Neamul Românesc, martie 1909 (Anul 4, nr. 20-32)

1909-03-04 / nr. 20

NEAMUL ROMÂNESC 315 Și încă una : A trădat preotul, învățătorul ? Dar e ușor de înțeles că așa era să facă, și mini va face și aiurea tot așa. De cum s’a ocupat Statul mai serios de școală, de cum a zăngănit argintul congruei, s’a început opera despărțirii acestor clase conducătoare de neam, care și el, necultivat, nu se poate îndrepta singur. Ce ar ieși de aici ? Să li se dea cît nu dă străinul ? De unde ? Soluția e alta. Să se facă preoți și învățători gata de mucenicie pentru neam ! Se poate ? Cum nu ! S’a putut! Deschideți largi fereștile seminariilor și preparandiilor, să între vîntul veacului, deprindeți pe tineri a ceti și dați-li cetire bună, nu-l puneți să plătească simoniac numiri și înnaintări la Vlădicii aleși de voi, din interes, nu-l tîrîți la circiuma unde cîntă lăutarul ca la beție de nemeși! Și, pentru acestea toate, nu vă răsare înnainte Fermecătoarea cea mare, prin care se întăresc și ajung la biruință neamurile . Cultura națională .Ea a lipsit la Oravița ca să biruiți N. Iorga. JIDANII ÎN PRESA. — POLITICIANI PARTIDELOR ȘI PROBLEMA JIDOVEASCĂ. — Incapacitatea dovedită a tuturor partidelor, de a resolvi problema jidovească, ne silește să ne oprim în fața întrebării: care este causa acestei incapacități? Răspundem : interesele politicianilor. Și adăugim spre lămurire: interese parasitare, de folosință personală, fără echivalent obștesc. Resolvirea problemei jidovești nu însemnează alta, în adevăr, decit ocrotirea sistematică a elementului românesc împotriva Jidanilor părăsiți, acaparatori ai economiei naționale, eliminîndu-l cu ajutorul unor legi și măsuri de protecție. Această acțiune necesară de eliminare — cerută de noi necontenit, de douăzeci de ani —, «partidele» nu o întreprind, și nu o pot întreprinde, întrucît „Ai noștri“, cari le alcătuiesc, sunt interesați să favorizeze uneltirile parasitare ale Jidanilor, de care profită. Ne găsim car în luptă cu un parasitism social combinat, care istovește puterile vii ale organismului național , cu parasitismul jidovesc, hrănit din exploatarea muncii positive românești, in primul rînd, a țeranului român, producătorul tuturor bogățiilor acestei țări, și cu parasitismul politic, al partidelor, alcătuite din „Ai noștri“, cari trăiesc din sprijinirea plătită a celui d’intuiti, așadar, in funcție de co-parasiți. Aceasta este explicația fenomenului străin de inerție a partidelor față de problema jidovească, dovedind că, de la dînsele, noi nu avem nimic de așteptat. Căci partidele sunt partisanii, și aceștia indisolubil legați de Jidani, prin nenumărate afaceri. A li se cere să li se împotrivească, și a li pretinde, ca oameni, să se sinucidă, și, ca partide, să se desființeze ele singure, negăsind principiul alcătuirii lor, care este interesul politicianilor,—e dar a voi imposibilul, căci, în bună logică, un lucru nu poate fi și nu fi în același timp, și nu poate voi să nu fie, el însuși.