iunie 1983 (Anul 16, nr. 1295-1307)

1983-04-02 / nr. 1295

ANUL XVI Nr. 1295 sîmbătă O aprilie 1983 8 PAGINI 1 LEU Proletari din toate tările. unlti-vă 1 în prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu a avut loc Ședința comună a consiliilor oamenilor muncii de naționalitate maghiară și germană In prezența Nicolae Ceaușescu, tovarășului secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, joi a avut loc în Capitală plenara comună a consiliilor oamenilor muncii de naționalitate maghiară și germană. La sosirea în sală, conducătorul partidului și statului nostru a fost întîmpinat cu vii aplauze și ovații, participanții exprimînd, în numele tuturor oamenilor muncii de naționalitate maghiară și germană, sentimentele de înaltă stimă, de profundă prețuire și fierbinte recunoștință pe care le nutresc față de tovarășul Nicolae Ceaușescu pentru condițiile de deplină egalitate asigurate tuturor cetățenilor patriei, fără deosebire de naționalitate, pentru garantarea dreptului de a participa, cu întreaga energie creatoare, la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului și statului, la înfăptuirea măreței opere de construire a socialismului și comunismului pe pămîntul României, ginduri și simțăminte Aceste ilustrează înalta apreciere a întregului popor român față de preocuparea statornică a secretarului general al partidului pentru întărirea și perfecționarea democrației noastre socialiste, față de largile posibilități oferite tuturor oamenilor muncii de a lua parte la elaborarea și înfăptuirea hotărîrilor privind dezvoltarea multilaterală a par onlinuare in pag a III-a ------------DIN SUMAR ; ■ ■în fiecare săptămînă, suplimentar, cel puțin 200 tone cărbune net (In pag. a IV-a) B Ordine și răspundere pentru realizarea sarcinilor în zootehnie (In pag. a V-a) B Expresie grăitoare grijii pe care conducerea paratidului și statului o poartă ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc (în pag. a Vl-a) H Informații (In pag. a Vil-a) Săptămîna politică Ultima decadă a lunii martie a fost marcată de o deosebită efervescență a vieții noastre politice și economicosociale, cu ample rezonanțe în perfecționarea întregii activități. Astfel, după PLENARA C.C. aL P.C.R., care prin orientările programatice cuprinse în cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, prin documentele adoptate, a jalonat căile înfăptuirii neabătute a hotărîrilor Congresului al XII-lea și Conferinței Naționale ale partidului, îndeplinirii neabătute a sarcinilor de plan pe acest an și întregul cincinal, ridicării calitative a activității politico-educative și organizatorice a organelor și organizațiilor de partid, în vederea creșterii rolului lor conducător la fiecare loc de muncă. SESIUNEA MARII ADUNARI NAȚIONALE dezbătut și aprobat în unanimitate importante măsuri, în lumina cerințelor pe care le impune actuala etapă de dezvoltare a societății noastre socialiste. Hotărîrile adoptate de forul legislativ suprem al țării se înscriu, într-o continuitate firească, în preocupările statornice ale partidului și statului nostru pentru realizarea obiectivului fundamental de trecere a României la un nou stadiu de dezvoltare, de realizare a unei noi calități a muncii și vieții. Pe baza Raportului Consiliului de Miniștri cu privire la îndeplinirea Planului Național Unic de dezvoltare economico-socială în trimestrul 1/1983 și măsurile luate pentru aplicarea hotărîrilor Conferinței Naționale a partidului privind creșterea producției materiale și productivității muncii în toate domeniile de activitate au fost purtate ample dezbateri, iar Marea Adunare Națională a adoptat o hotărîre, care, asemenea planului pe 1983 și întregul cincinal, vizează, în Cont. în pag. a VIII-a 90 de ani de la crearea P. S. D. M. R. La sfîrșitul lunii martie s-au împlinit nouă decenii de la crearea Partidului Democrat al Muncitorilor Socialdin România. Momentul se înscrie în rîndul acelor evenimente memorabile din istoria patriei, care au profunde semnificații și adunei reverberații nu numai în epocă, ci în întreaga desfășurare ulterioară a luptei clasei muncitoare, a întregului nostru popor pentru eliberare socială și națională, pentru progres, bunăstare și independență, pentru pace și colaborare activă cu mișcările revoluționare de pretutindeni. Făurit în martie 1893, pe baza principiilor teoriei revoluționare a socialismului științific, partidul clasei muncitoare din România își propune, prin programul său politic, să continue și să dezvolte idealurile de libertate, egalitate socială și unitate înscrise cu litere de aur în istoria patriei noastre. Militînd pentru drepturile politice ale clasei muncitoare, ale țărănimii, pentru dezvoltarea țării pe calea pentru creșterea industrializării, generală a gradului de civilizație al poporului, pentru suveranitatea națională și legitimitatea istorică a desăvîrșirii statului național unitar român, programul atesta înțelegerea profundă a marxismului potrivit re-Continuare în pag. a Vl-a CUVÂNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor participanților la plenarele consiliilor oamenilor muncii de naționalitate maghiară și germană, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, un salut călduros, revoluționar, împreună cu cele mai bune urări. (Aplauze puternice, prelungite). Atit in plenarele fiecărui consiliu, cît și în ședința comună a celor două consilii, în centrul dezbaterilor au stat măsurile privind înfăptuirea neabătută a hotărîrilor Congresului al XII-lea, ale Conferinței Naționale a partidului. La Conferința Națională s-a făcut o amplă analiză a stadiului actual al dezvoltării socialismului în România și s-au adoptat o serie de programe și măsuri privind înfăptuirea obiectivului strategic stabilit de Congresul al XII-lea pentru cincinalul 1981—1985 — trecerea la un nou stadiu de dezvoltare a patriei noaste» și realizarea unei noi calități a muncii și vieții in toate domeniile de activitate. După cum este bine cunoscut, marile realizări în construcția socialismului, puternica dezvoltare economico-socială au determinat profunde transformări în structura socială a patriei, au dus la creșterea puternică a bazei tehnico-materiale a societății noastre socialiste, la dezvoltarea impetuoasă a avuției naționale, la sporirea puternică a venitului național și, pe această bază, la creșterea continuă a nivelului de trai material și spiritual al poporului — țelul suprem al politicii partidului nostru, esența societății socialiste multilateral dezvoltate pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, prelungite). Merită subliniată, și în acest cadru, puternica dezvoltare a forțelor de producție în toate județele patriei, ca rezultat al politicii științifice a partidului nostru de amplasare rațională a industriei, agriculturii și a altor sectoare economice și sociale, pe întreg teritoriul patriei, în vederea asigurării condițiilor necesare dezvoltării tuturor zonelor țării, ridicării tuturor oamenilor muncii la o viață nouă, demnă, înfloritoare. In cei 15 ani care au trecut de la noua organizare teritorial-administrativă s-au creat zeci și zeci de noi platforme industriale în toate județele, noi centre muncitorești și orășenești. Pe baza faptelor, a realităților, care sînt mai convingătoare decît orice și nu pot fi în nici un fel contestate, se poate spune, cu îndreptățită mîndrie, că partidul nostru a acționat și acționează cu toată consecvența în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare puternică a bazei tehnico-materiale a societății noastre, pentru crearea condițiilor înfăptuirii Programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și de înaintare a României spre visul de aur al omenirii — deci și al poporului nostru — societatea comunistă (Aplauze puternice, prelungite). O puternică dezvoltare au cunoscut știința, învățămîntul, cultura — factori de importanță deosebită în făurirea noii orînduiri sociale. Tocmai pe baza dezvoltării forțelor de producție, a științei, învățămîntului și culturii am asigurat condițiile necesare progresului rapid al patriei noastre, îmbunătățirea continuă a condițiilor de muncă, de viață pentru toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate. După cum este bine cunoscut, una din marile cuceriri ale orînduirii noastre socialiste este asigurarea deplinei egalități în drepturi pentru toți cetățenii și fiii patriei noastre comune— Republica Socialistă România. (Aplauze puternice, prelungite). . Soluționarea, pe baza principiilor socialismului științific, ale marxism-leninismului, în mod democratic, revoluționar a problemei naționale în țara noastră a lichidat pentru totdeauna, odată cu asuprirea de clasă burghezo-moșierească, și asuprirea națională de orice fel. (Aplauze puternice). Socialismul a asigurat și asigură manifestarea deplină a personalității umane a fiecărui cetățean, înfăptuind în viață adevărata egalitate a tuturor oamenilor muncii, în toate domeniile de activitate. In primul rînd, este asigurat dreptul la muncă și la retribuție egală la muncă egală, în conformitate cu principiile echității socialiste, cu principiile de retribuție socialistă în raport cu munca și rezultatele muncii depuse de fiecare cetățean al patriei noastre. Aceste drepturi sunt nu numai afirmate în Constituție, dar și realizate în viață, tocmai ca rezultat al puternicei dezvoltări a forțelor de producție, al amplasării teritoriale a forțelor de producție în toate județele și în multe localități ale patriei noastre — ceea ce asigură înfăptuirea reală în viață a dreptului suprem al omului la muncă, la retribuție egală. Aceasta constituie cea mai puternică cucerire a societății noastre socialiste, a afirmării deplinei egalități în drepturi pentru toți fiii patriei, și români, și maghiari, și germani, și sîrbi, de orice altă naționalitate, pornind de la faptul că toți, indiferent de originea părinților, de limba pe care o vorbesc, sunt cetățeni ai unei patrii unice, sunt fiii României socialiste, sunt membri ai unui popor muncitor, constructor al socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, prelungite). In al doilea rînd, sunt asigurate dreptul la învățătură și gratuitatea învățămîntului și, în acest cadru, dreptul și posibilitatea reală de a învăța și în limba naționalităților conlocuitoare. In discuțiile din plenarele consiliilor, inclusiv în ședința comună, s-a vorbit de numărul școlilor și claselor cu predare în limbile maghiară, germană sau ale altor naționalități — și nu mă voi mai referi la cifre, sunt bine cunoscute. Ceea ce Continuare în pag. a II-a